صفحه 1:
هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسي ایران
همایش جهاني شدن و بومي ماندن برنمه درسي: چالش ها و فرصت ها
موسسه مطالعات راهبردي فنآوري اطلاعات
faghmoori@irit.ir
اردوان مجیدی
موسسه مطالعات راهبردي فن آوري اطلاعات
majidi@irit.ir "*
wwwirit.ir
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات 1387 1
صفحه 2:
|
گسترش روابط اجتماعي a بين افراد بشر در
سطح جهانی (آنتوني گیدنز, 1999(
a
تهلیل مشفصهما و نيازمنديهاي برنامه درسي نفبهپروربراي
پرورش بجمي نفبگان و تعدیل مهاورت نغبگان در پدیده جهاني شدن
جهاني شدن
di ۲ اه 2
اج «وسهطلاتراهوديتن تورياطاع همایش جهاني شدن و بوميماندن بنامه درسی
صفحه 3:
©
تملیل مشفصها و نازمنديهاي برنامه درسي تخبديرور براي
پرورش بجمي نفیگان و تعدیل مهاورت نفبگان پدیده جهاني شدن
عرضه و تقاضاي ارزان و
سریع نيروي کار
6 موسهصالات ياهيديفن تورياطاعات
مهاجرت نخیگان
همایش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي
صفحه 4:
* سهم کشورها در Su
g توليد علم و تكنولوزي ات توت
as
* واييتگي بد
Sf ihe
تعليل مشخصدما و نيازمنديهاي برنامه درسي نفبه:
يرورش بومي نفيكان و تعديل مهاجرت نفيكان در يديده
ر+-/ موسه حطالطات راهيديفن توریاطلعات
صفحه 5:
ال 20 درصد از پزشان بان در
0 نفر دكتري در رشته هاي علوم بايه و
فني و مهتدسي در طول 10 سال و مهاجرت 840
تقر فقط در يك سال
تغليل مشخصهها و نيازمنديهاي برنامه درسي تفبديرور براي
پرورش بجمي نفیگان و تعدیل مهاورت OLAS يديده ont (Slap
تربیت متخصص پا سرمایه
زیان كشورهاي در حال توسعه و گذاري در نظام آمو
.0 گذاري در 1
تداوم عقب ماندگي آنها
ل موس مطالطت راهيديفن تورياطذعات
gap tally gals gon gen
صفحه 6:
علل مهاجرت
رفاهي
فرهنگي
تملیل مشفصهما و نيازمنديهاي برنامه درسي نفبهپروربراي
شفلي و
حرفه
اي
پرورش بمسي نفیگان و تعدیل مهاورت نفبگان پدیده جهاني شدد
را
انشي و درون مرزي
* حقوق و دستمزد
* آینده خود و خاناده
* فاصله طيقاتي
* عدم تعادل درآمد و
* تبعیض و ارب
* عدم توجه اجتماعي به ارزش فعاليتهاي
علمي
* محدودیت آزادي
* فرهنگ ناکرا
aie ge
* نبود تسهیلات لازم براي پژوهش
* دسترنبی محدتد بهمنیم علمي
* نبود امکانات ادامه تحصیل
* عدم استفاد از متخصمان
* فرصت هاي شقلي منعدود واكبعيطن كيز
استخدا
ام
© وستطالات راهرتو ی توت أفقاعات
كششي و برون مرزي
* امكانات يهتر براي زندكي
* حقوق و دستمزد بيشتر
* تعادل هزینه و درآمد
* رفاهاقتصادي
* آسایش رواني و اجتماعي
* زندكي در جامعه بدون تبعيف
* رفاه اجتماعي
* آزادي سياسي و فرهنگي
* مهاجرت و تشویق اقوام و
* رشد علمي و حرفهاي
* ارتباط بهتر تخصص با تيازهاي جامعه خارجي
* ادمه تحصیل
* توجه به مهارت و شايستگي
* سیستم آموزشي کارا
* وجود فرصت هاي شغلي و عنم تبعیض در
generis:
ين ندیم پوننه مزق
صفحه 7:
ang ite crt & eon emits eno
۲
8
3
صفحه 8:
تملیل مشنمهها و لازمنديهاي برنامه درسي نفبپ
پرورش بجمي نفیگان و تعدیل مهامرت نفبگان د پدید
52
20
َع) موسهمطلدات راهيديقن تور اطاعات
آيا نخبكان در كشورهاي در
حال توسعه. شرايط بروز
تواناييهاي خود را دارند؟!
جه توانمنديهائي در نخبكان.
امکان فعالیت آنها را در
اكشورهاي خود فراهم ميکند؟
چه تفاوتهايي بین محیط هاي
کار در این کشورهاء و كشورهاي
توسعه يافته موجب تمایل
نخبگان براي مهاجرت میشود؟
شدن و بومی نماندن برنامه درننتن.
صفحه 9:
تمايزهاي ممیط و شرایط کار از منظر کاریست تخصص
zs
43 كشورهاي در حال
۳ 16
۹ 3
۲ ii
5 3 * استفاده از تخصص ها در خارج از جایگاه
4 i 3
3 چ تخصصی خود
۱ 33
7 * عدم بلوغ ساز و کار مدیریت پروژه
؟ نبود ثبات در فعالیت هاي تخصصی
۴عدم دریافت پشتوانه هاي تخصصی در
حوزههاي مرتبط
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات
* جایگاه هاي تخصصي تعریف شده,
مشخص و نهادینه
* بلوغ يافتگي ساز و کار مدیریت پروژه
* ثبات نسبي در فعاليتهاي تخصصي
* دریافت خدمات و تعاملات لازم ساير
حوزههاي تخصصي مرتبط
همایش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي
صفحه 10:
تمايزهاي ممیط و شرایط کار از منظر کاریست تخصص
af كشورهاي در حال
wi a a3
ye
۲ 9 $2
94 عدم درك صحیح مدیریت عمومي و درگيري * ساز و کار تجربه شده فعاليتهاي
دق 1 we
!ّي مت ی اي طسو تخصصي در مدیریت عمومي
e833
نبود ساز و کار مشخص شناسايي, جذب و * بط کار گیری متخصيسين در يزوزفها
اني مالي و رفاهي از متخصصان متناسب با جایگاه نیاز
* ضعف در همكاري و تعاملات درون گروهي * همكاري و تعاملات درون گروهي و
و برون گروهي و فعالیت انفرادي برون گروهي در انجام كارهاي تخصصي
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات همايش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي 29
صفحه 11:
مسئله
۴ برخي نخبگان حتي در شرایط بي ثبات. تعریف نشده, بدون
ساز و کار و امتجانس كشورهاي خود قادر به کاربست
تواناییهای خود هستند.
2 اما بسياري ديكر نمي توانند تواناييهاي خود را به کار بگیرند
و به مهاجرت روي ميآورند.
* چرا برخي از نخبگان حتي در شرایط نامناسب كشورهاي
خود میتوانند تواناییهای خود را به کار بگیرند؟
چه تفاوت هايي بین مهارتهاي این دو دسته وجود دارد؟
تهليل مشخصمما و نيازمنديهاي برنامه درسي تفبميرور براي
يرورش بومي نفيكان و تعديل مهامرت نفبكان مم
زب موسهدطلات ياهيديفن توي اطاعات سلس مالو قو ربو شمش اقا
صفحه 12:
۳
2
a3
3
٩ تم وب وا
“at متخصص در يك حوزه * متخصص در چند حوزه و سرآمد در
و ۱
:3 * فعالیت در زمینه ت * فعا Loo} 0
Fe یت در زمینه تخصصي لیت در حوزههاي چند زمينهاي
3 * فعاليت در شرايط بائبات * فعالیت در شرایط متفیر و بدون ثبات
i * نيازمند محيط كار از قبل آمادة شدة * توانمند در ايجاد شرايط كاري مناسب
و۳ * پرورش HL 59 نظام آموزشي تجزیهگرا| . * پرورش يافته در نظام آموزشي ترکیبگرا
i
توان پایین مديريتي حتي در حوزه * توانمند در مدیریت فعاليتهاي چند
تخصضی خود زمينهاي و پیچیده
اَم موسهدطلطت باعيديفن تورياطاعات : 12
:ماين جهاني شدن وبومن ماندن برنامه: حرس
صفحه 13:
|
ی
۴ نخبگان تجزیه گرا توانایی فعالیت در شرایط | آماده شده
کشورهای توسعه يافته را دارند.
۴ با این وجود. كشورهاي در حال توسعه همچنان درصدد پرورش نخبگان
تجزیه گرا ميباشند.
= كشورهاي در حال توسعه نیازمند پرورش نخبگاني هستند که بتوانند در
شرایط نامناسب:این کشوزها فعالیت کنند,
3
ay
3
3c
3
i
5
س2
33
aa
1
. در این صورت. پرورش نخبگان براي چنین شرايطي باید داراي
چه خصوصياتي باشد؟
۴ به وسیله چه نوع برنامه درسي ميتوان نخبه بومي تربیت کرد؟
2 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات 13
همایش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي
صفحه 14:
2 موسهمطلات راهيدي قن تورياطاعات
=
43 رویکرد برنامه ee
j g تجزیه گرا
13 مفاد درسي مستقل و مجزا
34
43 موضوعات سلسله مراتبي و متمایز
30
33 تقدم موضوعات پیش نیاز
33
تاکید بر دروس پایه
انتقال دانش و يادگيري محتوا
تاکید بر حفظ جزئیات
--
يكرد برنامه د,
1 هك fon
مفاد درسي تركيبي
موضوعات جند لايداي و درهم تنيده
موضوعات توأم و بدون تقدم الزامي
تاکید بر مهارتهاي زندگي
انتقال فرادانش و چگونه یادگرفتن
تاكيد بر انتقال روح موضوع
بحمايين عون قدي وميم ,انين يرتفد حرسي 3
صفحه 15:
تملیل مشفمهها و لیازمنديهاي بنامه درسي
رورش بجمي نفیگان و تعدیل مهامرت نفبگان
رویکرد برنامه درسي
تجزیه كرا
ارزيابي از جنس سنجش
امتحانات مکرر
سنجش خرده اهداف آموزشی
آموزش موضوع محور
آموزش در محیط خشك و انتزاعي کلاس
فراگیر منفعل و گیرنده
فارغ التحصیلان توانمند در مونتاژ
© موس هصطالات راهرديفن تورياطلعات
رویکرد برنامه درسي =
ترکیب گرا —
ارزیابی بصیرتی و توصيفی
تجارب اکتشافی مستمر
تاكيد بر اهداف کلان آموزشي
آموزش مستله محور
آموزش در محيطي نزديك به محیط واقعي
فراگیر فعال و داراي نقش
فارغ التحصیلان توانمند در طراحي
همایش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي as
صفحه 16:
تملیل مشفصهها و ليازمنديهاي برنامه درسي نفبهپرور براي
پرورش بمي نفبگان و تعدیل مهاجرت نخبگان در پدیده جهاني شدن
رويكرد برنامه درسي تجزيه كرا
ايش وان شن وميم عفدن برطت حرسين
صفحه 17:
6 موسهمطلات راهيديفن تورياطاعات
رب العالمين
عمايس چهاتن خن و میم زعانمن نامه مریسین.
HAD CHINE « Fico HE GRO جع ۱ عون تس دا
HleTEnA Aqev clo} evWHO HI ۱ م۳ ۲
الحهد لله
والسلام