صفحه 1:
صفحه 2:
Pes ع0 Pr holed 0 ويل
Beebe
اف ام م شم cS
تاب آوری شهری
ققحف
ان شهبرها را تاب آورتر نمو
نه می توان شهر تيبا محل
جر عقاف نابدرن دژ نی
صفحه 3:
تاب اورى چیست؟
* آيا درهنكام طوفان, درختان را ديده ايد؟!
7 آنكاه كه به خود مى بيجند وحم می شوند برف ها به
روی شاخه هایشان سنگینی می کند تا بدانجا که
شاخه هایشان در مقابل زمین سر تعظیم فرودمی
آورند
اما به ندرت می شکنند
و به محض فروکش کردن طوفان و آب شدن برف
ها بتدریج استوارتر از گذشته بر می خیزند.
تاب آوری ظرفیتی است برای مقاومت در برابر فاجعه
خطرپذیری (ریسک)
eer
صفحه 4:
واژه شناسی تاب آوری
۶ واژه تابآوری
- اغلب به مفهوم بازگشت به گذشته به کار میرود
- که از ریش لاتین ۳651110 به معنای برگشت به عقب گرفته شده است.
” حوزهای که لین کلمه دراصل از آن استفاده شده هنوز هم مورد بحث است: برخی آنرا به بوم
شناسی, برخى ديكر آنرا به فیزیک و عده ای هم معتقدند كه مطالعه تاب آوری از قوانین
اسی و روانپزشکی در دهه ۱۹۴۰ میلادی گرفته شده است؛ و مربوط به گارمزی, وارنر و
واه 651110006 در فرهنگ لغات. توانایی بازیابی یا بهبود سریع» تغییر؛ شناوری و
Webster's, 2010) Ls
با اين توصيف ريشه تاب آورى جه از بوم شناختى. روانشناختی, روانپزشکی, فيزيك يا علوم ديكر
اخذ شده باشد. مى توان آنرا وازه يذيرفته شده اى در توسعه يايدار و مديريت بحران دانست.
صفحه 5:
تعاریف
تاب آوری شهری
< به معنی توانایی یک سیستم یا جامعه در معرض خطر برای مقاومت.
جذب؛ پوشش و باز توانی در yy اثرات یک مخاطره در زمان تعناسب و
بطور کارآمد شامل محافظت و مرمت ساختارها و عملکردهای اساسی و
حیاتی می باشد (715118])
مدیریت خطرپذیری بالایا
۶ عبارت است از فرایند سیستماتیک استفاده از آیین نامه هاء سازمان ها و
مهارت ها و قابلیت های عملیلتی به منظور اجراء راهبرد ها؛ سیاست ها و
ظرفیت های بهبود یافته برای کاهش ثرات منفی مخاطرات و احتمال
بلایا
۶ هدف از مدیریت خطر پذیری بلایا؛ جلوگیری. کاهش يا انتقال اثرات
منفی مخاطرات از طریق فعالیت ها و اقداماتی برای پیشگیری, کاهش
اثرات و آمادگی می باشد. CUNSDR)
صفحه 6:
تعاریف
مديريت خطريذيرى بالايا
* عبارت است از مفهوم و عمليات كاهش خطرات بلايا از
طریق اقدامات سیستماتیک به منظور تجزیه تحلیل و
فاکتور های اتفاقی بلایا؛ شامل کاهش برخورد با
مخاطرات, کاهش آسیب پذیری مردم و املاک مدیریت
هوشمندانه کاربری اراضی و محیط و ارتقاء آ
حوادث ناگوار
(در راستای سیاست جهانی تعیین شده د
0 برای عملیات سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ : ایجاد
تاب آوری ملل و جوامع در برابر بلایل
دیزی
صفحه 7:
خطرپذیری بلایا
مخاطره < آسیب پذیری < قرار گرفتن در معرض حوادث
سس خطرپذیری بلایا
مقابله
تاب آوری و یا ظر
> درنظر گرفتن مولفه ها و عناصر خطرپذیری برای درک اینکه بلایا طبیعی نیستند. بسیار
اهمیت دارد.
2 خطرپذیری تابعی است از مخاطره (به عنوان مثال طوفان, زلزله. سیل. یا آتش سوزی)
یعنی قرار گرفتن اشخاص و دارایی ها در معرض خطرپذیری
< و شرایط آسیب بذيرى جامعه يا اموال
۲ لین عوامل ایستا وثلبت نیستند و میتوان آنها را با توجه به
ظرفیت های نهادی و فردی برای مقابله و / یا اقدام به
منظور کاهش خطرپذیری بهبود بخشید.
۲ الگوهای توسعه اجتماعی و زیست محیطی میتوانند در
معرض حوادث قرار گرفتن و آسیب پذیری را افزا
و نتیچه منجر به افزايش خطریذیری شوند.
صفحه 8:
چرا شیبرها در معرض خطرپذیری هستند؟
محرک های خطرپذیری در محیط شهری
شهرها و مناطق شهری, نماینده سیستم های متراکم و پیچیده ای از خدمات به هم پیوسته هستند
آنها با شمار فزاینده ای از مسائلی که مسبب خطرپذیری بلایا هستند روبرو می باشند.
برخی از مهمترین علل بوجود آورنده خطرپذیری عبارتند از
>
شهری در حال رشد و افزایش تراکم,
تمرکز متابع و ظرفیت ها در سطح ملی و فقدان منبع و ظرفیت های پولی و انسانی در دولت های محلی:
حکومت های محلی ضعیف. مشارکت ناکافی توسط ذی نقعان محلی در برنامه ريزى و مديريت شهرى
کمبود سیستم های زه کشی و کانا . هاء, انتقاا , آت, عدم مدب نت مواد زائد جا
مدیریت ناکارآمد منایع
زوال اکوسیستم (زیست بوم ها) به دلیل فعالیت های انسانی
فرسودگی زیرساخت ها و مصالح ساختمانی نالیمن
خدمات اورژانس ناهماهنگ
تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی
صفحه 9:
چرا شیرها در معرض خطرپذیری هستند؟
شده حوادثی که اثر نامطلوبی بر جمعیت انسانی دارند رو به افزایش است
< در سطح جهانی, تعداد ؛
موار ثبت شده بلایا را در سراسر جهان
نشان می دهد و روند افزایشی و
همچنین تعداد واقعی وقوع حوادث را به
AEE ges eel این SE انقلا من
دهد که تعداد رویدادهای زمین لرزه های
ت است. اما حاکی
از افزایش تعداد موارد گزارش شده
فان است. 0
طوفاناق سل a) ۱
صفحه 10:
شهر تاب آور در برابر بلایا چگونه شهیری
است؟
شهری است که در تن بلایا به کمترین میزان رسیده
< دارای دولت محلی فراگیر. صالح و پاسخگو است. که
دغدغه شهرنشینی پایدار را دارد و قبل. حین و پس از
یک رویداد طبیعی ناگوار خود را ملزم به تأمین منایع
لازم جهت توسعه ظرفیتهای مدیریت و سازماندهی می
داند.
اختیار و قدرت لازم جهت شرکت در تصمیم گیری و
برنامه ریزی شهر خود در کنار مقامات محلی به مردم
داده می شود و مردم برای دلنش محلی و بومی» ظرفیت.
ها و منابع موجود خود. ارزش قائل می شوند.
صفحه 11:
شهر تاب آور در برابر بلایا چگونه شهیری
است؟
تدابيرى بياى بيش بینی و کاهش آثر بلایای طبیعی, بکار
گرفتن فن آوری های هشدار دهنده و نظارت سریم. حفظ
زیرساختهاء اموال عمومی و حصوصی اتخاذ نموده است و
قادر است تا زیان های جسمی و اجتماهی Gell از
حوادث طبیعی و یا انسانی را.به حداقل برساند.
توانایی مقابله سریع. اجرای راهکارهای بازیابی فوری و
بازگرداندن سریع خدمات اساسی و از سرگیری فعالیت
های اجتماعی. نهادی و اقتصادی پس از چنین حوادثی را
دارد.
درک فی کند که بیشتر موارد فوق نیز برای تحقق تاب
آوری در برابر تغییرات زیست محیطی نامطلوب از اهمیت
ویژه ای برخوردار هستند.
صفحه 12:
دستور کار جهانی و کمپین تاب آورسازی ملت ها و جوامع
چارچوب اجرایی هیوگو ۲۰۰۵ - ۲۰۱۵
تاب آور سازی ملت ها و جوامع در برابر حوادث (۲1۴۸)
۶ این چار چوب در سال ۲۰۰۵ به تایید کشورهای عضو
سازمان ملل متحد زسیده است
از آن تاریخ تا کنون سیاستهای ملی و لاش های سازمان
فاق بین المللی رابه نحوی هدلیت کرده است که منجر به
کاهش قابل ملاحظه خسارات ناشی از حوادث طبیعی شده
است.
> این چارچوب جامع بوده و به نقش دولتها. سازمان های
منطقه ای و بين المللی می پردازد و جامعه مدنی, دانشگاه
هاء سازمانهای داوطلب و بخش خصوصی را به پیوستن به
اين تلاش ها فرا مى خواند
* اين جهارجوب باعث عدم تمركز قدرت و منلبع به منظور
ارتقاى كاهش خطريذيرى بلايا در سطح محلى مى كردد.
نتيجه مورد انتظار از جارجوب هيوكو كن است كه منجر به كاهش اساسى تلفات
جانی و خسارات به اموال عمومی, اقتصادی و زيست محيطى جوامع و كشورها كردد.
صفحه 13:
دستور کار جیانی و کمپین تاب آورسازی ملت ها و جوامع
اولویت های چارچوب اجرایی هیوگو عبارتند از سیب تن
١
<_مطمشن شویدکه کاهش خطریذیریبلایاولویی ملی و محلی با چارچوب اجراییقدرتمند است.
* شناسابى: ارزيابى و نظرت بر خطریذیری بلايا و تقويت سيستم هشدار زود هنكام.
<< استفاده زدانش» نوآوری وآموزش وپرورش برای ایجاد فرهنگ ایمنی و تاب آوری درتمام سطوح.
> عوامل اساسی خطر آفرین را از طریق برنامه ریزی کاربری اراضی و اقدامات و تدابیر محیط زیستیء اقتصاد
و اجتماعی کاهش دهید.
پزای واکنش موثر دی تمام سطوح را تقویت
صفحه 14:
فصل اول
چرا باید در کاهش بلابا سرمایه گذاری کرد؟
» (۵12 2
oc 5
= تلا =
7
te
زی تحت عنوان بلایای طبیعی وجود ندارد. رخدادهای طبیعی مانند سیل. زمین لرزه: رانش
ON ee aS a gC CE Se aa CL Dee BD ae ea)
ن محلى با آنها مقابله كرد.
صفحه 15:
مزایای سرمایه گذاری در کاهش خطرپذیری بلایا و تاب آوری
۱
<< تفويت اعتماد و مشروعيت ساختارهاى سياسى و دولت محلى |
7 فرصت هابى براى تمركززدايى از صلاحيت ها و بهینه سازی منابع
> انطباق با استانداردها و شيوه هاى بين المللى
> نجات جان ها و اموال در بلایا یا موقعیت های اضطراری. همراء
با کامش چشمگیر در مرگ و میر و صدمات جدی.
2 مشارکت فعال شهروندان و سکوی پرشی برای توسعه محلی.
> حفاظت از دارایی های و میراث فرهنگی جامعه با اختصاص
کمتر منابع شهر به مقابله با بلایا و بازتوانی:
صفحه 16:
مزایای سرمایه گذاری در کاهش خطرپذیری بلایا و تاب آوری
رشد
دی و ایجاد فرصت های شغلی
* تضمینی است بای سرمایه گذرانی که دغدغه آنها خسارت کمتر در حوادث است؛
< افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت هاء از جمله مقاوم سازی, بازسازی و
نوسازی.
* افزایش پایه مالیاتی. فرصت های کسب و کار رشد اقتصادی و اشتفال.
جوامعى براى زندكى بهت
7 زيست بوم هابى متعادل كه خدماتى نظير آب آشاميدنى و نفريح را
ارتقاء می بخشند. آلودگی را کاهش می دهند. ۳
آموزش بهتر در مدارس ایمن تر و بهبود سلامت و رفاه
3
صفحه 17:
مزایای سرمایه گذاری در کاهش خطرپذیری بلایا و تاب آوری
شهرهایی که ارتباط تنگاتنگی با دانش و تخصص و منابع ملی و بین المللی دار
۶ دسترسی به شبکه در حال گسترش شهرها و شرکایی که به واسطه کمپین خود را
در به اشتراک گذاشتن شیوه های خوب. ابزار و تخصص و به تاب آوری در برابر
بلایا ملزم و متعهد می دانند
= پایگاه اطلاع رسانی گسترده و شهروندانی با آگاهی بیشتر
صفحه 18:
مثال
سان فرانسیسکو کالیفرنبا: چرخه تاب آوری
ب هدف از تاب آوری, به عنوان آرمانی جهانی در سطح فردی, سازمانی و جامعه ای مطرح است.
و با توجه به ثبکه های متنوع ذینفعان در ساختاری پیچیده نظیر یک شهر ایجاد قالبی برای فرصت
تاب آوری به نحوی که همه دست اندرکاران بتوانند تن رابا ماموریت و اهداف فعلی خود تنظیم
bly yl ASL ga as
Environmental 7 Economie
۶ سان فرانسیسکو (کالیفرنیا) <
از چرخه تاب آوری با زمینه های کاربردی
هشتكلنه آن استفاده مى كند تابه شركاء جه در
داخل و چه خارج از دولت نشان دهد
ماموریت سازمان آنها به چه تحوبا آن دسته از
ذیتفعان که در بخش های متفرقه دیگر کار مي
کنند و ممکن است تصور شود کار آنها کاملاً
0100 متفاوت است. ارتباط پیا می کند
امن رح
Transportation)
Social/ Cultural
Edueation
Disaster
صفحه 19:
سرمایه گذاری در تاب آوری یک فرصت است
> خطر غفلت از کاهش خطرپذیری بلایا نی تولند به وخامت جدی در اقتصاد و اکوسیستم و از
اعتماد مردم و سرمایه گذران منجر شود.
مممدة |
| E ze Ean
Hao »yA oousvenn + | نمی ی هن ۰
قراس ماش مهن wz JED 7
Bo PebeAAM bao ۰ Oo bed z apagn (aly +
مت ۵ “سم Ault Zly اه خخمفد ۰
| ١
مقع
صر دك I 5
دغ مغ
٠ مص ند مار مق لشضة مق
Eun KE vig YON
A»Adttato din Acl (2 +
۰ ۵ لفادهاء عا 2 4 ةماخ
ينا
صفحه 20:
جیت گذاری سیاست ها
۶ شهرداران و شوراهای شهر با انکا به مزایای سرمایه گذاری در کاهش خطریذیری WO ممکن
است رویکردی افزایشی را برای اولویت بندی کاهش خطرپذیری بلایا با هدف پشتیبلنی از سایر
برنامه های پیشگیری و ایمنی اتخاذ نمایند.
ميدن تدابير لازم جهت ارتقاء کاهش خطرپذیری و تاب آوری مفید
موارد زیر می توانند دز ان
پاشند:
اتخاذ تصمیمی که شهر را به شهری تاب اور میدل کند.
ارزیایی خطرپذیری و گنجاندن نتایج در برنامه های کاهش خطرپذیری
بلایا و در طراحی و برنامه های شهرسازی.
۳ _بالا بردن آگاهی و استفاده از دانش, اعم از علمی و محلیف در شیوه های
کاهش خطرپذیری بلیا
«۵9:
مشارکت فعالانه در شیکه های ملی. منطقه ای و بین المللی و به اشتراک از تسش
گذاشتن تجرییات برای افزایش تاب اوری شهرها و پیوستن به کمپین ies
«تاب آورسازی شهرها - شهر من آماده می شود». 6 0
صفحه 21:
فرصتی برای تقویت مشار کت
۳
مشارکت اجتماعی موجب دسترسی بهتر برنامه ریزان شهری به اطلاعات
محلی و در نتیجه تضمین تعهد مشخص و مستقیم نسبت به اولویت های
جامعه مى كردد.
کاهش خطرپذیری حوادث وظیفه هر یک از افراد جامعه است و به عنوان
تلاشی گروهی. فرصت منحصر به فردی برای تقویت مشارکت فراهم می .:
AS
در شهرهاء دولتهای محلی
رهبران دولت های محلی برای موفقیت. باید ابتدا نیازهای اولیه جامعه را فراهم آورند تا حسن
نیت خود را اثبات نمایند و سپس با تعهدات عملی و کم هزینه و در عين حال با اهمیت و مهم
حمایت مردم از تلاش های خود را جذب AES
دولت های محلی نیز باید با مقامات ملی, هماهنگ شوند. و متقاباكْ به اجراء و انطباق سیاست
های ملی و قوانین با شرایط محلی بپردازند.
این که دولت های محلی بتوانند جلودار
مسئولیت فعالیتها و هم از نظر تخصیص و استفاده از منابع تمر کززدایی صورت كيرد
شهرداری باید در خط مقدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری باشد.
خر
ید سردمدار این تلاش باشند.
oy اقدامات باشند؛ لازم است که هم از حیث
صفحه 22:
کاهش خطرپذیری بلایا تلاشی جمعی است
رهبری را در دست بگیرد سایر دست اندرکاران را دور هم جمع کند. مقررات را تنظیم کند. بر
اجرای آن نظارت کند.
< کاهش خطرپذیری را در همه طرح ها و مسئولیت های خود جای دهند. اطلاعات ارائه دهند. و
فعالیت ها را اجرا کنند.
۶ تحقیقات و تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهند؛ مشارکت کنند ۱
عهده Rep
سب
> مشاركت كد فاه مط باشتد و مستوليت فرق نا
صفحه 23:
کاهش خطرپذیری بلایا تلاشی جمعی است
مقررات ایمنی را رعایت نمایند. با دانش فنی و تداوم کسب و کار به جامعه کمک کنند.
۶ از جمله نقشه برداران, مهندسان, معماران و برنامه
ریزان خبره
- ارائه نظرات فنی در مورد مکان های ساخته شده ارائه
دهند.
< مددکاران اجتماعی, معلمان و دیگران
صفحه 24:
کاهش خطرپذیری بلایا تلاشی جمعی است
> مشارکت کنند. جوامع را سازماندهی کنند. هماهنگی کنند. به نظارت کمک کنند. نظارت و کنترل
led
با استفاده 5 elie سیاستگذاری و وضع قوانین کارآمد ظرفیت های غیرمتمرکز شده را تقویت
کنند.
5 همکاری های فنی. توسعه ظرفیت هاء منابع. فضای برگزای
جلسات را فراهم كنند 1
صفحه 25:
ell
فصل دوم
اصئل ده كانه برای تاب آور سازی شهرها در برابر بلایا
صفحه 26:
اصول دهگانه برای تاب آورسازی شهرها
صفحه 27:
اصل ۱: سازماندهی و هماهنگی
جرا
۶ برای ن که مدیریت خطرپذیری (ریسک) بلایا و درک تهدیدات بالقوه رویدادهای پیچیده
اشد و به توسعه و ایمنی شهر کمک کند. به یک رویکردی جامع نیاز داریم که باید
شامل مشارکت تصمیم گیرندگان دولت محلی» مسئولان شهر و ادارات؛ دانشگاه هاء گروه های
شغلی و شهروندی باشد.
سیاست های مناسب و چارچوب نهادی پیش شرط تصمیم گیری و اقدامات درست کاهش
خطرپذیری (کاهش ریسک) بلایا هستند.
* تمرکز زدیی pb
* تخصیص متايعة
یس ما لس وم بدا
75 5 پایدار
مشارکت تمام گروه ها در برنامه ریزی, a
a سس
صفحه 28:
اصل ۱: سازماندهی و هماهنگی
| ایجاد یا تقویت ظرفیت نهادی و هماهنگی شهری
ایجاد یک چارچوب قانونی برای تاب آوری و کاهش خطرپذیری بالا
> ۳
هماهنگ کردن تمامی خدمات فوریتی در حوزه شهر
صفحه 29:
pol ۲: تامین مالی و منابع
Pose Sen ete stel ese ene ree nee ere fe mb Cae Paneer crys
۱ RCN TEST pene T One fi rae nee bee ker ice ا
در صورت عدم تخصیص منابع لازم برای حصول
اطمینان از قابلیت اجرایی شدن اقدامات مربوط به
اصول ده گانه. طرح اجرایی فقط در حد یک طرح
باقی خواهد ماند
صفحه 30:
اصل ۲: تامین مالی و منابع
سرمایه گذاری در اقدامات کاهش خطرپذیری و کمپین ارتقاء آگاهی عموم
ی
دجه ای را براى آمادكى و مقابله درنظر بكير
براى كاهش خطريذيرى مشوق ها - و مجازات هايى را وضع كنيد
عملكرد اقتصادى را بهبود بخشيد
" از سال ۰۲۰۰۱ شهرها در فیلییین موف شد اند ۵ درصد از بودجه دولت محلى خود را به صندوق امداد بلايا (CRE)
اختصاص دهند. طبققانون کاهش خطرپذیری [ریسک) و مدیریتبلیا سال ۰۲۰۱۰ آنها می توانند ۷۰ درصد از ملغ
تخمیس بات بای آملگی تسین تجهیزات امد | جات و فخیزه hg ial ند
وزارت مدیریتبحران سری لانک در سال ۲۰۱۱ تخصیص مبلغ A مليارد روبيه به برنامه لى براى كتتول سيل در كلمبو
ت لین کشور El تمد و به را ننازى یک برنامه شهر سازى ايمن با هدف به حداقل رساندن حوادث به عنوان
بخشی از پویش تاب آورسازی شهرها اقدام تمود: سس
كد تقس ده
صفحه 31:
اصل ۳: ارزیابی خطرپذیری چند گانه - خطرپذیری های خود را بشناسید
داده های به روز و دقیق در مورد مخاطرات و آسیب ها تهیه نمایید. ارزیابی و تحلیل ریسک انجام داده و آنها
را به عنوان
برنامه ها و يا برنامه هاى تاب آوری شهر به آسانی در دسترس مردم بوده و مردم از آنها مطلع هستند.
بنا برای برنامه ها و تصمیمات توسعه شهری قرار دهید. اطمینان حاصل نمایید که این اطلاعات و
اگر شهرها درک روشنی از خطراتی که با ن روبرو هستند نداشته باشنده برنامه
ریزی کاهش خطرپذیری (ریسک) بلایا به احتمال زیاد بی فایده خواهد بود.
تجزیه و تحلیل و ارزیابی خطرپذیری پیش نیازهای ضروری برای تصمیم گیری
آگاهانه» تعیین اولویت پرویه هاء برنامه ریزی برای اقدامات کاهش خطرپذیری و
شناسایی مناطق در معرض خطر زیاد متوسط یا کم. با توجه به آسیب پذیری آنها و
به صرفه بودن مداخلات بالقوه هستند.
ارزیبی خطریذیری, دده های پردازش شده و به روز نقشه ها و اطلاعات دیگر در مور مخاطرات,
آسیب پذیری و خطریذیری به منظور اخذ تصمیمات و اقدامات به موقع در فازهای ق
از بلایا اطمینان
حین و بعد
خاطر را رای مقامات محلی, سرمایه گذاران و به طور کلی جامعه فراهم می آورد.
صفحه 32:
اصل ۳: ارزیابی خطرپذیری چند گانه - خطرپذیری های خود را بشناسید
ماهیت و میزان خطریذیری (ریسک) بلايا را مشخص كنيد
انتشار اطلاعات مربوط به خطریذیری وبه کار بستن آن در تصمیمات عمرانی
تعبين درجه آسیب پذیری و در معرض خطر قرار كرفتن
مردم بخش هاى عمرانى؛ زيرساخت ها و يروزه هلى در
حال انجام ويا برنامه ريزى شده شهرى. تهيه نقشه و كار با
جمعيت در مناطق در معرض خطر است.
شا ف حار و سر
جارجوب ارزيابى خطر شهرى ©
she Sb aby به همراهى سازمان سكونتكاه هاى سازمان ملل متحد (1[21-118131:1:85])
7م اقم يونا
صفحه 33:
اصل ع: حفاظت و ارتقاء زیرساخت ها و تاب آور
2 ۳
در زیر ساختهای حیاتی مانند تاسیسات جمع آوري آبهای سطحی که به کاهش ریسکها کمک می کنند.
سرمایه گذاری کرده و از آنها مراقبت نمایید. در صورتی که نیازباشد آنها را با شرایط تغییرات
آب و هوایی (06صقط» 0216ط1) منطبق کنید.
> همه مخاطرات حتما به وقوع بلایا نمی اتجامند |
اقدامات پیشگیرانه می تواند به جلوگیری از اتلال» از کار افتادن و
با تغریت:فلبکه.هایر ژیرساخت ها کمک, کند: ۱
زیرساخت های حیاتی عبارتند از:
* حمل و نقل (جادههاء پل هاء فرودكاه هاء ايستكاه را آهن و پینههای انویوس).
* تأسيسات حياتى (از جمله بیمارستان ها و مدارس که از آنها مى توان به عنوان يناهكاه نيز استفاده كرد)»
* شبكه برق مخابرات. امنيت و خدمات اضطرارى. و آبرسانى و فاضلاب؛ همكى داراى جايكاه
هاى كليدى جبدت عماكرد خوب و سالم شبهر هسحد و براى يشخ موتر به بلايا و باز تولنى هر جه سريطر »
حیاتی هستند.
صفحه 34:
اصل ع: حفاظت و ارتقاء زیرساخت ها و تاب آور
Sal.
چه کارهایی باید
تقویت زیرساخت های حفاظتی
حفاظت از زیرساخت های ele
ساخت زیرساخت های جدید تاب آور
صفحه 35:
اصل ۵: محافظت از تاسیسات حیاتی (آموزش و پرورش:
بیداشت و درمان)
ایمنی مدارس و بیمارستانهای شهر را ارزیابی نمایید و در صورت نیاز آنها را مقاوم سازی و یا نو سازی کنید.
7 مدارس و تأسیسات بهداشتی و درمانی, خدمات اجتماعی ضروری را ارائه می دهند.
بایدبه ایمنی آنها توجه وییه ای صورت گیرد و تلاش های کاهش خطرپذیری (ریسک) بلید بر روی تضمین اینکه
آنها قادر به ارائه خدمات لازم خواهند بود تمركز نمايد
مدارس و بيمارستان ها نه تنها آسيب يذيرترين كروه ها در جامعه را در خود جاى داده اند.
بلکه مراکز مراقبت. توسعه و رفاه نیز هستند.
< لين تأسيسات در طى و بعد از بای ارکردهای ضروری درند. يعنى احتمال زياد برلى اسكان و درمان بازماندكان
مورد استفاده قرار مى كيرند. براى جلوكيرى از بيامدهاى اجتماعى و روانى لازم است روال عادى آموزشى كودكان در
أسرع وقت از سركرفته شود
با إين كه اين درست است كه فروريختن هر مدرسه يا بيملرستان مشكلات شديد براى شهر فلجعه
زده به بار مى آورد. آن جه شايع تر است فروياشى «عملكردى» اين تأسيسات است يعنى در جايى
كه ساختمان بلبرجا باقى مى ماند. اما به دلايل قابل بيشكيرى مختلف نمى توان از آن استفاده كرد.
صفحه 36:
اصل ۵: محافظت از تاسیسات حیاتی (آموزش و پرورش ببداشت و
درمان)
ان
۳ كمبين يك ميليون مدرسه و بيمارستان ايمن ابتكارى جبانى است | 06/9661
براى ايمن تر نمودن مدارس و بيمارستان ها در مقابل بلايا.
% _آیا بیمارستان من ثوان ادامه کار در بلایا را دارد؟ HOSPITAL
شاخص ایمنی بیمارستان
* شاخص ایمنی بیمارستان تصویری لحظه ای از حتمال آن كه يك يمارستان يا مركز درملنى مى تواند
در مواقع اضطرارى؛ طبق عوامل ساختاری, غیر ساختری و کارکردی؛ از جمله محیط زیست و شبکه
خدمات بهداشتی درمانی که به آن تعلق دارد به عملکزد خود ادامه دهد با ti را فراهم می کند.
=
صفحه 37:
اصل ۶: مقررات ساختمان و برنامه ریزی کاربری اراضی
انه را با دقت اجرا و اعمال نماييد.
اسایی نمایید.. سکونتگاههای غیر رسمی را
و مقاوم سازی نمایید.
مقررات ساخت و ساز و کاربری زمین ly
۱ که می توان به خانوارهای کم در آمد داد
استفاده از قوائین و ساز و کارهای ساخت و ساز برای برنامه ریزی و
نظارت بر استفاده از اراضی شهری راه ارزشمندی برای کاهش آسیب
پذیری و خطر پذیری در برابر بلايا و حوادثى از قبيل زلزلهء سیل
أتش سوزىء انتشار مواد خطرناک و پدیده های دیگر است.
2 وضع استانداردها کشورها و شهرها از طريق قوانين و مقررات
ساختمانی زیرساخت های ایمن تری خواهند داشت.
بنا به گزارش سازمان بهداشت پان آمریکا, هزینه طراحی یک ساختمان و مقاوم سازی آن در برابر
صفحه 38:
اصل ۶: مقررات ساختمان و برنامه ریزی کاربری اراضی
توسعه شهر و برنامه كاربرى اراضى براساس ارزيابى خطريذيرى
ایجاد ظرفیت های محلی مشار کت در برنامه ریزی و کاربری اراضی شهری
صفحه 39:
اصل ۶: مقررات ساختمان و برنامه ریزی کاربری اراضی
مقررات شهرسازی و ساخمان سازی که کاهش خطر پذیری بلایای محلی را تسهیل می کنند
۲ صدور فرامین ملی که مسئولیت شیوه های ساخت و ساز ایمن را بر عهده دولت های
محلی بكذارد. (و در عين حال تخصص ها و منبع فنی برلی ایجاد و اجرای برنمه و
اجرای مقررات ساختمان).
۷ شناخت دولت های ube از نازهای فقرا و پاسخگو بودن به آنها.
۲ برنامه هاء استاندردها و دستورالعمل هلیی که با توجه چشم انداز های کسب و کارهاه
ساکنان و جوامع متنوع تدوین شده باشند.
چارچوب انعطاف پذیر نظارتی که بتوانند جوابگوی اقتصادهای در حال تغییره محیط ها و
تراكم ساختمان ها باشئد 1
v
شناخت فرآیندهای ساختمانی غیر رسمی و
وه های ایمن ساخت و ساز از طریق
آموزش و حمایت.
اطلاعات بیشتر در گزارش ارزیابی جهانی کاهش خطریذیری (ریسک) بلایا ۲۰۱۱
www.preventionweb.net .UNISDR
خسري هبه
صفحه 40:
اصل ۷: آموزش و آگاهی عمومی
سعی کنید برنامه های آموزشی در زمینه کاهش ریسک در مدارس و اجتماعات محلی داشته
> اكر قرارباشد شهروندان دز متلیت جب یج eset
پرورش و آگاهی عمومی spe
> اگر قرار است جامعه آمادگی بالاتری داشته باشد و اقدامات
بهتری برای مقابله با بلایای بالقوه انجام دهد کل آحاد
جامعه باید از مخاطرات و خطرپذیری (ریسک) هایی که در
معرض آن هستند آگاهی داشته باشند.
نامه های آگاهی. آموزش و ظرقیت سازی در خطرپذیری بلایا و اقدامات و
لیر کاهش بلایا کلیدی برای بیع مشارکت شهروندان دز رلفیزد های کاهش خطرپذیری
(ریسک) بلایای شهر هستند
صفحه 41:
اصل ۷: آموزش و آگاهی عمومی
چه کارهایی باید انجام داد؟
وارد كردن کاهش خطرپذیری بلایا در برنامه رسمی آموزش
بالا بردن آگاهی عموی در شهر
صفحه 42:
pol ۸: حفاظت از محیط زیست و تقویت زیست بوم ها
a) 5 5 ۲
از اکوسیستمها و حریمهای طبیعی به منظور کاهش سیلها. آب گرفتگی ها و سایر مخاطرات که شهر شما
ممکن است از آنها آسیب بپیند حفاظت نمایید. شهر را با تغییرات آب و هوایی با تهیه و اجرای اقدامات
کاهش خطر منطبق
2 زیست بوم ها به عنوان سپری محافظ در برایر خطرات طبیعی عمل می کنند.
آنها تاب آوری در جوامع را با تقویت معیشت و در دسترس بودن و کیفیت آب
آشامیدنی. مواد غذایی و دیگر منابع طبیعی افزایش می دهند.
از طریق فرآیند گسترش شهری, شهرها محیط اطراف خود را تفییر شکل می دهند و
اغلب خطرپذیری های جدیدی را ایجاد می کنند.
مدیریت میتنی بر زیست بوم. کل زیست بوم از جمله انسان و محیط زیست را در نظر می كيرد. اين
نوع مدیریت بر واحدهای طبیعی زیست محیطی از جمله منابع آبی, الاب ها و یا اکوسیستم های
ساحلی (و جوامع انسانی که در درون آنها زندگی می کنند و يا به متابع آنها وابسته اند) تأكيد دارد.
سس
صفحه 43:
pol ۸: حفاظت از محیط زیست و تقویت زیست بوم ها
چه کارهایی باید انجام داد؟
رات زیستمحیطی و تخریب اکوسیستم ها در خطرپذیری بلایا
افزایش آگاهی از اثرات تف
۱ ترویح رشد سبز و حفاظت از اکوسیستم در برنامه ریزی برای لمراز معاش و توسعه پایداز |
| ايجاد اتحاديه ها و اثتلاف يا مديران محيط زيست و بخش خصوصى |
.تقویت ابزارهای موجود اکوسیستم یا ایجاد آنها در جلیی که اين ابزارها وجود ندارند
صفحه 44:
:٩ pol آماد گی موثر. هشدار و واکنش سریع
| سیستمهای هشدار به موقع و ظرفیتهای مدیریت بحران را در شهر خود ایجاد کرده و به طور مرتب تمرینات
و مانورهای آمادگی در برابر بحرانها را با حضور مردم برگزار نمایید
برنامه های آمادگی و مقابله با بحران اگر خوب طراحی شده باشند نه فقط
موجب نجات جان و اموال مردم می شوند بلکه اغلب با کاهش اثرات بلایا
نی پس از رخداد و بلایا کمک می کنند.
۶ قدامات آماده سازی و سیستم های هشدار سریع کمک می کند که 0(
شهرهاء جوامع و افراد درگیر مخاطرات طبیعی و دیگر حوادث بتوانند در
زمان کافی به طور موثری عمل کرده و از خطر آسیب های شخصی, از
دست دادن جان و خسارت به اموال و محیط آسیب پذیر اطراف بکاهند.
a
به تاب آوری و با
ات محلی به اهمیت آمادگی و
یداری د,
صفحه 45:
00
۳
0
اصل :٩ آماد گی موثر. هشدار و واکنش سریع 0
ارتقا و بهبود آمادگی
یک سیستم هشدار به موقع چند منظوره و قابل دسترس را ایجاد کرده يا بهبود دهيد
| سرویس های واکنش اضطراری شهر را به روز رسانی کنید |
مانورهای رومیزی و دوره ای را توسعه دهید
.باز توانى يس از وقوع بلايا را برنامه ريزى كنيد
صفحه 46:
اصل ۰: باز توانی و بازسازی جوامع
بعد از هر بحران اطمینان حاصل نمایید که نیازهای مردم و بازماندگان که با کمک مردم و نمایندگان آنها
شناسایی و تعیین گردیده اند در راس امور بازسازی قرار گرفته است.
شهرها توسط افراد و نهادهاى بسيار و در طول دهه ها و قرن ها ساخته می شوند. لا بازسازی
یک شهر در یک زمان کوتاه امری مشکل است.
هموار بین نیاز به بازسازی سریع و بازسازی ایمن و پایدار وجود دارد.
< يك فرايند بازتولنى و بازسازى كه خوب برنامه ریزی شده و مشارکت شده باشد کمک می BS
که شهر فعالیت خود را از سر گرفته» زیرساخت های آسیب دیده اش را ترمیم و بازسازی کند و
شهروندانش را قادر سازد تا زندگی, خانه و شفل خود را از نو بسازن. دارای نقش کلیدی هستند.
صفحه 47:
اصل ۱۰: بازتوانی و بازسازی جوامع
چه کارهایی باید انجام داد؟
ابازتوانى بايد بخشى از برنامه هاى كاهش اثرات بلايا و سیاست های عمومی باشد
جمعيت در معرض خطر را در تعريف نيازها دخالت دهيد
وانى فرصتى براى بازسازى و عمران بهتر است
منابع را جستجو كرده؛ همکاری ها را تقويت كنيد و بايدارى را تضمين نماييد
صفحه 48:
۳۳۳۳ ای ——
فصل سوم
چگونگی به کار بستن اصول ده گانه
برای تاب آور نمودن شهرها
صفحه 49:
نقاط عطف و برنامه ریزی استراتژیک
بزرگ فکر کنید. کوچک شروع کنید. این اجتماعات هستند که ملت ها را می سازند.
ند برنامه ریزی استراتژیک یک شهر بايد تا جایی که ممکن است
مشارکتی بوده و به شهردار و تمامی ذینفعان امکان دهد تا بهترین راه را
برای یکپارچه سازی ده اصل مورد نظر در قالب برنامه ها و فعالیت های
توسعه شهر مد نظر قرار دهند.
فرایند برنامه ریزی استراتژیک به مراجع محلی امکان می دهد تا اولویت
های کلیدی کاهش خطرپذیری بلایا را شناسایی کرده و بر روی آنها
تمرکز كتند و ببينند جه منابعى (انسانى؛ اقتصادى, تکنولوژیک و طبیعی)
به طور محلى در دسترس مى wth
شهر در طی فرایندبنامه ریزی می توانند نقاط قوت و ضعف خود را
ارزيلبى كرده و هر كونه فاكتور خارجى كه بليد برى حصول نتليج واقعى
وعملى مورد رسيدكى قرار كيرد را مد نظر قرار دهد.
صفحه 50:
فرآیند برنامه ریزی فازها و مراحل اجرای اصول ده گانه
صفحه 51:
مزایای یک فرایند برنامه ریزی استراتژیک برای تاب آوری
از فرصت ها و ظرفیت های موجود به نفع خود استفاده کند. به دنبال راه هایی برای به حد
اقل رساندن عواقب بالقوه مخاطرات باشد و نقاط ضعف را به حداکثر رسانده و نقاط ضعفی
را برطرف سازد.
دیدگاهی همه جانبه در مورد موقعیت شهر در خصوص خطریذیری و توسعه داشته باشد.
تغییرات و بهبود های اساسی ایجاد کرده و برنامه کاهش خطر پذیری بلایا را یه جلو برد.
مشارکت را تشهیق کند. دموکراسی را تقویت کند و اتفاق نظرها. تفاهم ها, پیوندها و دیگر
همکاری ها را ارقا دهد
اهداف و اقدامات روشن و واقع كرايانه براي تاب آورى در برابر بلايا را كه با منافع تمامى بخش هاي شهر در
ارتباط است تعريف و اولويت بندي كند.
اقدامات رايه طور استراتزيك اولهيت بندى کن تا به نیازهای بخش ها و گروه های آسیپ پذیر و بحرانی
(اجتماعی, محیطی, اقتصادی, سپاسی و غیره) پاسخ گوید.
منابع را مطابق با واقعیت ها و نیازهای موجود تخصیص داده و مديريت كند.
استراتزی های کاهش خطرپذبری کوناه مدت. میان مدت و بلند مدت را از دبدگاه توسعه و باپداری برنامه
ریزی
۶ نماید
< _ فرصت ها و اقدامات مبتکرانه محلی را جمع آوری کرده و مستند سازی نمايد.
مدیریت مراجع محلی را تقهبت کرده و حس ارزش به خود را در بین تمامی بخش های شهر ایجاد کند و هر
چا که لازم باشد ظرفیت ها را بهبود دهد. i:
تحص
صفحه 52:
اصول تاب آوری
> بجای اينکه منتظر بمانیم تا برنامه پایان یلبد مهم است که در باره پیاده
سازی اقدام ات واقمی کاهش خطرپذیری در بیر بلایا در تمامی طول
فرايند برنامه ريزى تفكر كنيم.
* بايد اقداماتى را در اولويت قرار داد كه منلبع و ظرفيت محلى براى آنها
موجود است يعنى أنهايى كه در زمان كم منجر به حصول نتايج قابل
لمس می شوند.
لین امر تمامی ذینفعان را ترغیب کرده و آگاهی در مورد اهمیت کاهش
خطرپذیری بلایا را در شهر ایجاد مى كند. وقتی شهر به یک اتفاق نظر
جامع در این خصوص برسد فرصت های بسیاری بوجود می آید تا اقدامات
به طور پایدار انجام پذیرد.
صفحه 53:
اصول تاب آوری
اعمال اصول ذيل در تمامى فازها موجب تائير بيشتر فرايند هاى برنمه ریزی راهبردی خواهد شد:
* تشويق دولت هاى محلى به اعمال مديريت در توسعه ظرفيت محلی در راستای نیل به تاب آوری
7 استفاده از روش های مشارکتی و ترویج مشارکت کامل کسانی که به لحاظ تاریخی در برنامه منظور نمی
شدند, شامل کودکان, جمعیت بومی, معلولان و سالخوردگان, به منظور تقویت بافت اجتماعی شهر
به كار گیری اصول تساوی حقوق و وظایف زن و مرد
انعطاف پذیری. شفافیت و مسئول بودن
تعریف شفافی از مسئولیت ها و شناسایی اهداف و اقدامات واقع گرایانه
7 اعمال اصول پایداری (اقتصادی. محیطی و اجتماعی) و تاب آوری
افزایش آگاهی و ایجاد حس مالکیت مشترک برنامه در میان تمامی جمعیت
صفحه 54:
فاز ۱: سازماندهی و آماده سازی برای بستر سازی و پیاده سازی ده اصل
صفحه 55:
فاز ۱: سازماندهی و آماده سازی برای بستر سازی و پیاده سازی ده اصل
ید. امکانات نهادینه را آماده ساخته و آگاهی عمومی را افزایش دهید
2 سنجش اراده سیاسی شورای شهر و مقامات محلی در یکپارچه سازی برنامه کاهش خطر پذیری بلیا در قالب توسعه
افزایش آگاهی عمومی دربره مسائل
* تصویب یک جارجوب قانونى را در سطح محلى برلى شروع سريع فرايند إيجاد كرده و مصوبه لى را ریاخذ سیاست در خصوس
تاب آورى در برابر بلايا.
2 تعيين يك نه يا تيم فنى را در شهردارى به منظور مديريت كارها و اجراء عمليات
«تمامى نيرو ها را كرد آورده : فرايند مشاركتى را به شكل رسمى در آوريد
< شناسایی تام هم پیمانان و مشارکت کننگان را شنسایی کرد و یج لاف هایراهبردی
تعين (يا توقويت) تيروى كارى متشكل از ذنفعان مختظف را برلى اجراء فرايتد
7 تشكيل كروه هلى كارى بخشى يا موضوعى
١ شناسابى نيازها منابع شهر و اولويت ها و اتخلا جارجوب بايه برلى بيشرقت كار
برقرارى سازوكارهابى را براى كسترش مشاركت» بينش و اطلاع رساني.
1
یج
صفحه 56:
فاز ۱: سازماندهی و آماده سازی برای بستر سازی و پیاده سازی ده اصل
تعريف متدولوى مورد استفاده و اثتلاف هاء منابع و ظرفيت هلى مورد تباز
> ایجاد یک برنامه کاری
* برقرارى قابليت هلى فنى را به منظور اجراء ايند
02 طلب كمك از سازماتهاى مربوطه به منظور ييشرفت قرايتد
سبي من را يران جرد
١ 2 برقرارى ارتباطات لازم با اتتشار مصوبه ها و برنمه های کاری
صفحه 57:
فاز ۲: تشخیص و ارزیابی خطرپذیری شیر
دص
صفحه 58:
فاز ۲: تشخیص و ارزیابی خطرپذیری شیر
آشنایی بهتر با خطر پذیری شهر
0 جمع أورى و سازماندهى اطلاعات مربوط به خطر بذيرى بلايء جارجوب هلى قانونى ملى و محلیموجود و طرح ها باه ها و
راهبرد هاى توسعه شهر
2 بررسی برنامه توسعه قلمرو موجود iy lang هاو بروزه هلى آن
١. بررسى موقعيت شهر را از لحاظ هر يك از ذه اصل و تجزيه تحليل اطلاعات تاريخى ذر مورد بلابا را تجزيه تحليل
ارزیابی خطر پذیری
بررسی یا تشخیص کلی از شهر و تجزیه تحلیل خطر پذیری
< ارزیبی مخاطرات و آسیب پذیری ها در رابطه با فعالیت هاء برنامه ها و اولویت های شهر
* اولویت بندی اقدامات راهبردی با ده اصل مورد نظر
قدرتمند نمودن جمعیت های محلی
صفحه 59:
فاز ۲: تشخیص و ارزیابی خطرپذیری شیر
تجزیه تحلیل محیط و عوامل محلی
> انجام تجزیه تحلیل داخلی و خارجی از مقمیت کل شهر جهت شناسایی قاط قوت: قاط ضعفه
فرصت ها و تهدید ها
2 تجزیه و تحیل gle ظرفیت ها و عامل ها و ذیفان کلیدی شهر در رابطه با کاهش خطر پذیری
با a
تهیه گزارش ارزیابی
2 تهيه يك كزارش ارزيابى به منظور ارايه و اعتبار بخشيدن به يافته ها تممی شرکت کنندگان در رید
2 تيه تسخه تهابى كزارش و بررسى نظرات و بيستهاد هلى ناشى ار بررسى
صفحه 60:
فاز ۳: ایجاد یک برنامه عملیاتی برای شهر ایمن و تاب آور در برابر بلایا
برنامه کاهش خطر پذیری بلایا را نهادینه و پشتیبانی کنید
صفحه 61:
فاز ۳: ایجاد یک برنامه عملیاتی برای شهر ایمن و تاب آور در برابر بلایا
دید گاه, اهداف و اقدامات برنامه را تعریف کنید
تعر
یف دیدگاه و هدف برنامه عملیاتی کاهش خطر پذیری بلایا
تدوين اصول هنایت کنده مه
توافق در مورد اهداف راهبردی برنامه
+ شتاسایی طرح هایی که قرار است توسط برنمه یجاد و اجراء گردد
2 تبین
اینکه کدامپروژه ها (در هر یک از طرح ه) بر اساس اولویت های کوتاه مدت. ميان مدت و دراز مدت انجام خواهد شد
پرنامه کاهش خطر پذیری بلايا را نهادينه و يشتيبانى كنيد
زوین
بيد
اعطلى اعتبار قانونى به بنامه كاهش خطريذيرى بلايا
2 مشارة
انامه را به طور گسترده
#5
ایس
يك برنامه كاهش خطر بذيرى
يك برقامه تهابى را به زيان سادة
ركت تمامى عناصر برقامه كاهش خطر بذيرى بلايا
صفحه 62:
فاز ع: اجرای برنامه
۱ اجراء و تجهیز منابع
مشارکت و مالکیت گسترده
صفحه 63:
فاز ع: اجرای برنامه
| اجراء و بع ah ©
neal spayed < بنامه ae pg ce er te og ln ced ped a
i 7 ساختارءمسئولیت ها و نقش های تمامی سازمان هاء عاملان و جمعیت شهر
0 ارتقاء ازوكار هلى لازم را برقرار كرده و مدبريت و تجهيز le out ge اجراء بروزه هلى Uy ay
تماييد
2 تضمين اعتبار سازوكار هلى نهاديته رسمى وغير رسمى را إيجاد
> إيجاد مشاركت ها و لثثلاف ها را در سطح محلى: ملى و بن المللى به منظور اجرا ey
صفحه 64:
فازة: يايش و پیگیری ۱
صفحه 65:
ایش, پیگیری و ار
0 ايجاد يك راهبرد براى بايشء ارزيابى و سنجش به منظور اجراء برقامه
02 تعريف مسئول بيكيرى و بايش شامل نقش جمعيت محلى و بخش اجتماعى/اقتصادى
> إيجاد شاخص هلى اندازه كيرى بيشرفت و دستيليى به اهداف برنامه 9
> تهيه يك برنامه زماتى شفاف براى انجام ارزيابى و ارايه كزارش هاى بيشرفت شامل مسئوليت ها و وظايف
.ادر نظر كرفتن فرصت هاى بازتاب در برنامه به منظور مشورت با جامعه و مقامات محلى سازوكار ها
۲-4
5
برنامه را انتشار داده و تبليغ نماييد
> ايجاد يك راهبرد ارتباطى (داخلى و خارجى) جهت اينكه مقامات محلى؛ جامعه وهم بيمانان
و مشاركت كنتدكان مختلف را از كمبودهاء مشكلات و موفقيت ها مطلع شوند.
١ + برقرار نمودن سازوكارهاى ارتباطى جهت ايتكه مديران محلى و جامعه امكان يابند داده هاه
اد ها و نظرات خود را ارايه دهتد.
صفحه 66:
تامین مالی برنامه کاهش خطرپذیری
ابرنامه راهبردى با ديدكاه, اهداف و بروثه هاى شفاف اغلب يهترين راه برلى جستجوى مليع از ریق بودجه شهر و همچنین نیع
متطقه لىء استاتى؛ ملى ب بين المللى به شمار مى رود
یک برنامه راهبردى ls اهداف و برويه هاى شفاف اغلب يهترين راه براى جستجوى متليع از طريق بودجه شهر و همجنين
متابع منطقه اى» استئى» ملى با بين المللى به شمار مى رود
تامين مالى معمولا مى توا از طريق درآمد هلى شيهر. هزينه هل ملى و تخصيصات به بخش هاى مختلف صورت كيرد
ركه
صفحه 67:
تامین مالی برنامه کاهش خطرپذیری
صفحه 68:
حرکت به سمت یک استاندارد بین المللی برای سا یی
مدیریت خطرپذیری بلایا on ی
9 150
سس
صفحه 69:
استاندارد بین المللی 31000:2009 190
7 مجموعه ای از اصول به همراه یک چارچوب و یک فرایند مدیریت خطر پذیری را ارلیه مي کند که در هر نوع
سازمانی در بخش عمومی و خصوصی قابل اعمال مى باشلد ٠
deel
2 ایجاد ارش می کند.
بخش لاينفكى از فرآیندهای سازمانی می باشد.
2 یک عنصر در تصمیم گیری است.
7 به طور شفاف به عدم قطعيت می پردازد.
7 سیستمانیک ساختاری و در زمان موثر می باشد.
با بهترین اطلاعات قابل دسترسی پشتیبانی می شود.
سازگار شده است.
۳ . فاکتورهای انسانی و فرهنگی را مد نظر قرار می دهد.
> شفاف و مشارکتی است
پویا بوده و به تفر واکنش نشان می دهد.
هبود مستمر و توسعه مداوم بدنه اصلی را تهیلمی کند. تت ۳۳
صفحه 70:
استاندارد بین المللی 31000:2009 190
صفحه 71:
استاندارد بین المللی 31000:2009 190
صفحه 72:
مشاركت کنندگان در کمپین جهانی
تاب آور ساختن شهرها
شهر من آماده می شود!
صفحه 73:
مشار کت کنندگان در کمپین جیبانی تاب آور ساختن شبرها
tion Thterh
@)unispr ee
The Unted Nations Gc fr Ds
juction
or ick Reduction
www.unisd.org
@|GFDRR
‘loba acy fr Disaster Reduction and Recovery (GEDRI
www.gfdrr.org
‘LCLEI Local G
Local
Governments __ Aer RT
So esata ea, www.iclei.org
صفحه 74:
مشار کت کنندگان در کمپین جیبانی تاب آور ساختن شبرها
۳ United Cities a Local
United Cities and Local Governments Governments
Cités et Gouvernements Locaux Unis ict
Ciudades y Gobiernos Locales Unidos ‘www. Cities-
localgovernments.org
ii
“THE REGIONAL NETWORK OF LOCA
FORTHE MANAGEMENT OF HUNAN SETTLEMENTS www.citynet-ap.org
==
صفحه 75:
مشار کت کنندگان در کمپین جیبانی تاب آور ساختن شبرها
(۳ظ) ماهتا
www. emi-megacities.org ا
Megacities Initiative
UN@HABITAT. م Nations مس
FOR A BETTER URBAN FUTURE ب
==
صفحه 76:
28
5