صفحه 1:
صفحه 2:
۷ ۰
{
sul يى
any راهنما
ا 3
vem ۱ 9 وره 2
رايران و جهان
صفحه 3:
* مطالعه تاریخچه هر پدیده و بررسی فراز و فرودهای ّن و آشنایی با متفیرهای تأثیر گزار به
شناخت و درک آن پدیده منجر می شود.
* تاریخ راهنملیی و مشاوره در کشورمان را با توجه به تغییرات حاصل از آغاز تاکنون و مراحل
اجرایی أن به سه بخش تقسيم کرده اند.
35 أو
a < a
صفحه 4:
* الف) برنامه ریزی و تمهید مقدمات Be ©
* ب) برنامه راهنمایی تحصیلی فبل از پیروزی ور
ج) برنامه راهنمایی تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
alley 7
صفحه 5:
اول از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۰ را شامل می شود. طی این مدت برنامه راهنمایی فراز و
نشیب های زیادی را طی کرده است. زملنی با تمام امکانات شروع شده و گاهی به حال تعطیل
دوم از سال ۰ تا ۱۳۵۷ را در بر می گیرد.
در آمده است. بخش
* در این دوره برنامه راهنملیی تحصیلی معرفی و اجرای آن آغاز شده است و طرح های تصمیم
geal کله قاط "ی تهیه شده وبه علت مصاهف شدن با اقلا | ۱۲۲۱۲
متوقف می گردد.
بخش سوم از سال ۷ پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و با تحولات مختلفی
ادامه دارد. در این قسمت هر کدام از این بخش ها به نقل از حسینی ۱۳۸۰ ارائه می شوند.
صفحه 6:
۳ 5
* ام های اولیه راهنمایی به صورنة علمى در الرآن أز سال 1577 بايه ريزى شنده و از BEG en
سال ۱۳۳۷ اقداملتی که انجام كرفت در زمينه تهيه و اجراى آزمون ها و در نهايت راهنمايى
حرفه اى بوده است.
* در سالا !دل :اع اولین بار با کمک وزارت کار و سازمان صنایع شور و لت 0 3
المللی مرکزی برای گزینش کارکنان تأسیس شد.
۱ ۱ج
صفحه 7:
؟ در این مرکز تعدادی از کارکنان وزارتخلنه های مختلف از جمله آموزش و پرورش مامور به
خحدمت شدند و پس از آموزش های لازم تحت نظر متخصصان مرکز شروع به فعالیت کردند.
این مرکز نشریات و ابزارهای اندازه گیری متعددی برای انتخاب های استخدامی و آموزشی
تهيه كرد و براى اولين بار در ايران اقدام به تهیه آزمونهای استاندارد شده روانی و معلومات
کرده و با استفاده از آنها گزینش هايى براى سازمان ها و مؤسسات كوناكون انجام داد و
همچنین اولین امتحانات ورودی دانشگاه را در سال ۱۳۳۷ با استفاده از آزمون برگزار کرد.
صفحه 8:
* مرکز مطالعات و راهنمایی های استخدام در سال ۱۳۳۲ به درخواست وزارت آموزش
پرورش برای منتخبی از دبیران تهران کلاس کارآموزی هدایت حرفه اي تا
تشکیل داد و از آن سال به بعد به اجرای برنامه های راهنمایی شغلی و
* حرفه ای برای دانش آموزان و دانشجویان مبادرت ورزید. فعالیت های فوق» جزء اقدامات
اولیه برای اجرای برنامه راهنملیی در ایران تلقی می شوند. از لین زمان به بعد فعالیت هایی در
وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت که در نهایت به اجرای برنامه راهنمایی در مدارس
منجر گردید. از اولین اقدامات در لین بخش تشکیل کنفرانس تعلیمات متوسطه در اردیبهشت
۷ در مشهد بود. در اين کنفرانس موضوع اه م۳ جدی soe
گرفت: و 99 مات ارلد آن آغاز شود سپس عده ای از متخصصان داخلی و خارجی
پس از چند ماه بررسی. طرحی مقدماتی در اين زمینه ارائه کردند. این طرح در کنگره فرهنگیان
در مرداد سال ۱۳۳۷ در تهران مورد مطالعه قرار گرفت و .يس از اصلاحاتى يك فصل به آيين
نامه دبیرستانها اضافه گردید.
صفحه 9:
=
Ss ۳
انجام گرفت
.١ * دانشكدة های تعلیم و ترییت و مدارس عالی کشور به تربیت مشاور و راهنما اقدام کردند.
۰ دانشترای علی هن LG ۱۳۶۰ دور لبسانسس و فرق اس ۱۳
ys sll
و سرانجام وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۶۷ دفتر برنامه ریزی تحصیلی را به منظور *
تمهید مقدمات و اجرای برنامه راهنمایی و برنامه ریزی برای آغاز دوره راهنمایی تحصیلی
تأسیس کرد.
صفحه 10:
در مهرماه ۱۳۵۰ اولین کلاس دوره راهنملیی تحصیلی آغاز به کار کرد و پس از انجام فعالیت ها و اقدامات همه جانبه با
پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۵ سال متوقف شد و از سال ۱۳۹۶ مجددا اين برنامه ها احیاء شده و ادامه یافتند. در طی اين
دوره اقدامات متعددی انجام كرفت که بخش هایی از come وار ارات ود
- آشنا ساختن کارکنان آموزش و پرورش و اولیای دانش آموزان با برنامه راهنمایی.
- آعزام مشاور و راهنما به مدارس راهنمایی تحصیلی
برنامه ریزی و تعیین خط مشی امور مشاوره و راهنمایی در مدارس راهنمایی تحصیلی و نظارت بر اجرای آنها.
تهیه پرونده تحمیلی؛ پرسشنامه و فرم های مختلف پرای جمع آوری اطلاعات لازم در مورد دانث
- تهیه پروشورهای شغلی و تحصیلی
- تشکیل کلاس های کارآموزی و سمینارها و
آموزان
صفحه 11:
1 1
يس از بيروزى انقلاب اسلامى كليه برنامه هاى راهنمايى مورد بازبينى قرار كرفتند و در
۱ ۸ نظام معلم - مشاور ايجاد شد.
بر لین اساس مشاوران و راهنمایان از ۲۲ ساعت کار موظف خود ۱۲ ساعت تدریس می
ا ا الي ا وی a
* اين نظام بیشتر از یک سال دوام نیاورد و از اول مهرماه ۱۳۵۹ برنامه راهنملیی و مراکز
a, آن رشته و گرلیش راهنمایی و مشاوره از فهرست رشته های
تحصیلی دانشگاهها حذف شد.
صفحه 12:
چنین دفتر آموزش راهنمایی تحصیلی و دفتر آموزش ابتدلیی در یکدیگر ادغام شده و تحت
عنوان دفتر عمومی آموزش به کار پرداختند و مطالعه برای شروع مجدد برنامه راهنمایی به
اداره آمور تربیتی سپرده شد.
* لین اداره کل پس از انقلاب برای تثبیت ارزش های انقلاب اسلامی» مربیان پرورشی را وارد
مدارس کرد و اجرای برنامه های تربیتی به آنها محول شد.
* اجرای لین طرح و احساس نیاز و ضرورت ناشی از مشکلات رولنی؛ تربیتی و تحصیلی دانش
آموزان مسئولان رابه تدریج متوجه نیاز به راهنمایی و مشاوره در مدارس نمود تا اینکه در
سال ۱۳۹۶ هسته های مشاوره و راهنملیی در مناطق آموزش و پرورش تأسیس شدند و برای
تربیت نیروی متخصص در سال ۱۳ رشته کارشناسی امور تربیتی و مشاوره در دانشگاه علامه
طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد گردید.
صفحه 13:
در مرداد ماه ۱۳۷۱ طرح راهنملیی و مشاوره در آموزش متوسطه در هفت ماده به تصویب شورای
تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش رسید.
ماده یک این طرح سازماندهی کار مشاوران و معلمان راهنما را تشریح می کند (مجموعه مصوبات
شورای عالی آموزش و پرورش» ۱۳۸۵).
* در همین سال نظام جدید آموزش متوسطه آغاز به کار کرد.
* در لین نظام جدید آموزش و پرورش متوسطه به سه شاخه تحصیلی نظری» فنی و حرفه ای و کار
و دانش تقسیم شده است.
* هم زمان با شروع اجرای نظام جدید آموزش متوسطه فعالیت رسمی اولین گروه از مشاوران در
دبیرستان های تحت پوشش نظام جدید آغاز گردید.
. در اين نظام وظيفه. مشاور در سه بعد تعيين شده بود.
صفحه 14:
* این وظایف شامل راهنمایی و مشاوره تحصیلی شغلی و سازگاری می شوند.
براساس اين طرح به ازاء هر ۱۲ نفر دانش آموز یک ساعت فعالیت راهنمایی و مشاوره
5
تخصيص يافت.
* در اولیل شروع به کار نظام جدید به دلیل کمبود نیروی متخصص. دبیران راهنما به صورت
باره وفت به.مشاور کتک ۹19
5 دبیر راهتما از پن دببران مجرب انتخاب می شد ولی به دلیل عدم کارآیی لازم در سال ۱۳۷۸
فعالیت آنها متوقف گردید (معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی, ۱۳۸۶).
* بعد از گذشت چند سال افرادی به نام مدیر دروس جایگزین دبیر راهنما شدند.
صفحه 15:
* دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است که در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. امروزه در
اکثر نقاط کشور دارای مرکز یا واحد دانشگاهی می باشد.
* شیوه تحصیل در این دانشگاه آموزش از راه دور است. این شیوه. دانشجو محور است و در آن
منابع درسی اهمیت زیادی دارند.
رشته علوم تربیتی جز اولین رشته هایی بود که در اين دانشگاه راه اندازی شد.
* همزمان نیز تألیف و تدوین منابع مربوط به واحدهای راهنمایی و مشاوره در رشته علوم
تربيتى به صورت خودآموز و متناسب با شرلیط. آموزش از راه دور در دستور کار دانشگاه قرار
فت.
>
a \\
صفحه 16:
* از بهار سال ۱۳۸۹ رشته مشاوره و راهنمایی تحصیلی در مقطع کارشناسی دلیر شده است.
زمینه سازی در جهت گسترش خدمات مشاوره برای دانشجویان از دیگر برنامه های دانشگاه
ots هی تسیا
* در همین راستا و برای تأمين و توسعه بهداشت رولنی دانشجویان و کمک به رفع مشکلات
آنها آیین نامه تشکیل هسته های مشاوره در سال ۱۳۷۹ به تصویب شورای دانشگاه رسید.
پراساس این آیین نامه د بینی شد که تشکیلات مشاوره ای در سه سطح مرکز, منطقه و
سازفان ٠ - راهاندازی شوند.
صفحه 17:
5 راهنمایی 3 مشاوره
تحصيلى در جهان
* فعاليت هاى راهنمايى به طور منظم براى اولين بار در آمريكا شروع شد. ا توجه به اين
تاريخجه لَن در امريكا بررسى مى شود. يايه ها و اصول راهنمايى و مشاوره در آمو
يونان و روم باستان مانند افلاطون و ارسطو ريشه دارد. شواهدى وجود دارد مبنی بر اينکه تکنیک
هاى راهنمايى و مشاوره توسط روحانيون مسيحى در قرون وسطى به كار كرفته شده است. اعترافهاى
محرملنه نزد روحانيون در جايكاه هاى اعتراف كليسا نمونه اى از لين موارد مى باشد. در يايان قرن
7 اولین اكات Clean شغلى توسط توما کارزانی با نام مجموعه اى حارى همه
تخصص های جهان نوشته شد (توماس ۲۰۱۰).با لین وجود زمینه های رشد راهنمابى و مشاوره در
ایالات متحده از سال ۱۸۹۰ با جنبش های اجتماعی اصلاح طلبلنه آغاز شد. با گسترش شهرنشینی
مشکلات همراه با ن نیز خود را نشان,دادند. استفاده از ee مسج Lon,
موقعيت هاى شغلی و شرایط سخت زندگی لین کودکان محرکی برای تة های اجتماعی
شدند. یکی از دستاوردهای لین جنبش های اصلاح طلبلنه ar. le اجبارى كردكان
بود.
صفحه 18:
* در سال ۱۹۲۲ کتلبی با عنوان مشاوره در دنیای متغیر منتشر کرد. لین کتاب به فرهنگ
سازی برای توجه به مشاوره تأکید می کرد.
*به نظر ورن جامطة آابلآبه خدبات مشاوره احساسی نباز کند و Bia
مناسب در این زمینه شکل بگیرد.
s طرح این موضوع بسترهای اجتماعی و فرهنگی گسترش مشاوره را تحکیم کرد.
صفحه 19:
* فاوست ورن. ۱۹۱۸). در همین سال مبللغ هنگفتی به کللج گرلند لند برای تدوین برنامه های
آموزشی تربیت مشاور اختصاص یافت.
* در این سالها هم زمان با رشد جنبش حقوق مدنی در موضوع فعالیت مشاوره مدرسه نیز چرخشی
Oey aos Sy os ic ay, La aly Ne: Lot آموز مورد
توجه قرار گرفت.
* در پایان دهه ۱۹۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ پرفسور گیزبرز نگرش جدیدی را نسبت به مشاوره
مدرسه توسعه داد.
* براساس لین نگرش مشاوره مدرسه از حللت پک تخصص منفرد که مجموعه خدمات مشخصی
را به دانش آموز ارائه می کرد خارجشد و رویکرد سیستمی و رشدی جایگزین آن شد.
صفحه 20:
* و جه» کودکان دارای معلولیت و عقب ماندگی ذهنی از دیگر تحولات برنامه مشاوره و
راهنمایی مدارس در دهه های هفتاد تا هشتاد قرن گذشته میباشد. در برنامه های
راهنمایی و مشاوره مدرسه تلاش شد تا نیازهای این کودکان را نیز پوشش دهند و به
طور کلی مدارس رابا نیازهای رشدی کودکان تطبیق دهند. در سال ۱۹۸۵ استانداردهای
ارزشیلبی از برنامه های راهنملیی و مشاوره مدارس تدوین شدند. در اين زمان مشاوران
به عنوان کارشناسانی بودند که وظیفه آنها نظارت بر انطباق اموزش با نیازهای فردی
دلنش آم رن پر مذاریل بود..در اداهه لین روند (دامیر و کل ۱۳۱۱۲ ۳۱
en te سانداردهای ملی مناوره مدرسه را در سه محور اور یل
شغلی و فردی. همراه با شاخص های مربوط به هر یک از این سه محور برای کلیه
دلنش آموزان پلیه های اول تا دوازدهم با ٩ استاندارد تدوین نمودند و مدارس ملزم به
اجرای لین استانداردها شدید ۲۰0 الدمن ناوریس مدرسه مدل ملی مشاوره
مدرسه را منتشر کرد.
صفحه 21:
* قواعد جدید بر مفاهیم عدالت بیطرفی و از بین بردن شکاف ها استوار شده است. هدف
از این بازنگری تضمین دستیابی عادلانه همه دانش آموزان به خدمات مشاوره بوده است.
در سال ۲۰۰۸ انجمن مشاورین مدارس تمام توجه خود رابه انطباق برنامه های مشاوره
مدرسه با استانداردهای ملی معطوفا نموده است.
* سرانجام در سال ۲۰۰۹ کنگره آمریکا با هدف برجسته سازی مشاوره مدرسه 1-۱۰
فوریه را به عنوان هفته ملی مشاوره مدرسه نام گذاری نمود.
صفحه 22:
* در این زمان دستاوردهای حاصل از روانشناسی رشد وارد مدارس شده و برنامه های
راهنمایی و مشاوره مدرسه براساس آنها استوار شدند و از حللت ارلئه مجموعه ای از
خدمات سازمان نیافته به یک ساختار روشن و برنامه مدون با رویکرد سیستمی و رشدی
تغییر جهت دادند.
صفحه 23:
* مدل ملی مشاوره مدرسه توسط انجمن مشاورین مدرسه تدوین شده است.
* این مدل چهارچوب منسجمی در تمام سطوح تحصیلی فراهم کرده است که براساس
ol مشاوره مدرسه به صورت فعالیتی کاملا سازمان یافته. منسجم و مدون برای کلیه
مقاطم تحصیلی و براساس استانداردهای ملی در آمده است.
صفحه 24: