صفحه 1:

صفحه 2:
rs * مجموعه ای از بیانات مرتبط بهم میدلند که از طربق مشخص کردن ارتباط میان عناصر برنامه درسی و هدلیت فرایند تدوین. استفاده و ارزشیابی از آن. به برنامه درسی یک مدرس معنا می بخشد. 6 7 * نظریه برنامه درسی رابا توجه به اتصال و ارتباط نظامدار برنلمه درسی تعریف نموده است. در لین دیدگاه . تحقیق در به عنوانیک منبع مهم برای نظریبه برنامه درسی در نظر گرفته می شود و برنامه درسی در پی تشریح ارتباط محتوا با روشهای تدریس است.

صفحه 3:
* نظريه برنلمه درسى بليد جالش يشير باشد. يعنى ابن كه محققان بايد قادر باشند از طریق مطالعات. از نظریه مورد نظر حمایت و یا آن را رد نمایند. * نظریه بلید از یک اساس و زیربنای ارزشی قوی برخوردار باشد. از نقطه نظر مکاچین ما نظریبه های برنلمه درسی را تدهین حی نمائیم تا اینکه بتوانیم برخی از جنبه ها و موضوعات مربوطبه برنلمه درسى را بهبود بخشيم بنابرلين ما بايد ارزشهای اجتماعی و تربیتی خود را کشف کنیم ون را مورد بررسی و پرسش قرار دهيم و لين امر بلید در قبل و ضمن انجام ت

صفحه 4:
متاتتوری بنا به تعریف عبارت است از نظریه دربارةُ نظریه ها SS, بدين معنا كه وقتی نظریات گوناگون را مورد بررسی قرار داده و بر اساس وجوه تشابه و تفاوت نظریه های مختلف» آنها را مورد طبقه بندی قرار دهیم » افدام به ارائه یک متاتئوری (فرا نظریه ) نموده ایمء

صفحه 5:
یینر در کتاب « تصورات آموزشی» پنج دیدگاه زیر را مورد بحث و بررسی قرار می دهد: *دیدگاه رشد و تکامل فرایندهای شناختی *دیدگاه منطق گرایی *دیدگاه تناسب ( ارتباط ) شخصی "دیدگاه سازگاری اجتماعی و بازسازی اجتماعی *دیدگاه برنامه درسی بمثابة تکنولوژی

صفحه 6:
پکی از دبدگاه های اصلی در آموزش مدرسه ای بر اپن باور ناکید حی ورزد که برنلمه درسی و استراتژی ندرپس باپسبه رشد فراینده های شناختی دلذش آموزان کمک نماید, از نفطه نظر اين دبدگاه کار کردهای اصلی مدرسه عبار نند از:

صفحه 7:
در لین نظریه. ذهن آدمی از مجموعه ای نسبتاً مستقل از توانلیی و استعدادهایی نظیر استنباط تحلیل,. تعیین و حل مسئله. حافظه و ... است که تنها از طریق رشد و پرورش لین توانایی ها و استعدادها است که فرد می تواند مسائلی را که در زندگیبا آن مواجه است. حل نماید. اگر تنها آنچه که بشر تاکنون شناخته است به دانش آموزان بياموزيم. آنان در برخورد با مسائل و مشکلاتی که در آینده با آن مواجه هستند . ناتوان خواهند بود. بنابرلین موثرتیین راه برای برخوردبا مسائلی از این دست. نه انباشت دانش و اطلاعات در ذهن افراد. بلکه تقویت توانلیی ها و استعدادهایی است که در حل مسائل آینده کار آ هستند. ‎De re CDE.‏ ا ‎Bey Uae remorse) oo. ry eee pi ‏لت‎ Ey ‎ ‎

صفحه 8:
ريشه های لین دیدگاه در برنلمه درسیبه «فری نولوژیست ها» . روانشناسان قوای ذهنی قرن نوزدهم و نیز دوران تعلیم وتربیت پیشرو در آمریکا, بویژه در دهة +1917 بر می گردد. پس از فری نولوژیست هاء روانشناسان قوای ذهنی اهمیت تقویت لین قوای ذهنی را از طرییق تمریین. بوییه تمرینات سخت و دشوار مورد تاکید قرار دادند. در این مکتب مسئله اساسی. ارائه تمرینات متناسب با قوای ذهنی است بنحوی که از طریق آن, این قواء تقویت شوند.

صفحه 9:
تحقیقات و مطالعات گیلفورد در ارتباط‌با روانشناسی فرایند - محور نیز شایان ذکر است. او تلاش خود را به بررسی ساختار ذهن انسان و سنجشی مدلی در خصوص هوش آدمی معطوف ساخت. از نظر او برنلمه های درسی بلید فرصت های لازم را برای رشد و توسعه این عملیات هوشی فراهم سازد. سطوح مختلف عملیات شناختی که در طبقه بندی هدفهای آموزشی بلوم آمده است. مرتبطبا همین برداشت از ذهن انسان است.

صفحه 10:
در ارتباط‌با دیدگاه رشد و تکلمل فرایندهای شناختی در برنلمه درسی. دستاوردها و پیام های زیر را می توان استنباط نمود: برنلمه درسی بلید «مسئله - محوره باشد. طرفداران دیدگاه رشد شناختی لبه لین دلیل از برنلمه های مسئله - محور حملیت.می کنندکه از طییق این برنلمه حامی توان فرصت لازم برای تعییف و حل مسائل را(که از مهم ترین توانایی های ذهنی است ) فراهم ساخت. در لین دیدگاه» در تدیبس‌هم بلید موقعیت های مسئله دار را بوجود آورد و هم سئوالاتی را طرح نموشتا بواسطه ین دلنش آموزان‌به سطوح بالای تجزیه و تحلیل توجه نمایند. نکته اساسی در اینجاتن لست‌که محتوای برنلمه درسی بر اساس عملیات ذهنی انتخاب‌می شود و وظیفه برنلمه درسی» پرورش و تقییت آن عملیات ذهنی است.

صفحه 11:
یکی از کهن ترین و اساسی ترین دیدگاهها در ارتباط با اهداف و محتوای برنامه درسی. منطق گرابی علمی است.به زعم حامیان لین دیدگاه. کار کرد اصلی مدرسه عبارت است از پرورش قوای ذهنی دلنش آموزان درآن دسته از موضوعلتی که ارزش مطالعه را دارند.

صفحه 12:
بر اساس چنین نگرشی. طرفداران منطق گرایی علمی: رشته های هنری و علعی را مورد تاکید قرار عی دهند زیرا در لين رشته هاء توانابي های تنطقی انسان زشته می پاید: آنها بر آثار بزرگ و عقاید اندیشمندانی نظیر داروین. مارکس. فروید. انیشتین. پیکاسو و ... تاکید می ورزند. از نقطه نظر این دیدگاه. بهترین شیوه تربیتی برای پرورش منطق. استفاده از روش «دیالکتیک» است. بویئه آنکه لین شیوه را بايد برای بعث بر روی موضوعات و مسائلی که مربوطبه هستی انسان است. بکار گرفت. بطور خلاصه وظیفه اساسی مدارس. پرورش توانلیی های ذهنی آدمی است و لين كار بلید از طرییق آشنا ساخت دلنش آموزانبا عقلید و موضوعلتی که بیانگر بالاترین دستاوردهای منطق بشری است صورت پذیرد. دراین میان تمام دانش آموزان. صرف نظر از تفاوت های فردی. باید تحت اینگونه آموزشها قرار گیرند.

صفحه 13:
بر اهمیت معنی دار بودن برنامه درسی برای دانش آموزش و مسئولیت مدارس برای تدوین چنین برنامه هایی اصرار می ورزد. در این دیدگاه برنامه درسی باید براساس الگوی برنامه ربزی دانش آموز - معلم تدارک دیده شود. بر اساس این دیدگاه, برنلمه درسی هنگلمی برای دانش آموز معنی دار است و می تواند جنبه تربیتی داشته باشد. که دانش آموز در جریان برنامه ریزی مشارکت داشه باشد. بنابراین یادگیری معنی دار در گروه مشارکت فعال یادگیرنده. داشتن حق انتخاب در زمینه مسائل برنامه درسی است. از سوی دیگر یکی از استدلالهای زیر بنلیی لین دیدگاه از برنامه درسی لن است که نوع بشر اساسا موجودی «محرک - جو» است .به اين اعتبار. وظيفه مدرسه آن است که محیطی غنی از منلبع را برای دلنش آموز فراهم کند تا او بتولند نه از روی اجبار و با استفاده از انگیزه های ذاتی به بادگیری بپردازد.

صفحه 14:
بر این اساس در این دیدگاه علایق و توانایی های دانش آموز به عنوان منبع اساسی اهداف و محتوای برنامه درسی در نظر گرفته منی شوه

صفحه 15:
اهداف و محتوای برنلمه درسی را از طریق تجزیه و تحلیل جامعه استخراج می کند. ۶ بطور کلی در این دیدگاه. دو انشعاب اساسی وجود دارد: * دسته اول بر لین باویند که آموزش و پرورش باید بر اساس وضع فعلی اجتماع پی ریزی شود * برنلمه های درسی بلید دلنش - آموزان را بنحوی تربیت کنندتا مهارت های لازم را برای شروع زندگی در یک اجتماع بطورموفقیت آمیز دارا باشند. ۶ در حقیقت اینان طرفدار سازگاری اجتماعی هستند.

صفحه 16:
برخی دیگر بر لین باویند که بلید بدنبال ایجاد تغییر و تحول در ساختار جامعه بود. بنابرلین وظیفه اساسی تعلیم و تربیت و برنلمه درسی آن است که دانش آموزان را برای ایفای چنین نقشی در آینده آماده سازد. لین گروه بر موضوعات درسی ویّه ای تاکید می کنند که شعور و اگاهی انتقادی را در شاگردان پرورش دهد تا با شناسایی مسائل. ناهنجاریهای اجتماعی, سعی در تغییر آن داشته باشند. بنابرلین توصیه عی کنند که موضوعات درسی نظیر ارزشهای مذهبی . ترجیحات جنسی . فساد سیاسی . تبعیض نژادی . و مانند آنها را که مسائل و موضوعات بحث انگیز هستند در برنامه درسی گنجانده شوند. لين دیدگاه بازسازی اجتماعی عی نامند.حامیان این دیدگاه نیازهای اجتماعی رابه عنوان اساس تصمیمات برنلمه درسی

صفحه 17:
این دیدگاه که اساسا به مدل هدف - وسیله در برنامه درسی معروف است » بدنبال فرایندی هدفمند و نظام دار برای تدوین .برنامه های درسی است آن است که در ابنجا وظیفه متخصصان تعلیم و تربیت و مرب ابتدا هدف و مقاصد را تعیین کنند و سپس از آن به عنوان معیاری جهت ارزیابی کار آیی و اثر بخشیبرنامه های تدوین شده بهره گیرند. در این دیدگاه مدارس باید هدفمند باشند و هدفهای معنی داری را تعقیب نمایند و همواره باید بتوان بر مبنای هدف ها میزان موفقیت آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

صفحه 18:
لین دیدگاه برنامه درسی دارای تاربخچه طولانی در برنامه ریزی درسی و تعلیم و تربیت است. افرادی نظیر «بنجامین بلوم» ۰ «فرانکلین بوبیت». «جان دیهیی» . « هیلدا تلبا» . «رللف تاپلر» و بزرگان دیگر از پیشگامان لین دیدگاه محسوب هی شوند.اساساً برنامه درسی مبتنی بر ارزشها ست در حالیکه در اين دیدگاه. برنلمه ریزی های درسی رها از ارزش فرض می شود. نتیجه دیگر حاصل از دیدگاه تکنولوئی علمی در برنامه ریزی درسی عبارت است از تاکیدی که بر تعریف و تصریح هدفها. تدوبن معیارهای عملکردی و استاندارد سازی در برنامه درسی هى شوك

صفحه 19:
متاتثورى برنامه درسى: ای برنامه درسی که درصدد منطقی کردن برنامه درسی هستند. * نظریه ساخت برنامه درسی * نظریه های برنامه درسی که درصدد مفهومی کردن برنامه درسی هستند. * نظرییه های که بدنبال تشریح علمی و محققانه پدیده های برنامه درسی هستند.

صفحه 20:
لین دسته از نظربه ها بر تن هستندنا برنلمه ها را منطقی و معقولانه نمایند.به عبارت روشنتر لین نظربه ها بدنبال طرح یک برنامه هستند. این نظریه هاء برنلمه تربیتی را بطور مفصل توصیف می کنند و از طریق ارلئه دلابلی در خصوص خوب بودن برنامه و اينکه چرا باید پذیرفته شود برنامه را توجیه می نمایند. ن وشته شده اند می تون از ار فلیب فینکسم بنجامین بلوم . جروم برونر و پائولوفریر را نام برد.

صفحه 21:
al ۲ نظریه ساخت برنامه درسی: این نظریه بجای آنکه بدنبال منطقی کردن خود برنامه باشند. بدنبال معقولانه کردن روش های تدوین و ساخت برنامه های درسی هستند. اولین نمونه بارز این نوع از نظریه برنامه درسی, اثر فرانکلین بوبیت تحت عنوان " برنامه درسی است . او با تاثیر پذیری از مدیربت علمی بر این باور بود که برنامه های درسی باید براساس مطالعه عملکردهای خوب افراد تحصیل کرده با فرهیخته تبیین و تدوین شود . "از زمان بوبیت به بعد. بسیاری از برنامه ریزان درسی همین رویکرد قدم به قدم را برای جنبه های مختلف برنامه درسی پذیرفته اند.

صفحه 22:
. مشهور ترین لین افراد. رللف تایلر است. کسی که منطق وی همواره تداعی کننده چهار سئوال اساسی(چهارمرحله) در برنامه ریزی درسی است:

صفحه 23:
‎yy tee eee)‏ ی ‎ ‏اين نوع از نظریه بیشتر بدنبال‌هدایت مسائل و فعاليت هاى بر نامه درسی است. همچنین این دسته از نظریه.ها درصدد روشن گری و ارائه روش تفکر ‎sb 49.‏ 6 مسائل برنامه درسی می باشند ‎ ‎

صفحه 24:
برای مثال سئوالاتی نظیر اینکه چه عواملی در جامعه بر تغییر برنامه درسی اثر عی گذارد؟ و ... در اینجا حد نظر حی باشد. سایر صور لین نظریه در جستجوی تصریح و تشریح نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی است.در اینجا همواره دلمشغولی اصلی عبارت است از اینکه. آنچه که برنلمه درسی را با ساير امور مرتبط می سازد. مورد بررسی علمی و محققانه قرار گیرد.

صفحه 25:
متاتثورى برنامه درسى: —/ تس *هونكى نظريه هاى برنامه درسى رابه سه دسته اساسى زير تقسيم مى كند: *نظریه پردازی ساختاری *نظریه پردازی ژنریک *نظریه پردازی موضوعی

صفحه 26:
> نظریلتی که در پنجاه سال اول رشته برنامه درسی مطرح شده اند. بر شناسایی عناصر برنلمه درسی و رولبط آنهابا یکدیگر تاکید دارند. ربشه کار لین نظربه ها راحی توان در کتاب "اصول اساسی برنلمه درسی و آموزش رالف تایلر یافت. بزعم وی سه منبع باید در تصمیمات برنامه ای مورد توجه قرار گیرد. دانش آموز؛ جامعه و دانش اندوخته شدهٌ معاصر. مزیت کار تایلر آن بود که منابع فوق را که قبلا بطور منفک .مورد توجه بود و در خصوص آنها اختلاف نظر وجود داشت با یکدیکر متحد نمود

صفحه 27:
> آثار پیشگامانی نظیر بیکن. اراسموس. لاک. پستالوزی. هربارت. هربرت اسپنسر و غیره نیز از این جمله هستند. جان . ای« گولد مبا تدمين.يك سيستم مفهومى كه تصميم كيرى درباره ى برنلمه درسی را در سطوح مختلف قدرت و اختيار نشان حى داد. كار تايلر را توسعه داد. برخی از نظریه پردازان ساختارى.به جاى توجه‌به ساختار برنامه ريزى.به ساير ساختارهاى برنامه درسى توجه داشته اندیکی از مشهور ترین ساختار آموزشی مورد نظر او شلمل سه سیستم آموزش برنلمه درسی و ارزشیلبی است. سیستم برنامه درسی نیز شامل مولفه های برنامه ریزی . اجرا و ارزشیابی است. برخلاف بیوشامب. " جانسون " برنلمه درسی را سیستم نمی دلند بلکه آن را برونداد سیستم برنلمه ریزی درسی تلقی می کند. نظام و ساختار آموزشی از نقطه نظر وی مشتمل بر سه مرحلة برنامه ریزی. آموزش و ارزش در بين آثاری که اخیرا نوشته شده اند.حی توان از اثر فیلیپ فینکس . بنجامین بلوم . جروم برونر و پائولوفریر را نام برد. است.

صفحه 28:
لين نظريه بردازان برخلاف نظرییه پردازان ساختاریبه جای توجه‌به برنامه درسی و عناصر آن سبه نتلیج برنلمه درسی تاکید دارند. آنها برنلمه درسی را مشتمل بر کل محیط آموزشی مدرسه می دانند ومی خواهند لثر آن را بر کل شخصیت فرد مورد بررسی قرار دهند. بزعم لین گروه فرضیات منتح از رشته هلیی نظیر جامعه شناسی, انسان شناسی, فلسفه و ...می تواند راهنمای فعالیتهای آموزشی باشد. اینان بجای تاکید بر اصطلاحاتی نظیر اهداف» فراینده درونداد و .. که نزد ساختارگرایان مورد توجه بودءبه مفاهیمی نظیر شخصیت, انسانیت؛ آگاهی» عدالت» آزادى و.. توجه دارند. بزعم اینان دانش آموز در درجة اول يك .انسان است لين نظريه بردازان.به آزادى توجه دایند از اینرو یادگیری آموزش مدرسه ای و کل تجارب زندگی تا حد زیادی شخصی و برای هر فردی منحصر به فرد و بی همتا است. از مهمترین این نظریه پردازان می توان از هوبنر, اپل و مک دونالد نام برد.

صفحه 29:
* برنلمه های درسی بلید متمرکز بر مسائل روزمره تواتلیی یادگیرنده برای زندگی در اجتماع و تسهیل کننده مشارکت اجتماعی باشد. اینان با تاکید بر نیازهای فعلی دانش آموزان, از روشها و رویکردهای دانش آموز محور حمایت کرده و بر نقش دانش آموز در انتخاب محتوای برنامه درسی تاکید دارند. * در این زمینهفینیکس سخت گیری علمی را بجای آسانگیری در بنامه های درسی پيشنهاد می کند. ‎ol‏ وینستن, برمن کسانی هستند که اصرار دايند مدارس بجاى توجهبه بخشى از شخصیت فرد, بلید تمام ابعاد شخصیت وی را مورد توجه قرار دهند. بطور کلی لین نظریه پردازان جانشین هایی را برای الگوی فعلي محتوا, موضوعات و برنلمه ها پیشنهاد عی کنند.بزعم اینانتاکید بر سنت ها نمی تواند ما را برای قرن بیست و یکم آماده کند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎pe ‏مدارس در برورش بر گزید:‎ a ‎ ‏آخر برورش کل وجودی شخص: ‎i, a‏ ‎ ‎

صفحه 30:
متاتثورى برنامه درسى: "صاحبنظران نظریه های برنامه درسی راجه سه دسته اساسی زیر تقسیم نموده اند: "سنت كرايان *تجربه گرایان مفهومی *بازنگران مفهومی

صفحه 31:
/ * سنت گرایان عمدتأّبه پیشگاملنی در حوزه برنلمه درسی اطلاق می شود که برای نخستین بار ن رابه عنوان علم مطرح ساخته اند. از جمله لین افراد. فرانکلین بوبیت و رللف تایلر بودند. گرلیش اصلی این افراد به مقوله برنامه درسی. بمثلبة یک جریان فنی يا تکنولوژیک است و سعی می کنند تمام اجزاء و مراحل آن را بصورت عملی او اعدا تشه یی نی تمارک

صفحه 32:
“a * عمدتاً مفاهیم علوم اجتماعی را اقتباس کرده و علاقمند هستند تا پدیده های برنلمه درسی را بصورت تجربی مورد مطالعه قوار دهند. از مهمترین افراد این دسته. "شوآب " می باشد.

صفحه 33:
این دسته از تظریهبردازانمفاهیم اساسی پرنافه درسی را موردبزبیشی و نقد قرز دا اند بازنگران مقهومی را می توان به دو دسته تقسیم نمودهایشان آزسنت گرا می گویند كه انهااهداف را به هدف هاى رفتارى و ویژهمحدودنمود:

صفحه 34:
متاتثورى برنامه درسى: > - ۳ "مدلهای مفهومی * نظریه های مشروعیت بخشی * نظریه های فرایندی * نظریه های ساختاری * نظریه های اجرای برنامه درسی

صفحه 35:
ال ی موه خی من یو وا تخل ی دنه

صفحه 36:
ال بخشى: ‎=v‏ مسئله اساسی در اینجا آن است که چگینه آنچه که برای تدریس در مدارس ‎we‏ ‏است را مورد شناسایی قرار دهیم و چطور منطق پشت‌یک برنلمه درسی را در عمل ‏). مایر سه نوع مشروعیت بخشی را شناسایی کرده است: ‎ ‏آشکار ساز: ‎٠‏ مشروعیت بخشی هنجاری. بدنبال آن است که با تاسی از هنجارهاء روشن کند که چه زی باید در مدارس تدریس شود. ‏+ _ مشروعیت بخشی روشی. از طریق قوانین تصمیم گیری و فرایندهای تعامل بوجود می آید. ‏۰ مشروعیت بخشی بوسیله نقادی. مستلزم هنرنقد و انتقاد و درک و فهم سنجیده و مدبرانه ‎ ‎ ‎ ‏از نقطه نظر همی بر, مشروعیت بخشی دارای جنبه های اساسی زیر است: ‎ *‏ تفکر در بارة یک برنامه درسی خاص ‏*_ ارائه دلایلی در خصوص لزوم گنجاندن (افزودن), ايده هاء فعالیت ها و برنلمه های جدید به برنامه درسی عمومی. ‏ساختار اجتماعی جامعه یکی از عولمل نیرومند در تعیین محدودیت های نوسازی برنلمه درسی است. و اينکه برنامه درسی در حقیقت یک پدیده مهم اجتماعی است.

صفحه 37:
نوسازان مفهومی یکی از زیرگروههای تئوری های مشروعیت بخشی. از طریق بررسی عولمل نظیر زمینه های ایدئولوژیک و نیز کار کردهای مدارس. مشروعیت منطق زیر بنای‌ییک برنلمه را مورد تجزبه و تحلیل و نقد قرار می دهند.

صفحه 38:
نظریه های فرایندی . برنلمه درسی را به صورت یک جریانیا فرایند منطقی در نظر حی گيرند. فرایند برنامه درسی عمدتاً بصورت مراحل مرتبط بهم مورد توجه قرار می گیرد که بصورت یک سیکل یا چرخه عمل می نماید. لين نظربه پردازان‌به آزادی توجه دایند از اینرو بادگیری آموزش مدرسه ای و کل تجارب زندگی تا حد زیادی شخصی و برای هر فردی منحصر به فرد و بی همتا است. از مهمترین این نظریه پردازان می توان از هوبنر. اپل و مک دونالد نام برد.

صفحه 39:
تحقیقات انجام شده در رتباط با برنمه درسی فرایند - محور مجموعه ای از عوامل ‎bom 31. col 09 SF bubs 2 1A 0 951 ow 9 dob wish d 9 AF 1) Galt‏ PROS Peer ee Tea Ie orem Cees fe ener ecm Fe pen ees ‏تناسب نوسازی برنامه درسی.‎ آين مسئله که آقراد چگونه نواوری پیشنهادی را مورد تعبیر و تعسیر قرار می دهند باید مورد بررسی قرار گیرد و در اين ارتباط عوامل کلیدی مورد توجه قرار كير ۲ تجربیات قبلی در ارتباط با نوآوری * آمادگی برای تغییر نظام های ارزشی و هنجارهای موجود * توانایی و آمادگی برای پژوهش خلاق بمنظور دستیابی به راه حل های جدید و مشارکت در نوسازی برنامه درسی

صفحه 40:
* عامل ديكر اثرگذار بر فرایند برنامه درسی عبارت است از وجود امکان تغییر برحسب زمان در دسترس, تمایل به ریسک کردن,. و توانایی در نظر گرفتن شقوق مختلف عمل برای موقعیت فعلیِ ۱9 -- * عامل سومی که فرایندبرنامه درسی را متلثر عی سازد عبارت است از کیفیت و قابلیت سازگاری پرنمه درسی.سازگاری شامل آن است که نوآوری بر تحقیقات جاری و تجرییات ععلی مبتنی باشد. * عامل دیگر اثرگذار برفرایند برنامه درسی. کیفیت تصمیمات منخنه در باره برنامه است. ملاکهای تصمیم گیری در برنلمه درسی می تولند شلمل مشروعیت. شایستگی تصمیم گیرندگان, روشن بودن زود عاد عي ‎ak AGRE‏ میا او مرک ‎sean Gea‏ دن و ‎eal‏

صفحه 41:
۱ ۴ . نظره های ساختاری در برنامه درسی به دو سئوال اساسی می پردازند: * الف) چگونه باید دانش تربیتی ارزشمند و انتخاب و توجیه نمود؟ ‎٠‏ ب ) جكونه بابد ابن دالش را در قالب یک برنامه درسی سازمان داد؟ از وظلبف اساسی نظربه ساختاری در پرنامه درسی عبارت است از شناساپی و پا ابجاد تغبپر دللش تربیتی و سازماندهی آن در قللب پک موضوع درسی با فعالیت های یادگیری. همی پر در ادامه از دو دسته نظریه های ساختاری سخن می گوید: ۰ نظربه های ساختاری که اصول تعلهم و ترببت را از نظربه های حوزه هاپی نظیر فلسفه تعلیم و تربیت. انسانشناسی. جامعه شناسی, تارییخ تعلیم و تربپت استخراج می کنند, ۰ نظربه های ساختاری که محبط زندگی و قلمرو فعالپت ها و اقدامات انسانی را مفهوم پردازی می کنند. لپن زپر گرومبه لپن مسئله می پردازد که چگونه محتوای برنلمه درسی را پا توجه به ارزشی که در تسلط بر شرایط و چالش های زندگی دارد. انتخاب نمائیم.

صفحه 42:
۱۳ Perea ee) لين دسته از نظريه هاء شرايطى را مشخص عى كنند كه تحت آن شرليط . تغيير برنامه درسیبا احتمال بیشتری بوقوع خواهد.پیوست.ازجمله سئوالات هدایتگر در اینجا آن است که چه کسی باید با یک برنامه درسی جدید کار کند و به جه طریقی که الگوهای آموزش و یادگیری بهبود یابد.

59,000 تومان