تجزیه و تحلیل اطلاعاتعلوم مهندسیسایرتحقیق و پژوهش

تحلیل سیستمی آسیب شناسی تحقیقات در ایران

صفحه 1:
تحلیل سیستمی آسیب شناسی تحقیقات در ایران | ‎ee‏ ‎V7‏ ‎weenie‏ دکتر عبدالرضا بابامحمودی

صفحه 2:
5 نظام ات و 5 نظام تحقيقات در ايران چگونه است؟ ‎٠‏ ييشنهاد نظام تحقيقاتى نوين

صفحه 3:
.1 3 4 .5 كليد وازه ها يزوهش: فرايند كردآورى و بردازش اطلاعات که همراه با عظاد ساره باشد و در حوزه خاصى از علوم به نوآوری انجامد. . اسیب: عوامل منفى يا حلقه هاى مفقود در فرایند پژوهش که گاهی مربوط به پژوهشگر و گاهی مربوط به مدیریت پژوهن و گاهی مربوط 4 ومیتع هاه اجتماعی و... است پژوهشگر: بضااض رده که مرو مستقیم درگیر فرایند تحقیق می شود مدير پژوهش :کسی که مدیریت علمی تحقیق جمعی را به عهده می گیرد. مراکز پژوهشی: مقصود از مراکز پژوهشی

صفحه 4:

صفحه 5:
آسيب‌شناسي مفهوم جديدي است که از علوم زيستي عاریه گرفته شده و مبتني بر تشابهي است که دانشمندان ‎oy‏ بيماري‌هاي عضوي و انحرافات اجتماعي قائل مي‌شوند. در واقع با شكل‌گيري و رشد جامعه‌شناسي در قرن 19 ميلادي, بهره‌گيري از علوم مختلف براي بیان فرآيندهاي اجتماعي معمول گردید و در نتیجه بسياري از اصطلاحات و واژه‌هاي رایج در علوم دیگر چون زيست‌شناسي, علوم پزشكي, زمين‌شناسي و مانند آن در جامعه‌شناسي نیز بکار گرفتة شلد که از ان جمله کلمه «داسیب شناسی» راز مي‌توان نام برد

صفحه 6:
ريشه واژه 5 از ريشه يوناني ‎(Path = Patho)‏ به معني رنج؛ محنت. احساسات و غضب 9 ‎aw (Logy)‏ معناي دانش و شناخت ترکیب یافته است, ‎a; (Pathology) gil pli‏ امراض, مطالعه عوارض غيرعادي به کار مي رود.

صفحه 7:
آسیب شناسي ‎(Patholiogy)‏ مطالعه مباني كاركردهاي نابسامان است اصولا ب مطالعه و ريني دفين عوامل رو ةسار پدیدآورنده و يا ثباتبخش در یک زمينه و آسیب‌های موجود در آن می‌پردازد اصطلاح آسیب‌شناسی در همه رشته‌های علوم اعم از زرد ‎i‏ ری لفیا ای با عن بر ساد ‎Ss apes‏ یرف ستو اس ش ای مطال علمی انیت ها تنما د تاهاو اختلالات است.

صفحه 8:
‎٠»‏ جه جيزى به عنوان ‎cul‏ شناخته می‌شود؟ ‏7 حدود و صغور آسیب جقدر است؟ ‏۶ عوامل ميته شنار و“علل» اشكار “كسضدة السفت کدامها هستند؟ ‏۶ در کدام بخشها آسیب ها گسترش بیشتری دارند؟ ‎ay 5‏ اسیب در کدام بخشها نمود بیشتری دارد؟ ‏* توانایی سیستم برای کنترل و نظارت بر آنها و ا

صفحه 9:
* مطالعه, شناخت کف ای پیشگیری از کجروی در روند فرایند ی در جلوگیری از ایجاد بحران در ساختارهای تى ت و ‎٠‏ آسيب شناسی ساختار پژوهش به سه شاخه می پردازد ‏1- قوانین پژوهش ‏2 فرایند عملیات پژوهش ‏3- مدیریت پژوهش

صفحه 10:
رابطه بین آسیب شناسی و پروهس است ۳ پیش فرض آسیب شناس این ‎aS cowl‏ سیستم در وضعيت ايده آل نيست و بايد اشکالات ‎iol‏ ‏يافت ‏كيفى ضرورى است ‎x‏ آسيب_شناس حتما بايد يزوهشكر باشد تا بتواند اسیب را شناسایی کند

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
* در روش تحليلي (۸۱۵۱۷۲۱6 )عقیده بر اين است که با شناخت اجزاء يك شي ء , میتوان به ماهیت و ويژگي هاي آن پي برد .به عبارت ديكر شناخت اجزاء . شرط لازم وكافي براي شناخت ماهیت و ويژگي ها و رفتار موضوع پا شيء مورد نظر است.

صفحه 14:
در تفکر سيستمي * توصیه مي شود که ترکیب قبل از تحلیل انجام كيرد . * در تفكر تحليلي. جيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم . بعنوان يك كل تجزيه مي شود . ولي در ترکیب , جيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم, بعنوان يك جزء از كلي که آنرا دربرگرفته , بررسي مي گردد . اولي , حوزه مورد توجه ‎ular [5 gears‏ بو دومی انرا کسترسن ما دهد

صفحه 15:
تجزیه و تحلیل و طراحی أن می‌توان سیستمی‌های مختلف را ایجاد ( بهبود یا تغییر داد. ضمن شناخت جنبه‌های مختلف سیستم ‎ee‏ ار كر تعامل ا اجزای اقرنا كريكن اقدام به اصلاح, بهبود. طراحى يا بازطراحى سيستمها نمود. 5 در واقع تجزيه و تحليل سيستمها از ابزارهاى اساسی مدیریتی در تغییر سازمان‌ها در راستاى بهبود عملكرد أنها محشوب م ىكودد.

صفحه 16:
* مدیران سازمان موظف‌اند که در عین حفظ تعادل سازمان, آنرا همراه با تغییرات محیط خود تغییر دهند. زیرا هدف ‎lye cals wary payed‏ سای بت هدف ناكاو يه هفاشكتى وانطاق يا محشط وشراطظ محیطی است. هماهنگی و انطباق با محیط متفیر, در بطن خود تغییز در سیستم را در برمی‌گیرد. اگر به هدف بقاء هدف رشد را نیز اضافه کنیم, که به‌نظر دومین هدف مهم هر سازمان زنده محسوب می‌شود, لزوم پذیرش تغيير و همراستایی به تغییرات محیطی دوچندان می‌گردد. وظیفه هدایت و راهبری تغییرات سازمانی نیز بر عهده ابزارهاى د بسیار قدرتمند مدیریت برای را Se Chis SEG

صفحه 17:
یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های . مدیریتی سازمان‌دهی يا طراحی سازمان است ۶ طراحی سازمان, فرایند پویای تقسیم کار و ایجاد هماهنكى بين منابع سازمان برای اجرای استراتژی‌ها وار امة فاع سار قان” 33 را دای باه سازمان است. سازمانها بايد بطور مستمر معمارى خود را با الزامات محيطى همراستا نمايند و براى این کار لازم است تا توانمندی‌های مختلفى داشته باشند. مهمترین توانمندی سازمان در این راستا توانمندی پویایی است که بصورت توانلیی سازمان در ترکیب بندی مستمر منابع خود برای دستیابی به مزیت رقابتی تعریف می‌شود.

صفحه 18:
مزایای تحلیل سیستمی راهبری تغییرات سازمانی توانایی سازمان در ترکیب بندی مستمر منابع خود دستیابی به سطوح بالای توانمندی در عملیات افزایش ‎cud rb‏ حل مساله سازمان تجزیه و تحلیل سیستم در توسعه سیستم‌های اطلاعاتی

صفحه 19:
سیسیم یک پدیده است که موجودیت خود را از روابط متقابل بین اجزا خود حفظ می‌کند. "سیستم مجموعه‌ای از اجزا و روابط ميان آنهاست که در پی کسب هدف مشخصی هستند. اين اجزا به همراه محیط خود یک کل را تشکیل می‌دهند. " هیچ سیستمی ایستا نبوده و روابط متقابل اجزا ‎ol‏ ‏اين روابط در تحلیل ‎Beas‏ بسیار مهم‌تر از درک اجزا ستوستم‌ها می‌توانند رفتازهایی از خود نشان دهنده که مجموع اجزا بدون ارتباط با یکدیگر هرگز قادر به آن نیستند.

صفحه 20:
‎Een‏ امالامات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
* هر سیستم دارای مشخصه‌هایی است که آنرا از ساير سیستم‌ها مشخص و قابل تشخیص می‌سازد. در زمان تحلیل سیستم‌ها نیز تحلیل هریک از این مشخصه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. * منظور از عناصر سیستم همان اجزای سیستم هستند. عناصر سیستم‌ها خود سیستم هستند که در زمره زیر سیستم‌های سیستم اصلی قرار می‌گيرند. * در یک نگرش ایستا عناصر سیستم همان بخش‌ها یا زیرسیستم‌های سیستم هستند. در یک نگرش کارکردی بخش‌هایی که وظایف اساسی سیستم را برعهده دارند عناصر آن سیستم هستند.

صفحه 22:
:عناصر ضروری در تحلیل سیستم ‎(Sub systems) ‘lyeimuw yj‏ (Interrelated Components) ‘era ails lol (Boundary) ‘pimuw ‏مرز‎ (Purpose) {.9.» (Environment) ‘luz. (Input) ‏داده؛‎ پردازش؛ (۴۲۵6655) بازداده؛ (أنامنا) بازخورد؛ (۲66۵030) (Constraints) ‘eur. 22%. (Interface) ‘lawl,

صفحه 23:

صفحه 24:
نظام تحقيقات

صفحه 25:
نظام تحقيقات ‎٠‏ نظام تحقیق با 5۷5۲6۲0 ۲656۵۲0 اجزای پیوسته به یکدیگری هستند که در تولید یا بازبینی داده وچگونگی تبديل ان به اطلاعات ایفای نقش می کنند ‎٠‏ نظام تحقیقات ماهیت خود را از : نیازهای ی ی ی كيرف دشت مو ورد ‎٠‏ برون داد نظام تحقيقاتى بايد به درون داد يى سازمان عملياتى كاربردى تبديل شود

صفحه 26:
نم نم بن ص سن هن دأ مه اجزاى نظام پژوهش . فلسفه حاکم بر پژوهش سیاستگذاری پژوهشی . قوانین حاکم بر پژوهش سیستم اجرایی پژوهش . مدیریت پژوهش . متدولوژی پژوهش . پژوهشگر

صفحه 27:
‎A‏ وت ‎Soul

صفحه 28:
آسیب های ساختاری پژوهش در نبود ساختار فلسفی معین برای پژوهش (دانش,ارزش و بینش) نبود سیاستگذاری پژوهش در سطوح کلان ضعف قانونی مدیریت پژوهش عدم تعریف واژگان مدیریتی برای نظام تحقیقات کشور نبود مدل بومی برای پژوهش(تعریف مفاهیم؛ تحدید روشها و گفتمانی که در قالب گفتمان مدرن بحث می کنند ) اختلاط کار مدیریتی با کار پژوهشی و کار شناسی نبود جایگاه برای کارشناس پژوهش در سازمانها کمبود سواد دیجیتال در سازمانها و مدیران عدم وجود سازمانهای پژوهشی خصوصی در کشور

صفحه 29:
آسیب های ساختاری پژوهش در حاکمیت فضای رابطه ای به جای ظابطه مداری در پژوهش پژوهشگران فقیر و فاقد انگیزه تمرکز امکانات تحقیق در مرکز سیاسی کشور عدم وجود سیستم متمرکز برای ارزیابی و سازماندهی مناسب تحقيقا تد کارشکنی سازمانی و اداری و وجود جوّ حسادت. عدم توجه به کیفیت علمی آثار منتشر شده و سایر فعالیتهای علمی عدم توجه به کار گروهی درتحقیقات عدم وجود دستیار و تکنسین تحقیق برای محققین در انجام کارهای تحقیقی عدم توازن بین آموزش و پژوهش در دانشگاهها ضعف تکنولوژی پژوهش و کتابخانه‌های غیر پویا

صفحه 30:
نبود برنامه جامع کاربردی برای تحقیقات ملی شفاف نبودن استراتژی های پژوهش در ایران و وایستگی آن به سلیقه مدیران ارشد اعتماد و باور ضعیف مدیریت سازمان به امر تحقیق غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی و سابقه تخصصی مدیران واحدهای تی ) ضعف پژوهش های انجام شده توسط محققین خارج از سازمان ها (مشکلات برون سپاری طرح ها) مشکلات جذب و نگهداری نیروهای کیفی در بخش پژوهش کم مقبولت واحدهای تفای ارت سایر وا ها اخرا سازمان عدم وجود بدنه کارشناسی قوی در واحد تحقیقاتی

صفحه 31:
ضعف سیستم اطلاع رسانی و دسترسی به آمار و اطلاعات و ‎alt‏ مطالعات و تحقیقات انجام شده فرایند طولانی تعیین اولویتها, بررسی و تصویب طرح های پیشنهادی و در نهایت ارزیابی طرح های انجام شده نبود مشارکت و همکاری واحدهای تحقیق و توسعه با واحدهای اجرایی در به کارگیری نتایج طرح ها

صفحه 32:
پیشنهاد نظام

صفحه 33:
Nousw در نظام نوين بايد اين ملاحظات صورت كيرد: . تعریف فلسفه حاکم بر پژوهش و معین نمودن نظام ارزش ؛بینش و دانش در ساختار آن سیاستگذاری صحیح ,علمی و کاربردی پژوهشی با نگرش دکتریثال و استراتژیک اصلاح قوانین حاکم بر پژوهش از طریق نهادهای تخصصی تدوین برنامه های راهبردی برای سازمان پژوهشی اصلاح سیستم اجرایی پژوهش تدوین نظام مدیریت پژوهش ایجاد و آموزش صحیح متدولوژی پژوهش و تعریف جایگاه متدولوژیست در ساختارهای پژوهشی تربیت پژوهشگران در سطوح مختلف مورد نیاز و تدوین نظام طبقه بندی پژوهشگران

صفحه 34:
‎٠‏ جاری کردن فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام ‏طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای ‏تحقیق و توسعه ‎٠‏ طراحی ساز و کار مناسب برای استفاده از توان بالقوه نیروهای داخلی سازمان در امر تحقیقات ‎٠‏ طراحى ساز و کار مناسب برای جذب و نگهداری ‏نیروهای کیفی ‏برقراری ارتباط منطقی و منظم بین سازمانها با ‏موسسات و مراکز تحقیقاتی (طرح های برون ‏سپاری شده)

صفحه 35:
۰ لازم است تا با برگزاری همایش ها و جلسات سخنرانی عمومی که در آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی کشور حضور داشته باشند » نقش تحقیقات اجتماعی در شناسایی و حل معضلات اجتماعی » از طرف دانشگاهیان مطرح شود . - با ایجاد کارگاههای آموزشی , دانشگاهیان بیش از پیش به اهمیت تحقیقات اجتماعی , کاربرد روشهای پیشرفته کیفی و کمی و استفادة بهینه از امکانات مالی موجود در تحقیقات اجتماعی آشنا شوند . - وظيفة مسئولین فرهنگی و اجتماعی درنهادهای دولتی مخصوصاً نهادهای سیاستگذاری همچون مجلس شورای اسلامی , سازمان برنامه و بودجه , وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر تهادهاست تا بخشی از بودجة تحفیقاتی خود را به دانشگاهها دهند تا اساتید دانشگاه بتوانند با امکانات مالی بهتری به انجام تحقیقات اجتماعی همت گمارند . - ایجاد ارتباط ارگانیک و تنگاتنگ بین موسسات اجرایی و نهادهای تصمیم گیری و دانشگاه برای اولویت بندی موضوعات تحقیق اجتماعی ,

صفحه 36:
"- ایحاد یک نماد دولیی ‎Bless aS‏ به متترکر تمودن دستاوردهای تحقیقات اجتماعی و نیز جمع آوری آمار مربوط به پروژه های انجام شده و درحال انجام درهمة موّسسات پژوهشی از جمله دانشگاههای کشورباشد . © مجور نمودن دانشگاهها به کتایها : تشریات و ترم افزارهای پیشرفتهآوبه روز گهت استفاده.(ساید دانشگاه درانجام تحقیقات . - بالا بردن امکانات مخابراتی مربوط به اینترنت , جهت آفرانتن مر عف‌آن وانستفانه بهترتاز این امکان درجمت انجام تحقیقات . - ایجاد نک نظام ارزبایی متمركر در وزارك علوم ‎i‏ ‏تحقیقات ‎eaten‏ برای احالة پروژه های تحقیقی به دانشگاهان با توحه 2 میرن تطزربه و صلات آنها ور ا اعتبارات پژوهشی متناسب با پروژه برای پیشگیری از روابط شخصی و گروهی 3 - ایجاد یک نظام پژوهشی در دانشگاهها که اساتید پژوهشگر بتوانند بطور نظام مند از دانشجویان بعنوان همکارو دستیار تحقیق استفاده نمایند .

صفحه 37:
منابع "حاجن ترخانمر, امير حسين ‎1]1١00(‏ رسن جكوتكير ایساد مراکر تجقیقان ۶ تشریه رهیافت ‏ شمارة ‎VWF Ge VY‏ - رحیمی , رهبر ( ۱۳۸۰) ۰ دانشگاه و تحقیقات . مجله مهندسی شیمی ایران . سال اول , شماره ۵ ‎AF ye‏ - رفیع پور , فرامرز (۱۳۸۱) ۰ موانع رشد علمی ایران وراه حل های آن . تهران : شرکت سهامی انتشار - سدلاک : جان ( ۱۳۸۱ ) . جهانی شدن وچالش های ناشی از آن برای آموزش عالی وتحقیقات. ترجمه دکترعلیرضا کلدی و رضا فاضلی , نشريهٌ رهیافت , شمارهُ ۰۲۷ ص ۱۴۲. - سیف اللهی , سیف الله(۱۳۷۴ ). اقتصاد سیاسی ایران ؛ مجموعة مقاله ها ونظرها . تهران : انتشارات پژوهشکده جامعه پژوهی وبرنامه ریزی المیزان 8 اللهی , سیف الله (۱۳۸۱) حافته شناسی مقانل | ناعى ایران ؛ إعة مقالات ونظرها . تهران : مؤسسة انتشارات جامعه بزوهان سينا . - شهرباری ۳ قصوته ۱۱۲۸۰ ‎ae‏ ده تیان كرفو كمه كير رق کاره . نشرية فرهنگ ویژوهش . شمارة ‎۴/٩۱‏ - شریعتمداری , علی ( ۱۳۸۱ ) . اولویت های تحقیقاتی کمیسیون علوم انسانی . نشریة رهیافت , شماره ۰۲۷ ص ۱۰۴. - عبداللهی , مجمد ( ۱۳۷۵ ) . جامعه شناسی درایران ؛ وضعیت آن درگذشته وحال وجایگاه و نقش آن درآینده . نشریة رهیافت , شمارة ۰۱۳ ص ۰۸۱

صفحه 38:
© قانعی راد , محمد امین(۱۳۸۱) . ساختارمدیزیت نظام علمی کشور . تهران : مرکز تحقیقات علمی کشور + قالعی را محش امین ۱۳۷۱ نظام علمی کشور در نامه موه نوی تهران : مرکر تحقیعات علمی کشور < كدارش ‎١‏ تتكنا هاف ما کت ورین و لیبق قا ره کر رصاعم بادکترسیف الله سیف اللهی " , نشرية رهیافت , شمارة ۲۷۰۱۳۸۱,ص۶ - مهرابی , مسعود (۱۳۸۱ ) . سیر تحول اعتبارات پژوهشی درکشور ۱۳۸۰- ۷ تهران : مرکز تحقیقات علمی کشور - محسنی , منوچهر ومسعود کوثری (۱۳۷۸) . وضعیت تحقیقات اجتماعی - فرهنگی درایران . تهران : نشر رسانش . - مکنون , ثریا و همکاران ( ۱۳۸۱ ) , نیاز سنجی در اولویت بندی طرحهای پژوهشی کشور : تشریه رهیاقت : شماره ۰۲۷ص ۰۲ - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۳) . گزارش : بررسی تفصیلی تولید علمی ایران درسال ۲۰۰۳ .

صفحه 39:
* - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری : مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. گزارش :بررسی سناریوهای مختلف وضعیت علمی ایران تاسال ۱۴۰۰, خرداد ۱۳۸۴ - وزارت علوم , تحقیقات وفاوری + مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۴). گزارش : نهاد سیاستگذاری علم , تحقیقات وفناوری ؛ تاریخچه , لزوم وجالشها - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقبقات سیاست علمی کشور گزارش (۱۳۸۴): ‎lal aun‏ كيف وكش توسعه بخش پژوهش وفتاوزی دزبزنامه چهارم نو - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مركز تحقيقات سياست علمى كشور ‎“Clear‏ گزارش تمداه مقالات سال ۲۳۰۲ به تعکیک دانشگاه با بوسسته راشاش رشته وموزان مکارت بین المللی . - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور( ۱۳۸۳ ) .گزارش : پرآورد نولید علم درایران ۳۰۰ -. وزارت علوم , نحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۲) . گزازش ساختار معرفتی علم درایران ( سال ۲۰۰۱) . - وزارت علوم . تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۳ ) . گزارش : رتبه بندی ۵۰۰دانشگاه برتر جهان - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور(۱۳۸۴ ): گزارش : اجتماع علمی در ایران از دیدگاه پژوهشگران نخبه .

تحلیل سیستمی آسیب شناسی تحقیقات در ایران دکتر عبدالرضا بابامحمودی فهرست • • • • • آسیب شناسی چیست؟ تحلیل سیستمی چیست؟ نظام تحقیقات چیست؟ نظام تحقیقات در ایران چگونه است؟ پیشنهاد نظام تحقیقاتی نوین کلید واژه ها .1 .2 .3 .4 .5 پژوهش :فرایند گردآوری و پردازش اطالعات که همراه با نظام سازی باشد و در حوزه خاصی از علوم به نوآوری انجامد. آسیب :عوامل منفی یا حلقه های مفقود در فرایند پژوهش که گاهی مربوط به پژوهشگر و گاهی مربوط به مدیریت پژوهش و گاهی مربوط به زمینه های اجتماعی و ...است. پژوهشگر :شخص پژوهنده که به طور مستقیم درگیر فرایند تحقیق می شود مدیر پژوهش :کسی که مدیریت علمی تحقیق جمعی را به عهده می گیرد. مراکز پژوهشی :مقصود از مراکز پژوهشی آسیب شناسی چیست؟ آسيب‌شناسي آسيب‌شناسي مفهوم جديدي است که از علوم زيستي عاريه گرفته شده و مبتني بر تشابهي است که دانشمندان بين بيماري‌هاي عضوي و انحرافات اجتماعي قائل مي‌شوند .در واقع با شکل‌گيري و رشد جامعه‌شناسي در قرن 19ميالدي ،بهره‌گيري از علوم مختلف براي بيان فرآيندهاي اجتماعي معمول گرديد و در نتيجه بسياري از اصطالحات و واژه‌هاي رايج در علوم ديگر چون زيست‌شناسي ،علوم پزشکي ،زمين‌شناسي و مانند آن در جامعه‌شناسي نيز بکار گرفته شد که از آن جمله کلمة «آسيب شناسي» را مي‌توان نام برد. ریشه واژه • از ريشه يوناني ( )Path = Pathoبه معني رنج ،محنت ،احساسات و غضب و ( )Logyبه معناي دانش و شناخت ترکيب يافته است، بنابراين ( )Pathologyبه معناي ناخوشي‌شناسي ،مرض‌شناسي ،علم تشخيص امراض ،مطالعه عوارض غيرعادي به کار مي‌رود. آسیب‌شناسی • • • • آسيب شناسي ( )Patholiogyمطالعه مباني كاركردهاي نابسامان است اصوال به مطالعه و بررسی دقیق عوامل زمینه‌ساز، پدیدآورنده و یا ثبات‌بخش در یک زمینه و آسیب‌های موجود در آن می‌پردازد اصطالح آسیب‌شناسی در همه رشته‌های علوم اعم از کاربردی ،پایه ،تجربی ،طبیعی و انسانی به کار گرفته شده بر اساس تعریف فرهنگ پیشرفته آکسفورد، آسیب‌شناسی ،مطالعه علمی آسیب‌ها ،بیماری‌ها و اختالالت است. سئواالت آسیب شناس • • • • • • چه چیزی به عنوان آسیب شناخته می‌شود؟ حدود و صغور آسیب چقدر است؟ عوامل زمینه ساز و علل آشکار کننده آسیب کدامها هستند؟ در کدام بخشها آسیب ها گسترش بیشتری دارند؟ پیامدهای آسیب در کدام بخشها نمود بیشتری دارد؟ توانایی سیستم برای کنترل و نظارت بر آنها چقدر است؟ مفهوم آسیب‌شناسی نظام تحقیات • مطالعه ،شناخت و یافتن روش پیشگیری از کجروی در روند فرایندهای سیستم تحقیقات و جلوگیری از ایجاد بحران‌ در ساختارهای تحقیقاتی • آسیب شناسی ساختار پژوهش به سه شاخه می پردازد -1قوانین پژوهش -2فرایند عملیات پژوهش -3مدیریت پژوهش رابطه بین آسیب شناسی و پژوهش • • • • اساسا آسیب شناسی خود نوعی پژوهش است پیش فرض آسیب شناس این است که سیستم در وضعیت ایده آل نیست و باید اشکاالت آنرا یافت برای انجام آسیب شناسی تحقیقات کمی و کیفی ضروری است آسیب شناس حتما باید پژوهشگر باشد تا بتواند آسیب را شناسایی کند :آسیب شناسی نظام پژوهش .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 آسیب شناسی فلسفه حاکم بر پژوهش آسیب شناسی سیاستگذاری پژوهشی آسیب شناسی قوانین حاکم بر پژوهش آسیب شناسی برنامه های سازمان پژوهشی آسیب شناسی سیستم اجرایی پژوهش آسیب شناسی مدیریت پژوهش آسیب شناسی متدولوژی پژوهش آسیب شناسی پژوهشگر تحلیل سیستمی چیست؟ • در روش تحليلي () Analyticعقيده بر اين است كه با شناخت اجزاء ƒيك شي ء ،ميتوان به ماهيت و ويژگي هاي آن پي برد .به عبارت ديگر شناخت اجزاء ، ƒشرط الزم وكافي براي شناخت ماهيت و ويژگي ها و رفتار موضوع يا شيء مورد نظر است. در تفكر سيستمي • توصيه مي شود كه تركيب قبل از تحليل انجام گيرد . • در تفكر تحليلي ،چيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم ،بعنوان يك كل تجزيه مي شود . ولي در تركيب ،چيزي كه مي خواهيم بررسي كنيم ،بعنوان يك جزء از كلي كه آنرا دربرگرفته ،بررسي مي گردد .اولي ،حوزه مورد توجه محقق را تقليل و دومي آنرا گسترش مي دهد تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم • یک ابزار مدیریتی محسوب می‌شود که بوسیله آن می‌توان سیستمی‌های مختلف را ایجاد کرده ،بهبود یا تغییر داد. • ضمن شناخت جنبه‌های مختلف سیستم، چگونگی کارکرد و نحوه تعامل و ارتباط اجزای آن با یکدیگر ،اقدام به اصالح ،بهبود ،طراحی یا بازطراحی سیستم‌ها نمود. • در واقع تجزیه و تحلیل سیستم‌ها از ابزارهای اساسی مدیریتی در تغییر سازمان‌ها در راستای بهبود عملکرد آنها محسوب می‌گردد. :جایگاه تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم • مدیران سƒƒƒازمان موظف‌انƒƒƒد کƒƒƒه در عیƒƒƒن حفƒƒƒظ تعادل سازمان ،آنرا همراه با تغییرات محیط خود تغییر دهند .زیرا هدف اسƒاسی هƒر سƒیستم بقاسƒت و برای دسƒتیابی بƒه ایƒن هدف ناچار بƒƒه هماهنگƒƒی و انطباق بƒƒا محیƒƒط و شرایƒƒط محیطی است .هماهنگی و انطباق با محیط متغیر ،در بطن خود تغییƒر در سƒیستم را در برمی‌گیرد .اگƒر بƒه هدف بقƒا، هدف رشد را نیز اضافه کنیم ،کƒه به‌نظر دومین هدف مهƒم هƒر سƒازمان زنده محسƒوب می‌شود ،لزوم پذیرش تغییƒر و همراسƒتایی بƒه تغییرات محیطƒی دوچندان می‌گردد .وظیفƒه هدایQQQت و راهQQQبری تغییرات سƒƒƒازمانی نیƒƒƒز بر عهده مدیریƒت سƒازمان اسƒت .تجزیƒه و تحلیƒل سƒیستمی نیƒز از ابزارهای تحلیلƒƒی بسƒƒیار قدرتمنƒƒد مدیریƒƒت برای راهƒƒبری تغییرات سازمانی محسوب می‌شود. یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های .مدیریتی سازمان‌دهی یا طراحی سازمان است • طراحƒƒی سƒƒازمان ،فراینƒƒد پویای تقسƒƒیم کار و ایجاد هماهنگƒی بیƒن منابƒع سƒازمان برای اجرای اسƒتراتژی‌ها و برنامه‌های سƒازمان در راسƒتای دسƒتیابی بƒه اهداف سƒازمان اسƒت .سƒازمان‌ها بایƒد بطور مسƒتمر معماری خود را بƒƒا الزامات محیطƒƒی همراسƒƒتا نماینƒƒد و برای این‌کار الزم اسƒƒت تƒƒا توانمندی‌های مختلفƒƒی داشتƒƒه باشند .مهمتریƒƒن توانمندی سƒƒازمان در ایƒƒن راسƒƒتا توانمندی‌ پویایƒی اسƒت کƒه بصƒورت توانایƒی سƒازمان در ترکیƒƒب‌بندی مسƒƒتمر منابƒƒع خود برای دسƒƒتیابی بƒƒه مزیت رقابتی تعریف می‌شود. مزایای تحلیل سیستمی • • • • • • هماهنگی و انطباق با محیط متغیر راهبری تغییرات سازمانی توانایی سازمان در ترکیب‌بندی مستمر منابع خود دستیابی به سطوح باالی توانمندی در عملیات افزایش ظرفیت حل مساله سازمان تجزیه و تحلیل سیستم در توسعه سیستم‌های اطالعاتی سیستم • • • • یک پدیده است که موجودیت خود را از روابط متقابل بین اجزا خود حفظ می‌کند. "سیستم مجموعه‌ای از اجزا و روابط میان آنهاست که در پی کسب هدف مشخصی هستند .این اجزا به همراه محیط خود یک کل را تشکیل می‌دهند. " هیچ سیستمی ایستا نبوده و روابط متقابل اجزا آن مسئول شخصیت کلی سیستم هستند .شناخت و درک این روابط در تحلیل سیستم‌ها بسیار مهم‌تر از درک اجزا سیستمی به‌تنهایی است. سیستم‌ها می‌توانند رفتارهایی از خود نشان‌ دهنده که مجموع اجزا بدون ارتباط با یکدیگر هرگز قادر به آن نیستند. مشخصه‌ها و عناصر سیستم • هر سیستم دارای مشخصه‌هایی است که آنرا از سایر سیستم‌ها مشخص و قابل تشخیص می‌سازد .در زمان تحلیل سیستم‌ها نیز تحلیل هریک از این مشخصه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. • منظور از عناصر سیستم همان اجزای سیستم هستند. عناصر سیستم‌ها خود سیستم‌ هستند که در زمره زیر سیستم‌های سیستم اصلی قرار می‌گیرند. • در یک نگرش ایستا عناصر سیستم همان بخش‌ها یا زیرسیستم‌های سیستم هستند .در یک نگرش کارکردی بخش‌هایی که وظایف اساسی سیستم را برعهده دارند عناصر آن سیستم هستند. :عناصر ضروری در تحلیل سیستم • • • • • • • • • • • زیر سیستم‌ها؛ ()Sub systems اجزا وابسته به‌هم؛ ()Interrelated Components مرز سیستم؛ (ƒ)Boundary هدف؛ ()Purpose محیط؛ ()Environment داده؛ ()Input پردازش؛ ()Process بازداده؛ ()Output بازخورد؛ ()Feedback محدودیت‌ها؛ ()Constraints واسط؛ ()Interface ماتریس تحلیل سیستم خارج از کنترل تحت کنترل بی موثر ‌تاثیر عامل سیست می عامل محیط ی نظام تحقیقات چیست؟ نظام تحقیقات • نظام تحقیق یا research systemاجزای پیوسته به یکدیگری هستند که در تولید یا بازبینی داده وچگونگی تبدیل آن به اطالعات ایفای نقش می کنند • نظام تحقیقات ماهیت خود را از نیازهای تعریف شده در مراکز تصمیم گیری بدست می آورد • برون داد نظام تحقیقاتی باید به درون داد یک سازمان عملیاتی کاربردی تبدیل شود اجزای نظام پژوهش .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 فلسفه حاکم بر پژوهش سیاستگذاری پژوهشی قوانین حاکم بر پژوهش برنامه های سازمان پژوهشی سیستم اجرایی پژوهش مدیریت پژوهش متدولوژی پژوهش پژوهشگر نظام تحقیقات در ایران چگونه است؟ آسیب های ساختاری پژوهش در ایران1 • • • • • • • • • نبود ساختار فلسفی معین برای پژوهش (دانش،ارزش و بینش) نبود سیاستگذاری پژوهش در سطوح کالن ضƒعف قانونی مدیریت پژوهش عدم تعریف واژگان مدیریتی برای نظام تحقیقات کشور نبود مدل بومی برای پژوهش(تعریف مفاهیم؛ تحدید روشها و گفتمانی که در قالب گفتمان مدرن بحث می کنند ) اختالط کار مدیریتی با کار پژوهشی و کار شناسی نبود جایگاه برای کارشناس پژوهش در سازمانها کمبود سواد دیجیتال در سازمانها و مدیران عدم وجود سازمانهای پژوهشی خصوصی در کشور آسیب های ساختاری پژوهش در ایران2 • • • • • • • • • • حاکمیت فضای رابطه ای به جای ظابطه مداری در پژوهش پژوهشگران فƒقیر و فƒاقƒد انگیزه تمرکز امکانات ƒتحقیق در مرکز سیاسی کشور عدم وجود سیستم متمرکز برای ارزیابی و سازماندهی مناسب تحقیقاتƒ جو حسادتƒ کارشکنی سازمانی و اداری و وجود ّ عدم توجه به کیفیت علمی آثار منتشر شده و سایر فعالیتهای علمی عدم ƒتوجƒه به کار گروهی درتحقیقاتƒ عدم وجود دستیار و تکنسƒین تحقیق برای محققین در انجام ƒکارهای تحقیقی عدم توازن بین آموزش ƒو پژوهش در دانشگاهها ضعف تکنولوژی پژوهش و كتابخانه‌های‌ غیر پویا • • • • • • • • نبود برنامه جامع کاربردی برای تحقیقات ملی شفاف نبودن استراتژی های پژوهش در ایران و وابستگی آن به سلیقه مدیران ارشد اعتماد و باور ضعیف مدیریت سازمان به امر تحقیق غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی و سابقه تخصصی مدیران واحدهای تحقیقاتی ) ضعف پژوهش های انجام شده توسط محققین خارج از سازمان ها (مشکالت برون سپاری طرح ها) مشکالت جذب و نگهداری نیروهای کیفی در بخش پژوهش عدم مقبولیت واحدهای تحقیقاتی از طرف سایر واحدهای اجرایی سازمان عدم وجود بدنه کارشناسی قوی در واحد تحقیقاتی • • • • ضعف سیستم اطالع رسانی و دسترسی به آمار و اطالعات و نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده ساختار سازمانی نامناسب واحدهای تحقیقاتی فرایند طوالنی تعیین اولویتها ،بررسی و تصویب طرح های پیشنهادی و در نهایت ارزیابی طرح های انجام شده نبود مشارکت و همکاری واحدهای تحقیق و توسعه با واحدهای اجرایی در به کارگیری نتایج طرح ها پیشنهاد نظام تحقیقاتی نوین در نظام نوین باید این مالحظات صورت گیرد: .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 تعریف فلسفه حاکم بر پژوهش و معین نمودن نظام ارزش ،بینش و دانش در ساختار آن سیاستگذاری صحیح ،علمی و کاربردی پژوهشی با نگرش دکترینال و استراتژیک اصالح قوانین حاکم بر پژوهش از طریق نهادهای تخصصی تدوین برنامه های راهبردی برای سازمان پژوهشی اصالح سیستم اجرایی پژوهش تدوین نظام مدیریت پژوهش ایجاد و آموزش صحیح متدولوژی پژوهش و تعریف جایگاه متدولوژیست در ساختارهای پژوهشی تربیت پژوهشگران در سطوح مختلف مورد نیاز و تدوین نظام طبقه بندی پژوهشگران • • • • • جاری کردن فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام سطوح سƒازمانی طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای تحقیق و توسعه طراحی ساز و کار مناسب برای استفاده از توان بالقوه نیروهای داخلی سƒازمان در امر تحقƒیقات طراحی ساز و کار مناسب برای جذب و نگهداری نیروهای کیفی برقراری ارتباط منطقƒی و منظم بین سازمانها با مؤسسات و مراکز تحقیقƒاتی (طرح های برون سپاری شده) • الزم است تا با برگزاری همQایش ها و جلسات سخنرانی عمومی که در آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی کشور حضور داشته باشند ،نقش تحقیقات اجتماعی در شناسایی و حل معضالت اجتماعی ،از طرف دانشگاهیان مطرح شود . با ایجاد کارگاههای آموزشی ،دانشگاهیان بیش از پیش بهاهمیت تحقیقات اجتماعی ،کاربرد روشهای پیشرفته کیفی و کمی و استفادۀ بهینه از امکانات مالی موجود در تحقیقات اجتماعی آشنا شوند . وظیفۀ مسئولین فرهنگی و اجتماعی درنهادهای دولتیمخصوصأ نهادهای سیاستگذاری همچون مجلس شورای اسالمی ،سازمان برنامه و بودجه ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی و دیگر نهادهاست تا بخشی از بودجۀ تحقیقاتی خود را به دانشگاهها دهند تا اساتید دانشگاه بتوانند با امکانات مالی بهتری به انجام تحقیقات اجتماعی همت گمارند . ایجاد ارتباط ارگانیک و تنگاتنگ بین مؤسسات اجرایی ونهادهای تصمیم گیری و دانشگاه برای اولویت بندی موضوعات تحقیق اجتمQاعی ، • -ایجاد یک نهاد دولتی که موظف به متمرکز نمودن دستاوردهای تحقیقات اجتماعی و نیز جمع آوری آمار مربوط به پروژه های انجام شده و درحال انجام درهمۀ مؤسسات پژوهشی از جمله دانشگاههای کشورباشد . مجهز نمودن دانشگاهها به کتابها ،نشریات و نرمافزارهای پیشرفته و به روز جهت استفادۀ اساتید دانشگاه درانجام تحقیقات . باال بردن امکانات مخابراتی مربوط به اینترنت ,جهتافزایش سرعت آن و استفادۀ بهتر از این امکان درجهت انجام تحقیقات . ایجاد یک نظام ارزیابی متمرکز در وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری برای احالۀ پروژه های تحقیقی به دانشگاهیان با توجه به میزان تجربه و صالحیت آنها و نیز متناسب نمودن اعتبارات پژوهشی متناسب با پروژه برای پیشگیری از روابط شخصی و گروهی . ایجاد یک نظام پژوهشی در دانشگاهها که اساتیدپژوهشگر بتوانند بطور نظام مند از دانشجویان بعنوان همکارو دستیار تحقیق استفاده نمایند . منابع : • حاجی ترخانی ،امیرحسین( . )۱۳۷۵بررسی چگونگی ایجاد مراکز تحقیقاتی .نشریۀ رهیافت .شمارۀ ،۱۲ص ۱۲۴ رحیمی ،رهبر ( . )۱۳۸۰دانشگاه و تحقیقات .مجله مهندسی شیمی ایران .سال اول ،شماره ،۵ص .۱۴ رفیع پور ،فرامرز ( . )۱۳۸۱موانع رشد علمی ایران وراه حل های آن .تهران :شرکت سهامیانتشار -سدالک ،جان ( . ) ۱۳۸۱جهانی شدن وچالش های ناشی از آن برای آموزش عالی وتحقیƒقات .ترجمه دکترعلیرضا کلدی و رضا فاضلی ،نشریۀ رهیافت ،شمارۀ ،۲۷ص .۱۴۲ سیف اللهی ،سیف الله( .) ۱۳۷۴اقتصاد سیاسی ایران ؛ مجموعۀ مقاله ها ونظرها .تهران :انتشارات پژوهشکده جامعه پژوهی وبرنامه ریزی المیزان . سیƒف اللهی ،سیف الله ( . )۱۳۸۱جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ؛ مجموعۀ مقاالتونظرها .تهران :مؤسسۀ انتشارات جامعه پژوهان سینا . شهریاری ،معصومه ( . )۱۳۸۰گزارشی ازوضعیت بودجه تحقیقاتی کشور؛ همه چیز نیمهکاره .نشریۀ فرهنگ وپژوهش ،شمارۀ ،۹۱ص۴ شریعتمداری ،علی ( . ) ۱۳۸۱اولویت های تحقیقاتی کمیسیون علوم انسانی .نشریۀرهیافت ،شمارۀ ،۲۷ص .۱۰۴ عبداللهی ،محمد ( . ) ۱۳۷۵جامعه شناسی درایران ؛ وضعیت آن درگذشته وحال وجایگاه ونقش آن درآینƒده .نشریۀ رهیافت ،شمارۀ ،۱۳ص . ۸۱ • قانعی راد ،محمد امین( . ) ۱۳۸۱ساختارمدیریت نظام علمی کشور .تهران : مرکز تحقیقات علمی کشور . قانعی راد ،محمد امین ( . )۱۳۸۱نظام علمی کشور در برنامۀ سوم توسعه .تهران :مرکز تحقیقات علمی کشور . گزارش ،تنگناهای مشارکت بƒخش غیر دولتی درتحقیقات کشور؛ " مصاحبهبادکترسیف الله سیف اللهی " ،نشریۀ رهیافت ،شمارۀ ،۲۷،۱۳۸۱ص۶ مهرابی ،مسعود ( . ) ۱۳۸۱سیر تحول اعتبارات پƒژوهشی درکشور -۱۳۸۰ .۱۳۴۷تهران :مرکز تحقیقات علمی کشور . محسنی ،منوچهر ومسعود کوثری ( . ) ۱۳۷۸وضعیت تحقیقات اجتماعی -فرهنگی درایران .تهران :نشر رسانش . مکنون ،ثریا و همکاران ( ، ) ۱۳۸۱نیاز سنجی در اولویت بندی طرحهایپژوهشی کشور ،نشریه رهیافت ،شماره ،۲۷ص . ۲ وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور( . ) ۱۳۸۳گزارش :بررسی تفصیلی تولید علمی ایران درسال . ۲۰۰۳ • -وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور .گزارش :بررسی سناریوهای مختلف وضعیت علمی ایران تاسال ،۱۴۰۰خرداد ۱۳۸۴ وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( . ) ۱۳۸۴گزارش :نهاد سیاستگذاری علم ،تحقیقات وفناوری ؛ تاریخچه ،لزوم وچالشها . وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور .گزارش ( : ) ۱۳۸۴بررسی اهداف کیفی وکمی توسعه بخش پژوهش وفناوری دربرنامه چهارم توسعه . وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( . ) ۱۳۸۳گزارش :تعداد مقاالت سال ۲۰۰۳به تفکیک دانشگاه یا مؤسسه براساس رشته ومیزان همکاری بین المللی . وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور( . ) ۱۳۸۳گزارش :برآورد تولید علم درایران . ۱۴۰۰ وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( . ) ۱۳۸۲گزارش :ساختار معرفتی علم درایران ( سال . )۲۰۰۱ وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( . ) ۱۳۸۳گزارش :رتبه بندی ۵۰۰دانشگاه برتر جهان . وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری ،مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور( .) ۱۳۸۴گزارش :اجتماع علمی در ایران از دیدگاه پژوهشگران نخبه .

51,000 تومان