صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
- می توان گفت که راهنمایی به مفهوم عام از ابتداى خلقت آدمی با او
همراه بوده است و خداوند تبازک:و تعالی پس از خلق زمین و سسکا
آفرینش انسان, از طریق بعنت یک صد و بیست و چهار هزار پیامبر
بشر را در جهت تيل به کمال و سفادت درودیا و آخرت راهفایی کر
است.
- در روزگار کهن به سبب سادگی روابط اجتماعی, فرزندان ضمن بازی و
از راه تقلید و همچنین کمک بة پدران خود شغل و حرفه آنان را یاة مي
گرفتند و در بزرگسالی we vl as پرداختند.
صفحه 3:
- در بسیاری از جوامع, شفل و حرفه افراد, برحسب طبقة اجتماعی
آنان از پیش تعیین می شد و به ندرت امکان داشت فردی بتواند از
طبقه خود به طبقه ای بالاتر ارتقا lay کند. به تدریج که جوامع
بشری به سوى تمدن به بيش رفت و صنعت ترقی کرد و مشاغل
افزایش یافت, نیاز به راهنماین کودکان و taller پیشتز احساس
شد. به همین لحاظ مراکز راهنمایی شغلی آبتدا در کشورهایی به
وجود آمد که رشد تمدن و صنعت در آنها ببشتر به-چشم می: خورد
- مطالعات نشان می دهد که راهنمایی به مفهوم خاص اولین بار با
موضوع راهنمایی شغلی» و در حوزه ادبیات انتخاب شفل ظاهر
شده است و پس از طی یکی دو قرن به صورتهای مختلف در
صفحه 4:
- پیش از انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹) مسأله انتخاب شغل به طبقه
اجتماعی افراد وابسته بود و وضع مادی آنان نیز نقش به سزایی در
اين زمينه ایفا می کرد. به Oly دیگر, فرد می بایستی برای انتخاب
شغل يا منتسب به طبقه اى مشخص باشد و يا در صورت داشتن
توان و امكانات مادى بتواند امتياز افراد داراى شغل معينى را از
صنف مربوطه اخذ نمايد. اما با مطرح شدن اصل مساوات و
برخورداری مساوی مردم از مزایای اجتماعی, رسيدن به حرف و
مشاغل خاص با شرایط مساوی برای همگان امکان پذیر گردید
(حسینی, ۱۳۷۹).
صفحه 5:
انجمن ملی هدایت حرفه ای
- در سال ۱٩۹۱۳ در آمریکا انجمن ملی هدایت حرفه ای به وجود آمد که در پيشرّفَتٌ
مدارس آن کشور تأثیر بسیار زیادی داشت, راهنمایی شغلی بعر ور
برای اولین بار در این کشور به سال ۱۹۰۸ توسط فرانک پارسونز تحقق پیدا کرد؛
وی توانست یک دفتر راهنمایی شغلی به منظور کاریابی جوانان در شهر بوستن
تأسیش کند. روش راهنمایی شغلی او بر چنان شالوده و بنیانی پایه گو ۱۱
بود كه هنوز هم اصول پیشنهادی وی با اندک تغییراتی مورد قبول و عمل می
باشد.
- اضافه می شود در ابتدای قرن بیستم, به سبب سرازیر شدن سیل مهاجران از
نقاط مختلف دنیا به آمریکا از یک سو و وجود مشکلات اقتصادی و CE aial
جرایم ناشی از بیکاری آنان از سوی دیگر, پارسونز تصمیم به یاری و کمک بيه
انان در دای به سفل کت ماهتهایی شقله یه وان نک رورت ESD iO
صفحه 6:
پیشگامان جنبش راهنمایی
- از پیشگامان دیگر جنبش راهنمایی می توان از جسی دیویس که روش/او
مبتنی بر خود آموزی و مطالعه مشاغل بود. همچنین آثارید که اعتقاد داشتٌ
خدمات راهنمایی در نظام آموزشگاهی به عنوان وسیله ای براکحرس ین
بهترین دستاوردهای آموزشی دارای اهمیت بسیار می باشد, Ul oe ei
ویور" نیز کمیته راهنمایی معلم را در کلیه دبیرستانهای نیویورک دایر کرد. تلاش
این کمیته در راستای کمک به جوانان در زمینه های کشف قابلیتهای خود و
چگونگی استفاده بهینه از این قابليتها برای دستیابی به مناسبترین مشاغل بود.
دیوید هیل" نیز یکی از اولین کسانی بود که برای مطالعه اشخاص از روشهای
علمی استفاده کرد, سرانجام. می توان از کارل راجرز نام برد که تأثیر فوق
العاده ای بر امر مشاوره, جه در آموزشكاه و جه غير آموزشكاهى داشت
نز > لت حي أن أل we ot ا جم اي ل اه وا
صفحه 7:
راهنمايى شغلى در ارويا
- اصطلاح راهنمايى شغلى در ارويا به سال 1١911 براى اولين بار در
بروکسل و در یک کنگره عنوان گردید و به فاصله چند سال,
راهنمایی شغلی در کشورهای مختلف جهان مطرح شد.
- کلاپارد در سال ۱۹۱۴ به ایجاد مرکز راهنمایی شغلی در سوئیس
اقدام کرد. در بلژیک هم در همین سال مراکز راهنمایی شغلی
تأسیس شد. در فرانسه هم مقدمات مطالعه در مسائل راهنمایی
شغلی به سال ۱٩۹۱۳ آغاز گردید و در سال ۱۹۲۰ به مرحله عمل در
آمد. موسسه ملی راهنمایی شغلی در شهر پاریس به سال ۱۹۲۸
بنیان نهاده شد و تا سال ۱۹۴۶ اين مراكز بالغ بر ۱۲۷ مورد گردید.
در انگلستان هم مراکز راهنمایی شفلی در سال ۱۹۴۸ میلادی به
صفحه 8:
صاحبنظران عواملی
ipa: = یرات اجتماعی 9 بیچیدگی روابط اجتماعی
٠ - كسترش دموكراسى * رشد و توسعه فناوری * اصل تقسیم کار
- * گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای * توجه به اصالت کودک در امر
آموزش ویرورش
- » توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان * پیشرفت روشها و وسایل اندازه
گیریهای روانی
- * پیدایش آزمونها و
- * کاربرد روانشناسی جدید با تأکید بسیار بر خودشناسی را از عوامل موْثر بر گسترش
متهوم:غاص راهتمایی به حساب می آورند [شریفی و حسینی (VEN
صفحه 9:
راهنمایی به مفهوم خاص که در ابتدا يا راهنمایی شغلی |
گردیده بود بعدها به علت احساس نیاز شدید به آن, به موارّد و
زمینه های تحصیلی, اجتماعی, روانی و خانوادگی گسترش یافت و
بدینسان, ارائه خدمات راهنمایی به تدریج در مدارس و موسسات
متعدد در ساير نقاط جهان رواج يافت و هر كشور براساس تيازهاً
و امکانات خود از راهعلیی به نوعی استفاده بد عمل آورد.
صفحه 10:
راهنمایی در ایران
راهنمایی در ایران هم تاریخچه ای طولانی دارد و از گذشته های بسیار دور 3242
خانواده و چه در مسسات آموزشی به صورتهای گوناگون اعمارکطا 4اه ۵
اما راهنمایی مبتنی بر طرح و قشه در بان در سال ۱۳۳۲ شمسی با کمک (1)
وزارت کار, (۲) سازمان صنایع کشور و (3) هیت عمران بین المللی برای اتتخاب
3 انتصاب صحیح کارمندان آغاز و یی ریزی شد و از این طریق پس از نهیه
آزمونهای روانی و تأسیس دوره های کارآموزی, برای چند سالی گزینش کارکیان
برخی وزارتخانه ها و نیروی هوایی به آن روش انجام گرفت.
در سال ۱۳۳۴ شمسی دایره تحقیقات روانشناسی در اداره مطالعات و برنامه هی
وزارت آموزش و پرورش به وجود آمد که در آن چند آزمون هوشی و روانی تهیه و
از طریق آنها به تشخیص کودکان عقب افتاده در مدارس مبادرت گردید. اين دایره
فين:: اد تدك a chiles? culled
صفحه 11:
- ور شال ١5959 شمسی در دو کنفرانس فرهنگی که در شهرهای مشهد و آبادان
تشكيل كرديد, تأسيس دوره راهنمايى تحصيلى در آموزش و برورشء به
منظور کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی و اال[
ضروری شناخته شد. از این روء مرکز راهنمایی دانش آموزان درکا ال(
تعلیمات متوسطه وقت به وجود آمد و در چندین مدرسه اجرای آزمون و
تشکیل پرونده تحصیلی به طور آزمایشی آغاز گردید.در سال ۱۳۳۸ شمسی
عده ای از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش جهت تحصیل و تحقیق درباره
برنامه های راهنمایی به خارج از کشور اعزام شدند و بدین وسیله مقدمات
sly Glos Clan) Ue ain GLAS ناد ها رهگ
تحصیلی در ایران فراهم گردید.در سال ۱۳۴۴ شمسی درس راهنمایی و
مشاوره به معنی و مفهوم اصیل خود, برای نخستین بار در برنامه رسمی
صفحه 12:
- در سال ۱۳۴۵ شمسی با تغییر نظام آموزش و پرورش, دوره
راهنمایی تحصیلی وارد نظام آموزشی شد 9 cul دوره سه
ساله بين 0 سال ابتدايى و جهار سال متوسطه قرار كرفت
او در سال ۱۳۴۶ شمسی وزارت آموزش و پرورش به طور
رسمی از دانشکده های علوم تربینی دانشگاهها و مدارس
عالی, تقاضای تربیت مشاور تحصیلی را کرد. دانشسرای
عالی (دانشگاه ترنیت معلم فعلی) به تأسیس ays
کارشناسی و کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره مبادرت
ورزید.
صفحه 13:
- در سال ۱۳۴۷ شمسی دفتر کل آموزش راهنمایی تحصیلی تأسیس شد و آموزش
معلم برای دوره راهنمایی تحصیلی و تألیف کنابهای درسی جدیک او زتر در
سال ۱۳۴۸ شمسی تعداد ۴۹ نفر فوق لیسانس از دانشگاه تربیت معلم فارغ
التحصیل شدند و سرانجام در مهرماه سال ۱۳۵۰ شمسی مدارس راهتمايي
تحصیلی کار خود را به طور رسمی آغاز کردند (اردبیلی ۱۳۵۰) هدف از تأسیس
مدارس راهنمایی. شناخت استعدادها و رغبتهای دانش آموزان و هدایک زان
رشته های مناسب تحصیلی و شغلی و وظیفه مشاور در اين مدارس کمک به
دانش آموزان در موارد زیر بود.
- * شناخت خصوصیات خود
- ۶ کسب اطلاع درباره رشته های تحصیلی و انواع مشاغل
صفحه 14:
در جهت دستیابی به اهداف فوق
مشاوران می بایستی
- از فنون و روشهای متعدد راهنمایی و مشاوره اطلاع عمیق و گسترده ای می/داشتندر
- شیوه های انتخاب, اجرا, تعبیر و تفسیر آزمونهای گوناگون را به خوبی می دانسِتنة,
- زمینه مشارکت و همکاری تمام کارکنان مدرسه را در اجرای صحیح برنامه های تحصیلی و
شغلی فراهم می آوردند
- از همکاریهای روان شناس, روان پزشک. پزشک. مددکار اجتماعی و منابع مالی بهره های
لازم را مى جستند و
- دانش آموزان با نياز به كمكهاى ويزه را به متخصصان ارجاع مى دادند
- از آنجا كه آماده كردن مشاوران براى انجام موارد فوق به امكانات و نيز به
صفحه 15:
از آنجا که آماده کردن مشاوران برای انجام موارد قوق به امکاناگا wh
آزمونهای نظری و عملی خاصی نیاز داشت. برنامه راهنمایی تحصیلی نتوانست آن
چنان که باید و شاید. به اهداف تعیین شده نایل گردد. دلایل عدم موفقیت a aol Gal
شرح زیر اعلام شده است:
1 . شروع کار با نیروی انسانی محدود و کم تجربه در سرتاسر کشور
۲. عدم آشنایی بسیاری از مسئولان مدارس راهنمایی و اولیای دانش میک
راهنمایی و مشاوره
۳ نبود کارگاه, آزمایشگاه و آزمونهای میزان شده
۴ عدم همکاری موسسات و ادارات و افراد متخصص در اجرای whirl, aby mow
صفحه 16:
5 کمبود مدرسان متخصص و ماهر در رشته راهنمایی و مشاوره
6۰ وجود برنامه های آموزشی ناهماهنگ در خصوص تربیت مشاور در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۷. فقدان elles ارزشیابی صحیح و مناسب از فعالیتهای مشاوران تحصیلی
8 نبود ارتباط مستقیم بین دانشگاهها و مشاوران تحصیلی برای رفع مشکلات علمی و فنی و کمبود
9. اقدامات مقتضی و مناسب در زمینه تشکیل دوره های باز آموزی راهنمایان و مشاوران تحضیلن
0عدم شناخت منطقی از اهداف برنامه راهنمایی تحصیلی و نقش مشاور توسطا تاو وی
۱ عدم تلاش کافی مشاوران برای شناساندن اهمیت برنامه راهنمایی تحصیلی به داش آفوزان
(شفیع آبادی, ۱۳۷۴).
صفحه 17:
- عوامل فوق موجب شدند که برنامه راهنمایی تحصیلی و شغلی
مدارس به علت کمبودها و نارساییها و بی توجهی به نیازهای
جامعه و عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین اعمال روشهای
اجرایی نادرست, با مشکلات عدیده ای مواجه شده و سرانجام
پس از حدود هشت سال فعالیت, تعطیل گردد. به بیان دیگر, دو
سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یعنی در سال
۹ وزارت اموزش و پرورش ضمن مطالعاتی با توجه به
هدفهای اسلامی, تصمیم گرفت به منظور تجدید سازمان و فراهم
کردن وسایل و امکانات مورد. نیاز, موقتا پرنافه راهتمایی را
صفحه 18:
را در سمتهای دیگری به کار گیرد. از این رو طی بخشنامه ای مراتب را به
ادارات آموزش و پرورش ابلاغ نمود و در نتیجه از مهر ماه ۱۳۵۹ مشاوران
در سمتهای دیگری به خدمت مشغول شدند و برنامه راهنمایی متوقق
گردید. القه حدق مضاوران تحصیلی از مدارس راهتمایی تحصیلی را نبا
دلیلی بر بی فایده بودن برنامه راهنمایی ورفشاوره دز نظام آموزش مه
پرورش قلمداد کرد. به علاوه, اجرای برنامه راهنمایی و مشاوره به طور
صحیح, نه تنها مفید بلکه لام و ضروری است. به همین جهت هم صاحب
نظران, و طرفداران برنامه,راهتمایی و.منشاوره با تلاشها و فعالیتهای زیاد
در سال:۱۳۷۵, اولین انجمن مشاوره آیزان رابایه گذاری کردند.
صفحه 19:
صفحه 20:
اين انجمن كه مورد تأييد مراجع
قانونی قرار گرفته و به ثبت رسیده
مشیهای مربوط به برنامه WOE Aly
:2 تا
- » تعیین و تبیین ویژگیهای مشاوران واجد صلاحیت
- * ارتقای سطح فعالیتهای علمی, آموزشی, پژوهشی و خدماتی مشاوره و slag i
na مشاوره
- * دادن آگاهیهای دقیق در مورد خدمات صحیح راهنمایی و مشاوره به مردم و
- مسئولین کشور
- ۰ برقراری ارتباط حرفه ای و تخصصی با اشخاص و مجامع ملی و بین المللی در
خدمت امر مشاوره
° و ار وا
تخصصی راهنمایی و مشاوره
صفحه 21:
- * ایچاد برنامه های باز آموزی و تقویتی برای مشاوران
٠ - ایجاد شعب انجمن در نقاط مستعد کشور تولید و انتشار نشریات ادوارزق و
تخصصی و ساير وسایل و رسانه sla اطلاعاتی و سمعی و بصری برای بهبود
کیفیت خدمات مشاوره ای (جابری, ۱۳۷۶).
- مشاوره امروزه در کشور ما به همت صاحب نظران و مسئولان, به تدریج جایگاه
شایسته خود را باز یافته است و به عنوان یکی از حرفه های باور WZ
اجتماع کاربرد فراوانی دارد, مطرح شده است به طوری که برای اولین بار دز
منطقه خاورمیانه, در دانشگاه علامه طباطبائی تأسیس و به تریکمَا و
سطوح بسیار بالا اقدام نماید و آینده ای درخشان را در پرورش نیروی انسانی
متخصص و ماهر نوید دهد.
صفحه 22: