علوم مهندسی معماری و عمران

تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران

tahlile_meydane_hasan_abad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [6 رای]

نقد و بررسی ها

  1. mehdi

    بسیار عالی

  2. Lotus

    بسیار بسیار ممنونم از مطالبتون:)

نظر خود را بنویسید

تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران

اسلاید 1: میدان حسن آباد تهران تحلیل فضای شهری

اسلاید 2: تاریخچه میدان: حسن آباد در مرکز شهر تهران و در منطقه منیریه قرار گرفته و میدانی نیز به اسم حسن آباد(که پس از انقلاب بهمیدان 31 شهریورتغییر نام یافته است) در آن منطقه وجود دارد.میدان حسن آباد از میدان های تاریخی و جز بافت تاریخی و سنتی قاجاری است.میدان حسن و ساختمان های اطراف آن طی 10 سال، بین سال های1313-1303 ه.ق ساخته شده است. حسن آباد رامیرزا یوسف آشیانی، صدراعظم ناصر الدین شاه بنا کرد و نام پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک را به آن گذاشت. میدان را کریم اقا بوذر جمهری،با ویران کردن خانه ها و مغازه های چهار طرف،توسعه داد و بعدها هشت گنبد در هشت قسمت میدان بنا کرد. در سال 1345 ه.ق ، یکی از گنبدهای به منظور ساختن بانک ملی تخریب شد و میدان هشت گنبدان به هفت گنبدان تبدیل گردید. این گنبد هم اکنون بازسازی شده است.ساختمان های چهارطرف میدان کار قلیچ باقلیان (که عمارت شهربانی را هم ساخته) است و مهندس محاسب آن،معماربرجسته ارمنی (لئون تادوسیان) ( کسی که کاخ مرمر را هم به پایان برد) بوده است.این میدان به سبک معماری عصر رنسانس و با اقتباس از پلادیو،معمار معروف عصر رنسانس ایتالیا،بنا گریده است.چهار ساختمان میدان حسن آباد قرینه یکدیگرند و به گونه ای منحنی در چهار گوشه میدان قرار گرفته اند.

اسلاید 3: این میدان را چندین بار،سازمان میراث و فرهنگی ، مرمت و باسازی کرده است و این سازمان قصد دارد تا به شکل گذشته اطراف میدان را بازسازی و حفظظ کند.به تازگی ساختمان های دور تا دور میدان در وضع بدی به سر می بردند مرمت شده و این میدان شکوه نخستین را تا به اندازه ای بازیافته است. گفتنی است که ساختمان های قدیمی بخش جنوب شرقی میدان که شبیه سازه های سه سوی دیگر میدان بوده اند در دوره ای تخریب شده و ساختمانی با نمای نویم تمام شیشه ای به جای آن ساخته شده است. این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران است. تازگی ها در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان نوین بانک سازه ای نمایشی شبیه سازه های قرینه که در طرفین دیگر وجود دارند ساخته شده است تا تمامیت فضای معماری میدان تا حدی بازگردد.خط مترو که در سال 1379 افتتاح گردید در میدان حسن آباد ایستگاه دارد.در ابتدا این میدان به نام هشتن گنبدان معروف بود و بعد حسن آباد نام گرفت و هم اکنون نیز31شهریور نام دارد،اما اکثر مردم این میدان را به نام حسن آباد می شناسند.در گذشته مجسمه ای در وسط میدان نصب بوده است کع اکنون دیگر نیست. مجسمه ای که در سال 1330 در میدان حسن آباد نصب شده بود،مجسمه ملک المتکلمین مشروطه خواه مهروف است. این مجسمه که به وسیله ابوالحسن صدیقی سازننده مجسمه فردوسی منصوب در میدان فردوسی ساخته شده و با همان سنگ و قد و قواره در میدان حسن آباد نصب بوده است و به علتی به انبار شهر منتقل شده بود و در همین محل نصب شود متاسفانه،مفقود شده است.تاریخچه میدان:

اسلاید 4: در سال 1330 خورشیدی که پسر بزرگ ملک المتکلمین دکتر مهدی (خان) ملک زاده سناتور بود نسبت به پدرش خویشادای وظیفه کرده و مجسمه تمام قد پدر خود را با کمک شهرداری شاخته و آن را در میدان حسن آباد قرار داد و هنگام پرده برداری از روی مجسمه مزبور از وکلای مجلس،سناتورها،اعیان واشراف تهران نیز دعوت به عمل آورد.چند سال مجسمه مزبوردر چهار راه حسن آباد سر پا بودو چون نام ملک المتکلمین نصرالله و قریب الذهن با کلمه نصرالدین بود مردم در این مدت نام او را ملانصرالدین گذاشته بودند و می گفتند مجسمه ملانصرالدین.پس از مرگ سناتور ملک زاده - بانی مجسمه – در سال 1336 خورشیدی بلافاصله مجسمه از طرف شهرداری پایین آورده شد و به جای دیگری منتقل گردید.تاریخچه میدان:

اسلاید 5: میدان حسن آباد یا 31 شهریور در بخش مرکزی تهران قرار دارد و از شرق به میدان امام خمینی(توپخانه)،غرب به میدان حر،از شمال به خیابان جمهوری و از جنوب به خیابان ابوسعید محدود است.خیابانهای اتصالی این میدان عبارتند از : خیابان امام خمینی شرقی ، امام خمینی غربی ، حافظ و وحدت اسلامی.خیابان امام خمینی میدان حسن آباد را به توپخانه و میدان حر ، خیابان حافظ آنرا به خیابان جمهوری و خیابان وحدت اسلامی میدان رابه ابوسعد و مولوی متصل میکند.موقیعت قرارگیری میدان حسن آباد

اسلاید 6: موقیعت قرارگیری میدان حسن آباد

اسلاید 7: عکس هوایی از تهران و میدان حسن آباد

اسلاید 8: کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :در حالت کلی در این میدان سه نوع کاربری و فضاهای فعالیاتی وجود دارد که به ترتیب عبارت است از : کاربری تجاری – کاربری اداری – کاربری خدماتی

اسلاید 9: کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :اکثر کاربری های موجود در میدان تجاری می باشد و خود کاربری های تجاری نیز متشکل از فعالیت های مختلف اقتصادی است . که از جمله آنها می توان به راسته ی کاموا فروشان ، ابزار یراق ، بورس وسایل و لوازم نظامی و ... نام برد.تجاری اداری Nراسته ی ابزار و یراق فروشیخدماتیتجاری : ساختمان شمال غربی بورس ابزارآلات است. در قسمت بالایی بنا دفتر اسناد رسمی قرار دارد که آنها نیز برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه، دری را جلوی ورودی طبقه دوم قرار داده اند.

اسلاید 10: کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :بنای شمال شرقی میدان نیز بورس لوازم و ابزار فنی است. برای رفتن به طبقه دوم این بنا نباید تلاش کنید، چون طبقه دوم به صورت ملک خصوصی درآمده و دری آهنی در مقابل آن قرار داده شده است.  بنای شمال شرقی میدان تجاری اداریNخدماتیتجاری :

اسلاید 11: کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :ساختمان جنوب غربی، شاید زنده ترین قسمت از این مجموعه باشد. این قسمت بورس کاموا، لوازم قلاب بافی و نخی است و تنها ساختمانی است که به دلیل وجود 5 حجره در طبقه بالا راه ورودی آن مسدود نیست. دیدن نمای میدان از طبقه دوم عمارت های قدیمی حسن آباد خیلی جذاب است.تجاری : تجاری اداریNخدماتی

اسلاید 12: راسته ی کاموا فروشی و بافندگیساختمان جنوب غربیتجاری :

اسلاید 13: کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :راسته ی وسایل چوبی بورس وسایل و لوازم نظامیکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :سایر فعالیت های تجاریاین میدان اکنون بورس کاموا و نخ‌های بافتنی و همچنین در جنوب بورس سیسمونی نوزاد است‌. قسمت شمالی میدان هم مرکز فروش مبلمان اداری و لوازم چوبی منزل است‌

اسلاید 14: کاربری دیگری که در میدان وجود دارداز نوع اداری می باشد. که شامل بانک ملی ایران و وجود خودپرداز بانک صادرات ایران است.تجاری اداریNکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :خدماتیاداری:ساختمان‌های قدیمی بخش جنوب‌شرقی میدان که شبیه سازه‌های سه سوی دیگر میدان بوده‌اند در دوره پهلوی دوم تخریب شدند وبه جای آن ساختمانی با نمای نوین تمام ‌شیشه‌ای ساخته شد .این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران است و تازگی‌ها در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان نوین بانک، سازه‌ای نمایشی شبیه سازه‌های قرینه‌ای که در طرفین دیگر وجود دارند ساخته شده‌است تا تمامیت فضای معماری میدان تا حدی بازگردد البته چند پاساژ و مغازه در زیر آن هنوز پابرجاست. بانک با ایجاد طبقه‌ای در بالای ساختمان، به فضای خود افزوده است..

اسلاید 15: تجاری اداریNکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :خدماتیاداری:کاربری دیگری که در میدان وجود دارداز نوع اداری می باشد. که شامل بانک ملی ایران و وجود خودپرداز بانک صادرات ایران است.وجود خودپرداز بانک صادرات ایران در سمت شمال غربی میدان است.

اسلاید 16: کاربری خدماتی که شامل وجود اسستگاه مترو در وسط میدان و وجو د ایستکاه آتش نشانی در کناره میدان است از جمله فعالیت ها ی دیگری است که در میدان جریان دارد .تجاری اداریNکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :خدماتیوجود ایستگاه مترو در میدان خدماتی :مشخصات عمومي نام ايستگاه:حسن آبادکد ايستگاه:L2آدرس:میدان حسن آبادمساحت سرپوشیده:2890  متر مربعمساحت فضای باز:0متر مربعورودي هاي ايستگاه:1- ورودی شمالی چهار راه حسن آباد 2- ورودی جنوبی چهار راه حسن آباد

اسلاید 17: کاربری خدماتی که شامل وجود اسستگاه مترو در وسط میدان و وجو د ایستکاه آتش نشانی در کناره میدان است از جمله فعالیت ها ی دیگری است که در میدان جریان دارد .تجاری اداریNکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :خدماتیخدماتی :کمی بالاتر از میدان در سمت غربی اولین ایستگاه آتش‌نشانی تهران است که بر روی گورستان قدیمی تهران ساخته شده است‌.

اسلاید 18: پارک شهر پارک شهر در جنوب میدان حسن آباد واقع شده؛ این پارک با امکاناتی مانند؛ دریاچه، کتابخانه، زمین بازی، استخر و نمازخانه مکانی زیبا را برای گردش و تفریح در اختیار شما قرار می دهد. سرتاسر پارک شهر پوشیده از گیاهان متنوع است که حتی با سرد شدن هوا هنوز سبزی خود را حفظ کرده اند. در ابتدای تمام ورودی‌های پارک، تابلو راهنما وجود دارد که شما می توانید برای پیدا کردن امکانات مورد علاقه خود از آنها استفاده کنید. مسجد در کوچه های اطراف میدان نیز ساختمان های قدیمی را می توان مشاهده کرد. کوچه شهید شجاعی آخرین کوچه قبل از میدان، از ورودی امام خمینی (ره)، چند بنای تاریخی را در خود جای داده که مسجد مصطفی (ص) یکی از این ساختمان ها است. تک مناره بلند این مسجد که صدای اذان از بالای آن به گوش می رسد، جلوه خاصی دارد و از میدان حسن آباد نیز قابل مشاهده استکاربری اراضی و فضاهای دور میدان :

اسلاید 19: سرفصل تحلیل ها :

اسلاید 20: هویت و شفافیت :میدان حسن آباد یکی از قدیمی ترین میدان های شهر تهران است که همسو با رشد شهر در هر دوره ای از زمان تغییر یافته تا پاسخگو نیاز های شهری باشد.این میدان با تاریخچه طولانی که دارد یکی از مهمترین میدان های شهر تهران است . هویت : شفافیت و نشانه :این میدان با توجه به چهار ساختمان متقارنی که آن را احاطه نموده و همچنین به خاطر وجود ایستکاه مترو و راسته ی کاموا فروشان (که از جمله قدیمیترین فعالیت ها در این میدان بوده ) به راحتی قابل شناسایی است

اسلاید 21: هویت و شفافیت ( نشانه ها ) :وجود ایستگاه مترو در میدان راسته ی کاموا فروشانوجود بناهای متقارن در دور میدان

اسلاید 22: حدود و مرز و لبه ها – ورودی و دروازه ها :حدود و مرز و لبه ها :

اسلاید 23: بررسی مسایل مربوط به نوسازی :ورودی و دروازه ها :میدان حسن آباد از شمال به خیابان حافظ، از جنوب به وحدت اسلامی و در شرق به غرب خیابان امام خمینی (ره) منتهی می شود. در گذشته خیابان حافظ و میدان حسن آباد دارای تقاطع بودند، ولی با اجرای طرح مهندسی میدان، خیابان حافظ به صورت زیرگذر از حسن آباد عبور می کند. خیابان امام خمینی (ره)خیابان حافظ وحدت اسلامی همچنین وجود ایستگاه مترو در میدان حسن‌آباد باعث شده است که این میدان با بقیه نقاط شهر ارتباط دارد

اسلاید 24: ارتباط بصری با اطراف و دید ها :الف ) دید ها : در این میدان دید و کریدور بصری به حالت کلی به صورت متقارن است . (چهار ساختمان متقارنی که آن را احاطه نموده و وجود فرم دایره ای در مرکز میدان ) اما به طور مشخص تر سمت جنوب شرقی به واسطه وجود بانک ملی سنگین تر از سه بعد متقارن دیگر است .

اسلاید 25: دید شمال غربیدید شمال شرقیارتباط بصری با اطراف و دید ها :

اسلاید 26: دید جنوب غربیدید جنوب شرقیارتباط بصری با اطراف و دید ها :

اسلاید 27: کیفیت کاربری میدان حسن آباد :کیفیت اطلاعات عمومی - علایم و تابلو ها: 1. طراحی ضعیف و بی نظمی در آن عدم هماهنگی علایم بایکدیگر وبا معماری ساختمانهاعدم نمایانی برخی علایم راهنمایی به دلیل پوشش درختانتابلوهایی که بدون هیچ طراحی شهری سربه آسمان می کشند

اسلاید 28: الگوی مسیر و تشخیص نوع راهها :الگوی مسیر در این میدان حرکت در جهت شرقی – غربی – شمالی و جنوبی است و الگوی مسیر به صورت خطی است .و با توجه به اینکه فرم متقارن است . الگو حرکت دارای نظم بوده و مسیر های حرکت قابل پیش بینی اند الگوی مسیر :تشخیص نوع راهها :در این میدان علارقم سادگی در الگوی حرکت و قابل پیش بینی بودن مسیر ها تشخیص نوع راهها مشکل است که دلیل اصلی آن هم وجود چهار بنای متقارن در اطراف میدان است . (البته در سمت جنوب شرقی به دلیل وجود بانک این مسئله کمتر خود را نشان می دهد )

اسلاید 29: الگوی مسیر و تشخیص نوع راهها :؟

اسلاید 30: دسترسی ها و مسیر ها : میدان حسن آباد از شمال به خیابان حافظ، از جنوب به وحدت اسلامی و در شرق به غرب خیابان امام خمینی (ره) منتهی می شود. در گذشته خیابان حافظ و میدان حسن آباد دارای تقاطع بودند، ولی با اجرای طرح مهندسی میدان، خیابان حافظ به صورت زیرگذر از میدان حسن آباد عبور می کند و به خیابان وحدت اسلامی متصل می شود. خیابان امام خمینی (ره)خیابان حافظ وحدت اسلامی زیر گذرزیرگذر حافظ به خیابان وحدت اسلامی

اسلاید 31: دسترسی ها و مسیر ها : - سواره رو:1- عبور سریع وسایل نقلیه2- عبور تعداد زیادی موتور سیکلت که الودگی صوتی فراوانی اایجاد می کند3- عدم تناسب عرض خیابان با حجم تردد وسایل نقلیه (به رغم طرح ترافیک)4- فقدان عقب نشستگی در بخشهایی از سطح سواره رو برای توقف موقت وسایل نقلیه5- افزایش تصادفات در میدان به علت بازگذاشتن وسط آن- فضای پارک ماشین ها:به رغم اجرای طرح ترافیک در این محدوده ،فضای کافی برای جوابگوی نیاز کسبه و مراجعه کنندگان نیست وتوقف خودروها در حاشیه خیابان مستلزم نظارت مداوم مأموران راهنمایی ورانندگی است.

اسلاید 32: دسترسی ها و مسیر ها : - پیاده رو:1- عدم تناسب عرض پیاده رو با حجم جمعیت استفاده کننده در مقابل ساختمان بانک ملی و بیمارستان سینا وپاساژها2- کاسته شدن از عرض مفید پیاده روبه دلیل جایگزینی نامناسب ستون های تبلیغات ،دکه ها،پست برق و مخابرات وبالاخره توقف موتورسیکلت ها3- نبودن محل استراحت درمسیر پیاده چه به صورت رسمی(نیمکت)وچه غیر رسمی (پلکان)4- شرایط نامساعد کف پیاده رو که منجر به بروز حوادثی می شود :الف- ناهمواری ب - شیب نامناسب(به هنگام بارندگی زیاد،آب را به داخل ساختمانها هدایت می کند)5- فقدان اختلاف سطح ولبه مشخص میان سطح سواره و پیاده در برخی نقاط6- تجاوز حرکت سواره به حریم پیاده در مواقع گردش خودروها به داخل کوچه جهانگردی7- وجود فعالیتهتای جنبی در مسیر پیاده:اجتماع دلالان (بویژه در مقابل پاساژها)وکارگران ساختمانی (درضلع جنوب غربی میدان)ملاقات کنندگان بیماران(مقابل بیمارستان سینا)8- ناکافی بودن روشنایی برای حرکت پیاده درشب

اسلاید 33: پیاده روپیاده راه + سواره روعبور چرخ دستی + سواره رودسترسی ها و مسیر ها :

اسلاید 34: دسترسی ها و مسیر ها :

اسلاید 35: رفاه و آسایش : - وجود محرکهای حسی فراوان :دیداری(بصری): شلوغی بیش از حد خیابان بر اثر آمدو شد افراد پیاده و سواره ،تراکم فعالیتها ،بی نظمی وانباشتگی ساختمانها ،اثاثیه وعلایم موجودشنیداری: سروصدای ناشی از عبور ومرور مداوم خودروها به خصوص موتور سیکلت هابویایی :آبهای راکد ودود ناشی از تراکم تردد وسایل نقلیه

اسلاید 36: رفاه و آسایش : - فضای سبز:کمبود درختکاری ،منظر سازیکمبود تنوع گیاهیکمبود درختان سایه دارجایگزینی نامناسب درختان بلند که بناهای با ارزش را پوشانده است.- تسهیلات و تجهیزات زیر بنایی دفع ضعیف آبهای سطحیروشنایی ناکافی

اسلاید 37: کالبد و فرم : - ساختمانها:انباشتگی شدید ساختمانها وکمبود فضا در بخشهایی از محدوده و وجود ساختمانهای بلند مرتبه که تراکم ساختمانی رادر قطعه شهری افزایش داده ودر مقابل از پوشش زمین نکاسته است(فضا ایجاد نکرده است)فرسودگی شدید بناهاوجود طبقات فوقانی بدون استفاده (بدنه خاموش)وجود واحدهای تجاری با شکل واندازه منسوخ از نظر عملکردترکیب ناهماهنگ بناهای مجاور هم و طبقات فوقانی وتحتانی بناها از نظر اندازه،شکل ،رنگ،مصالح،ارتفاع،قدم ت(نو وکهنه)،ارزش معماریضعف نظم و نسق ساختمانها در ایجاد چشم انداز و دید جذاب

اسلاید 38: ترکیب سه بعدی ( اگزومتریک) منطقه مورد مطالعه در سال 1335 هنوز بانک ملی ایران در میدان حسن آباد احداث نشده است.بناها عموما دو طبقه است و ترکیب حیاط مرکزی غلبه دارد. کالبد و فرم : ترکیب توده ساختمانی و :فضا در منطقه ترکیب سه بعدی (اگزومتریک) منطقه مورد مطالعه در سال 1375.در نیمه اول دهه چهل بانک ملی در ضلع جنوب شرقی میدان حسن آباد احداث گردید و سپس به تدریج ساختمان های بلند به صورت پراکنده در بلوک ایجاد شد. دربالای این تصویر از جمله ساختمان 9 طبقه فعلی سازمان بهزیستی(بنای سابق وزارت مسکن و شهرسازی) را می توان دید

اسلاید 39: در این تصویر ترکیب تقریبا همانند سه بدنه باقیمانده میدان را می توان دید.بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم : اکثر مغازه هایی که در حاشیه میدان قرار دارند با سبک معماری قدیمی ساخته شده و فقط برخی از صاحبان، نمای درونی آن را تغییر داده اند. در اطراف میدان حسن آباد کمتر خانه های مسکونی دیده می شود و بیشتر مغازه هایی که تا نیمه شب باز هستند را می توان در آنجا یافت. 

اسلاید 40: این ترکیب در واقع جزئی از بدنه شمالی خیابان امام حد فاصل میدان حسن آباد و فضای جلو موزه باستان است.در این تصویر ترکیب واقعی (نزدیک به دید ناظر) بدنه شمال غربی میدان را می توان دید.بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم :

اسلاید 41: مجموعه تصاویر ترکیب بدنه شمالی منطقه مورد مطالعه همرا با تعدادی تصاویر دید ناظر را نشان می دهد. درتصاویر،تصویر پایین ادامه تصویر بالاست.موقعیت این دو جز از بدنه شمالی را می توان در تصویر سرتاسری زیر مشاهده نمود.تفاوت ترکیب بدنه میدان حسن آباد با بدنه پیوسته و ریتمیک دو طبقه-تقریبا به همان قدمت میدان حسن آباد-و ساختمان بیمارستان سینا به سبک مدرن درخور توجه است.بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم :

اسلاید 42: نمای سه طبقه بازار ابزار و یراق تهران و پنج طبقه اداره امور اسناد دادگستری در بدنه شمالیبازار ابزار و یراق بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم :

اسلاید 43: مقایسه بدنه های خیابان امام ومیدان حسن آباد که تفاوت اساسی بناها را نسبت به یکدیگر نشان می دهد.بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم :

اسلاید 44: اثاثیه شهری، از قبیل : صندوق خدمات،ستون تبلیغات، پست مخابرات، صنوق پست،چراغ راهنمایی، کیوسک تلفن، دکه روزنامه فروشی،آبخوری،سطل زباله، دکه گلفروشی و همچنین درختان و پوشش گیاهی اجزایی هستند که به صورتی در تقویت یا تضعیف کیفی فضاها شهری نقش دارند. در منطقه مورد مطالعه این اجزا به صورت اتفاقی و بدون ارتباط با بدنه ها جایگزین و طراحی شده اند.بدنه های میدان حسن آبادکالبد و فرم :

اسلاید 45: قدیمی –مستلزم مرمتقدیمی – فرسودهکیفیت ابنیه :کالبد و فرم :

اسلاید 46: قدیمی –مستلزم مرمتقدیمی – فرسودهنیمه قدیمی - با ارزشنیمه قدیمی – فرسودهنوساز – مستلزم تغییر کاربرینوسازکیفیت ابنیه :کالبد و فرم :

اسلاید 47: مسایل اجتماعی و اقتصادی محدوده مورد نظر:1. قرارگرفتن میدان توپخانه در امتداد این محور که به واسطه وجود کاربری های پیرامون خود مرکز مهم اجتماعی،اقتصادی و سیاسی شهر تهران می شود.2. هزینه بالای حفظ ونگهداری بناهای واجد ارزش معماری وتاریخی اطراف میدان به دلیل آلودگی هوایی ،سروصداولرزش ناشی از ترددلاینقطع وسایل نقلیه.3. وجود واحدهای بسیار فعال اقتصادی در محور موردنظر به این منطقه ماهیت تجاری بخشیده ومجاورت آن با بازار بزرگ تهران موجب تثبیت این موقعیت شده است.4. وجه غالب فعالیت اقتصادی این منطقه عمده فروشی است که به دلیل صرفه جویی های ناشی از مقیاس وناشی ازتجمع به بورس لولا فروشان وابزارفروشان شهر تهران تبدیل شده است.5.در این محدوده علاوه بر کاربری های تجاری وارتباطی،مجموعه ای از کاربری های مذهبی ،آموزشی،اداری ودرمانی نیز گرد آمده اند.6.به دلیل وجود اکثر کاربری های مردانه محدوده به محیطی مردانه تبدیل شده واجتماعات آنها بیشتر در ورودی پاساژها (حضور دلالان)ورودی بانک ملی و ضلع غربی میدان حسن آباد (اجتماع کارگران)دیده می شود.

اسلاید 48: مسایل اجتماعی و اقتصادی محدوده مورد نظر:7. شلوغی خیابان چه از نظر سواره و چه پیاده حاکی از تراکم بیش از حد فعالیت هاست که نظارت مداوم بر تخلفات از قوانین ومقررات را ضروری ساخته است.8. مراجعه کنندگان علاوه بر محیط های شلوغ به محیط های خلوت نیز دسترسی دارند از جمله فضای سبز مقابل موزه ایران باستان است.که به واسطه حضور افراد بیکار و ولگرد وسروصدا ،جذابیت آن به عنوان یک محل استراحت تحت شعاع قرار گرفته است. همچنین عدم وجود کاربری در اطراف فضای سبز ودر نتیجه رفت وآمد از درون آن وواقع شدن درمیانه آلودگی هوا وسروصدای شدید باعث کاهش استفاده کنندگان ودر نتیجه ضعف نظارتها شده است.9. وجود امنیت محدوده در شب، توسط شبگردها (نیروهای غیر رسمی) به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی ترمینال مسافر بری جنوب وراه آهن ووجود بیمارستان سینا 

اسلاید 49: مسایل اجتماعی و اقتصادی محدوده مورد نظر:مسایل مالکیتبخش قابل ملاحظه ای از املاک حاشیه خیابان مطالعه شده در تملک ورثه گذشته است ،قانع نشدن آنها برای اقدام به نوسازی ،غایب بودن برخی از ورثه ومصادره بخشی از ملک توسط دادسرای انقلاب، همچنین بخشی از املاک به صورت مشاع در تملک دو یا چند مالک اند .و برخی از مالکان برای کاهش فشار مالیات ،املاک خود را به نام نزدیکان خود ثبت کرده اند.این مسایل مشکلاتی است که در این محدوده وجود دارد.ارزش زمین وسرقفلی:ارزش زمین درمنطقه مطالعه شده بین 700 تا 3 میلیون تومان برای هر مترمربع تخمین زده می شود(البته قیمت مربوط به سالهای گذشته است)،علل افزایش ارزش برخی زمینها به قرار زیر است:-تجاری بودن ملک-واقع شدن در حاشیه خیابان اصلی-نداشتن مشکلات معامله با ورثه-خالی بودن سکنه.

اسلاید 50: مسایل اجتماعی و اقتصادی محدوده مورد نظر:ارزش سرقفلی واحد های تجاری بسته به عوامل زیر بین 45 تا 150 میلیون تومان تخمین زده می شود:1.موقعیت واحد تجاری:الف)واقع شدن در حاشیه خیابان وطبقه همکفب)واقع شدن در کنار واحدهای تجاری مشابه ج)واقع شدن در کنار واحد های فعال اما غیر مشابه2.نوسانات اقتصادی موثر در تقاضای واحد های تجاری منطقه به گفته افراد محلی،هرچه از میدان حسن آباد به سمت میدان توپخانه پیش برویم ،بر ارزش زمین و سرقفلی افزوده می شود

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید