کسب و کار

تحلیل فضای کسب و کار

صفحه 1:

صفحه 2:
استاد مربوطه :دکتر شیری

صفحه 3:
موضوعات ارات سه نقش های کارآفرین در چرخه ی قابلیت ها و پتانسیل های لازم برای حیات کسب و کار ایجاد کسب و کار تعاریف کارآفرینی انواع کسب و کار تعریف کارآفرین اصول راه اندازی و توسعه کسب و کار نوع شناسی کارآفرینی اهداف کسب و کار مهارتها و ویژگی های کارآفرین چرخه حیات کسب و کار کارآفرینانه نقش های کارآفرینان سنجش میزان آمادگی براس کسب و کار انگیزه ها و مهارتهای لازم برای ایجاد کسب و کار بستر ها و زیر ساختهای لازم برای شروع کسب و کار

صفحه 4:
شخصی که با دستور و اختیار دیگری کار می کند اسیر است. شخصی که برای دیگری کار می کند اجبر است . شخصی که با دیگری کار ی کند شر یک ایست . شخصی که برای خود کار کند خبیر است.

صفحه 5:
& /SookhteJet.ir یک كارآفرين هزاران با ربهك نان يك فیلسوف» اقتصاددان» مهندس و دکتر میتواند در وضع زندگی مردم بهبود ایجاد کند.

صفحه 6:
ژوزف شومپیتر :طبق نظر وی کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی می باشد . وی مشخصه کارآفرین رانوآویی می داند و فرایند کارآفرینی را *تخریب ‎o Creative Destruction) * sys‏ نامد روش نوین همان * تخریب خلاق " می باشد از نظر وی نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل کارآفرینی محسوب می شود : - ارائه کالای جدید - اراقه یوشی جدید در فرایند تولید - گشایش بازاری تاه - یافتن منابع جدید - ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت ت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روشهای نوین در انجام کارهای جایی است اتعاريف مختلف كار افريني (سيداميرى و حنديجاتى فرده 147 مض 2)/

صفحه 7:
افرادی هستند که تمایل زیادی به استقلال دارند, خود به حل مشکلاتشان می پردازنده مایلند خود مسوولیت هدف‌گذاری را بر عهده می‌گیرند, ریسک‌پذیر هستند؛ به عبارت دیگر: کارآفرینان افرادی هستند که با تولید یک فکر و اندیشه نو و پرورش آن, نهایتاً محصولات و کالاهای در واقع کارآفرین کسی است که سیاستگذاری کسب و کار با اوست و به حساب خود ريسك عالى آن زا به عهده مى كيرد و سازماندهی واداری کسب و كار را متقبل فى تنود قلب تپنده هر کسب و کار است.کارآفرینان؛ نقشي كليدي در خلق و توسعه «فناوري و زدن جرقه رشد اقتصادي و خلق شغل ایفا مي کنند مهم‌ترین رکن در یک کسب و کار بنیان‌گذاران آن هستند. اين افراد کسانی هستند که ایده .اصلی را داشته‌اند و به‌تنهایی پا به کمک افرادی دیگر کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده‌اند

صفحه 8:
مسولیتذیری.1 ریسکپسذیریم تعایل. 2 لعتمد به موفقيت 3 تمايلبه كرفتنازخورد سريع .4 لنرژیب الا.5 آیندهم نگری.6 مهارتدر سایماندهی. 7 تعهد بالا.8 لنعطافييذيرى. 9

صفحه 9:
اولین صاحبنظر در زمینه طبقه بندی کارافرینان ادام اسمیت است و این طبقه بندی را بر اساس شخصیت.زمینه های اجتماعی و رفتاری کارآفرین ارائه داده است: ۱-کارافرینان افزارمند: چنین کارآفرینانی نوعا از سطح پایینی از آگاهی اجتماعی و مشارکت اجتماعی برخوردارند و مهارت های ارتباطی متقابل شخصی پایینتر از حد متوسط دارند و متمایل به اجتناب از ارتباطند.این گروه از کارآفرینان معمولا از سبک مدیریتی پدرسالارانه استفاده میکنند. دوست ندارند ریسک کنند و معمولا فاقد انعطاف پذیری واعتماد به نفس هستند. برنامه بلند مدت ندارند و نوعا از نوع رشد پایینی برخوردارند.معیار موفقیت کارآفرینان افزارمند یا صنعتگر,بیشتر ر ۲-کارآفرینان فرصت گرا: سطح عالی تحصیلات و تنوع وسیعی از تجربیات کاری دارند.تمایل دارند که دارای زمینه های اجتماعی طبقه متوسط باشند.از مدیریتی نامتمرکز استفاده میکنند و موافق با ارزیابی هستند.سود کسب و کار و درامد شخصی و رشد سازمان‌معیارهای موفقیت برای کارآفرینان فرصت گرا است. cial ‏هشتریان‎

صفحه 10:
| EN ‏ات‎ توسعه مفهوم(تولید ایده) اجرای نهایی ایده | بهره برداری و برداشت از ایده

صفحه 11:
انواع مهارت های مورد نیاز در کارآفرینی دسته اول : مهارت های فنی - تخصصی «ادسته دوم : مهارت های مدیریت کسب و کار *دسته سوم : مهارت های کارآفرینی

صفحه 12:
OR eee # نوشتن طرح کسب و کار # قدرت برقراری ارتباطات مفهومی * شناخت و قدرت درک محیط و تغییرات محیطی # برخورداری از دانش تخصصی مدیریت کسب و کار # برخورداری از دانش فنی مربوط به کسب و کار منتخب # قدرت شنود و دریافت اطلاعات # دارای مهارت و قابلیت لازم برای ساماندهی کارها (فعالیت ها ) * دارای مهارت لازم براى ايجاد شبکه همکاری و تعامل (معامله) با ذینفعان #۶ برخوداری از تا کتیک های غیر رسمی مدیریتی * برخودارى از مهارت های لازم برای رهبریت تیم ‎IS‏

صفحه 13:
: مهارت هاى مديريت كسب و کار # مهارت لازم جهت برنامه ریزی و هدف سازی # مهارت لازم جهت تصمیم گیری و تصمیم سازی * ارتباطات مردمی و انسانی * مهارت لازم در بازاریابی( شامل بازارشناسی, بازارسازی و بازارگردانی و ... ) # مهارت لازم برای مدیریت کردن امور مالی. حسابداری و موارد مرتبط #* مهارت لازم براى هدايتء کنترل برنامه ها * مهارت و فنون لازم در مذاكرات * مهارت لازم دركسب و جذب سرمايه كذاران و فرصت هاى سرمايه كذارى * مهارت لازم براى برنامه ريزى رشد

صفحه 14:
eID CRS) Ee Sacer # مهارت کنترل بر خود و حفظ نظم لازم # مهارت برخوداری از ریسک و مدیریت ریسک * مهارت نوآور بودن و نوآور اندیشیدن * مهارت انعطاف پذیری تغییرپذیری # مهارت آینده خوانی و هدایت کار بسمت و سوق آینده * مهارت برخوردای از قابلیت تغییر و کنترل ( هدایت ) تغییر * مهارت تسلط گرایی

صفحه 15:
- مرحله ی ایجاد کسب و کار : مرحله ی اول شامل فعالیت های مرتبط با شکل گیری اولیه کسب و کار است. در مرحله ی آغاز خلاقیت مورد نیاز است. برای انباشت و کسب منابع مالی و غیر مالی . به خلاقیت . ارزیابی و شبکه سازی است . در این مرحله؛ هدف کلی. ماموریت و جهت کسب و کار در قالب استراتژی کار آفربنانه مشخص می شود. ن . فر آیند کار آفرینانه ایجاد شده و ۲ - مرحله ی شروع کسب و کار در این مرحله. فعالیت های لازم برای ایجاد برنامه ی رسمی کسب و کار. جست و جوی سرمایه. انجام فعالیت های بازاریابی و ایجاد تیم کارآفرینانه ی موثر انجام می گیرد. ۳ -مرحله رشد : ابن مرحله نیازمند تغیبرات مهمی در استراتژی کار آفربنانه است. زیرا اگر رقبا و دیگر نیروهای بازار . مشغول ایجاد تغییر و تحول در استراتژی های خود هستند و چالش های جدیدی پیش روی کسب و کارها قرار مى كيرد . در اين مرحله. رشد و انتقال از رهبری انفرادی کارآفرینانه به رهبری تیم گرای مدیریتی مطرح است

صفحه 16:
۴ - مرحله ی تثبیت کسب و کار : این مرحله هم نتیجه ی شرایط بازار و هم تلاش های کارآفرینان است. در طول این مرحله. رقابت شرکت ها و بی تفاوتی مشتریان نسبت به کالا ها و خدمات کارآفرینان افزایش می یابد و بازار اشباع می شود. علاوه بر آن ۰ میزان فروش كسب و كارء حالت ثابتى به خود مى كيرد وكارآفرين بايد در مورد سه تا پنج سال آینده ی خود برنامه ریزی كند و نوآورى براى موفقيت آينده كسب و كار حياتى است. ۵ - مرحله نوآوری یا افول: شرکت هایی که به نوآوری توجه نمی کنند. سرنوشتی جز نابودی نخواهند داشت. شرکت هایی که از نظر مالی موفقیت داشته اند. اغلب تلاش می کنند تا شرکت های نوآورانه ی دیگر را صاحب شوند و بدین طریق از رشد خود اطمینان یابند . همچنین تعدادی از شرکت هاء تولید محصولات یا خدمات جدیدی را دنبال می کنند.

صفحه 17:
۶ - عامل کاهش بوروکراسی اداری (کاهش پشت میزنشینی و مشوق عمل كرايى و ...) ۳ -عامل نوآوری و روان کننده تغییر. ۲ - به عنوان یکی از عوامل تولید مثل زمین, سرمایه. انسان و ۰.۰ - عامل تحريك و تشويق حس رقابت. * -عامل تحریک, ترکیب و مهيا كردن عوامل توليد. - عامل ساماندهی منابع و استفاده اثربخش از آنها: ۳ - عامل یکپارچگی و ارتباط بازارها . * -عامل رفع خلل. شکاف ها و تنگناهای بازار و اجتماع .

صفحه 18:
* - عامل ايجاد و توزيع ثروت ؛ برانكيزنده توسعه اقتصادی جامعه و موتور رشد و توسعه اقتصادی . — عامل اشتغال زایی . * - عامل انتقال تكنولوزى . * - عامل ترغيب و تشويق سرمايه كذارى . * - عامل شناخت ‎٠‏ ايجاد و كسترش بازارهاى جديد . ‎ole -‏ تعادل در اقتصاد يويا . ‏“ - عامل تحول و تجديد حيات ملى ومحلى ( كارآفرينى فراتر از شغل و حرفه است. يك ‏شیوه زندگی است )

صفحه 19:
براى ایجاد کسب و کار

صفحه 20:
* در واژه نامه آکسفورد کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. * در واه نامه لانگمن کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود گفته می شود. * به زبان ساده کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت. و به طور عام شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظو ركسب سود در بر مى كيرد.

صفحه 21:
انواع کسب و کار : کسب و کار ‎Home Business s+‏ كسب و کار خانوادگی 5۱51۳6۵55 ‎Family‏ ‏کسب و کار روستایی 6۱51۳655 5۱۲۵۱ کسب و کار !24 35( ‎E- Business‏ كسب و كار كوجك ومتوسط ( 51/115 ) کسب 5 ‎Large Scale Business +,» clas‏

صفحه 22:
اهداف کسب 9 کار باور عمومى اين است كه تنها هدف كسب و كار يا به عبارتى مهمترین انگیزه افرادی که کسب و کار را راه اندازی می ‎CF vo‏ سم کنند » به دست آوردن سود اقتصادی است در حالی که این \ ‎ela‏ ‏امر واقعیت ندارد . آرو یک معتقد است همان طور که رضایتبخش ا 3 5 كالاهاو خدماء 3 | انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی کند تنها هدف کسب ‎١‏ | سب [ تا | و كار سود نیسنت بتابراین کسب و کار هااهم دارای اهداف | ‎aa | og‏ \ اقتصادی و هم اهداف اجتماعی هستند | ‎acts‏ ۶ eal alr ۹ شكل١-١)‏ اهداف كسبوكار

صفحه 23:
۱ توسعه فرهنگ کسب و کار: ۵ قرايند آشتابى أ كود كى در خانواده تا ورود به تهادهاى كسب و كار اطلاعات کسب و کار > آشنایی با نام شرکت ها آشنایی با نام محصول آشنایی با نام بنیان گذار آشنایی با مهارتهای کسب و کار نگاه کسب و کارانه: ۱3 حساس شدن نسبت به محیط اطراف خود در زمینه انواع كسب وكار 1 |

صفحه 24:
9۱۳۳ GS os) SS 5 nS Bape ‏های‎ oq بدست آوردن فرصتی برای کنترل بر سرنوشت خود بدست آوردن فرصتی برای استفاده از تمام قابلیت های خود بدست آوردن فرصتی برای کسب سودهای مالی بدست آوردن فرصتی برای همکاری و مشارکت با اجتماع

صفحه 25:
مهارت هاى لازم براى راه اندازى كسب و كار ایجاد بیتش مقبت تسبت به آینده: < مهارت های کارآفرینی: تفکر خلاق و خلاقیت و نوآورى. مهارت هاى مالى ‎٠‏ بازاريابى ‎٠‏ ثبت شركت و راه اندازی کسب و کار ۴ مهارت های هزاره : آ] و 16 . مهارت های جستجوی موثر در اینترنت و وب. زبان انگلیسی» نگرش اقتصادی, بازاریابی و مدیریت * مهارت های فردی و گروهی: ارتباط موثره مهار استرس. مدیریت زمان. کار تیمی مهارت های پایه علمی

صفحه 26:
برای راهاتدازی بک ۳ ۱۱ ۱ تایه چه فرآیندی را باید طی کنید؟ خودارزیابی و کسب آمادگی شناسایی و ارزیابی فرصت نوآوری و ایده‌یابی تدوین طرح کسب و کار تأمين منابع مورد نیاز تأسيس و راهاندازى كسبوكار اذاره كسب و كار و تفبيت آن

صفحه 27:
طرح یک نقشه راه ارزیابی نقاط ضعف و قوت تنظیم زمان توسعه روابط تصمیم گيريهاي سریع برنامه ریزی دقیق مالی انگیزه قوی

صفحه 28:
راههاى يافتن ابده كسب وكار ازعلايق وسركرميتان شروع كنيد. به موائع ومجدوديتهايى كه دراطافتان براى عرضه كالاياخدمات وجودداردتوجه كنيد. جيزهاى موردنيازوخواستنيهاى خويش رو بنويسيدوفهرست كنيد. به راههاى تازه ومختلف استفاده ازمحصولات موجودفکرکنید. به علايق اجتماعى درحال تغييركروههاى مختلف مردم ازنزديك توجه كنيد. به تغييرات وييشرفتهاى تكنولوزى دقت كنيدتاتاثيرش برمحصولات ياخدمات فعلى راببينيد. به كسب وكارهاى موجود دقت كنيد. به مشخصات کالاهاوخدمات که دراطرافتان هست توجه کنید.

صفحه 29:
راههاى يافتن ايده كسب وكار سفرکردن به شهرومحله های دیگر( امکان راه اندازی محصولات وخدمات ارائه شده درانجا درمنطقه خودنیزوجوددارد) ‎oun)‏ گرفتن ازتبلیعات( رادیو تلویزیون. روزنامه. مجله هاء واینترنت) ‏* ازنمایشگاههای مختلف دیدن کنید. ‏استفاده ازاینترنت برادیدن محصولات وخدمات ارائه شده درساسردنیا ‏*" داشتن تجربه شغلی دركسب وكار. ‏گوش دادن به اخباراقتصادی(تغییرات سیاسی وخط مشی های دولت وقوائین کسب وکار) ‏* خودتان ایده بسازید.

صفحه 30:
اولين قدم درراه اندازى كسب وكار .تصميم يكيريد جه نوع كسب وكارى راراه انذازي كنيف ‎uae aos IRC‏ توا تس کشا یی مشاورة باعروة دوكر خديات يالك ‎ ‏کسب وکاری روکه راه اندازی شده رابخرید وفعالیت ان رابه شیوه وسلیقه خودادامه دهید. ‏نبرای تولیدکالایاعرضه خدمات درجامعه دوروش وجوددارد رویکرد محصول محور: کالایی راتولید یاخدماتی رابه جامعه عرضه کنید وسپس یافتن بازاربرای محصول یاخدمت ‏رویکرد بازارمحور: پی بردن به وجودنیازو کمبوددربازار وسپس تولیدمحصول یاارایه خدمت

صفحه 31:
نکات اوليه راه اندازى كسب ‎woe iter‏ در آغاز هر کسب و کار باید اطلاعات صحیح و قابل اعتمادی در مورد مشتریان احتمالی خود پیدا کنیم. برای تشخیص سودآوری و اطمینان از فروش کالا قیمت کالای خود را با قیمت رقبا بسنجیم. اگر سود قابل قبولی week ‏راعوض كنبه و يا هزينة ها را بارتكرى‎ a a تحقیقات اولیه: شامل شناسایی نیاز مشتری» نحوه تأمین نیاز مشتری. شناسایی رقبای موجود و آميخته بازاریابی آنها و ایجاد مزبت رقابتی در کالای طراحی شده است. این اطلاعات از مصاحبه و تحقیقات میدانی در مورد مشتریان و رقبا خاصل فى شود. تحقيقات ثانويه: شامل اطلاعات آماری و جمعیت شناسی منطقه هدف است, كليدى ثرين نكته شروع كسب و كار همان نكته اول يعنى شناسايى دقيق مشتريان / نهاد ميدهم براساس نياز مشتريان كسب و كار راه اندازى كنيم نه براساس ابده ها يا.يودجةه خويش .4

صفحه 32:
۱- زیر ساختهای بنیادی(کیفیت جاده ها و فرودگاهها) ۲ ۲-زیرساختهای ارتباطاتی(وجود بنادر و خطوط راه آهن) +ل ۵ جشم انداز مطمتن و امن کسب وکار ۶ ۶روند کارآمد و سریع تاسیس شرکت *« ۷-فرهنگ کارآفرینی *۸حمایت دولت

صفحه 33:
الراك را ‎REELS‏ ویژگیها وزیرساخت های فردی کارآفرینی خانواده(تصمیم گیری یا فقدان‌تصمیم گیری کارو تعقیب برای ورودبه و ایدة به کارآفرینی نقشو وذ اقتصادی عواملی نظیر شرایط کودکی. وضعیت نظام خانواده. دوستان. الگوی تجارب) نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی-تعیین مسیرشغلی-توانمندسازی زیر ساختهای اقتصادی تسهیلات وخدمات- نظم وآرامش حمایت اجرا - مساعدت نسبت به كارافرينان كنترل ترخ تورمسثبات و امنیت اقتصادی ایجاد اقتصاد غیرسیاسی استقرار نظام اقتصادی باز و زیرساخت های اجتماعی.فرهنگی» سیاسی شتاسایی و تشویق مشتمر کارآفرینان و معرفی آنها به جامعهد نهاد سازی شبکه شازی-انتهار تشریات برقراری غدالت اجتماعی و - ایجاد فضای آرام و با ثبات سیاسی

صفحه 34:
حرکت بدون یک برنامه منسجم در کسب و کار فقدان سرمایه کافی بینی ناقص بودجه گذاری غلط غفلت از بازاریابی در نظر نگرفتن رقابت نداشتن انعطاف يذيرى لازم اسارت در كسب و كار به جای ریاست بر آن رئيس در حد ‎Sle‏ كارمندان در حد معمولى تمرکز بر سرمایه‌گذار به‌جای کسب و کار با یک دست دو هندوانه برداشتن! استخدام افراد ناکار آمد بنیان‌گذاران باهوش ترین افراد شرکت هستند صبر و حوصله کافی ندارند نمی‌گویند به مشکل برخورده‌اند با کارمندان رو راست نیستند از کمک گرفتن می‌ترسند روابط غلط راه‌اندازی یک کسب و کار فقط برای هیجان

صفحه 35:
برای شرکت خود از ابتدا سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری داشتند. آنها هشت قانون موفق شدن در کسب و کار به طور جدی را بیان داشتند که خود نیز برای موفقیت برند خود از آن بهره گرفته و به کار بستند. تلاش با همه توان نا عدم کپی برداری از خانواده» سلامت شخصی و معنوی ایجاد برند سازمان یافته

صفحه 36:
Thanks for your attention

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان