مدیریت و رهبری

تاسیسات جریان ضعیف

tasisat_jaryanhaye_zaeef

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاسیسات جریان ضعیف”

تاسیسات جریان ضعیف

اسلاید 1: تاسیسات جریان ضعیف

اسلاید 2: تلفن،تلکس،نمابر و نظایر آن؛اعلام حریق و اعلام نشت گاز؛زنگ اخبار،احضار،ارتباط با در ورودی(دربازکن)؛پخش صوت، پیام رسانی؛آنتن مرکزی تلویزیون،رادیو؛سیستمهایی نظیر تلویزیون مدار بسته،دزدگیر،ساعت مرکزی؛شبکه رایانه،سیستمهای چند رسانه ای؛شبکه سیستم مدیریت ساختمان BMS،شبکه سیستم مدیریت انرژی EMSتاسیسات جریان ضعیف

اسلاید 3: کلیات مدارهای هر یک از سیستمهای جریان ضعیف باید بطور مستقل کشیده شود بخصوص بامدارهای قدرت (روشنایی،پریز،موتور و غیره) نباید یکجا کشیده شود.یعنی نباید از رشته های مختلف یک کابل یا هادیهای کشیده شده در یک لوله،برای مدارهای قدرت استفاده شود.چنانچه کابلهای سیستمهای جریان ضعیف در یک کانال در زیرزمین یا در یک مجرای بنایی و نظایر آن همراه با کابلهای قدرت کشیده شوند،باید نوعی حصار بنایی (آجر،دیوار آجری،دال یا کاشی) آنها را از هم جدا کند.

اسلاید 4: در موارد زیر می توان از کشیدن مدارهای سیستمهای ذکرشده بصورت یکجا استفاده کرد،مشروط به آنکه ولتاژ هیچ یک از هادیها از ولتاژ اسمی عایق بندی هادیهای جریان ضعیف مورد استفاده تجاوز نکند:تلفن،تلکس،نمابر و نظایرآنزنگ اخبار،احضار،دربازکنخطوط ارتباطی سیستم اعلام حریق با مرکز آتش نشانی یا مراکز اصلیتوجه

اسلاید 5: سیستم تلفن تعریف سیم فرکانس پایین : از یک یا چند رشته هادی عایقداری که تعداد آن از پنج عدد متجاوز نباشد تشکیل می شود و ممکن است دارای حفاظ الکترواستاتیکی نیز باشد . کابل فرکانس پایین: کابل غلاف دار : مجموعه ای از هادیهای عایقداری که بوسیله یک پوشش حفاظتی یکپارچه ( غلاف ) احاطه شده و دارای قابلیت انعطاف معین باشد . کابل بدون غلاف : مجموعه بهم پیوسته ای که دارای بیش از پنج هادی عایقدار باشد .

اسلاید 6: کلیات سیستم کابلهای مورد استفاده در سیستمهای تلفن باید نوعی پرده فلزی ( فویل ، زره یا نظایر آن ) داشته ، شامل یک رشته هادی مخصوص اتصال زمین باشد . اتصالات بین جعبه تقسیمهای ترمینال و محل استفاده تلفن ( پریزتلفن ) باید مشتمل بر سه رشته هادی( شامل زمین ) باشد. هادیهای اتصال زمین سیمها کابلهای تلفن باید از طریق یک هادی حفاظتی ، ترمینال زمین جعبه اصلی تلفن یا مرکز تلفن را به الکترود زمین ساختمان متصل کنند .

اسلاید 7: کلیات سیستم قطر سیمها در سیستم تلفن باید براساس محاسبه تعیین شود لیکن حداقل آن در هیچ موردی نباید از 0/6میلیمتر کمتر باشد . حداقل فاصله بین کابلهای هم ولتاژ باید به اندازه قطر کابل ضخیم تر مجاور پیش بینی شود . در صورتی که ولتاژ کابلهای موازی متفاوت باشد حداقل فاصله بین دو کابل مجاور باید 30 سانتی متر باشد . کلیه کابلهای داخل و خارج ساختمان باید یک تکه بوده و از کاربرد دو راهی وسط خط در آن خودداری شود .

اسلاید 8: کلیات سیستم در جعبه تقسیم های تلفن در صورت استفاده از مواد پلاستیکی ، از ترکیباتی استفاده شود که در اثر حرارت ، دود یا بخارات مسموم صادر نکند. کلیه قسمتهای هادی الکتریسیته ترمینالها باید از فلزاتی نظیر مس ، برنج و یا آلیاژ مشابه باشد .

اسلاید 9: ولتاژ نوعی که یک دستگاه تلفن باید بتواند با آن عمل کند 48 ولت DC است . جریان حداقل یک دستگاه تلفن باید بتواند با آن عمل کند20 میلی آمپر می باشد. امپدانس نوعی گوشی یک تلفن استاندارد در فرکانس 300 تا 3000 هرتز باید در حدود 600 اهم باشد . مقاومت DC نوعی یک گوشی تلفن در حدود 250 اهم است . خطوط خروجی (داخلی) : گوشی هایی است که به تعداد مورد نیاز در اتاقها توزیع می شود . هر کدام از این خطوط باید با یک زوج سیم تلفن به دستگاه منتقل شود و هیچ سیم اضافه ای نباید برای داخلی ها کشیده شود .کلیات سیستم

اسلاید 10: در ساختمانهایی که تعداد زیادی گیرنده تلویزیونی وجود داشته باشد ، از تجهیزاتی برای افزایش مقدار سیگنال و توزیع آن بین گیرنده ها استفاده می شود .این عمل با استفاده از تجهیزات سیستم های آنتن مرکزی MATV (Master Antenna TV ) انجام می پذیرد که به این سیستم ها عنوان CATV ( Community Antenna TV) اطلاق می گردد سیستم آنتن مرکزی

اسلاید 11: تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال : شامل آنتن ، تقویت کننده فیلترها ، مبدل های فرکانس ، تله موج ها ، مچینگ ها هستند . تجهیزات توزیع سیگنال : شامل تقسیم کننده انشعابی ، تقسیم کننده عبوری یا میانی ، مقاومت های انتهایی و غیره می باشند . تجهیزات سیستم MATV

اسلاید 12: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipment آنتن : این وسیله دارای شاخه هایی از جنس آلومینیم و بصورت لوله های تو خالی می باشد که در اندازه های مختلف ( بسته به فرکانس مورد دریافت ) روی یک محور مرکزی و بصورت عمود بر آن چیده شده اند و امواج تلویزیونی موجود در فضا سیگنالی در آن القاء می کند . نکته : آنتن برای دریافت تصویر مطلوب ، باید حداقل سطح سیگنال 1000 میکرو ولت را مهیا کند . میکروولت و میلی ولت بعنوان واحدهای الکتریکی استفاده می شوند . توجه : آنتن ها به دو صورت پهن باند برای دریافت چندین کانال توسط یک آنتن و یا بصورت تک کانال برای دریافت یک کانال وجود دارند.

اسلاید 13: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipmentبالون ( Balun ):آنتن دارای امپدانس 300 اهم هستند ولی تجهیزات MATV دارای امپدانس 75 اهم میباشد ، لذا برای انتقال سیگنال با مقدار حداکثر باید از وسیله ای که بالون نامیده می شود استفاده گردد تا امپدانس 300 اهم آنتن را با امپدانس 75 اهم سایر تجهیزات منتقل نماید .

اسلاید 14: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipmentپیش تقویت کننده ( PreAmplifier ) در محل هایی که سیگنال دریافتی توسط آنتن ضعیف است برای تهیه سطح سیگنال لازم ورودی تقویت کننده ، از پیش تقویت کننده استفاده می گردد .پیش تقویت کننده گاهی به عنوان مبدل امپدانس 300 به 75 اهم عمل کرده و نیاز به بالون را مرتفع می سازند . از جمله پیش تقویت کننده ها می توان بوستر را نام برد .

اسلاید 15: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipmentمبدل های VHF ( VHF Converters ) از آنجایی که بدلیل فرکانس بالاتر ، افت سیگنال UHF در سیستم نسبت به VHF بیشتر است لذا در سیستمهای MATV می توان کانالهای UHF را با استفاده از مبدل ها قبل از ورودی به آمپلی فایر به کانالهای استفاده نشده VHF تبدیل کرد . لذا برای هر کانال یک مبدل مجزا مورد نیاز است . در برخی از مبدلها امکان میکس یک سیگنال ورودی دیگر با سیگنال تبدیل شده وجود دارد .

اسلاید 16: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipmentتلفیق کننده ها ( Modulators ) :ازاین وسیله برای تلفیق سیگنال صوتی و تصویری با هم و تبدیل آن به کانال RF استفاده می گردد. فیلترها و مسدود کننده ها ( Filters and Traps ) از این وسایل برای حذف کانالهای ناخواسته و دریافت سیگنال بدون تداخل و نویز استفاده می شود .

اسلاید 17: تضعیف کننده ( Attenuators ) :ممکن است سیگنال مربوط به بعضی از کانالها بسیار عمومی تر از کانالهای دیگر باشد و سیگنالهای قوی ، سیگنالهای ضعیف را تحت تاثیر قراردهند و در نتیجه سطح سیگنالها یکسان نباشند و این مسئله باعث ایجاد نویز گردد لذا باید به کمک تضعیف کننده ، سیگنال قوی را کاهش داد . ترکیب کننده ( mixers ) ( combiners ) :در صورتی که در سیستم MATV بیش از یک آنتن مورد استفاده قرار گیرد باید قبل از اعمال سیگنال به تقویت کننده ، آنها را توسط میکسر با هم ترکیب گردند . مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipment

اسلاید 18: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipment تقویت کننده ( Amplifier ) :برای افزایش سطح سیگنال دریافت شده توسط آنتن از تقویت کننده استفاده می گردد تا افت سیستم توزیع جبران شود . مقدار توانایی آمپلی فایر در تقویت کننده برحسب دسی بل بیان می شود و ضریب بهره تقویت سیگنال ( Gain ) نام دارد . باید توجه نمود که نباید مجموع سیگنال ورودی و ضریب تقویت آمپلی فایر از مقدار قابلیت خروجی آمپلی فایر بیشتر شود چون این امر باعث حالت اضافه بار در خروجی و خرابی سیگنال می شود .

اسلاید 19: مروری بر تجهیزات ابتدایی تهیه سیگنال Headend Equipmentانواع آمپلی فایر آمپلی فایر توزیع : که برای توزیع سیگنال بین شاخه ها استفاده می شود . آمپلی فایرخط : که در طول خطوط برای تقویت سیگنال در محل هایی که سطح سیگنال به قدری افت کند که کیفیت تصویر لازم را ایجاد نکند وافت بقیه سیستم را جبران ننماید استفاده می شود .

اسلاید 20: تجهیزات سیستم توزیع تقسیم کننده انشعابی ( Splitter ) : کابلهایی که سیگنال را از تجهیزات اولیه ( Head end ) به دستگاههای گیرنده می رسانند . خطوط اصلی ( Trunk ) نامیده می شوند . اسپلیترها قطعات الکترونیکی هستند که روی خطوط اصلی قرار می گیرند و یک ورودی اصلی دارند که سیگنال را دریافت کرده و بین چندین خط خروجی به تساوی تقسیم می کنند در واقع برای گرفتن انشعاب از خطوط اصلی استفاده می شوند . تقسیم کننده انشعابی در انواع دو راه ، 4 راه ، 8 و 12 و 16 راه ساخته شده اند که این اعداد تعداد خروجی ها را مشخص می کند .

اسلاید 21: تجهیزات سیستم توزیعتقسیم کننده عبوری ( ( Tap off : جعبه های Tap off برای گرفتن انشعاب از خطوط اصلی مورد استفاده قرار می گیرند . دارای یک ورودی یک خروجی اصلی با افت کم نسبت به ورودی است و دارای چند خروجی فرعی بوده که سطح سیگنال آن ها نسبت به ورودی اصلی خیلی پایین است و این خروجی های فرعی برای مسیرهای انشعابی استفاده می گردند. Tap off در انواع یک راه ، دو راه ، 3 راه ، 4 راه و غیره می باشند که تعداد راه ها ، تعداد خروجی های فرعی را نشان می دهد .

اسلاید 22: تجهیزات سیستم توزیعپریزها ( Outlet ) : پریزهای آنتن معمولاً بصورت توکار نصب می گردند و قابلیت تطبیق امپرانس را بین خط سیگنال 75 اهم و ورودی 300 اهم تلویزیون دارند . پریزها بر دو نوع میانی و انتهایی ساخته می شوند. نوع میانی دارای اتصال انشعاب گرفتن برای پریز بعدی نیز می باشد .

اسلاید 23: تجهیزات سیستم توزیعانتهایی ها( Terminators) : برای پایان دادن به هر خط 75 اهمی در سیستم MATV یا پورت های استفاده نشده در تجهیزات باید یک مقاومت 75 اهمی برای جلوگیری از برگشت سیگنال به خط در ایجاد شبح در تصویر استفاده گردد .

اسلاید 24: توجه : مقدار سیگنال تلویزیونی را عموماً با واحد میکروولت اندازه می گیرند . و برای سادگی محاسبات و کم شدن اعشار از دسی بل ( db ) استفاده می شود که مقدار را بط آن بصورت تجهیزات سیستم توزیع

اسلاید 25: دسی بل چند مرتبه بزرگ یا کوچک بودن سیگنال را نسبت به یک سطح مبنا را نشان میدهد . در سیستم های MATV این سطح مبنا (2 E ) را برابر 1000 میکروولت در نظر می گیرند لذا برای خروجی 1000 میکروولت بهره برابر صفر دسی بل می شود . در برخی از سیستمها ولتاژ مبنا ( 2E) را برابر یک میکروولت می گیرند لذا مقدار بهره بر حسب دسی میکروولت بیان می گردد که برای ولتاژ خروجی ( 1E ) یک میکرواست مقدار بهره را صفر دسی میکروولت بدست می آید . تجهیزات سیستم توزیع

اسلاید 26: در کابل کشی سیستم های MATV از کابل کواکسیال 75 اهمی استفاده می گردد. برای اتصال کابلهای کواکسیال به تجهیزات MATV از کانکتورهای نوع F استفاده می گردد که بسته به نوع کابل سایز آن انتخاب می گردد . کابلهای مورد استفاده در سیستم MATV برای خطوط اصلی RG59 –RG11 –RG6 بوده که تفاوت آنها در مقدار افت کابل به ازای طول مشخص می باشد . در داخل ساختمان معمولاً برای تمام مسیرها بطور یکسان کابل RG59 بکار می رود . کابلهای مورد استفاده در MATV

اسلاید 27: کابلهای مورد استفاده در MATV

اسلاید 28: طراحی سیستم MATV طراحی سیستم توزیع : از آنجا که افت سیستم توزیع آنتن مرکزی در انتخاب تجهیزات اولیه موثر است لذا باید ابتدا سیستم توزیع را طراحی و محاسبه نمود . قدم اول تهیه نقشه ساختمان و علامت گذاری محل پریز ها و محل آمپلی فایر است . نحوه توزیع کابلها نیز از نظر عمودی یا افقی بودن بسته به شکل ساختمان باید تعیین شود و سپس کابلهای لازم تعیین شود . بعد محل تپ آف ها و اسپیلترها را تعیین می کنیم . طولانی ترین کابل یا کابل با بیشترین تعداد تپ آفها و اسپیلترها را باید برای محاسبه افت سیستم در نظر گرفت .

اسلاید 29: افت های سیستم افت کابل : تعدادی از سیگنال در حین عبور از کابل کواکسیال افت خواهد کرد که مقدار آن بستگی به نوع کابل و فرکانس سیگنال عبوری دارد . هرچه فرکانس بالاتر باشد افت بیشتر خواهد بود . افت اسپیلتر : مقدار این افت برابر است با مقدار ورودی بر حسب db منهای مقدار خروجی . مثلاً این مقدار برای اسپیلتر دوراه حدود db3/5 و برای اسپیلتر 4راه حدود 6/5الی 7/5دسی بل می باشد .

اسلاید 30: افت های سیستمافت جداسازی ( taploss ) : هر تپ آف برای ایزولاسیون گیرنده ها از یکدیگر ، سیگنال ورودی را مقداری کاهش می دهد و آن را به خروجی فرعی می دهد . مثلاً اگر یک سیگنال 25 دسی بل به یک تپ آف با افت ایزولاسیون 23 دسی بل اعمال شود در خروجی فرعی مقدار 2 دسی بل سیگنال قابل دسترسی خواهد بود . افت عبوری : هنگام عبور سیگنال از داخل تپ اف از ورودی اصلی به خروجی اصلی مقداری افت ایجاد می شود که باید مقدار آن در محاسبات در نظر قرار گیرد . معمولاً تپ اف های با مقدار ایزولاسیون بالا ، افت عبوری کمتری دارند .

اسلاید 31: شکلهای نمونهآمپلی فایرTap off

اسلاید 32: شکلهای نمونهجعبه توزیعTap off

اسلاید 33: Splitterجعبه تقسیم

اسلاید 34: سیستم اعلام حریقسیستم اعلام حریق برای حفاظت از اموال: در این سیستم آتش در مراحل ابتدائی بطور خودکار کشف و محل آن تشخیص داده و آژیر کشیده می شود، تا عوامل آتش نشانی چه از محل و چه از سازمان آتش نشانی برای مبارزه با آتش سوزی آماده شوند. سیستم حفاظت از اموال می تواند به دو صورت باشد:سیستمی که تمام نقاط ساختمان را پوشش دهد؛سیستمی که قسمتهائی از ساختمان را که خطر آتش سوزی در آن بیشتر است پوشش دهد. سیستم اعلام حریق حفاظت از اموال به تجهیزات، تابلوی کنترل مرکزی و نشان دهنده، شستیها، آشکارسازهای خودکار، آژیرها، تابلوهای تکرار، مکانی برای نصب اعلام حریق و استقرار افراد مسئول سیستم و سیستم اطفاء حریق ثابت نیاز دارد.

اسلاید 35: سیستم اعلام حریقسیستم حفاظت از جان افراد: عملکرد این سیستم کارانداختن به موقع آژیر است تا افراد وقت کافی برای فرار از مهلکه داشته باشند. مشخص بودن مسیر خروج در این سیستم بسیار مهم است. زیرا اگر دامنه دید مسیر خروج کمتر از ده متر باشد، این مسیر مسدود تلقی می شوند.در یک ساختمان سیستم حفاظت از جان می تواند به صورتهای زیر در نظر گرفته شود:سیستمی که همه بخشهای ساختمان را پوشش دهد.سیستمی که فقط قسمتهائی از ساختمان را در بر گیرد که در صورت آتش سوزی خطر جانی بیشتری برای ساکنان دارد.سیستمی که فقط فضاها و راهروهای منتهی به راهها و پله های اضطراری را پوشش دهد.سیستم دستی که برای به کار انداختن آژیرها به وجود افراد متکی است.

اسلاید 36: رتبه بندی سیستم اعلام حریق

اسلاید 37: منطقه بندی سیستم اعلام حریقهر طبقه ساختمان که بیش از 300 مترمربع باشد باید یک منطقه مجزا محسوب شود.حداکثر مساحت یک منطقه 2000 مترمربع است.اگر کل مساحت طبقات یک ساختمان 300 مترمربع یا کمتر باشد می توان آنرا یک منطقه محسوب داشت.چاه آسانسور یا شفت های دیگر که بوسیله دیواره های ضدحریق از فضاهای دیگر مجزا شده اند می توانند علیرغم مساحتی که دارند به عنوان یک منطقه درنظر گرفته شوند. بامها نیز منطقه جداگانه محسوب می شوند.

اسلاید 38: منطقه بندی سیستم اعلام حریقتوجه: بنابه نحوه قرارگیری دیوارهای ضدحریق و فضاهای مجزاشده،مناطق ممکن است به صورت افقی (سطح طبقات) و یا عمودی (چاه آسانسور،پلکان و...) تعریف شوند.نکته: حداکثر فاصله جستجو دریک منطقه نباید بیش از 30 متر باشد. منظور از فاصله جستجو،مسافتی است که برای یافتن و رویت محل حریق باید طی شود.از این رو در ساختمانهایی که دارای اتاقهای متعدد هستند بهتر است در بالای درهای مشرف به راهروها،چراغهای نشانگر نصب گردد.

اسلاید 39: مناطق را از نظر هم بندی و سیم کشی می توان به دو گروه منطقه تشخیص و منطقه هشدار تقسیم نمود.در منطقه تشخیص،هم بندی بین آشکارسازها و شستی های اعلام حریق در سطح معینی که به عنوان یک منطقه تعریف شده است صورت می گیرد و به هنگام عمل نمودن یک شستی و یا فعال شدن یک آشکارساز اتوماتیک، چراغ مربوط به همان منطقه ویا کد مربوط به همان آشکارساز در تابلوی کنترل مرکزی روشن می شود.منطقه بندی سیستم اعلام حریق

اسلاید 40: منطقه بندی سیستم اعلام حریقمنطقه هشدار می تواند شامل چندین منطقه تشخیص گردد. لذا هم بندی بین آژیرها و سایر هشدار دهنده های صوتی در عین حالی که ممکن است در یک منطقه انجام پذیرد، اما به هنگام فعال شدن می تواند چند منطقه مجاور ویا همه مناطق را شامل شود. بطور کلی: مناطق تشخیص شامل ورودی ها و مناطق هشدار شامل خروجیهای تابلوی کنترل مرکزی می گردند.

اسلاید 41: انواع سیستمهای اعلام حریقسیستمهای متعارف: برای ساختمانهای کوچک و متوسط رایج است.سیستمهای آدرس پذیر و هوشمند: برای ساختمانهای بزرگ با پیچیدگی های بیشتر و همچنین ساختمانهایی که از سیستم مدیریت ساختمان (BMS) بهره می برند استفاده می شوند.

اسلاید 42: انواع سیستمهای اعلام حریقاز لحاظ چگونگی اعلام نیز به دو دسته تقسیم می شوند:سیستمهای تک مرحله ای: تشخیص حریق توسط آشکارسازها موجب ارسال پیام به تابلوی کنترل مرکزی و سپس به صدا درآمدن یکباره آژیرها مبنی بر خروج اضطراری و فعال شدن سایر سیستمهای ایمنی می گردد.

اسلاید 43: انواع سیستمهای اعلام حریقسیستمهای دو مرحله ای: آشکارسازها یا شستی های اعلام حریق سیگنالی محدود به محل مشکوک را به بخش مدیریت حریق یا واحد آتش نشانی مستقر در ساختمان ارسال می کنند و سپس این مدیریت است که پس از بررسی،تصمیم به اعلام عمومی می گیرد.چنانچه پس از مدت زمانی که از قبل تعیین شده است(معمولاً پنج دقیقه) هیچ اقدامی صورت نگیرد، سیگنالهای ارسالی بعدی موجب اعلام عمومی می شود.

اسلاید 44: سیستم اعلام حریق متعارفدر این سیستم چندین آشکار ساز و شستی که یک منطقه از ساختمان را پوشش می دهند در قالب یک مدار به هم پیوسته و به تابلوی کنترل مرکزی متصل می شوند. بنابراین هر مدار نماینده یک منطقه است.نحوه همبندی تجهیزات کشف و تشخیص نسبت به تابلوی کنترل مرکزی بصورت شاخه ای و یا به عبارت دیگر شعاعی است.نکته: درهر منطقه متعارف یا مدار انشعابی یک منطقه نباید بیش از 40 آشکار ساز قرار داد.

اسلاید 45: سیستم اعلام حریق متعارف

اسلاید 46: سیستم اعلام حریق متعارف

اسلاید 47: در این سیستم،هر یک از آشکارسازهای اتوماتیک و یا شستی ها دارای آدرس منحصر به فردی هستند که از طریق آن تابلوی کنترل مرکزی قادر به شناسایی و تعیین هریک از آنهاست.مدار کشف دراین گونه سیستمها به صورت حلقوی است که از تابلوی مرکزی آغاز و به همان تابلو ختم می شود و کلیه تجهیزات آشکار سازی بصورت موازی در همین مدار حلقوی جا می گیرند.سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

اسلاید 48: سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

اسلاید 49: سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

اسلاید 50: در این سیستمها،آشکارسازها همواره فعال و بطور پیوسته پاسخگوی سیگنالهای ارسالی از سوی تابلوی کنترل مرکزی هستند و مانند سیستمهای آدرس پذیر و متعارف تنها در دو وضعیت هشدار یا عدم هشدار قرار ندارند.همبندی سیستمهای هوشمند نیز مانند سیستمهای آدرس پذیر بصورت حلقوی است و می توان با هر حلقه ده هزار مترمربع را فارغ از تعداد آشکارسازها تحت پوشش قرار داد.سیستم اعلام حریق هوشمند

اسلاید 51: اجزای سیستم اعلام حریقتجهیزات اصلیتابلوی کنترل مرکزی: وظیفه دریافت سیگنالهای ارسالی از سوی شستی ها و آشکارسازهای اتوماتیک و راه اندازی هشداردهنده های دیداری و شنیداری و نیز تعیین محل وقوع حریق را دارد.آشکارسازهای اتوماتیک: آشکارسازها با حس کردن اثرات آتش می توانند به وقوع آتش سوزی پی ببرند.برهمین اساس آشکارسازها در سه گروه کلی حساس به دود، حرارت و شعله قرار می گیرند.

اسلاید 52: شستی های اعلام حریق: مانند یک سوئیچ و بصورت دستی عمل می کنند.در صورت بروز حریق می توان بااعمال فشاری اندک و شکستن شیشه روی شستی موجب فعال شدن مدار گردند.اعلام کننده های شنیداری: آژیرها،زنگها و بوقها وسایل رایج برای اعلام خطر و هشدار هستند.پخش پیامهای هشدار با صدای ضبط شده از طریق بلندگو یا صدای خفیف برای اطلاع متصدیان سیستم اعلام حریق نیز از دیگر روشها می باشد.اجزای سیستم اعلام حریق

اسلاید 53: نشانگرهای دیداری : انواع چراغهای هشدار از نوع گردان و چشمک زن و انواع دیودهای نشانگر درروی تابلوی کنترل مرکزی برای تعیین عیوب ووضعیت سیستم از جمله نشانگرهای دیداری هستند.تجهیزات کمکی وواسطه ایانواع مبدلها و بردهای میانجی ورودی و خروجی برای برقراری ارتباط بین دویا چند سیستم مختلفانواع رله ها برای کنترل سیستم تهویه،درهای حریق،درهای اضطراری و فراخوانی آسانسوراجزای سیستم اعلام حریق

اسلاید 54: مجزا کننده های اتصال کوتاه برای حفاظت عملکرد مدارانواع تجهیزات آزمایش سیستمتابلوهای تکرارکننده اعلام حریق بر کنترل وضعیت از چند نقطهکابلها،سیمها،سینی ها،جعبه تقسیم ها و لوله ها برای برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستماجزای سیستم اعلام حریق

اسلاید 55: آشکار ساز دودی Smoke Detectorاین آشکارساز بسیار سریع تر از آشکارسازهای حرارتی عمل می کند.حساسیت آشکارسازهای دودی بطور معمول براساس درصد تیرگی بر متر % obs/m (OBScuration) سنجیده می شود.براساس استاندارد سه نوع حساسیت برای آشکارسازهای دودی تعریف شده است:حساسیت معمولی 5% obs/mحساسیت زیاد 2% obs/mحساسیت خیلی زیاد 0.8% obs/m

اسلاید 56: آشکار ساز دودی Smoke Detectorآشکارساز دودی نوری در آشکارساز نوری تفرقی و کسوفی با ورود دود به داخل محفظه آشکارساز،بازتابش نور از طریق ذرات دود باعث تحریک سلول حساس و ارسال سیگنال هشدار می گردد.در آشکارساز نوری پرتوافکن از اشعه مادون قرمز و سلول فتوالکتریک که می تواند در فاصله صد متری از منبع اشعه قرار گیرد استفاده می شود.ازاین آشکارساز در انبارها، فروشگاههای بزرگ و اماکن باز با سقف بلند استفاده می گردد.

اسلاید 57: آشکارساز دودی کانالی این دتکتور داخل محفظه ویژه ای قرار گرفته تا مانع از تاثیرپذیری آن از هوای بیرون گردد.برای نصب آنها باید به مقادیری مانند سرعت هوا در کانالهای رفت و برگشت،دما و فشار سیستم توجه داشت.به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که معمولاً دو بار در سال مورد بازبینی قرار گرفته تا محیط اطراف آنها و لوله های نمونه گیری آنها نظافت شوند.آشکار ساز دودی Smoke Detector

اسلاید 58: آشکار ساز دودی Smoke Detectorآشکارساز دودی لیزری در این آشکار ساز،اشعه تقویت شده و بسیار درخشان لیزر که از یک دیود لیزری خارج می شود حساسیتی صد برابر بیشتر به آشکارساز می بخشد.این آشکار ساز برای استفاده در مراکز ارتباطی و کامپیوتر، اتاقهای تمیز،بیمارستانها،موزه ها و مراکز سوییچینگ بسیار مناسب هستند.توجه: نصب آنها در مراکز پخت و پز،جوشکاری و عملیات توام با محصولات احتراق توصیه نمی شود.

اسلاید 59: آشکارساز دودی یونیزاسیون این آشکارساز دارای محفظه ای با دو الکترود مثبت و منفی است که وجود ماده رادیواکتیو ضعیفی موجب یونیزه شدن هوای داخل آن می شود. ورود دود به داخل محفظه موجب کاهش جریان الکتریکی بین دو الکترود می شود و درپی آن با فعال شدن مدار الکتریکی،سیگنال وجود حریق برای به صدا درآمدن آژیر ارسال می شود.این آشکار ساز برای تشخیص آتشهای سریع بسیار خوب عمل می کند،اما در شناسایی آتشهای پنهان چندان موثر نیست.آشکار ساز دودی Smoke Detector

اسلاید 60: نکاتی در باره آشکار ساز دودیبرای سقفهای افقی با دهانه بزرگتر از 5 متر،حداکثر فاصله برای آشکارسازها 7/5متر است.حداکثر ارتفاع نصب آشکارساز دودی نقطه ای 10/5متر است.دستشویی ها،توالتها و حمامها نیازی به نصب آشکارساز ندارند.اگر به هر دلیلی امکان نصب آشکارساز درهر یک از اتاقهای خواب وجود نداشت،باید در فضای بیرون از اتاق و در نزدیکی در اتاقها حداقل یک آشکارساز دودی نصب شود.

اسلاید 61: نکاتی در باره آشکار ساز دودیدر منازل،چنانچه طول راهروی ارتباطی اتاقهای خواب بیش از 9 متر باشد،باید درهر دو سر راهرو(هم ابتدا و هم انتها) آشکارساز نصب شود.در منازل بیش از یک طبقه باید درهر طبقه حداقل یک دتکتور نصب شود.دتکتورهای دودی باید حداقل 0/9متر از اماکنی چون آشپزخانه،سرویسهای بهداشتی و دریچه های هوای رفت سیستم تهویه مطبوع یا دریچه هوای بیرون فاصله داشته باشد.

اسلاید 62: نکاتی در باره آشکار ساز دودیدتکتورهای دودی نباید در پارکینگها،آشپزخانه ها و اماکنی که دمای آنها کمتر از صفر درجه و بیشتر از 38 درجه است نصب شود.همچنین رطوبت نسبی محیط نباید از 93 درصد تجاوز کند و حداکثر سرعت وزش هوا نباید از 1/5متر در ثانیه بیشتر باشد.برای اجتناب از تاثیرات ناخوشایند ترانسهای چراغهای فلورسنت،باید دتکتورها حداقل 0/3متر ازاین گونه چراغها فاصله داشته باشد.

اسلاید 63: نکاتی در باره آشکار ساز دودی

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید