علوم مهندسیمحیط زیست و زیست‌شناسیعلوم تجربیمهندسی شهرسازی

تأثیر شبکه‌‌ها‌ی حمل و نقل بر محیط زیست

در این مقاله، در مورد مسائل وابسته به جاده، بحث و بررسی شده و نیز سیاست‌‌ها‌ی برنامه ریزی مناسب سازی حمل و نقل با محیط زیست که بیشترین دورنمای کاهش مصرف انرژی را ارائه می‌کند، مورد ارزیابی و نتیجه گیری قرار گرفته است.

علیرضا اسدی

صفحه 1:
ارائه دهنده: استاد:

صفحه 2:
دز لين مقللف در مورد مسائل وابستابه جاده. بحث وررسی شده و ثیز سیاست‌های برثامه ریزی مانب ارق ‎Jy Lom‏ خی زیست که گترین هورنمای کاهش تتضرف انری را اراله می‌کند. مورد ارزیلبی و نتیجه گیری قرار گرفته است. از مسائل وابسته به جاده که به طبیعت آسیب میا و تا او رانگهداری آنرا در مضرف متایع طبیعی نام برد. در حللی که تغییر منظر طبیعت از بین بردن زهکش‌هلی طبیعی؛ محیط وحش ونیستمهای اکولژیکی ی[ عواقب مربوط با أخت جاده است.

صفحه 3:
۲ شکی نیست که برای اجرای سیاست‌های توسعه. گسترش حمل و نقل, ضروری است. اما حفظ محيط زيست نیز بلید در دستور کار قرار گیرد. إيجاد و توسعه حمل و نقل جاده اى. مسائل بسيارى را در رابطه با محيط زيست به وجود مى آورد. اين مسائل به چهار دسته تقسيم می‌شوند: |" _مسائل وابسته به وسيله نقليه أي مسائل وابسته به جاده ۷ مسائل وابسته به استفاده كنندكان أي سل اه هس است‌ها و حسا 5 ها

صفحه 4:
تأثیر شبکه‌های حمل و نقل بر محیط زیست حمل و نقل. کلید توسعه است. حمل و نقل را می‌توان موضوع تأمین حرکت انسان و كالابه طور مطلوب و اقتصادی تعریف کرد. واضح است که در لین مطلوبیت. ایمنی, راحتی, سرعت. نظم و گستردگی مستقر است. در این رابطه. توجه به همسویی برنامههلى توسعه حمل و نقل با دیگر بخش‌ها از جمله محیط زیست. ضروری است. در ایران. ‏ حمل و نقل جاده ای, بیشترین سهم را در جلبه جلیی بار و مسافر برعهده دارد. يعنى حدود ‎٩۰‏ درصد از حمل بار و مسافر: توسط حمل و تقل جاده ای انجام می‌شود. دو بخش عمده و وابسته به یکدیگر وجود دا

صفحه 5:
تأثیر شبکه‌های حمل و نقل بر محیط زیست در حمل و ‎el cole Jai‏ زیرساخت‌ها شامل انواع راه‌ها از جمله. آزاد . رادهاء بزركرادهاء رادهاى اصلى و فرعی: راههای دسترسی و راه‌هلی روستایی هستند. سیستم حمل و نقل جاده أى كه بخش عمده اى از شبكه ارتباطات كشور را تشکیل می‌دهد, در مقايسه با ديكر يروزههلى توسعه. بيشترين تأثير را بر محيط اطراف خود مىكذارد. زيرا جاده‌هابه علت گسترش طولی در کاربری زمین‌های مجاور خود. تغیبرات بسیاری را ایجاد می‌کنند. یکی از عوامل مهم و اساسی که در تعارض با زیرساخت‌ها و تسهیلات جانبی ‎lal,‏ وجود: درد حقظط. متخیط اطراف جاده‌ها واتتظر متحیط در قالب حریم راه‌هاست.

صفحه 6:
پیش از ورود به موضوع اصلی. آگاهی از تعاریف و مفاهیم محیط و توسعه پایدار, ضروری است ) محیط چیست؟ ‎san =‏ سل مور زر اس ‏| وس مها و قمت‌های +ختلف آن شامل دردم و جوامم ‏* همه منلبع طبیعی و فیزیکی شامل زمین, آب. هو معادن. کشتزارهاء حيوانات و ساختارهایی نظیر: جاده و ساختمان‌ها ‎ *‏ خصوصیات طبیعی يا فیزیکی دارای ارزش انسانی ‎ *‏ خصوصیات اجتماعی. اقتصادی. فرهنگی و ادراک بصری که به وسیله موارد فوق. تأثیرگذار و تأثیرپذیرند. ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
۲) توسعه و حفظ محیط زیست (توسعه پایدار) در حللى كه بايد از حداقل استانداردها برای زندگی بهره مند شویم. در عين حال باید محیط زیست را برای استفاده نسل‌های آینده حفظ کنیم. سوال اساسی این است که چگونه می‌توان با درنظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی جه روند توسعه نیز ادامه داد؟ لین امر باعث پایداری در بلندمدت خواهد شد. آمروزه ان بر این عقیده لند که توسعه پایدار با حفظ ملاحظات زیست محیطی با «ایندیرا گاندی» معتقد بود که بدترین آلوده کننده برای محیط زیست «فقر» است. لین گفته ممکن است لین گونه تعبیر شود که فعالیت‌های اقتصادی. کاهش دهنده کیفیت محیط زیست هستند و برعکس حفظ و حراست از محیط ريست فرایند توسعه را کاهش خواهد داد. نکته اساسی, موشکافی نوع تکنولویی به کار رفته در توسعه است. اقدامات ما برای توسعه باید به سویی باشد که کیفیت محیط زیست را کاهش دهد و این اون گام در راه نوسعه بایدار است. له

صفحه 8:
تأثیر شبکه‌های حمل و نقل بر محیط زیست رایج ترین تعریف توسعه پایدار تعریفی است که کمیسیون ج‌هانی محیط زیست و توسعه ( 61/0159 ارائه كردة است. این کمیسیون. توسعه پایدار را به صورت توسعه ای که احتیاجات نسل حاضر را بدون لطمه ز تأمین ‎Sige‏ به توانلیی نسل‌های آتی در تأمین نیازهای فرد. توسعه پایدار درصدد فراهم آوری استراتژی‌ها و ابزاری است که بتوانند به نیازهای اساسی از جمله موارد زیر پاسخ دهند. ۳

صفحه 9:
تأثیرات بخش حمل و نقل جاده ای بر محیط زیست تأثیر حمل و نقل جاده ای بر محیط زیست در راستای راهبرد توسعه پایدار تاکنون مورد توجه کمتری قرار گرفته است.با وجود آنکه لین بخش یکی از بخش‌هلی عمده تأثیرگذار بر محیط زیست بوده. در بسیاری از موارد موجب عدم تعادل اکولوژیکی ميشد. با توجه به تغییرلتی که احداث زیرساخت‌های جاده ای در محیط طبیعی و محیط مصنوعی از خود باقی می‌گذارد و محیط طبیعی و محیط مصنوعی از خود باقی می‌گذارد و همچنین آلودگی‌های فراوان نظیر: صدور گازهای سمی و مواد معلق در هوا و آلودگی‌هلی صوتی فراولنی که ایجاد می‌کند. دز خور مطالعه ای عمیی و گینترده است که در زیر به تکایی از آن نناره می‌شوو:

صفحه 10:
تأثيرات بخش حمل و نقل جاده اى بر محيط زیست ‎-١‏ حمل و نقل و محيط زيست حمل و نقل جاده اى. مزاياى بسيارى دارد. لين بخشء. حركت انسان را براى فعاليتهاى شغلی. اوقات فراغت و حمل و نقل کالاه تسهیل می‌کند. همچنین تأثیرات مفید و غیرمفیدی نیز دارد. لین بخش از تأثیرات حمل و نقل جاده ای معمولا به عنوان محیطی شناخته می‌شود که در برخی از شرایط. ملاحظات زیست محیطی در سیستم حمل و نقل در نظر گرفته نمی شود. ‏ثیرات محیطی ‏ثیرات محیطی حمل و نقل جاده ای, متنوع است این الف) تأثیر بر محیط طبیعی ‏ب) تأثیر بر محیطهای انسان ساز یا مصنوعی ‏پ) تأثیر بر سلامت انسان و جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی ‎ ‎ ‎ ‏ات شامل:

صفحه 11:
تأثیر بر محیط طبیعی = توسعه زیربناهای حمل و نقل جاده ای علاوه بر زمین. منلبع طبیعی و انروٍی بسیاری را مصرف می‌کند. تأثیرات عمده اکولوژیکی زیرساخت‌های حمل و نقل عبارتند از:

صفحه 12:
تأثیر بر محیط طبیعی پروژه‌هلی حمل و نقل جاده ای, تأثیراتی را بر مسیل‌هاء رودخانه‌ها و منابع آب‌های سطحی می گذارند. برخی دیگر از اثرات زیست محیطی حمل و نقل به طور مختصر عبارتند از: الف) آلودگی هوا توسط گازهای زبان آور (گلخانه ای) ب) اثرات روانی حجم ترافیک نظیر: سروصداء تصادفات ازدحام و تراکم منلبع آلوده کننده هوا توسط بخش حمل و نقل شامل: منواکسید کربن (0() که اصلی ترین منبع آلوده کننده اتمسفر است و به صورت ذرات معلق جامد در هوا پرآکنده است,

صفحه 13:
تأثیر بر محیط‌های مصنوعی علاوه بر تأثیر سیستم حمل و نقل بر محیط طبيعى. لين سيستم. تأثیر فراوانی بر ‎en‏ ‏زمین و ارزش آن می‌گذارد. شاید زمانى لين تأثير آشکارتر می‌شود که سطحی از زمین را برای تسهیلات حمل و نقل به عنوان حریم راه تصرف می‌کنيم. به این وسیله در کاربری‌های موجود برای استفاده از حمل و نقل: تغییر ایجاد مىكنيم. توسعه حمل و نقل جاده اى؛ تغييراتى را بر یک ناحیه می‌گذارد که پیش ‎able ol jl‏ بالقوه نه تنها الگوی کاربری را تغییر می‌دهد بلکه در زندگی و ارزش زمین‌هلی مجاور. تأثیر می‌کنارد: نداشته است. این تأثیر آزادراه خرم ‎SLT‏ - بروجرد - اراک مکملی برای توسعه لرستان

صفحه 14:
تأثير بر محیط‌های مصنوعی ‎I ene lah ale‏ وسط شهر یا منطقه ای روستایی عبورمیکند.بسیاری از مردم یا محل‌هلی تجاری. مجبور به تفییر مکان می‌شوند. جاده‌ه يا اتوبانها اكثرأ از زمین‌هلیی عبور داده ميشوند که کمترین مرغوبیت را دارند. افرادی که در لین مسیر زندگی می‌کنند غالبا افرادی فقیر هستند که تفییر مکان آن‌ها مشکلاتی عمده و پیچیده را ایجاد می‌کند. مان بلبی جدید برای اسکان لین افراد همراه با حل مشكلات جديدى به لحاظ مالی و احتماعی» همراه بوده است, ‏علاوه بر آن مکان‌هلی عمومی نظیر: مدارس. بیمارستان‌ها؛ بازارهاء مراکز تفریحی و پارک‌ها نيز جلبه جا می‌شوند که برای مکان یابی جدید آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید. ‎ ‎

صفحه 15:
تأثیر بر سلامت و رفاه عمومی گاهی توسعه زیرساخت‌های جاده ای از میان جوامع می‌گذارد و آن‌ها را در دو قسمت قطع می‌کند. به خصوص در نقاط مسکونی و نواحی شهری موجب گسیختگی اجتماعی می‌شود. اين جوامع غالبا دچار سردرگمی‌های اجتماعی زیادی می‌شوند و اعضای آن‌ها بسیار سخت و مشکل می‌توانند که در فعالیت‌های رقاهی و امور مربوط به سلامتى خود به طور عشت ركه شرکت کنند؛ صداى ترافيك به طور عمومى انسان را آزار می‌دهد و از تأثیرات دیگر آن بر انسان می‌توان آلودگی هوا. تراکم ترافیک و حوادث جاده ای را نام برد.

صفحه 16:
= ۳) تأثیرات زیان آور محیطی حمل و نقل جاده ای تأثیرات عمده حمل و نقل جاده ای عبارتند از: a) ‏هوا‎ ‎58

صفحه 17:
الف) آلودگی هوا = خودروها؛ کامیون‌هاء اتوبوس‌ها و دبگر وساپل نقلیه موتوری نقشی فزاینده را در آلودگی هوا ایفا می‌کنند. برای مثال, مصرف کننده عمده روفن, وسایل نقلیه, منابع عمده ای از خروجی‌هاپی نظیر: مونوكسيد كربن ‎COP)‏ هيدروكرين ‎WO)‏ ‏اکسیدهای ازت (,000, دی اکسید گوگرد (,690, ترکیب‌هلی فرار ارگانیکی (0,0۵. کلر و فلئورو کربن‌ها (ی000 سرب (۲» اوزون (:6 و مواد معلق جامد (۵7۳) را در فضا منتشر می‌کند. گازهای سمی مهم ناشی از تخلیه دود عبارت‌اند از:

صفحه 18:
از منظر محیط می‌تولند توسط جاده پا تأسپسات جانبی آن دچار مشکلات فراوانی شود جاده‌ها بلید متداسب با منظر محیط ساخته شوند. محیط اطراف و زمبنه‌هایی که در مقابل چشم رانندگان یا مسافران قرار می‌گیرند. تأثیر مستفیمی بر ادراک آن‌ها از چاده و محبط اطراف لن میگذارند. برای مثال دکه‌های کنار جاده, علاپم تبلیغاتی, زپاله‌هلی انباشته و پا کلبه‌هلی موقتی کنار جاده می‌توانند علاوه بر زشتی منظر» خطرات جدی برای حمل و نقل جاده ای ایجاد کنند. اگر چه دسترسی به ‏ نواحی خوش آب و هوای اطراف جاده. گاهی خطرات بسپاری برای حمل و نقل جاده ای در بر دارد, اما طراحی خوب و مناسب جاده از اپن خطرات محیطی می‌کاهد.

صفحه 19:
سیستم حمل و نقل جاده ای ورودی‌ها و خروجی‌ها جاده از فرم طبیعی و منظر محیط, بسیار مطلوب است. اما مصرف انرژی» صرف زمان و هزینه. عوامل عمده ای در طراحی جاده به شمار می‌روند. تلفیق این دو به پایداری محیط می‌انجامد. وجود مناظر طبیعی زیبا و فضاهای سبز در حواشی راه‌ها. باعث انبساط خاطر رانندگان و به تأخیر انداختن خستگی و خواب آلودگی آنان و یا ترغیب آن‌ها به استراحت‌های کوتاه در کنار راه به هنگام سفر می‌شود. کشور ما دارای اقلیمی کوهستانی است. و بسیاری از راه‌ها از شیب‌ها و دامنه می‌گذرند. روش‌های تجربه شده ای وجود دارد که علاوه بر محافظت و پایداری شیب‌ها و پیشگیری از تخریب آن‌ها, موجبات حفظ مناسب محیط زیست را نیز فراهم می‌آورند.

صفحه 20:
گسترش شهرنشینی و توسعه جاده‌ها از جمله مواردی هستند که باعث یراتی در رویه زمین می‌شوند. برش‌ها. خاکبرداری‌ها و خاکریزی‌ها نمونه‌هلیی از تغییرلتی هستند که بشر در زفند توسعه شهرشینی به زمین تحمیل م ىكند. لين ات به اضافه خصومیات لاینهلی خاک ممکن است تغییرات پیشتری شدر سطح زمین ایجاد کند و در ن‌هایت موجب بروز مشکلاتی برای انسان‌ها شوند.

صفحه 21:
الف) حفظ و نگهداری از منظر جاده لغزش توده‌هلی خاک و سنگ. ریزش تراشه‌ها و حرکت شیب‌هلی ناپایدار از موارد تأثیر عملیات جاده سازى بر محيط اطراف است.به طور کلی پروژه‌هلی عمرانی, مستلزم انجام فعالیت‌های تنوعی است. بخشی از این فعالیت‌هاء طبیعت مورد استفاده بشر را دستخوش تغییراتی می‌کنند. عملیات خاکی» جزثی از پروژه‌ها مهندسی هستند که اغلب اجرای آن‌ها اجتناب ناپنیر است. ساختمان راه‌هاء تونل‌هاء عملیات رودخنه ای و کانال کشی و پروژه‌هلی محافظت از سقوط بهمن, نمونه‌هایی در اين زمینه هستند. به خصوص احداث راه در دامنه‌ها و شیب‌ها یکی از نمونه‌های بارزی است که در آن عملیات خاکی؛ تغییرات زیست محیطی را به

صفحه 22:
نتیجه گیری شکی نیست که پرای اجرای سیاست‌های توسعه. گسترش حمل و نقل جاده ای الزامی است. اما حفظ محیط زیست نیز باید در دستور کار قرار گیرد. ایجاد و توسعه حمل و نقل جاده ای مسائل بسیاری را در رابطه با محيط زيست, ایجاد می‌کند. اين مسائل به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

صفحه 23:
بررسی‌ها نشان می‌دهند که حمل و نقل جاده ای در ایران همانند بیشتر کشورها باعث ایجاد گازهای گلخانه ای شده و این بخش دارای بیشترین سهم در انتشار م0) و 0 است. علت ن بدسوزی و عدم احتراق سوخت توسط موتورهای دیزلی است که باعث آلودگی محیط زیست و خطر زیست فراوان برای سلامتی انسان‌ها خواهد شد.

صفحه 24:
جاده ها را بدلیل نابودی و تقطیع زیستگاه. تقسیم شدن جمعیت. تصادفات حیات وحش و همچنین آلودگی گوناگونمحیط زیست را به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده و تخریب کننده حیات زیست محیطی اشاره نموده است. بطور کلی جاده اثرات منفی را دربر دارد که از آن جمله می توان به افزایش دسترسی به اکوسیستم های طبیعی و تخریب محیط و شکار جانوران. جلب جانوران به سمت نور جاده و ماشين هاء نمكباشى بر روى جاده در هنكام يخ زدكى و استفاده از سطح كرم جاده ها بخصوص در خزندگان را نام برد که ارزیابی هاى محيط زيستى و استانداردهاى احداث جاده ها و سيستم هاى حمل و نقل. راهكارهار آن مى باشد. 2)

صفحه 25:
نتیجه گیری تأثیر حمل و نقل بر کیفیت هوای زمین به طور بالقوه بسیار حاد و خطرناک است به گونه ای که روش‌های پیشگیری از آلودگی را ضروری می‌کند. به طور کلی راه حل‌های پیشگیری از آلودگی را می‌توان به چهار دسته تفسیم کرد:

صفحه 26:
‎Sl cals =!‏ جان «حمل و نقل, محیط زیست و انرژٍی»؛ مترجم محمد تقی ‏زاده. مطلق, ماهنامه ترابران, سال چهارم. شماره ۴۸ ‏۲- . المال, کند «حمل و نقل و محبط زیست»» مترجم: رضوان سعیدی پور؛ ‏مجله راه و ترابری؛ سال دوم شماره ۴ ‏۳- نریمان مرادی؛ مجید «حمل و نقل زمینی و محیط زیست»» مجله راه و ‏ترابرى: سال دوم. شماره ۱. ‏۴- برگزیده مسائل اقتصادی- اجتماعی, سازمان برنامه و بودجه. شماره ۲۸ ‏۵- عبسلی, محمدعلی «ثرات توسعه تکنولوژی انری بر زیست بوم» تهران» ‏مرکز مطالعات انرژی اپران؛ ۱۳۷۶. منبع: ماهنامه صنعت خودرو [02 5

صفحه 27:

39,000 تومان