آموزش

تئوری‌ها و متاتئوری‌های برنامه درسی

teory-metateory-barnamerizi-darsi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
۴۲ صفحه پاورپوینت کامل درباره نظریات و متاتئوری های مربوط به مدیریت آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی و علوم تربیتی
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
920 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تئوری‌ها و متاتئوری‌های برنامه درسی”

تئوری‌ها و متاتئوری‌های برنامه درسی

اسلاید 1: تئوری ها و متاتئوری هایبرنامه درسی

اسلاید 2: مفهوم نظریه برنامه درسی:

اسلاید 3: مفهوم نظریه برنامه درسی:

اسلاید 4: بدين معنا كه وقتي نظريات گوناگون را مورد بررسي قرار داده و بر اساس وجوه تشابه و تفاوت نظریه های مختلف، آنها را مورد طبقه بندي قرار دهيم ، اقدام به ارائه يك متاتئوري (فرا نظریه ) نموده ايم.متاتئوري بنا به تعريف عبارت است از نظریه دربارۀ نظریه ها

اسلاید 5: متاتئوري برنامه درسي:

اسلاید 6:  1: ديدگاه رشد و تكامل فرايندهاي شناختی: يكي از ديدگاه هاي اصلي در آموزش مدرسه اي بر اين باور تاكيد مي ورزد كه برنامه درسي و استراتژي تدريس بايد به رشد فراينده هاي شناختي دانش آموزان كمك نمايد. از نقطه نظر اين ديدگاه كاركردهاي اصلي مدرسه عبارتند از:الف) كمك به دانش آموزان در خصوص يادگيري شيوه يادگيريب ) فراهم سازي فرصت هاي لازم براي استفاده و نيز تقويت مجموعۀ توانايي هاي عقلاني دانش آموزان.

اسلاید 7:  1: ديدگاه رشد و تكامل فرايندهاي شناختی:در اين نظریه، ذهن آدمي از مجموعه اي نسبتاً مستقل از توانايي و استعدادهايي نظير استنباط، تحليل، تعيين و حل مسئله، حافظه و ... است كه تنها از طريق رشد و پرورش اين توانايي ها و استعدادها است كه فرد مي تواند مسائلي را كه در زندگي با آن مواجه است، حل نمايد. اگر تنها آنچه كه بشر تاكنون شناخته است به دانش آموزان بياموزيم، آنان در برخورد با مسائل و مشكلاتي كه در آينده با آن مواجه هستند ، ناتوان خواهند بود، بنابراين موثرترين راه براي برخورد با مسائلي از اين دست، نه انباشت دانش و اطلاعات در ذهن افراد، بلكه تقويت توانايي ها و استعدادهايي است كه در حل مسائل آينده كارآ هستند.برنامه هاي درسي نبايد بر محتوا، بلكه بر فرايند تاكيد ورزند. تدريس نيز ارائه اطلاعات نيست بلكه كمك به دانش آموزان در يادگيري پژوهش و تحقيق است.

اسلاید 8:  1: ديدگاه رشد و تكامل فرايندهاي شناختی:ريشه هاي اين ديدگاه در برنامه درسي به « فري نولوژيست ها» ، روانشناسان قواي ذهني قرن نوزدهم و نيز دوران تعليم و تربيت پيشرو در آمريكا، بويژه در دهۀ 1920 بر مي گردد. پس از فري نولوژيست ها، روانشناسان قواي ذهني اهميت تقويت اين قواي ذهني را از طريق تمرين، بويژه تمرينات سخت و دشوار مورد تاكيد قرار دادند. در اين مكتب مسئله اساسي، ارائه تمرينات متناسب با قواي ذهني است بنحوي كه از طريق آن، اين قوا، تقويت شوند.در ارتباط با برنامه درسي، محتواي برنامه بخودي خود مسئله اساسي در برنامه ريزي درسي محسوب نمي شد بلكه برخي موضوعات بويژه براي رشد و تكامل قوا و توانايي هاي ويژه مفيد تلقي مي شد.

اسلاید 9:  1: ديدگاه رشد و تكامل فرايندهاي شناختی:تحقيقات و مطالعات گيلفورد در ارتباط با روانشناسي فرايند – محور نيز شايان ذكر است. او تلاش خود را به بررسي ساختار ذهن انسان و سنجش مدلي در خصوص هوش آدمي معطوف ساخت. از نظر او برنامه هاي درسي بايد فرصت هاي لازم را براي رشد و توسعه اين عمليات هوشي فراهم سازد.هدفهاي آموزشي تمام سطوح را در برگيرند نه اينكه در سطح پايين عمليات شناختي باقي بمانند.سطوح مختلف عمليات شناختي كه در طبقه بندي هدفهاي آموزشي بلوم آمده است، مرتبط با همين برداشت از ذهن انسان است.

اسلاید 10: در ارتباط با ديدگاه رشد و تكامل فرايندهاي شناختي در برنامه درسي، دستاوردها و پيام هاي زير را مي توان استنباط نمود: برنامه درسي بايد «مسئله – محور» باشد. طرفداران ديدگاه رشد شناختي به اين دليل از برنامه هاي مسئله – محور حمايت مي كنند كه از طريق اين برنامه ها مي توان فرصت لازم براي تعريف و حل مسائل را(كه از مهم ترين توانايي هاي ذهني است ) فراهم ساخت.در اين ديدگاه، در تدريس هم بايد موقعيت هاي مسئله دار را بوجود آورد و هم سئوالاتي را طرح نمود تا بواسطه ي آن دانش آموزان به سطوح بالاي تجزيه و تحليل توجه نمايند.نكته اساسي در اينجا آن است كه محتواي برنامه درسي بر اساس عمليات ذهني انتخاب مي شود و وظيفه برنامه درسي، پرورش و تقويت آن عمليات ذهني است.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید