کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

تحليل ذی نفعان Stakeholder Analysis روش شناسايی و ارزيابی ذی نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
منشاء هد ظهور ۴ باید شرکت را کتترل کند؟ چگونه؟ و براي رسیدن به چه اهدافي؟ از قدیم الایام. شرکت‌ها توسط مالکین خود و براي نيل به اهداف اقتصادي اداره شده است. اما نشر و گسترش تثوري هاي ذينفعان, كنترل از طريق یت تضعیف شد و با بزرگتر شدن ابعاد سازمان‌ها: فعاليت‌هاي اقتصادي شرکت‌ها, آثار و تبعات اجتماعي زيادي به دنبال آورده است. سازمان‌هاي بزرگ از کنترل مستقیم مالکان خارج شده. مفهوم- مسووليت‌پذيري اجتماعي - يعني توجه داوطلبانه به اهداف اجتماعي در کنار اهداف اقتصادي, پایه و اساس فعاليت‌هاي شرکت‌ها شد. هنري مینتزبرگ رای امد

صفحه 4:
AS? ۳ ‏تئوري ذي‌نفعان‎ (Gtckohokber teory) رويكردهاي مختلف در قبال تثوري ذي‌نفعان - رويكرد ارزش سهامداران (صام ‎(sharetolter‏ ‏- رويكرد ارزش ذي نفعان ‎(stakeholder value)‏ - رويكرد مديريتي يا نظريه حد واسط متدولوژي‌هاي مختلف تئوري ذي‌نفعان - متدولوژي توصيفي ‎UO bbelgw Ge jyl - (descripive)‏ - متدو لوژي هنجاري (عشسسسص)- ارزش ذي‌نفعان - متدولوژي ابزاري (احععه) - مديريتي

صفحه 5:
مفهوم مدیریت ذي‌نفعان ‎aa‏ ( مومت اماملو) ‎DOS 110‏ نه ثنها بايد باسخكوي نياز مالكين باشند, لك ابد اگوی کروههای مختلف دیگري نيز باشند ‏همه سازمان‌ها در سیستم پيچيده‌اي از علایق و اثرات ‎ ‏مديريت بايد اين سیستم را ارزيابي کند تا از طریق آن, تصميمكيري هاي لازم را برا 2 فظ موقعیت رقابتي خود

صفحه 6:
‎tales‏ "شم ذي نفع ‏زي: افراد یا سازمان‌هايي هستند که به نوعي از فعايت هاي سار بتار فى شود مي‌توانند, ده 007 سيت اسازمان شور ‎iss.‏ ن ومك ناس بربده يا بازنده باشند, یا ‏ند دگان, کا بران,. ‏مصرف کنندگا نو فان 2 ‎ees" +‏ نو وهي است که برای»متتارکت ذر مشخص كردن جه تكيري هاي سازمانم داراي ‏داش کافس هسند و هم و متا درس ن بالاست” و ‎leas, a‏ اود اراد گرروه‌هايي هستند كه براي رسيون به ‎Ls‏ نزهاي خود ‎as‏ سازمان وابسته‌اند داك با سارهات ‎ee ri‏ ‏او مي شود ‎

صفحه 7:
طيقه‌بندي از دید آثرپذيري ‎sea’‏ ازدید آثر: ‏طبقه‌بندي از دید اثرپذيري ‏عاملین ‎(Depts)‏ ‏سودبران (جممتس) قربانيان (20605) ‏طبقه‌بندي از دید اثرگذاري قانون‌گذاري ‏سياسي ‏اقتصادي ‎ ‏-رقا ‏- عرضدكتتدكان ‏- مشتریان ‎Gea‏ مشترک سب ‎ely‏ ‎ile‏ ‎ ‏طبقه‌بندي ‏دي‌نفعان ‏- ديكر سازماننهاى ‎ee‏ ‎UE ‏- شترا - مرضهکندگان ‎Be ‎ ‎ ‎ ‎ ‎05 ‎epee ‏- اعبار دسيدكان - يالك مرکزی -ترکای درا ‏أنواع لثرات ذىنفعان بر ساؤمان ‎ ‎ ‎ ‏اجتماعی ‎ ‎Wid oP «omen tan ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
تحلیل ذي‌نفعان در رووكرد : مديريني با.نظريه جه STZ متدولوژي : ابزاري (مدیریت

صفحه 9:
تحلیل دي‌نفعان در مدل. مينا | فاز اول: شناسايي ذي‌نقعان

صفحه 10:
تحلیل ذي‌نفعان در مدل ‎Line‏ فاز دوم: استخراج تمایلات و انتظارات كليدي (5 مورد) ‎Analysis of stakeholder interest‏ هدف : استخراج فرصت‌ها و تهدیدات ذي‌نفعان 5 ان : مراجعه به پایگاه اطلاع ريساني - مصاحبه منالي از تمایلات کليدي ذي‌نفع (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتي کشور) تمایل به تعیین و تدوین و اجراي استانداردهاي رسمي کشور تمایل به اجباري کردن استانداردهاي تدوین و تصویب شده توسط شوراي عالي استاندارد تمایل به کنترل كيفي کالاهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور کالاهاي نامرغوب

صفحه 11:
تحلیل ذي‌نفعان در مدل ‎Line‏ فاز سوم: آنالیز ریسک ذي‌نفعان ‎Stakeholder Risk Analysis‏

صفحه 12:
تحلیل ذي‌نفعان فاز سوم: آنالیز ‎<a‏ 0 Stakeholder Risk Analysis ‏نو یی‎ | oe ‏ات‎ ‎8 ‏تین هه‎ ‏صرحي‎ | ١ ibs ‏ترك لحاس‎ | © Salk ۳ ‏زیت سین‎ | ٠: takes | wus | ۵ : ‏او ]| تست‎ TE 7 77۳750 : Tale, fs 1 rapes | 22 7 ‏اعت‎ ١ ‏مت‎

صفحه 13:
آنالیز قدرت/تمایل high 6 Keep Satisfied Power A B Minimal Keep Effort Informed low low high Level of Interest

صفحه 14:
آنالیز قدرت/تمایل ۱ ‎AS?‏ بعضي از منابع عمده قدرت: — ساسله مراتب قانوني سازماني ( اقتدار, کتترل و یا نگهدارنده بودجه) - قدرت رهبري و نفوذ در دیگران ( رسمي يا غير رسمي, سبک رهبري کاریزما) و لذا از طریق تشویق یا منع دیگران به تبعیت از اجراي یک استراتژي خاص - کنترل داشتن بر منابع استراتژیک - دارا بودن دانش تخصصي و مورد نیاز اجراي استراتژي - قدرت چانه‌زني بالا - قابليت قانو نكذاري له يا عليه اجراي یک استراتژي و ....

صفحه 15:
راهکار انگيزشي- رفتاري با ذي‌نفعان ع آنگيرشي-رفناري با ذي‌نفعان باکس 9 سازمان باید تا ا ۱ ها ‎tere yes pl eee ts ete ste‏ کی در نها سح اري کند. راهکار انگيزشي-رفتاري با ذي‌نفعان باکس ۵ اين بن كرودها علي رغم قدرت كم خویش, مي‌تواند مشاور ارزشمندی دم ي‌هاي مهم به د دربارم ‎sl Loge es‏ اين ‎gles he tek‏ را لس و مود ‏راهکار انگيزشي-رفتاري با ا ‎O.gusu‏ ‏قانو ‏ابطو ‎be‏ ذي‌نفعان اين باکس مي‌تواند كاري مشکل باشد. غالبا بدنه‌هاي ‏ري يا مؤسسات مايه كذا 1 ار دارند. آ عم و ‎ga‏ تج مان ده نم ‏مقوله هی سرمابهگذ یه ‎Shoal 2‏ و نيا ‏اف ات ‎ot Cal gh eet‏ 2 و ‎OS‏ و ژاهکاز انگبرشت:زفتازي با تعتضان باکس 6 ‏باید آنها را در تمامي موارد توسعه و تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با آنها درگیر کنیم. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
فهرست منابع و له مراجع یعادت :000000 اسر Pete Nhowes. Oeportved oP wacageweu-uiversiy oP vectra baazashing totokeholders ced strategic wocayexeut | the wisappropriaioc of ‏مم جلشوومصاورر5. سسسس]/ :مدا‎ Or. Predrick Prost GOckool oP warketoy. Curia uiversity oP Deckwloy- Geaeric prowotion oP daiqy products : ‏ون‎ ‎perspevive ‎Or. Kabers 0. Kebep- who ure pour stikehokers? PBED OCC, ‏سرا‎ Gyan Robertove. Project ‏رومیت‎ : tdeotiP ‏جه وجار‎ tov vicre the stakeholders hip /hww0w.tovlit.cow * stukehokder ccdsts worksheet

تحليل ذي‌نفعان Stakeholder Analysis روش شناسايي و ارزيابي ذي‌نفعان سازمان A tool for identification and assessment of enterprise stakeholders جايگاه در مدل مبنا منشاء ظهور چه کسي بايد شرکت را کنترل کند؟ چگونه؟ و براي رسيدن به چه اهدافي؟ از قديم االيام ،شرکت‌ها توسط مالکين خود و براي نيل به اهداف اقتصادي اداره ‌شده است .اما با نشر و گسترش تئوري‌هاي ذي‌نفعان ،کنترل از طريق مالکي ت تضعي ف ش د و ب ا بزرگت ر شدن ابعاد سازمان‌ها، فعاليت‌هاي اقتص ادي شرکت‌ه ا ،آثار و تبعات اجتماعي زيادي به دنبال آورده است .سازمان‌هاي بزرگ از کنترل مس تقيم مالکان خارج شده ،مفهوم -مسؤوليت‌پذيري اجتماعي] -[1يعني توجه داوطلبانه به اهداف اجتماعي در کنار اهداف اقتصادي ،پايه و اساس فعاليت‌هاي شرکت‌ها شد. هنري مينتزبرگ ‏social responsibility 1- ذينفعان ‌ تئوري ()Stakeholder theory رويکردهاي مختلف در قبال تئوري ذي‌نفعان رويکرد ارزش سهام‌داران ()shareholder value رويکرد ارزش ذي‌نفعان ()stakeholder value -رويکرد مديريتي يا نظريه حد واسط متدولوژي‌هاي مختلف تئوري ذي‌نفعان متدولوژي توصيفي ( – )descriptiveارزش سهام‌داران متدو لوژي هنجاري ( -)normativeارزش ذي‌نفعان -متدولوژي ابزاري ( - )instrumentalمديريتي ذينفعان مفهوم مديريت ‌ ()stakeholder management امروزه شرکت‌ها نه تنها بايد پاسخگوي نياز مالکين باشند، بلکه بايد پاسخگوي گروه‌هاي مختلف ديگري نيز باشند همه سازمان‌ها در سيستم پيچيده‌اي از عاليق و اثرات فعاليت مي‌کنند مديريت بايد اين سيستم را ارزيابي کند تا از طريق آن، تصميمگيري ‌هاي الزم را براي حفظ موقعيت رقابتي خود ‌ اتخاذ نمايد تعاريف ذي‌نفع ازمانهايي هس تند ک ه ب ه نوعي از ‌ • "ذي‌نف ع ،افراد ي ا س فعاليتهاي سازمان متأثر مي‌شوند و مي‌توانند ،تقويت‌کننده ‌ ذينفعان ممکن است برنده يا يا مانع موفقيت سازمان شوند‌ . ميتوانند بخشي از تصميم‌گيرندگان ،کاربران، بازنده باشند ،يا ‌ مصرفکنندگان و فعاالن فعاليت‌هاي سازمان باشند” ‌ • "ذينفع قانوني ،شخص يا گروهي است که براي مشارکت در ‌ گيريهاي سازمان ،داراي ‌ جهت ‌ فعاليته ا و مشخ ص کردن ‌ دانش کافي هستند و سهم و منفعت آنها در سازمان باالست” تعريف جامع ذينفعان ،افراد و گروه‌هاي;ي هس;تند ک;ه براي رس;يدن به • " ‌ بخش;ي از اهداف ي;ا نيازهاي خود ب;ه س;ازمان وابسته‌اند و س;ازمان ني;ز ب;ه نوب;ه خود ب;ه آنه;ا وابس;ته اس;ت و از آنها متاثر مي‌شود”" طبقهبندي ‌ ذينفعان ‌ طبقهبندي از ديد ‌ اثرپذيري طبقهبندي ازديد ‌ اثرگذاري طبقه‌بندي از ديد اثرپذيري عاملين ()Agents سودبران ()Beneficiaries قربانيان ()Victims طبقه‌بندي از ديد اثرگذاري قانون‌گذاري سياسي اقتصادي تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا رويکرد :مديريتي يا نظريه حد واسط متدولوژي :ابزاري (مديريت ذي‌نفعان) تجزيه و تحليل ريسک ذي‌نفعان فاز سوم مشخص کردن تمايالت و انتظارات کليدي ذي‌نفعان فاز دوم شناسايي ذي‌نفعان سازماني فاز اول ذينفعان در ‌ تحليل مدل مبنا فاز اول :شناسايي ذي‌نفعان (stakeholder )identification تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا فاز دوم :استخراج تمايالت و انتظارات کليدي ( 5مورد) ‏Analysis of stakeholder interest هدف :استخراج فرصت‌ها و تهديدات ذي‌نفعان ه اطالع رساني – مرجع اطالعاتي :مراجعه به پايگا ‌ مصاحبه مثالي از تمايالت کليدي ذي‌نفع (مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي کشور) تمايل به تعيين و تدوين و اجراي استانداردهاي رسمي کشور تمايل به اجباري کردن استانداردهاي تدوين و تصويب شده توسط شوراي عالي استاندارد تمايل به کنترل کيفي کاالهاي صادراتي مشمول استانداردهاي اجباري و جلوگيري از صدور کاالهاي نامرغوب تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا فاز سوم :آناليز ريسک ذي‌نفعان ‏Stakeholder Risk Analysis تحليل ذي‌نفعان مبنا فاز سوم:در مدلذي‌نفعان آناليز ريسک ‏Stakeholder Risk Analysis تمايل/آناليز قدرت )interest- power analysis( آناليز قدرت/تمايل ()interest- power analysis بعضي از منابع عمده قدرت: – – – – – – – سلسله مراتب قانوني سازماني ( اقتدار ،کنترل و يا نگهدارنده بودجه) قدرت رهبري و نفوذ در ديگران ( رسمي يا غير رسمي، سبک رهبري کاريزما) و لذا از طريق تشويق يا منع ديگران به تبعيت از اجراي يک استراتژي خاص کنترل داشتن بر منابع استراتژيک دارا بودن دانش تخصصي و مورد نياز اجراي استراتژي قدرت چانه‌زني باال قابليت تبليغ له يا عليه يک استراتژي قابليت قانون‌گذاري له يا عليه اجراي يک استراتژي و .... راهکار انگيزشي- رفتاري با ذي‌نفعان ذينفعان باکس A راهکار انگيزشي-رفتاري با ‌ گيريهاي خود و ‌ سازمان بايد تا حد الزم و مقدور ،اين گروه را از تصميم‌ طرحهاي خود آگاه کند اما نبايد براي آنها و جلب حمايت و ايجاد انگيزش در آنها ‌ سرمايهگذاري کند. ‌ ذينفعان باکس B راهکار انگيزشي-رفتاري با ‌ ميتوانند مشاور ارزشمندي در اين گروه‌ها علي رغم قدرت کم خويش‌ ، ميشود درباره مطالب و موارد و گيريهاي مهم به شمار روند .توصيه ‌ ‌ ‌ تصميم گيريهايي که به نحوي با منافع اين گروه تالقي دارد ،آنها را آگاه سازيم. ‌ ‌ تصميم ذينفعان باکس C راهکار انگيزشي-رفتاري با ‌ بدنههاي ‌ ميتواند کاري مشکل باشد .غالبا باکس ‌ ‌ ذينفعان اين رابطه با ‌ سرمايهگذاري در اين گروه قرار دارند .آنها ‌ قانون‌گذاري ،يا مؤسسات و نهادهاي اينکه قادرند اثر فراواني بر سازمان داشته باشند ( مثال ً در مورد عليرغم ‌ ‌ ميکنند و تمايلي به سرمايهگذاري) ،اکثر مواقع انفعالي عمل ‌ ‌ مقولههاي ‌ نميدهند .لذا ،ضروري است از اهداف و نيات ‌ موضوعات شرکت از خود نشان بالقوه آنها آشنا شويم و آنها را با توجه به تمايالتشان مشارکت دهيم. ذينفعان باکس D راهکار انگيزشي-رفتاري با ‌ گيريهاي مرتبط با آنها درگير کنيم. ‌ بايد آنها را در تمامي موارد توسعه و تصميم‌ فهرست منابع و مراجع • http://www.themanager.org- April 2001: stakeholder management • Pete Thomas. Department of management-university of central Lancashire : stakeholders and strategic management : the misappropriation of discourse • http://www.systemsguide.com • Dr. Fredrick Frost- School of marketing. Curtin university of Technology- Generic promotion of dairy products : A stakeholder perspective • Dr. Kathleen D. Kelsey- who are your stakeholders? AGED 6224, Lesson4 • Suzanne Robertson. Project sociology : identifying and involving the stakeholders • http://www.toolkit.com : stakeholder analysis worksheet

51,000 تومان