صفحه 1:
دک
فصل 4: تجارت الكترونيكى - كسب و كار الكترونيكى
دراین فصل در خصوص موارد زیر مطالبی بیان می شود:
- تعریف تجارت الکترونیکی
- دو بخش eel تجارت الکترونیکن
- توضیح هفت مزیت تجارت الکترونیکی در مقایسه با تجارت سنتی"
- تجارت بنگاه به مشتری و معرفی۴۰ نوع از این تٌجارت
- توضيح وس
- تدارکات الکترونیکی
- اهداف تبادلات الکترونیکی:
صفحه 2:
تجارت الکترونیکی - تعر
تجارت الکترونیکی راه و روش جدید کسب و کار بصورت الکترونیکی و با استفاده از شبکه ها و اینترنت
ف تبادل محصولات. خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های
نت صورت می گیرد.
به صورت ساده هر گونه خرید و فروش هر نوع کاا اعم از کالای فیزیگی یا دیجیلی بر روی شبگه های
مخابراتی (اینشرنت) را تجارت الکترونیگی
در تجارت اگترزیگی محیط تال به دو محبط Bud و اگرونیگی تلسیم می شود و الا یز به
همین صورت فیزیکی و یا دیجیتللی مباحله می شوند بعنوان مثال کالای دیجیتال : خريد و فروش موزيكك
بر روی اینترنت و خرید و فروش کناب بعنوان کالای فیزیکی می باشد.
کسب و کار الکترونیکی : کسب و کار
الکترونیکی تعریفی گسترده و عمیق از تجارت
الکترونیکی است.. در کسب و کار الکترونیکی
نه تنها خرید و فروش محصولات و خدمات بر
روی شبکه انجام می شود بلکه ارائه خدمات به
أمشتريان » مشارکتد شرکای کسب و کاری:
آموزش الکترونیکی و مبادلات الکتر
درون سازماني را نيز شامل مى شود.
صفحه 3:
فاوری اطلاعت (اصول . شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس را فهیمی
یین خریدار و فروشنده سرعت قابلقبولی را هم برای
فروشنده و هم برای خریدار در پی خواهد داشت.
مقابل کار زیاد بهره ور
الكترونيكى با صرف زمان کم اطلاعات زیادی به دست می آید بدین معنی که در بهره وری
تجارت الکترونیکی بهره وری زیاد است.
تجارت الکنرونیکی علاوه بر ارائه کالا و خدمات بر روی شبکه های ارتباطی
امکان افزودن تحویل سریع » ارسال یادداشت های همراه کلا ...نیز وجود دارد. امکانات جدید
را به دست خواهند آورد . در تجارت
شركت هايى كه تجارث الكترونيكى رابه مورت اصولی در سازمان ود يياده
سازی نمايند از مزاياى رقابتى نسبت به شركت هاى سنتى خواهند داشت از جمله
اين مزايا ارائه كالا و سرويس و خدمات به موقع و سريع و امكان مانور بر روى
كونه هاى ديكر كالا مى باشد.
مزاياى رقابتى
صفحه 4:
تجارت الکترونیکی - مدل ها
مدل بنكاه به بنگاه (219) : در صورتی که تبادلات
اتجاری ین بنگاه ها صورت گنرد ن را تجارت بنگاه به
نامند. به عنوان مثال در صورتبکه شر کتی معدتی زغال
سنگ را به شرکت ذوب فلزات بر روی شبکه بفروشد
تجارت 13213 انجام گرفته است.
اهن يك نه كي 2ر2 777
مدل بنكاه ببه بنكاه ( 8820 : در اين وع تجارت
الكترونيكى يكك طرف سازمان و بنكاه و در طرف ديكر
مشتريان (افراد) قرار دارند. مثلا شما از كتابفروشى آمازون
بر روى اينترنت كتابى را خريدارى مى كنيد آمازون
.بنكاه(8) و شما مشترى (0)) مى باشيد.
بنكاه به مشترى شركت توليد کننده » محصولات خود را به
مشتریان یک شرکت دیگر ارائه می کند و در حقیقت بنگاه دوم نقش واسطه را دارد با این تفاوت که واسطه هیچ ارزش
افزوده ای به محصول اضافه نکرده و فقط محصول را به مشتریان ارائه می نماید.
صفحه 5:
Web server
software modules
shop and
punta
Protection against
unuthorined acces
Daven of
Purchased tem
تحويل كلامل
عل
Physica goods
Shipping company Bank
صفحه 6:
صفحه 7:
ee
تجارت الکترونیکی - تعاریف:
خرده فروشی آنلاین: خریدار در فضای اینترنت از یک ( [ فروشگاه الکترونیکی : صفحه ای در انترنت و سايت
فروشگا های مربوطه که کالاها رابه نمایش گذارده و مشتریان با
مشاهده کالاها نست به خرید اقدا" نماید.
ار الکترونیکی: مجموعه ای از فروشگاه های الکترونیکی مجزا که از طریق یک سایت (پورتال) معرفی می شوند و
ele te 8 فس عا eh ies Oly
بورتال: صفحه اى در فضاى اينترنت كه از طريق لن امكان دسترسى به سايت هاى ديكر که متعلق به فروشگاه ها یا
بازار های مخخلف می باشد میسر است. نوعی از يورتال به دسته بندى مطللب. برداضته .و براساس سليقه مشترياق قراء:
مى دهد و براى اين منظور از اطلاعات منابع مختلف استفاده مى كند. به اين نوع بور تال تجمعى كويند.
بعضى از بورتال ها (صفحات) اطلاعات خاص و تخصصى را براى كاربران بالق
ediary 3 ee
yb ae)
فروشندگانی که علاوه بر فر : Click and Mortar فروشكاه هاى
فر وشگاه ها:
a. € click and mortar 4's.» نتی
صفحه 8:
تجارت الکترونیکی - تعاريف:
مزایده : خریداران برای تعیین قیمت کالای خاص دعوت شده و به جای استفاده از قیمت
های از پ شده (کارشناسی) قیمت های پیشنهادی (بالاترين قيمت) به عنوان قيمت
کالا اعلام می شود که به آن حراج نیز می گویند. روش دیگر مزایده معکوس نام
دارد بدین صورت که پيشنهاد دهند گان لیست کالاها و یا حدمات مورد نیاز خود به همراه
بالاترین قیمتی که توان پرداختی ن را دارند برای فروشند گان ارسال نموده و فروشندگان
بالقوه که توان تأمین کالا و یا خدمات را دارند لیست ها را برای یکدیگر ارسال و نهایا
لیست نهایی را برای خریداران ارسال می نمایند در این روش بهترین قیمت حاصل می شود.
صفحه 9:
تجارت لکترونیکی - سرویس های آنلاین:
بانکداری الکترونیکی : برای تحقق تجارت الکترونیکی امور
پرداختی مشتریان بایستی بدون وقفه و با سرعت انجام شده و
فعالیت های بانکی بدون رفتن به دفتربلنک فیزیکی انجام گیرد
به همین منظور بانکداری الکترونیکی که ایجاد شعبات مجازی
بانک روی بستر انترنت می باشد مورد تأ کید است.
در بانکداری الکترونیکی انجام فعالیت های زیر مورد انتظار می
باه
-انجام امور مالی شخصی و پرداخت ها
اتقال خود کار از وام بانک و صورتحساب های سپرده رهنى
- پرداخت به صورت خود کار از حساب های سپرده بهره
- پرداخت صورتحساب به صورت آنلاین
- اه مور تسب لکروتکی
- ارائه صورتحساب های پرداخت و دریافت
ائه سرویس های مسافرتی
- امکان سرمایه گذاری و خدمات اوراق بهادار (چکک =
الکترونیکی - سفته و برات) بصورت آنلاین
- خدمات مسافرتی نظیر امکان دریافت و پرداخت در خارج از
کشور توسط سیستم بانکداری الکترونیکی
ادر تصوير زير نحوه انجام عمليات بانكدارى الكترونيكى جهت
صدور ويا برداخت صور تحساب ها نمایش داده شده است.
صورت ریز 0
سات بسان.
رم
صفح ايكرت و بالرسال
a! سس
a ل
‘Automatic
Recurrence
(optional)
صفحه 10:
الکترونیکی - آماده سازی سیستم:
ع ساد جرت وی و و و
زیر نیز انجام پذ»
اک محتوا : مشخصات تمامی کالاهای قابل ارائه از طریق تجارت الکترونیکی
بایستی با ایجاد کاتالو گ های الکتر نیکی (نظیر فایل های ۳18) از طریق شبکه اینترنت به اطلاع مشتریان
برد
-انجام عملیات خرید و پرداخت : فروشندگان درتجارت الکترونیکی بایستی كليه امكانات مربوط به
ت را فراهم نموده و سیستم های سبد خرید ۰ صورتحساب خرید را جهت
ید و اجناس انتخاب شده و در نهایت روش های پرداخت را نصب و آماده
ارائه سرویس نمایند.
- انجام عملیات تدار کاتی : در تجارت الکترونیکی فروشندگان با مشتریان به صورت مستقیم در ارتباط
هستند به همین منظور فروشندگان عملیات زیر را بصورت مداوم انجام دهند.
"پردازش میزان خرید و پرداخت مشتری
- نگهداری سوابق حرید مشتریان و تهبه پروفایل از
"به روز رسانی سوابق موجودی VW
- تهیه و تامین اقلام برای توزیع مجدد.
صفحه 11:
ات : یکی از عناصر کلیدی در تجارت الکترونیکی که نقش بسیار مهمی برای سازمان ها ایفاء می
ات است به همین منظور تبلیغ کنند گان اینترنتی به سرعت در حال افزایش بوده و شرکت ها
در تلاشند تا با تغییر استراتژی تبلیغاتی خود با دیگران رقابت کنند.
بعضی اصطلاحات تبلیغات ۱
ات سا یی را کر ۱ ت خاص مراجعه می کنند.
دکمه : یک تبلیغات کوچک که کاربر را به وب سایت شرکت تبلیغ کننده وصل می نماید.
صفحه : صفحه یک سند :1110 است که شامل جملات متنی ۰ تصاویر ودیگر عناصر آنی مانند جاوا
و فایل های صوتی و تصوبری می شود.
کلیک : با زدن هر بار کلید موس بر روی یک دکمه و یا بثر تبليغاتى و ارجاع به سایت تبلیغ شده
کیک نام دارد. لازم به ذكر است هایی که شر کت تبلیغ دهنده بایستی بپردازد براساس هر ۱۰۰
كليكك محاسبه مى شود.
نرخ استفاده در واقع درصدی از کاربران است که به خرید می پردازند.
بخ درصدی از کاربران که انتظار می رود در طول مدت زمانی معین بر روی بنر
شرکت کیک کنند.
صفحه 12:
الکترونیکی - آماده سازی سیستم:
هیت : هر درخواست کاربر برای دریافت اطلاعات از وب سایت و یا درفایت فایل به
صورت مستقیم و غیر مستقیم هیت نامیده می شود. تفاوت هیت با نرخ استفاده و تعداد
مشاهدات است که ممکن است کاربر بدون آن که وارد وب سایت شود در یک موتور
جستجو فایل مورد نظر را يافته و دانلود نمايدكه در اين حالت كاربر به طور غير مستقيم به
وب سايت دسترسى داشته است. هيت ها عاملى براى سنجش ميزان معروفيت وب سایت
ها هستند.
واحد مشاهده : تعداد دفعاتی که کاربر از وب سایت دیدن می کند بدون توجه به تعداد
صفحاتی که در هر مشاهده بازدید می شود.
چسبندگی : بعضی ویژگی های وب سایت منجر به تأثیر گذاری بر روی کاربر شده و
ميانكين زمان حضور او در وب سایت را افزایش می دهند. به این رخداد چسبندگی می
صفحه 13:
الکترونیکی - آماده سازی سیستم:
انواع روش های تبلیغات در تجارت الکترونیکی:
بنر : متداول ترین روش تبلیغاتی در اینترنت که عبارت از یک لینک 7
تتیمتر که کاربر را به وب سای
صفحه خودكار : يكى از آزاردهنده ترين تبليغات اینترنتی صفحات خود کار هستند. این صفحات
حاوی مطالب تبلیغاتی است. كه هنكام ورود ويا خروج به وب سايت باز شده و بطور خود کار بر روی
صفحات قرار می گیرند.
پست الکترونیکی : یکی از معروف ترین روش های تبلیغاتی ارسال اطلاعات ولیستی از اقلام تبلیغاتی به
مشتریان از طریق پست الکترونیکی می باشد. این روش تبلیغاتی دارای هزینه کم و قابلیت دستیابی به
حجم زیادی از کاربران می باشد.
(Search engin) poe clay : موتورهای جستجو اغلب مکانی را در صفحه اول خود به شر"
ها یا افراد اجاره می دهند. زمان اجاره فضا بستگی به توافق دارد. از موتورهای جستجو مشهور می توان
به ۵00۵166000 اشاره کرد.
اتاق هاى UI 53): (Chatroom) SF های گفتگو می توان برای رفع ابهام
خاص و نیز تبليغات موثرتر استفاده نمود.
از دیگر ابزارهای تبلیغات در فضای اینترنت می توان به رادیو تلویزیون های اب
I + جوامع نتی و گروه های خبری اشاره نمود.
اتی به ابعاد ۲/۵ @ ۱۵/۵
یان در مورد محصولی
صفحه 14:
به جریان قطعات ید کی : مواد خامه سرمایه و اطلاعات بين منابع يكك شر کت و مشتریان آن شر کت را
گویند. و نظارت بر فعالیت cutie oli fies oo تأمین می نامند. به منظور مدیریت
زنجیره تأمین نرم افزارهایی به کار گرفته می شود که این نرم افزارها در موارد زیر به برنامه ریزان کمک می کنند:
برنامه ریزی ظرفیت کار ماژول برنامه ریزی درخواست و تقاضاء ماژول برنامه ریزی تولید ۰ ماژول برنامه ریزی توزیع : ماژول
برنامه ریزی دا رکات و ماژول برنامه ریزی حمل و نقل
در شکل زیر اجزاء زنجیره تأمین در تجارت بنگاه به بنگاه نمایش داده شده است. همان طور که مشاهده می شود
تأمین کنند گان مواد خام را جهت تولید به کارخانه رسانده و بس از
لید. کالا جهت توزیع به بخش توزیع و
سپس خرده فروشی و نهایتا مصرف کننده پایان بخش این زنجیره تأمین می باشد.
Business-to-consumer
مس0 مجع
زنجيره تأمين تجارت الكترونيكى از نوع بن
صفحه 15:
تجارت الکترونیکی - مدیریت زنجیره
راهیرد یکپارچه سازی ز: منظور از یکپارچه سازی زنجیره عرضه هماهنگی بین طرف های در گیر پا سا
محصول و با ااه سرویس به منظور تأمیننبزهای خریدارهفروشنده و مشتری می پاشد.
به همين منظور كليه اطلاعات خام و يا بردازش شده محصولات در زمان و مکان فروش کال بزیبی شده و به صورت دوره
ای (هر روز) قرار داده مى شود و هر دو طرف می تواندبراساس این اطلاعات تحویلی آینده درخواست های کارا برای
جایگزینی پیش بینی نموده و روند کار را پیگیری و فرصت های جدید را برای موضوعات جدید دنبالنمایند. مزایای یکپارچه
-قيمت تمام شده کالا: به دلیل کاهش مخاطرات و هزینه های سربارتولید و همچنین پائین آمدن هزینه های پسته بندی و
کارآنی مواد خام قیمت تمام شده کالا کاسته می شود.
حبازاريلبى : به دلبل كاهش هزينه هاى مديريت بيكيرى روند كار و همجنين باثين بودن هزينه هاى معرفى كالا بازاربابى ب
خواهد بود.
- خرید /فروش : به دلیل اسفاده از خدمات فنآورى اطلاعات نياز به منابع ادارى شركت ها كاهش مى يابد.
-نداركات : با استفاده هوشمندانه از انبارها و ماشين هاى حمل ونقل نياز به اين اقلام كاسته مى شود.
مدیریت : کاهش قابل ملاحظه مشکلات و بحران ها مدیریت بهترى را نويد مى دهد.
صفحه 16:
تجارت الکترنیکی - مدیریت زنجیر
| در شکل زیر و
می کند که در
ردو یا حذف واسطه تمایش داده شده است. در اینجاتوزیع کننده همان نقش واسطه در سیستم ها را بازی
دوم وبه لطف استفاده از قتآوری اطلاعات توزیع کننده حذف گردیده است
Buyer یل له تعاطا موز اوه عم witha member of supply chanel eg, ماه
im . 5 . طلته. كل eb
“ad parts
Information technology provide efectve mean of interacting telly wth other channel members, avoiding intermediaries.
<b قد وا ع
صفحه 17:
انکترولیکی - تدارکات الکترویکی امسر
امت ببس ئس
تدار کات الکتر نيكى : تداركات الكترونيكى معمولا در تجارت الكترونيكى از نوع بنكاه به
مورد استفاده قرار می گیرد و به دو دسته خرید فوری و منبع يابى استراتژیک تقسیم می شوند.
در خرید فوری محصولات و خدمات مورد نیاز از طریق دسترسی به کاتالوگ های الکترونیکی و
مقایسه آن ها خریدار می شود که به این روش مستقیم نیز گفته می شود.
در روش منبع یابی استراتژیکک یا روش غیر مستقیم با عقد. قراردادهای بلندمدت جهت خرید کالاها
و یا خدماتی که در دراز مدت عملیات سازمان را نی می نماید اقدام می گردد.
در تدار کات الکترونیکی اهداف زیر دنبال می شود:
- کاهش هزینه های خرید
- توانمند نمودن و افزایش بهره وری کار کنان
- افزایش فرصت همکاری با تأمین کنندگان
صفحه 18:
تجار الکترونیکی مركز Yolo تجاری
در روش بنگاه ه بنگاه (0690)) خرید و فروش در سایت های تجاری بر روی اب
خریداران و فروشند گان می توانند به خرید . فروش کالا و خدمات و يا تبادل اطلاعات ببردازند. به این گونه سایت ها بر روی
اینترنت مرکز مبادلات الکترونیکی گویند که به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم بندی می شود
که معمولا طرف سوم (واسطه) یا ایجاد
مراکز را ایجاد تا محتوی اطلاعات بازار را نمایش داده و
ابزارهای الکترونیکی را به منظور هدایت مبادلات
تجاری به کار گیرد.
این مراکز همچنین به دو صورت مراکز مبادله عمودی
جهت خدمت رسائى به بتككاه هاى يكك صنعت خاص و
مراکز مبادله اققی جهت سرویس به همه بنگاه ها در
نیع مختلف تشکیل می شود(شکل مقابل) لته تلاش
ان عرصه تجارت الکترونیکی پر این است که
کنسرسبوم هایی را برای ایجاد یک محل مشت رک برای
تبادل کالا و خدمات تشکیل دهند تا تمامی صنوف
انند در اين محل به تبادل كال و خدمات بپردازند.
البته مراكز مبادله خصوصى هم وجود دارند كه توسط
يكك شرکت خاص (مانند شركنهاى قطعات
الكترونيكى) و با كروه خاصى از تأمين كنندكان و
ایجاد می شود.
إنت صورت می گیرد که در این سایت ها
ساختارهای عمودی و افقی در بازارهای الکترونیکی
oe ane ove
الكتزونيكك
تجهزات دغری تسیر و نگهداری و عملا
at
تجهیزات سومایه ای
a Ba
صفحه 19:
a =
فقط بگاههای صنمت خاص کترمیومی که تلاش ملرد مراكز مبادله اى كد يه
در إين مركز مبادله حضور که نازهای صنوف مختلف
1 رادر فضای ایترنت برطرف
بيدا موده وبهتجارت می نت بط
صورت خصوصی و برای
مور حاص در اترنت ایجاد
مي شود
صفحه 20:
یکی از برضوعات مهم در تجارت الکترونکی پرداخت ها و ات آن ها می باشد سیستم های پرداخت امن در
موفقیت تجارت الکترونیکی نقش حیاتی دارند
روش های پرداخت :
کارت های الکترونیکی : کارت های الکترونیکی در واقع ابزارهایی هستند. که اطلاعات مورد استفاده در فرآیند
پرداخت را در خود گنجانده اند که بهانواع زیر تفسیم می شوند.
كارت هاى اعتبارى. : خريداران با اين کارت ها می توانند بیشتر از مبلغ کارت خود خرید کرده و طی پروسه خاص
مابنى رابه صورت اقساط به موه مالی بی بر داز نت
کارت های شارژ : این کارت ها دارای زمان محدودی بین ۳۰ تا ۴۵ روز بوده و معمولانیاز به حق اشتراکک سالانه
دارند معمولا این کارت ها جهت ارائه خدمات از طرف سازمانی به کا رکنان خود و یا اعضای یک باشگاه ارائه می
4G
کارت های بدهی : با این کارت ها امکان خرید فقط به اندازهمبلغ موجود در کارت وجود دارد مانند کارت های عابر
بانکی که در کشور خودمان وجود دارد.
کارت ها از نظر فیزیکی به دو نوع هوشمند و غیر هوشمند تقسیم می شوند:
کارت های هوشمند علاوه بر مشخصات ظاهری کارت ها که دارای نوار
دارای مدار حافظه و یا پردازنده هستند و اطلاعات درحافظه ذخیره می شود و
کارت های هوشمند دارای انواع :
تماسی : این کارت های هوشمند حتما بایستی درون دستگاه های خواننده قرار گیرد تا تماس بين حافظه با سيستم
برقرار گردد و اطلاعات نوشته یا خوانده شود .مانند کارت سوخت
غير تماسی : این کارت ها دارای, آنتن فرستنده و گیرنده بوده و اطلاعات بدون تماس با دستگاه خواننده ارسال و
دریافت می گردد.
اطيسى جهت ذخيره داده های مهم هستند.
بردازش نيو داود.
صفحه 21:
فناوری اطلاعات (اصول , شبوه و فرصت ها) ترجمه و تلیف : مهندس رضا فهیمی