تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعی

تاریخ، فرهنگ، هنر و تعلیم و تربیت در صفویه

۷۵ اسلاید که سعی شده همه جوانب مربوط به فرهنگ و هنر و معماری و تعلیم و تربیت در عصر صفویه را نشان بدهد. یک پاورپوینت جامع و کاربردی تولید شده برای پروژه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز

b.ketab

صفحه 1:

صفحه 2:
‎٠‏ كسترش تشيع در ايران ا ل ل 0 01 ‎

صفحه 3:
re > صفویان سلسله ای ایرانی و شیعه بودند که: erase SIN ry Cnty eC 15995 Ceo 95> Glyl PIVTT BION L ply * eed RC ‏ل‎ cle ‏پادشاه صفوی سلطان حسین بود‎ ۹ eel NE] SRS Oe Cl

صفحه 4:
۳ ۳ سس ۳ المقاء ام نام دیگر او عباس میرزا بود ۰( بیش ۱۵۸۷:۱۶۲۹ عباس يكم نام او بيش از سلطنت سام ميرزا نوه عباس یکم | ۱۶۲۹:۱۶۴۲م | صفی 6 بود pierrasss | ota ‏جعي‎ عباس دوم نام او پیش از سلطنت صفی میرزا ‏ بسر عباس ۴ | سلیمان اول | 8 ۲ بود دوم ‎one Sy re aloe eee‏ ۳۲ | سلطان حسین ۱ 9

صفحه 5:
re > *ء رفتن شيخ صفى السين.به شيراز براى استفاده از محضر غيب الدين بزغوش. ۱ ا ا ۱۳ Rr nO Meee RS ents ooo rs ae طی دو سده‌به تبلیغ و ارشاد گروهی بزرگ از مردم‌سبه ویژه ee Sere LI RO SCL od eR WEP ye SerON RP CTT yer)

صفحه 6:
re > * اززمان خواجه على. كه در ‎eee eat AN‏ اس ات سا ‎BS en Ree eee Re Seen el)‏ نيروى معنوى ديكر هم براى تشكيل دولت خود استفاده كردند ‎ee‏ م ا ل ا ل تك محوربت مقام حضرت على (ع). بود. چس از شیخ صفی السین نوادگان وی درچی کسب قدرت برامدند و درعهد شيخ جنيد وشيخ حيدر صفويان شمشير بدست كرفته و شيخ حيدر نيز براى اينكه هواداران خود را از سايرين متمليز سازد دستور داد كلاهى سرخ رنك و دوازده ترک بر سربگذارند و بدین ترتیب قزلباشان پدید آمدند.

صفحه 7:

صفحه 8:
re > ۰ اسماعیل پنج سال در لاهیجان مخفی بود» لما روابطش ‎ee a een aay‏ ۰. ضعف ّق قوینلوها بر لثر جنگهای شاهزادگان فرصت ۱ ‎٠‏ لذا در سال ۰۵٩قبه‏ اردبیل بازگشت و مریدلنش را به ی اد رفت و انتقام پدران خود» جنید و حیدره را از آنها 50 ‎٠‏ آن كاهآق قوينلوها را در هم شكست و بدون مانع وارد ل ۱

صفحه 9:
Ea > LP ne COCR irl BY Pre) Ore herr ‏دین رسمی اعلان کرد یبه ترویج و تقویت مذهب‎ ‏اماميه برداخت.‎ ا اي ل ا ‎٠‏ شاه اسماعيليس ازسركوبى مدعيان قدرت» در سال ۸به جنگبا ازبکان پرداخت که مرزهای شرقی و شمال شيقى ايران را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بودند. ‏۰ شاه اسماعیل در جنگ مرو ازبکان رلبه سختی شکست داد؛ على درنبرد غجدوان» كه نيروهاى خود را كمى ‎ee‏ ل ‎SY nee ERTS)‏

صفحه 10:
2 ا 0 ا ‎Ce te‏ چالدران در سال ۲۰٩ق‏ شد. 0 ی صفوى زيانبار بود. ‎٠‏ افزون بر تلفات جلنى و خسارات مالىء بايتخت صفويان هم به ‎cyllala Jlaat‏ 0 ‎Fe Oe Pe Teer bee ao ‏ی‎ ated de ‏ل‎ aay ‏نداد.‎

صفحه 11:
مسیر لشک رکشی‌های‌شاه| سماعیل برای تسلط بر سرزمین‌های ایرانی محل جنگ : ~~ مسر لشكركتنى شاه اسماعيل حي حي

صفحه 12:
۲ سالگی جانشین شاه اسماعیل اول دوره زمامدارى بلند مدت شاه تهماسب اول (45-١11ق)‏ را بليد دوران تثبيت دولت ‎aE Bh Cy ed‏ ا الل ‎od‏ الل ل ‎ew‏ ‏111111010101011 ‏خودسریهای قزلباشان؛ که بنیانهای دولتش را متزلزل می کرد» چیره شود و انضباط ES BP See Te sl ‏ا‎ ۱ mY Or MBE PES ATPL OR

صفحه 13:
=» > Paros era ey eye) mre Cape ans Poe ee ‏از هر جهت بريشان بود؛ زيرا شاه محمد خدابنده؛ افزون بر‎ ‏ا ا را‎ ee Pe ee Te ee rere ey RVC | ETT Py ا ‎PAE OT OREN COSY ACEC PCS‏ ل ‎Sl Se‏ شاه تهملسب از حملات‌به ایران و تصرف قلمرو صفویان ل ل ل ل ۱۱ ل س0

صفحه 14:
به قزوين مام و با لستفاده از دانش نظامی اروپاییان به ‎Uae ey)‏ كرف ‎a eee eed‏ ۱ قوی حمبه سرکوبی قزلباشان ادامه داد وهم امنیت را برقرار کرد و هم اوضاع ‎Nene eed]‏ 21000

صفحه 15:
> حکومت ee ere Ese Le ee ‏از‎ معتقد است در هنگلمی که لین پادشاه بزرگ از جهان رخت بربست» رونق و ال سا سا

صفحه 16:
ایران در زمان صفویان (شاه عباس)

صفحه 17:
=p» > ‎٠‏ سياست شاه عباس در كشتن شاهزادكان و زندانى نمودن آنان ‎USS SBT BS et‏ ل ل ‎ee oe ee ee)‏ ل ‎ener) ree‏ ۱ سپس از شاه عباس» در سال ۰۳۸اق» نوه اش» شاه صفی» به 2500-0 ‏۱ ‏رس ‏نظلمی ایجاد کرده بود» کسترش بلفت و لین لعر شدیدلبه بنیه دفاعى ابالات آسیب رساند.

صفحه 18:
شاه سليمان ۰ مردی ضعیف و به مور مملکت بی توجه ا اس prea We Pe Re BX PCa etc RB Es PSR بوسند و سيطره حاكمان صفوى شيعه را در قندهار خوش نمیداشتندبه ایران حمله کردند و CALS & GNITD Jlu 50 gledel Spa & Bee Or rere) 020

صفحه 19:
* ماوراهلهر.قلمرو ایکا کانون مهم فرهنگ و تمدن و آدب یرانبود : لنی و تیک همواره در رغت و آمد بودند وچه حکم مسل ا ا ‎Be‏ * اختلاف صفويان .با كوركانيان كمتر از اختلافببا ازبكان و عثمانيها بود؛ جون مرز مشترك أنها كمتر بود و صرف نظر از مسئله قندهار. كه مورد نزاع بود. اختلاف منافع جندانى با هم نداشتئد. * صفویان با گورکانیان مناسیات سیاسی, اقتصادی و فرهنگی فراوانی داشتند

صفحه 20:
ear > POO RTS PPR ere Ne “Pay OTe IY By Py POP PPS ۱ OP ror te ete Ieee ae reso Per Le en Bede ee! eset TOSI ETL reli sy »در لین دوره مذهب و منازعات مذهبی فقط یکی از عولمل تأثیر گذار در مناسبات خارجى بوده است. و ‎Eel TS Pe LO og‏ ۱ CO Oe Soe ee ol ‏مروت و عدالت با مردم تبريز رفتار كرد و بزركان و كدخدايان را اكرام داشت.‎

صفحه 21:
Cer eevee oon ag) Te eer ee rant epee Ter ee ۱ er eee SB en Pre eo tt ron ‏كرجستان به دولت عثمانى واكذار كرديد.‎ 1۱۳ ‏ل‎ ROR eR ON Pee eee Pie CL Te OB RTE Le me nen Somer vee] ke ged PRUE W TOR | Bre CU Fe Pee CPE OLN I Pe Drea Ne ec er ev er erred Sele er ‏موفق شد آخرين سرباز عثملنى را از سرزمين‎ 1١10-12 ‏از عثمانيها بازنيس كيرد و در سال‎ ‏ایران» که طبق معاهده آماسیه مشخص شده بود» بیرون براند.‎ ۱ OST UN Ie Cay)

صفحه 22:
222 septal! otto obs glo} 59° POURS) eb ee tne ee el Shade GT gale 4.9 F dni qilete LgleF4 Jl CP ed Tecate al ee core Load ‏ودر مقابل آذربايجان شرقى و روانداز و ارمنستان و‎ ‏كرجستان به ايران داذه شد.‎ «لین عمدنلمه آثار مهمی در تاییخ ایران دارد و نقطه عطفی در رولبط ایران و عثملنی-به شمار می رود؛ زیرا ۳ كشور بود تعيين شد و صلح ميان ايران و عثملفى به مدت ار ‎ee‏ »لين معاهدميس از سقوط دولت صفوى فقض كرديد و عثمانيها غرب ايران را اشغال كردند. ۱ ۱ یط را ی

صفحه 23:
es ‏«انع‎ 5 9 ۱ ۲ به فرماندهی آلبوکرک به جزيره ‎RO re eal a ead‏ ‎RC real Lh oars ena S yee ea‏ ‎peters Pye‏ — tallies 6 _ن, قنها نتیجه مثبت قرارداد ایران و پرتغال این بود که ‎DB tC te BL ee ees‏ ‎aia‏ آموختند ودر دوران جنكهاى بيست ساله زمان شاه ‎ae‏ ل ا 0 2000000 Ee i ‏تا‎ 755 1 320110011110111

صفحه 24:
#4 | ۱ عباس كر فتند. شاه عباس قصد داشتببا دادن لين امتيازات هم را | امامقلی خان‌به کمک انگلیسیها هرمز را از دست ‎ed‏ ل ال ۱ پایان یافت. OC SS ee ty eel ae Puy ‏ا‎ nc cpp ‏ا ا‎ 0

صفحه 25:
| Pee Re Ir ES 2 as ane pe ‏آوردند و به شاه عباس دوم فشار آوردند تا جوازى براى خريد ابريشم به‎ -دولت صفویه سقوط كرد و روسها بخشهايى از ايران را اشغال ‎eal‏ ا ل اك RORY SS ree) ‏ا‎ 7 AS Bldg: (send 99 ey Ardy giio bglin 51 jgi5' 99 nl ‏دامنه فعالیتها و مداخلات خود در ایران افزودند.‎ مت 2 ‎aa pan‏ وا ‎si Pst i arg‏ | پطر کبیر را به مداخله در امور ایران برانگیخت.

صفحه 26:

صفحه 27:
شاه اسماعیل درباره رسمی کردن تشیع با امرا و علمای شیعه به مشورت برداخت و با در نظر داشتن اكثريت جمعيت سنى شهر (از دویست تا سیصد هزار مردم شهر» دو سوم سنی بودند) ‎SL elt eal oe Te LB) ol‏ ‎ct tees‏ و( PR erento rea ‏وجوه خاندانهای شیعی همچون مرعثیان طبرستان» سادات آل یا‎ ‏دركيلان و م ن‎ 32000000000 ae

صفحه 28:
0100000 ۰ عدم آشنایی شاه و نزدیکان وی با احکام و شریعت تشیع ‎Ce TC. eC SS od i‏ در سایه همین سیاست صفویان بودکه گروهی از علمای دینی جبل علملبه ایران آمدند و ‎ee te Te eee SN evant eon |‏ تا نکارش کتاب ها و رساله ها در زمینه احکام و شریعت تشیع

صفحه 29:
Ea > ۱ er ere re ete Te OTe eC ea Se ee Lee eT Ed the Se ۳ ‏ای‎ ee STB) Le Toko) cd eS LS Te eal Te ore eS ee ST te ee ۱ ree Tea BTC ee ete Ty Le Bev rer pene) Oa ۰ فیزیولویی هنوز بر پلیه اخلاط چهار گلنه پزشکی قدیم قرار داشت و تجویز فصد و مسهل هنوز اشکال عمده درمان بودند.

صفحه 30:
Ea > Ce ee ain eee) at ST Ieee ‏در هوشبری از مواد مخدر استفاده می کردند.‎ ۱ ee SC RE NS) eS LS SBS Te el eT ee mt ‏ا ل‎ es ‏پدید آمدند.‎ ۰ از آثار چشمگیر لین دوره در قلمرو تاییخ ادبی» تذکره های شعر است که ۱ COT een Te ns

صفحه 31:
Ea > BO Ted a te cette ST EL Sy 100 ESE Tes Us Ree Ce wer Ree ode’ ‏مذهب بیش از هرنهاد دیگری اهمیت می دادند.‎ ‎٠‏ هدف از تعليم وتربيت در لين دوره ؛معتقد كردن كودكان ونوجوانان وسالمندان به مذهب تشیع بود وتعلیم وتربیت در مکتب خانه ها هم انجام می شد. ‎i ede te Tt aes ie‏ ی با ‏۰ در عصر صفوی قعالیت های علصی و آموزشی در مسجدشاهمسجد شیخ ۱ ‎۱ EST ‏اا‎ ‎re OCT ore eee re ET i oad

صفحه 32:
الط ار 0 ل با زياد شدن تعداد آن ها مكانهابى بنام خانقاه درست شد.

صفحه 33:
ع اع از دوران شاه عباس بزرگ است کمبه فرمان او بنا شده است . در عهد شاه عباس دوم دو مدرسه به نام ‎PRU Oe CCL a By Cag‏ 5 بنا شد. CO ed eee hts ee it] عالمان همزمان يادشاه بنا شده است مافند مدرسه ى ‎Pe ene Wen | ROD Py‏ | 00007 ‎Te tee Sg)‏ ل ۱۳ aE al a aC PT)

صفحه 34:
00 TC EB ۱ ee ns ۱ tar] ee ‏ا ا‎ TO ‏ی‎ rold اه ار برس ۲ غالبا واقفان مليل بوهند كه مدرسان در مدرسه اقلمت كنند. اكر جه آنان ‎ad‏ يي ۱ ا ا ال 0 ن که در لین اتاق‌به طلاب درس میداد گاه شب را نیز در ‎Ce‏ ‏ميكرد. لما حضور دليم مدرس در روز الزلمى بود و در ولقع او نميتوانست بدون دلیل از مدرسه غیبت کند.

صفحه 35:
7 1۱ افراد مختلفببا استعدادهاى متفاوت در كنار همبه تحصيل مشغول ميشدند و كاه برخى عمرى را در مدرسه سيرى ميكردند بدون آنكه ييشرفت محسوسى داشته باشند. PS ‏ا‎ po noeane yore ih ere NET) ‏یک از طلبه که‌به قدر هفت سال در مدرسه بوده لثر ترقی در ایشان ظاهر‎ ‏نكردد. متولى و ناظر مختارند كه او را اخراج و ديكرى را سكان سازند»‎

صفحه 36:
2 ‎٠‏ تحول ديكر در ساختار آموزشى تعليم و تربيت در عهد صفوىء» استقلال ‎ten‏ ا ل ‎Pee See CRO‏ ‎ere 7‏ ‎See Ps LST en ‏ا‎ Te) oes ae ۱ ie) eC Rome PW Foo Fe Pe) MPN PCE ERO 1 ey ‏وجوى زمين هليى براى وقف مساجد و مدارس بروند و هنوز نيزاملاك مهم‎ ۱

صفحه 37:
دارای اختباات ‎ag area oi J‏ وحم كانون» تاف هد لول وی تعبین درسی بودند» در رأس هرم سازمان تعليم و تربيت قرار داث * صدر با تعیین متولی و مدرس» غیر مستقیم در ‎N01‏ مدرسه نظارت داشت. در مورد مدارس دیگر که با وقف شخصی تأسیس و اداره ميشد» واقف مدرسه» ‎yo‏ مدرسان و ديكر كاركنان مدرسه را تعيين ميكرد. * آغرين نفراز حلقه ابن تشكبلات را مى توان مدرس دانست. معمولاً مدرسان هر مدرسه اى بجز دريس متون مد ادرسى وظايف ديكرى را نيز متقبل شده اند كه واقفان مدارس مردمى با صدور براى مدارس دولتى به صراحت 2 انجام جتن وظايفى را از آنآن درخواست كرده اند ز ديكر وظايف مدرس ابن است كه مشفول كردن طلبه به مب و مطالعه؛ صرف وجوه خيرات و مبرات در مصارف آناء اشتفال تاليان و خدمه و كاركنان به شفل هاى خود بوده al

صفحه 38:
وظیفه حضور در مسجد مدرسه و قرائت روزانه دو جزءاز قرآن و اهدای ثواب آن به روح يكى از مقربان دركاه خداوند تمشيت بافجه مدرسه ضبط سر رشته موقوفات و ساير امور متعلق به آن ‎i‏ و نسق باكيزكى مدرسه و مشغول نمودن ‎as‏ حفظ و ذكهدارى كتبء امانت دادن آنها به طلاب حفظ و نگهداری ظروف» فرش ها و امانت دادن آنها به طلاب خدمات عمومی نظیر برف روبی اقامه نماز در سه وقت شافل ربان قرآن ۱۴) نفر) آبكش مدرسه مستوفى موقوفات ۴۰ خادم باشی و سرکار ععله (ACF ode

صفحه 39:
هر نفر ۲۵ ریال هر نفر ۲۵ ريال هر نفر ۷۵ ریال هر نفر ۲۵ ريال هر نفر ۲۵ ريال هر نفر ۲۵ ريال ۰ تومان تبریزی خدمت به طلاب در تمام شبانه روز سوزاندن چراغ در اول و آخر شب فراشىء آب پاشی و تنظیف مسجد و تمام قسمت های مدرسه نگهبانی از درب های مدرسه تأمین آب مدرسه و جلوگیری از کثیف شدن آب حوض ها و نگهداری باغچه های مدرسه و گل کاری آنها جهت درس گفت: اشتفالطلب» مبحنه و طاله و رقی آنها ۰ خدمتکار ۸) نفر) چراغی ۲) نفر) ۱۰۰ فراش ۳) نفر) ‏ ۱۱۰ دربان ۲) نفر) آبکش ۲) نفر) باغبان مدرس

صفحه 40:
ان ن ادیده گرفته شدن علوم عقلی مات ۰ حضور وان و مردم در عرصه تعلیم و ی» طبیعی و پزشکی و دانشمندان تربیت * گرایش جوانان به آموزش علوم دینی و مذهبی * رواج كامل تفكر و اعتقادات شیعی در ‎Pee‏ ‏* رواج زبان فارسی در تألیف کتب

صفحه 41:
۳ > ۰ میرزا ابوالقلسم میر فندرسکی: از بزررکتیین حکماء دانشمندان و متصوفان ‎BL aT)‏ ا ل ‎٠‏ مير داماد: از فحول و متبحرتيين علما و در علوم معقول و منقول فقه» ‎ee Se ee eo Lies)‏ ‏۰ نورالدین علی بن عبدالعالی کرکی معروف به محقق کرکی و محقق فانی ‎Rr ne ere rp ey ele ieee ie‏ ‎Pe ey ne re Sere any ey ‏بزرگوار خویش پیوسته به افاده قیام می نماید.‎

صفحه 42:
شيخ عزالدين حسین بن عبدالصمد جبلی عاملی ۱ Peso ‏ل‎ efor eB he ee ReneS BD og Rr ‏ا‎ ree pores ‏کبیر بود.‎ سيد ضياء الدين نوراالله بن شريف الدين حسين مرعشى شوشترى معروف به قاضى نورااله شوشتری بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایی ee net ite oie ne TCS pee fer Nee et Rear) Pes ‏ا‎ [۱ Te On Fe re rere ery لل ‎Perce rome‏ ملا محمدباقر فرزند ملا محمدتقی مشهور به علامه مجلسی

صفحه 43:
پیش می آید که یک معلم تک و تنما؛ زبان عربی» صرف و ‎CO Le eo eee nh ol‏ ‎prey Serer eet ete Ty‏ ‎eed‏ ۱

صفحه 44:
۱ ‏ا لك‎ ee aie OL Ete et RT I ‏ال‎ ren | a Alero ree rg Cae pum ford eek ety ree a wen einen ime wet) ewok ‏ا‎ 51 any AF yo g gy sus als a Jl cad 51 as Lol Ce Mad ST Md eet Toot

صفحه 45:
0ت مر ۱ ‎OS er ete RS tee Tees Le ree esr‏ مذاکره صبح ها و برای مطالعه شبها و باقیمانده از روز ‎go *‏ لیا ‏شایسته است با کسانیکه مراقب درس و دوست او هستند مذاکره نماید و درباب آنچه اتفاق افتاده از فولند و ضولبط و غیر اینها جدیت داشته و نظویه استاد را مورد بحث قرار دهند» زیرا ‎See hee hee ie Leer eer‏ ا ۱ ‎Needle Slee oS tac]‏ لثر برخی از گفتار بی نتیجه ای که ‎Oe Re ee See dy Deed Ra 7‏ ‎Pe‏ ا ا ااا ‎Om eee‏ ‎

صفحه 46:
۰ شاردن فرانسوی در همین زمینه در سیاحتنامه خود می نویسد: بمعض اینکه آنها(دانشجویان) پیشرفتهلیی در علوم حاصل هی کنند و حداکثر سه یا چهار نفری دورهم جمع می شوند و یکی بعنوان موافق و دیگر مخالف درباره موضوع مورد بحث ‎eon yearn Te an ms ere ares epee meen PE Per‏ 1۱ تنهايى صورت مى كيرد. ۰ عقیده شهید انی: مصلحت دانشجوبان بايد در تشكيل ساعات دروس روزانه كاملا درنظر كرفته شود تا تقدم و ‎oe eee er peg‏ | مناسب براى تدييس را بمطالعه و تحقيق و تأليف كذراند عيبى نداشته باشد. بلكه امور ضرورى ‎RRM Tet‏ 1

صفحه 47:
11111111111 ree Ree ‏ل‎ eT كليساى مسلمانان هم محل نماز وعبادت است و هم مدرسه. به ندرت ‎eS Ce ee‏ ا يت ‎BRWe Ep vos Reem Pe PON ear Pee‏ ‎٠‏ شاردن: درهر شهر و حتى در هر كوى و برزن تعداد زيادى از ابن مدارس وجود دارد. ‎٠‏ لذا از اينجا معلوم.عى شود كه سواد آموزى مختص طبقه اى خاص نبوده است.

صفحه 48:
۳0 > ۰ در هیچیک از متون» درباره زمان فرلفت از تحصیل » امتحانات و ‎Teed Te‏ ۱ «اجازه و اجازات» رفته است که حکم بر صلاحبت علمی دانشجو ‎te Shae)‏ تا

صفحه 49:
3 معلمين مخصوص براى تازه مسلمان هاى يهودى و مسيحى آموزشكاه هاى خاص دربار

صفحه 50:
۳ > ۰ در هیچیک از منلبع لین دوره ذکری از تعیین قطعی سن و سال ‎LTS Den Se ee ee ne Ly‏ ‎per Ol pe)‏ ۱ RS det Sao Ok Med eee tie ad pow es و از ۱

صفحه 51:
شاردن: معلمین ضمن دریافت شهریه ماهبانه از کودکان منبع در آمد فراوان دیگری هم دارند: 1 eRe reer STIR) ١ Pl OS ‏ا‎ Se ls eee ney te eT eR rte eer tee con nn Prey ‏طالب علم است.‎ ۰ _ اما گرانبها ترین هدیه هنگامی تقدیم می شود که طفل شروه به تعلیم قرآن می کند. ۰ لگر کودکی پیشکش معلم رلبه میقع نیاورد؛ معلم او رلنهتنیه میکند ینه از مکتب اخراج و ‎yee roy eRe Aer‏ ‎Sy a LL a Sd Saath Eee eet dt cones Lb‏ شود. و ار ‎Bev‏

صفحه 52:
:الثاریوس آلمانی شاگردان پس از آموختن الفبا ابتدا قرائت و خواندن را با چند سوره منتخب از ق رآن آغاز می کنن ۱۱ ‏ا‎ BOR Te) ome rom perth eT Brey Cee ee Te Ere cere Le ony ‏...به سوى ديكر در حركت بود‎

صفحه 53:
شاردن: شاكردان دروس خود را با هم در يك که اکر نگوييم فریاد ا 0 است و در عين حال كه به سوالات شاكردان باسخ مى دهد و يا اشتباهات آن ها را تصحيح ‎hee ae beet ented" edad rel ged oad‏ را رت ادامه دهند و خود با خونسردى قابل توجهى مشغول نوشتن يا خواندن است. سر و صدای اطفال در مکتب خانه به قدری گوشخراش است که حتی از بیست قدمی آن ‎nero‏ 1 تعداد اطفال در مکتب خلنه ها متفاوت است وبا موقعیت و سابقه و مخصوصا حسن شهرت معلم ‎fer RR eee ae eee)‏ ۱ از دويست يا سيصد نفر تجاوز كند. ‎el‏ و ل را تا ‎ce ee eC St teen eens tte‏ ‎jf 0 gh gu GT‏ 19 ‎ ‎

صفحه 54:
> ف نت ۱ مركب: از يوست انار» مازو و كات كبود درست ميكردند. برای ساخت مرکب غلیظ از برنج با جو بوداده و با سوزانده شده استفاده می کردند.

صفحه 55:
[=> > * ادوارد براون» از نخستين بزوهندكان تابيخ ادبيات ايران» بر مين باور است كه در دوره صفويه بسيارى از شاعران مين دورمبه هند نزد كو ركانيان رفتند وسبك هندى را يسيد آورهند وميس از تحصيل مال و منال به ايران ا ا ل ا ل ل 00 ‎eB re eal‏ Pe ORE Tee er eer eee ere bree ret ay Pel er Peon oe eT Ie Poe ele eee em) eee cree sw) ‏صفوى در ركود بازار شعر و شاعرى تأثير داشته است.‎

صفحه 56:
Ea > ‎٠‏ همان نكرش منفى درباره نظم و نثر دوره صفويه درباره تاريخ نكارى اين ‎tot‏ ۱ ‎Re rn PR LEO One eT Ors Te Oe ee > eee ney ee ‏خارجی است کمپی درپی بر لهل ايران جابرلنه سلطنت کرده و در میدان‎ ES Sey Re eT Seen Be Bea ‏چپاول و تطاول هلیی است کمبه زحمت‌حی توان‌میک موضوع عمومی‎ ‏كرانبها از آنها استخراج كرد».‎

صفحه 57:
=> > ‎ae ed PO BOB eS aE bal lS eae‏ نا كرد. ‏* اصفهان مجموعه معمارى عصر صفوى است و عبارت «اصفهان نصف جهان» بيانكر همين توسعه و تحول معمارى است. ‏۰ لین دگرگونی مرهون کوشش های شاه عباس اول است و در همین دوره را ‎BU Les cad F shout alrbs plas pa Jol Cuulog’ oft 9 relou! ols CT Ree rn er Ue SB ICE ord eS OD te te ee ee eee nos ‏منتقل كرد.‎

صفحه 58:
=> > Pe Se) ate SBC ea ea) ee ۱ Pn Ten IB ee ree eb oe ‏و نيز اعمال سلطه بر خليج فارس ببردازد.‎ ۱ توسعه اقتصادی» معماری و شهرسازی بود. ۰ جلوس شاه عباس بر تخت سلطنت وضع نامطلوب معماری ایران راءکه یک سده در ركود بودء دكركون كرد. ا ا ا 010ص قداوم يافت.

صفحه 59:
=> > OE ie ED See tS TOT LE es ‏از سا‎ Se) Bye BS tee) ‏مساجد و مدارسء بازارهاء حمام هاء قلعه ها و باغ ها.‎ ۱ Reto Fs at OLS Be dS mel lg eRe oC aL Sas eres re si eet ۰ پل ها» حمام‌هاء کاروانسراهاء مدارس» مساجد؛ بقاع و دیگر بناها در ایران در عصر صفوى حكايت از شكوه و هنر معمارى ابن دوره دارد.

صفحه 60:
ear > و ‎Ue Ete ee On SIS eee nL‏ سا صورت بخش مهمی از اقتصاد کشور در آوردند. ‎٠‏ زيبا تيين قللى هاى ايران ازكن دوره صفوى است. لمين لمر دو عامل دارد: ‎ele tee Ly‏ ا ا كت ‎FO OT TC Te Be Tee er‏ ‎re nS ee Meee ea ca]‏ ۱ ‎Ter aT ere Tee Se re Un edd ‏دهنده مراحل بيشرفته فنى و تحولات زيبايى شناختى آنها است.‎

صفحه 61:
ear > Be ee) Ne Ser ere ee OB UNE sr Leo is ‏طرح های رنگاینگ» نو آوری ظاهرًپیان ناپنیر در استفاده از نقش های‎ ‏اسلیمی و گلدار برای تزیین» ابرانیان را قادر ساخت منسوجاتی تولید کنند‎ ‏که از غنا و تنوع منحصر به فردی برخوردار بود.‎ ۱ eT te ee ie Ee eee sr Er 2

صفحه 62:
=> > ۰ کوزه گری ایران تأثیر فراوانی بر کوزه گری» هم در شرق و هم در غرب ا ‎Te See IC‏ سا ‎Peete) ore ere ony aT aC) Ld‏ ۳ 0 شده واين شهراز اوايل دوران اسلامى مركز صنعت سفال سازى بوده است. ا رل سمل( رنسانسى در هنر سفال سازى در راه بود. ا ل ل لمن بلکه انواع جدید از محصولات سفالین را تکلمل دادند و قوه تخیل و نوآوری خود را به كار انداختند.

صفحه 63:
Pee > ۰ منلبع اروپلیی از دوران آغاز صفویه از هیچ خارجی مسیحی در دربار ایران نام نصى بردند.در دوره شاه تهملسسببه ندرت جنين تماس هابى وجود داشته است» زیرا تحقیر مسیحیان در نزد او بسیار مشهود بود. ۰ نخستین بار در آغاز سلطنت شاه عباس اول است کهبه سب اجرای سیاست افیا ی ۱ ‎Tada]‏ ل ۱ CS ee Le oy Tee See Te Sa SOR RE OR OTe Un Tern

صفحه 64:
Pee > ‎٠‏ شاه معمولاً از هلنش خارجيان استفاده.مى كرد» خارجيان در حكم مترجم و ‎PUB RC re Te LE CT ee eC Sy‏ سفیر استفاده می کردند. ‏۰ از برترین گروهی که در میان هنرمندان هنرهای دستی اروپا در دربار ‎ee Reet Tele‏ ۱ ‎PCRS Pe ronrr Wepre) 1)‏ ‎US Ce eB et DS Teer See TS a ae

صفحه 65:
> مر TLS eT eC Dt et ‏و‎ ‎۱۳ ‏رل‎ oe BOY ee te eR Bete ‏توبخانه سنكين بر صفويان غلبه كردند.‎ 0 ‏ا ا ا ل‎ Pep ras NU Peer Pern TaN Pen Ca eae eT ION FO Ree TAT RCT eee nT TO een ey oe NM Bd at LSM ee Bl aa Deal ‏ابرانيان مدت ها بيش از روزكار شاه عباس اولببا بهره كيرى از تويخانه‎ ‏آشناه و قشون ایرانی مجهز به تپانچه بودند.‎

صفحه 66:
> مر RE Tee Te Tee eee Tee Us aCe re i ۱ Te Tes Ie Tee ved CS eC Se TTS eee eS eI ‏مسلح به تیر و کمان» تیغ و خنجر و گاه تبرزین بودند.‎ ۱ ی دادند.که جتی نزد عثمانیان محترم بود و توانلیی قن را اروباییان نیز می دانستند زیرا برخورد با آنان را تحربه کرده بودند. ۰ ضرورت تحول در ساختار ایتش‌پس از جنگ چالدران کاملاً آشکار گردید و را لا اس لا بط ما

صفحه 67:
> مر ۱۳ re ‏ا‎ Des ed ONT oe Cd Cr wee ST ee ee rc She Sete ar] ‏هسته اصلى ارتش كوجكى در آورد.‎ ل ا ا ل ا ۰ همچنین شولهد موجود نشان.می دهد که پرتغالیان در ساختن اسلحه یا 32-05-95 ۰ شاه عباس درصدد تشکیل ارتشی بر آمد که آن را «شاهسون » نام نهاد.

صفحه 68:
> مر BOO tt Se ekg ee Re te Lat SIC) ۰ علمل دیگریکمبه ایتش نوبنیاد شاه عباس کمک کردآن بودکخ افراد غیر سا رك Fe Mars PN Ses POMC PST Se] Le Oe Oe or ‏شالوده ارتشى نوين را ريختند» شلمل صفوف مختلف بياده نظام و سواره‎ ‏ار‎ ۰ متلسفانه اساسی که شاه عباس در ارتش ابران بنیاد نهاد؛ از سوی جانشینان ‎Or Be ee a ee BESTE nL ey‏ كه سرباز لايقى بود» جان دوباره اى به آن بخشيد.

صفحه 69:
> ج سس ] SoS Lt) Show 9 Cuitld 3155 5901 yuly 50 old ghatta Od soba yo ° Ewe TS rele Tee ee ry ۲۱۳ ‏مین‎ Te Tee te See SC re Dees See al PCB PIN Ren eS CU ee nee ie teens Ted er er re ee) ‎٠‏ سبس از جنك جالدران لمين مقام هم اهميت خود را از دست داد واز دست ‎be‏ ا ا ا با ‎Pee NY re Pree PL ie SNe oe reed‏

صفحه 70:
‎Ln BOE Mee en‏ ل ل دا قوای قزلباش بود که بنیاد قدرت صفویان را تشکیل می دادند.امیرالامرا ‎۱ een er es NS CENCE IS Se eT ey Te eh ee) Tee TOP Me ead ‎PT ‏ار سس دس‎ se ‏سا‎ Ne eT CS we od ‏قورجى باشى لهم از مناصب دولت صفوى محسوبحهى شدكه فرماندهى ‎0 ‏ل الل‎ ont nee) ‏ا ل ا ل ل ل ‎UK‏ ‏| ‏وزیران» منشیان و مأموران دیگر بودند که هر کدام یکی از کارهای اداری ‎By‏ 2 ۱

صفحه 71:
> ج سس ] ۰ صدر از دیگر مقام های عصر صفوی بودکه برقراری یکپارچگی عقیدتی را ‎wit rt BSB ee en re ee)‏ ا ل 0000 ‎a Ry Bil he BOO eet‏ ۱ ‎ee Tale) Lee tee‏ ۰ صدر رئیس تمام مقام های مذهبی و نیز متصدی تمام موقوفات مذهبی ا ‎Pee BN oe eB Tee‏ عمل نمى كرد.

صفحه 72:
>" ۲ 6 صرف نرزی و هزينه زباد مقابه باعثمانى هاى سنى مذهب ae

صفحه 73:
۱ ‎rr‏ ا اولياى امورسبى لياقتى شاهان و ضعف تشكيلات ادارى و نبود حكومت مركزى. ۱ ‏يي‎ ol Ce sere et Sada d) هجوم افغان‌ها بود که از قندهار به اصفهان حمله کردند و بساط ی [ عل تصادفیی 1 ضعف» سستى و بى ارادكى شاه سلطان حسين زمينه را براى جنين ‎nd‏ ل رس( ‎pre On Sar res pec‏

صفحه 74:
محمود افغان در گوشه تالار بر مخده زربفت تکیه داشت . شاه به كوشه ديكر تالار هدليت شده در آنجا قرار كرفت . شاه سلطان حسینپس از ادای تحیّات گفت: فرزندم ‎ee RES ad‏ ۱3 از لين سلطنت نکنم وبه موجب مشیت باری تعالی ‎ates akern‏ ار ار هن از صمیم قلب سلطنتم رابه تو وا می‌گذارم و از خداوند توفیق تو را می‌خواهم . شاه پس از ادای این با ۱ محمود رفت و آنرابا دست‌های خهیش بر سر محمود ‎Oe Ree eC MTC eee ie]‏ ا ‎eee eB LTS‏

صفحه 75:
۱ Cree ae Ra ameter em eee ea Pen er Ree ne قربانى»عباسءتاريخ اديان ومذاهب در ايران»انتشارات انيس,تهران» جاب اول 11/5 *ميراحمدى,مريم»دين ومذهب درعهد صفوى,انتشارات سبهرء تهران» جاب اول 1ع"11. * صفت كل »منصورءساختار نهاد وانديشه دينى در عصر صفوىءانتشارات تهرانء»جاب اول 1147.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان