تجربیات آموزشی خلاقانه معلمین ریاضی
اسلاید 1: سومین جشنواره تجربیات آموزشی خلاقانه معلمین ریاضیصدیقه فرخ بروجردی سرگروه آموزشی ریاضی و دبیر دبیرستانهایشهرستان رشت – ناحیه 2
اسلاید 2: چه می پرسی میان سینه دل چیست خرد چون سوز پیدا کرد دل شد دل از ذوق تپش دل بود، لیکن چو یکدل از تپش افتاد گل شد اقبال لاهوری
اسلاید 3: پنج دقیقه از نود دقیقه
اسلاید 4: معلم خلاق دانش آموز خلاق نظام آموزشی خلاق خلاقیت و نوآوری فلسفه اصلی تعلیم و تربیت است و انتظار می رود که در جریان پرورش، ذهن پویای معلم و دانش آموز همواره منشاء مسائل جدید باشد.معلم بهعنوان مهمترین عنصر نظام آموزشی، نقش مهم و ویژه دارد. او با رفتارهای عملی خود به شکل خلاقانه، اندیشهها و افکارش را نمایش میدهد و با ابراز احساس عواطف به شکلهای گوناگون کلامی و غیرکلامی فرصت نمونه برداری ادراکی را برای دانشآموزان فراهم میکند تا آنان نیز به خلاقیت و نوآوری دست یابند. مطالعات نشان داده است : دانشآموزانی که الگوی خلاق داشته باشند، خلاقانه تر عمل میکنند.
اسلاید 5: چرا حل خلاق مسایل برای دانشآموزان مفید است؟سوال : دانشآموزان چه مهارتهایی باید بیاموزند تا افرادی مسئولیتپذیر، مشارکت جو و خود اتکا باشند؟پاسخ : از آنجا که حل خلاق مسایل، اساسی ترین تمام مهارتهاست، حل مسایل پاسخی منطقی و کامل است.سوال : چگونه میتوان دانش آموزان را برای موفقیت در مواد درسی برانگیخت؟پاسخ : آموزش دانشآموزان برای اینکه چگونه فکر کنند و چگونه فکر خود را در جهت یک هدف به کار برند، هم درگیر کننده است و هم برای آنها رضایت به وجود می آورد.
اسلاید 6: فعالیت 1 زمان اجرا:5 دقیقهنواری از کاغذ به طول متر داریم و هیچ نوع خط کش یا متری برای اندازهگیری در دسترس نیست، چگونه میتوانیم با قیچی کردن قسمت اضافی، نواری دقیقا به درازی نیم متر بدست آوریم؟
اسلاید 7: شما باید تکهای از نوار به طول متر= متر- متر را جدا کنید.اما یعنی نوار باید با قیچی جدا شود بنابراین برای دستیابی به یک چهارم آن کافی است که نوار را دو بار تا کنیم.پاسخ:
اسلاید 8: فعالیت 2 زمان اجرا :4 دقیقهسه آجر یکسان ( مکعب مستطیل شکل ) و یک خطکش داریم، چگونه می توانیم طول قطر داخلی یک آجر را حساب کنیم؟ ( به فرمول نظیر قضیه فیثاغورث نیاز نیست، چون در آن صورت یک آجر کافی بوده، مگر نه؟ )
اسلاید 9: پاسخ:
اسلاید 10: فعالیت شماره 3 زمان اجرا : 1 دقیقهسریع ولی با احتیاط در یک نیمروز، اتوبوس مسافربری از تهران به طرف قزوین حرکت کرد، یک ساعت بعد دوچرخه سواری از قزوین به طرف تهران و البته با سرعت کمتری حرکت کرد، وقتی که مسافرین اتوبوس و دوچرخه سوار به هم میرسند، کدام یک از آنان دورتر از تهراناند؟
اسلاید 11: پاسخ:مسافرین اتوبوس و دوچرخه سوار در یک نقطه هستند، بنابراین از تهران به یک فاصلهاند.
اسلاید 12: فعالیت شماره 4 زمان اجرا : 1 دقیقه از یک نقطه، سه پرستو با هم پرواز میکنند، چه وقت آنها روی یک صفحه واقع خواهند بود؟
اسلاید 13: پاسخ: همواره روی یک صفحه قرار دارند
اسلاید 14: فعالیت شماره 5 زمان اجرا : 4 دقیقه برای چراغانی کردن یک جشن، چگونه میتوان 10 لامپ را در پنج ردیف قرار داد، بهنحوی که در هر ردیف 4 لامپ وجود داشته باشد .
اسلاید 15: پاسخ:
اسلاید 16: فعالیت شماره 6 زمان اجرا : 1 دقیقه شیب ناقلاهنرمندی، مستطیلی در داخل یک دایره کشیده است. میتوانم به شما بگویم که قطر این دایره 10 سانتیمتر است، آیا میتوانید به من بگویید که طول خط شیب داری که با علامت سوال مشخص شده، چقدر است؟
اسلاید 17: پاسخ:5 سانتی متر
اسلاید 18: فعالیت شماره 7 زمان اجرا : 3 دقیقهچهار مثلث آیا با شش چوب کبریت میتوان چهار مثلث متساوی الاضلاع ساخت؟
اسلاید 19: پاسخ:چهاروجهی
اسلاید 20: فعالیت شماره 8 زمان اجرا : 3 دقیقه چگونه میتوان ارتفاع ساختمانی بلند را به کمک یک دماسنج اندازه گرفت؟ دست کم سه راه حل ممکن بیان کنید .
اسلاید 21: پاسخ: پنج راه حل ارائه میدهیم : 1- دماسنج را به نخی میبندیم و آن را از پشت بام ساختمان میآویزیم تا به سطح زمین برسد. سپس آن را بالا میکشیم و طول نخ را که همان ارتفاع ساختمان است، اندازه میگیریم.2- دماسنج را از بالای ساختمان رها میکنیم و زمان فرو افتادن آن را از بالا به پایین اندازه میگیریم. سپس با استفاده از فرمول سقوط اجسام، ارتفاع ساختمان را محاسبه می کنیم.3- در یک روز آفتابی، نسبت طول دماسنج به طول سایهاش را تعیین میکنیم. سپس با در دست داشتن طول سایه ساختمان و با استفاده از یک تناسب، ارتفاع ساختمان را به دست میآوریم.4- با کمک دماسنج اختلاف درجه حرارت در بالا و پایین ساختمان را میسنجیم و سپس ارتفاع ساختمان را با استفاده از فرمولهای مربوط به ارتفاع و فشار دماسنج محاسبه میکنیم.5- به سراغ معمار ساختمان میرویم و در قبال اهدای دماسنج به او، از وی میخواهیم در صورتی که مایل باشد ارتفاع ساختمان را به ما بگوید.
اسلاید 22:
اسلاید 23: فعالیت شماره 9 زمان اجرا : 5 دقیقهدو به دو با هم بازی کنید جدولی که در بالا مشاهده میکنید از 20 خانه تشکیل شده است. نحوهی بازی با جدول بالا به این گونه است که دو بازیکن شرکتکننده در هر مرحله از بازی میتوانند یکی از دو حروف ( S یا O) را درون یکی از خانههای جدول قرار دهند. نحوهی پیروزی در این بازی به این گونه است که هر یکی ازبازیکنان که بتواند کلمهی ( SOS ) را تشکیل دهد برنده می شود.
اسلاید 24: فعالیت شماره 10 زمان اجرا : 3 دقیقهبیست و پنجها را بیابید.چند تا گروه سهتایی از مربعهای زیر را میتوان پیدا کرد که جمع آنها 25 شود، بطوری که این سه مربع بصورت ستونی یا ردیفی کنار هم باشند، ضمناً حرکت روی قطرها نیز قبول نیست.
اسلاید 25: فعالیت شماره 11 زمان اجرا : 1 دقیقهدر تصویر چه میبینید؟
اسلاید 26: فعالیت شماره 12 زمان اجرا : 1 دقیقهدر تصویر زیر چند گرگ میبینید؟
اسلاید 27: فعالیت شماره 13 زمان اجرا : 1 دقیقهچند تصویر مخفی در عکس زیر میبینید؟ خوب دقت کنید باز هم خواهید یافت!
اسلاید 28: فعالیت شماره 14 زمان اجرا : 1 دقیقهجای خالی را پر کنید
اسلاید 29: فعالیت شماره 15 زمان اجرا : 1 دقیقهآيا مي توانيد نقاط سياه را بشماريد؟
اسلاید 30: فعالیت شماره 16 زمان اجرا : 1 دقیقه
اسلاید 31: فعالیت شماره 17 زمان اجرا : 1 دقیقه
اسلاید 32: فعالیت شماره 18 زمان اجرا : 2 دقیقهاگر اندازه همهی موجودات و اشیاء روی زمین دو برابر شود، آنگاه وزن بدن آدمی چه مقدار خواهد شد؟
اسلاید 33: پاسخ:8برابر
اسلاید 34: فعالیت شماره 19 زمان اجرا : 2 دقیقه
اسلاید 35: فعالیت شماره 20 زمان اجرا : 2 دقیقه
اسلاید 36: فعالیت شماره 21 زمان اجرا : 2 دقیقهتفسیر کوتاهی از تصویر داشته باشید .
اسلاید 37: فعالیت شماره 22 زمان اجرا : 2 دقیقهبرای تصویر تفسیر مناسب داشته باشید .
اسلاید 38: فعالیت شماره 23 زمان اجرا : 2 دقیقهنامی برای حیوان زیر بیابید.
اسلاید 39: فعالیت شماره 24 زمان اجرا : 2 دقیقهبرای تصویر زیر، تفسیر مناسب داشته باشید.
اسلاید 40: فعالیت شماره 25 زمان اجرا : 2 دقیقه
اسلاید 41:
اسلاید 42: قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم حافظ
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.