کسب و کار اقتصاد و مالی

بیمه تکافل (بیمه اسلامی)

bime-eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بیمه تکافل (بیمه اسلامی)”

بیمه تکافل (بیمه اسلامی)

اسلاید 1: بیمه تکافلاسم خود را وارد کنید.

اسلاید 2: مقدمهامروزه بیمه یکی از بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود و نقش آن به عنوان پایگاه تامین مالی در بازارهای مالی و غیرمالی غیرقابل انکار است.از اواخر قرن بیستم که تلاش‌هایی در جهت اسلامی شدن اقتصاد در جهان اسلام آغاز شد، ابتدا بانکداری اسلامی مطرح شد و حذف بهره از عملیات بانکی به عنوان گامی به سوی اسلامی شدن اقتصاد به حساب آمد.ایده بیمه سازگار با شریعت که به اسم تکافل و بیمه تعاون شناخته شده است، در سال 1976 در یک کنفرانس بین‌المللی به نام « اقتصاد اسلامی» واقع در مکه مطرح شد.از این رو بیمه سازگار با دین و با قوانین شریعت احاطه شده و به عنوان راه‌حل واقعی برای مسلمانانی شناخته شد که به خاطر احکام شرعی و عدم تطابق آنها با قوانین بیمه معمولی، از انجام این کار خودداری می‌کردند.صنعت تکافل یا بیمه اسلامی ویژگی‌هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه رایج متمایز می‌کند.2

اسلاید 3: 3}مبانی نظریشریعت به قوانین اسلامی گفته می‌شود که بر اساس قرآن، سنت، حدیث، و سنت‌های موازی محققان مسلمان در دو سده اول اسلام وضع شده است.فقها در نیمه اول قرن سیزدهم با این نهاد حقوقی که در زبان‌های فارسی و اردو «بیمه» و در عربی تامین یا سیکورتا نامیده می‌شود، آشنا شدند و آن را در نظام حقوقی اسلام تجزیه و تحلیل فقهی کردند.اصول بیمه رایج مبتنی بر موارد ذیل است:الف- اصل حسن نیتب- اصل غرامتج- اصل نفع بیمه‌پذیرد- اصل جانشینیه- اصل تعدد بیمهو- اصل داوریز- اصل علت نزدیکح- اصل اتکاییبیمه، ساز و کاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران کند یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد.به موجب قانون بیمه ایران، بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه‌گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه‌گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران کرده یا وجه معینی را بپردازد.متعهد را بیمه‌گر، طرف تعهد را بیمه‌گذار و وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود، موضوع بیمه نامند.

اسلاید 4: دیدگاه فقهای اسلامیبیمه‌های اجتماعی و تعاونی، به استناد وجود تعاون و عدم کسب رِبح، مشروع است ولی درباره بیمه‌های خصوصی به سه دسته موافقان عقد معین، موافقان به سبک صدر اسلام و قائلان به تفصیل به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:1- گروه اول موافقان (عقد معین)موافقان مشروعیت قرارداد بیمه، که اغلب فقهای شیعه در این گروه جای می‌گیرند، سه گروه‌اند: نخستین گروه عقد بیمه را بر یکی از عقود معین فقهی منطبق می‌دانند؛ اختلاف‌نظر درباره مستقل بودن عقد بیمه یا منطبق بودن آن بر یکی از عقود معین، در بین حقوقدانان غیرمسلمان نیز مطرح است.2- گروه دوم موافقان (موافقان به سبک صدر اسلام)گروه دوم از موافقان عقد بیمه را با تفکر بیمه در صدر اسلام اثبات می‌کنند. بر این پایه، آنان بیمه را مشروع دانسته‌اند.4

اسلاید 5: دیدگاه فقهای اسلامی۳-گروه سوم موافقان (قائلان به تفصیل)برخی از فقها این عقد را از شمول عقود مستحدث و مستقل شمرده‌اند، ضمناً با توجه به حضور مجتهدان شیعه در وضع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (به عنوان کشوری که مذهب غالب، امامیه-شیعه اثنی‌اشعری است)، شاید بتوان پذیرش عقد بیمه را، با عنوانی مستقل در اصول ۳، ۲۱، ۲۹، ۳۱ این قانون، رای فقهی مورد توافق مشهور فقهای شیعه به شمار آورد.از نظر شریعت اسلام قوانین بیمه سنتی با قوانین اسلامی مطابقت نداشته و پذیرفته نیست. در سال 1985 آکادمی فقه اسلامی جده حکم بدوی برای انجام تحقیقات در خصوص بیمه سنتی و معمولی را توسط فقهای اسلامی پذیرفت. بعد از تحقیقات مشخص شد که ایده کلی بیمه مفید نیز هست اما با بعضی از قوانین شریعت مطابقت ندارد. آن قوانین به شرح ذیل است.الف- وجود ربا: ربا در واقع گرفتن یک مال یا سرمایه از کسی با سود ثابت است.ب- ریسک غیرمتعارف یا قرار: نبود شفافیت کافی در یک معامله.ج- قمار و شرط‌بندی5

اسلاید 6: دیدگاه فقهای اسلامیدر موارد ذکر‌شده قمار، ربا و ریسک‌های غیرمتعارف موارد اساسی بودند که باید از بیمه خارج شوند تا بیمه معمولی با شریعت سازگار شود.موارد ذیل، مبانی اساسی بیمه اسلامی را تشکیل می‌دهند:بیمه‌گذاران برای منافع یکدیگر همکاری می‌کنند.هر بیمه‌گذار حق اشتراک خود را می‌پردازد تا مساعدت شود به کسانی که نیازمند کمک هستند.بر اساس سیستم مشارکت، زیان وارده و مسئولیت‌پذیری بین همه تقسیم شود.شک و تردید با احترام به مشارکت حذف می‌شود.با هزینه دیگران هیچ سودی به دست نخواهد آمد.به گفته محمود در سال 2008، بیمه اسلامی بر پایه اصول همکاری همگانی (تعاون) و بخشش (تبرع) است که خطرپذیری بین گروهی از شرکت‌کنندگان به صورت داوطلبانه تقسیم می‌شود. این عبارت ریشه عربی دارد به معنای شرکت در ضمانت یا ضمانت یکدیگر.به گفته رضوان رحمان عدید در سال 2009 نظر اصلی و مورد قبول بسیاری از حقوقدانان و محققان این است که برای داشتن یک سیستم بیمه‌ای که از نظر قوانین اسلام مورد قبول باشد باید بر اساس:1- تعاون و همکاری فیمابین2- بخشش و تبرع باشد.6

اسلاید 7: تکافل و تعاریفتکافل از مشتقات واژه عربی «کفالت» است.کفالت از ریشه «کفل»، به معنای ضمانت است.تکافل اجتماعی نیز در اصطلاح به معنای تعاون اعضای جامعه -به صورت فردی و اجتماعی- جهت تحقق خیر و صلاح جامعه و رفع ناخوشی‌ها دانسته شده است. تکافل معادل دقیق فارسی ندارد اما مفهوم آن بر اساس آنچه از مضامین فوق برمی‌آید، اشاره به نوعی التزام به رسیدگی و تامین امور معیشت دیگران (هم‌نوعان، اعم از مسلمان و غیر آن) دارد.تکافل در معنای عمومی خود بیان‌کننده حمایت و پشتیبانی اعضای جامعه از یکدیگر است، بدین معنا که هرکس خود را در مقابل سایرین مکلف بداند.این اصل به نیازهای ضروری افراد برمی‌گردد. بر این اساس کفالت عمومی یا اجتماعی عبارت خواهد بود از «مسئولیت مشترک همه افراد جامعه اسلامی نسبت به تامین نیازهای ضروری یکدیگر».7

اسلاید 8: Add a footer8

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید