تحلیل سوال های آزمون
اسلاید 1: تحليل سوالهاي آزمون
اسلاید 2: هدف از تحليل سوالهاي آزمون وارسي تك تك سوالها و تعين ميزان دقت و نارساييهاي آنهاست در تحليل سوالهاي آزمون ، نقاط قوت و ضعف يك آزمون و كيفيت همه سوالهاي آن تعيين ميشود بنابراين لازم است كه معلمان ، پس از اجراي هر آزمون ، سوالهاي آن را تحليل كنند و با استفاده از نتايج حاصل به تجديد نظر درآزمون و بهبود كيفيت سوالها براي استفاده هاي بعدي اقدام نمايند.
اسلاید 3: اطلاعات مورد نياز براي تحليل سوالهاي يك آزمون پاسخهايي هستند كه آزمون شوندگان به هر سوال چند نفر گزينه درست را انتخاب كرده اند ، هر يك از گزينه هاي انحرافي چند نفر را به خود جلب كرده است ، و چند نفر آن را بي جواب گذاشته اند .
اسلاید 4: اطلاعات موجود كه براي تحليل يكي از سوالهاي آزمون و محاسبه شاخصهاي آماري آن سوال ضروري هستند از طريق تعيين دو گروه قوي (بالا) و ضعيف (پايين) اطلاعات براي تك تك سوالاي هر آزمون ضروري هستند .
اسلاید 5: براي تعيين گروههاي بالا و پايين برگه هاي آزمون را به ترتيب نمره اي كه گرفته اند از كوچك به بزرگ مرتب كنيد . بعد از بالاترين نمره شروع كنيد و تعداد برگه هايي را كه مي خواهيد در گروه بالا قرار دهيد انتخاب كنيد و به همين ترتيب از پايين ترين نمره شروع كنيد و تعداد برگه هايي را كه مي خواهيد در گروه پايين قرار دهيد نيز برگزينيد
اسلاید 6: متخصصان از آزمون سازي (از جمله ويتني و سيبرز ، 1970، و نيتكو 1983 ) پيشنهاد كرده اند كه اگر تعداد كل دانش آموزاني كه در آزمون شركت كرده اند (يعني تعداد كل برگه هاي آزمون ) بيشتر از 20 و تا 40نفر هستند ، 10 برگه بالا و 10 برگه پايين را انتخاب كنيد و كاري به بقيه برگه ها نداشته باشيد . اگر تعداد دانش آموزان 20 نفر يا كمتر است ، برگه هاي آزمون را كلاً به دو دسته بالا و پايين تقسيم كنيد . در شرايط كه تعداد كل آزمون شوندگان بيش از 40 نفر است بهترين رقم براي گروه بالا و پايين 27% كل برگه هاست . اين رقم براي شرايط كه نمرات داراي توزيع بهنجار باشند پيشنهاد شده است ، اما براي آزمونهاي كلاسي هر يك از ارقام 25 تا 33 درصد به عنوان تعداد برگه هاي گروه بالا يا پايين مناسب است .
اسلاید 7: تعداد افراد گروه بالا كه هر يك از گزينه هاي سوال را انتخاب كرده يا آن را بي جواب گذاشته اند. 2. تعداد افراد گروه پائين كه هر يك از گزينه هاي سوال را انتخاب كرده يا آن را بي جواب گذاشته اند .
اسلاید 8: بنا به تعريف ، درصد كل آزمون شوندگاني كه به يك سوال جواب درست مي دهند ضريب دشواري آن سوال است كه با حرف P نشان داده ميشود .
اسلاید 9: اگر در تحليل يك سوال كليه افراد يا كليه برگه هاي امتحاني دخالت داشته باشند براي محاسبه ضريب دشواري سوال آن كافي است كه تعداد كل افرادي را كه به آن سوال جواب درست داده اند بر تعداد كل آزمون شوندگان تقسيم كنيم و نتيجه را در 100 ضرب نماييم رقم حاصل ضريب دشواري سوال است مطابق فرمول زير : P= 100
اسلاید 10: در مواردي كه تعداد آزمون شوندگان (تعداد برگه هاي آزمون ) زياد است و اطلاعات ما به نحوه پاسخدهي افراد گروه بالا و گروه پايين محدود مي شود لازم است از فرمول زير استفاده كنيم . انتخابهاي درست + انتخابهاي درست گروه پايين گروه بالا 100 = ضريب دشواري سوال = P تعداد افراد گروه بالا + تعداد افراد گروه پايين
اسلاید 11: براساس توضيحات بالا ، هر اندازه ضريب دشواري يك سوال بزرگ تر ( به 100 نزديك تر ) باشد ، آن سوال آسان تر است و هر اندازه كه اين ضريب كوچك تر ( به صفر نزديك تر) باشد سوال دشوارتر است . بنابراين به جاي ضريب دشواري مي توان از ضريب آساني يا سهولت نام برد . اما معمول اين است كه به آن ضريب دشواري بگويند
اسلاید 12: از لحاظ انتخاب براي گنجانيدن درفرم نهايي آزمون ، سوالهايي بهتر هستند كه ضريب دشواري آنها از 1 كمتر و از صفر بيشتر و به 5/0 نزديك باشد.
اسلاید 13: به طور كلي ، ضريب هاي دشواري بين 3/0 تا 7/0 حداكثر اطلاع را درباره تفاوت بين آزمودنيها به دست مي دهند.
اسلاید 14: محاسبه ضريب تميز سوال ضريب تميز كه با d نشان داده مي شود قدرت سوال را در تمايز گذاري يا تشخيص بين گروه قوي و گروه ضعيف آزمون شوندگان مشخص مي كند ، يعني معلوم مي نمايد كه سوال تا چه اندازه مي تواند گروه قوي را از گروه ضعيف جدا سازد.
اسلاید 15: انتخابهاي درست گروه پايين – انتخابهاي درست گروه بالا = ضريب تميز سوال = d تعداد افراد يك گروه ( بالا يا پايين )
اسلاید 16: هرقدر ضريب تميز بزرگ تر باشد ، قوه تميز آن سوال بيشتر وهر قدر اين ضريب كوچك تر باشد قوه تميز آن كمتر است . مثلاً اگر قوه تميز سوالي 90/0 باشد آن سوال آزمون شوندگان قوي و ضعيف را خيلي خوب از هم جدا خواهد كرد ، اما اگر ضريب تميز سوالي 10/0 باشد آن سوال از عهده جدا سازي دانش آموزان قوي و ضعيف به خوبي بر نخواهد آمد . ضريب تميز صفر حاكي از اين است كه آن سوال به هيچ وجه نتوانسته بين گروه قوي و ضعيف تمايز قائل شود .
اسلاید 17:
اسلاید 18: روايي اصطلاحي است كه به هدفي كه آزمون براي تحقق بخشيدن به آن درست شده است اشاره مي كند.
اسلاید 19: ValidityValidity is the degree to which the inferences based on scores are correct
اسلاید 20: روايي آزمون روايي محتوايي روايي محتوايي روايي صوري روایي ملاكي
اسلاید 21: پايايي يك وسيله اندازه گيري عمدتاً به دقت نتايج حاصل از آن اشاره مي كند . كاپلان و ساكوزوا (2001) گفته اند پايايي به دقت ، اعتماد پذيري ، ثبات ، يا تكرار پذيري نتايج آزمون اشاره مي كند . رابطه بين دو روايي و پايايي از اين قرار است كه يك آزمون بايد پايا باشد تا بتواند روا باشد.
اسلاید 22: براي اينكه يك آزمون روا باشد بايد نخست پايا باشد . يعني پايايي شرط روايي است ، اما روايي براي پايايي ضروري نيست.
اسلاید 23: ReliabilityIf an assessment is repeated with the same trainees, they should get the same results
اسلاید 24: روشهاي تعيين پايايي روشهاي پايايي مصححانروش بازآزماييروش فرمهاي موازي يا هم ارزروش دو نيمه كردن آزمون روش كودر – ريچاردسون
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.