صفحه 1:
Ma
تبلیغات در کتابخانهها و لزوم ارزیابی
اثربخشی آن
مجتبی رستمی ماژین
(دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی)
امير رضا اصنافى
(استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسى دانشكاه شهيد بهشتى)
و محسن حاجى زين العابدينى
“ستاديار كروه علم اطلاعات و دانش شناسى دانشكاه شهيد بهشتى)
همايش ملى كتابخانههاى عمومى: عوامل و موانع
جذب و توسعه مخاطب
اهواز اسفند ٩۴
صفحه 2:
معدمه
آگاهی از خدمات قلبل ارلئه نقطه شروع ارتباط کتابخانهها با جامعه است. آگاه
نبودن جامعه از اهداف. خدمات و فعالیتهای کتابخلنه به ناکارآمدی لین پایگاه
مهم اطلاعرسانی در حوزه علوم و فنون از گذشته تا حال و آینده منجر
میشود
بنابرایین بهتدریج با قطع کامل ارتباط مردم با انواع کتابخانههاء میزان
بهرهوریهای فرهنگی و علمی آنها که موثر بر جنبههای مختلف اقتصادی و
اجتماعی جامعه است نیز کاهش مییابد و به بیرنگی کشانده میشود.
صفحه 3:
کتابخانه با مسائلی چند درزمینه تبلیغات روبرو هستند:
*آنها برای معرفی کارها و خدمات قلبل ارلئه خود از تبلیغات به صورت موثری
استفاده نمیکنند
گر تبلیغاتی هم صورت میگیرد مورد ازیبی قرارنمیکیرد. lia I حار
به بررسی تبلیغات لزوم آن در کتابخانهها. ارزیلبی اثربخشی ن و همچنین
معرفی مدل آیدا به عنوان مدلی که میتوند بای انم ازیبی اثرخشی
تبلیغات موره استفاده قراز بگیرد میپزذازد.
صفحه 4:
لک تعریف تبیغات
پنابر نظر فیلیپ کاتلر تبلیغات "هرگونه نمایش و ترویج غیرشخصی LAYS
خدمات و ایدهها که در ازای آبن توسط یک حامبی مشخص پولی پرداخت
میشود". همچنین بنابر نظر بولینگ "تبلیغات هنر ایجاد تقاضا برای محصول یا
خدمت است ". جان میر نیز معتقد است که "تبلیغات انتشار اطلاعات درباره
ایده. خدمت یا محصول است تا اقدامی مطلبق خواست تبلیغکننده صورت گیرد.
مشتریان, اصل هرکسب وکاری هسند: امروزه جذب کردن و راضی نگفداشتتن
مصرفکنندگان از تولید محصول دشوارتر است. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم
برای تأثیرگذاری بر استفاده کنندگان بالقوه میباشد و یک ابزار مهم ارتباطی و
ترویجی است.
صفحه 5:
ایجاد آگاهی ایجاد تقاضا
ایجاد درخواست mee
برقراری ارتباط ایجاد پرسش
ایجاد نگرش مثبت یادآوری
صفحه 6:
...نزو یات در ادها
۰
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای اساسی ارتباط با مخاطبان سازمان تلقی
میگردد و سازمانها در پی لین هستند که با صرف هزینه کمتر اثرگذاری بیشتری بر
مشتری داشته باشند. بیهوده نیست که به رغم هزینههای نسبتا بالای تبلیغات. از آن
به عنوان سرمایه گذاری ونه هزینه نام برده مىشود. لين ابزار کارآمد. امروز دیگر تنها
مختص خرید و فروش نیست بلکه یکی از مهمترین ابزارهاى انتقال بيام يا معرفی
یک هدف نیز به شمار میرود. کتابخانهها برای ماندن در عرصه اجتماع و کمک به
توسته قمه جانبه فرخنگیم افتضاای, سیاسین و اچشماعن ملیف توافت شوذ و خقمات
قابل ااهشان را به نحو مطلوب به جامعه معرفی کنند در غير اينصورت اين بايكاه
مهم فرهنگی تمیتواند به اهداف مذکور دست یابد و کارایی خود را از دست میدهد.
صفحه 7:
نگ يروم تبليفات در كتابخاندها
نهاد كتابخانهدهاى عمومى در سطح كلان و خرد داراى تبليغات مختلفى همجون
تبلیغات
اینترنتی. شبکههای اجتماعی کتاب(مانند شبکه کتابخوانان حرفهای)»
ات محیطی و محلی کتابخانهه؛ نشستهای معرفی و نقد کتاب مانند
سلسله نشستهای کتابخوان ملی و استانی و نقد و معرفی کتاب در کتابخانهها
میظور جلب:اط نب میباشه: که ایین مبلیغات هر چته کهواسبهیا
خدودى موفق باشد اما مورد ارزيلبى قرار تكرفته:و مشخض نيست كه لين موارد
تااجه توانسته اسة يه جذب وبوفاذارى منخاطب ذر كتابخانههاى عمومئى كمف
کند.
صفحه 8:
pide Nts) A تبلیغات
2
آخرین مرحله از فرایند برنامه ریزی ALLS نظارت. ارزیلبی و کنترل آن میباشد. تعیین
اینکه یک برنامه تبلیغلتی خا چه میزان توانسته است به اهداف ارتباطی در نظر گرفته شده
دست یلبد و همچنین چقدر توانسته است به سازمان در دستیابی به اهداف کلی بازاریابی
کمک کند. بسیار مهم است. تبلیغ باعث تغییراتی در نگرش, دانش و رفتار مخاطبان
میشود و آگاهسازی, ترغیب و تشویق. یادآوری. تحکیم رولبط, تسریع و ترویج مبادلات از
جمله وظایف گوناگون تبلیغات است. اندازهگیری و ارزیلبی اثربخشی تبلیغات مانند یک
بازخورد عمل میکند وبه ما گوشزد میکند که تبلیغات ما چه ضعفها و قوتهلیی داشته
است و ما با استفاده از روش بازخورد به نارساییهای تبلیغ خود پی ميبريم. نتلیج این
ارزیابی میتواند در برنامهریزی, اصلاح روند کنونی تبلیغات سازمان و رسیدن به يك
استراتژی صحبح برای انجام تبلیغات منجر شود.
صفحه 9:
Sa مدل آيدا
۰
از مشهورترین مدلهای ارزیابی تبلیغات است. این مدل را المو لیوایز در اواخر
قرن نوزدهم و اوایل فرن بیستم مطرح کرده است. آیدا مخفف چهار متفیر در
یک سلسله مراتب است. این متغیرها به ترتیب عبارتند از توجه. علاقه. تمایل»
اقدام که براساس آن مصرف کننده از زملنی که در معرض تبلیغات قرار میگیرد
تا وقتی که اقدام نهایی (مثلا خرید) را انجام میدهد اين مراحل را طی میکند.
۱ جلب توجه اولین وظیفه پیام تبلیغاتی جلب توجه فراد است. اگر پیام تبلیفاتی نتولند
وظیفه خود را بخوبی انجام دهد. هر چقدر افراد آتن را ببینند و یا
بشنوند بدون ثمر است.
صفحه 10:
تليق عليه بر اميه بايد يه کند طرح بندی و
محتوای ن نیز باید از نظر مشترى صحيح و قليل قبول باشو تصاوير و مطللب
بايد به نحوى یافته و آرایش داده شود که علاقه بیننده را برانگیزاند.
تحریک . يكى از دشوارترين وظايف بيام تبليغاتى. تحريك کردن افراد بیلی داشتن و یا
تمایل استفاده از کالای مورد نظر است. تبلیغ کننده باید با استفاده کننده با
ارتباط برقرار کند. پیام تبلیغلتی باید بتولند مشتری را متقاعد کند که کالایی را
كه قصد معرفی و عرضه آن را دارد» میتواند نیازهای مشتری را برآورده سازد
سوق دادن سوق دادن به خرید. آخرین وظیفه تبلیغ میباشد و البته وظیفه آسانی نیست.
به خرید کتایداران به کمک متابع کتابخانه باید بتوانند مخاطبان رابه لحاظ اطلاعاتی
(استفاده) اع کرده و آنها رابه نجو احسن در
اين فرایند مخاطب به این دیدگاه میرسد که کتابخانه میتواند پایگاهی
مطمئن برای دستیابی - در جایگاه خرید در مورد کالاهای تجاری- به خدمات
مورد نظر او باشد.
صفحه 11:
Sa نتیجه گیری
تاثیر کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در توسعه جوامع بر کسی پوشیده نیست.
همانطور که عنوان شد کتابخانهها زملنی توانستهاند در جامعه خود موثر باشند که
خدمات آنها مورد استفاده قرار گرفته است. اما تحقیقات نشان داده که بخش
اعظمی از جامعه از خدمات کتابخانها استفاده نمیکنند. جدای از علل مختلفی
که میتوان برای این امر بیشمرد ابتداییترین علت میتولند ناآگاهی از خدمات
کتابخانهها باشد. تبلیغات به عنوان پل ارتباطی میان مراکز ارئه خدمات و مصرف
کنندگان عمل میکند و می تولند در تسریع و استحکام این ارتباط تاثیر بسزایی
داشته باشد.
صفحه 12:
= نتیجه کیری ادام...)
اما برنامه تبلیغاتی برای اثرگذاری و تحقق اهداف تعیین شده برای آن باید منسجم و
موثر باشد. صرف انجام تبلیغات ماموریت کتابخانهها تمام نمیشود بلکه تبلیغات باید
به صورت مستمر و مداوم مورد ارزیلبی قرار گیرد تا هزینه سودمندی آن مشخص
شده و راه برای برنامهریزی و ادامه و اصلاح روند تبلیغات مشخص و پیدا باشد.
از مدلهایی که کتابخانهها میتوانند برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات خود از آن
استفاده کنند مدل سلسله مراتبی آیدا میباشد که از قدیمیترین و پرکاربرد ترین
مدلهای ارزیلبی تبلیغات در حوزه مدیریت است که شرح آن در این پژوهش ذکر
شد.
صفحه 13:
هناگ نتبجه گبری (ادامه...)
لذا کتابخانهها با داشتن برنامههای تبلیفاتی منسجم و ارزیابی
مستمر آنها میتوانند خدمات خود را به جامعه معرفی کنند و
نفوذشان را در لایههای مختلف اجتماع به فراخور امکانات افزایش
داده و به هدف نهلیی خود که هملنا خدمت به جامعه و توسعه همه
جانبه آن است جامه عمل بپوشانند.
صفحه 14:
فهرست منابح
chee رسي رف ری OOM eI سا یل را کب شون اتب هرن موی بر طرش
...رین چرس شا یه ۱۳۸۸۱ اه دوه لیر ههام رال ری کب چشم هدید بدا ME gil age
ena ted Sey ot
>" حستقلی پر وله مرف موی مجشي و ae ۱۳۸ میت تن ماه ان
NEON panei eld ners * تين عامل موثر بر تير اری تفت مهم یر ۲۱۸ 3۵۲7
* 0 یل را رت پر و۱۳۸۳ برس یخن میت هی تریجی صمت یه در مه یه هی عمر در شر هران
+ روت امد وی علی(۱۳۸) ریت سیک یت ترس
SNA oly SUES nbd nS JOT .شیر سوه
.ده حید 0۴۸0 ری کید سل یی محموات و AENEAN Al la ial IS ol
سرت ۳ ۱۲۲۲
IS ae ol ts OE ne St )۱۳۹۲( سین هشت a
a ete ee lh cat Sa a he Lane IP) a ob
99-14 4076 deep pte te بخشی تفت شرت ی رین دم As Ne D5 pe hig iS ens
Ghee I tee ol ال ON SE ال لیب
بای و لاخ رای زشکی دفشاه لوم an yD SLi ار تین بیان میت a AE al LAL OT) get
ما ری ماش بای رل رگا وی شبن یر IA يت سای جر ریا
محمديا» محنود ۱۳۷ میت یات ار دید ریت حروفية
ناصرى لك ب مسعود یت برس و یخن تلبت ور هی مسب ری شرک ای هل در صمت چر بان یی شه در ۱۳۷۶ دسترسی رز +
رم VFL
‘+ A study on emotional expression of library images - centered on library images in magazine advertising
(2008). Journal of Digital Design, 8(4), 283-203,
+ Chan, C. (2011) "Using online advertising to increase the impact of a library Facebook page". Library
‘Management, Vol. 32 (4, 5), 361 ~ 370.
+ Hadija, Z; BL Barnes; Susan; and Hair, Neil. (2012) "Why we ignore social networking advertising”,
Qualitative Markot Research: An International Journal, \(15), 19 32
+ Soares, A.-M; Pinho, Jose Carlos (2014),"Advertising in online social networks: the role of perceived
enjoyment and social influence’, Journal of Research in Interactive Marketing, 8(3), 245-263,
+ Svencionyte, V (2005). Advertising on library websites: Comparing library websites in Europe and the USA.
‘Libri, 55(4), 198-205.