علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها

tajzie_tahlil_sistemha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
11620 بازدید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها”

تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: نام درس: تجزيه و تحليل سيستمها و روشهاتعداد واحد: 3منبع: تجزيه و تحليل سيستمها و روشهامولف: دکتر شمس السادات زاهديناشر: دانشگاه پيام نورمدرس: علاالدين رفيع زاده

اسلاید 3: اهداف درسآشنايي دانشجو با نظريه سيستميشناخت انواع سيستمهاوظايف تجزيه و تحليل سيستمها و روشهااهداف آشنايي با فنون تجزيه و تحليل سيستمها و روشهاجدول تقسيم کار، نمودار جريان کار، طرح جا و مکانروشهاي برنامه ريزي شبکه اي و روشهاي کارسنجي

اسلاید 4: فصل اولسيستم و نگرش سيستمي

اسلاید 5: در اين فصل ابتدا کلياتي در باره سيستم مي آيد و ضمن ارائه تعريف جامعي از سيستم به بررسي عناصر متشکله آن پرداخته ميشود. سپس به بعضي از انواع طبقه بندي هاي سيستمي اشاره ميگردد و ويژگيهاي سيستمهاي باز مطرح مي شود. در پايان فصل ضمن توضيح درباره نظريه عمومي سيستمها و نگرش سيستمي, نحوه عملکرد فردي که طرز تفکر و نحوه نگرش خود را بر سيستم نگري استوار مي سازد, توضيح داده مي شود.

اسلاید 6: سيستم چيست؟ سيستم مجموعه اي است از اجزاي به هم وابسته که به علت وابستگي حاکم (روابط متقابل) بر اجزاي خود کليت جديدي را احراز کرده و از نظم و سازمان خاصي پيروي مي نمايد و در جهت تحقق هدف معيني که دليل وجودي آن است فعاليت مي کند.

اسلاید 7: نمونه هايي از سيستم سيستمها بيشمار هستند. برخي از نمونه هاي سيستم عبارت است از:مولکولها؛ سلولها؛ نباتات؛ حيوانات؛ انسانها؛ جوامع؛ ماشينها و ديگر نظامهاي مکانيکي؛ منظومه هاي کيهاني؛ نظامهاي اجتماعي, سياسي, اقتصادي و فرهنگي؛ سيستم اطلاعات؛ کامپيوتر؛ نظامهاي توليدي, آموزشي, تامين اجتماعي, خدمات درماني, ارتباط جمعي؛ حسابداري بايگاني؛ نظام حقوق و دستمزد, بازنشستگي, ارزشيابي, کارکنان و کنترل و ... . در اين کتاب مفاهيم نظام و سيستم مترادف گرفته شده است.

اسلاید 8: ترکيب سيستم هر سيستم از اجزايي تشکيل شده است و هر جزء نقش خاصي را در جهت تحقق هدف سيستم ايفا مي کند. ترکيب سيستم را مي توان در شکل زير نشان داد:دروندادبروندادفرايند تبديلمحيط سيستمبازخور

اسلاید 9: درونداد Input دروندادها يا داده ها عبارتند از کليه آنچه که به نحوي وارد سيستم مي شود و تحرک و فعاليت سيستم را سبب مي گردد. بديهي است که بدون تزريق داده, ادامه حرکت و زيست سيستم ممکن نخواهد بود. در يک نظام توليدي، داده ها عبارتند از مجموعه اي از نيروي انساني با درجات متنوعي از مهارتها و تخصصها, مواد اوليه, سرمايه, انرژي, تکنولوژي, اطلاعات و غيره.

اسلاید 10: فرايند تبديل (ميانداد) Process دروندادي که به سيستم وارد مي شود طبق برنامه سيستم در جريان تغيير و تبديل قرار مي گيرد در واقع کار در سيستم انجام مي شود و در نتيجه در داده ها تغيير به وجود مي آيد در نظام دانشگاهي دانشجو که يکي از داده هاي سيستم است در فرايند تبديل قرار ميگيرد و ذهن او با مفاهيم واژه ها و مطالب علمي آشنا مي شود و در نگرش او تغييراتي پديد مي آيد.

اسلاید 11: برونداد (ستاده ها) Out putداده هايي که در فرايند تبديل قرار مي گيرند, طبق نظم و سازماني که بر سيستم حاکم است, به صورت کالا يا خدمت, از سيستم به محيط صادر مي شوند. دانشجوي فارغ التحصيل, تحقيق و پژوهش, برخي از ستاده هاي نظام دانشگاهي هستند. کالاي توليد شده ستاده يک نظام توليدي است. خدمات عمومي از ستاده هاي بعضي از سازمانهاي اجتماعي مي باشند.

اسلاید 12: بازخور (بازداد) Feedback بنا به نظر «لودويک فون برتا لانفي» (Ludwig Von Bertanffy)بازخور فرايندي دوراني است که در آن قسمتي از ستاده, به عنوان اطلاعات به درونداد پس خوانده ميشود و به اين ترتيب, سيستم را خود کنترل ميسازد مثل ترموستات که وظيفه حفظ دماي ثابت را بر عهده دارد. به عبارتي ديگر بازخور يعني يک مدار ارتباطي که نحوه عملکرد سيستم را مشخص مي نمايد و انحرافات را تعيين مي کند.

اسلاید 13: محيط سيستم هر سيستم در محيطي قرار دارد و از عوامل محيط تاثير ميپذيرد و بر آنها اثر مي گذارد. به عبارت ديگر, سيستم و عوامل محيطي, مانند عوامل طبيعي, فرهنگي, ايدئولوژيکي, اجتماعي, سياسي و اقتصادي بر هم تاثير و تاثر متقابل دارند. به اين ترتيب, محيط هر سيستم را عواملي تشکيل مي دهند که اگر چه جزء سيستم نيستند, اما تغيير در هر يک از آنها مي تواند موجب تغييراتي در سيستم شود.

اسلاید 14: طبقه بندي سيستم ها

اسلاید 15: الف: سيستم هاي اصلي و فرعي سيستم ها به دو دسته اصلي و فرعي تقسيم شده اند. سيستم هاي فرعي جزيي است که بر خود نظارت دارد و وظيفه خاصي را انجام ميدهد و براي رسيدن به هدف معيني مي کوشد . با ديد گسترده تري اين سيستم فرعي که نقش ويژه اي را ايفا ميکند خود يکي از اجزاي تشکيل دهنده سيستم بزرگتري است که مي توان آن را سيستم اصلي نام نهاد. بنابراين سيستم اصلي از به هم پيوستن چند سيستم فرعي پديد مي آيد.

اسلاید 16: ب: تقسيم سيستم ها به باز و بسته سيستم بسته سيستمي ساده است که با محيط خود ارتباطي برقرار نميکند. سيستم باز سيستمي است که با محيط خود در ارتباط است. سيستم هاي بسته در برخورد با محيط سازمان خود را از دست ميدهند يا جهت فعاليتشان تغيير مي کند.

اسلاید 17: در هر سيستم عواملي وجود دارند که در خلاف جهت نظم سيستم عمل مي کنند و مختل کننده انتظام سيستم هستند. اين عوامل را «آنتروپي» (entropy) مي خوانند. آنتروپي به دو گونه تقسيم مي شود: آنتروپي مثبت که عملکردش در خلاف جهت نظم سيستم است و آنتروپي منفي که عملکردش در خلاف جهت آنتروپي مثبت است يعني: براي ايجاد تغييرات و تعديلاتي در جهت اصلاح انحرافات و به منظور بقاي سيستم در محيط عمل ميکند.

اسلاید 18: خواص سيستم هاي باز1- کليت و جامعيت وجودی 8- گرايش به فنا 2- سلسله مراتب 9- گرايش به تکامل 3- همبستگی بين اجزاء 10- گرايش به تعادل يا خود 4- تناسب بين اجزاء نگهداری 5- گردش دايره وار 6- خاصيت توليد مثل 7- همپايانی

اسلاید 19: 1-کليت و جامعيت وجودي سيستم در کليت وجودي خود خواصي را ظاهر مي سازد که در اجزاي تشکيل دهنده آن به تنهايي وجود ندارد اين کليت نيز نتيجه گرد آمدن اجزا مجرد نيست بلکه ارتباط اجزا با يکديگر و نحوه ترکيب نظم و سازمان يافتن آنهاست که کليت سيستم را به وجود مي آورد و سيستم با چنين جامعيت وجودي است که خواصي را از خود نشان مي دهد. سيستم سازماني در کليت و جامعيت وجودي خويش توان و بضاعتي را مي يابد که او را به انجام وظايفي قادر مي سازد.

اسلاید 20: 2-سلسله مراتب : در سيستم ها نوعي سلسله مراتبي از نظر ساختاري (يعني نظم اجزا) عملکردي و رفتاري (يعني فرايندها) وجود دارد. در هر سيستم عناصري وجود دارد که آن عناصر به نوبه خود سيستم هاي کوچکتري هستند که ساخت و عملکرد ساده تري دارند . به اين ترتيب مراتب وجود يک زنجيره مرتبه اي است که هريک از مرتبه ها ساخت و خواصي علاوه بر ويژگي هاي مرتبه پيشين دارد .

اسلاید 21: طبقه بندي سلسله مراتبي بولدينگ به صورت زير است

اسلاید 22: اول- سطح بافتها و چار چوبهاي وجودي يا سازه هاي ايستايي: سطحي است که سيستم ها در آن حالت ايستا دارند مثل اتمها و مولکولها. دوم- سطح سيستم هاي ديناميک ساده يا ساعت گونه ها : در اين سطح حرکت و پويايي آغاز مي شود و سيستم ها از خود حرکت نشان مي دهند . مثل گردش منظومه هاي کيهاني. سوم- سطح سيستمهاي ((سايبرنتيک)) يا سيستمهايي که با مکانيسم بازخورکنترل مي شوند . مثل ترموسات: از ويژگيهاي اين سطح انتقال و تبادل اطلاعات است (مثل الگوهاي تعادل بدن).

اسلاید 23: چهارم- سطح سيستم هاي باز يا سطح ياخته با خصوصيت توليد مثل: حيات از اين سطح آغاز مي شود مثل سلولها و ارگانيسم به طور کلي. پنجم- سطح نباتات يا سطح ارگانيسم هاي پست: مشخصه اصلي اين سطح تقسيم کار بين ياخته هاست. ارگانيسم ها حسي در اين سطح در حدي بسيار ابتدايي شروع به فعاليت مي کنند. مثلا گياه با کمک ريشه ساقه برگ گل و ساير اجزاي خود گرما و سرما يا تاريکي و روشنايي را حس مي کند و عکس العمل مناسب از خود نشان مي دهد. ششم- سطح حيوان: سطح يادگيري هوشياري و آگاهي نسبت به وجود خود و با تحريک و رفتار قابل پيش بيني تکامل گيرنده ها و دستگاه هاي عصبي .

اسلاید 24: هفتم- سطح انسان : با خصوصيات تحريک زياد ورفتار قابل پيش بيني با گيرنده هاي اطلاعاتي پيشرفته و نيز: آگاهي نه تنها نسبت به وجود خود بلکه نسبت به غير ارتباط به وسيله زبان و غيره. هشتم- سطح سيستم هاي اجتماعي : اجتماع انسانها با خصوصيات فرهنگي و نظام ارزشها و رفتارهاي خاص اجتماعات بشري.نهم- سطح سيستم هاي نمادين و سطح استعلايي يا سطح ناشناخته ها و مطلقها : سيستم هاي نمادين مثل زبان منطق رياضيات علوم هنرها اخلاق و غيره . سطح نا شناخته ها سطحي است که ما فوق اجتماعات بشري و سطحي برتر از آن است که در حال حاضر بتوان آن را درک کرد.

اسلاید 25: 3- همبستگي بين اجزا يکي از مهمترين مشخصه هاي سيستم,وجود همبستگي بين اجزاي تشکيل دهنده آن است . منظور از همبستگي اين است که هر جز در سيستم , به نحوي با ساير اجزا مرتبط است و به علت وجود اين همبستگي چنانچه در جزيي خللي وارد شود, ساير اجزاي نيز از آن خلل, متاثر مي گردنند اگر عضوي به درد آيد, ديگر عضوها نيز بي قرار مي شوند.

اسلاید 26: 4- تناسب بين اجزابين اجزاي هر سيستم تناسب سنخيت و اکمال متقابل موجود است. وجود تناسب بين اجزا سبب حفظ هويت و کليت سيستم مي شود. چنانچه اجزاي سيستم با هم متناسب نباشد , در کار سيستم خلل ايجاد مي شود. در يک نظام دانشگاهي, تعداد دانشجويان بايستي با تعداد استادان متناسب باشد و همچنين بايستي بين کادر علمي و کار اداري و واحداي خدماتي تناسب لازم برقرار شود .

اسلاید 27: 5- گردش دايره وارفرايند درونداد, تبديل, و برونداد, جرياني مستمر و مداوم است. به اين معني که با صدور برونداد, سيستم بار ديگر آماده کسب نيرو و تجديد فعاليت مي شود و اين جريان به شکل گردش دايره وار ادامه مي يابد. در يک نظام توليدي , وقتي کالايي توليد مي شود, به بازار عرضه مي گردد و با فروش آن در آمدي به دست مي آيد که اين درآمد مجداّّ براي خريد مواد اوليه مورد استفاده قرار ميگيرد و سيستم از آن تغذيه مي کند و به حرکت خود ادامه مي دهد .

اسلاید 28: 6- خاصيت توليد مثل از ديگر ويژگيهاي سيستم هاي باز, ميل به جاودانگي است. سيستمها گرايش به جاودانه سازي خود دارند و تا جايي که امکان داشته باشد به حيات خويش ادامه مي دهند. چنانچه در کار سيستم, نقصي پديد آيد, در رفع آن مي کوشد و براي ادامه حيات تلاش مي کند و در غير اين صورت, از طريق توليد مثل وجود خود را در ديگري ادامه مي دهد .

اسلاید 29: 7- همپاياني سيستم مي تواند از راهها و مسيرهاي متفاوتي به هدف واحدي برسد. به عبارت ديگر , حالات پاياني واحدي ممکن است از شرايط اوليه متفاوت و با راههاي متفاوت حاصل شود . برتالنفي اصل همپاياني را در سال 1940 مطرح کرد و مثالهايي نيز براي آن برشمرد . از جمله به خار پوست دريايي اشاره کرد که مي تواند از طريق يکي از راههاي زير به وجود آيد:الف- از يک تخمک کامل ب - از هر يک از دو نيمه يک تخمک تقسيم شده ج - از آميزش دو تخمک کامل

اسلاید 30: 8-گرايش به فنا در درون سيستم ها عواملي به وجود مي آيند که سيستم را از جهت اصلي آن منحرف مي سازند و تمايل در جهت عدم تعادل دارند . همان طور که قبلاّ گفته شد اين عوامل را آنتروپي مي خوانند . آنتروپي در سيستم هاي بسته , معيار کهولت يا از هم پاشيدگي سيستم است و باعث مي شود که سيستم سرانجام به سوي بي نظمي و اغتشاش تمايل يابد .

اسلاید 31: 9-گرايش به تکاملمنظور از تکامل عبارت است از پيچيدگي ساخت و تنوع خواص. چنانچه ساختار سيستم, پيچيده تر شود و در اثر آن پيچيدگي, عملکردهاي متنوع تري از سيستم به ظهور رسد و خواص بيشتري ارائه شود, سيستم متکاملتر شده است.

اسلاید 32: 10- گرايش به تعادل يا خودنگهداري پويااز ديگر ويژگيهاي سيستمهاي باز خصوصيت تعادل گرايي يا خودنگهداري پويا و حالت پابرجايي است. منظور از اين حالت، تلاش سيستم در حفظ متغيرهاي ضروري خود درمحدوده اي معين به منظور ادامه حيات سيستم مي باشد.

اسلاید 33: نظريه عمومي سيستم ها و نگرش سيستمي نگرش سيستمي, بررسي پديده ها از طريق در نظر گرفتن کل پديده است. در واقع مي توان گفت که اين نگرش, آميزه جديدي است از روشهاي قياسي و استقرايي که ضمن دارا بودن محاسن هر دو, فاقد عيوب آنهاست. زيرا در آن, هم کليت پديده مورد نظر است و هم ارتباط بين اجزاي تشکيل دهنده آن مورد توجه قرار ميگيرد.

اسلاید 34: نگرش سيستمي چارچوبي منطقي و علمي ارائه مي دهد که با ساير نگرشها متفاوت است و اين تفاوت از چندبعدي بودن آن ناشي مي شود. لذا فردي که قالب ذهني خود را بر مبناي سيستم نگري استوار است مي تواند به شناخت کامل تري از محيط خود دست بيايد.

اسلاید 35: بنابراين مي توانيم نتيجه بگيريم که فردي که جهان بيني و نحوه تفکر خود را بر نگرش سيستمي استوار مي سازد نه تنها از يک بعدي بودن و قشري فکر کردن مبري است و از تعصب ناآگاهانه و يک سو نگري دوري ميجويد, بلکه با بررسي کامل درباره کليت يک موضوع و در نظر گرفتن کليه ارتباطات ممکن (در حد امکان) ميکوشد تا به شناخت کاملتري از موضوعات و سيستمهاي محيطي خويش دست يابد و در موقعيت شناخته شده اي وظايف خويش را انجام دهد.

اسلاید 36: فصل دومتجزيه و تحليل سيستم چيست و تحليل کننده سيستم کيست ؟

اسلاید 37: هدف هاي کليتجزيه و تحليل سيستم ارتباط مديريت با تجزيه و تحليل سيستموظايف واحد تجزيه و تحليل سيستم ها فوايد تجزيه و تحليل سيستم ها تحليل کننده سيستم کيست ؟سيکل تجزيه و تحليل

اسلاید 38: تعريف تجزيه و تحليل سيستمتجزيه و تحليل سيستم عبارت است از شناخت جنبه هاي مختلف سيستم و آگاهي از چگونگي عملکرد اجزاي تشکيل دهنده آن و بررسي نحوه و ميزان ارتباط بين اجزاي آن به منظور دستيابي به مبناي جهت طرح و اجراي يک سيستم مناسبتر است. تجزيه و تحليل سيستم به ما کمک مي کند تا موقيعت فعلي سازمان را به خوبي درک کنيم, از جريان کار مطلع شويم و آن را مورد ارزيابي قرار دهيم و براي رفع نارسائيها و مشکلات, بهترين راه حل را انتخاب و توصيه کنيم.

اسلاید 39: روشprocedureروشprocedure عبارت است از يک رشته عمليات و مراحلي که براي اجراي کل يا قسمتي از يک سيستم انجام ميشود.

اسلاید 40: شيوه MethodشيوهMethod عبارت است از تشريح جزئيات و نحوه انجام دادن کار مثل استفاده از کارت جهت حضور و غياب کارکنان و يا استفاده از کامپيوتر براي تنظيم ليست حقوق کارکنان .

اسلاید 41: ارتباط بين سيستم، روش و شيوه

اسلاید 42: ارتباط مديريت با تجزيه و تحليل سيستم يکي از مهمترين وظايفي که براي مديران برشمرده اند وظيفه ايجاد تغيير است . مديران موظفند در عين حال که تعادل سازمان خود را حفظ مي کنند , همگام با آخرين تغييرات و تحولاتي که در جهان رخ مي دهد , تغييرات لازم را در سازمان خود بهره گيرند .

اسلاید 43: مديران بايد خود از عوامل ايجاد تغيير باشند و اين اصل را باور داشته باشند که سرعت در پذيرفتن افکار و روشهاي نو به موفقيت سازمان متبوعشان کمک ميکند.

اسلاید 44: با کمک تجزيه و تحليل سيستم ها و روشها شيوه هاي انجام کار, مي توان اولا: بررسي دوباره اي از هدفهاي سازماني به عمل آورد, ثانيا: با نحوه انجام کارها در وضع موجود آشنا شد ثالثا: به کمبودها, نقايص و مشکلات پي برد, رابعا: با استفاده از روشهاي علمي, راهها و شيوه هاي بهتري را انتخاب کرد و به مرحله اجرا گذارد .

اسلاید 45: نياز به تجزيه و تحليل شديداً احساس مي شود و مديريت بايستي با توجه به اوضاع و احوال سازماني و امکانات در دسترس از خدمات متخصصين تجزيه و تحليل (داخلي يا خارجي) استفاده مناسب را به عمل بياورد.

اسلاید 46: وظايف واحد تجزيه و تحليل سيستمها چنانچه واحد تجزيه و تحليل سيستم ها در داخل سازمان به وجود آيد, به عنوان واحد ستادي عمل ميکند و مديران را در اجراي وظيفه ايجاد تغيير مدد ميرساند.

اسلاید 47: اهم وظايف واحد تجزيه و تحليل سيستم ها و روشها بررسي تجزيه و تحليل ترکيب و سازمان به منظور ايجاد تشکيلات مناسب با احتياجات سازمان . استقرار مناسبترين سيستم ها روشها و شيوه هاي انجام کار در سازمان . تهيه اطلاعات دقيق و به هنگام براي مديران و مقامات مسئول. تدوين دستورالعملهاي کتبي و مدون به توصيه مقامات مسئول سازمان . بررسي و تجريه و تحليل نمودار جريان کار , به منظور جلوگيري از تداخل و تکرار و حذف مراحل زائد کار.اندازه گيري کار به منظور کوتاه کردن زمان انجام کار و ايجاد سرعت در ارائه کالاها و خدمات به مشتريان و ارباب رجوع . بررسي و تجزيه و تحليل سيستم بايگاني و مديريت امور اسناد.

اسلاید 48: فوايد تجزيه و تحليل سيستم هاتجزيه و تحليل سيستمها اقدامي مناسب جهت بررسي مسائل و مشکلات سازماني. بهره وري يک سازمان را معمولا از دو طريق مي توان افزايش داد: اول با تشويق افراد به کار کردن با سرعت بيشتر, دوم با ساده کردن و بهبود بخشيدن به روشهاي کار . تجزيه و تحليل سيستمها را مي توان اقدامي در جهت مددرساني به مديران و مقامات مسئول در امر سياست گذاري و تصميم گيري دانست . طراحي ساختار مناسب سازماني .جلوگيري از دوباره کاري .کاهش ضايعات .به دست آوردن اطلاعات دقيق و به موقع .

اسلاید 49: تحليل کننده سيستم کيست ؟ تحليل کننده يا آناليست , فردي است علاقه مند به کار تجزيه و تحليل سيستم ها و روشها و متخصص در اين زمينه که با استفاده از آموخته هاي علمي و تجارب علميش , صلاحيت لازم جهت انجام دادن بررسيهاي جامع و همه جانبه در امر تجزيه و تحليل را واجد است .

اسلاید 50: از آناليست انتظار مي رود: اولا: نحوه کار سيستم را بررسي مي کند. ثانيا: نتايج بررسيهايش را مورد تجزيه و تحليل دقيق قرار ميدهد. ثالثا: سيستمي را طرح ريزي ميکند که داراي کارآيي بيشتري باشد. رابعا: براي اجرا و استقرار سيستم جديد؛ همکاري مي کند و توصيه هاي لازم را ارائه مي دهد.

اسلاید 51: برخي از ويژگيهاي آناليست از اين قرار است :1-آناليست بايد به کار تجزيه و تحليل معتقد و علاقه مند باشد . 2-آناليست بايد داراي ذهني پرسشگر باشد . 3- آناليست موظف است اجزاي سيستم را در ارتباط با يکديگر ببيند و آنها را به صورت هماهنگ و متحد در آورد ( يعني به صورت يک کل متشکل و هماهنگ) 4-آناليست بايد متوجه نقش مهم کارکنان سازمان باشد و با مسائل انساني و ريزه کاريهاي رفتار کارکنان در سازمان آشنا باشد . 5- آناليست بايستي با بررسي کافي و برخورد سيستمي , علتها را از معلولها تشخيص دهد و براي رفع مشکل , نسبت به شناخت علل اصلي به وجود آورنده مشکل , اقدام کند و راه حلهاي منطقي و عقلايي , جهت بر طرف کردن علل واقعي ارائه دهد .6- آناليست بايستي واقعيات را همان گونه که هستند, بييند و بکوشد حالت بي طرفي خود را حفظ کند و از دخالت دادن اغراض و نظرات شخصي خويش در کار تجزيه و تحليل اجتناب کند . 7- آناليست بايد به ابعاد اخلاقي و جنبه هاي ارزشي نيز توجه داشته باشد . 8- آناليست بايد صبور باشد .

اسلاید 52: شناخت کل سيستمتنظيم گزارش پيشنهادي انتخاب روش مناسبارزيابي نتايج هر يک از روشهابررسي راه هاي حل مشکلتعيين علل مشکلانتخاب مهمترين مشکلتشخيص مشکلاتپيگيري جهت اجرااستقرار روش نوجرح و تعديل روش نوارزيابي مجدد روش نو

اسلاید 53: فصل سوممراحل تجزيه و تحليل سيستمها

اسلاید 54: تعريف روش علمیپژوهش علمی اصولاً کوشش نظام مندی برای پاسخ دادن به پرسشهاست و ساختار آن متکی بر يک نظام منطقی است که روش علمی ناميده می شود.

اسلاید 55: مراحل تجزيه و تحليل سيستمها (به روش علمی)توضيح و توجيه مشکلايجاد فرضيه هايي درباره مشکل و علل ايجاد آن انتخاب فرضيه اهم جمع آوري اطلاعات درباره فرضيه اهم طبقه بندي اطلاعات مکتسبه تجزيه و تحليل اطلاعات اخذ نتيجه

اسلاید 56: 56تشریح مراحل تجزیه و تحلیل سیستم مرحله اول : شناخت مشکل و تبیین آن مشکل یا مشکلات مربوطه ممکن است از سوی مدیران،مقامات مسئول سازمانی و یا شخص آنالیست شناسایی گرددمشکل مربوطه بایستی :- به اندازه کافی اهمیت داشته باشد که وقت و هزینه را بتوان صرف آن کرد .- برای تشخیص مهم بودن مشکل باید ارتباط آن با هدف سازمان را بررسی کرد .- در شناخت مشکل باید دقت کرد علتها با معلولها اشتباه نشوند .

اسلاید 57: 57مرحله دوم : ایجاد فرضیه پس از شناخت مشکل بایستی درباره عواملی که سبب بروز مشکل شده اند حدث زد و فرضیاتی را مطرح کرد و فرضیه اهم (مهمترین و محتمل ترین راه حل )را برگزید.

اسلاید 58: 58مرحله سوم : جمع آوری اطلاعات در این مرحله بایستی اطلاعاتی را پیرامون مشکل و راه حلهای آن کسب کرد .هر چه صحت و دقت اطلاعات بیشتر باشد ،احتمال شناخت واقعیت و دستیابی به راه حل مناسب برای مشکل بیشتر خواهد بود .

اسلاید 59: 59روشهای گرد آوری اطلاعات 1- استفاده از کتابخانه 2- کسب اطلاعات از اسناد و مدارک و بایگانی ها و آرشیوها 3- مراجعه به جداول و نمودارهای سازمانی 4- مشاهده 5- تهیه و تنظیم پرسشنامه 6-انجام مصاحبه

اسلاید 60: 601- کتابخانه قبل از استفاده از روشهای دیگر محقق باید از کتابخانه استفاده نماید تا از اقدامات تکراری جهت جمع آوری اطلاعات خود داری کند .اطلاعات موجود در کتابخانه از طریق کتب ، نشریات علمی و تخصصی ، جراید روز مره ، میکروفیلم ،نوار و غیرهجمع آوری می گردند .

اسلاید 61: 612- استفاده از اسناد و مدارک و بایگانی ها آنالیست با مراجعه به اسناد ، مدارک و پرونده های موجود در بایگانی ها و آرشیو ها اطلاعات زیادی درباره موضوع مورد نظر کسب می نماید .

اسلاید 62: 623- جداول و نمودارهای سازمانی جداول ،نمودارها ، فرمها و نمونه های موجود در سازمان منابعی برای اطلاعات مورد نیاز هستند که تحلیل گر برای شناخت هر چه بیشتر از آنها استفاده می کند .

اسلاید 63: 634- مشاهده منظور از مشاهده ثبت و ضبط دقیق کلیه جوانب بروز حادثه و نیز رفتارو گفتار فرد یا افراد خاصی در حین وقوع حادثه است .مشاهده به دو طریق ذیل صورت می گیرد : الف )مشاهده مستقیم ب)مشاهده غیر مستقیم

اسلاید 64: 64الف) مشاهده مستقیم :در این مشاهده آنالیست شخصاً به مشاهده نحوه انجام کار می پردازد ومشاهده شوندگان نیز از اینکه رفتار و کردارشان مورد مشاهده قرار گرفته است آگاهی دارند .

اسلاید 65: 65ب) مشاهده غیر مستقیم :در این روش آنالیست بدون اینکه به افرادی که کارشان تحت بررسی است اطلاع دهد عملکرد آنها را مورد مشاهده قرار می دهد و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می نماید .

اسلاید 66: 66ملاحظاتی که بایستی در مشاهده رعایت کرد الف) آنالیست بایستی از دخالت دادن نظرات شخصی در مشاهده بکاهد .ب) آنالیست باید مشاهدات خود را بطور منظم ثبت و ضبط کند. ج) برای جبران محدودیت حوزه دید توصیه می شود از چند آنالیست استفاده شود .د) در صورت امکان از وسایلی همچون فیلم و ضبط صوت هم کمک گرفته می شود.

اسلاید 67: 675- پرسشنامه پرسشنامه وسیله ای است که توسط آن تحلیل گر می تواند عقاید گروهی از افراد را به شکل یکنواختی ثبت کند .

اسلاید 68: 68انواع پرسشنامه الف – پرسشنامه آزاد (چند پرسش که در آن محدودیتی برای پاسخ در نظر گرفته نمی شود) ب – پرسشنامه ثابت (در آن برای سوالات پاسخهای ثابت در نظر گرفته می شود )

اسلاید 69: 69ملاحظاتی که بایستی در تنظیم پرسشنامه رعایت نمود الف- در مقدمه پرسشنامه آنالیست خود را معرفی و هدف آن راشرح دهد .ب – تمهیدات کافی برای پاسخ دادن در نظر گرفته شود. (مثلاًتمبر و پاکت و ...)ج – چون تعدادی به پرسشنامه ها پاسخ نمی دهند به تعداد بیشتری پرسشنامه تحویل گردد. د – از طرح سوالات گنگ و کلی بپرهیزد .ه – سوالات با درجه درک و فهم پاسخگو همخوانی داشته باشد .

اسلاید 70: 706- مصاحبه مصاحبه عبارت است از یک گفت و شنود مستقیم و رودررو با فردی که قرار است درباره موضوع مورد نظر از وی اطلاعاتی کسب کنند .

اسلاید 71: 71انواع مصاحبه 1- مصاحبه آزاد مصاحبه ای که در آن یک هدف کلی برای مصاحبه تعیین ومصاحبه کننده محدود و مقید نیست و در صورت لزوم سوالات بیشتری می پرسد.2- مصاحبه منظم مصاحبه ای سازمان داده شده است و طبق برنامه معینی جلسه مصاحبه اداره می شود .

اسلاید 72: 72مهمترین نکاتی که در مصاحبه بایستی رعایت شود 1- مصاحبه کننده بایستی از هر نوع پیش داوری و اعمال نظر شخصی در طول مصاحبه بپرهیزد. 2- مصاحبه کردن هنری است که مصاحبه گر بایستی ویژگیهای لازم آن را داشته باشد .3- مصاحبه گر سعی کند نقطه نظرات و نگرشهایش را در طی مصاحبه ابراز نکند .4- چنانچه مطلبی خلاف میل مصاحبه گر گفته شد مخالفت خود را ابراز ندارد .5- شرایط مصاحبه برای همه مصاحبه شوندگان یکسان باشد.

اسلاید 73: 73مرحله چهارم :طبقه بندی اطلاعات در این مرحله آنالیست داده های پراکنده را طبقه بندی نموده و به آنها نظم می بخشد تا معنی دار شوند .این اطلاعات به روشهای منطقی و عقلایی و با توجه به ماهیت و نوع آنها طبقه بندی و کد گذاری می شوند.

اسلاید 74: 74روشهای طبقه بندی اطلاعات 1- استفاده از جدول 2- استفاده از نمودارها

اسلاید 75: 75جدول جدول بندی یکی از روشهای طبقه بندی اطلاعات است که به آنالیست کمک می کند تا وجوه تشابه و همبستگی اطلاعات را که به کمک طبقه بندی منطقی به صورت ردیف ها و ستونهای افقی و عمودی در آمده است به چشم ببیند.

اسلاید 76: 76نمودار نمودارها از وسایل ترسیمی طبقه بندی و نظم بخشی به اطلاعات هستند و آنالیست با استفاده از آنها می تواند اطلاعات را به صورتی تنظیم و منعکس کند که درک آن برای بیننده و خواننده گزارش آسان تر شود و با صرف وقت کوتاهی از پیام آن مطلع گردد .

اسلاید 77: 77محاسن نمودارها :1- مقایسه اطلاعات را آسان می کنند .2- چون از علائم در آنها استفاده می شود از طولانی شدن کلام جلو گیری می کنند .3- با کمک آنها بهتر میتوان روند تغییرات و تفاوت بین دو یا چند روند را مشاهده کرد .

اسلاید 78: 78برخی از مهمترین انواع نمودارها الف) نمودار خطیب) نمودار میله ای یا ستونی ج) نمودار دایره ای چ)نمودار فضایی ح) نمودار سازمانی

اسلاید 79: 79نمودار خطی نموداری است که برای نشان دادن ارتباط بین دو یا چند دسته اطلاعات بکار می رود . یکی از محورها برای اندازه گیری متغییر مستقل و محور دیگر برای اندازه گیری متغییر وابسته است . فروش 3 2 1 قیمت 3 2 1

اسلاید 80: 80نمودار میله ای یا ستونی در این نمودار برای نشان دادن اطلاعات از میله یا ستون استفاده می شود و در آن ارتفاع میله یا ستون نمایانگر میزان فراوانی یک متغییر است . میزان اشتغال سال درصد مردان شاغلدرصد زنان شاغل

اسلاید 81: 81نمودار دایره ایدر برخی موارد از شکل دایره برای نشان دادن اطلاعات مختلف استفاده می شود این نمودار برای نشان دادن چگونگی تقسیم یک کل به اجزاءخود مناسب است .دانشچویان دانشجویان دختر60% پسر40%

اسلاید 82: 82نمودار فضایی این نمودارها نمایش سه بعدی اطلاعات هستند و در مواردی بکار می روند که بیش از دو متغیر موجود باشد . در این گونه نمودارها ،متغیردر یک فضای سه بعدی نشان داده می شوند .

اسلاید 83: 83نمودار سازمانی این نمودار برای نشان دادن سلسله مراتب سازمان ،قلمرو وظایف و مسئولیتها و ارتباط بین مشاغل و همچنین برای انعکاس چگونگی انجام کارها و نحوه استقرار منابع سازمانی و تسهیلات فیزیکی بکار می رود.

اسلاید 84: 84مرحله پنجم :تجزیه و تحلیل اطلاعات دراین مرحله تحلیل گر می کوشد تا ارتباط بین اطلاعات را کشف کند . در این مرحله سوالاتی از قبیل سوالات ذیل درباره اطلاعات پرسیده می شود: 1- چه فعالیتی انجام می شود ؟2- چرا آن فعالیت انجام می شود ؟3- آن فعالیت را چه کسی انجام می دهد؟4- آن فعالیت چگونه انجام می شود ؟ 5- آن فعالیت در کجا انجام می شود ؟6- آن فعالیت در چه زمانی انجام می شود ؟

اسلاید 85: 85طرق اثبات منطقی در تجزیه و تحلیل اطلاعات الف) قانون توافق مثبت ب) قانون توافق منفی ج) متد ترکیبی با تغییرات ملازم

اسلاید 86: 86الف) قانون توافق مثبت هرگاه در دو یا چند مورد یک عامل مشترک وجود داشته باشد و بدنبال آن عامل مشترک یک پدیدار مشترک نیز به چشم بخورد می توان گفت آن پدیدار معلول عامل مشترک است .

اسلاید 87: 87ب) قانون توافق منفی هر گاه در دو یا چند مورد فقدان عاملی ،عدم وجود پدیداری را به دنبال داشته باشد می توان گفت آن پدیدار معلول آن عامل است .

اسلاید 88: 88ج) متد ترکیبی با تغییرات ملازم این روش ترکیبی از دو قانون توافق مثبت و منفی است در این متد چنانچه به دو یا چند مورد برخورد کنیم که در یک دسته از آنها فقط یک عامل مشترک به چشم بخورد و هر جا که این عامل مشترک دیده شود پدیدار خاصی نیز موجود باشد و در دسته دیگر نبودن آن عامل مشترک نبودن همان پدیدار را باعث می شود آنگاه می توان گفت آن عامل مشترک علت پدیدار مورد نظر است.

اسلاید 89: 89روش همبستگی در تجزیه و تحلیل اطلاعات تعریف همبستگی : زمانی که بین دو یا چند عامل رابطه به گونه ای موجود باشد که تغییر در یک متغیر ،متغیر دیگری را تغییر دهد بین آن دو متغییر همبستگی موجود می باشد .

اسلاید 90: 90انواع همبستگی 1- همبستگی خطی و مستقیم 2- همبستگی خطی و معکوس 3- همبستگی غیر خطی و منحنی

اسلاید 91: 911- همبستگی خطی و مستقیم وقتی کاهش یا افزایش در یک عامل (متغییر مستقل ) سبب کاهش یا افزایش در عامل دیگر (متغییر وابسته ) گردد بین آن دو عامل همبستگی خطی و مستقیم وجود دارد رابطه این همبستگی در شکل زیر نشان داده شده است . ساعات کار خستگی

اسلاید 92: 922- همبستگی خطی و معکوس وقتی کاهش و افزایش در یک عامل (متغییر مستقل )سبب افزایش یا کاهش در عامل دیگر گردد بین آن دو عامل همبستگی خطی و معکوس وجود دارد . شکل ذیل قیمت تقاضا

اسلاید 93: 933- همبستگی غیر خطی و منحنی شکل چنانچه کاهش یا افزایش یک عامل سبب کاهش یا افزایش عامل دیگر و پس از مدتی سبب افزایش یا کاهش همان عامل شود بین آن دو عامل همبستگی غیر خطی موجود است . شکل ذیل

اسلاید 94: 94مرحله ششم : نتیجه گیری و ارائه راه حل در این مرحله آنالیست به تعبیر و تفسیر یافته های خویش پرداخته و چنانچه فرضیه های اولیه او تأیید گردند او موفق به کشف علت شده است و اگر تأیید نشده باشند بایستی بدنبال راه حلهای دیگری برای مشکل باشد.

اسلاید 95: 95نحوه ارائه راه حل دراین مرحله تحلیل گر با کمک قدرت خلاقیت و ابتکار خویش و به مدد شناختی که نسبت به وضع موجود بدست آورده است پیشنهاداتی معقول و منطقی جهت رفع مشکلات و نقائص ارائه می دهد.

اسلاید 96: 96نکاتی که در زمینه ارائه راه حل باید رعایت گردند1- همخوانی راه حل با برنامه های سازمان 2- ارائه چند راه حل بجای یک راه حل 3- مطابقت با قوانین و مقررات 4- قابلیت اعمال 5- تناسب بین هزینه اجرا و منافع حاصل از اجرای طرح 6- مسئولیت اجرا

اسلاید 97: 97مرحله هفتم : تهیه و تنظیم گزارش اقداماتی که تا این مرحله انجام گرفته اند توسط تحلیل گر در یک گزارش منظم تدوین و در دسترس مدیران و مقامات ذیربط قرار می گیرد .

اسلاید 98: 98مرحله هشتم : اجرا در این مرحله آنالیست طی برنامه ای پیش بینی های لازم را جهت اجرای پیشنهادات مصوب و پیاده کردن طرحهای جدید و ایجاد تغییر در نظام قدیم انجام دهد.

اسلاید 99: 99مهمترین نکاتی که بایستی در مرحله اجرا انجام پذیرد 1- آنالیست طی برنامه ای از کادرهای ستادی و اجرایی نظر بخواهد و از آنها کمک بگیرد 2- آنالیست بایستی جلسات توجیهی برای کلیه افراد که مسئولیت اجرای طرح را داشته و سایر کارکنانی که با طرح در گیر هستند تشکیل دهد 3- اجرای برنامه آموزشی در خصوص نقائص روش موجود ،لزوم طرح جدید ،آشنایی با طرح جدید و غیره برای کلیه مسئولان اجرای طرح 4- فراهم سازی ابزار و تسهیلات مورد نیاز 5- کسب حمایت از سوی مدیریت و سرپرستی کارکنان

اسلاید 100: 100مرحله نهم : آزمایش طرح جدیددراین مرحله جهت کسب اطمینان از نتایج طرح ،طرح در یک قلمرو محدود به مرحله اجرا گذاشته می شود تا محدودیتهای حین عمل مشخص و جرح و تعدیلهای لازم انجام پذیرد .

اسلاید 101: 101مرحله دهم : استقرار طرح جدید چنانچه نتایج حاصل از اجرای آزمایش طرح مثبت باشد و مدیران و مقامات مسئول ادامه اجرای آن را تصویب کنند طرح مربوطه در عمل پیاده و استقرار می یابد .

اسلاید 102: 102روشهای استقرار طرح الف) روشهای موازی یا همزمان ب) روش تدریجی یا مرحله ای ج) روش یکباره د) روش آزمایشی

اسلاید 103: 103الف) روش موازی یا همزمان دراین روش نظام جاری و نظام جدید بطور همزمان اجرا می شوند و این مرحله ادامه می یابد تا نسبت به کار آیی و قابلیت اجرای روش جدید اطمینان حاصل شود و سپس روش قدیم حذف گردد.

اسلاید 104: 104ب) روش تدریجی یا مرحله ای دراین روش طرح جدید به تدریج پیاده می شود و طرح جاری بتدریج کنار گذاشته می شود . بدین ترتیب قسمتی از کار بر اساس نظام قدیم که در حال کنار گذاشتن است انجام و بقیه کار بر عهده نظام جدید است .

اسلاید 105: 105ج) روش یکباره دراین روش نظام قدیم از تاریخ معینی کنار گذاشته شده و نظام جدید جایگزین آن می گردد. هزینه استقرار در این روش کمتر از روشهای دیگر است ولی ریسک آن بیشتر می باشد .

اسلاید 106: 106د) روش اجرای آزمایشی چنانچه اجرای سیستم پیشنهادی ،استفاده از تکنیکهای جدید و تغییرات وسیعی را در سازمان ایجاب کند ،سیستم جدید در یک بخش از سازمان بصورت آزمایشی اجرا و حین عمل نقائص آن برطرف و پس از تغییرات لازم در کل سازمان اجرا می گردد .

اسلاید 107: 107مرحله یازدهم : ارزیابی عملکرد پس از اینکه سیستم قدیم به سیستم جدید تبدیل شد ،آنالیست بررسی دوباره ای از سیستم به عمل آورده و عملکرد آن را ارزیابی می نماید تا میزان موفقیت سیستم جدید را مشخص و تجدید نظرهای احتمالی را انجام دهد.

اسلاید 108: 108برخی از سوالاتی که در مرحله ارزیابی عملکرد قابل طرح هستند 1- آیا سیستم به نتایجی که از قبل پیش بینی شده اند رسیده است ؟2- چه نتایج پیش بینی نشده ای از سیستم حاصل شده است ؟3- آیا بهره وری افزایش یافته است ؟4- آیا پیاده سازی سیستم جدید طبق برنامه زمان بندی شده انجام پذیرفته است ؟5- آیا انجام کار با سیستم جدید با دشواریهایی مواجه شده است ؟

اسلاید 109: فصل چهارم اصول و مفاهيم کلي سازماندهي

اسلاید 110: سازمان عبارت است از :سيستمي متشکل از اجزاي به هم پيوسته و مبتني بر نظم و انضباط که در جهت رسيدن به هدفهاي خاصي فعاليت مي کند .

اسلاید 111: سازماندهي عبارت است از :فراهم آوردن امکانات و وسايل مورد نياز براي رسيدن به هدفهاي سازمان مي باشد .

اسلاید 112: يکي از صاحبنظران رشته مديريت به نام هنري مينتزبرگ معتقد است که هر سازمان داراي پنج سطح يا بخش اساسي است که عبارتند از :ستاد فنيستاد پشتيبانيمديريت عاليبخش عملياتي

اسلاید 113: مباني سازماندهي

اسلاید 114: سازمان بر مبناي تعداد : در اين نوع سازماندهي , گروه بندي و تقسيم وظايف بر مبناي «تعداد» صورت مي گيرد و شامل تقسيم بندي افراد به طور اتفاقي و به دسته هاي مساوي و مامور کردن هر دسته براي انجام دادن يک قسمت از وظايف سازماني است .

اسلاید 115: سازمان بر مبناي تعدادمديرسرگروهسرگروهسرگروه

اسلاید 116: سازمان بر مبناي وظيفه (هدف): در اين نوع سازماندهي , واحدها بر حسب وظيفه و کاري که قرار است انجام دهند تقسيم بندي مي شوند .

اسلاید 117: سازمان بر مبناي هدف و وظيفهرئيس دانشکدهمعاون پژوهشيمعاون آموزشي

اسلاید 118: سازمان بر مبناي نوع عمليات (تخصص) : در اين روش, مبناي تقسيم کار عبارت است از: نوع فعاليت, تخصص و آگاهيهاي يکسان به اين ترتيب, حرفه و تخصص افرادي که کار را انجام مي دهند, ملاک تقسيم بندي واحدهاي سازماني خواهد بود, مثل سازمان نظام پزشکي يا ستاد خدمات کامپيوتري

اسلاید 119: سازمان بر مبناي تخصصواحد داده پردازيامور ماليامور اداريامور فني

اسلاید 120: سازمان بر مبناي مشتري (ارباب رجوع)در اين روش , به دريافت کنندگان خدمات سازمان , توجه مي شود و سازماندهي بر اساس گروههاي مختلف مشتريان و ارباب رجوع صورت مي گيرد .

اسلاید 121: سازمان بر مبناي مشتريمدير سازمانامور جوانانامور سالمندان

اسلاید 122: سازمان بر مبناي قلمرو عملياتي ( محل جغرافيايي): در اين نوع سازماندهي, محل و مکان عمليات, ملاک قرار مي گيرد و کليه فعاليت هايي که در يک منطقه صورت ميگيرند, تحت نظارت يک واحد متشکل مي شوند.

اسلاید 123: سازمان بر مبناي قلمرو عملياتيمدير سازمانواحد جنوبواحد مرکزواحد شمال

اسلاید 124: سازمان بر مبناي محصول ( نوع توليد ) : در اين روش , مبناي گروه بندي وظايف و تقسيم کارها , نوع کالا يا محصولي است که قرار است توليد شود.

اسلاید 125: سازمان بر مبناي قلمرو عملياتيمدير سازمانمحصولCمحصول Bمحصول A

اسلاید 126: سازمان بر مبناي پروژه : در سازمانهايي که اين امکان وجود داشته باشد تا هدف و ماموريت آنها را در قالب پروژه ها و برنامه هاي تقريبا مستقلي اجرا کرد, مي توان به تعداد پروژه هاي موجود در سازمان, واحد هاي مستقلي را به وجود آورد و به اين ترتيب, سازماندهي را بر اساس پروژه هاي موجود, انجام داد .

اسلاید 127: سازمان بر مبناي پروژهمدير سازمانپروژه پپروژه بپروژه الف

اسلاید 128: سازمان ماتريسي : سازمان ماتريسي, تلفيقي از سازمان بر مبناي وظيفه و سازمان بر مبناي پروژه است. به اين ترتيب که جريان اختيار در واحدهاي تخصصي به صورت عمودي و در واحدهاي اجرايي, به صورت افقي است و از تلاقي اين دو محور, يک ماتريس به وجود مي آيد.

اسلاید 129: سازمان بر مبناي ماتريسمدير سازمانپروژه پپروژه بپروژه الفگروهتوليدگروهتوليدگروهتوليدبخشتوليدگروهتحقيقاتگروهتحقيقاتگروهتحقيقاتبخشتحقيقاتگروهامور ماليگروهامور ماليگروهامور ماليبخشامور مالي

اسلاید 130: سازمان با ساخت آزاد يا ادوهکراسي : اين نوع سازماندهي, ساختن موقت, في البداهه دارد و براي رسيدن به هدف معيني, بدون طرح و نقشه قبلي به وجود مي آيد. اين ساخت شباهت زيادي به سازمان ماتريسي دارد که از نيروهاي اطلاعاتي و تخصصي, بنا به مقتضاي موارد مطرح شده, مناسبترين استفاده هاي تخصصي و عملياتي را به وجود مي آورد.

اسلاید 131: سازمان يا گروه هاي متداخل يا سازمان حلقوي : اين ساخت , در قالب گروههايي که به وسيله اعضاي مشترک , با هم در ارتباط مي باشند , شکل مي گيرد . يک فرد در گروهي به عنوان مدير , در گروه ديگر به عنوان مرئوس و در گروه سوم به عنوان مشاور ميتواند انجام وظيفه کند . به اين ترتيب روابط گروهي , در اين ساختار , مورد تاکيد قرار مي گيرد .

اسلاید 132: سازمان با گروه هاي متداخل يا سازمان حلقوي..........................................................

اسلاید 133: ساخت سازماني مدولار ( ماجولار ) در اين نوع سازماندهي, سازمان از واحدهاي مختلفي تشکيل مي شود که هر واحد با ضوابط اجرايي مشخص و ماموريتي که خود, مينياتوري از ماموريت کل سازمان است, به طور مستقل, غير متمرکز و خودکفا به فعاليت ادامه مي دهد. در اين نوع ساختار, هر يک از واحدها به عنوان يک مدل (واحد خود کفا), برمبناي معيارها و ضوابط اجرايي معين, عمل ميکند .

اسلاید 134: ساختهاي ترکيبي هر يک از روشهاي سازماندهي داراي محاسن و محدوديتهايي هستند که بايستي با در نظر گرفتن ويژگيهاي زماني و مکاني و مقتضيات موقعيتي و شرايط حاکم , آن را برگزينند که بيشترين سود و کمترين زيان را عايد سازد .

اسلاید 135: فصل پنجم فنون تجزيه و تحليل سيستمها

اسلاید 136: متداولترين فنون و تکنيکهايي که آناليست را در زمينه بهبود وضع فعلي و پيشنهاد وضع آتي ياري مي دهند عبارتند از: بررسي تقسيم کار بررسي جريان کار بررسي جا و مکان کنترل فرمها کنترل اسناد و سيستمهاي بايگاني اندازه گيري کار برنامه ريزي شبکه اي ( پرت , سي پي ام , پي دي ام )

اسلاید 137: تعريف جدول تقسيم کار جدول تقسيم کار جدولي است که نشان مي دهد کارکنان سازمان در يک مدت معين, چه کارهايي را انجام مي دهند و چه مقدار وقت صرف انجام دادن اين کارها مي کنند .

اسلاید 138: مزاياي تهيه جدول تقسيم کار کسب آگاهي از بار واقعي کار و نحوه توزيع آن در عمل شناخت محلهاي تراکم کار از يک طرف و تراکم نيروي انساني از طرف ديگر آگاهي از تکرارها و تداخلهاي وظيفه اي آگاهي از نحوه اختصاص وقت به هر يک از وظايف و فعاليتها آگاهي از نحوه تطبيق نوع و ماهيت وظيفه با تخصص کارکنان کسب اطلاع از اوقات اضافي کارکنانآگاهي از تعداد واقعي نيروي انساني مورد نياز ارزشيابي کار کارکنان به دست آوردن مبنايي جهت تعيين حقوق و دستمزد کارکنان

اسلاید 139: مراحل تهيه و تنظيم جدول تقسيم کار انتخاب واحد بررسي تهيه ليست وظايف کارکنان تهيه ليست فعاليت هاي واحد تهيه جدول تقسيم کار براي وضع موجود تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار در وضع موجود و کشف نقايص وايرادات آن تهيه جدول تقسيم کار پيشنهادي

اسلاید 140: مرحله اول – انتخاب واحد بررسي آناليست در شروع کار بايستي کل سازمان را به واحدهاي کوچک تقسيم کند و جدول تقسيم کار را براي هر يک از واحدها به طور جداگانه تنظيم نمايد .

اسلاید 141: مرحله _ تهيه ليست وظايف کارکنان ليست وظايف کارکنان عبارت است از ليستي که نشان ميدهد هر يک از کارکنان يک واحد سازماني در يک مدت معين چه وظايف و عملياتي را انجام مي دهد و چه مقدار وقت صرف انجام آنها مي کند .

اسلاید 142: مرحله سوم _ تهيه ليست فعاليت هاي واحد ليست فعاليت ها عبارت است از: صورتي از کليه فعاليتهايي که در يک واحد سازماني انجام مي شود. اين ليست مجموعه فعاليتهايي اساسي و عمده اي که کارکنان آن واحد سازمان انجام مي دهند, درج مي گردد.

اسلاید 143: مرحله چهارم _ تهيه جدول تقسيم کار براي وضع موجود در اين مرحله, آناليست با استفاده از اطلاعاتي که در دو مرحله قبلي فراهم آورده است, به تهيه و تنظيم جدول تقسيم کار مي پردازد .

اسلاید 144: مرحله پنجم _ تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار نمونه اي از سولات قابل طرح در مرحله تجزيه و تحليل جدول تقسيم کار از اين قرارند:آيا کليه فعاليت هايي که در اين واحد انجام مي شود, به اين واحد تعلق دارد؟کدام يک از فعاليتها, بيشترين وقت واحد را ميگيرند و آيا لازم است که اين مقدار وقت, صرف انجام آنها شود؟چه مقدار از وقت, صرف انجام کارهاي غير ضروري مي شود؟ منظور از کار غير ضروري, کاري است که انجام آن در تامين هدف سازمان اثري ندارد.آيا از تخصص و مهارت افراد, استفاده مناسب به عمل مي آيد ؟آيا کار به طور مساوي بين افراد تقسيم شده است ؟آيا وظايفي که به کارکنان ارجاع مي شود, تا حدود زيادي با يکديگر بي ارتباط هستند؟آيا تخصصها خيلي محدود و وظايف, بيش از اندازه به اجزا تقسيم شده اند .آيا در تقسيم وظايف, به روحيه, علاقه, نگرش و ويژگيهاي شخصي شاغلين توجه شده است؟آيا در تعيين افرادي که با يکديگر در ارتباط مستقيم کاري هستند, به وجود علايق مشترک و تشابه شخصيتي ميان آنها توجه شده است ؟آيا در انجام وظايف تکرار و تداخل وجود دارد ؟

اسلاید 145: مرحله ششم _ تهيه جدول تقسيم کار پيشنهادي وقتي آناليست سوالات مربوط به جدول تقسيم کار در وضع موجود را مطرح کرد و پاسخهاي مناسب را در يافت, متوجه ميشود که در مورد وظايف بعضي از افراد, ايجاد تغييراتي, ضرورت دارد .

اسلاید 146: فصل ششم بررسي جريان کار

اسلاید 147: تعريف نمودار جريان کار نمودار جريان کار عبارت است از تصويري از مراحل مختلفي که براي انجام يک کار, از ابتدا تا انتها, طي ميشود .

اسلاید 148: استفاده از علايم در نمودارهاي جريان کار :

اسلاید 149: عمل يا اقدام

اسلاید 150: بازرسي و کنترليا

اسلاید 151: تصميم گيري

اسلاید 152: بايگاني , انبار و نگهداري يا

اسلاید 153: تاخير يا انتظار غير موجه

اسلاید 154: حرکت يا ارسال (جابجايي)يا

اسلاید 155: هر گاه دو کار به طور همزمان انجام شوند , از علايم ترکيبي استفاده ميشود . اين علايم عبارتند از : الف – عمل و حرکت

اسلاید 156: اين علامت انجام معرف انجام عملي در حين حرکت است , مثل رنگ آميري جسمي در حين جابجايي ب- عمل و کنترل

اسلاید 157: انواع نمودار جريان کار نموار جريان کار دو نوع است : الف – نمودار عمودي يا يک ستونه ب- نمودار افقي يا چند ستونه

اسلاید 158: الف – نمودار عمودي يا يک ستونه نمودار عمودي در مواردي به کار مي آيد که کليه مراحل يک کار در يک قسمت يا يک واحد انجام شود, با کمک اين نمودار آناليست مي تواند به ارتباطهاي کاري موجود در يک واحد پي ببرد و از تکرار ها و تداخلهاي وظيفه اي و عملياتي آگاه شود.

اسلاید 159: نمودار افقي يا چند ستونه نمودار افقي در مواردي به کار مي آيد که مراحل يک کار در چند قسمت يا چند واحد انجام شود . اين نمودار به آناليست کمک مي کند که به نحوه ارتباطهاي بين واحدهاي مختلف پي ببرد و از تکرار ها و تداخلهايي که در آن واحدها رخ مي دهد , آگاهي پيدا کند

اسلاید 160: مراحل بررسي نمودار جريان کار براي بررسي نمودار جريان کار لازم است مراحل زير طي شود

اسلاید 161: مرحله اول : تعيين کار مورد نظر در آغاز کار , آناليست بايستي کاري را که ميخواهد مورد بررسي قرار دهد , تعيين کند و نقطه آغاز و پايان آن را دقيقا مشخص سازد .

اسلاید 162: مرحله دوم: تعيين مراحل کاروقتي عنوان کار مشخص شد بايستي از کليه مراحل انجام کار ليستي تهيه شود. در اين مرحله آناليست بايد دقت کند که صرفا جريان کار مورد نظر را تعقيب کند و از آن منحرف نشود

اسلاید 163: مرحله سوم : ترسيم نمودارجريان کار در وضع موجود با استفاده از اطلاعاتي که در مرحله دوم کسب شده است, نمودار جريان کار براي وضع موجود, ترسيم مي شود.

اسلاید 164: مرحله چهارم : تجزيه و تحليل نمودار وقتي نمودار جريان کار در وضع موجود آماده شد, آنالسيت بايستي با ديد انتقادي به آن بنگرد و سوالات ششگانه اساسي تجزيه و تحليل را درباره هر يک از مراحل مطرح کند و با يافتن پاسخ مناسب براي آنها به تغيير و اصلاح وضع موجود بپردازد .

اسلاید 165: مرحله پنجم _ تنظيم نمودار پيشنهادي در اين مرحله آناليست با توجه به اطلاعاتي که به دست آورده است , تغييرات و اصلاحاتي را که لازم مي داند در نمودار وضع موجود ايجاد مي کند و نمودار وضع پيشنهادي را تنظيم مي نمايد .

اسلاید 166: فصل هفتم بررسي و کنترل فرمها

اسلاید 167: تعريف فرم فرم يکي از ابزار برقراري ارتباط است که براي دريافت اطلاعات خاصي به صورت مکتوب تهيه و تنظيم ميشود .

اسلاید 168: انواع فرم فرمها را مي توان بر حسب قلمرو استفاده از آنها و همچنين بر مبناي کار و وظيفه اي که انجام مي دهند طبقه بندي کرد : الف – طبقه بندي بر حسب قلمرو استفاده فرمهاي داخلي که در بخش کوچکي از سازمان مورد استفاده قرار مي گيرند , مثل فرم کار آموزي که در واحد آموزش , به کار مي رود . فرمهاي استاندارد که در کليه بخشهاي سازماني مورد استفاده اند , مثل برگ مرخصي و يا ليست حقوق .

اسلاید 169: ب- طبقه بندي بر حسب کار و وظيفه فرم 1-فرمهاي پرسنلي , مثل حکم استخدام 2- فرمهاي مالي , مثل دفتر روزنامه 3- فرمهاي آموزشي , مثل کارنامه دانشجو 4- فرمهاي تدارکي , مثل فرم خريد 5- فرمهاي تعميراتي و نگهداري وسايل ساختمان , مثل برگ بازديد از وسايل موتوري و شناسنامه وسايل ساختمان . 6- فرمهاي متفرقه .

اسلاید 170: مراحل بررسي و کنترل فرم براي بررسي فرمهاي سازماني و ايجاد بهبودي در آنها , طي مراحل زير ضروري است:

اسلاید 171: مرحله اول _ بررسي فرمهاي موجود در اين مرحله آناليست , نمونه اي از فرمهاي موجود سازماني را جمع آوري مي کند .

اسلاید 172: مرحله دوم _ تجزيه و تحليل فرمهاي موجود در اين مرحله , آناليست , با تجزيه و تحليل اطلاعات موجود به بررسي نقايص , کاستيها , و ايرادات و نارسيهاي فرمهاي موجود مي پردازد .

اسلاید 173: مرحله سوم _ تهيه طرح پيشنهادي براي فرمهاي مورد نياز در اين مرحله آناليست با استفاده از اطلاعاتي که از مراحل پيشين به دست آورده است , براي تهيه هر يک از فرمهايي که وجودشان را براي سازمان ضروري تشخيص دهد , قدمهاي زير را بر مي دارد :

اسلاید 174: 1-تعيين هدف فرم آناليست در ابتدا , بايستي به روشني مشخص کند که منظور از تهيه فرم چيست و مديريت با استفاده از فرم, قصد دارد به چه نتايجي دست يابد .

اسلاید 175: 2- تعيين عنوان فرم فرم به وسيله عنوان شناخته مي شود , بنابراين آناليست بايد در تعيين عنوان فرم , دقت کافي کند , به نحوي که در عين سادگي گوياي محتواي فرم باشد

اسلاید 176: 3- تعيين شماره يا کد فرم معمولا براي فرمها , شماره اي در نظر گرفته مي شود که اين شماره , يکي از مشخصه هاي فرم است براي شماره گذاري فرمها مي توان از اعداد , حروف و يا از ترکيبي از آنها استقاده کرد .

اسلاید 177: 4- نظر خواهي از تکميل کنندگان و استفاده کنندگان فرم آناليست بايستي اطلاعات کافي را درباره واحدهايي که از فرم استفاده مي کنند , کسب کند و فرم را با توجه به نياز واحدها و توان تکميل کنندگان تنظيم نمايد .

اسلاید 178: 5- تعيين اطلاعاتي که بايد در فرم درج شوند لازم است که فرم فقط مشتمل بر اطلاعاتي باشد که به آنها احتياج است . هر موردي که در فرم گنجانده ميشود, بايستي حتما مورد استفاده قرار گيرد . در غير اين صورت , موجب پيچيدگي فرم و اتلاف وقت و هزينه خواهد شد .

اسلاید 179: 6- تهيه طرح فرم حال آناليست , مي تواند به طرح ريزي فرم بپردازد و از ابتکار و خلاقيت خود و همچنين از شناختي که به دست آورده است , مدد بگيرد و براي فرم مورد نظر, طرحي در اندازد که در عين شکيل بودن , پاسخگوي نياز واحد نيز باشد .

اسلاید 180: 7- استفاده آزمايشي از فرم در يک واحد نمونه با توزيع فرم در يک واحد کوچک , قبل از اينکه فرم در سطح گسترده اي توزيع شود و صرف هزينه زيادي را سبب گردد , مي توان به اشکالات و نقايص احتمالي فرم پي برد و به اين ترتيب از عکس العمل ها و بازخوري که تکميل کنندگان فرم و استفاده کنندگان آن, نشان مي دهند , استفاده کرد .

اسلاید 181: 8- جرح و تعديل فرم , با استفاده موثر از باز خور در اين مرحله آناليست با استفاده از نقطه نظرات افراد ذينفع و اشکالات واقعي, تغييرات و اصلاحات مورد نياز را در فرم ايجاد مي کند .

اسلاید 182: 9- تهيه فرم نهايي پس از انجام تغييرات لازم, فرم نهايي تنظيم مي شود و به ضميمه برگ دستور چاپ فرم, براي مديريت ارسال ميگردد تا در صورت تاييد, براي چاپ آن اقدام شود.

اسلاید 183: فصل هشتم بررسي جا و مکان کار

اسلاید 184: تعريف بررسي جا و مکان بررسي جا و مکان عبارت است از : مطالعه چگونگي تخصيص مکان و فضاي در دسترس , به نيروي انساني از يک طرف و وسايل و تجهيزات کاري از طرف ديگر.

اسلاید 185: هدف از بررسي هدف از بررسي جا و مکان کار , استفاده موثر از امکانات فيزيکي موجود به نحوي است که مقاصد زير را تامين کند : تامين رضايت نيروي انساني و توجه به رفاه و راحتي افراد در محيط کار تسهيل سر پرستي و نظارت بر کار کارکنان .برقراري جريان و گردش کار به طور موثر و کار آمد .ايجاد تسريع در ارائه خدمات و کالاها به ارباب رجوع و گذراندن تاثير رواني مساعد بر آنان .ايجاد قابليت انعطاف در مورد تغييرات و تحولات آينده سازمان .صرفه جويي .

اسلاید 186: اصول و معيارهاي بررسي و تخصيص جا و مکان: در طرح ريزي جا و مکان بايستي مراقبت شود که هيچ بخشي از مکان و فضاي در دسترس , هدر نرود و مناسبترين استفاده از آن به عمل آيد . واحدها و افرادي که وظايفشان از نظر ماهيت , با يکديگر مرتبط و مشابه است و بنا به اقتضاي شغل با يکديگر در تماس مکرر و مدارم هستند , بايستي نزديک هم قرار داده شوند .گردش کار تا آنجا که ممکن است , از يک محل شروع و به محل ديگر ختم شود.در تخصيص جا و مکان کار , براي هر يک از کارکنان بايستي تا حد امکان, ماهيت و مقتضاي شغل نوع وظايف و عمليات و نيز ويژگيهاي شخصيتي شاغل , در نظر گرفته شود .وسايل و تجهيزات کاري , بايستي در دسترس استفاده کنندگان آنها قرار بگيرد و انبار ابزارها و وسايل در محلي باشد که هنگام تحويل و تحول مواد, وقت کارکنان هدر نرود .

اسلاید 187: محل استقرار واحدها و افرادي که بيشتر با ارباب رجوع سرو کار دارند , بايد نزديک در ورودي باشد تا اولا مراجعه به آنها راحت باشد و ثانيا از مزاحمت براي ساير واحدها کاسته شود .نحوه قرار گرفتن ميز کار و وسايل بايد به گونه اي باشد که تسهيل کننده سرپرستي و نظارت بر کارکنان باشد .واحدهاي پر سرو صدا بايستي دورتر از ساير واحدها قرار داده شوند و در صورت کمي جا , با استفاده تمهيدات خاص , از نفوذ سروصدا به خارج از اين واحدها , جلوگيري به عمل آيد . کليه افرادي که از نظر رتبه و مقام در يک سطح قرار دارند و شغلشان نيز مشابه است , تا جايي که امکان دارد , از وسايل يکسان استفاده کنند .براي استقرار وسايل سنگين , از قبيل صندوقهاي رمز , ترمينالهاي کامپيوتري, قفسه هاي بايگاني, ماشين آلات و تجهيزات ثقيل, از نظر تحمل ميزان فشار ناشي از سنگيني و نيز سهولت استفاده , بايد بررسيهاي کافي به عمل آيد .

اسلاید 188: مراحل بررسي جا و مکان کار :

اسلاید 189: مرحله اول : بررسي جا و مکان کار در وضع موجود در اين مرحله , آناليست به بررسي نحوه تخصيص مکان و فضاي موجود سازماني مي پردازد و اطلاعات جامعي را از وضع موجود کسب ميکند و در نهايت , تصويري از آنچه که هست تهيه مي کند و براي نقد آماده مي سازد.

اسلاید 190: مرحله دوم : تجزيه و تحليل طرح جا و مکان کار در مرحله تجزيه و تحليل , آناليست با کمک اطلاعاتي که درباره پستها و تشکيلات سازماني, اختيارات و مسئوليت ها و ارتباطات بين مشاغل, تعداد نيروي انساني موجود, خصوصيات وسايل و تجهيزات و ماشين آلات و طرز کار آنها, مسير کارها و فعاليتهاي عمده سازماني, نقشه فيزيکي سازمان, و بالاخره برنامه توسعه سازمان در آينده به دست آورده است و همچنين با در نظر داشتن اصول و نکاتي که بايد در طرح ريزي جا و مکان, رعايت شوند, به تجزيه و تحليل وضع موجود ميپردازد.

اسلاید 191: مرحله سوم : تهيه طرح پيشنهادي جا و مکان کار در اين مرحله , آناليست با توجه به يافته هاي مراحل قبلي و در نظر داشتن ملاحظات انساني, ارزشي و فرهنگي , اقدام به تهيه طرح پيشنهادي براي تخصيص امکانات فيزيکي و مکاني سازمان ميکند .

اسلاید 192: فصل نهم سيستمها و روشهاي بايگاني

اسلاید 193: اهميت بايگاني کليه سياستها , خط مشيها , روشها و رويه ها , به طريقي در بايگاني انعکاس مي يابند و به عنوان منابع اطلاعاتي در آن جا حفظ مي شوند تا در مواقع نياز , مورد استفاده قرار گيرند . در واقع بايگاني عبارت است از : ثبت و حفظ اطلاعات و عملکردهاي مربوط به گذشته, به منظور استفاده در حال و آينده .

اسلاید 194: بايگاني چيست ؟بايگاني عبارت است از فن اداره , نظارت و حفاظت اسناد و مدارک سازمان به منظور نگهداري و مراجعه .

اسلاید 195: سند چيست ؟بر اساس ماده 1284 قانون مدني ايران , سند عبارت است از هر نوشته اي که در مقام دعوي يا دفاع , قابل استناد باشد .

اسلاید 196: پرونده چيست ؟پرونده عبارت است از مجموعه اي از اسناد و مدارک مربوط به يک موضوع , شخص يا سازمان که به ترتيب خاصي در يک پوشه يا کلاسور نگهداري شده است .

اسلاید 197: آرشيو چيست ؟آرشيو عبارت است از محل نگهداري دائمي اسناد و مدارک گرانبهاي که از نظر اداري , حقوقي , مالي, علمي , تاريخي , و فرهنگي ارزش نگهداري دائمي را دارند .

اسلاید 198: انواع سيستمهاي بايگاني :بايگاني را با توجه به نوع و ماهيت کار و نحوه ارتباط بين واحدهاي مختلف سازمان , ميتوان به يکي از طرق زير تشکيل داد :سيستم متمرکز سيستم غير متمرکز سيستم نيمه متمرکز ( کنترل مرکزي )

اسلاید 199: اصول بايگاني : آسان بودن قابليت اجرا قابليت انعطاف دقت و سرعت افراد با صلاحيت نظم اصولي و منطقي

اسلاید 200: روشهاي تنظيم اسناد :روش الفبايي روش موضوعي روش شماره اي روش جغرافيايي روش تاريخي روش تلفيقي

اسلاید 201: بررسي سيستم بايگاني براي بررسي سيستم بايگاني طي مراحل زير, ضروري است: مرحله اول : بررسي بايگاني در وضع موجود مرحله دوم : تجزيه و تحليل وضع موجود و تعيين نارسائيها و نقايص مرحله سوم :اصلاح سيستم و ارائه وضع پيشنهادي

اسلاید 202: فصل دهم بررسي تکنيکهاي کمي

اسلاید 203: روشهاي برنامه ريزي شبکه اي : روش ارزيابي و بازنگري برنامه ( پرت ) روش مسير بحراني ( سي پي ام ) روش ترسيم شبکه بر مبيناي فعاليت هاي مورد نياز قبلي يا روش ترسيمي پيش نيازها ( پي دي ام )

اسلاید 204: روش ارزيابي و بازنگري برنامه ( پرت) Program evaluation and review technique روش ارزيابي و بازنگري برنامه (پرت), يکي از روشهاي برنامه ريزي و کنترل است که به مديران در امر تصميم گيري کمک مي کند. بر مبناي اين روش, ميزان تاخير و وقفه در کار به حد اقل مي رسد و با ايجاد هماهنگي در امور و کنترل دائمي کار, طبق برنامه زمانبندي شده, از امکانات در دسترس به منظور نيل به هدف, استفاده لازم به عمل مي آيد.

اسلاید 205: علائم مورد استفاده در روش پرت از علائم زير استفاده ميشود:

اسلاید 206: رويداد يا واقعه رويداد عبارت است از لحظه مشخصي از زمان که در آن عمل خاص انجام ميگيرد. بنابراين رويداد مستلزم طي زمان نيست و مي تواند شروع يا پايان يک کار فکري يا جسمي باشد .

اسلاید 207: براي نشان دادن رويداد از علامت دايره استفاده مي شود و براي هر رويدادي شماره اي نيز در نظر گرفته مي شود. شماره گذاري رويدادها از چپ به راست و از بالا به پايين صورت مي گيرد.

اسلاید 208: فعاليت فعاليت کار و عمل خاصي است که براي انجام شدن هر قسمت از برنامه ضرورت دارد . انجام فعاليت , مستلزم طي زمان است . بديهي است با طي زمان , بخشي از منابع سازمان نيز مصرف مي شود .

اسلاید 209: براي نشان دادن فعاليت از علامت فلش يا پيكان استفاده مي شود.

اسلاید 210: فعاليت عاريه يا فعاليت زمان صفر براي نشان دادن روال منطقي برنامه و ارتباط بين فعاليتها, از علامت فعاليت عاريه يا زمان صفر و يا بي اثر که مستلزم صرف منابع و طي زمان خاصي نيست و صرفا براي منعکس کردن توالي فعاليت ها به کار مي رود, استفاده ميشود .

اسلاید 211: براي مثال در شبكه زير براي اين كه فعاليت 4-3 انجام شود لازم است كه فعاليتهاي 2-1 و 3-1 به پايان برسند، مثلا ديوارهاي خارجي و ستونهاي داخلي يك سازمان را مي توان در يك زمان ساخت، ولي ساختن سقف به ساخته شدن ديوار بستگي دارد.

اسلاید 212: 2134

اسلاید 213: مراحل روش پرت در روش پر ت, طي مراحل زير ضرورت دارد : تعيين هدف مورد نظر تهيه ليست فعاليتها تعيين رويداد هاي مربوط به شروع و پايان هر فعاليت شماره گذاري رويدادهاترسيم شبکه تحليل زماني شبکه

اسلاید 214: براي تنظيم شبکه پرت , آناليست سوالات زير را مورد هر رويداد مطرح مي کند : الف – چه فعاليتها و رويدادهايي بايد قبل از اين رويداد انجام شود؟ب- چه فعاليتها و رويدادهايي را نمي توان قبل از تکميل اين رويداد شروع کرد ؟ج- چه فعاليتها و رويدادهايي را مي توان همزمان با اين رويداد انجام داد ؟پس از اين که سوالات فوق , پاسخ داده شدند , آناليست مي توان با استفاده از اطلاعات به دست آمده , شبکه پرت را ترسيم کند.

اسلاید 215: 12345768

اسلاید 216: تحليل زماني شبکه در تحليل زماني شبکه , قدمهاي زير بايستي برداشته شوند : تخمين زمان هر فعاليت (ta, tm, tb)تعيين زمان مورد انتظار براي هر فعاليت (te)تعيين کمترين زمان مورد انتظار براي هر رويداد (TE)تعيين بيشترين زمان مجاز براي هر رويداد (TL)تعيين فرجه يا زمان آزاد (S)تعيين مسير بحراني (CP)تعيين واريانس و احتمال خاتمه پروژه طبق برنامه (a)

اسلاید 217: تخمين زمان هر فعاليت براي تعيين زمان هر فعاليت, روال کار در برنامه ريزي شبکه اي پرت, به اين ترتيب است که براي هر يک از فعاليتها, سه زمان بر آورد مي شود و سپس با استفاده از فرمول خاصي, سه زمان برآورد شده به زمان تبديل مي گردد. برآوردهاي زماني عبارتنداز : toيا ta

اسلاید 218: الف – برآورد خوش بينانه (کمترين زمان حداقل)در اين مورد , آناليست سعي ميکند زمان انجام هر يک از فعاليتها را بدون در نظر گرفتن مشکلات و عوامل نامساعدي که ممکن است در آينده پيش آيد , تخمين بزند. البته احتمال اين که پيش بيني به واقعيت بپيوندد, خيلي زياد نخواهد بود. اين زمان را با حرف to يا ta نشان مي دهند .

اسلاید 219: ب- بر آورد بدبينانه ( بيشترين زمان يا زمان حداکثر )در اين مورد , آناليست ميکوشد وقوع عوامل نامساعد و نيز مشکلات و موانع را در پيش بيني خود دخالت دهد و حداکثر زماني را که فکر ميکند براي انجام فعاليت لازم است, برآورد کند. اين زمان را با حرف tp يا tb نشان مي دهند. تجربه نشان داده است که احتمال انجام کار زودتر از ta و يا ديرتر از tb خيلي پايين و حداکثر يک درصد است.

اسلاید 220: برآورد زمان محتمل ( با احتمال بيشتر )در اين مورد آناليست با در نظر گرفتن شرايط عادي و با در نظر داشتن زماني براي وقايع غير قابل پيش بيني , نسبت به برآورد زمان محتمل , اقدام ميکند .اين بر آورد , معرف زمان مورد نياز براي انجام فعاليت , به طور معمول است .زمان محتمل زماني است که چنانچه فعاليت مورد نظر را در شرايط مشابه , تکرار کنيم , تقريبا به همان ميزان (زمان محتمل) وقت, صرف انجام فعاليت شود . اين زمان را با حرف tm نشان مي دهند .

اسلاید 221: تعيين زمان انتظار براي هر فعاليت با استفاده از منحني توزيع بتا , ميتوان فرمول زير را براي تبديل سه زمان به يک زمان به دست آورد .ta+ 4tm+ tb6Te=

اسلاید 222: در فرمول فوق, به علت اين که احتمال وقوع زمان حداکثر و زمان حداقل, خيلي زياد نيست , براي هر يک از آنها ضريب يک در نظر گرفته شده است و چون احتمال وقوع زمان محتمل, زياد است, به آن اعتبار بيشتري تعلق گرفته و براي آن, ضريب چهار تعيين شده است.

اسلاید 223: 3- تعيين زمان انتظار براي هر رويداد يا مسير پيشرو (te) براي مثال در شبکه زير, کمترين زمان مورد نياز انتظار براي رويداد پنجم, عبارت خواهد بود از مجموع te در مسير 5-4-3-1فرمول محاسبه tE عبارت است از:(فعاليت) te + (رويداد قبلي) TE = (رويداد بعدي) TEدر مثال فوق te رويداد 5 عبارت است از : 12= 2+3+715423Te=5Te=7Te=4Te=3Te=2

اسلاید 224: 4- تعيين بيشتري زمان مجاز براي رويداد يا مسير پسرو (tL)در مثال قبلي چنانچه زمان انجام پروژه 12 هفته باشد tl رويداد 4 عبارت خواهد بود : 10=2-12

اسلاید 225: 5- تعيين زمان آزاد يا فرجه(s) زمان آزاد يا فرجه عبارت است از تفاضل بين بيشترين زمان مجاز و کمترين زمان مورد انتظار براي هر رويداد و منظور از آن عبارت است از وقت اضافي موجود است که براي رسيدن به هر رويداد در اختيار مي باشد.

اسلاید 226: 6-تعيين مسير بحراني طولاني ترين مسير شبکه, يعني مسيري که از آغاز تا پايان شبکه, بيشترين وقت را مي گيرد, مسير بحراني است, يک شبکه ممکن است داراي چند مسير بحراني باشد .مسير بحراني در شبکه پرت عبارت است از مسيري که داري کمترين وقت آزاد و امکان کند کاري باشد. مسير بحراني از اين نظر بحراني است که اگر تاخيري در تکميل هر يک از رويدادها آن به وقوع بپيوندد, موجب تاخير در حصول هدف نهايي خواهد شد .

اسلاید 227: تعيين واريانس و احتمال خاتمه پروژه طبق برنامه هر قدر در تخمين زمانهاي فعاليت ها دقت شود باز هم نمي توان از مشکل عدم اطمينان به آساني رهايي يافت. آناليست براي اين که از ميزان دقت برآورد خود, آگاه شود ميتواند از فرمول واريانس کمک بگيرد

اسلاید 228: براي محاسبه واريانس در طول شبکه بايستي ابتدا ميزان واريانس را در هر فعاليت محاسبه کرد و سپس اقدام به محاسبه واريانس شبکه نمود .واريانس را با علامت سيگما نشان مي دهند و فرمول محاسبه آن عبارت است از : b-a6سيگما =

اسلاید 229: فرمول واريانس بر اين فرض مبتني است که زمانهاي حداکثر و حداقل , حدودا شش انحراف استاندارد را در منحني توزيع بتا در بر مي گيرند .

اسلاید 230: به طوري که در فرمول واريانس ملاحظه مي شود , براي محاسبه واريانس تنها به ارقام حداقل و حداکثر توجه مي شود , زيرا اين دو , نهايت راست و چپ فواصل ارقام را نشان ميدهند و بر واريانس تاثير مي گذارند و زمان محتمل (m) در محاسبه وارد نمي شود .

اسلاید 231: روش مسير بحراني (C.P.M) CRITICAL PATH METOD روش مسير بحراني يکي ديگر از روشهاي برنامه ريزي است که مبنياي پيش بيني را با برآورد هزينه فعاليتهاي مربوط به انجام يک پروژه مرتبط مي سازد. روش مسير بحراني از بسياري از جهات با روش پرت مشابهت دارد, لکن وجوه افتراقي نيز بين اين دو روش موجود است که در اين جا به آنها اشاره مي شود:

اسلاید 232: در روش بحراني, به جاي برآورد سه زمان در مورد هر فعاليت, فقط يک زمان, برآورد ميشود .

اسلاید 233: مفروضات اوليه روش پرت, چنين است که هزينه انجام هر فعاليت با زمان لازم جهت انجام آن فعاليت, ارتباط مستقيم دارد, بنابراين پيش بيني هزينه ضرورتي ندارد هر چه زمان يک فعاليت طولاني تر شود چون تغييرات هزينه مستقيما با زمان مربوط مي شود هزينه هاي آن فعاليت نيز افزايش مي يابد و هرگاه در زمان اجراي فعاليت, کاهش ايجاد شود در هزينه هاي مربوط نيز صرفه جويي به عمل خواهد آمد. لذا روش پرت صرفا بر مبناي پيش بيني زمان فعاليت, شکل ميگيرد. در روش مسير بحراني (CPM), علاوه بر زمان فعاليت, نسبت به هزينه هاي انجام هر فعاليت نيز تاکيد و توجه ميشود.

اسلاید 234: با توجه به وجوه افتراق دو روش, هرگاه در پروژه اي, عامل زمان و سرعت انجام کار, در اوليت باشد و همچنين موردي باشد که براي اولين بار انجام مي شود, استفاده از روش پرت توصيه ميگردد و هرگاه براي پروژه اي بتوان علاوه بر زمان, هزينه را نيز بر آورد کرد, روش (CPM) روش مناسب تري خواهد بود .

اسلاید 235: مراحل روش CPMبراي برنامه ريزي بر مبناي روش مسير بحراني, طي مراحل زير ضرورت دارد : تعيين هدف مورد نظر تهيه ليست فعاليت ها تعيين رويدادهاي قبل , بعد و همزمان با هر فعاليت برآورد زمان انجام هر فعاليت برآورد هزينه عادي و طبيعي براي هر فعاليت برآورد زمان فشرده براي هر فعاليت برآورد هزينه فشرده براي هر فعاليت ترسيم شبکه تعيين مسير بحراني

اسلاید 236: شبکه فوق , دو مسير وجود دارد که در هر مسير , زمانهاي طبيعي مربوط به هر فعاليت , نشان داده شده است . با توجه به زمانهاي طبيعي , مسير 5-3-1 , مسير بحراني است , زيرا به طي مدت زمان بيشتري نيازمند است و نزديکترين زمان مورد انتظار براي آخرين رويداد شبکه , بار در نظر گرفتن زمان طبيعي و نرمال 12 هفته است .1543254283

اسلاید 237: روش ترسيم پيش نيازها (PDM) از روشهاي برنامه ريزي شبکه اي که اخيرا مورد توجه زيادي قرار گرفته است , روش ترسيم شبکه بر مبناي فعاليت هاي مورد نياز قبلي يا ترسيم پيش نيازها است . در اين روش , فعاليت ها به صورت مستطيل يا دايره نشان داده مي شوند و روابط بين فعاليتها به وسيله فلش يا پيکان منعکس ميگردد . ويژگي خاص روش ترسيم پيش نيازها , تنظيم جدول زمان بندي فعاليتهاست با اين جدول مي توان تعيين کرد که هر فعاليتي در چه زماني اتفاق خواهد افتاد, چه مدتي طول خواهد کشيد و چه ارتباطهايي بين آن فعاليت با فعاليتهاي قبل از آن وجود دارد .

اسلاید 238: فعاليت 2-1فعاليت 3-2فعاليت 4-3فعاليت 3-1فعاليت 2-3

اسلاید 239: 0 1 2 3 4 5 6 7 8

اسلاید 240: به طوري که در جدول زمان بندي PDM ملاحظه ميشود, مسير فعاليتها 2- 1- 4-2 مسير بحراني شبکه را تشکيل مي دهد , زيرا هيچ زمان را کد يا آزادي در اين مسير به چشم نمي خورد . به عبارت ديگر از کل 8 هفته اي که براي تکميل پروژه لازم است, فعاليت 2-1, سه هفته و فعاليت 4-2 نيز 5 هفته زمان مي برند . لذا در اين مسير, زمان فرجه موجود نيست فعاليت 3-1 داراي دو هفته فرجه است (يکي بين هفته هاي 4 و 5 ديگري بين 7 و 8 ) ولي اين فعاليت را فقط مي توان يک هفته پنجم آغاز شود .

اسلاید 241: ارتباط بين فعاليتها براي نشان دادن ارتباط بين فعاليت ها از دو کلمه شروع (start) و پايان (finish) استفاده مي شود.S= startF= finish

اسلاید 242: ارتباط بين فعاليتها به صورت زير است: 1- پايان شروعدر اين مورد فعاليت ( ب ) را نمي توان آغاز کرد , مگر اين که مدتي از تکميل فعاليت (الف ) گذشته باشد.در اين مورد براي شروع فعاليت ب بايد سه روز از پايان فعاليت الف گذشته باشد الفبFS=3FS.3FS. FINISH TO START

اسلاید 243: 2- شروع شروع در اين مورد , فعاليت ب را وقتي که مدتي از آغاز فعاليت الف بگذرد , مي توان آغاز کرد در اين جا فاصله دو روز در نظر گرفته شده است . الفبSS=2SS.2SS. START TO START

اسلاید 244: 3- پايان پايان در اين مورد , فعاليت ب را نمي توان قبل از اين که مدتي از تکميل فعاليت الف سپري شده باشد , پايان داد . در اين جا فاصله چها روز در نظر گرفته شده است . الفبFF=4FF.2FF. FINISH TO FINISH

اسلاید 245: 4- شروع پايان در اين مورد فعاليت ب را نمي توان به پايان رساند , مگر اين که مدتي از آغاز کار الف گذشته باشد . در اينجا فاصله , شش روز است.الفبSF=6SF.2SF. FINISH TO FINISH

اسلاید 246: فصل يازدهمکارسنجي

اسلاید 247: مقدمههرکجا کاري انجام شود, کارگري باشد و کارفرمايي, مرئوسي باشد و رئيسي, اندازه گيري کار نيز به طريقي جاي خود را باز مي کند.

اسلاید 248: ضرورت کارسنجي بيشتر از اين نظر است که معياري براي کنترل به دست مي دهد. به قول يکي از صاحب نظران, مديريت علمي, چيزي غير از اندازه گيري و کنترل نيست.مديريت علمي= کنترل + اندازه گيري

اسلاید 249: تعريف کارسنجيکارسنجي يکي از تکنيکهاي مطالعه کار است که به منظور افزايش ثمربخشي سازماني انجام مي‎شود و عبارت است از به کارگيري روشهايي براي تعيين زمان انجام کار معين به وسيله يک فرد واجد شرايط در سطحي قابل قبول.

اسلاید 250: فوائد کارسنجيکمک به برنامه ريزي نيروي انساني براي سازمانايجاد امکان کنترل و ارزيابي کار کارکنانکاهش هزينه توليد و قيمت تمام شده کالاارائه سرويس بهتر به مشتريان و ارباب رجوعکمک به برآورد قيمت کالاها يا خدمات و برآورد بودجه

اسلاید 251: بهبود روابط کارافزايش کاراييتسهيل زمانبندي عمليات و برنامه ريزي توليدايجاد مبنايي براي پرداختهاي تشويقي به کارکنانتعيين زمان استاندارد براي انجام کارهاکمک به برنامه ريزي جهت وسايل و تجهيزات مورد نياز

اسلاید 252: اصول کارسنجيدر کارسنجي بايستي روش کار را مورد بررسي و سنجش قرار داد نه فرد کارگر يا کارمند را.روشي که براي کارسنجي انتخاب مي شود بايستي قابل درک و به کارگيري باشد.استانداردهاي کاري را بايستي در حدي تعيين کرد که نه خيلي سطح بالا سخت و دور از واقعيت باشد و نه خيلي سطح پايين و آسان.هزينه هاي کارسنجي بايستي با منافع حاصل از پذيرش و اجراي آن مورد مقايسه قرار گيرد و در صورتي براي انجام آن اقدام شود که آثار مثبت آن بر هزينه هايش فزوني داشته باشد.

اسلاید 253: پيش نيازهاي کارسنجيآناليست بايد قبل از انجام کارسنجي به اصلاح و ساده سازي روش کار مبادرت ورزد.علاوه بر روش کار, وسايل و ابزار کار نيز بايستي مناسب و در سطح استاندارد باشند تا بتوان روش را به درستي به کار برد.در مورد روش ساده شده, بايستي آموزش کافي به کارکنان داده شود تا بتوانند روش اصلاح شده را به درستي به کار ببرند.

اسلاید 254: فن بررسي حرکاتحذف حرکات زائدتقليل خستگي ناشي از حرکات اضافيبرطرف کردن نقايص و نارساييهاي محيط فيزيکي کار (از قبيل نور ناکافي, رطوبت و حرارت نامناسب و غيره)

اسلاید 255: مراحل بررسي حرکاتانتخاب کار مورد نظرانتخاب فردي که در نظر است کارش مورد بررسي قرار گيرد.بررسي حرکات فرد در حين انجام کار, به دفعات و ثبت آنهاتعيين زمان حرکت هر يک از حرکات

اسلاید 256: تجزيه و تحليل حرکات انجام شده با طرح سوالاتي درباره چرايي, چگونگي و توالي حرکتهاحذف, ترکيب و تغيير حرکات در صورت لزومتعيين حرکات مورد نياز

اسلاید 257: روشهاي کارسنجيبايستي با توجه به نوع و ماهيت کار, موارد استفاده و ساير ويژگيهاي موقعيت, از يک روش يا ترکيب مناسبي از چند روش براي کارسنجي استفاده کرد. برخي از روشهاي کارسنجي عبارتند از:روش استفاده از سوابق گذشتهروش گزارش گيريروش نمونه گيريروش زمان سنجيروش عناصر از پيش تعيين شده

اسلاید 258: با توجه به اينکه قصد اساسي از کارسنجي, دستيابي به استاندارد زمان انجام کار است, قبل از تشريح روشهاي کارسنجي لازم است درباره واژه استاندارد توضيحاتي ارائه شود.استاندارد در مفهوم عام آن عبارت است از هر قانون پذيرفته شده, الگو يا معياري که به عنوان عاملي جهت مقايسه تعيين مي شود و بوسيله مقامات سازمان براي اندازه گيري کيفيت,وزن, وسعت و يا ارزش کار انتخاب مي گردد.

اسلاید 259: در کارسنجي نيز استاندارد عبارت است از مقدار بازده مورد انتظار از يک کارگر (يا کارمند) که به منظور برنامه ريزي و کنترل هزينه هاي مستقيم کار, مورد استناد قرار مي گيرد. اين بازده در مدت زماني بدست مي آيد که يک کارگر آموزش ديده با سرعت طبيعي (يعني سرعت کار اکثريت کارکنان) يک روش از پيش تعيين شده را به کار مي گيرد.

اسلاید 260: تحليل کننده سازماني که به کارسنجي مي پردازد بايستي متوجه اين اوقات نيز باشد و در تعيين استانداردهاي کاري, وقت اضافه اي را براي آنها در نظر بگيرد. اين وقت را زمان اضافات مجاز مي نامند.موارد اضافات مجاز عبارتند از:رفع حوايج شخصيرفع خستگي بدنيرفع خستگي فکريشرايط محيط کار (توجه به حرارت, رطوبت, سروصدا و غيره)تاخيرهاي اجتناب ناپذير (آماده سازي وسايل کار, منتظر شدن جهت اخذ دستور از سرپرست و ...)

اسلاید 261: روشهاي اندازه گيري کار:الف) روش استفاده از سوابق گذشته اين روش يکي از ساده ترين روشهاي کارسنجي است که به نسبت سادگيش از دقت کمتري برخوردار است. مبناي کار در اين روش, اطلاعات بدست آمده از نحوه عملکرد و انجام کار در گذشته است. در اين روش سوابق و اطلاعات مربوط به گذشته, مبناي کارسنجي فرض مي شود و با توجه به حجم کار موجود, نسبت به پيش بيني مدت زمان لازم و تعداد نيروي انساني مورد نياز براي انجام کارها اقدام گردد.

اسلاید 262: مراحل روش استفاده از سوابق گذشتهتعيين کار مورد نظر جهت اندازه گيري تهيه ليستي از وظايف مربوط به کار مورد نظرتعيين واحد زماني انجام کار با توجه به نوع و ماهيت کار (روز, هفته, ماه, سال)تعيين حجم کار انجام شده در واحد زماني منتخب محاسبه واحد زمان کار با در نظر گرفتن حجم کار انجام شده در واحد زمان و تعداد نيروي انساني به کارگرفته شده, با استفاده از فرمول زير:تعديل و تصحيح واحد زمان کار و انتخاب استاندارد نهايي انجام کار.حجم کارتعداد نيروي انسانيواحد زمان کار=

اسلاید 263: ب) روش گزارش گيريبرخلاف روش قبلي که نحوه انجام کار را در گذشته ملاک ميگرفت در اين روش گزارش‎گيري, نحوه انجام کار در زمان حال, مبناي کارسنجي قرار مي گيرد. بر طبق اين روش, هر يک از کارکنان آنچه را که در طي روز انجام مي دهد در ليست وظايف روزانه يا فرم مناسب ديگري درج مي کند و در پايان واحد زماني تعيين شده مثلا در پايان هفته, گزارشي از کل کارهاي انجام شده تهيه مي کند و در اختيار آناليست قرار ميدهد و آناليست از اطلاعات به دست آمده مي تواند ميانگين ميزان کار انجام شده را تعيين کند و مبنايي جهت تعيين استاندارد کار بدست آورد.

اسلاید 264: مراحل روش گزارش گيريتعيين کار مورد نظر جهت اندازه گيريتوجيه کارکنان در مورد روش گزارش گيري و جلب همکاران آنانتهيه فرمهاي مربوط به جمع آوري اطلاعات (ليست وظايف)توزيع فرمها و جمع آوري آنها پس از تکميلاستخراج اطلاعات از فرمهاتعيين واحد زمان انجام کار با توجه به نوع و ماهيت کارتعيين حجم کار انجام شده در واحد زماني منتخبمحاسبه واحد زمان کار, تعديل و تصحيح آن و انتخاب استاندارد نهايي

اسلاید 265: ج) روش نمونه گيريروش نمونه گيري يکي از روشهاي آماري کارسنجي است. فلسفه اين روش اين است که مي توان کار کارکنان را به طور تصادفي در فواصلي مورد مشاهده قرار داد و عملکرد نمونه را نسبت به کل, تعميم داد.

اسلاید 266: مراحل روش نمونه گيري عبارتند از:تعيين کار مورد نظر جهت اندازه گيري آماده سازي وسايل کارمشاهده کار به طور تصادفي و به دفعات مکرر ثبت نتايج مشاهداتتقسيم نتايج حاصل شده, بر تعداد دفعات مشاهدهتعديل و تصحيح رقم بدست آمده به منظور نزديک کردن آن به واقعيت (با توجه به درصدهاي مربوط به اضافات مجاز)تعيين استاندارد نهايي

اسلاید 267: د) روش عناصر از پيش تعيين شدهروش عناصر از پيش تعيين شده بر اين پيش فرض مبتني است که در کارهاي مختلف, اجزاء همانند و حرکات مشابهي وجود دارند که زمان لازم جهت انجام آنها را مي توان از قبل تعيين کرد و بر زمان ساير اجزاي کار افزود و زمان استاندارد کلي کار را بدست آورد.

اسلاید 268: مراحل روش عناصر از پيش تعيين شدهتعيين کار مورد نظر جهت اندازه گيري مشاهده عمليات و حرکات اصلي لازم براي انجام کار حذف حرکات زائد و ساده سازي روشتعيين زمان انجام حرکات مورد نياز از جداول مربوطهتعديل زمان با در نظر گرفتن اضافات مجازتعيين استاندارد نهايي انجام کار

اسلاید 269: ه) روش زمان سنجيروش زمان سنجي يکي از روشهاي دقيق و علمي کارسنجي است. در اين روش کار را به اجزايي تقسيم مي کنند و زمان انجام هر يک از اجزا را به طور دقيق و با کرونومتر (ساعت مندرج تا يک صدم دقيقه) اندازه مي گيرند. حسن اين روش اين است که هزينه آن نسبتاً کم و دقتش زياد است و استاندارد واقعي تري را بدست مي دهد.

اسلاید 270: مراحل روش زمان سنجيتعيين کار مورد نظر جهت اندازه گيري تقسيم کار به اجزاساده سازي و بهتر سازي روش انجام کار هر يک از اجزاء کارآموزش روش کار به افرادي که قرار است کارشان اندازه گيري شودجلب اعتماد و همکاري افراد براي کارسنجياندازه گيري زمان انجام هر يک از اجزا و ثبت آنهاتعيين زمان نرمال انجام کار (NT)محاسبه اضافات مجاز (A) تعديل زمان به دست آمده و تعيين استاندارد نهايي انجام کار با استفاده از فرمول زير:ST-NT (1+ A/100)

اسلاید 271: ST-NT (1+ A/100)در اين فرمول ST به مفهوم استاندارد زمان انجام کار, NT به معناي زمان نرمال براي انجام کار و A نمايانگر ميزان اضافات مجاز مي باشد. براي مثال چنانچه زمان نرمال براي انجام کاري 40 دقيقه باشد و ميزان اضافات مجاز نيز 20 درصد در نظر گرفته شود زمان استاندارد عبارت خواهد بود از:ST 40 = 48=(100/20+1)

اسلاید 272: پايان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید