صفحه 1:
تجزیه و تحلیل شغل
صفحه 2:
تجریه و تحلیل شغل فرآیندی است که طی آن ماهیت و
وی گی های همریک ازمشاغل در سازمان برررسی می
گرد و اطلاعات کافی درباره ی آنهاجمع آوری می
aul
5 ۳
صفحه 3:
صفحه 4:
(plies ae ele ne
۲ ) بررسى كلى سازمان 60
> تعیین چگونگی استفاده از اطلاعات @
3 ) انتخاب نمونه هایی از مشاغل 6)
به دست آوردن اطلاعات ©
Owe J
66 شرایط احراز شنل =
© طرراحی شغزءتتظیم وظاین و مسئولیت ها |
۵ ارزیابی طراحی نو )
صفحه 5:
صفحه 6:
هخ مس
2
Oe 9
3
صفحه 7:
صفحه 8:
مصاحبه: تحلیلگ با کسانی که اطلاعاتی درباره شغل دارند ارتباط
برقرار ی کند می تواند بسته باشد يا آزاد
مصاحبه آزاد چارچوب یا محتوای مشخصی ندارد و جو بین دو طرف
است که مسیر و شکل مصاحبه را تعیین ميكند . اين سبك مصاحبه
حاصل تحربیات هاتورن است . آثاری مفید از جمله اینکه طرف
احساس راحتی ميكند, مى تواذد بى رده صحبت کند و موجب بهبود
.روحیه کا رکنان می شود
صفحه 9:
معباحبه پسته یا متظم؛ همه سوالات از پیش تعبین شدء است
درست است شاید مزیت هایی از جمله راحت بودن طرف مصاحبه
شونده را نداشته باشد ولی خوبی این روش این است که سوالات
.همه جوانب مختلف را در نظر می گید
.مریت دیگر قابلیت تطبیق اطلاعات و مقایسه آنها با هم است
صفحه 10:
انواع ۲
ae > از كاركنان كه مشاغل يكسا
۱ : از كاركنان غل
پیلستان یا کسانی که با شغل آشنا
صفحه 11:
چند نکته
باید با شرع مصاحبه با مصاحبه شونده رلبطه خوبو دوستانه بسقرار -1)
کرد
برلیمصاحبه شونده تبییزشود که یل مصاحبه چه لنتت نباید فک كند- ©
که هدفاز مصاحبه برتتععملکد و کار لیو وستچوندراینصورتغرلق
آمین جولبخولهد داوٍ
از ميانكاركنانآنانكه دانش تجربه كارئ وصباقتبيشترودارند- ©
لنتخابشوند
مصاحبه تنلا حد لمكا ن بايد سازيمازيافته و منظم باشد. Pepe el
مصاحبه را باز نكه دلشتقا فرد غير از آنچه از او پسسیده شدم مطلب
ديكروكه به ذهنشمي سد بكويد
صفحه 12:
J
پرسشنامه
شامل سوالات عینی و قضاوتی هستند.تجزیه و تحلیل مشاغل ممکن است
برای مشاغل فعلی باشد یا مشاغلی که قرار است در آینده به وجود بيايند
يسشنامه بهت لستهم شاملسوا_ لک لوپ اشد هم جزئی1) 1
تعداد سوا لتبايد كمباش-©
سوا-لقبايد كاملاواضع باشد-©
كمهزرينه تسريز روش جمع آور وإطلشاتاسة *6
صفحه 13:
ae
مصاحبه گروهی
شبیه انرادی است با این تفاوت که با همه کسانی که دارای
مشاغل یکسان هستند همزمان مصاحبه می شود. ازین طریق
اطلاعات دقیق تم و کامل تری به دست می آید البته ممکن است
هنجار های گروهی به افراد غلنه کر دهم ا مخش کاهش
بايد
صفحه 14:
۱
ne
نشست متخصصان
از سرپرستان و متخصصان و کسانی که اطلاعات زیادی درباره مشاغل
دارند دعوت و نظر خواهی می شود
ممکن است اینکه واقعا کار چگونه و درچه شرایطی انجام می شود
نادیده گرفته شود
صفحه 15:
.کند . کار سخت و وقتگیری است
این کار باید به مدت طولانی انجام شود تا بتوان تمام وظايف را ثبت
کرد. زمان بر است
ثبت وقایع
از متصدی شغل خواسته می شود فعالیت های روزانه خود را یادداشت
صفحه 16:
) پسسشنامه تجزیه و تتحلیلسمنات۳09))
این پرسشنامه توسط مک کورمیک و همکارانش ارائه شد . به نظر
آنها همه فعالیت های شخل و مسائلی که یک شخل می تواند با آنها د ركيس
باشد در۱۹6عنصر خلاصه گرد
صفحه 17:
صفحه 18:
Seni el
ضرم شرایط احران شنویان ی هم اى كارمنديابى است و از طرف
است تشریح شده است می
صفحه 19:
صفحه 20:
۱) روش مدیرریت علمی (روشهای حرکت سنجی و زمان سنحی ): تقسم
کار؛ تخصصی کردن شغل و ساده کردن کار از جمله نکاتی است که
تیلور در طراحی مشاغل مورد توجه قرار می داد.
؟ )روش انكيررشى: بس اساس روش انكيررشى مشاغل باید به گونه ای
طراحى شود كه باعث رضايت كا ركنان و ايجاد انكيزه در آنان كرردد.
روش انگینشی بر اساس نظربه های زير پيشنهاد گردیده است:
صفحه 21:
fs
نظریه دو عاملی هررزبررگ: در این نظریه؛ هررزی رگ از دو عامل
بهداشتی و انگیشی صحبت می کند و معتقد است در حالی که فقدان
عوامل بهداشتی باعث شکایت و نارضایتی می شود وجود آنها تآثیری در
رضایت ی ایجادنگیزهندار. ام وجود عواملنگیزشی- که بهماهیت
.کار بر می گردد- باعث رضایت شغلی و ایجاد انگییزه می گرده
نظبريه فعال سازى: طرفداران اين نظريه معتقدند كه بايد با ایحاد تنوع
در کار و کاهش خستگیء کارکنان را فعال کررد. با توجه به این مطلب»
تنوع در کار بررای کاهش خستگی باید مبنای طبراحی مشاغل باشد.
گردش شفلی یکی از روشهایی است که به این منظور به کار گررفته می
5
.شود
صفحه 22:
7
نظریه ویثرگیهای شخل- اين نظرريه مانند نظرريه هر زب ك» معتقد است کار کنان هنگامی بای
انجام دادن کار انگیزه خواهند داشت که احساس کنند شغلشان با ارزش است و از چگونگی
عملکررد خود باز خور می گیررند. برخلاف نظرریه هرزبرگ که در آن توصیه خاصی بررای
طراحی شفل ارائه نمی شودء در نظرریه ویثرگیهای RE ابعاد کار به شررح زیم در طمراحی
شغل تورد توجه قاری گید
۱ انجام کار باید به مجموعه ای از مهارتها و توانائیهای گوناگون و متنوع نیاز داشته باشد.
۲ هويت كار بايد معلوم باشد. يعنى به جای جزئی از کار؛ کا رکنان باید یک کار را به طور
کامل انجام دهند.
۳ كار بايد مهم به شمار آید.
6 طراحی شغل باید به گونه ای باشد که شاغل آن استقلال و آزادی عمل داشته باشد و بتواند
در باره رویه کار» تصمیم گیرری کند.
0. طراحی شغل باید به گونه ای باشد که شاغل بتواند از عملکررد خود با زخور بگیررد.
صفحه 23:
روشسیستمی: در روشسیستمي مانند روشمدیریتعلمي هدفلین (9
لستکه کا رآییعملیا تفای ابد ولوب <لظروشعديريتعلمي به
جاوتوجه به لفزليشكارآيودر تمام وظاينشذل به وظايفوتوجه
موشود كه نقشمهمودر روالكار دارند. همجنيزيه كاركنان
لجاززم دادم میشود در بارم نحوه لنجام دادنلینوظایف تصمیم
گسرفته» هرگونه لشتباهیرا خود در مبداء Dal كنند
صفحه 24:
روشعبتنوبس وري شكيهاوعام(إنسانونط راحوشذربس ليزاساس (*6©
به دو روشمجزا از یکدیگر تنقسیمشدم لست در روشاول شخريس
لساسوي ثكيهاوز.يستوو جسم و إنسانط راحوموشود. در ليزنروشكه
ار گونومیکن به معنیسا كاروبا وضعيتفيرزيك ولف اده خولنده
شدهم اس ة سعوموشود باط راحوصحيح كار از بسروز عوارض
فیزیولوژیکیمنفیکه معمولادر نتیجه لنجام غلط کار در کار-کنان
.به وجود ميآید جلوگیریگدد
در روش دوم که روش ادراکی- حرکتی خوانده شده استه پیامدهای
روانی تماس انسان با ماشین آلات» ابزار و وسایل و سایر عوامل در
ae و چگونگی تأثیرشان بر عملکررد کا رکنان مورد توجه قررار
iid ges
صفحه 25: