صفحه 1:
تحلیل شکل و فرم شهر
صفحه 2:
تعریف شکل شهر
شکل شهر در حقیقت ظرفی است که آمکان می دهد قعالیت های شهری در آن به وقوع ببیوندد .از تظر جفرافی دانان شکل
شهر فقط مرفولوژی شهر است به اين معتی که شكل شهر در بركيرنده بافت فيزيكى + عملکردهای اداری . صنعتی و مجموع
TORRES GER MNTCH RAPHE SV cat 7 سول
بندی اصلی شهر در آن شکل میگیرد.
yas Pl gos wise eae تج اه یه
lays SOU ihe ot lees Js ذا و ناريا مارت ادي رك رل کاهای لت در تضاو
۱
همچنین آن دننته از عوامل فیزیکی که در فضا تغیبر قابل ملاحظه ای ایجاد کند و بالاخره تفییرات:دوره ای و اذواری که در
توزیع فضایی . کنترل فضا و درک آن حاصل مى شود
اه هگ قي تسد
اهمیت شکل شهر
اهمیت شکل شهر به خاطر عملکردهایی است که می تواند بای ساکنین یک شهر.انجام دهد
دارد از جمله : ایجاد تصور ذهتی از شهر در مردم . ایجاد خس جهت یبی .با بردن كاراب شهر م تحت تأثیر قراز دادن عوامل
الكتناي سوه
صفحه 3:
تحلیل شکل شهر
لت ورادوین(۱۵۸) جهت برذاشت و تخلبل شکلشهر ۶ ضابطه را به ظرح زیر معرفی مینماید 7
.نوع و كونه عناصر: گونه های اصلی فضاهارامی توان با توجه به خصوصیات برجسته هر یک و
تفاوتهای
عمده بین آنها به صورت کیفی توضیح داد . خصوصیات عناصر را می|
انشاره نوم کارا )و( LSS ab
۲.کمیت عناصر : در این جا تعدلد و مقدار هر یک از عناصر را بر
لین(
4۸۲ B®
صفحه 4:
مر خله تراک عتاضر زواجت طخ محامنبه مل شود
ده
لخ هد رپ
عق رز
“4 بافت : نحوه تفکیک و جدابی گوئه عناصر و تراکم آنها در فضا رامی توان بر حسب کمیتی از یک نوع
که در یک مجموعه جمع شده طبق تعریف درشت و يا ریز و بر حسب نحوه جدایی آنها از یکدیگر صریح و
مبهم نامید
ستاو در بر یه ورف نی و ارام درونی نقاط اسلی زا مت وان دز کل
فده
مهم 1
داذ :این نقاط ممکن است نقاط دارای حداکثر تراكم . تظركز كونه های ساختمانی خاص ۰ فضاهای باز
اصلی پایانه ها و ی تقاطع های اصلی شبکه ارتباطی باشد
۰
0
48
rive
aan
صفحه 5:
۶ توزیع کلی فضا : این قسمت می تواند در برگیرنده کلیه تجزیه و تحلیل های فوق باشد . برای این کار
عواملی چون محدوده شهر و الگوی کلی مناطقی که توسط گونه های اصلی عناصر و تراکم اشغال شده به
کار گرفته می شود. تس
$ %
x اووه
انواع شکل شهر :
شکل شهر را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد (4960 سرا
.١ از دید شکل کلی شهر :
.11 - ستاره اى: مانتد متسكو . کینهاک و واشتگتن
صفحه 6:
۲ تار عنکبوتی
۳ اقماری
۴ خطی : مانند استالینگراد . مادرید و ورشو
۵ شطرنجی منظم. : که قدیمی ترین شکل در ایران و چین بوده است
VF شطرنجی نامنظم
۷ شبکه محور باروکی : نظیر رم در قرن MF
۲ از دید مکان های مرکزی :
الگوی مراکز : اصل سلسله مراتب و کاربرد آن در تمام جوانب
۲ مراکز تخصصی و چند منظوره : نظیر مراکز تجاری . اداری
۳ مراکز خطی : نظیر محور های تجاری :
۴ مراکز محله ای : مرکز محله با خدمات لازم نظیر مدرسه :
فروشگاه , مسجد . کلیسا ومراکز فرهنگی دیگر
۲.۵. مراکز خرید .
۲۶ مراکز متحرک : به مفهوم انتقال و استقرار مراکز خدماتی به
محل مورد نیاز استفاده کننده . نظیر کتابخانه :نمایشگاه : بیمارستان»
صفحه 7:
۳.از دید بافت و ساخت شهر
تک
aol fe Be Sib oS
له ای سل وی
صفحه 8:
گونه های ابداعی
مساکن خودیاری » که معمولا شکل های نا منظم و نا مشخصی به خود می گیرند
۴ از دید نوع شبکه های ارتباطی :
1 وسیله نقلیه : نظیر انومبیل» اتووس : ترامونو هم چنین درجه کاریرد تکنولوژی از ساده تا
پیچیده .از قابل کنترل تا غیرقابل کنترل + وسائل نقلیه عمومی در مقابل شخصی
۲ اگوی ارتباطی :تیلمله مراتب ۱ شظرنجین , شبکه مدوری ز شمامی:
نز
۴ تغییر در فاصله رفت و آمدها : محل کار وسکونت .
۵. طراحی یک محور اصلی مهم : مثل بزرگراه . خیابان تجاری و....
صفحه 9:
۵ از نظر فضاهای باز عمومی :
۵.۱. توزیع فضاهای باز : به صورت متمرکز و غیر متمرکز .
۲شکل نقشه : به صورت کمربند سبز» قطعه ای و شبکه ای
۳ طبقه بدی فضاهای باز :
. پارک منطقه ای
کر سير دا
ف ١ ومتار/وفتههای نار سشلبه Ae
* ارت نع
زمین بازی کودکان و میدان بازی بززکسالان
2 زمین باژی آزاد و اراضی غیر قابل استفاده
ع. از نظر سازمان زمانى (ونه فضايى) شهر :
.۶ اداره و کنترل رشد : مثلاً چه اندلزه ای برای شهر مطلوب است ؟
۳ استراتژی عمران و نوسازی : نوسازی مراکز مهم .
۳عزمان بندی و تفکیک زمانی استفاده از بناها : تفیک ساغات استفاده از فضا پرای جلوگیری از
تراکم . زمان بندی فعالیت ها همان اهمیت فضابندی فعالیت ها یا تقسیم و توزیع فضایی فعالیت ها را
صفحه 10:
معیارهای شکل خوب شهر :
لینج هفت معیار را برای یک شکل خوب شهر پيشنهاد می کند :
سرزندگی : شکل شهرراز عملکردهای حیاتی» نیازهای بیولوژیکی و تونیی های انسان خمایت کرده
و را موخودلت لله يا تلق ماد
معنی : شهر به وضوح قابل ادراك بودة'واز نظر ذهنئ و روائى توشظ ساكنيين آن در فضا و زمان قابل
اتشخیص و تجسم باشد .
* _تناسب: که به مفهوم انطباق فعالیتها و ر
دسترسی : توآناتی دسترسی به دیگرافراد . فعالیت ها ء منابع ۰ خدمات . اطلاعات و یا مکان ها
* کنترل : استفاده و دسترسی به فضاها و مکان هل و فعالیت ها و ایجاد اصلاح و اداره آنها تا چه حد
کسانی است که از آن فضاها استفاده می کنند:
ارها با فضاهای مربوطه است .
کارایی: هزینه نسبی تحقق موارد فوق در یک شهر
عدالت : توزیع عادلانه منابع و مضار ( در آمدها و هزینه ها ) هریک از اشکال فوق بین مردم بر اسانن
اصول قابل قبول جامعه
صفحه 11:
ساختار کلان انواع مدل های شهری
دز این بخش/پهبررسی وتحلیل شکل شهر از ديد كلى يا همان أ ساختار.. كلان مدل هاى شهرى
مىبردازيم .در اين نجااين مدل ها به طور كلى و به تیب فهرنبت مدل های سکونت گاهی لینج وبا
فارتعا ی رت بت خر saclay 5 hh ate
مشایهی و رای اندزه واحت" مثلاً ۲۵۰ هزار با ۰۰ هزار نف را در خود جای میذهند ..مدل هانی مربوظ
اکوهای مقیاس خرف که جزتی از مدل هایمقیای کلان هستند_خارج از ین بت می بش
صفحه 12:
شهر مرکزی
شاید افراطی ترین ايدة شهر فشرده مدل شهر مرکزی است. که در آن کلیه عملکردهای شهری در یک
په ممتد بتاکم شتار الا واتمرکز قفرده فعالیت فاکر مرگورجماشنه انب
وسعت منطقه ساخته شده شهر به دلیل فشردگی در مقایسه با مدلهای پراکنده تری که در آدامه
بحث خواهد شدنسبتاً کوچک خواهد بود .
۴ تراکم ممتد بالا از مرکز تا ابد و توزیع خدمات و تسهیلات در سرتاسر منطقه تا حاشیه آن .
* _ فضاهای سبز در شهر مرکزی کلا کوچک و به شکل لکه های محلی بوده که گاهی سبز انبوه میادین و
خیابان ها آن را جبران می کند .
صفحه 13:
و ترسك ١ رابا بها شکل آبارتمانهای شند یه انش تا خانه های تک خاتواری :مها همکن است
تعداد محدودی از گونه های اخیر در بخش های خاصی از شهر یافت 2
* طبق كفته لينج شهر مرگزي ارای تراکمی حدود ۴۵۰ نفر در هکتار بت که ممکن ااست به خاطر
سروصدا و آب و هوای نامساعد ایجاد ناراحتی نماید :
* فعالیت های خاص و فضاهای باز حا
۷
به جای وسائل نقلیه شخصی سیستم بسیار خاص و تقریباً به طور کامل حمل و نقل عمومی وجود
خواهد داشت.
* فاصله بین تشهیلات » محل های کار و سکونت کوتاه در نظر گرفته می شود .
شهر مرکزی دارای قابلیت تجسم پذیری زیاد بوده و حس جمعی قوی ایجاد می کند.
شم( اردسرستی با من یر خوردارند. يك . دوم
صفحه 14:
معایب :
* چنانچه شهر فشرده بیش از اندازه بزرگ شود میل به فرار از شهر ابتدا به کمک کلبه آخر هفته ای دز
روستا و سپس به صورت حومه نشینی کم تراکم قابل مقاومت نمی باشد . زیرا این امر موجب آلودگی زیاد
و بالا رفتن بی حد قيّمت زمین ومستغلات خواهد شد ؟
7 پیدا کردن ارزش های آستانه برای تراکم و اندازه . حد اکثر جمعیت و گسترشی که بر اثر آن شهر
مرکزی ام نله مواچه خواهد plat jo AH ادبیات مربوظ بهشهز فشرده مشکل می باكيد 5
مرا
* فواصل کوتاهتر و دسترسی خوب به تسهیلات و مناطق روستایی می باشد البته چنانجه اندازه و
نارای مان نه ناريا .نا بلقى بماند
کاربرد مدل شهر مرکزی :
اين نوع شهر به روشنی یاد آور شهر قرون وسطی می باشد گرچه با مقباسی بسیار بزر
صفحه 15:
شهر ستاره ای
مدل شهر دیگر لنچ منل ستره ای یا ستره شهری است . این مدلدارای یک مرک غالب واحد با تراکم
زید و کربری های"مختلط میباشد .اه های ارتباطی از مرکزبه طرف خارج مششعب شده و سیستمهای
حمل و نقل عمومی و مسیرهای اصلی ترافیک سواره را در برمی كيرد
مراکز درجه دوم و کربریآغای بتاکم زیاد یا متوبط در امتدد راههای حمل و نقل عمومتی و کاربربهای
متراکم تر در اطراف مراکز فزعي قرارامی کبرند که ایستگاه های حمل و نقل را تشکیل می دهند .
قطعات باز زمین که حتی توسعه کم تراکم در آن جا مجاز نمی باشد فضای بین انگشتان توسعه خطی را
که اخل محدوده شهر است در بر می گیرد. در تراکم های متوسط (کمتر لز مرکز ) بزرگزاه ها و مسیرهای
حمل و نقل عمومی در فواصل دور از مرکز اصلی انگشتان را به هم وصل می کنند.
صفحه 16:
این نوع شهر LIE به واسطه ورود حمل و نقل عمومی (راه آهن و
قطار شهری ) در خلال قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم به وجود
آمد . ايده اولیه آن توسط هانس بلومنفیله (۱۹۴۹) مطرح شد و در
ی SRS ROA te Ge
ویژکی ها:
* مرکز متراکم ترین کمترین نوع فعالیت ها را در سطح شهر دارا می
باشد . مراکز فرعی در امتدلد راههای حمل و نقل شعاعی فعالیت
هایی با تراکم کمتر را در بر می گیرند
جریان حمل و نقل به صوت الگوی شعاعی و به شکل حمل و نقل
عمومی پا ظرفیت بالا و با حلقه های متحدالمرکز تکمیلی و حمل و
تقل عمومی با تراکم کمتر سازمان داده می شود .
طراحی که توسعه شهری را در امتداد خطوط اصلی حمل و نقل
هدایت نموده اطمینان می دهد که زمان سفر به مرکز حداکثر ۳۰
دقیقه خواهد بود .
صفحه 17:
مزایا :
۳ #اتتجاب نحل سکوت کسترده بوده و دلیتریتی به خدمات و,اراشی از مناسب مین باشد.
* می توان انتظار داشت که یک شهر ستاره ای با اندازه محدود به طور کلی دارای تصور بصری و حس
eee وت اش وییم oS (Glee IOS وومقهار cals از داعل ان 43 طووهعتولی نع و بر
باشد
* خطوط ارتباطی حمل و نقل که اساس شکل و ساخت شهر را به وجود می آورند این امکان را برای
شهر ایجاد:می کنتد که پلبستگی کشتری به اتومبیل داشته باشد:
ممکن استایّن ساختاوببرای توسعه شنهری با اندازه کلان شهر کارلیی لازم را نتاشته باشد یر متکی یه
أفسته مر کرظا است الیکن ستاره می تواندربه عنوان عتصری باشد که در ساختار چند مرکزی که ذرآن
آچد ستاره تشکیل یک مجموعه بزرگ را می دهتد "
عیب این ساختاراین خواهد بود که فضاهای سبز حداقل
در مناطق درونی کلان شهردیگر به طور پیوسته به محیط
روینتأیی متصل نشده بلکه بین آنگشتان توسعه ae
خواهد شد .
صفحه 18:
هرالاقار
در مدل شهر اقمارى يك شهر مركزى توسط تعدادى سكونت كاه هاى اقمارى در اندلزه هاى محدود و در
قاصله های معین ab ل يون “رهد مولي [oles Gul 99 GS توسعه پیوسته انگشتان به مت
کر كد حاف جا كمه كيت من "كوي
محدودبت شد قهژهای افماری ز این,نظر اساسی تلقی می شود که اندازه شهر فشرده از حد معینی کد:
تجاوز کند کارایی"خود را از دست خواهد داد و شرایط زیت محیطی کمتری را دارا خواهد بود و بنابراین
به محض اینکه به حداکثر ائدازه خود پرسد شهر اقماری دیگری آغاز خواهد شد
clo et اقماری با اراضی روستایی از شهر مرکزی جدا شده و خود با کمربند سبز محاصره می شوند.
|
صفحه 19:
ايده باغشهر :
یکی از مدافعین اصلی این مدل ابنزر هاوارد با کتاب : یک مسیر مسالمت آمیز به سوی اصلاح واقعی
(۱۸۹۸ می باشدکه مامقوود مدعی ات اولین راهکار معتبر در مقابل مسئله تعداد جمعیت و محدود ساختن
شهرهاست
ایده باغشهر.هاوارد بر این مقهوم استوار است که رشد شهر بزرگ به خاطر افزایش تراکم ترافیک و مشکلات
مربوط به دستوسی به مرکزخود موجب تخريب و نابودى شهر مى شود .هاوارد الگوی جدیدی از توسعه شهر را
ارائه می دهد که ترآكرى را كه بآ]زاضئ كشاورزي جامئ لها و“ثامين كنندة: امكان برقرارى .يك ارتباطة
را مد رتوت ES clo eel
غير قابل قبول وذ كرده و مسكلة شلوغى را طريق"تمركززدابى از كليه عملكردهاى شهری تحقق می بخشد.
Pa
Seite
Teed, oo kc
صفحه 20:
صفحه 21:
توسعه به طور دقیق کنترل شده تا از توسعه و رشد بیش از اندازه شهر و افزایش تراکم جمعیت آن
جلوگیری شود.
* از توسعه در اراضی کشاورزی اطراف جلوگیری شود .
زيرا هر دو دسته عوامل فوق موجب از بین رفتن تعادل عملکردی و زیست محیطی بین شهر و محیط
اطراف خواهد شد
کاربرد ابده شهر اقمازی :
ایده شهر آقماری کاربرد های متعددی پیدا کرده است . برای مثال ایده های لسترتون برای شهرهای
استرالیایی (۱۹۷۱)» طرح نهایی لبر کرامبی برای لندن بزرگ (۱۹۳۵ و يا راهبرد شهر جدیذ برای پاریس.
تجربه شهر اقماری در لندن و پاریس :
در عمل ساختن شهرهای اقماری در پاریس و لندن از ادامه رشد شهر مرکزی جلوگیری نکرده است :
در پاریس فاصله انتخابی بین شهر مرکزی و شهرهای اقماری تا آن حد نبود که از توسعه نسبتاً کامل
منطقه وسط جلوگیری کرده و در نهایت لیده شهر آقماری را با عدم موفقیت روبرو کرده است
صفحه 22:
علاوه بر اين شهرهای جدید اطراف گلاسکو نشان داده اند که اندازه شهر مرکزی و فاصله بین شهر جدید
3
شهر مرکزی برای عملکرد متتقل یک شهر اثماری حائزاهمیت می باشد .این به نویه خود به آين معنی
است که توسعه شهرهای اقماری تنها در صورتی از نظر افتصادی مقرون به صرفه خواهد بود که شهر
مرکزی تنها . کمی بزرگتر از شهرهای اقماری بوده و کمی بیش از آن چه مراکز نها رنه می دهد عرضه
کهکشان سکونت گاه ها:
کهکشان سکونت گاه های لینچ نشانگر/یک شکل شهری با متطقه ای است که در آن مرکز اصلی و
فرعی قدیمی شهر امروزی بر اثر عدم تموکز به صورت واحدهای کوچک در فضا پر کنده شده و هرکدام
دارای یک هسته مرکزی نسبتاً متراکم بوده و با یک شبکه ازتباطی و خطوط حمل و نقل به هم متصل
. باز از هم جدا می شوند tT |e
BCDC DC Dx
2c و
ae
cfd 1 se oe
صفحه 23:
ویژگی ها:
* طبق نظر لینج کهکشان سکونت گاه ها دارای تراکم متوسط پایینی می باشد و حتی با در نظر گرفتن
حداقل فاصله بین مراکز نیاز به ۲۰ تا ۵۰ درصد زمین بیشتر از یک شهر یا منطقه مشابه امروزی دارد .
مراکز واحدها ممکن است از نظر اهمیت نسبتاً مساوی باشند.
تراکم پایین به این معنی نیز خواهد بود که رفت و آمد آغلب با اتومبیل شخصی بوده و ترافیک در
مرکز هر واحد متمرکز خولهد شدٍ
* طیف محدودی از کاربری های مخلوط در مرکز واحدها قرار داشته و سایر مناطق عمدتا به مسکن
اختصاص دارد
* محل های کار و سکونت یا در جوار یکدیگر قرار دارند و یا کیلومترها از هم فاصله دارند.
* واحدها تنوع بسیار گسترده ای لز انواع گونه های مسکونی از کم ارتفاع متراکم در مراکز و اطراف گره
های ترافیکی گرفته تا واحد های خانوادگی کم تراکم در حاشیه ها و در مناطق بین واحدها.را در خود
جای می دهند.
* تسهیلات فضای باز فراوانی در نزدیکی واحدهای مسکونی فرار دارد
* . فضاهای سبز متنوع خواهد بود.از لکه های پراکنده بین واحدها تا فضای باز اطراف شهر
صفحه 24:
طرح که پیشتر درشهر های پزرکت کازبرد!دارد شیه توسعه های وابنسته به حمل
ونقل عبوری کالتورپ (۱۹۹۳) و توسعه های سنتی محله ای دانی و پلاتر_ زایبرک و
نمونه هاپی از توسعه های سنتی _ جدید در آمریکا تحت عنوان شهرسازی جدید و یا
در حقیقت روستاهای شهری می باشد .
صفحه 25:
شهر خطی
شهر خطی که گزیته
پیوسته ۰ ترجیحاً حمل و نقل عمومی . و یا تعدادی محور های موازی شکل گرفته و رشد پیدا می کند.
کاربری های متراکم GIS فببکونی ۰ تجاری وخدمات در امتداد دو محورایا محورها قرار گرفته و
هسته های متراکمی را خصوصاً در اطراف ایستگاه های حمل و نقل به وجود می آورد.
کاربری های کم تراکم تر در محورهای مولزی فضا پشت نوارهای فشرده توسعه واقع می شوند . اراضی
روستابی بلافاصلهپنی از ابخش های کم تراکم و در نزدیکی کل توسعه که تست بزیک است قرار جر
96
را در مقابل شهر مرکزی ایننتا ارلئه داده است: فر امتداد یک محور ازتباطی
مایزهیلمن معتقد است که ایده شهر خطی بر انتاس اين پاور استواراست که کیفیتازند کج شهزی زا
می توان با کاهش وابستگی به اتومبیل تا جهود زبادی ازتقام بخشید . تسهیلات تجاری» خبمات ,و
محل های کار وهمین طور فضاهای باز و تنتبز تن توانند در فاصله پیاده روی نسبت به مناطق کون
صفحه 26:
بوده و بنابراين نیز به سفر را به طور عمده کاهش داد. شکل خطی نتیجه ماهیت چاره ناپذیر سیستم
های حمل و نقل عمومی است .
به طور کلی شهر خطی/ شهری است فشردهولی فاقد هسته مرکزی. دسترسینسبتابرابری
ب یه يد تیال وارا ع اردرای وی زد
* .. سیستم حمل ونقل عمومی از کارایی لازم برخوردار خواهد بود
ترکیب نسبناً خوبی از کاربری ها . در محور کاربری های متراکم و در اطراف ایستگاه هاى حمل
و نقل و تنوع قابل ملاحظه اى از مسكن از كم ارتفاع متراكم در امتداد مركز خطی و اطرلف ایستگاه های
حمل و نقل عمومی گرفته تا خانه های تک خانواری در حاشیه شهر تا فضاهای باز آطراف در آن دیدة
۱
* .. فضای سبز خارج و موازی شهر خطی امکان برقراری یک رابطه موزون و متعادل بین شهر و
روستا را فراهم کرده و تا حدودی نیز موجب ایجاد خود کفایی می شود.
١ * رشد تنها به صورت توسعه خطی درٌدو طرف محور ممکن خواهد بود.
صفحه 27:
تجربیات استفاده از شکل شهر خطی :
آیده شهر خطی به ندرت به اجرا در آمده است مگر به شکل معروف نوازهای تجاری مانند لاس وگاس
و یا بین شهرهای کوچک و بزرگ سنتی خصوصاً در فراتسه و ایتالیا.
بعضی از مشهورترین طرح هایی که مطرح شده طرخ های هستند از سوریا وای ماتا برای مادرید (که
در سال ۱۸۸۲ به صورت طرح یک باغ شهر خطی که در امتداد سیستم حمل و نقل عمومی در كنار
شهر شکل می گیرد ارائه گردید) و همیتطور شهر جاده ای ادگار چامبلس . پیشنهادهای کلارنس
استین و پیشنهادهای گروه مارس برای لندن :
در ارتباط با تلاش هایی که جهت ایجاد شهر خطی صورت گرفته ید به شهر جدید کامبرالد در نزدیکی
گلاسکو اشاره کرد.
کب را در موه اشت بل بات کار سكل ١ لع بترم
سرمایه گذاری سنگین در حمل و نقل عمومی کارا و زیر ساخت های مربوطه می باشد.
صفحه 28:
نمونه ای از کاربرد ایده شهر خطی پیشنهاد کرو کاوا برای توکیو ۲۰۲۵ است که دارای دو محور خطی
روی خشکی و یک محور قوسی شکل روی جزیره مصنوعی در خلیج توکیو مى باشد.
از دیگر نمونه ای که می توان نام برد پیشنهاد یک شهر پارکی چند مرکزی بین لاهه ۰ زوترمید و
رتردام است". هر دو این طرح ها معرق الگویی درمقیاس کلان شهرهای بهم پیوسته در یک منطقه
شهری خطی به جای یک شهر خطی انفرادی است . شاید در این مقیاس کلان که در آن شهر خطی
مستقل از توسعه های دیگز روی نمی دهد:بلکه اتصالاتی رابین شهرهای موجود یا مراکز رشد برقرار
می سازد است که ایده توسعه خطی مناسبتر و واقع بینانه ترناز خود شهر خطی باشد.
نکامی که چند توسعه خطی مختلف یکدیگر را قطع کنند ایده شهر خطی تبدیل یک شبکه چ
مرکزی خواهد شد.
صفحه 29:
شبکه چند مرکزی پا شهر منطقه ای:
شبکه چند مرکزی لینج شبیه یک شکل پراکنده کلان شهر با يك سيستم تخصصى و ييجيذة حمل ونقل
است که به ضورّت یک شبکه مثلثی شکل بوده و آمی تواند در هر.جهت رشد نماید . طیف گشترده ای از
ترلکم های مختلف وجود دارد که بالاثرین آن در محل تقاطع شبکه ارتباطی بوده و در آمتداد محورهای
اصلی بین نقاط مذکور نیز تمرکز خطی بالایی وجود دارد. در درون شبکه با بین هسته های متراکم و
توسعه خطی . منطقه وسیعی از تراکم کم قرار دارد. مراکز بهادو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می شوند.
مراکز بزرگ تخصصی تر هستند . واضح است که این مدل شهر یا منطقه . شکل ترکیبی مدل های دیگر
شهری است. اساسا شبکه چند مرکزی معرف
ترکیبی از هسته های بزرگ و کوچک و شهرهای
بلي وی lt ae تاره های:
شهری که ویژگی ها. ساختار و شکل یک
شهر منطقه ای را نشان می دهد.
صفحه 30:
ویژگی ها
* طیف وسیعی از انواع شکل های مسکن و انتخاب گسترده ای از دسترسی به خدمات و زمین باز وجو
دارک. بین توسعه های متمرکز و خطی . پارک ها و فضای باز قراز دارد.
برابری . انتخاب و تنوع بهبود يافته و دسترسی به هسته ها به خوبی با اتومبیل (برای کسانی که در
مناطق کم تراکم بیّن هسته ها و شهرهای خطی زندگی می کنند) و با پیاده روی و یا دوچرخه سوّاری
(برای کسانی که مخل زندگی آنها در اطراف هسته ها و یا در شهر های خطی است) و با وسائل نقلیه
عمومی ( برای کسانیکه نزدیک شبکه حمل ونقل زندگی می کنند ) تامین خواهد شد.
صفحه 31:
مقایسه عملکرد بالقوه شش مدل شهری بر اساس معیارهای پایداری
در این قسمت مدل های شهری را بر اساس ویژگی های پذیرفته شده شهر پایدار مورد مقایسه قرلر می
دهیم. بنابراین یک ارزیابی اصولی و نه تفضیلی انجام داده خواهد شد . علاوه بر اين لرزیابی علمی نبوده
و میتی بزاندازه گیژیهای دقیی وصحیح نمی باشد له مبتلی بر فرشلیات معقولی است درا موز
ویژگی های خاص شهر و ساختار شهر بر روی عملکردهای کلی شهر . تعیین میزان واقعی پایداری شهر
ارمند قدل هایيراست ,کقوبرکی های حاض و مشخصی راباراله نماید و این اطلامنستلزماتحقیقات
خلاعه ایباز ارزبالی به شکل مانریس ارانذ ده است :بای این کار یک ووش لساده نقره گذاری اراثه
تم les لا ذاللاك حوب عه بد( لازت هر من لد 3 ود هو مسبار
ارزيابى در يك جنين امتيازى خلاصه شده كه سيس با هم جمع و امتياز كل را به وجود مى أورد.
DAW Mier crits rae es oul ER IGM RAE فا کد IR)
دارند.
صفحه 32:
سترسی به قصاهای تس با
CaS esa
(ein مروت
ease BOE leat توان
ale SN توان بالقوم براي
(See tan pe ei
حس: معان و مرکزیت.
وزتهاى برايو
وذن دار اعلا پررنی)
لله
+
a
+
+
0
+t
+t
+h
3
عه
<3
له
7
4h
+h
+r