علوم مهندسی مهندسی شهرسازی

تحلیل شکل و فرم شهر

form-shahr

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 32 اسلاید فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینت در ۳۲ اسلایدمیباشد. از جمله مطالب فایل دانلودی: تعریف شکل شهر اهمیت شکل شهر تحلیل شکل شهر انواع شکل شهر معیارهای شکل خوب شهر ساختار کلان انواع مدل های شهری شهر مرکزی شهر ستاره ای شهر اقماری کهکشان سکونت گاه ها شهر خطی شبکه چند مرکزی یا شهر منطقه ای مقایسه عملکرد بالقوه شش مدل شهری بر اساس معیارهای پایداری
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1498 بازدید, 6 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل شکل و فرم شهر”

تحلیل شکل و فرم شهر

اسلاید 1: تحلیل شکل و فرم شهر

اسلاید 2: تعریف شکل شهر شکل شهر در حقیقت ظرفی است که امکان می دهد فعالیت های شهری در آن به وقوع بپیوندد . از نظر جغرافی دانان شکل شهر فقط مرفولوژی شهر است به این معنی که شکل شهر در برگیرنده بافت فیزیکی ، عملکردهای اداری ، صنعتی و مجموع ساختمان هایی است که معرف فضایی پدیده های شهری هستند و در واقع فضایی است که فعالیت های گوناگون و استخوان بندی اصلی شهر در آن شکل میگیرد. شاید جامع ترین تعریف ، تعریفی باشد که کوین لینچ ارائه میدهد : شکل شهر عبارت است از توزیع فضایی افراد و فعالیت ها و نتیجه فضایی – کالبدی حرکت افراد ، کالاها و اطلاعات در فضا و همچنین آن دسته از عوامل فیزیکی که در فضا تغییر قابل ملاحظه ای ایجاد کنند و بالاخره تغییرات دوره ای و ادواری که در توزیع فضایی ، کنترل فضا و درک آن حاصل می شود . اهمیت شکل شهر اهمیت شکل شهر به خاطر عملکردهایی است که می تواند برای ساکنین یک شهر انجام دهد . این فرم عملکرد های متعددی دارد از جمله : ایجاد تصور ذهنی از شهر در مردم ، ایجاد حس جهت یابی ، بالا بردن کارایی شهر ، تحت تآثیر قرار دادن عوامل اجتماعی و فرهنگی و ..........

اسلاید 3: تحلیل شکل شهر لینچ ورادوین (1958) جهت برداشت و تحلیل شکل شهر 6 ضابطه را به شرح زیر معرفی مینماید : 1.نوع و گونه عناصر: گونه های اصلی فضاهارا می توان با توجه به خصوصیات برجسته هر یک و تفاوتهای عمده بین آنها به صورت کیفی توضیح داد . خصوصیات عناصر را می توان بر حسب نوع مواد و مصالح ، اندازه ، نوع کارایی و.... مشخص کرد . 2.کمیت عناصر : در این جا تعداد و مقدار هر یک از عناصر را بر حسب واحد مربوطه اندازه گیری و ثبت می کنیم .

اسلاید 4: 3. تراکم : در این مرحله تراکم عناصر در واحد سطح محاسبه می شود . 4. بافت : نحوه تفکیک و جدایی گونه عناصر و تراکم آنها در فضا را می توان بر حسب کمیتی از یک نوع که در یک مجموعه جمع شده طبق تعریف درشت و یا ریز و بر حسب نحوه جدایی آنها از یکدیگر صریح و مبهم نامید . 5. ساختار مرکزی : توزیع فضایی و ارتباط درونی نقاط اصلی را می توان در کل محیط مورد بررسی قرار داد . این نقاط ممکن است نقاط دارای حداکثر تراکم ، تمرکز گونه های ساختمانی خاص ، فضاهای باز اصلی پایانه ها و یا تقاطع های اصلی شبکه ارتباطی باشد .

اسلاید 5: 6. توزیع کلی فضا : این قسمت می تواند در برگیرنده کلیه تجزیه و تحلیل های فوق باشد . برای این کار عواملی چون محدوده شهر و الگوی کلی مناطقی که توسط گونه های اصلی عناصر و تراکم اشغال شده بهکار گرفته می شود . انواع شکل شهر :شکل شهر را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد (Lynch 1981) :از دید شکل کلی شهر : . 1.1 . ستاره ای: مانند مسکو ، کپنهاک و واشنگتن

اسلاید 6: 1.2. تار عنکبوتی 1.3. اقماری 1.4. خطی : مانند استالینگراد ، مادرید و ورشو 1.5. شطرنجی منظم : که قدیمی ترین شکل در ایران و چین بوده است 1.6. شطرنجی نامنظم 1.7. شبکه محور باروکی : نظیر رم در قرن 16. .2. از دید مکان های مرکزی : 2.1. الگوی مراکز : اصل سلسله مراتب و کاربرد آن در تمام جوانب . 2.2 . مراکز تخصصی و چند منظوره : نظیر مراکز تجاری ، اداری .... 2.3. مراکز خطی : نظیر محور های تجاری . 2.4. مراکز محله ای : مرکز محله با خدمات لازم نظیر مدرسه ، فروشگاه ، مسجد ، کلیسا ومراکز فرهنگی دیگر 2.5. مراکز خرید . 2.6. مراکز متحرک : به مفهوم انتقال و استقرار مراکز خدماتی به محل مورد نیاز استفاده کننده . نظیر کتابخانه ،نمایشگاه ، بیمارستان . .

اسلاید 7: 3. از دید بافت و ساخت شهر : 3.1. سلول های شهری : به عنوان سلول های زنده و فعال یک موجود زنده (شهر) 3.2. گستردگی و فشردگی : پراکندگی و تراکم . 3.3 . جدا یا مخلوط : از نظر کالبدی ، اجتماعی و فعالیت های مختلف . 3.4. بافت و ترکیب کلی شهر : این عاملی است که به طور مثال یک شهر اروپایی را از یک شهر ایرانی متمایز می سازد . 3.5. گونه های مسکن : چون مسکن بخش عمده ای از فضای یک شهر را تشکیل می دهد ، بنا براین توجه به گونه های مختلف آن از نظر نقش آنها در شکل شهر اهمیت دارد . که این گونه ها از این قرارند: آپارتمان های بلند مرتبه دارای آسانسور .برج در فضای سبز که بیشتر به خاطر حفظ فضاهای سبز و صرفه جویی در مصرف زمین استفاده می شود .تراکم تا 6 طبقه .(بدون آسانسور) تراکم 2 یا 3 طبقه .آپارتمان در اطراف حیاط ، چهار ایوانیخانه های به هم پیوسته .خانه های مستل (ویلایی) .

13,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید