صفحه 1:
ات تجزیه و تحلیل سیستمها هفته دوم

صفحه 2:
هفته دوم قوانین تفکر سیستمی تباید شرایط محیطی را سرزنش کرد دریافتن الگوی تغییرات به جای تمرکز بر روی وقایع تفکر براساس رابطه علت و معلولی تعیین صحیح مر سیستم تفکر دینامیک به جَای تفگر استاتیک مقاومت در برابر سیانستهاء پیامدهای ناخواسته و رفتار تامشهود سیستمهای اجتماعی تفکر تر کیبی اهمیت چگونگی تعامل بین اجزاء سیستم در عملکرد آن بايد به دنبال نقاط حساس و مؤثر كشت بابد بد مهل كه براق ‎dks‏ باسخ ضرورى است: توجه نمود

صفحه 3:
ee ‏فهرست مطالب‎ یادگیری یک فرآیند بازخوردی مواتع یادگیری پیچیدگی ‎bn‏ = اطلاعات محدو تَیرهای معکتوش کننده و مهم ‎ -‏ عقلائیت محتوّدو ادراگ نادرست از بازکورد ‎ ‏نقشه های ادراکی معیوب 7 استنباطهای نادرست ازپویایی 1 + -انتتدلال غیر علمی: خطاها و انحراف های قضاوتی ‎ ‏- مشکلات اجرا ‏نیازمندی های یادگیری موفق در سیستمهای پیچیده > بهبود فرآیند یادگیری, مزایای جهان مجازی ‏= معایب دنیای مجازی ‏سن ‎

صفحه 4:
[۳ Sn neve SSeS nee eOe eS eee ‏نباید شرایط محیطی را سرزنش کرد‎ * انسانها عموماً تملیل دارند مشکلات خود یا سیستم مورد مطالعه رابه محیط نسبت ‎BS‏ ‏واحد فروش: محصول تولیدی واحد تولید کیفیت لازم را ندارد و الا ما فروش زیادی داشتیم سم ‎Gite‏ تولید: بخش مهند‌سی دست به آچار نیستند و طراحی های آنها ایراد دارد ‎ -‏ بحَتن مهندسی؛ بخش بازاریبی مرتباً مشخصات محصول را تغییر می دهد - در سطح شركتهاء دَسَمَنَ ممكن أمتمتررقباء قانون کاره قوائین دولتی و یا حتی مشتریانی باشند که اقدام به خرید مَحصولات رقبا می کنندا ‎I‏ *راسل ایکاف مانع فوق را تحت عنوان ۵10121107 توضیح می دهد: معمولاً وقتکی رفتار کسی مورد انتظار مسانیست و نمی توائیم آنرا تشریح گنیتم اورا ۱۳۳۵۱0۳۵۱ (نا معقول. غیر منطقی) می نامیم * وقتی فرض می کنیم کسی یا دیگران نامعقول هستند. نصى_توائيم مكل دل كنيم ين

صفحه 5:
[۳ Sn neve SSeS nee eOe eS eee ‏تباید شرایط محیطی را سرزنش کرد‎ برنامه کاهش رشد جمعیت در هند یک ژن برزیلی ۴۶ بچه به دنیاآورد. به طور متوسط هر زن می تواند ۲۰ بچه هدنیا بیورد تعداد فرزندان هر خانواده هندی ۴۶ است. فاصله بىَ-غك و ۴۶ از فاصله بین ۰ و ۴۶ بیشتر ‎ay ~P‏ علت فقدان تین اجتماعی ۱.۱حقوق بگیر برای تامین یک سالمند لازم است. اگر تخانواده هندی ۳ دحَتر داشته باشد در اول راه است. تبلیغات خیر مور در فروش بنزین مارک یتزین برای مشتری مهم نیست. زمان دسترسی مهْج است. رقابت با فولاد ارزان قيمت وارداتي” ۶ ابث لحم: مشكل شماره يكتندو و اسه ما وان ‎hae Sg‏ واردات فولاد موهبت الهى است. فولاد سنكين إست و آين قجهبار را بايد از آن طرف اقیانوس به این جا حمل کنند. فولاه اسیت. سرپوشت آنها را در کتاب از خوب به عالی" ببیتید: الگیی پنجره و آینه: مدیران شرکتهای عللی از پنجره بیرون رآ نگاه ی کنته و وقتی کارها خوب بيش مى رود سهمی از ن-وابه عوامل بیرونی و شلنس نسبت می دهند و در اینه نیز تگاه ی کنند. عا اگر کارها خوب پیش نرفته خود را مستول آن بدانند. آما در مقلبل مدیران شرکتهای دیگر از پنجره به بیرون نگاه می کنند تا كسى را بيدا نمايند و مسئوليت عدم موفقيت را به كردن او بياندازند و اثر در كارى موفق شوند جلوى اينه مى ايستند و مو ين یکسره یه خود نسبت هی دهند.

صفحه 6:
71للالسلسل لل ‎EET‏ ‏نبايد شرايط محيطى را سرزنش كرد * آبله کوپی در زمان امیر کبیر * توین بی: تمدن ها بر لثر چللش ها به وجود می آیند و بقای آنها نیز در گرو آن است. 7 اگر محیط فشاری بر تمدن وارد نکند لن تمدن به انحطاط کشیده می شود. - مهم آين اسّت كه به حمله های-دشمن پاسخ مناسب و جدید |‘ داده شود نه پاسخ همیشگی * تفکر سیستمی. تشریح رفتار و سرنوشت تسیستمها بلید درونزا (15ا6۲۱0096۳0) باشد نه برونزا (6۳015 6(0) ين

صفحه 7:
ee ‏تفکر براساس رابطه علت و معلولی‎ یکی از مونم تفکر سیستمی, تفکر براساس همبستگی بین عوامل به جای تفکر بر اساس رابطه علت و معلولی بین آنهاست. ۲ ایکاف: ی متا راک از رابطسه علسسی؛ بسا ارزش تسسر از خروارهسا دانش درباره همبستگی(0۳ 0۲۲6]24)) است. همبسستگی: دو متفیر زمانی_همبسته اند که با یکدیگر میل به افزایش یا کاهش داشته باشند(همبستگی کتبت) و ی اينکه اگر یکی از آتهافزایش یافت دیگری کاهش یابد(همبستگی منفی) استرمی؟ فوخ جنلیکه و فروش بستنی در تابستان افزلیش يافته و در زسنتان کاهش می یابد. آیا فروش بستلی علت جتایت است؟ اگر اینگونه است فروش بستنی را ممنوع کنیم. نه علت هر دو افزایش افتتباهچین جسبستگی و روابط علی عمکن آست به کتطوتها و سیاستهای اشتباه منجر شود مصرف سیگار و میزانابلابه تترطان ریه در ۲۲ کشور موودربررسی قرار گرفت و همبستگی مقبت آن : عشخص گردید. ایکاف همین کار را در همان ۲۱ کشور در توص مصرق تتیگار و آبتلاربه وبا مورد بررسی قرار تاد مشخص شد کهمبستگی منفی قوی تری نسبت به مورد قبل وجود دارد و بر آناساس نتیجه گیری شد که مصرف سیگار باعت کاهش ابتلا به وبا می گردد. لین موضوع توسط چاپ کندهمقلله اول مسخره عنوان شد. : ين

صفحه 8:
ee ‏تعیین صحیح مرز سیستم‎ یک مشکل در یک گروه آموزشی از یک دانشگاه بوجود آمده است مرز سیستم کجاست؟ گروه آموزشی ؟ دانشکده ؟ دانشگاه ؟ نظام آموزش عالی در ایران ؟ كل جامعه ایران ؟ جهان سوم ؟. وزرا هر جا که در نظر بگيريم. برخی از یکی از اهداف آموزش رویکرد سیستمی, آموزش تعیین مرز مطالعه است. چه بسا | نظر بگيريم. واقعیات را بسیار رون تر و بهتر درک ۷ نستیجه گسترشمحدوده سَیستملست ی متوفزلیش‌سود کنزنجیره نه یسکحلقه آن تقلید کورکورلنه از تتیستم آأ[ژاینی ها که‌انتقال موجودی از درون کارخانه به پشت دیوارها و انبار تأمین کننده را بهینه سازی تتوجودی تضور کردنة پیتر سنکه در پنجمیی فرمان: استفاده ازسیک شَفّتکرسحه جای_موتور در شرکت ژاپنی و استفاده از [ 1 یه شفت متفاوت در یک موتور در یک شرکت بط موضوع با پیرامون آن را قطع كرده ايم اگر مرز را بزرگتر در آمريكا ‎eh, 2‏ ‎cle‏ وجود یک گروه طراح در شرکت ژاپنی با متتلولیت تمام تصیستم و وجود سه تیم ستفاوت که مسئول بخش های خود هستند در شرکت آمریکایی ‎ub‏ از بهینه سازی های محلی اجتناب کنیم تنگ کردن مرز سیستم گاهی ما رابه اشتباه در قوانین حتی فیزیک هم می رسآند. مگلبزنامه ساخت. خودروهای بدون آلودگی(قانون دوم ترمودیتامیک: هیچ توع فرآیند تبدیل انرؤى بدون اثرات محیطی نیست) ين

صفحه 9:
تفکر دینامیک به جای تفکر استاتیک " علت افزونی جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان چیست ؟ inl oa ‏اطلاعات نامناسب در زمينه كتدول تول‎ te فزنی جمعیت. * معمولا یک لیست ارلئه می شود؛ عناصر وزن دهی می گردد و اولویت Y=Qt aX axt-+ aX ‏بندی صورت میپذبرد.‎ ین شوه گرستونی ات در یوم تفكر ذوقء» فرض بر لين امت كه كر عامل وستقيما بعنوان عا برای معلول افزونی جمعیت است و هر عامل, متتتقل از تسایر عوامل عمل می کند و نحوه یر هرعامل در ایجاد معلول مبهم می ماند ‎SEE‏ ‏أن كين فى شر يعنى أبن عامل اثر مقت يا منفى كارك ين

صفحه 10:
[۳ Sn neve SSeS nee eOe eS eee ‏استاتیک‎ SB ‏تفکر دینامیک به جای‎ اما طبق تفکر سیستمی» عولمل فوق در یک نمودار حلقوی با یکدیگر و با معلول مرتبط هستند نموذار ذیل نشان میدهد در طول زمان . افزونی جمعیت موجب ضعف آموزش می شود و ضعف آموزش م فقر را تشدید ی کند و فقر نیز موجب ضعف آموزش است. کر دینامیک سیستمربه حلقه های ذیل , حلقه بازخورگویند. سیستم روبرو دینامیک انست یعنی بين عوامل فوق اثرات متقابل وجودردارد و ممکن است در طولزمان یکه‌یگر را تشدید یا تضویف نمایند. ولی نمودار قبل, سیستم را استا در تظررمی گرفت در تفکر رگرسیونی بالاخره مشخص نمی شود که سیستم چگونه کار می_کند؟ *ممثال: میزان فرسایش خاک از رابطه زیر به دست می آیدد ۴۲۵5۱0۴ 2۶ ۶/۰ | ‎SubRol pos‏ 16 ضریب فرسایش پذیری خاک اطول‌شیب5 زاویه شیب) پوشش‌گیاهیو . 6 فا لیتهایک نترلخ رتست ‎i‏ ‏امامعادله فوق واقعا نشان نمی دهد که فرسایش چگونه اتفاق می افتد. وقتی یک ذره می خواهد از تيه به بايين بغلطد , معادله فوق را حل نمى كنند ‏هو ‎ ‎

صفحه 11:
مقاومت در برابر سیاستهاء پیامدهای ناخواسته و رفتار نامشهود سیستمهای اجتماعی در بسیاری از موارد. تلاش برای حل يك مشکل در یک سیستم اجتماعی, آنرا بدتر می کند. خط مشی ها اثرات جانیی پیش بینی نشده ایجاد می کنند. تصستات ما موجب عکس العسل دیگران می شود که می خواهند تازنی را که سا پر هم زده لیم برگردانند فارستر این پدیده ها را "رفتار غیرشهودی سیستمهای اجتماعی " می نامد پویایی کای بیش بینی نشککهونجر به مقاومت در برابر سیاستها می شود ینتم ‎Tor al Shae‏ ربا جآخیوه تضفیه یا قکست: مواجه می کند. برنامه افزایش نرخَ تولد در روتانی. - بعد از ۴ سال اترات ختتی شد ‎ -‏ تون مالی كم بود و خانواده های برَرگ مجبور به "تردن بچه ها به بتیم خانه ها شدند ‏>رروشهای زیرزمینی سقط جنین رشت کرد و باعث افزایتی مرگ و مَیر نوزادن و مادران شد ‏- به‌علت کمبود غذا استفاده از تزریق خون به عنوان مکمل غذلیی مرسوم شد و ایدز در بین کودکان از این طریق افزایش یافت ‏— بیکاری زیاد شکءخانواده های بزرگ مجبور بودند در آپارتمانهای گوچکندگی کنند ‏وقتی هروئین کم می شود جرم و جنایت اترایشن بینا می کت ‏- اگر مبارزه با قاچاقچیان انجام شود هروئین کم می شود و قیمت بالا می رود و معتادان برای تامین آن مجبور به جرم و جنایت می شوند. ‎55 ‎

صفحه 12:
مقاومت در برابر سیاستهاء پیامدهای ناخواسته و رفتار نامشهود سیستمهای اجتماعی * ما معمولا از روش زیر برای حل مسائلمان استفاده می نماییم: اما از این موضوع غافلیم که سیستم به نتایجی که مابه دست ۱ 7 آورده ایم واکنش نشان می دهد. = هدارا * راه حل امروز به مشکل قردای ما مبدل می شود ۱ / * ما باید سیستم را مانند حلقه های مقابل ببینیم | \ * محیط به تصمیمات ما راکش تا هلو مت ما باید به آنها نیز توجه داشته باشیم

صفحه 13:
مقاومت در برابر سیاستهاء پیامدهای ناخواسته و رفتار نامشهود سیستمهای اجتماعی * شاید حلقه های مقابل نشان دهنده وضعیت دا قابل تصمیم ما و محیط باشد. 8 أثرات ‎Galle‏ اتلس | -_اثراتى_كه قبلا به آنهاافكر كرده ايم يا مفيد بوده اند. م / را اثرات اصلی یا لثرات مورد تظرمی نامیم. 2 ادن - اما ادعا می کنیم آثراتی که پیش بینی نمی کردیم» اثراتی ۲ ۴ / که با بازخور بوجود آمدنت تا سیاست ما را خنثی کنند 1 3 1 1 و اثراتی که به سیستم آسیب می رساندند» وید ‎Sil‏ جانبی هستند. = - اثرات جانبی» مشخصه ای از واقعیت نیستتد بلکه نشانه ایآ هرک محدود و ناقص ما از سیستم هستنده * نشانه های بیماری سیستمها و اسباب و علل این بیماریها به لحاظ زمانی و مکانی الزاما نزدیک هم نیستند دوم

صفحه 14:
ال تفكر تركيبى در تفكر سيستمى ويزكى هاى اصلى سيستم از تعامل بين اجزا به وجود مى آيد نه فعاليت جداكانه اگر سیستم تجزیه شود ویژگی های اصلی آن از دست می رود تسیستم, یک کل است که با تحلیل قابل درک نیست ترکیب (5(/6116515)نقص تحلیل را جبران می نماید کامهای تفکر ترکیبی؛ وقتى مى خواهيد موصوكى را بررسى كنيدم إبتدا سيستم كلى كه دربركيرنده موضوع قوق است. را مشخص نمایید يه منواك مثال. هنكام تقكر كوروورد یک "دانشگاه" (بم عنوان موضوع). سیستم در برگیرنده + ممکن است تظام آموزتی عای * با "نظام أمورشي " در نظر كرفته شود رفتار وويؤكى هاى تتبستم كلى رأ بررسى نمابيف. 7 رفتار يا ويذكى هاق-موضوع مورك مطالعه را بآتوجه به نقشها يا كاركردهاى أن در سيستم كلى توضيح دهيد. برای مواجه با واقعيتها. هم ترکیب و هم تخلیل لازم است. تحلیل روی ساختار موضوع متمركز مى شود. تعییر عي کند سپس تمه كوه كار مي كنتت عرکیب ب كار كرة متمرکرمی شود. بتابراین تلیل._دانش ‎te [‏ (600۷/۱6096) ایجاد می کند و تر گیب درک (11006۲5121[61179) را افزایش می دهد ردر شك سيستم تركيب 3[ التسايل اتعام ‎Gi‏ كود داستان فیل مولانا و نقش "توان ديدن فيل و تظاره به رفتار آحتقانگوران" توسط نقل كننده از ديدكاة” چرچمن برای حل بسیاری)زسائل سازمان نگاه جزء تگز لازم است و برای حل بسیاری تکاه سور خيلى وقتها ما آنقدر دركير جزئيات” که نمی توانیم ار بالا تكاة كنيم مثل كسى كه درختى را با ار می برید. ين

صفحه 15:
71للالسلسل لل ‎EET‏ ‏اهميت جكونكى تعامل بين اجزاء سيستم در عملكرد آن اگر هر جزء سیستم در کارآترین حد عمل کند لزوما کل سیستم در كارأترين حللت خود نيست بلكه اجزا باید به گونه ای باشند که در سیستم ]۳ شوند 7 مثال: اکترازبین خودروهای سواری موجود برای هر یک از اجزاء مورد نیاز ماشین, بهترین ‎Ol‏ جزء در بین کل ماشین صارا انتخاب و سپس این بهترین ها را مونتاژ کنیم؛ آیا ماشینی که بدست می آید. بهترین ماشین ممکن انست ؟ البته خیر حتی به یک اتومبیل که بتواند حرکت کند. هم نمی رسیم و حتی اگر اجزا فیت شوند. با هم خوب کار نمی کنند ۰ متا آیابهترین تیم فوتبال تیم ستاره هاست؟ خیر اما ممکن است بگوييم اگر تیم ستاره ها یکسال با هم تمرین گتتد بهترین تیم خواهند بوک اما اگر این اتفاق بیفتد دیگر برخی از آنها عضو تیم ستاره ها نخواهند بو در سازمانها معمولا ساختار به ۴ بخش_تولیته فروش/بازاریابی مالی و پرسنلی تقسیم می شود. این اجزا با هم تضادهایی دارئد | « * "مثلا تولید به منظور کاهش هزینه هی 56111 علاقه مندبة تولید انبوه است. بازاریلبی و فروش به. علت تنوع محصول و پاسخ مناسب به نیاز متغیر متتتری-علاقه منت به تولید با دسته های کوچک است و مالی علاقه مند به حداقل سرمایه گذا * چه کسی موفق ی شود؟ کسی که مدیر قویتری است یا به مکیرحاصل ‎ph‏ ‏بهینه بودن عملکرد کل تیستم نیست. اکثر مواقع مدیران عامل از بین مدیرآن بجخن های انازه شده انتخاب می شوند و آشنلیی میس نتارند ين أسته

صفحه 16:
[۳ Sn neve SSeS nee eOe eS eee ‏بايد به دنبال نقاط حساس و مؤثر كشت‎ * برخى تفكر سيستمى را ” علم يلس آور جديد “ مى نامند زيرابه ما مى ‎LS Sigal‏ يشو زیون زاه‌بطهدا در ببهتریه شزابط فقط در کوکلممفت بهبودی را بوجود می آورند ولی در بلندمدت اوضاع را بدتر می کنند " اما این سکه روی دیگری نیز دارد: یک اقدام کوچک اگر به خوبی و با قدرت کاقی در محَل مناسب صورت گیرد. می تواند پیشرفتی قابل ملاحظه و بزرگ در رفتار سیستم خلق کند. به آن قانون "اهرم کاری" می گویند. ‎ ,‏ * مشکل در شناخت این تقاط است. ‏* با تجزیه و تحلیل سیستمی و تبیه سازی می توا نقاط حساس و موثر هر ‎ly clea es‏ بيدا كرد و نا اثر كذاركن ‎yee eC a‏ حرکت سیستم را تندتر و یا کندتر نمود. ‏ين ‎

صفحه 17:
بايد به مهلتى كه برای دریافت پاسخ ضروری است. توجه نمود ثل دوروسنی این اصل را به عنوان اصل دهم از "ده فرمان روش سیستمی" آورده است. سیستمهای پیچیده. عامل زمان را نیز در سازمان خود در بر می گيرند. به علت ترکیب آثار حلقه های بازخور و همچنین به سبب مدت زملنی که برای حرکت جریانها و یا متغیرهای ذخاثر لازم می باشد باید از شتابزدگی اجتناب نمود. پیتر سَنگه در پنجمین فرتان, اصل فوق را چنین توضیح می دهد: اما از یک عمل نباید غافل شد و آن وجود تأخیر در سیستم است. فاصله زمانى بين عمل شما و ‎tb Shs‏ از آن تأخیر می تولندشما ‎Se oiled al,‏ احشی:دز: مورد عملگرد سیستم مبتلا ساردویا ات رو مايا مرها آن سمرآهی ‎seals El wast‏ آورد. سرمایه گذاری, استخدام و تخصیص متابع به پروژّه ها مثالهایی از تاخیر هستند أكر به درستى بة تاخير نكاه نکنیم دچار مشکل می شوك به عنوان مثال جر تأخير بين خوردن غذا و احساس-صيرى. سبب مى كرد كه ما دجار امتلاء معدة شويم. مان لازم برای اتمام پروته های-ساختمانی بررگ» سبب امَافه ساخت مسکن می گرد و این ام آشفتگی در بازار مسکن را به دنبال خواه-داشت. تأخير بين تعتمیم کشاورزان به کشت یک محصول و فصل برداشت کر می تواند موجچ آشتگی در بدا یک صول خاس شود (مشد [نچه سالیان طولانی در موک ‏ ری و پیاز به طور متناوب اتفاق می افتاد. ناپایدار کننده آن بیشتر هر چه اندازه تاخیر بزرگتر باشد جای ۲ انیه ۱۰ ثانیه است 55 مانند دوه ی آیی که زمان پاسخ آن به

صفحه 18:
یادگیری یک فرآیند بازخوردی *_یادگیری. یک فرایند بازخوردی است که در آن با استفاده از اطلاعات گرفته شده از جهان واقعی و مقايسه لن با هدف. تصمیّم انخاذ شّده و عمل انجام شده منجر به ایجاد تغییر در وضعیت فعلی می شَود. * مکانیزم بازخورد در چرخه دمینگ هم دیده می شود. i 1 8 SN تادوم :

صفحه 19:
یادگیری یک فرآیند بازخوردی در حلقه تصمیم تنها ورودی برای اتخاذ تصمیم. اطلاعات جهان وآقعی نیست بلکه قواتین و سیاستهای تصمیم نیز از ورودیهای دیگرند که در نهایت تصمیم را می سازند. قوائین و سیاستهای تصمیم متأثر از مدلهای ذهنی تصمیم گیرنده هستند. مدل ذُهَعی: برداشتهای شخص از مجموعه شبکه علل و تأثیرات آنها می باشد كه 59 سن فتن نه عدم

صفحه 20:
یادگیری یک فرآیند بازخوردی *_مدل ذهنی شخص به مرور زمان با گرفتن بازخورد از اطلاعات دنیای واقعی خود را تعدیل می نماید. * بدین ترتیب مکانیسم تصمیم گیری از دو حلقه تشکیل شده است که یکی بضورت كوتام مدت سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد و دیگری بصورت پلند مدت. هفته دوم

صفحه 21:
ال موانع يادكيرى * در حلقه های دوگلنه بازخوردی یادگیری. موانعی رخ می دهد که فرایند یادگیری را مى كتهد مثال: روش درمان مبتلایان به اسکوروی - ۱۶۰۷ لانگستر با انجام آزمایش کنترل شده ای اثر آبلیمو را در درمان این بیماری مشخص نمود. - ۲۷۴۷-دکتر جَمَیز ليند. طی آزمایشهایی نشان داد که تنها مصرف مرکبات مور ات 7 ۱۷۹۵ تیروی دربلیی پادشاهی انگلستان به مصرف منظم مرکبات روی آورد و اسکوروی | در اين نیروريشه کن شد. - ۱۸۶6: مصرف مرکبات توسط کشتی های تجاری انگلستان_صورت پذیرفت و آین بیماری بین بارگانان ريشه کن شد. بیماری = ع#اسال #اخير فر ياذكيرق ين

صفحه 22:
هفته دوم nen Aaa: ‏سم‎ مدل‌های دهلی تب داتحرلت ماوت ۳ الى د استخوج ‎SET oe‏

صفحه 23:
موانع یادگیری * بيجيدكى بويا پویایی: همه چیز در حال تفییر است, تعامل محکم: همه چیز در سیستمها و جهان طبیعت با هم در تعملند. اعمال کنترل جدوبیله بازخورد: تضمیم ما وضع دنیا را تقییر می دهده این تغییر در طبیعت ائر می گنارد و كيكران را به عمل وا میا غیرخطی بودن: تعامل چند عمل در تثیر بر سیستم وابستگی تاریخی: بییشتر اعمال برگشت نلپذیرند(نیمرو را نمی توان دوباره تخم مرغ کرد) و انتخاب یک مسیر ما را از اه حل های دیگر باز ی دارد خودسازماندهی: آشفتگی ای کوچک اتفاقی ‎ally‏ ساختاربازخوردی بر روی سیستم اثرگذاشته و در سیستم پوبایی ایجاه می نمایند. تطابق: قابليتها و قوانین تصمیم گیری با تجربه و طی زمآن تیم کند. تاععلوم: در سیستمهای پیچیده» ‎gy Cle‏ معلول از لحاظ نان و مکان ماوت اند و در حالیکه که ما کتبال علتها هستیم توچهمان بیشتر به علائم کشیده می شود. همچتین سباستها تر تلو له اغلب معلوم و آشکار Seay see ‏مشخصه توازن: تخیرهای زمانی مستلزم واکنش های درازمدت است که با واکنش های کوتاه مدت متفاوت است.‎ ‏سیاست های کلیدی با تاثیر زیا ابتدا وضع را بدتر مى كند و سپس باعث رفتار خوب می شوند و سیاستهای‎ ‏کلیدی با تثیر کم اول وضع را بهتر می کنند و سپس شرایط را بدتر می كنند.‎ em ie

صفحه 24:
ال موانع يادكيرى * اطلاعات محدود - همه اطلاعات را جمع آوری نمی کنیم. ‎eel) cs Get S‏ - اطلاعات را با تاخیر دریافت می کنیم. - چشم فقط آنچه را که مفز بزای درک کردن آماده می کند می |« بیند. ين

صفحه 25:
71للالسلسل لل ‎EET‏ ‏موانع يادكيرى '_متغيرهاى مغشوش كننده و مبهم - ابهآم كيفى به علت وجود معلنى مختلف از يك واثه يا عبارت در زبان گفتاری 3

صفحه 26:
موانع یادگیری عقلانیت محدود و ادراک نادرست از بازخورد - أي كرصورتى كه داده هاى مناسب وجود داشته باشد آيا ما قادر به اتخاذ تصمیم مناسب هستیم؟ ظرفیت ذهن انسان برای فرمهله کردن و حل مسائل پیچیده در مقایسه با ابعاد مساثل بسیارناتوان است,م ذهن واقع گرا عمل می کند. *_حلقه ها را باز فرض نمی کند. ۲ تاخیرهای زمانی بین تصمیم و اثرات را در نظر نمی گیرد. درک صحیحی از مفاهیم جریان و حالت تذارک - محدودیت های زیاه‌ی_در توجه حافظه فراخوانی» ‎SSE‏ هفته دوم اطلاعات و زمان وجود دارد.

صفحه 27:
موانع یادگیری نقشه های ادراکی معیوب - روابط علی از ویژگیهای اصلی مدلهای ذهنی است. هفته دوم هن همواره کر حال ساختن و به روز نمودن برداشت های خود از روابط علی و معلولی استت. معمولاًبرداشتهای ما شامل خلقه های علی بسیار محدود و اندکی است. مردم كملل جد لین دارتت که هر ععاوفی یک ‎ol Fly sph cle‏ را بیابند تحقیق و جستجو را متوقف می کنند. بگه‌اصل اساسى در سیستم ‎Rattle‏ رجات زر به واسطه ساختار میتی اه مردم تمایل دارند رفتار را ده اشعاص تست دعند ۶ا به ساختار سیستم

صفحه 28:
ال موانع يادكيرى * استنباطهاى نادرست از يويايى - اكر مَدَلَ ذهنى صحيح باشد آيا لزوما منجربه تصميم درست مى كردد؟ * اخذ بهترین تصمیم نیازمند استنباط پیامدهای قوانین تصميم كيرى که هرکت-مورک آزمون وقَعنشده و اطلاعی از آن نداریم می باشد.(حل تجودى معادلات کیفرانسیل خیشوطی_با در جات بالا) ‎ol‏ اسان در لكرش همه جانيم وديوويث كارو «انسان توانایی لازم در تحَیل همزمان چتدعامل را ندارد. ين

صفحه 29:
ال موانع يادكيرى * استدلال غير علمی: خطا و انحراف های قضاوتی - اشخاص در تصمیم گیریها و داوری خود معمولا به گزینه های موجود اطمینان بیش از حد می کنند. - یا در داوربهای خود از نگرش آرزو و امید استفاده می نمایند و فرض را بر کتترل اوضاع قرار مي دهند. ين

صفحه 30:
ال موانع يادكيرى تعصبات و موانع شخصى در يادكيرى - با تعصّب سعى در اعمال نظر خود بر ديكران داريم. 7 تمام اعمال و رفتار خود را عین حقیقت می دانیم. 7 با مخفی نمودن برخی اطلاعات مهم از دیگران و اجتناب از برخی ‎He‏ سعی در مخفی نمودن مدل ذهنی خود از دیگران می ين

صفحه 31:
ال موانع يادكيرى * مشكلات اجرا < ممکن است همه درست باشد ولى اجرا درست نباشد جون يريت به نتيجه نكاه مى كند ممكن است ياه حل را كنار بگذارد. ين

صفحه 32:
نیازمندی های یادگیری موفق در سیستمهای پیچیده بهبود فرآیند یادگیری. مزایای جهان مجازی 7 آزمایشگاه ارزان قیمتی را برای یادگیری فراهم می کند. بهزمان و مان اجازهبه هم فشردگی یا بسط و توسعه می دهد. ~ " اعمال می توانند تحت شرایط متفاوت و یکسان تکرار شوند. - از بازتاب اعمال می توانند جلوگیری کنند. تسميم سای خط ناكسو اشح دنيائواقفى زا فى توان در دثناى مجازى اتخاذ كرد. 7 "هر دنیای واقعی بسیاری از تصمیم گیری ها برگشت ناپذیرند. - در دنیای مجازی شما می توانید استراتژی هلیی را بیازماییت که گمان می کنید تتایج ضعیفی تسوا منجر به قاجعه می گردند. 7 بررسی شرایط حدی مهمتر و آموزنده تر از شرایط معمول است. ين

صفحه 33:
نیازمندی های یادگیری موفق در سیستمهای پیچیده "_بهبود فرآیند یادگیری. مزایای جهان مجازی

صفحه 34:
[۳ Sn neve SSeS nee eOe eS eee ‏مندی های یادگیری موفق در سیستمهای پیچیده‎ ‎ee eles 3‏ < مدلها برای غلبه بر نقص ها و ایرادهای مدل ذهنی. مهارت های ناشی از استدلالهای علمی و فرآیندهای گروهی کافی نیستند و مدلسازان در ‏دنیای مجازی بیشتر به بازی می پردازند تا تفکر. - افراد برای_-بازتاب نتایج زماوم صرف نمی کنند. اختلاف بین نتایج و انتظاراتشان را تشخیص نمی دهته» پرسش هایی را در لین زمینه مطرح ‎al‏ نمی کنند و آزمون هایی به منظور تشخیص جایگزین های رقابتی تدبیر ‎BES ost‏ - یادگیری در دنیای مجازی زملنی شتاب می گیرد که فرآیند مدلسازی به افراد کمک کتد کا چاه بگیرند چگونه ساختارهای بازخوردی وا ‏ين ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان