صفحه 1:

صفحه 2:
حسادت بر دوست ‏ از آفات دوستی است. اما م على (ع) حکمت ۲۱۸ نهج ابلاغه

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
۱ اثبات گرایی ۲ نتقادی ا ات۳۳

صفحه 6:
سل و با استفاده از ابزارهایی مانند يرسشنامه و 1 20202020202020 عمدتابا تكيه بر باراديم هاى تفسيرى ‎٠‏ انتقادى و يسا ساختار گرایی و با استفا ابزارهایی مانند مشاهده و مصاحبه و. ,صورت بندی

صفحه 7:
= که مبتنی بر بارادايم تفسیری و روش‌شناسی بدیدار شناختی‌انده بر د رک معنای رویدادها توسط افراد تحت مطالعه استوارند. در این حالت نگاه به پدیده‌هاء نگاهی کل گرایانه و جامع‌نگر است و د: 5 كردن اين روثر وه ‎al‏ ع اف .آ گاهی از طریق کشف معانی پدیده‌ها 1 ee ee ae

صفحه 8:

صفحه 9:
استفده از رویکردهای گوناگون مقایه‌ای و تحلیلی از مونءبشتز در کتاب ‎eed‏ سس ‎a dR eS le Re‏ فروید ادامه یافت +تجلیل محتوابه‌مزلذتکنیکین علمی عمدا در قرنبیستم نیج شد. شاخص‌های 1 Cee acm EEO e eee Ne ‏ا‎ ‎| wee oo > aae ‏جنكك جهانى دق دراو‎

صفحه 10:
کریپندورف تحلیل محتوا را تکنیکی پژوهشی معرفی می کند که به منظور استنباط تکرارپذیر و معتبر از داده ها در مورد متن آنها بکار می رود اروف» ۳۷۸ ). او هدف این تحلیل را همانند سایر تکنیک های پژوهشی فراهم آوردن شناخت. بینشی نوء تصویر واقعیت و راهنمای عمل .می داند( برلسون- از پیشگامان تحلیل محتوا- این تکنیکک را «پژوهشی تن ا ا لكر ست كن ۱۱

صفحه 11:
:لورنس باردن نیز به نقل از لانذری می نویسد I ee ‏ل‎ Sod 35 (peg bie ‏فیه می‌کند و ماه قلردشسسی‌محرکتهایرا که ب‎ ‏می‌شود» بسه صورنتعینیآشکار می‌سازد‎ کاپلان در این زمینه اظهار داشته که «روش تحلیل محتوا؛ معناشناسی آماری مباحث سیاسی .است» ( بار کوس معتقد است که تحلیل محتوا به ‎cline‏ تحلیل علمی پیام های ارتباطی است. ار ا رح كا يالك ري ار ماهیت نیازمند تحلیلی دقیق و منتظم است. (بار کو. ‎di‏

صفحه 12:
تحليل م- کمیآزمون نج اوکرارپدیر نمادهای ارتباط ی است که ط یآن,/رزش ۱ «ی ب راساس داده مى شود ‎tows‏

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
SC Cee ee ‏عینی بودن :استفاده از قواعد و قوائین ؛ دقیق و روشن ( اگز محفقان‎ 3 0 ‏ا‎ ee DTaP YON SEs Oe al Re eae a A eel ae ed cae ‏نظامند بودن‎ 1 eee eS Perey cone oe EE eel ‏كم بودن بايد روشن شود جه كلمات »مضامين و ثمادها بيش از هبمه‎ د انل

صفحه 16:
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در تحلیل محتوای کمی لمن

صفحه 17:
مراحل تسيل ‎eS‏ تعیین پرسش و ‎ey‏ تجقیق ‎eek a‏ از ا تخاب نمونه. 5 .تدوين. فهرستى از از موضوعها و تعیین مقوله‌ها ‎cE‏ ا ب 06 ی به‌دست‌آمده ‎Ee OTe ewe sn‏ ۱ ۲

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
7 تحلیل محتوای ل ا 3 ‎Bee‏ ۱ زمان بود كله رويكردهائ كيفى در تحليثل محتوأ كسسترش يافتند. تحليل محتواى كيفىئء؛ يكى از زوش هاى تحقيق ست كه براي تحلييل دادههاى متنىة کاربردی فراوان دارد. ‎i a‏ 0 "أي يكو مواووق يله امزتران در اتهااز ابن زاوش سوه ‎ral‏ مردمذكارى» نظرنة بنيادى؛ بديدارنناسي و تحقيقات. تارريخى است: تحليل محتواى كيفى» تمركز متس ان اراس ری با به نیت آوردن مغنا و محتوای متن دازد: ‏ +

صفحه 21:
تحلیل 2 ee eC Te aa MOS RC) ee RCL rene a ee محتوايى ذادههاى متنى از طريق فرايندهاى طبقهبندى نظام مندء 2 1 ‏ا ل ا‎ eae e RCE OS oS cle ‏سس أز ويزكىهائ و[ بزؤهئن‎ er peeree oe ‏آزمون نظرِيْهِ است.‎ 5200000000 FE ee ace ce eee Ear Co Rees Fs) ‏لین‎ * fe Creer pa ane ey ‏د ا ل 2م‎

صفحه 22:
۳ ۰ ads 1 Reet ‏ناسو‎ ۳ پیام سروکار دارد: ۱ . .قیاسی ‎a + ١‏ د استقرابي, + 1 نمونه گیری تصادفى ‎Ser ae‏ 00 . استفاده از د آماری ‎ae‏ توصيف و تفسير از موضوع ۳

صفحه 23:
as فى 3 ۱ ۱ پاسخ داده شوند ۷ * 1- تعريف جامعه مورد يزوهش 4 _ 1 5 ie RE er ee ‏ا‎ ae ‎ae‏ لاا له ‎CS ‏ا الل‎ TCLS RCS ‏ال‎ ‏ل 70 ‎ee ‏اا‎ ‏*: 9.:تحليل: كردن نتايج حاصل از فرايند رمزكذارى ۱ تا 1 ‎ ‎

صفحه 24:
. بز اساش نظریبةٌ شی‌یبه و شانون می‌توان ا ا ‎Ey‏ ۳ ‎at one ar aD)‏ ل رت eye Satria ¥ تجلیل.محتوای جهت‌دار ‎pent eat at ۳‏

صفحه 25:
تحليل محتواى عرفى Pe ‏ل ال‎ e ‏آن شرح یک پدیده است. اين نوع طرحء اغلب هنكامى مناسب‎ fonts Fes SB Spree SEN UES ISIE Sees OY kM Semre west eC ‏مخدود باشد. در ایسن حالست پژوهشگران از به از گرفتن مقوله‌های‎ ‏پیش پنداشت می‌پرهیزن و در عوض ترتیبی می‌دهند که مقوله‌ها از‎ ‏ا و ا ا ل ا ل م‎ | Op ST en a

صفحه 26:
1۱ Ev eee Been eee 7 ‏می‌شوند.‎ * برای ننونه؛برای رسیدن به درك یکك.متن مانند رمان, باید"واژة به وا آن ‎Se aah SO Bn ac hee cada ene Aer‏ 5 ‎ar kat oh RE ar :‏ 0 ", سپس پراساس شیاهت‌ها و تفاوت‌هایشان مقوله‌بندی شو + ‏0 از رز تال رای کی امس وه خفن باس و ‎peer te |‏ ۱ دس ای يي وت أزيبش تعيين شده ‎per)‏ 7 + ‎

صفحه 27:
ح انتزاع برای تبدیل به رمز (مقوله با استفرایی) فورموله کردن مرحله به مرحله از مقوله های استقرایی در ارتباط بامشخصه مقوله و سطح انتزاع |0 + 0 _ بازبینی مقوله ها بین 0 تا 00 درمد لا 31 ‎ae‏ 5 +

صفحه 28:
تحليل محتواى ۳( 3 ال ل ده نیستند.یابه. توصيف هاى ب نیشتری نیازهندند. 1 ‎ile pe de chou eos Gos‏ و گسترش دادن مفهومي جارجوب نظريه و يا خود نظريه است. 0 ‏تحليل تحترا بإ رويكرد جهتدار تسبت ريه ديكر ووش هاق تحلييل ‏مختوا از فزیند ساختارمذتری برخوزدار است. ‎

صفحه 29:
DRO OE ag cad ‏ادامه‎ ؟ هدف اصلى در اينجاء ۳ أزائة ‏ مثالها( مصداق ها) وعنمونه مهماء تغيين قوانين كد كذارى بزاى ل | به وسیلهْ يکك مقوله و سرانجام ازائه تغاریفی از هر مقوله است که ‎Oe OP oP CECE UP ae‏ ا ۱

صفحه 30:
تضیر نتايج تبيين مراحل تحليل محتوای کمی در صورت نياز

صفحه 31:
سس و تلخيضتى استفاده مى كثد با شناسايى:و كمئ كردن ‎Rocio‏ ل ا جكونكى كاريرد ين كلمات يا مجتواى آلها در متن آغاز می‌شود ‏ * .گر تعلیل دزهمینن جد باز ایسند» تحلیلی کمن ‎ree ae eee alien cer‏ ۳ ‎PCE ae Oct ee ES STS ee or‏ زویکزد تلخیصی می‌توانذ به آعن وی شمارش که * ا ‎SNe‏ ا ا ل 7

صفحه 32:
roe ‏بر كلمانت. ويزه و مورد'نظر متجقق» د‎ Ragin aoe ۱ eel Set CLI mel ator ‏رویکرد.‎ ‏پدیدههای مورد علاقذ مخقتی است‎ 9 ‏پتفین پیادیی از‎ a + ی نزن آرانه می کند + 5 + +

صفحه 33:

صفحه 34:
جامعه و انتیخاب برای تعریف جافعه متشخص کردن چهارچوب مجموعه أمحتوى مؤرة مطالعه صَرُورَى است. يعتثى اكر محققى ' بح . سروذهاى مشهور را تعزيف كند. ۱ ‎<a oP‏ 1 . پرنامه های تلویزیونی باید نمونه گیزی: در چند مرخله . + ‏انجام شود‎ oregon ‏ا ا‎ te artes] eS Rew ee Ee een ee aces [۱ oer OO)

صفحه 35:
* دوم محذود. كردن دوره زمانى ( مثال دوزه زمانى 8 ماهه) 0 © سوم جكونكى انتخاب نمونه,كه روشهاى مختلفى دارد.: برائ مثال .از بين ‎18١‏ رؤز به ضورت تصادفى ‎٠‏ روز را ا 0 0 + ‎+t‏ ۰ ‎at aie eyd 9‏ ل 0 ۷ اى تبليغائئ ابت :صرف نظ از شكل و اندازه ۳ 9 0 5 5 مرحله آخر انتخاب واحد تحليل كه كوجكترين عنضر” تحلیل محتوّا است اما بیشترین اهمیت را دارد: +

صفحه 36:

صفحه 37:
eee re ern 0 5 ‏واحد تحلیل‎ ais ‏ا‎ 5 a See ‏ل‎ ‏جداسازی و خلاصه. کردن‎ .۵ ۰. + ee ore ae a ae 1 0 نم

صفحه 38:
3 On GR

صفحه 39:
0 ‎.١‏ محتواى آشكار و بنهان : آنن.بخش از تخليل كه به توصيت” 0 ‎ET‏ 0 لي رن " چگونگی درگیز شدن در ا ا 010 ‎rele Senor eee ete‏ ی ‎Airc AW Per Seca nen RECTAN Res aeea A ie‏ ‏تجت مطالعه اختضاص داده,می‌شود؛ واحد ثحلیل گوبند.(یک شخص؛ يكك برنامة» یک نسازمان؛ یک کلاس درس یا یک کلیتیک پزشکی ) ‎

صفحه 40:
۰ - واخد معنا : عبارت است از مجموعه‌ای از واژگان یانجمله‌ها که بتوان: . ‎recone oe ne‏ ل ل ا 0 تقسيم‌بندي کرد. وحد متا واه ساخعت رم گذاری است (یکد وازه با erst ees ee 5 48 + a: 3 7 ‎ras‏ - فثترده کردن ‎are‏ ی ی .اصلی در متن. حفظ مى شو ‎1 ieee eee rena ree ۳ : + : ۰ + gran ‎

صفحه 41:
۶۳ 2 رمزها :ابزارمایی برای تفکر و ایتکارنده آزاین‌رو براساس وانطد. ل بايد دادهها رابا توجه به وی لع ‎Ne are)‏ 0 2 - مقوله ۲ تراك الام و تم که ل می‌دهد . رشتهائ ال معائى ‎ene Pepe 200‏ تم‌ها.شیوه‌ای ‎PE gear‏ ا ا ا ل 0

صفحه 42:
قاد سازى 8( کرچکی وجود دارد» اما همه آنها راحل ‎ty af Ghai Col‏ | گوآهم گز3؛ بید دید چه كسى مرتكب اشتباه شده است» چون خواسته اش در مرقعیت | هر كسى ميتواند اشتباء كند. لاق مختلف - انطباق أشكارخواسته ها و -مشكلاتى وجود دارد اما در نهايت ما ارتباط خوبى بايكديكر مطالبات با امکانات خواهيم داشت - اطمینان با انطباق تقاضا با خواسته های فرد فرد نمی داند به طور دقیق اعتماد به ‏ خواسته هایش چیست نفس . اطمینان دارد که تلاشهایش . من فکر می کنم هیچی نیستم یا کمتر از آنچه هستم فکر می ‎os‏ بى فايده است كنم اعتماد به تفس پایین

صفحه 43:
ادراکات. شکلات تفکري تردید در آنچه گفته ميشوده ناتواني در تفكر فراكير مثالهايى از كدهاء مقولهها و زيرمقولهها و يكك تم ل 3 ‎ore)‏ 52100 ‎eee ١‏ احساسات وحشتآور| احساسات آشنا ولي ‎ite Reet ded‏ ظرة غيرمنتظره فعاليتهاي غيرمنتظرة بدني ترسیدن از مرگ» ‎cv ow el‏ ‎DOI‏ ‏سس ‎ae‏ عرق کردن؛ شمار ‎pierre‏ فراوان تپش قلب ‎a‏ 00 فراوان تپش قلب ers تصور توخالي بودن 0 ‎a5 pe‏ مقوله زیرمقوله

صفحه 44:
ا 0 7 ۲ نمونهگیری: به اقتضای مسئله مورد ُرزسی» مخقق بايد متنهايئ. را كردآورى كنك كه در آنها بتوان مسئله. * مؤرد بررسى را به نجو قابل تعميم تحليل نمود. انتخاب ال ا ل ل ا ‎eae‏ + 9 3 + + ‎Py‏ 0 ‎oper‏ ل ‎Sees 5 1b) 2 cr ae‏ ‎el ane ee Re eel‏ ۱

صفحه 45:
a ‏آذآ‎ ‎NOS Seca) aa ed‏ ل ‎ree es ene sey Nene Tyre 5‏ زمر ۳ ‏تکار میرود. الف) کلمبه یانماد: کوچکترین واچدی انست که در ‎ok‏ 1 ‎ae en‏ میرود. : , ‎ee‏ 1 ‎ ‏2 اضوع + موضوع يعد ‎CCS‏ د درباره چ واحله تحلیل اسنتاء قروا كار زد ‎Sul‏ ولخد ذو ‎Au Bing‏ روط به ‎Cr ora ral orp ren Ee Oe‏ 7 ‎renter aes ‎

صفحه 46:
سس .- 1 ee ee ke Lome a ‏:فيلمهاء برنامههاى زاديويى و ديكر اشكان مطالب سركزم كنبده استء از شخصيت‎ .* ‏متن به عنوان واحد مثبت استفاده ميشوند‎ ‎Sars‏ ا الل ا ا الل لل اجتماعی: اقتصادی, زوجی, روانشناختین دیگر ویژگیهای شخصیتها متم رک شده ‏است: ‏+ 5 0 ‎cm‏ ا ا ا ا ۱[ پاراگراف قابلجلبقهبندی در مقوله ای واحد نیستند به ندرت به عنوان واحد ثبت بكار ( ميرونن

صفحه 47:
On a OI od EPO epee Ta eth Tee Br Pepe Te (oes ‏برنامهای رادیوتی: توصیف شود از عنوان بزای واحد ثبت استفاده‎

صفحه 48:

صفحه 49:
1 مزر از ویب میلست ۱ 0 ۹۹۹9 7 ‏ما کف یک ند‎ epee ‏و تشتايج مث ر تبتر ۳ بريسؤرار‎ 1 0 oe 1 8 oe ۳ ‏سس‎ 2 0 ‏ا‎ freer ‏مخاطبانو گیرندة اه‎ قرو نوینندا آ۵در لین ل ‎Pedi‏ ‎oe ae ee eee ed‏ ل 0 ‎gt‏ محوابنر زیعآنلنجم فی‌گیرد 0 :

صفحه 50:
cone ۳ corn ‏اع مرن ینت‎ ‏لاستفادم تمود‎ ae aaa i | ‏م‎ and ene ‏لیگران گرد:‎ 0 ۱ ‏ا ال ا‎ 3 38 ‏سس‎ + + ‎ee‏ توشتة و سفرنامه 'ميتولنينة ‎cere‏ تا بروجی: نهنیفراد پسی‌سرد ‏ا 00 ‎

صفحه 51:

صفحه 52:
‎a‏ تحلیل گفتمان که در زبان فارسی به «سخن کاوی» ۰ تحلیل کلام» و تحلیل گفتار» نیز ترجمه شده است ‏يكك گرایش بین رشته‌ای است که از اواسط دهه ۱۹۶۰ تا اواسط دهه ۱۹۷۰ ‏دي ‎a‏ گسترده علمی -معرفتی در ‏.قوم‌نگاری جامعه‌شناسی خرد؛ روان‌شناسی ادراکی ظهور کرده است ‏اصطلاح «تحلیل گفتمان؛ نخستین بار در سال ۱۹۵۲ در مقاله‌ای از زبان ‏اس معروف انگلیسی زلیک هریس به کار رفته است ‎ ‏شته‌هایی چون انسان‌شناسی؛ ‎ ‎

صفحه 53:

صفحه 54:
ws ‏شیفرین نیز با تکیه بر گستره متنی» تحلیل گفتمان را چنین‎ ‏:تعریف می کند‎ تحلیل گفتمان می کوشد تا نظام و آرایش متنی عناصر زبانی را مطالعه کند. بنابراین» واحدهای زبانی نظیر مکالمات یا متون نوشتاری را بررسی می کند. بر این اساس تحلیل گفتمان با کاربرد زبان در زمینه‌های اجتماعی به ویژه با تعاملات يا میان گویند گان سرو کار دارد

صفحه 55:

صفحه 56:
سطح توصیف: هر رخداد ارتباطی یکک متن است(تحلیل ساختا ‎(ns GAS‏ سطح تفسیر: هر رخداد ارتباطی یکك ب ركتيس گفتمانی است(تحلیل گفتمان هایی .که در تولید و مصرف متن وجود دارند) ار زبانی قو اعد تبیین: هر رخداد ارتباطی دارای پر کتیس اجتماعی است(ملاحظات مربوط به اینکه گفتمان های موجود در متن از چه نظریه های اجتماعی و بافت اجتماعی به گفتمانی مستقر را بازتولید با به عکس ساختارندی مجدد و .متضادى از آن انجام مى دهند) وجود آمده اند و

صفحه 57:
| eer ‏داراى ارزش تجربىء رابطه اى و بيانى هستند‎ PCs ee ‏1ت‎ ICSE Ste eae Gable 9 ope ‏ا‎ Ol g ‏.اجتماعى دست يافت‎

صفحه 58:
مرحلا -.. هم فرایندها یگفتهانو هم تفر متووا شامل‌میشود»» ۰(فرکلاف۱۳۷۹: ۲۱۵) الم تلالد لش تس سر لت موقعيتى وا لغسير هيكنند و جتكونه ابن تقسير نوع الفتمان رت سس ميكند. به طو ركلى, فر كلاف در مرحله تفضير به بافت موقعيتى و نوع كفتمان و ‎eo‏ ل ا د ‎Brune ser me See I Ere er ene eT‏ ماجرا جيست؟ چه کسانی در گیر آن هستند؟ روابط میان آنها چیست؟ و نقش زبان در این .خصوص چیست؟ (ف رکلاف: ۱۳۷۹: ۲۲۲) ‎ ‎

صفحه 59:
مرحلة تبيين قر کلاف در تبيينء به دبال بال طالوده 9 3 نظربات اجتماعی است که ذر شکل کری کفتمان ها نقش دارند. »در حالی که تفسیر چکونگی بهره تن از دابش زمینه ای در پردازش گفتمان را مورد توجه قرار می دهد تبسین به شالوده اجتماعی و تغییرات دانش زمیته ای و البته بازتولید آن در جریان کنش کتتمای می ردازد(فر کلاف» ۱۳۷۹: ۲۴۵) بات وی هذف از مرحلا نت و ۶ حش از یک فرایند اجتماعی است

صفحه 60:

صفحه 61:
مراحل انجام یک تحلیل گفتمانی از نظر ف رکلاف بر مسئله ی لجتماعی‌خاص‌که دارا ی بعد گفتمنی-1 و نشانه شناختولستتسمرکز کنید؛ از منظر بسیرونیستنا تشریح کرده و بسعدنشانه شناختی » معنا شناختی و گفتمانی آن را شناسایی کنید سبکهها و گفتمان‌های سلطشکلبهنده به متنرا -2 شناسایی‌ک نید تحلیلساختاری نظمو زنجيردى كفتمازرا بادقت 3 4 ولكاوئنطييد ۹ سح

صفحه 62:
تحليلتعاملئ تعامل(ها و رولبطبیرلبعاد متنرا 6۳ .موردتوجه قرار دهید تسحلیاسی نگ فتمانین بسرمشخصه هاوپین‌گفتم‌نی‌متن ‎Ge‏ ‏.مورد نظر تمركز كنيد تسحلی|زبانشناختوو نشانه شناختون مسئله یامتنا از -8 . جنبه هاییبان‌شناختوو نشانه شناختوت حلیلک نید دلمنه ی تسنوع و ت-فاوندر سبکها؛ ژلنرها و گفتمان‌های -2* درونمتنرا در نظر بس‌گیرید

صفحه 63:
روش تحلیل گفتمان یک روش کیفی است که از اصلاح روش‌های اولیه تحلیل ال ی وان دایک چند جزء متمايز رویکرد به ؛ گفتمان را این گونه برمی‌شمارد هدف تحلیل گفتمان عمدتاً تشریح ءداده‌های کیفی است و نه داده‌های کمّی

صفحه 64:
درحالی که تحلیل محتوا عمدتاً[یشتر ] بر مینای داده‌های مشاهده شدنی و محاسبهپذیری چون واژه‌ها؛ عبارات جمله‌ها و .یا ویژگی‌های سبکک شناختی مبتنی | تحلیل گفتمان به روشن کردن ساختارهای سطحی برحسب گرامر نوین -به ساختارهای معنا شناختی شالوده‌ای هم توجه دارد و فرض‌ها ؛ ارتباطهاء دلالتها و راهبردها را هم روشن می‌سازد. اينها معمولاً در گفتمان در حالت پوشیده باقی می‌مانند تحلیل گفتمان در قالب نظربه‌های تجربی؛ تلاش مى كند قوانين یا اصول شالوده‌ای این ساختارهاء تولید و درک پیام رسانه ای را بيايدا

صفحه 65:
همان گونه که ملاحظه شد. وان دیک برخلاف برلسون و کاپلان که تحلیل محتوا را روشی کمی‌می‌دانند به کیفی بودن روش تحلیل گفتمان اعتقاد دارد بنابراین» تحلیل گفتمان به مثابه یک روش کیفی در مطالعات علوم انسانی به کار گرفته می شود. زیرا در تحلیل گفتمان به جای شمارش .و مقادیر آماری با معناشناسی کاربردی متن سرو کار داریم

صفحه 66:
فرض‌ها و مفروضات تحلیل گفتمان که از تیک نشانه‌شناسی» مکتب ان زی» روان کاوی مدرن و دید گاه ف و کو

صفحه 67:
متزرا بسایستوپه عنولن‌ک(معنا دار ن‌گریستو لیزمعنا .0 .لزوما در خود مترنیست هيج مترخنثىبا بوطر فو وجود ندارت متزها بار .© .لید و لوژیکهاریند حقيقهميشه در خطر لستدرهر گ گفتمانی‌حقیقشسهفته 9 .لسلما هيج گ فتمانی‌دارلیتمامي‌جقيق يست

صفحه 68:
— _ معنا هماقدر که از مت ناشی‌میشود از بافتیا .9 زمینه ۳ لجتهاعوو فرهنگونیز تأثیر می‌پذیرد. معناو پسیام .يكشتزور بيرنوشتهها ىآ نمتزقرار دارد هر متنودر زمينهها و موقعیتعاصی‌تولید میود. از لین 6۳ .رو رنگلخا.آی‌خود را هميشه به خود دارد هر متنیبه ی کشنبم قدرستیا لقتدار (نه لزوماً 9۰ .سیاسی) مر تبطلست گفتمانسطوح و لبعاد متعدد دارد؛؟ يعنونه يكسطح .9 گفتهانیهجود دارد و نه یبکنسوع گفتمان(فر کاا۱۳۷۹)

صفحه 69:
مهم ترین اهداف تحلیل گفتمان عبارت است از .نشاندادنرلبطه بیرنویسندی مترو خولنندم .4 روشن‌ساختن‌ساختار عمیقو پسیچیده تولید متنبعنی) جریان. 9 ۰ ولید گفتمان نشاندادنت-آثیر باف فترل ولحدهاوزبانی محیط ب اهصل. 9 مربوطه و ک|ن_ظام زبانی) و ب‌افوقعیتول عولم(اجته‌اعی .فرهنگی سیاسی تاریخوو شناختی) بر گفتمان نشاندادنموقعی و زمینه‌های‌عاصتولید کنندم گفتمال 6۴۰ -زمیته 5 ولید 5 فتمالا نشاندادنبن اتیب عا؟ یعنیمعا هميشه در حالت‌غییر لست. ©

صفحه 70:
آشکار ساختررلبطه بسیرمترو لیدئولوژیت-حلیل‌گفتماناز 6۰ بو پسیالیشرچمواره در صلدد بسوده لستسا نشاندهد که هیچ متبا گفتار و نوشتاری بط رفنیستب لکه به موقعیتی‌خاص .ولبسته لستایرلمر ممکرلستک مان گاهانه و غیرعامدلنه باشد هد فعمدم ت-حلیلگ فتمانایرپستکه فرو روش‌جدیدیرا در 2۰ مطالمه متون رسانه‌هه فرهنگها علوم سیاستلجتماع و... بهدستهد مبادیف کرلین وش‌همانپ یش رضهایپ سامدین .هستند( بلیکیید و ادوبزجارولدس۱۳۷۸)

صفحه 71:
تحلیل گفتمان می‌تواند در مورد هر زمینه‌ای و یا در مورد هر مشکل و یا موقعیتی به کار گرفته شود. چون تحلیل گفتمان اساسا یک خوانش تفسیری و ساختاری است» پس از هیچ رهنمود ویژه‌ای پیروی نمی کند(در .واقع یک راهنمایی دقیق و خاصی برای این روش وجود ندارد) به همان‌اندازه که هر شخصی می‌تواند ازنظریات ژاک دریدا؛ میشل فو کو» ژولیا کریستوا و یا فدریکک جیمسون استفاده کنده می‌تواند از نظریات متفکران پست مدرن و انتقادی نیز استفاده کند

صفحه 72:
هدف تحلیل گفتمان معطوف به جمعآوری جواب‌های دقیق نی فقط این روش به ما کمک می کند که افق‌های دید شخصی‌مان را .گسترش دهیم به همان‌اندازه که می‌توانیم به افق‌های دید دیگران دست بیاییم» می‌توانیم برنامه کار و هیجانات ناشناخته و نارسایی‌های خودمان را بهتر بشناسیم. به عبارت دقیق‌تر تحلیل گفتمان آنچه درپشت اعمال وجود .دارد را روشن می کند

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:
ب: ناتوانی در کاربرد روش تحلیل گفتمان برخی سنت‌های ناپسند در محافل آ کادمیک سبب‌ساز آسیب‌های روش‌شناسی در کار محققان می‌شود. به عنوان مثال گرایش محققان به استفاده از محاسبات آماری و جداول به کار رفته در تحقیق» زمینه‌ای را به وجود می آورد تا محققان تصور کا روش‌هایی چون تحلیل گفتمان که آمار و ارقام روش‌های کمی‌را ندارند» فاقد اعتبار و روایی‌اند؟! اگر محققان بدانند که کم ى كردن تحليل؛ اغلب به محتوای آشکار پیام محدود می‌شود و محقق را در پی بردن میک در میک مرا دوش های کمی‌برای حصول نتیجه

صفحه 76:
ديكر نقدهایی که بر نظریه «گفتمان» وارد است را می‌توان آنها به دو ِ زگروه تقسیم کرد لیات ارت روصت ای رب مزر ات و گروه دوم به مفاهیم و استدلال‌های اساسی» که برای تحلیل .فرایندهای سیاسی و اجتماعی بسط یافته» اختصاص دارد

صفحه 77:
:دربارة مفروضات فلسفی نظریه گفتمان دو ادعای عمده مطرح شده است .نخست ادعا شده است که این رویکرد ایده آلیستی (آرمان گرایانه) است .دوم آنکه این رویکرد گونه‌ای از نسبیت گرایی است ایراد اساسی نظریه‌های گفتمان این است که به‌دلیل عدم قابلیت تحلیل .پدیده‌های فراگفتمانی آنها را فاقد معنای مستقل تلقّی می کنند اشکال دیگر آن است که به‌دلیل کیفی بودن؛ تفسیر متن را به محقق واگذار .می‌کنند و تحلیل را به نسبی بودن دچار می‌سازند

صفحه 78:

صفحه 79:
jy

صفحه 80:
اصطلاح تحلیل متن به نوع ویژه ای از تحلیل محتوا اشاره میکند که بر لغات نوشته شده و متن نوشتاری تمرکز دارد . لغات نوشته شده میتواند حاصل مطالعه متن های نوشتاری و متن های بدست آمده از پیاده سازی مصاحبه ها و یا ثبت مشاهدات باشد.(نگوندروف؛ ۲ -۲۲)

صفحه 81:
تحلیل محتوا در ابتدا به صورت کمی برای تعیین لغات موجود يا مفاهیم معين در درون يكك متن يا مجموعه ای از متن ها ؛بر شمارش صرف کلمات واستخراج محنوای عینی متون تا ید داشت (ژلنکه ویلموت ‎(i ecto)‏ اما با توجه به این که متن ها قسمتی از واقعیت اجتماعی تلقی می شوند ء ضرورت به کار گیری پژوهش تحلیل متن کیفی .که هدف آن در کف عمیق ویژگی های و مغانی تن و شناسایی نحوه ساخت واقعیت و ساخت الگوهای معنا در عمل است مطرح می شود. ( لیچمن » ۲۰۰۶ ص ‎(PY‏

صفحه 82:
سا در تحلیل محنوای متن به صورت کیفی؛ ‎Laat)‏ تحلیل می شوند تحلیل ريشه ها ماهیت ساختاری و نوشتاری دارد ودر بطن معانی که متن تولید میکند نهفته است . (لوی ۲۰۰۰ به نقل از نلوندروف) لس امروزه تحلیل متن كيفى به صورت رایجی در حوزه های مختلف از جمله روان شناسی . جامعه شناسی : و مدیریت و سایر رشته ها به کار میرود. در تحليل متن محتواى منتی + زبان بعنوان یکک منبع جمع آوری داده ها در نظر كرفته مى شود له بعنوان يكك موضوع مورد بررسى جم

صفحه 83:

صفحه 84:
تحلیل متن کمی

صفحه 85:
مقایسه ی تحلیل متن کمی و ‎PS‏ مقایسه ی تحلیل متن کمی و کیفی به درک روشنی از روش های تحلیل متن کمی و کیفی منجر می شود.در مجموع میتوان تحلیل متن کیفی و کمی را با توجه به چهار مورد زیر خلاصه کرد: ۱ - تحلیل متن کمی به صورت گسترده ای برای شمارش عناصر آشکار در متن به کار می رود در حالی که تحلیل متن کیفی به منظور کشف معانی اساسی نهفته در متن گسترش افته

صفحه 86:
۲ - تحلیل متن کمی قیاسی است و قصد دارد فزضیه ها را بررسی ‎BS‏ ‏يا به سوالهايى كه از نظریه ها یا پژوهش های تجربی استخراج شده اند پاسخ دهد .در مقابل تحلیل متن کیفی عمدتا استقرایی است و موضوعات و مضامین را در درون زمینه و بافت آنها بررسی میکند و به خوبی از آنها نتیجه می گيرد. ۳ - تحلیل محتوای کمی مستلزم انتخاب داده ها با استفاده از نمونه گیری تصادفی است به گونه ای که اعتبار استنباط های آماری تضمین شود .در مقابل تحلیل متن کیفی نمونه ها ی متنی معمولا به صورت هدفمند از متونی انتخاب می شود که برای پاسخ دادن به سوال های پژوهش مناسب هستند.

صفحه 87:
۴ - محصولات دو رویکردکمی و کیفی متفاوت هستند رویکرد کمی را تولید می کند که می توانندبا استفاده از تحلیل شوند .در مقابل رویکرد کیفی معمولا را تولید می کند که معمولا همراه با عبارات و شرکت کننده هستند . این نوع شناسی ها نحوه نگرش افراد را به دنیای اجتماعی . مشخص می سارت

صفحه 88:
باردن» لررنس۱۳۷۴۱): تحلبل محتوا: ترجمه ملیحه آشتبانی و محمد یمتی دوزی سر خابی؛ تهران, انتشارات رایف: دائیل و دیگران(۱۳۸۱): تحلیل پیام های رساله ای؛ ترجمه مهدخت بروجردی علوی» تهران: نشر روش ‎ond‏ فرامرز 0159/7 وسايل ارتياط جمعى و تغير ارزشهاى اجماعى: خهران: كناب فرا ‏مولستی؛ :1۱۳۷۳۱۴ تحلیل محتوا در علوم اجتناعی و الساتن؛ تزجمه تادر تالاز زاده اميرىء تهران: انتشاراث دانشگاه علامه طبطبایی ‏ف رکلاف» ورمن:۱۳۷۹: تخلیل انتقادی گفتمان: ترجمه پیران و دیگران» نهران: م رکز مطالعات و تحقیقات رسائه ها ‏© میر فخرایی» تا ۱۳۸۳, فرابند تحلیل گفدمان. تهران: مر کز مطالعاث و ت ‎ve ‎

صفحه 89:
وان دایک: عون (۱۳۸۲). مطالمائی در تحلیل گفتمان: از دستور تن تا گفنمان کاوی اتفادی. گروه مت ‎whee‏ ‏تهران؛ مر کز مطالعات و نحقیقات رسانه ها ‎IE A)‏ نورمن ۱۳۷۹۰) تحلیل النقادی گفتمان ترجمه فاطمه شایسته پبرانه شعبان علی بهرامپوره رضا ذوقدرا مقدم رامين کریسیان: پیروز ایزدی؛ محموه لبسنانی؛ محمد جواه غلامرضاً کاشی؛ تهران: مر کز مطالعات و تحتیفات رسانهها فریدر یکده تحلیل پیام‌های رسانه ای (کاربرد تحلیل محنوای کمی در از ترجمه مهلدخت بر و جردی ‎Wor ss‏ ‎ ‎ ‏محمود طالنی: روش تمیق نظریی» مي‌ه- ۶ باقر ساز و خائى : زوش نهاى تحقيق در علوم اجتداغن» ج ۲؛ ص ۲۹۰-۱۸۶ ‏© ارل ببی+ روش تحقیق در علوم اجنماعی- ج ۰۲ هی ۱۴-۶9۳ ساروخالی باقرد روش‌های تحفیق در علوم اجتماعی؛ ج ۲: ص ‎SN‏

صفحه 90:
1 ‎an‏ آرزومندم تا رت

رایگان