صفحه 1:
1 68
صفحه 2:
شرکت برق منطقه ای مازندران و
گلستان
معاونت برنامه ریزی و تحقیقات
=.
صفحه 3:
مولا علی (ع) : با مردان آزموده و صاحب تجربه همنشین باش » جه اپنان
متاع پر ارچ تجربه حای خود را به كرائترين بها يعنى فدا كردن عمر خوه
تهيه كوده اند و نو آن متاع گرانقدر را با ارزائترين قيمت يعنى با صرف جند
دقيقه وقت به دست مى آورى .
الحديث جلد ۲ صفحه ۲۴۱
کار اندکی که ادامه یابد از کار
بسیار که از آن به ستوه tlt | | خواص دانشمندان راد
امیدوار کننده تو است.
امام على (ع)
صفحه 4:
گزارش
تغیبرتعرفه شرکت مطابق دستگاه های دیگر
برآورد دیماند واقعیبعد از ورد شدن مقدار مصرف ساختمان
جابجایی خازن ها و برآورد هزینه
تهیه نقشه الكتريكى جامع برای شرکت
تحلیلاقتصادی تعویش مقرههای موجود با مقرههای
استاندارد (تعویض ۵۰ هزار مقره) وارائه در قالب يبشنهاد به
نظام پیشنهادها
تخویل مکتوب پیشنهادهایمرتبط با اصلاح الگوی مصرف به
دبير ستاد اصلاح الكوى مصرف
مسئول اجرا
مدیر محترم دفترخدمات مشترکین
معاونت محترم بهربرداری
مجرى محترم نظام بيشنيهادها
Sige;
۱۵ دقيقه
۲۵ دقیقه
٠١ دقيقه
صفحه 5:
حتم بخوان تا متحول شوی:
تفاوت کشورهای ثروتمند و فقبر ؛تفاوت قدمت
آنها نیست.
برای مثال کشور مصر بیش از ۳۰۰۰ سال تاريخ
مکتوب دارد و فقیر است! اما کشورهای
جدیدی مانند کانادا؛ نیوزیلند» استرالیا که
۵۰ اسال پیش وضعیت قلبل توجهی نداتند؛
اکنون جزء کشورهایسی توسعه یافته و
روتمند محسوب می شوند.
تفاوت کشورهای فقیر و روتمند در میزان
منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.
صفحه 6:
ژلپن کشوری است که سرزمین بسیار محدودی دارد که ۸۰
درصد تن کوههلیی استکه منلسب کشاورزی و دامداری نیست؛
اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریکا را دارد.
لین کشور ماننسیک کارخلنه پهناور و شناوری میباشد که مواد
خام را از همه جهان وارد کرده وببه صورت محصولات پیشرفته
صادر میکند .
صفحه 7:
مئال بعدی سوئیس است ؛ کشوری که اصلاً کنو در ae Abo نم ىليد اما
بهتوین شکلاتهای جهان را تولید و صادر میکند. در سرزمین کوچک و سرد
سوئیس که تنا در چهار ماه سال میتوان کشاورزی و دامداری انجام داد بیترین
لبنيات (ينير) دنيا توليد مى شود .
سوئیس کشوری است کمبه امنیت » نظم وسخت کوشی مشهور است وبه همین
خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده است (بانکهای سوئیس).
صفحه 8:
افراد تحصبل کردهای که از کشورهای روتمند
با همتایان خود در کشورهای فقیر برخورد
دایند» برایعا مشخص میکنندکه سطح هوش
و فهم نیز تفاوت قابل توجهی دراین میان ندارد.
نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستندهءزیرا مهاجرانی
که در کشور خود برچسب تنبلی میگیرند در
کشورهای اروبلیی ببه نیروهای مولد و فعال
بدیل میشوند.
صفحه 9:
تفاوت در چیست؟
تفاوت در رفتارهایی است که در طول سالها فرهنگ و دانش نام گرفته است. وقتی که
رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و ثروتعند را بررسی میکنیم؛ متوجه میشویم که
اکثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی میکنند:
۱- اخلاق به عنوان اصل بايه
۲- وحدت
۳- سئولیت پذیری
۴- احترام به قانون و مقررات
صفحه 10:
۵- احترامبه حقوق شهروندان دیگر
۶-عشق به کار
۷-تحمل سختیها بهمنظور سرمایه گذاری روی آینده.
۸-میل به ارائه کارهای برتر و فوقالعاده.
٩-نظم پذیری.
۰- دروغ کثیف ترین فعل غیرانسانی دنیا است.
صفحه 11:
لما در كشورهاى فقير تنها
عده قلیلی از مردم از اين
اصول پیروی میکنند:
در کشور ما کسی که زیاد
کار کند» تراکتور نامید:
میشود.
کسی کهبه قوانین احترام
می گذارد بچه مثبت است.
کسی که اخلاق را رعایت
کند برچسب پاستوریزه
خواهد گرفت.
صفحه 12:
کسی که از وطنش حرف میزند
توسط عده ای مخالف مذهب
شناخته می شود.
کسانی که حقوق دیگران را زیر
با می گذارند و افراد قالتاق»
آدمهای زرنگ خوانده
میشوند.
انسانهای منظم و منطقی فراد
خشک و حوصله سر بر هستند.
انسانهای باادب و مبادی آداب
متملق به حساب میآیند.
خرخوان نامیده می شوند.
همه به دنبال يکه شبه ره صد
ساله هستند.
باید از خودمان شروع کنید و از
صفحه 13:
ما ایرانیان فقیر هستیم نه به این خاطر که منابع
طبیعی فداریم یا طبیعت نسبت به ما بیرحم بوده
eal
ما فقير هستيم براى اينكه رفتارمان باعث فقرمان
شده است. ما برای آموختن و رعايت اصول
مذ کور که (توسط کشورهای پیشرفته شناسانی
شده است) فاقد اهتمام لازم هستب
صفحه 14:
تجربه چین در توسعه اقتصادی
اگر در دهه هفتاد میلادی و پس از وفایع
اامید کننده انقلاب فرهنگی؛ اقتصاددانی
به جين سفر مى كردء بعید بود که بر روی
رشد اقتصاد چین حاضر به شرط بندی
شود. در آن ايام» جين کشوری فقیر بود
که ایدئولوژی رسمی آن خصومت زیادی
با نظام بازار داشت. ام به تدریج اتفافاتی
افتاد که توليد ملى جين را كه در
سال1414 نصف روسيه بود در ١ أسال بعد
به ۲برابر روسیه رساند.
تجربه جين در || چنماندازی از || Se Be
توسعه اقتصادی نمادها eels gles
صفحه 15:
همچنین سرمایه فیزیکی؛ انسانی و ty ~
منابع طبيعى اندكى داشت و در عين ۱ me
حال از زیادی جمعیت رنج میبرد.
چین ظرف دو دهه آخر قرن بیست
توانست تصویر فوق را تغیبر شگرفی
دهد. متوسط فرخ رشد اقتصادی آن
در اين مقطع ٩درصد بود. پیامد آن
این بود که ظرف بیست سال در آمد 2
سرانه آنها ۴ برابر شد. بنابراین چین
از يك كشور فقير به كشورى در حال ۸۶ ۱ ام
توسعه با در آمد سرانه پایین تبدیل y? لان
شد.
صفحه 16:
< نکته جالب ان است که ثمرات اين
رشد اقتصادی نصیب توده مردم نیز
شد. تعداد کسانی که زیر خط فقر
قرار داشتند از ۲۵۰مبلیون نفر (یعنی
یک سوم جمعیت) بهکمتر از
۵۰میلیون نفر (بعنی کمتر از یک
بیست و پنجم جمعیت) کاهش یافت.
ظرف بیست سال نرخ امید به زندكى
نیز از ۶۴ سال به ۷۰ سال ارتقا بافت.
صفحه 17:
* موفقیت اقتصادی چین در این
مقایسه به شکل بهتری ظاهر
میشود: در سال ۱۹۸۸ تولید
اخالص داخلی چین نصف
روسیه بود اما ٠١ سال بعد دو
برابر روسیه شد. در اوایل دهه
هشتاد میلادی در آمد سرانه هند
و جين برابر بود اما در اواخر
قرن بیستم د رآمد سرانه چین دو
برابر هند گردید.
صفحه 18:
با رشد اقتصادی چین؛ نبايد مانند نمونه ديكر
کشورهای در حال توسعه که موقق به رشد
اقتصادی شدند برخورد کرد. چین واقعا یک
نمونه خاص است. جمعیت چین به تنهایی از ۱۵
کشور عضو اتحاد جماهبر شوروی ب
در سال ۲۰۰۰ تولید ناخالص داخلی آن
از مجموع همه کشورهای در حال گذار بوده
است. بسیاری چنین پیشبینی میکنند که در
سال ۲۰۱۵ اقتصاد چین از حیث عدد مطلق
تولید ناخالص داخلی خواهد توانست از
آمریکاپیشی بگیرد. در این صورت جين به
بزر گترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و
مجد و عظمت تاریخی خود را که در اواسط
قرن نوزدهم از دست داد مجددا کسب خولهد.
os
A یه عون نز
4 کزسته سادق
صفحه 19:
همه این تغیبرات مرهون اصلاحات
اقتصادی چین است. در اوایل دهه ٩۰
اجماع نسبتا عجیبی در میان
اقتصاددانان در مورد اصلاحات.
اقتصادی ایجاد شد. تقریبا همه بر
ثباتسازی؛ آزادسازی و
خصوصیسازی و دموکراتیک کردن
عرصه سیاست تاکید میکردند.
اگرچه شاید برخی این اقدامات را
برای كذار به اقتصاد بازار كافى
نمیدانستند اما کسی در لزوم آنها
تردید نداشت. تجربه تلخ اروپای
شرقی چنان زنده و پیش رو بود که
مجالی برای مخالفت باقى
نمی گذاشت.
یه عون نز
کزسته سادق
صفحه 20:
>
راهی که چین در اصلاحات اقتصادی
خودپیمود نافى اين امر بود كه تنها
از طریق اجرای خصوصیسازی؛
آزادسازی و... میتوان به سمت
اقتصاد بازار كذار كرد. اكرجه.
مسوولان جينى به توصيه اقتصاددانان
در مورد ايجاد ثبات در اقتصادء
بازکردن درهای کشور ب روی
تجارت و سرمایهگذاری خارجی
گوش دادند اما مواردی راهم که
نقض کردند بسیار عجیب بود. چین
توانست بدون اینکه به طور كامل
آزادسازی نماید و خصوصیسازی و
دموکراتیک کردن سیاست را پیش
بگیرد به توسعه اقتصادی دست یابد.
در اد امر بسيارى جنين تصور م ى كردفد که کر
آزادسازي قيمتها به شكل ناقص انجام شود ونظام
بوفاعهريزى مركزى همزمان حفظ شود فه تنا رشدى به
وقوع نخواهد ببوست بلكه اخلال در نظام بازار يشتر
خواهدشد.
همچنینبخی تمورمیکردند که دون خصوصیسازی و
صيانت از حقوق مالكيت انگبزههایاقتصادی alld
ابجاد خواهد شد. علاوه بر آن بوخى قصور م ى كردفد كه
بدون اصلاحات سياسى؛ بشتيبانى سياسى لازم از نظام
بازار ابجاد نخواهد شد و توسعه اقتصادى آسيب يفير
خواهد مائد. عملكرد رشد اقتصادى جين كاملا مقاير با اين
بيش بينيها بود
صفحه 21:
در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین» دو نگرش غلط اما كاملا رابج وجود دارد كه بايد نسبت
به آنها هشيار بود
تصور غلط اول این است که بسباری
میبندارند رشد چین صرفا مرهون
سرمایه گذاری خارجی و صادرات بوده است.
در این راستا برخی بر نقش چینیهای مقیم
خارج و هنگکنگ و تابوان بیش از مقدار
واقعی تاكيد مى كنند. واقعا اكر اهالى يك
كشور که در خارج از آن زندگی میکنند
میتوانند. رات بدیعی را
کنند» چرا چنین اتفاقی در آلمان ذ
غبر از آنست که آلمان غربی اقتصاد.
قدرتمندی بود و تونایی بسیار بیشتری نسبت
به چینیهای مقیم خارج داشت؟ پس چرا
امکان رشد آلمان شرقی فراهم نشد؟:
یه ون یز
تب قاری
صفحه 22:
در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین» دو نگرش غلط اما كاملا رابج وجود دارد كه بايد نسبت
به آنها هشیار بود:
در مورد سرمیهگذاری خارجی نی خیلیاقراق شده است.
اسرمايه كذارى خارجى در جين تنها از سال 1995 شروع به
رشد اساسى نمود و در بالاترين حد خود به رقم ٠١ درصد كل
سرمایه گذاری انجام شده در
چین رسید. بسیاری تصور
میکنند كه توسعه چین مرهون صادراتیبود که در استانهای
ساحلی آن انجام میشد. این تصور کاملا غلط است.
استانهای داخلی چین نیز به موازات استانهای ساحلی آن
در وشد اقنصادی چین سهیم بودند. یکی از تبعات منفی این
تصور این است كه تصور مى شود باز بودن اقتصاد به تنهايى
مفید خواهد بود بلكه ابن كار منوط به آن است كه در داخل
اتغييرات مهمى صورت كيرد.
صفحه 23:
٠ تصور غلط دیگر اين است که گمان میرود موفقیت چین صرفا مرهون اصلاحات کشاورزی آن بودء
تردیدی نیست که اصلاحات کشاورزی چین توفیق بزرگی بود. در اين اصلاحات مکانیزم آزادسازی
قيمتها نقش مهمیداشت اما تنها عامل نبود. سرمایه گذاریهای عظیم چین دردهه ۷۰ در
زبرساختها و تحقیق و توسعه مرتبط با کشاورزی منجر به افزایش بهرهوری در دهه ۸۰ گردید.
یکی از دلایل اینکه اصلاحات کشاورزی چین خیلی بر جسته میشود این استکه با توصیههای
استاندارد اقتصاددانان در مورد اصلاحات اقتصادی بسیار ساز کار است.
صفحه 24:
بايد توجه داشت كه يورفم اهميت اصلاحات كشاورزىء
موففيت اصلى جين در بخشهاى ديكر بود. در دهه هفتا
عيلادىء يشي از +/ادرصد تبروى كار جين در بخن
كشاورزى مشفول به كار يودفد. در سال 1٠٠+ اين وقرية .8
cdl sa toys هر أواخر دهه +9 سهم ارش افزودة
كشاورزى در تيد تاخالص داخلى #ادرصد يود كه
وضعيتى مشابه با لهسنان و شوروى سايق را شا میداد
درست است كه موففيت اصلاحات كشاورزى موجب ايجاد
بس اندازو مره ری کار را بخش منت کدی اما
ید فیرنی در بخ ضعت و دیگر بخشهایانجام میشد
ان ری کار و ندز در آنجابه کر اند
صفحه 25:
چشماندازی از نهادها
اقتصاددانان معمولا رشد را مرهون نیروی کار و سرمایه
(فیزیکی و انسانی) همچنین بهرهوری میدانند اما
بهرهوری خود عاملی درون زا است که از رشد تکنولوژی»
مکانیزم انگیزشی موجود و نحوه تخصیص منابع تاثیر
میپذیرد. در اواخر قرن بیست؛ رویکرد نمادگرایی جدید.
ایجاد شد كه نه تنها بر اصلاح قيمتها بلکه بر املاح
نهادها تاکید میورزید. به اعتقادآنها توجه صرف بر
آزادسازی؛ خصوصیسازی و ثباتسازی کافی نیست بلکه
نهادها نقش مهمی در پایداری رشد دارند.
ی oe از San
وعم ضرف شکستهای دولت چین]
صفحه 26:
معمولا هاذهاى موجود در آمريكا الكو
مطلوب قلعداد مىشوفد و وضعيت تهادي
كشورهاى ديكر در مقايسه با آمريكا اوزيايي
مىشوند. معمولا هرجه وضعيت نهادى بك
كشور در حال توسعه متفاوت از وضعيت
in wale نهادهاى موجود در آمریکا
اباشدء عقبماندكى آن كشور به اين
عقبمائدكى فهادى نسبت داده مى شود
اشده نز كاملا معطو به اين
أعور استة حقوق مالكيت را صيانت كنيده.
نسخهای را
سیستم ملی را تقوبت tad de اداری را
so
صفحه 27:
*_نکته مهم اين است که اين روش به تنهایی نمیتواند
عملکرد اصلاحات اقتصادی در بسیاری از کشورهای در
حال توسعه را توضیح دهد. به عنوان مثال چین و روسیه
از حیث وضعیت نهادی بسیار مشابه هم هستند؛ اما
عملکرد اقتصادی بسیار متفاوتی دارند. شاهد این مدعا
تلاشهایی است که در بانک جهانی بهمنظور ساخت
شاخص وضعیت نهادی صورت میکیرد. هرگاه در یک
رگرسیون این شاخص با رشد اقتصادی سنجیده میشود
برخی کشورها نظیر چین» کره» اندونزی و تیلند خارج
از خط رگرسیون قرار میگیرند که نشان میدهند.
وضعیت آنهاسازگار با ین منطق نیست.
صفحه 28:
٠ مشكل اين مطالعات اين نيست كه نهادها را مورد توجه قرار
فمیدهند بلکه مشکل آنها این است که میان مسیر و مقصد خلط
میکند. صرف مطالع وضع مطلوب و نادهایاید آلکافی
نيست بلكه بايد ديد جكونه مىتوان نهادهاى مناسب براى طلى
كردن فر يند كذار را فراهم نمود. در ان تحلیل ضروری است تا
رايط اوليه را در نظر كرفت جرا كه هر سياست و توصيداى بايد
با در نظر كرفتن آن باشد در غير اين صورت هزينههاى كذار
بسبار زياد خواهد بود.
١ م
صفحه 29:
< نکته مهم در اصلاحات اقتصادی چین
در این امر است که آنها با نو آوری
خود نهادهایی برای گذار از وضع
گذشته به اقتصاد بازار ایجاد کردند.
> این نهادهای مخصوص دوران گذار دو
کار کرد مهم داشتند:
۱) کار آیی اقتصادی را افزایش میدادنده
۲) رابطهای بردبرد میان مسوولان سیاسی
و عاملان اقتصادی ایجاد میکردند.
صفحه 30:
>
اصول کلی افزایش کار آبی اقتصادی و همساز كردن منافع مسوولان سياسى و عاملان اقتصادی
معلوم است اما چگونگی انجام آن مشخص نیست. براى جكونكى محقق كردن اين خواستها
فضای زیادی در اختبار برنامهربزان و سیاستگذاران وجود دارد که آنهاباید با توجه به شرایط.
اوليداى كه از آنجا كذار آغاز مى شود و شرایط خاص بستر سیاسی و اقتصادی که در آن
اصلاحات صورت میکیرد؛ مسير كذار را مشخص کنند. از این حیث نهادهای ضروری برای گذار
مشخص و استاندارد نيستند و مىتوائند كاملا متنوع باشند.
ابه دليل شرابط اوليه و شرايط خاص سياسى اقتصادى شايد بهترين كزينه قابل اجرا نباشد. در
ابن موارد بايد از دومين كزيندها استفاده نمود.
صفحه 31:
اصلاحات موفق چین و یک نمونه از
شكستهاى دولت جين
در ادامه چهار گونه از اصلاحات موفق
جين و یک نمونه از شکستهای دولت
چین در اجرای اصلاحات اقتصادی را
مرور خواهیم کرد و نشان خواهیم داد
که چگونه با نو آوری در ایجاد
نهادهای خاص برای طی کردن
دوران گذار رشد حيرت انكيز جين
ممكن شد و اين كشور از وضعيت
سابق خود به سمت اقتصاد بازار گذار
نمود.
صفحه 32:
آزادسازی قيمتها از طریق بازارهای موازی
هصه میدانند که آزادسازی قيمتها
میتواند انگیزههای کافی برای تولید و
ارتقاى كارايسى ايجاد كند اما در جيسن
بدليل شرليط اوليه كشور در هنكام شروع
گذار؛ لین امرجه شکل خاصی انجام شد.
در مدل چیضی» عاملان اقتصادی موظف
بودند همانند گذشته بر اساس برنامهریزی
مرکزی مقداری خاص با قیمنی خاص از
کالاها و خدمات مختلف را تولید کنند لما
میتوانند تولیدات مازاد بر ین سهعیه را
در بازار آزادبه قیمتهای بازارجه فروش
صفحه 33:
حسن انجام این كار اين بود كه بازندهای برای انجام اصلاحات برجا نمیگذارد چرا
که اولا دولت میتواند مانند گذشته منابع مورد نیاز خود را به دست آورد. علاوه بو
آن مبادلهای میان عاملان اقتصادی برقرار میشود که بر اساس آن افراد به تولید
کالاهایی میپردازند که حداکثر کارایی را در آن دارند و میتوانند سهمیه مقرر
خود را از دیگری خریداری کرده و به دولت پرداخت کنند. نکته مهم در این روش
این است که از اطلاعات موجود حداکثر استفاده را میکند و اجرای آن نیاز به
اطلاعات جدیدی ندارد.
علاوه بر آن نیز بهایجاد نهادهای جدید نیست بلکه میتوان از نیادهای موجود
استفاده کرد. علاوه بر آن تقابلی میان دولت و عاملان اقتصادی وجود ندارد بلکه
در این وضع وجود دولت لازم است تا این مبادلات را سامان دهد.
صفحه 34:
این روش در بخش کشاورزی چین به کار گرفته شد. به کشاورزان چینی طبق
سهمیه بذر و کود به قیمتهای دولتی داده میشد و از آنها مقدار مشخصی
تولید به قیمت دولتی خریداری میگردید. مازاد بر این تولیده کشاورزان
میتوانستند نهادههای تولید را از بازار آزاد خریداری کرده و تولید مازاد
خود را در بازار آزاد به فروش رسانند.
صفحه 35:
آثار اجراى اين سياست ابن بود كه توليد كندم در سال 1۹۷۸بالغ بر ۳۰۴/۸ میلیون تن میشد اما در
سال 18۸۸ این رقم به ۳۹۴/۱میلیون تن رسيد که رشد ۴۰درصدی را نشان میدهد و نشان میدهد تا
جه حد با اجرای این سیاست کارایی اقتصادی افزایش یافته است. به همین سیاق تولید زغال سنگ در
فاصله سالهای ۱۸۱ ت ۸1۹۸۹ از ۲۹۳میلیون تن به ۶۲۸میلیون تن ارتقء بفته است. اجرای این
سياست موجب شد اشتفال غیردولتی از ۴۸/۹ ميليون نفر در سال 191/8 به ۲۰۴/۸۵ میلبون نفر در
سال 1495 ارتقا يابد.
صفحه 36:
مالکیت غیرمتعارف بنگاههای اقتصادی
فرآیند کذار اقتصادی در برضی کشورهای بلوک شرق
بسه دلیسل نبود بخش فیردولتسی و خصوصی نشدن
بنگههای دولتسی بسا شکسست مواجسه شد. مشکلات
خصوصیسازی در برضی از لین کشورهامتن چنان حاد
بود که مشخص شد ابجاد شرکتهای خصوصی جدید.
بسیارموثرتسر از خصوصی کردن شرکتهای موجود
است. ضمن تایید لین نکته که شرکتهای جدید موتور
محرک رشد در کشورهای اروبای شیقی و چین بودند؛
اا اال بلید توجه داشت که مالکیت لین شرکتهای جدید در
چین متعلقبه بخش خصوصیبا دولت مرکزی نبود
خص 9 مین 0 عالیٍ بلکهلین شرکتهانبه دولتهای محلی تعلق داشتند و
در فاصله ٩۷٩ الا ۱۹۹۳ لین شرکتها توانستند رشد
خیرهکننده چین را آغاز کنند.
صفحه 37:
در سال ۱۹۹۳ سهم بنگاههای بخش خصوصی در تولید صنعتی تنها ۱۵درصد بود اما
سهم شرکتهای متعلق به دولتهای محلی به رقم ۴۲درصد میرسید.
در سال 1۹۹۳تعداد شرکتهای شهر و روستایی ( :1۷ )به رقم ۱/۵میلیون و تعداد
شاغلان نبه ۵۲میلیون نفر میرسید. سهم آنها از کل تولید روستایی ۷۲درصد و از
کل اشتفال روستایی ۵۸درصد بود. ویگی خاص لین شرکتها چه بود؟ درست است
که مداخله دیلت و مالکیت دیلت معلیب خاصیبه همراه دارد لما مزایلیی نیزیبه
همراه خواهد داشت.
amen
صفحه 38:
۳ On
این مزیت مهم صیانت از اموال آنهاست. در کشورهایی که حاکمیت قانون برقرارنیست و به
حقوق مالکیت احترام گذاشته نمیشود؛ یکی از راههای حفظ اموال شرکتها وابسته شدن به
دولت است. به عنوان مثال در چین حتی طی سالهایی که اصلاحات اقتصادی را شروع کرد در
سه مقطع موج حمله دولت به شرکتهای خصوصی به راه افتاد و تحت عناوینی چون مبارزه با
بورژوازی و مبارزه با آلودهکنندگان فضای اجتماعی و خشکاندن ريشه بحران «تیان آن من» به
حقوق شرکتهای «خصوصی» دست اندازی شد.
رن ینز
رسد فاد
صفحه 39:
در جنين شرايطى كه محيط براى مالكيت بنكادها امن
فيست يناه بودن به حصار دولتهاى محلى مىتوافد
موثر باشد. حسن دیگر این شیوهاین است که انگیزه
كافى براى دولتهاى محلى فراهم مى شود تا كالاهاى
عمومى مورد تباز فعاليتهاى اقتصادى به ميزان كاقى
عرضه شود.
در برخی کشورها که دولت حقوق مالکیت را چندان به
رسمیت نمیشناسد؛ با سودآور شدن فعلیتهای
اقتصادی یک شرکت؛مالبتهای پیش از اداهتحمبل
مى شود وعملا هسه ثمرات بسك بنكاه توسط دولست
غارت میشود. بای مواجهسه بسا این امسر خیلسی از
شركتها ناجار مىثوند ا حسابدارى صورى رادو
کنر حسسابداری واقعصی ایجا كننسد و آعار و ارقام
واقصى خود را بنهان سازند. حال وقتى كه شركتها
متعدق به دولتهاى محلى باشدء انكيزه انجام ايبن
اقدامات شديدا كاهش م يابد.
ره ین ١ ١| سای زر
gs فاد ری يدض
صفحه 40:
علاوه بر اينها مشخص شد که در سال ۱۹۸۵در شرکتهایی که متعلق به دولتهای محلی بودند.
۴۶درصد در آمد بهدست آمده پس از کسر مالیات مجددا در آنها سرمایه گذاری شده بود. این قببل
اقدامات زمینه رشد و گسترش آنها را فراهم آورد. در کنار شواهد مذکوره بررسیهای آماری نشان
میدهد که افزایش سهم چنین شرکتهایی در مقایسه با شرکتهای بخش خصوصی؛ موجب رشدِ
در آمد دولت مرکزی میشود.بنبراین یکی از خلاءهای اصلی کشورهای در حال توسته که همانا
نبودمکانیزم جامع دریافت مالیاتباشد؛بهنحوی منتفی میکردد. این امربدویژه در کشورهای در
حال گذار كه دست به خصوصیسازی بنگاههای بزرگ دولتی میزنند
صدق میکند.
صفحه 41:
٠“ دراين كشورها بخش عمدهاى از درآمدهاى
مالياتى دولت از معل شرکتهای بزرگ دولتی
بهدست می آید اما با خصوصیسازی آنیء امکان
اخذ مجدد همان میزانمالیات فراهم نمیشود
در حاليكه در چین ب یداع انجام شده این
مشکل تا حد زیادی حل شد. علاوه بر این هزین
اخذ ماليات از شركتهاى متعلق به دولتهاى
محلى كمتر از شركتهاى خصوصى است. لذابا
ابن مكانيزم هزينه كمترى به دولت تحميل شده.
است. همجنين وقتى ش ركتها متعلق به
دولتهاى محلى هستند انكيزه دست اندازى
دولت مرکزی بداين در آمدها كمتر شده و
در آمدهاى اين شركتها در همان محلها هزین
میشود و به نفع طبقات شهری باز توزیع.
نمیکردد.
صفحه 42:
ابده بدكاركيرى شركتهاى شهر و روستا نمونهاى ديكرى از این امر است که میتوان از
نهادهای موجود برای گذار به اقتصاد بازار استفاده کرد. این شرکتها در حالتی در
كذشتهايجاد شده بودند تا از طريق آنها مزارع به صورت جمعی کشت شوند.پیامد این تصمیم
افت شدید تولید چین در اوابل دهه ۶۰ بود که منجر به مرى ١ /ميليون جينى در اثر كرسنكى
شد. همچنین در دو موج صنعتی شدن که در دهه ۶۰و ۷۰ توسط دولت مرکزی جين براه افتاد
برخی شرکتهای محلی بهراه فتاد که اکثرآنها در موج اول ناموفق بودند. شرکتهای شهر و
روستا از بقابای این نهادهای موجود شکل گرفتند و توانستند موتور رشد اقتصاد چین شوند.
صفحه 43:
سه طراحی نهادهای مالی کار آمد
معمولا هرگاه سخن از اصلاحات اقتصادی مطرح میشود سهگانه ثبات سازی» آزادسازی و
خصوصیسازی تکرارمیشود لماعنصر مهمی که معمولامغفول میافتد «دیلت» است. یکی از
عولمل کلیدی در رشد اقتصادی رفتار دولتها است. دولتها میتوانند دستانی غارتگر داشته
ت اقتصادی بنگاه را تصاحب كنند. از سوى ديكر مىتوانند دستان يارى
رسان داشته باشند وبه رشد و شکوفایسی اقتصادی آنها کمک کنند. در این مورد نقش
دولتهاى محلى بسبار مهم است. مساله كليدى در مورد اينكه دولتهاى محلى كدام يوه
عمل را انتخاب كنند اين است كه رابطه آنها با دولت مركزى چگونه شکل گرفته باشد.
باشند و ثمرات فعاا
١ حب
صفحه 44:
مقایسه روسیه و چین از این حیث آموزنده است. هر دو کشور بزرگ هستند و روسیه اصلاحات
اقتصادی متداول بعنی خصوصیسازی و آزادسازی قیمتی بیشتری نسبت به چین انجام داده
ام همواره دولتهای محلی روس به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی آنها شناخته میشوند
در حالیکه در چین دولتهای محلی پشتیبان رش اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی انجام شده
ارزیابی میشوند. دلیل این تفاوت چیست؟
صفحه 45:
٠“ دليل آن نوع رابطه مالى ميان دولت مرکزی و دولت محلی است.
اصلاحات مربوط بدابن رابطه در اوايل دهه 6١ آغاز شد. سهم
هزيندهاى دولتهاى محلى نسبت به كل هزينههاى دولت در فاصله
سالهای 1۹۷۱ الی ۱۹۷۵ معادل ۴۶ درصد و در فاصله سالهای
۷۶ الی ۱۹۸۰ معادل ۵۰درصد بوده است. پس از انجام رفرم این
نسبت کماکان ۵۰درصد باقی ماند اما ماهیت هزینهها تغییراتی جدی
os
صفحه 46:
اين تغييرات از دو جهت صورت گرفت:
١٠١ ) قبل از انجام اصلاحات, دولتهاى محلى براى انجام حزبته اختبارى نداشتند و بدكل بايد با نظر دولت
مركزى هزينههاى خود را انجام مىدادند اما بعد از انجام اصلاحات در سيستم مالى ابن اختيارات به
دولتهای معلی واگذارکردید.
۲۴) تا پیش از انجام اصلاحات بادشده؛همه در آمدها توسط دولت جمع میشد و اصطلاحا همه از یک ظرف
که همان در آمدهای تجمیع شده بود هزینه میکردند. اصلاحات قرار بر این شد که حساب هر منطقه
جدا نگهداری شود. علاوه بر اين بودجه دولتهای محلی شامل چند بخش شد که یک بخش آن توسط دولت
مرکزی تخصیص میبافت. بخش دیگری از آن مربوط به در آمدهای محلی میشد که هموارهدرصد ناچیزی از
این در آمدهای محلی در اختبار دولت مركزى قرار مى كرفت اما بقیه در دست دولت محلی باقی میماند ابا
استفاده اند کالاهای عمومی ایجاد کند. دولتهای محلی وقتی میدیدند که با اراثه کالاهای عمومی
ری براى خود كسب كنندء انكيزه بيشترى براى ابن كار بيدا مى كردند.
oT
میتوانند در آمد
صفحه 47:
دقیق عکس این حالت در روسیه رخ داد بهاینمعنی که با فزایش هزینهشهرها در روسیه»بودجه
تخصیص داده شده به آنها کاهش شدیدی بافت.
محدود كردن دست دولت بدون کاهش دادن در آمدهلیش همواره یکی از مولنع توسعه؛ عدم پالیندی
دیلتبه وعدههلیش عنوان میشود. دولتها وعده میدهندکه بنگامها دربیک منطقه شروعبه کار کنند
و همواره از مالیات معاف خولهند بود اما وقتی لین بنگاههابه سود آوری میرسند دولتها وسوسه
میشونستاسهمی از در آعد بنگاهها را مال خود سازند. لين امر از طريق مصادره كردن بنكامهليا تحميل
مالياتهاى سنكين ميسر مىشود. لذا مقوله متعهد كردن دولتها يكى از دغدغدهاى اساسى بنكادهاى
اقتصادى و فعاليتهاى آنها به شمار میرود.
صفحه 48:
eine جنب
طبع الست كه دود ابن كار هاي به جشمان غود دولت
خواهد رفت ججرا كه با كاهش انكيزه عاملان اقتصادىء.
د رآعدشان كم مى شود و امكان ماليات كير دولت
كاهش خواهد يافت. رین یکی از عسائل اصلى براي
حركت به سمت توسعه ابن است كه جطور مىتوان دولت
را معدود كرد! يكى از رادهاى اتجام ابن كار معدود
كردن دولت از حيث اطلاعات است. هركاه دوت
اطلاعات كمي در مورة ميزان در آعد بتكادهاى خصوصي.
داشته باد امكان ماليات كيرى كعترى نيز خواهد داشت.
صفحه 49:
پنیانداشتن میزان اطلاعات از دید دولت از طریق سیستمبانکی چین میسر میشود. در سیستم
بانکداری چین؛ تا همین اواخر نیازی به ارائه کارت شناسایی برای باز کردن حساب پسانداز نبود. لذا
صاحبان پساندازهای مختلف ناشناس باقی میماندند و دولت از حجم ثروت افراد بیاطلاع میما
کنار آن دولت محدودیت معاملات نقدی را ملفی نمود بنابراین امکان سبادله اقتصادی بدون اینکه
حسابهای آن از طريق نظام بانى دولتى جين قابل رديابى باشد فراهم شد. نا قبل از نجام این
اصلاحات در سال ۱۹۷۸؛ مبزان در آمدهای نقدی حدود ۶درصد تولید ناخالص داخلی بود اما این رقم
تا سال ۱۹۹۰ به عدد ۱۳درصد رسید.
صفحه 50:
oad Yoke ey شكل كرفت و ميزان ثروت افراد براى دولت نامشخص شده مالياتكيرى دقيق ممكن
انبود لذا دولت ناجار بود يك رقم ثابت را به عنوان نرخ مالبات تعيين كند و از همه با ابن نرخ ماليات بكيره.
حال از آنجا كه ابن نرخ واحد مىتوانست به اقشار ضعيف فشار فوق العاده اعمال كند و موجب شورش و
اغتشاش آنها شود» دولت در تعبين ابن نرخ محتاطانه رفتار كرده و ارقام كمى را به عنوان نرخ مالیا
تین مى كرد. به ابن ترقيب در آمد ماليات دررفته زبادى براى ثروتمندان جينى باقى مى مافد كه
مىتوانستند از طريق آن حجم زيادى از ثروت خود را مجددا سرمابه ذارى كنند.
صفحه 51:
3
ابن امر موجب شد تا سهم هزينههاى
دولت از توليد ناخالص داخلى در
فاصله سالهای ۱۹۷۸ تا 1۹9۶» از
۱ ۳درصد به ۱۱درصد کاهش یابد اما
عدد مطلق هزينههاى دولت به دئيل
وشد سريع اقتصاد ظرف بيست سال
دوبرابر شد. (در این فاصلهاندازه
اقتصاد پنج برابر شده بود) در کنار این
شبه در آمدی از طریق بانکها برای
دولت فراهم میشد زیرا موجودی
حسابها رشد شدیدی داشت. در سال
۸ سهم پسانداز خانوارها در بانک
به تولید ناخالص داخلی ۶درصد بود.
اما این نسبت در سال 1۹۹۶ به رقم
۵۶درصد رسید و در سال ۱۹۹۸ از موز
۶۵درصد عبور کرد.
وه نیز از زج
سته ضرق بو
صفحه 52:
مقایسه روسیه و چین از این
دولت به تولید ناخالص داخلی افت کرد. در هر دو کشور کار آفرینان ثروت خود را پنهان میکردند؛ در
جين ابن كار از طريق سبردن بول نقد به بانك میسر میشد ولی در روسیه در آمدها صرف مبادله كالاها
میشد. در روسيه تورم بالا بود و فرار سرمايه رخ مىداد كه به نفع بانكهاى سوئيس و خزانه دارى
حيث جالب است. در هر دو كشور طى فرآیند اصلاح ساختارهنسبت در آمد
آمريكا تمام م شد اما در جين تورم كم بود و تحرك سرمايه با محدوديت روبدرو بود.
صفحه 53:
٠“ بايد توجه داشت كه حفظ حسابهای ناشتاس در بانکهای چین
قبل از انجام اصلاحات اقتصادی نیز معکن بود اما به دلبل
محدودیت فعلیت بخش خصوصى اهميت چندانی نداشت ولی
بعد از ايجاد بخش خصوصى قوی اين امر اهميت خود را ييدا.
كرد و نقش مهمى در رشد وتوسعه جين ايفا كرد. در مقابل آن
روسيه قرار دارد كه آنها نيز سنت حفظ حسابهاى ناشناس را در
اما هنگام شروع اصلاحات اقتصادی به منظور
و عم به نسخدهاى جهانیآن را ملفی ساختند.
لذا مافیای روسیه که دارای سروسری با بانکها بودند به راحتی
زان ثروت افراد اطلاع یافته و از آنها اخاذی
توانستند از
کنند.
صفحه 54:
حرکت از نهادهای دوران گذار به نهادهای مطلوب
> باید توجه داشت که اقدامات چین در ابجاد نهادهای مذکور صرفا برای دورانگذار بود و آنها
میدانستند که ابن نهادها عمر کوتاهی دارند و موقتی هستند و با رشد اقتصاد بايد آنها را كنار زده و
نهادهای مطلوب و استاندارد جهانى را إيجاد كنند. دليل ابن امر آنست كه نهادهای گذار هزینههای
زيادى را تحميل م ى كنند و منافع كمترى را ايجاد مى كنند. به عنوان مثال حفظ بازارهاى موازى ديكر
جندان مطلوب نخواهد بود و تداوم برنامه ريزى مركزى صرفا هزينه زا است. در مورد شرکتهای
شهروروستا مشكل اساسى نبود انكيزه مديريتى كافى است. بنابراين اكر ابن شركتها خصوصى نمى شد
در بلندمدت قدرت رقابت جهانی نمییافت. حفظ حسابهای بانکی ناشناس میتوانست امکان فساد و
پولشویی را فراهم سازد که برای رشد مضر است. با این ملاحظات مشخص میشود که تداوم حبات این
نهادها جندان ميسر فبود.
١. حب
صفحه 55:
أ سیستم بازارهای موازی تا سال ۹۹۴ تقریبا ور فناد چرا كه با بزرگ شدن حجم بازار آزادهاندازه بازار
کنترل شده:
امکان جبران زبان کسانی که از آن منتفع میشدند فراهم بود. مثلا در دهه ٩۰ کوپن غذا به کلی منسوخ
شد و دولت معادل نقدی آن را به شهرنشینان پرداخت کرد.
یگر چندان اهمیت نداشت و به راحتی حذف کردید. عاوه بر آن با حذف این بازار کوچک
شرکتهای شهرو روستانیز در ده ۰پس از اصلاح قانون اساسی چین که بر اساس تن بخش خصوصی
رسميت يافت» خصوصی شدندسبا رسمیت یافتن بخش خصوصی دیگرنیازیبه این امر نبود تا از طريق لین
شرکتها از حقوق مالکیت صبانت شود. علاوه بر آنبا شروع فعالیت بخشهای خصوصی قوی در چین
امکان رقابست ایسن شرکتها کمتسر میشد بنابراین بایسد انگیزههای اقتصادی قویتری مییافتند که
خصوصیسازی این انگیزهها را فراهم کرد.
صفحه 56:
یکی از انکیزههایتعلق ابن شركت به دولتهاى محلى برخوردارى از درآعد آنها بود. قرار بر
این شد تا در آمد حاصل از خصوصیسازی این شرکتها کماکان به دولت محلی تعلقگیرد و دولت
محلی بتواند مالیاتی را بر میزان فروش آنها وضع کند تا منافعش کماکان ادامه یابد. در کنار آن
چنین در آمدهایی در اختبار دولتهای معلی باقی بماند و با دولت
مرکزی تقسیم نشود. لذا دولتهای محلی هم با خصوصیسازی آنها موافقت کردند. سیستم مالی
دولت چین و توافقات آن با دولتهای مرکزی نبز نمیتوانست برای طولانی مدت دوام بیاورد.
آنها در سال 1918 نظام مالياتى بزركى را ايجاد كردند كه سازكار با الگوهای جهانی بود.
این تمهیداتاندیشيده شد که
صفحه 57:
بر اساس سيستم جديد مالياتهاى ملى از مايا تهاى محلى تفكيك
شد در حالى كه در كنشته صرفا دولتهاى معلى ماليات م ىكرفتند و
منابع خود را با دولت مركزى تقسيم مى كردند. دولت مركزى براي
اينكه مخالفت دولتهاى محلى را ب برقرارى نظام مالى جديد
كاش دهد به آنه تضمين داد كه در هر صورت براى مدت سه سال
درآمد آنه در سطح سال 1117 باقى بمائد. حفظا نظام بانكى با
حسابهاى ناشناس ير ديكر ميسر نبود.
١.١ هدف ازاين كار يز افزابش در آمد بود بلكه شفافسازى ومبارزه ا
فسادهاى محتمل بود. حتى وقتى كه جين ايجاد حساب هاى بانكى با
صاحبان حقيقى را شروع كرد دارندكان حسابهاى قبلى مى توانستتد
حساب ناشناس خود را حفظ كنند. لذ بك نظام موازى را در بيش
aa
صفحه 58:
نمونهای از ُکست اصلاحات اقتصادی چین: بنگاههای دولتی
نباید تصور کرد که همه اقدامات دولت چین برای اصلاحات اقتصادی کامیاب بود بلکه برخی از آنها با
شکست روبهرو شد. یکی از بزرگترین آنها انجام اصلاحات در شرکتهای بزرگ دولتی بود. انجام این
کار همواره یکی از اولویتهای دولت چین بود و از سال ۱۹۷۸ در مراحل مختلف به این کار دست زد.
خصوصیسازی بنگاههای کوچک دولتی و بازنشسته کردن بخشی از کارمندان دولت در اواسط دهه ٩۰
تنها موفقیتهایی بود که به دست آمد اما اقدامهای صورت گرفته برای بنگاههای بزرگ ناکام ماند.
صفحه 59:
٠ به عنوان مثال در دهه هشتاد مشوقهای مالی
زيادى براى مديران آن در نظر كرفته شد اما
عملكرد مالى اين شر كتها كماكان ضعيف بود.
در دهه +1 تصميم بر ابن شد كه ابن بنكادها به
صورت شركتى اداره شود و به بازار سهام عرضه
شوند اما همواره ميان منافع كميتههاى حزب
خلق» اتحاديه كاركرى و كميته نمايندكان شاغلان
اختلاف وجود داشت و کار گره مىخورد. مشكل
اصلی در تمام این اقدامات نظارت کمیتههای
حزب خلق بر انتصابات شر کتها بود,
صفحه 60:
> كميته خلق نه تنها مقامات عالى را منصوب
میکند بلکه در مورد ردههای پایین مدیریتی
تصميم كيرى مى نمايد. در نتيجه در ين
ابات شايسته سالارى رعايت نمى شود.
ارزیابیهابی که از این مدیران انجام میشود.
بر اساس فاکتورهای سیاسی است نه عملکرد
اقتصادی که در حسابهای سود و زیان
شركتها نمايان مى كردد. اين وضعيت نقطه
عقابل شركتهاى شهر و روستا بود كه در نها
مدیران توسط حزب تعبین نمیشد بلکه در
سطح دولت محلی برای آن تصمیمگیری
میشد.
صفحه 61:
>
شرکتهای بزرگ دولتی چین هنوز ستونفقرات
اقتصاد جين هستند. يك جهارم توليد صنعتی
ناشی از عملکرد آنهاست. بخش بزرگی از
وامهاى بانكى در اختبار آنها قرار مى كيرد
(+#درصد). همين امر باشنه آشيل نظام بانكى
غيردولتى جين آنقدر جشمكير بوده كه ضعف و
شكننده بودن وضعيت ابن بنكادهاى بزرى را
تحتالشعاع قرار داده است. آخرین تصمیمی که
از سال ۲۰۰۰ در موردبناههای بزرک
دولتى اتخاذ شد ابن بود كه دامنه فعلیتهای
دولت محدود شود و شركتهاى دولتى صرفا در
زمينههاى خاص و استراتزيك نظير فعاليتهاى
نظامى ادامه حيات دهند. سهام بسيارى از
شركتهاى دولتى نيز در بورسهاى بين الطللى
عرضه شد و مالکیت آن متنوع گردید. eer
صفحه 62:
نتیجه گیری
برای گذار به اقتصاد بازار کافی نیست که بدانیم اشکال مطلوب نهادی چیست و نهادهای
بيشرفته جكونه كار مى كند بلكه بايد راه تحقق آن نهادها را نیز دربايم.به عبارت دیگر
شناسایی مقصد کافی نیست بلكه يافتن مسير مناسبت نيز مسالهای مهم است. اين حرف به
معنی آن است که مجال خوبی برای سیاستگذاران وجود دارد تا بر حسب شرايط كشور
خوده؛ مسیر مناسب را پیدا کنند. این حرف به معنی آن نیست که نياز به حاكميت قانون»
مالکیت خصوصی» دولت شفاف و دمکراسی نیست بلکه به معنی آنست که راه رسیدن به آنها
میتواند متنوع باشد. نکته کلیدی در هر سیاستی که اتخاذ خواهد شد اين است كه بايد دو
معیار در نظر گرفته شود:
۱) سیاستهای انتخابی
۲ میان منافع عاملان اقتصادی و حاکمان سیاسی همسازی برقرار سازد.
مه وین از یازع از
چرسته قاری
اند کارایی را ارتقا دهدء
صفحه 63:
ظهور طبقه خودنما و نگرانی
مقامات جینی
رونق اقتصادی چین كه اکنون یک دهه از
شروع آن میگذرد زندگی بهتری را برای
صدها میلیون نر به ارمفان آورده اما مشکلات
جدیدی را نیز مانند آلودگی و نابرابری ایجاد
کرده و برای طبقه ثروتمند معمایی اخلاقی
درست کرده است: والدین ثروتمند از خود
میپرسند چگونه میتوانند فرزندانی تربیت
کنند که مانند بچههای لوس و عنق و متکبر
رفتار نکنند؟
صفحه 64:
چین اکنون تقریبا ۱/۰٩ میلیون نفر با ثروت شخصی حداقل ۱۰ میلیون یوان (۶ /۱
میلیون دلار) و ۶۷ هزار فرد «فوق ثروتمند» با داراییبالای ۱۰۰ ميليون يوان» از
جمله ۲۱۳ نفر با دارایی میلیارد دلاری دارد. فرزندان آنها که «نسل دوم» به شمار
میآیند هدف توجه فراوان رسانههای ملی و ترکیمی از حسادت و انزجار در ميان
مردم عادی هستند.
صفحه 65:
آنها را میبینید كه به طور نامعقولی
خودروهای خود را که به دلیل
مقررات وارداتی سخت نمیتواند
بيش از يك ميليون يوان ارزش باشد,
میرانند. بعضی از آنها تصاویر
خودنمایانه منتشر میکنند و درباره
شاهکارهایشان هیاهوی وقیحانه در
رسانه ملی به راه میاندازند.
صفحه 66:
وانگ سیکونگ؛ پسر یکی از ثروتمندترین غولهای اقتصادی چین به تاز کی توفانی از نتقادبه ره انداخته است.
او تصاویری از سک اسکیمویینژد آلاسکای خود منتشر کرده كه دو ساعت طلای اپل بهقیمت دههاهزار دلار در
دست دارد که تردیدی نیست تنها زمانی برای آن سک مفید است که بخواهد در اینترنت مطلیی جستوجو کند.
یرابج
ال ین
صفحه 67:
در ماه ژوئن رئیس جمهور چین شی جینپینگ در یک جلسه دولت گفت جوانان روتمند
جين بايد روشهاى لذ تكرابانه خود را كنترل کنند. او گفت باید آنها را هدایت کنیم تا
«بیندیشند ثروتشان از کجا آمده است» و میهنپرست؛ تابع فانون و سختکوش باشند.
كبر عرد Ace
ال ین
صفحه 68:
> یک هفته بدا
ار اظهار نظرهاى
وى؛ رسانههاى دولتى خبر از جلسهاى
آموزشی در استانهای ساحلی پررونق
فبوجیان برای ۷۰ تفر از فرزندان
میلیاردرها دادند که در آن به آنها
«فرهنگ سنتی چین؛ سوولیت
اجتماعی و دانش کسب و کار» آموزش
داده شد و در صورت تاغبر در جلسات
هزار بوان جریمه میشدند.
صفحه 69:
طبق نظر بعضى از «فرزندان افراد ثروتمند» تمام ابنها نبردى سخت خواهد بود. وانك داكى» فردى
۳ساله از خانولهداى بولدارء بروقايل جند نفر از همسالان خود را ذر كتاب «بار ثروت» كه در ماه مى
منتشر مىشوده قورده است. هدف ابن كتاب نشان دادن تصوبرى دقيق از زند كىهابى است كه فرزندان
افراد ثروتعند دارند؛ اما تیید میکند که خودنمایی تنها ارزشی اس كه بيشتر آنها مى شناسند. أو مىكويى
«اين واقع رقت آور است». او مىافزايد در بين كسانى كه كار مى كنند بيشترشان سرمايه كذارى ثروت
خانوادكى راخر كسب و كار خود انتخاب مىكنند. «ايجاد كسب و كار جديد براى خود نيازعند كار زيادى
است؛ اما Ud بخواهيد آغازكر آن بات
عهده پگیرید.»
فاجار نيستيد كار سخت را انجام دهيد يا مسووليت زياد را بر
صفحه 70:
3
یک عضو ديكر از كروه فرزندان اقراد ثروتمند
كه فردى #/اساله اهل يكن و پدرش یک
بانكدار خودساخته در امور سرمايه كذارى
است؛ میکوید تعدادی از دوستانش از
خانوادههایی با ارتباطات خوب سیاسی هستند.
و احتمالاً بخشى از ثروت خود را مدیون
معاملات فاسد هستند. او میگوید تعدادی
دیگر از خانودههایی راستکو هستند که بخت
و اقبال خود را از صفر ساختهاند و بسیاری
ديكرء در ميانه اين دو كروه قرار مى كيرفد. او
میگوید: «ما در بين خودمان درباره ابنكه
ثروتمان از كجا مى آيد زياد با هم صحبت
نمى كنيم. ما همكى مىدانيم اين ممكن ست
موضوع خيلى حساسى باشد.»
صفحه 71:
او فکر میکند کمپین ضدفساد
جين كه در حال پیشرفت است
چیزی بیش از برنامه آموزشی
برای تعدیل کردن فرزندان
ثروتمند حداقل در جامعه است.
آنها همچنان مهمانیهای زیادی
برب میکنند و هر شش ماه یک بار
ماشینهای جدید میخرند. «اما
اکنون وقتی بیرون میروند» به
جای استون مارتین با بی ام دابلیو
سری ۷ بیرون میروند.»
صفحه 72:
تلاش كنيد همان گونه باشید که میگویید.
تلاش کنید همان گونه رفتار کنید که از دیگران انتظار دارید.
| - تلاش کنید همان گونه رفتار کنید که گرفتار عذاب وجدان نشوید.
| - تلاش کنید راستگویی و صداقت عادت شما شود.
- تلاش كنيد هميشه دنبال یادکیری باشید.
- تلاش كنيد با بيدا كردن دوستان جديد دوستان قديمى را هم حفظ كنيد.
- تلاش كنيد براى خوب كار كردن خوب هم استراحت كنيد.
- تلاش كنيد هميشه براى اطرافيانتان جذاب باشيد.
صفحه 73:
- تلاش کنید اگر از کسی MOAI, با خود او صعبت کنید,نهپشت سر او.
- تلاش كنيد وقتی.به موفقیتی میرسید؛ آنهلیی که در لین راصبه شما کمک
کردهاند را فراموش نکنید.
- تلاش کنید تا عهدی شکسته نشود و اکر هم میشکند» شما باعث آن نباشید.
| - تلاش كنيد باور كنيد ديكران وظيفهاى در قبال شما ندايفد و علمل سعادت با
شقاوت هر کس خود اوست.
| - تلاش كنيد قدردان لطف دیگران باشید با رفتر و فتارتان آنها را از محبت
- تلاش كنيد به هر چیز آنقدر بها بدهید که استحقاقش را دارد.
- تلاش كنيد دنيا را با زیباییهايش ببینید.
صفحه 74:
5
ee ۱