پزشکی و سلامت بیماری‌ها

بیماریهای مشترک بین انسان و دام

Bimarihaye_moshtarak_ensan_va_dam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بیماریهای مشترک بین انسان و دام”

بیماریهای مشترک بین انسان و دام

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: بیماریهای مشترک بین انسان و دام

اسلاید 3: بيماري هاي قابل انتقالبروسلوزهاريتب خونریزی دهنده کریمه کنگو

اسلاید 4: Brucellosisتب مالت

اسلاید 5: نام های بیماریتب مواجتب مالتتب مدیترانهسقط جنین مسری یا سقط جنین واگیر گاوان

اسلاید 6: مقدمهاین بیماری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد. مانند: گاو، گوسفند، بز، اسب، سگ و… اين بيماري انتشار جهاني دارد و بدون شك بعلت انتشار تقريباً جهاني گاو بروسلا ابورتوس منتشرترين عضو از خانواده ‏بروسلاها و باعث خسارات اقتصادي زياد به دامداران و تهديد سلامتي جوامع انساني مي‌باشد.شايان ذكر است كه اين روز ها كه بحث جنگ بيولوژيك (Bioterrorism) ، بسيار قوت گرفته است از بروسلا ها و مخصوصا گونه هاي مليتنسيس و سوئيس، به عنوان جنگ افزار هاي بيولوژيك (Biowarfare) بالقوه، ياد ميشود. ولي اينكه آيا عملا چنين سلاحي تا به حال عليه انسان ها استفاده شده است يا خير، مشخص نمي باشد.

اسلاید 7:

اسلاید 8: عامل بيماري :1- بروسلا ملي تنسيس (مهمترين عامل بروسلوز ) گوسفند يا بز2- بروسلا آبورتوس گاو3- بروسلا سوئيس خوك4- بروسلا كنيس سگ

اسلاید 9: حساسيت عامل بيمارينسبت به نور مستقيم خورشيد بسيار حساسند وليكن در بافتهاي بدن حيوان و ‏در شرايط طبيعي بخوبي زنده مي‌مانند در بافتهاي جفت و جنين براي مدت 6 ماه زنده مي‌ماند در خاك خشك و دور از نور ‏خورشيد 2-3 ماه زنده مي‌ماند اين ميكروب در آب، شير، ادرار و ديگر ترشحاتي كه بطور يخ زده نگهداري شوند قادر است تا دو ‏سال و يا بيشتر زنده بماند.

اسلاید 10: زيان هاي اقتصادي1 ) در اثر سقط برّه ها و گوساله ها از جمعيت اين حيوانات كاسته مي شود و نهايتا، موجب كاهش شير و گوشت مورد نياز جامعه مي گردد.2 ) گوساله ها و برّه هاي نارسي كه زنده متولد مي شوند در آينده، حيوانات ضعيف، كم شير و كم گوشتي را تشكيل خواهند داد.3 ) دام هاي آلوده، دچار كاهش وزن و كاهش شير مي گردند و از اين طريق نيز بر اقتصاد جامعه زيان هائي وارد ميشود.4 ) هرچه شيوع بيماري در بين دام ها بيشتر باشد انسان هاي بيشتري را آلوده نموده و از طريق تحميل مخارج درمان، و از كار انداختن نيرو و توان دامداران و كشاورزان ، زيان هاي فراواني را به بار مي آورد.5 ) بدون شك زيان هاي اقتصادي براي كشورهاي در حال پيشرفت، زيان هاي سياسي و وابستگي به كشورهاي استثمارگر و فرصت طلب، را در پي خواهد داشت

اسلاید 11: راههای سرایت بیماری1.تماس مستقیم از راه ملتحمه چشم کونژنکتیو یا ازطریق تماس خراش ها و جراحات پوست با ترشحات،مواد دفعی، یا بافتهای حیوانات آلوده یا اشیاء آغشته به ترشحات عفونی.2.مصرف بافتها، مواد غذایی یا مایعات حاوی باکتری بروسلا مانند: شیرخام و فرآورد ه های لبنی آلوده خصوصاً پنیر تازه، خامه و سرشیر، موارد بروسلوز انسانی ناشی از گوشت و فرآورده های آن کمتر از استفاده از فرآورد ه های لبنی آلوده میباشد. با این وجود گوشت،اعضاء و خون تمامی انواع حیوانات ممکن است حاوی بروسلا باشد.3.انتقال تنفسی از طریق استنشاق ذرات عفونی معلق در آغل، اصطبل و آزمایشگاهانتقال بروسلوز از انسان به انسان بسیار نادر است.تلقیح مصنوعی، واکسیناسیون و نمونه برداری از خون دربرنامه های خون گیری از گاو به موارد متعدد بروسلوز در بین دامپزشکان و تکنسینها منجرشده است.

اسلاید 12:

اسلاید 13: در شيرخواران و كودكان روستائي1 ) تغذيه با شير خام در دوران شيرخوارگي و بعد از آن.2 ) مصرف لبنيات خام، نظير پنير و خامه روستايي.3 ) خوردن دنبلان آلوده اي كه خوب پخته نشده باشد.4 ) تماس مستقيم با نوزادان تازه متولد شده حيوانات (گوساله، بزغاله، بره) 0 5 ) تماس مستقيم با نسوج حيواني آلوده، نظير مثانه حيوانات ذبح شده.6 ) از طريق افشانه‌هاي (آئروسل) موجود در هواي آغل و اصطبل .7 ) به هنگام بازي با وسايل كشاورزي، از طريق پوست آسيب ديده.8 ) از طريق پاها و دست‌هاي ترك خورده كودكان روستايي.9 ) تغذيه با شير آلوده مادر و انتقال داخل رحمي را نيز در بروسلوز مادرزادي (Congenital)، دخيل دانسته اند.

اسلاید 14: دوره كمون :دوره نهفتگي اغلب بين 1 تا 3 هفته مي باشد . دوره کمون متغیر بوده و نسبت معکوس با سیر تکاملی جنین دارد. هر چند آبستنی پیشرفته تر باشد، دوره کمون کوتاهتر است. البته بين 6 تا 17 ماه نيز گزارش شده است .

اسلاید 15: علائم بیماری در حیواناتنشانی اصلی در تمامی حیوانات (به ویژه نشخوار کنندگان)، سقط جنین یا زایش زود رس است. عموماً سقط جنین در نیمه دوم دوره آبستنی اتفاق افتاده و غالباً با جفت ماندگی و بدنبال آن متریت همراه بوده که ممکن است به عقیمی منجر شود.

اسلاید 16: علائم بيماري در گاومهمترين علامت بيماري بروسلوز در گاو ماده سقط‌ جنين در ماههاي پنجم آبستني به بعد است اكثراً سقط ‌جنين همراه ‏جفت ماندگي خواهد بود جنين سقط شده و ترشحات رحمي حاوي تعداد زيادي ميكروب مي‌باشد كه از اين طريق ساير ‏دامهاي دامداري را آلوده مي‌كند . ممكن است چند گوساله نيز زنده متولد شوند ولي اين گوساله‌ها خيلي ضعيف هستند ‏و ممكن است بعداً به اسهال سفيد مبتلا شوند .

اسلاید 17: به هر حال دام ماده بيمار بندرت بيش از يكبار سقط مي‌كند و در آبستني بعدي معمولاً گوسالة ظاهراً سالمي را متولد خواهد ‏كرد؛ ولي بايد توجه داشت كه دامهاي مبتلا به بروسلوز حتماً به بيماري «ورم‌پستان» ناشي از بروسلا مبتلا خواهند شد و در ‏سرتاسر دوره شيردهي بطور متناوب يا دائم تعداد زيادي ميكروب را از راه شير دفع مي‌نمايند و شير آنها نيز سالم به نظر ‏مي‌رسد و اگر اين شير به‌صورت خام توسط انسان مصرف شود يا براي تغذيه گوساله‌ها استفاده شود باعث بيماري خواهد ‏شد. جفت معمولاً متورم بوده و از ‏حالت طبيعي كمي تيره‌تر به نظر مي‌رسد و ظاهري شبيه چرم پيدا مي‌كند.بيماري بروسلوز در گاو نر باعث تورم قسمتهايي از دستگاه تناسلي مانند اپيديديم (مخزن جمع‌آوري مني در بيضه) مي‌شود ‏كه مي‌تواند به‌وسيله جفتگيري دام ماده را نيز آلوده كند.

اسلاید 18: راههاي دچار شدن گاو به بيماري اكثراً از طريق دهاني يعني در اثر تغذيه مواد غذايي و آب آلوده به ميكروب و يا ليسيدن جنين سقط ‏شده و يا جفت آلوده و تشريحات تناسلي آلوده گاوهاي بيماري كه در عمل وجود دارند به گاوهاي سالم منتقل مي‌شود .البته بدليل اينكه اين ميكروب قدرت تهاجمي بالايي دارد قادر است از طريق نفوذ به پرده‌هاي مخاطي بيني و گلو، چشم، ‏دستگاه تناسلي و ادراري، مجراي سر پستان، بافت پستاني، پوست خراشيده و يا زخم شده و حتي پوست سالم باعث ‏بيماري دام شود

اسلاید 19: بيماري بروسلوز در سگباكتري بروسلا آبورتوس كه در گاو بيماري ايجاد مي‌كند مي‌تواند باعث بيماري در سگها نيز بشود. بيماري در سگ از طريق ‏مصرف شير، پرده‌هاي جفت يا جنين دامهاي آلوده به ميكروب بروسلوز ايجاد مي‌شود سگ مبتلا به بروسلوز مي‌تواند بيماري ‏را به ساير دامها منتقل كند خيلي بندرت علائم بيماري بروسلوز در سگ تظاهر ميابد وليكن در برخي از سگها ممكن است ‏سقط‌جنين اتفاق بيفتد معمولاً سگهاي مادة آبستن حساستر از سگهاي نر مي‌باشند و مي‌توانند ميكروب را از طريق ادرار، ‏مدفوع و ترشحات رحمي منتشر كنند و باعث آلودگي ساير دامها بشود.

اسلاید 20: بيماري بروسلوز در گوسفند و بزباكتري بروسلا مليتنسيس باعث بيماري در گوسفند و بز ماده مي‌شود و بروسلا اوويس قوچها را بيمار مي‌كند كه اگر اين ‏ميكروبها به انسانها منتقل شود باعث بيماري شديد (شديدترين حالت تب مالت) شد كه مي‌تواند ماهها و سالها ادامه داشته ‏باشد، در هر منطقه‌اي از جهان كه پرورش گوسفند و بز رايج است بيماري ناشي از بروسلا مليتنسيس در انسان و حيوان متداول ‏است و بويژه در كشورهاي در حال توسعه اين بيماري شيوع بيشتري دارد بيماري حاصل از بروسلا مليتنسيس بسيار ‏خطرناكتر و كشنده‌تر از بروسلا آبورتوس است اكثر عفونتها از طريق مصرف شيرخام يا پنير تهيه شده از شير غيرپاستوريزه ‏گوسفند و بز ايجاد مي‌گردد ولي در بسياري از نواحي كه گوسفند و بز در كنار گاو پرورش داده مي‌شوند يا از مراتع و ‏چراگاههاي مشترك استفاده مي‌كنند انتقال اين ميكروب توسط گاو نيز ممكن است صورت بگيرد .

اسلاید 21: انتقال بيماري در گوسفند و بزمعمولاً بروسلا از طريق دهاني بز و گوسفند را آلوده مي‌سازد حيوانات بيمار نيز ميكروب را از طريق شير، ادرار و ترشحات ‏رحمي خود دفع مي‌كنند. قطرات معلق ميكروب در هوا متغير به ايجاد بيماري از طريق تنفسي يا چشمي مي‌شود.انتقال ‏بيماري از گوسفند به بز از طريق دستهاي آلوده شخص شيردوش ممكن است اتفاق بيفتد. بزهاي ماده قادرند ميكروب را از ‏طريق داخل رحم يا مصرف شير پس از تولد به بزغاله منتقل نمايند . معمولاً عفونت در دستگاه تناسلي حيوانات نر جاي گرفته و مي‌تواند از طريق جفتگيري به ساير دامها منتقل شود. اين بيماري قادر است در موارد نادري حيوان را از پاي درآورد ولي اگر حيوان از بيماري جان سالم به در ببرد ميكروب در ‏طحال، كبد، رحم و غدد لنفاوي براي مدت چندين سال جاي گرفته و به بروسلوز مزمن تبديل خواهد شد، در طي عفونت مزمن ‏ممكن است ميكروب به مدت چندين سال از طريق ادرار، شير و ترشحات رحمي دفع گردد و باعث گسترش آلودگي شود.

اسلاید 22: بعد از شيوع و گسترش عفونت بروسلا در گلة بز يا گوسفند، سقط‌جنين‌هاي متعدد و كاهش ميزان باروري ايجاد مي‌شود. ‏سقط‌جنين شايد فقط يكبار براي گوسفند يا بز اتفاق بيفتد وليكن ممكن است بيماري مزمن شده و به مدت چندين سال با يا ‏بدون علامت دوام داشته باشد و از اين طريق ساير دامهاي گله را نيز آلوده كند سقط ‌جنين‌ها و تورم پستان با علائمي ديگر كه در همة حيوانات متفاوت است همراهي مي‌شود التهاب مفاصل، كاهش وزن، ‏ضعف و سستي، التهاب زير همراه سرفه‌هاي خشك و كوتاه متداولترين نشانيهاي بيماري به حساب مي‌آيند. اكثر سقط‌جنين‌ها در چهارمين ماه آبستني اتفاق مي‌افتد ولي اين موضوع عموميت نداشته و ممكن است سقط‌جنين در هر ‏زماني در طول دوره آبستني اتفاق بيفتد، برخي از حيوانات آلوده چندين‌بار سقط مي‌كنند درحاليكه برخي ديگر هرگز سقط ‏نمي‌كنند.

اسلاید 23: پيشگيری1 ) شناسائي حيوانات آلوده، با استفاده از آزمايشات سرمي و جداسازي آنها از ساير حيوانات2 ) واكسيناسيون حيوانات واجد شرايط 3 ) آموزش كلياتي در باره بيماري و راه هاي پيشگيري از آن به افراد در معرض خطر و در مناطق بومي، به عامه مردم4 ) پاستوريزه كردن لبنيات5 ) خود داري از مصرف محصولات دامي خام، خودداری از دست زدن به لاشه هاي آلوده، استفاده از وسايلي نظير دستكش و عينك حفاظتي در تماس هاي شغلي6 ) آموزش روحانيون و معلمين محلي و اخذ كمك از آنها به منظور ارتقاء آگاهي هاي افراد بومي، نسبت به بيماري، و راه هاي پيشگيري آن7 ) رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای8 ) بيمه كردن دام هاي روستائيان و دامداران و تحويل دام هاي سالم در مقابل اخذ دام هاي آلوده آنها يا پرداخت غرامت مناسب به آنان

اسلاید 24:

اسلاید 25: مبارزه با بروسلوز در بز و گوسفند

اسلاید 26: جفت ماندگی و مشکلات دستگاه تناسلی بدنبال سقط جنین

اسلاید 27: موضعی شدن میکروب در بیضه ها

اسلاید 28: تورم مفاصل وموضعی شدن میکروب در درکیسه های مفصلی گوساله

اسلاید 29: افراد در معرض خطرکشاورزان و دامپروران، دامپزشکان، دامداران، کارکنان کشتارگاه و بسته بندی گوشت و فراورده های حیوانی و صنایع تولید و تحویل شیر در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند. دامپزشکانی که به درمان گاو اشتغال دارند بیش از سایر دامپزشکان در معرض خطر هستند(تماس نزدیک با گاو به خصوص هنگام زایمان).در ایران دو گونه بروسلاآبورتوس در گاو و بروسلا ملیتنسیس در گوسفند و بز شایع بوده که قابلیت انتقال متقاطع و انتقال به دیگر حیوانات را دارد.

اسلاید 30: مقدمه و تعريف بيماري هاری هاري يك بيماري عفوني حاد ( آنسفاليت ) و كشنده ويروسي است كه به دوشكل تحريكي(هاري خشمگين ) و ساكت (هاري فلجي) ظاهر مي شود . اين بيماري مخصوص گوشت خواران اهلي و وحشي بوده ، انسان و ساير حيوانات خونگرم پستاندار، بطور تصادفي و اغلب ازطريق حيوان گزيدگي به آن مبتلا مي شوند .

اسلاید 31: وضعيت بيماري هاري در ايران : بررسي هاي انجام گرفته در نقاط مختلف كشور نشان ميدهد كه سگ ، روباه ، و شغال از مهم ترين مخازن اين بيماري مي باشند. در طي بررسي هاي انجام گرفته مشخص گرديده است كه همه استان هاي كشور كم و بيش به اين بيماري آلوده هستند و بيشترين موارد آلودگي در نواحي شمال ، شمال شرقي و غربي ، استانهاي كرمان ، فارس ، اصفهان و لرستان مشاهده شده است . در ايران 85 % گاز گرفتگي توسط سگ ها ، 4 % توسط گربه ها و باقيمانده آنها توسط حيوانات ديگر رخ داده است . بيشتر نمونه هاي مثبت ثابت شده در حيوانات مربوط به گاوها بوده است .

اسلاید 32: 1- ميزان كشندگي بالا (100 % ) به طوريكه پس از ظهور علائم باليني چه در انسان و چه در حيوان درمان پذير نبوده و بيمار محكوم به مرگ خواهد بود 2- افزايش روند موارد حيوان گزيدگي انساني3- تلفات و خسارات اقتصادي كه بيماري در دام ها ايجاد مي كنند .اهميت بيماري هاري :

اسلاید 33: 1- گاز گرفتن : اصلي ترين راه سرايت بيماري گازگرفتن به وسيله حيوان هار است . البته از طريق كشيده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوي ويروس نيز منتقل مي شود . 2- پوست : از طريق پوست سالم ،هاري سرايت پذير نيست ، ولي از راه كوچك ترين خراش يا زخم درپوست اين بيماري منتقل مي شود . راههاي سرايت بيماري :

اسلاید 34: 3- تنفس :سرايت هاري از طريق تنفس،به ويژه درغارهاي محل زندگي خفاش هاي آلوده ، امكان پذير است.4- دستگاه گوارش :انتقال ازاين راه بعيد است.ولي حيوان گوشتخوار ممكن اسن بندرت از طريق خوردن لاشه حيوانات مرده دراثر ابتلا به هاري به اين بيماري مبتلا شوند.5- جفت :ازآنجا كه دريك بررسي ، ويروس هاري را ازجنين، رحم وتخمدان هاي يك حيوان ماده جدا كرده اند، انتقال بيماري ازطريق جفت نيز بعيد نيست .

اسلاید 35: 6- وسايل آلوده :ويروس هاري بسيار حساس بوده در مقابل نور و خشكي به سرعت از بين مي رود لذا اين طريقه انتقال ممكن است در موارد استثنايي صورت پذيرد .7- انسان به انسان :تا به حال موارد معدودي انتقال هاري از انسان به انسان از طريق پيوند اعضا در دنيا گزارش شده است .معمولا 15 روز تا 3 ماه و بطور متوسط 1تا2 ماه * دركودكان طول دوره كمون كوتاه تر از بزرگسالان است.دوره كمون :

اسلاید 36: اقدامات پيشگيري در موقع لزوم :1- خارج كردن ويروس از زخم2- خارج كردن كف صابون از زخم3- بريدن قسمت هاي له شده4- ضدعفوني محل گزش با بتادين يا الكل5- خودداري از بخيه زخم6- تزريق سرم ضد هاري

اسلاید 37: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) مـقدمه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام است عامل بیماری ویروسی از خانواده بانیاویریدا ((Bunyavardae و جنس نایروویروس (Nairovirus)است مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای 56 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه از بین می ورد در خون به مدت 10 روز در دمای 40 درجه مقاومت میکند ویروس در برابر ضد عفونی کنندها خصوصآ ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می رود

اسلاید 38: تـاریخچه بیـماریاولین بار درسال1944- 1945ابتلای 200 نفر در شبه جزیره کریمه در اوکراین(اتحاد جماهیر شوروی سابق) 1956 کشف علائم مشابه در کشور کنگو (زئیرZair) در قاره آفریقا درایران،اولین بار در سال 1978 در مطالعه بر روی کنه های جدا شده از دام هاامروزه در اکثر کشور های همسایه ایران مثل عراق، پاکستان،افغانستان،ترکیه،کشورهای عربی و...بیماری شایع می باشد درایران طی چند سال اخیردراستانهای خوزستان،بوشهر،چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان،آذربایجان غربی،یزد،کرمان،تهران،اصفهان و فارس گزارش شده است

اسلاید 39: انتقال به دام انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما (هرکنه ماده در هر دوره تخم گذاری 2تا 8 هزار تخم تولید می کند)انتقال ازطریق نیش حشراتانتقال ازطریق تماس باخون یا ترشحات مبتلایان

اسلاید 40: انتقال به انسانانتقال از طریق گزش کنه آلودهازطریق له کردن کنهتماس مستقیم با لاشه گوشت ،خون،ترشحات وبافتهای آلودهتماس باترشحات ،خون وتنفس افراد مبتلاتنفس در تماس با دامهای آلوده

اسلاید 41: مخزن بیماریمهرداران کوچک:موش،خرگوش،سنجاب،جوجه تیغی و .......دامهایی که دارای عامل بیماری cchf هستندپرندگانی که حامل کنه میباشندحشرات نیز با تغذیه از خون آلوده به cchf

اسلاید 42: چرخه بیماری

اسلاید 43:

اسلاید 44: گروههای در معرض خطر همه افراد جامعه احتمال ابتلا به بیماری را دارند.گروه پر خطر شامل:دامداران ،چوبداراندامپزشکان وکارکنان دامپزشکی سلاخان ، قصابان وکارکنان کشتارگاهپزشکان ،پرستاران،بهیاران وکارکنان بیمارستانکارکنان رستورانها وکبابی ها

اسلاید 45: دوره کمون بیماری در دام 3تا 12 روز درانسان 3 تا 9روز

اسلاید 46: علائم بیماری در دامدامها بندرت علائم کلینیکی نشان می دهند در اثر عفونت خونی تب به مدت یک هفته در دام دوام می یابد و پس از آن دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع میکندگهگاهی در حالت حاد در مخاطات پر خونی یا خون ریزی دیده می شود.

اسلاید 47: علائم بیماری در انسان تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلودرد، دل درد تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگیعلائم خونریزی از روز 3تا 6 شروع میشود

اسلاید 48:

اسلاید 49: خونریزی در مخاط ،خط زیر بغل،محل های تزریقخونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری، روده، رحم و...

اسلاید 50: پیشگیری ازبیماری در دامبهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه هاسمپاشی بدن و جایگاه دام بخصوص در فصل فعالیت کنه هاجمع آوری کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداریپاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه جهت جلوگیری از تخمگذاری کنهعدم خرید دام از کانونهای بیماری و دامداریهایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنندسم پاشی بدن دامهای خریداری شده و قرنطینه به مدت 14 روز

اسلاید 51: پیشگیری بیماری در انسانجدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دامخودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دامخودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی نگهداری گوشت تازه به مدت 24 ساعت در یخچال وسپس استفاده رعایت اصول ایمنی درموقع تماس باگوشت تازه،جگروسایرآلایش دام

اسلاید 52: پیشگیری از بیماری در انسان روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدت دستکش ، لباس بلند ، چکمه ، ماسک و عینک)روشهای حفاظت شخصی از گزش کنه و حشراتخودداری از رفت و آمد در محلهای کشتار غیر مجازاجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته ، نگهداری جگر ، قلب ، کلیه به مدت 48 ساعت در یخچال و سپس استفاده از آنآموزش افراد در معرض خطرواطلاع رسانی عمومی

اسلاید 53: آموزش دامداران و افراد مرتبط

اسلاید 54: سمپاشی بدن و جایگاه دام

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59: انتقال از طریق کشتار غیر مجاز

اسلاید 60: با تشکر از توجه شما

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید