سایرتحقیق و پژوهش

تأثیر تمدّن اسلامی بر تمدّن غربی:برخی از بزرگان علمی مسلمان

21 صفحه
276 بازدید
06 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
تأثیر تمدّن اسلامی بر تمدن غربی: برخی از بزرگان علمی مسلمان ارا )44+

صفحه 3:
ریاضیات * خدمات ابوالوفا در علم مثلثات شایان تقدیر است . * او مثلثات را به صورت کاملتری در آورد و فرمولی برای جمع قوسها به دست آورد که عبارت است از: مس طسو ‎sta(atb)‏ ‎R‏ ‏"اين در حالی بوده است که ؛ اروپائیان از اين فرمول اطلاع نداشتند و کوپرنيك نیز آن را نمی دانسته است.

صفحه 4:
علم جغرافی ۰ هنگامی که اروپائیان از کشور چین بی خبر بودند» اعراب با این کشور روابط تجارتی داشتند و گمان قو ی تر آن است که آنها قطب نما را در کشتیرانی به کار برد ه اند و مسلم است که اروپاییان اين اختراع مهم را از مسلمانان آموختند.

صفحه 5:
علم جغرافی اروپائبان پی پیش از سده سیزدهم میلادی هنوز از قطب نما استفاده نکرده بودند» در حالی که ادریسی» جغرافندان و مورخ بزرگ اسلامی» در نیمه سده دوازدهم میلادی از آن سخن گفته و کاربرد تن را در میان مسلمانان رایج دانسته است و انتقال آن را به اروپا به وسیله مسلمانان می داند.

صفحه 6:

صفحه 7:
علم جغرافی * سده ها پیش از آن که واسکودوگاما بتواند از طریق راههای دریایی به مشرق زمین برسد» مسلمانان این سرزمین ها را می شناختند. وی با راهننمایی دریانوردی مسلمان به نام احمدبن ماجد» توانست از دماغه اميد نيك گام به سواحل آسیا بگذارید .

صفحه 8:
علم جغرافی * در حقیقت. راه در یایی هند و چین پنج سده پیش از مارکوپولو توسط سلیمان سیرافی شناخته شده بود.

صفحه 9:
ادبیات

صفحه 10:
مولانا جلال الدپن محفن بلخی (مولوی) 1۹

صفحه 11:
آرامگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی) در قونیه 55

صفحه 12:

صفحه 13:
IN al ورودی آرامگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی)

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
* اقوام و ملل جهان در آشنایی با هنر و بهره وری از آن نقم و تأخْر دارند. * ایرانیان و رومیان» سده ها پیش از ظهور اسلام با هنر آشنا شده بودند و هر يك از این دو قوب همزمان با ظهور اسلاب سنتهای هنری چنه ۳۰ ساله داشتند. * نخستین عربهای مسلمان» نگاه خود را بر آثار هنری جهان هنگامی انداختند که يك دسته از سپاهیان آنان در مشرق» کاخ رها شده پادشاه ساسانى را در تيشفون تصاحب كرد و دسته ديكر در بیزانس پیشروی کرد و صحراى سينا را در نورديد و به سال ۱۸ق به مصر رسید و شهر اسكندريه را در اختيار كرفت.

صفحه 18:
* ویژگی منحصر به فرد اسلام و نیز عاملی که موجب گسترش جهانی آن شدء آمیزشی است که از عناصر قومی و جهانی در آن حضور یافته است. * اسلام» آغوش خود را به سوی همگان باز کرد و برابری و برادری عموم مومنان را در پیشگاه خداوند» از هر نژاد و ملتی که بودند» اعلام کرد. * در نتيجه اين روش میراث هنر اسلامی عبارت بود از شیوه آميخته صدر مسیحیّت و بیزانسی همراه با بازتابهایی از صورتهای هنری یونانی (هلنی) و رومی و مجموعه وسیعی از سنتهای ایرانی.

صفحه 19:
هنرهای اسلامی * از پایان سده اول هجری فرمانروایان مسلمان» در نواحی مسخر شده» ساخت مسجدها و کاخهای با شکوه را آغاز کردند و کوشیدند تا آثاری بزرگتر و با شکوه تر. از بناهای دوران پیش از اسلام به وجود آورند. * بیشتر نخستین معماریهای اسلامی در کشاکش ریوزگار شکل و هیئت اصلی خود را از دست داده است؛ زیرا سازندگان آنها که استادکاران ایرانی» مصری» شامی و رومی بوده اند عادت داشته اند كه شيو ه های معمول خود را در ساختن آن بناها به کار برند.

صفحه 20:
هنرهای اسلامی * از اوایل سده دوم هجری به بعد که کم کم سنتی معین و مشخص در هنر اسلامی به وجود آمد و رو به کمال گذارد» ناگزیر» آن ویژگی های قومی و ملی را از بناهاییی که نیا به تجدید داشتند می گرفت و همه را بر سنّت هنر اسلامی منطبق می ساخت.

صفحه 21:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان