کسب و کار مدیریت و رهبری

تحلیل ذی نفعان Stakeholder Analysis روش شناسایی و ارزیابی ذی نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders

tahlile_zinafan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل ذی نفعان Stakeholder Analysis روش شناسایی و ارزیابی ذی نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders”

تحلیل ذی نفعان Stakeholder Analysis روش شناسایی و ارزیابی ذی نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders

اسلاید 1: تحليل ذي‌نفعان Stakeholder Analysis روش شناسايي و ارزيابي ذي‌نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders

اسلاید 2: جايگاه در مدل مبنا

اسلاید 3: منشاء ظهورچه کسي بايد شرکت را کنترل کند؟ چگونه؟ و براي رسيدن به چه اهدافي؟ از قديم الايام، شرکت‌ها توسط مالکين خود و براي نيل به اهداف اقتصادي اداره ‌شده است. اما با نشر و گسترش تئوري‌هاي ذي‌نفعان، کنترل از طريق مالکيت تضعيف شد و با بزرگتر شدن ابعاد سازمان‌ها، فعاليت‌هاي اقتصادي شرکت‌ها، آثار و تبعات اجتماعي زيادي به دنبال آورده است. سازمان‌هاي بزرگ از کنترل مستقيم مالکان خارج شده، مفهوم- مسؤوليت‌پذيري اجتماعي[1]- يعني توجه داوطلبانه به اهداف اجتماعي در کنار اهداف اقتصادي، پايه و اساس فعاليت‌هاي شرکت‌ها شد. هنري مينتزبرگ 1- social responsibility

اسلاید 4: تئوري ذي‌نفعان (Stakeholder theory)رويکردهاي مختلف در قبال تئوري ذي‌نفعان- رويکرد ارزش سهام‌داران (shareholder value)- رويکرد ارزش ذي‌نفعان (stakeholder value)- رويکرد مديريتي يا نظريه حد واسط متدولوژي‌هاي مختلف تئوري ذي‌نفعان- متدولوژي توصيفي (descriptive) – ارزش سهام‌داران- متدو لوژي هنجاري (normative)- ارزش ذي‌نفعان- متدولوژي ابزاري (instrumental) - مديريتي

اسلاید 5: مفهوم مديريت ذي‌نفعان (stakeholder management)امروزه شرکت‌ها نه تنها بايد پاسخگوي نياز مالکين باشند، بلکه بايد پاسخگوي گروه‌هاي مختلف ديگري نيز باشندهمه سازمان‌ها در سيستم پيچيده‌اي از علايق و اثرات فعاليت مي‌کنندمديريت بايد اين سيستم را ارزيابي کند تا از طريق آن، تصميم‌گيري ‌هاي لازم را براي حفظ موقعيت رقابتي خود اتخاذ نمايد

اسلاید 6: تعاريف ذي‌نفعذي‌نفع، افراد يا سازمان‌هايي هستند که به نوعي از فعاليت‌هاي سازمان متأثر مي‌شوند و مي‌توانند، تقويت‌کننده يا مانع موفقيت سازمان شوند. ذي‌نفعان ممکن است برنده يا بازنده باشند، يا مي‌توانند بخشي از تصميم‌گيرندگان، کاربران، مصرف‌کنندگان و فعالان فعاليت‌هاي سازمان باشند”ذي‌نفع قانوني، شخص يا گروهي است که براي مشارکت در فعاليت‌ها و مشخص کردن جهت‌گيري‌هاي سازمان، داراي دانش کافي هستند و سهم و منفعت آنها در سازمان بالاست”تعريف جامع ذي‌نفعان، افراد و گروه‌هايي هستند که براي رسيدن به بخشي از اهداف يا نيازهاي خود به سازمان وابسته‌اند و سازمان نيز به نوبه خود به آنها وابسته است و از آنها متاثر مي‌‌شود”

اسلاید 7: طبقه‌بندي ذي‌نفعانطبقه‌بندي از ديد اثرپذيريطبقه‌بندي ازديد اثرگذاريطبقه‌بندي از ديد اثرپذيريعاملين (Agents)سودبران (Beneficiaries)قربانيان (Victims)طبقه‌بندي از ديد اثرگذاريقانون‌گذاريسياسياقتصادي

اسلاید 8: تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنارويکرد : مديريتي يا نظريه حد واسطمتدولوژي : ابزاري (مديريت ذي‌نفعان)شناسايي ذي‌نفعان سازمانيمشخص کردن تمايلات و انتظارات کليدي ذي‌نفعانتجزيه و تحليل ريسک ذي‌نفعانفاز اولفاز دومفاز سوم

اسلاید 9: تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنافاز اول: شناسايي ذي‌نفعان (stakeholder identification)

اسلاید 10: فاز دوم: استخراج تمايلات و انتظارات کليدي (5 مورد)Analysis of stakeholder interestتحليل ذي‌نفعان در مدل مبناهدف : استخراج فرصت‌ها و تهديدات ذي‌نفعانمرجع اطلاعاتي: مراجعه به پايگاه‌ اطلاع رساني – مصاحبهمثالي از تمايلات کليدي ذي‌نفع (مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي کشور)تمايل به تعيين و تدوين و اجراي استانداردهاي رسمي کشورتمايل به اجباري کردن استانداردهاي تدوين و تصويب شده توسط شوراي عالي استانداردتمايل به کنترل کيفي کالاهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور کالاهاي نامرغوبتمايل به انجام تحقيقات جهت تدوين استاندارد و بالا بردن کيفيت کالاهاي داخليتمايل به نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري و ترويج سيستم متريک و کاليبراسيون و

اسلاید 11: تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنافاز سوم: آناليز ريسک ذي‌نفعانStakeholder Risk Analysis

اسلاید 12: تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنافاز سوم: آناليز ريسک ذي‌نفعانStakeholder Risk Analysis

اسلاید 13: آناليز قدرت/تمايل (interest- power analysis)

اسلاید 14: بعضي از منابع عمده قدرت: سلسله مراتب قانوني سازماني ( اقتدار، کنترل و يا نگهدارنده بودجه)قدرت رهبري و نفوذ در ديگران ( رسمي يا غير رسمي، سبک رهبري کاريزما) و لذا از طريق تشويق يا منع ديگران به تبعيت از اجراي يک استراتژي خاصکنترل داشتن بر منابع استراتژيک دارا بودن دانش تخصصي و مورد نياز اجراي استراتژيقدرت چانه‌زني بالاقابليت تبليغ له يا عليه يک استراتژيقابليت قانون‌گذاري له يا عليه اجراي يک استراتژي و ....آناليز قدرت/تمايل (interest- power analysis)

اسلاید 15: راهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌نفعانراهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌نفعان باکس A سازمان بايد تا حد لازم و مقدور، اين گروه را از تصميم‌گيري‌هاي خود و طرح‌هاي خود آگاه کند اما نبايد براي آنها و جلب حمايت و ايجاد انگيزش در آنها سرمايه‌‌گذاري کند.راهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌نفعان باکس B اين گروه‌ها علي رغم قدرت کم خويش، مي‌توانند مشاور ارزشمندي در تصميم‌گيري‌هاي مهم به شمار روند. توصيه مي‌شود درباره مطالب و موارد و تصميم‌گيري‌هايي که به نحوي با منافع اين گروه تلاقي دارد، آنها را آگاه سازيم. راهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌‌نفعان باکس C رابطه با ذي‌نفعان اين باکس‌ مي‌تواند کاري مشکل باشد. غالبا بدنه‌هاي قانون‌گذاري، يا مؤسسات و نهادهاي سرمايه‌گذاري در اين گروه قرار دارند. آنها علي‌رغم اين‌که قادرند اثر فراواني بر سازمان داشته باشند ( مثلاً در مورد مقوله‌هاي سرمايه‌گذاري)، اکثر مواقع انفعالي عمل مي‌کنند و تمايلي به موضوعات شرکت از خود نشان نمي‌دهند. لذا، ضروري است از اهداف و نيات بالقوه آنها آشنا شويم و آنها را با توجه به تمايلاتشان مشارکت دهيم.راهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌نفعان باکس D بايد آنها را در تمامي موارد توسعه و تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با آنها درگير کنيم.

اسلاید 16: فهرست منابع و مراجعhttp://www.themanager.org- April 2001: stakeholder managementPete Thomas. Department of management-university of central Lancashire : stakeholders and strategic management : the misappropriation of discoursehttp://www.systemsguide.com Dr. Fredrick Frost- School of marketing. Curtin university of Technology- Generic promotion of dairy products : A stakeholder perspectiveDr. Kathleen D. Kelsey- who are your stakeholders? AGED 6224, Lesson4Suzanne Robertson. Project sociology : identifying and involving the stakeholdershttp://www.toolkit.com : stakeholder analysis worksheet

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید