سایرتحقیق و پژوهش

تحلیل مضمون

20 صفحه
2623 بازدید
18 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
تحلیل مصمون دون صلا تحقیقات کیفی 1 * تحليل مضمون ۸۸۱۵۷5۱5 ۲۲۱20۱۸۲16 شیوه ای در روش پژوهش کیفی است که بر شناسایی: تجلیل و تفسیر الگوی:معاتی داده‌های کیفی تمرکز دارد. * مضمون يا یم ۲۳۱۶۱۸۶ عنصر کلیدی در این روش است. مضمون ها پر ارزش ترین واحدهایی هستند که در تجزیه و تحلیل محتوا باید مدنظر قرار گیرند و منظور از مضامین معنای خاصی ‎١ 01‏ 5:1 لديا جملهيا پاراگراف مستفاد می شود این مضمون ها فسای سا ۲ مش اشفا نمی کننم چون یک جعله ممکن اسب جند مضمون داشته بان وبا ۳ كناك تن ممکن است فنا مضمورة داشته باشد. این روش نیز مانند سایر ‎oO‏ روش‌های دابا , کیث,, در مدیریت علوم اجتماعی رشد چشمگیری داشته است. a ‏2ع‎ of ‏ل‎

صفحه 3:
‎ee‏ مت ‎۳ J ‏* تحلیل مضمون گاهی با تحلیل محتوا نیز اشتباه گرفته می‌شود و یکی از روش های ساده و کارآمد در روش تحتبق, کشی, است. در واقع, تحلیل مضمون, اولین روش تحلیل کیفی است که پژوهشگران باید یاد بگیرند. ‏* این روش, مهارت های اساسی مورد نیاز برای بسیاری از تحلیل های کیفی را فراهم ‎Wo‏ کند. تحلیل مضمون, یکی از مهارت های عام و مشترک در تحلیل های کیفی اينف 7 كر ليل تناراته روشى خاض بلكه ايزارى ماسنا ۱۳۰۹۱ مختلف, معرقی می کند. برخی نیز كدكذارى مضامين را فرايند ييش نياز تحليل هاى اصلی و رایچ کیفی, معرفی می کنند تا روشی منحصربه فرد و خاص.. اما به عقيده براون و کلارک, تحلیل مضمون را باید روش ویژه ای در نظر گرفت که یکی از مزایای آن انعطاف پذیری است. ‎ ‏3 2 مب ۲

صفحه 4:
Cac 9 * تحلیل مضمون, روشی برای شناخت. تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده های کیفی است. این زوس نرایندی برای تحلیل داده های ‎waite‏ انست و داده های پراکنده وستی اب دای هایی غنی و تفصیلی تبدیل می کند. تحلیل مضمون, صرفاً روش کیفی خاصی نیست بلکه فرایندی است که می تواند در اکثر روش های کیفی به کار رود

صفحه 5:
4 ZZ, Y 7 : = © - ‏مه طور کلی» تحلیل مصمویل؛‎ “A ] 5 1 ۳۹ ۰ Siw cul uswg): ‏دیدن متن‎ * ‏برداشت و درک مناسب از اطلاعات ظاهراً نامرتبط‎ * ‏تحلیل اطلاعات کیفی‎ * ‏مشاهده نظاممند شخص, تعامل, گروه, موقعیت, سازمان و یا فرهنگ‎ * ‏تبدیل داده های کیفی به داده های کمی‎ * a ~_ > ‏جه سس‎ Se)

صفحه 6:
* تحلیل مضمون: یکی از روش:های رایج کیفی است که:پژوهشگران زشته های اا۳ روان شناسی, جامعه شتاسی, مردم شناسی, تاريخ, هنر, علوم سیاسی, علوم اجتیاعن, اقتصاد رياضيات: فيزيى» شيمى: زیست شناسی و پزشکی ار آن .۰ کرده اند.

صفحه 7:
= 7 - - * يكن ار تحت هاى اساسى تحليل:مضمون :اين است .كه مصمون جيست؟ * و چرا و چگونه در داده ها شناخته می شود؟ ۲۱۳۱۳۳ ‏در آين بخش,به لین سوالات پاسخ داده می:شود؛ از اين رو نخست مسیو‎ ٠ ‏معرفی و سپس به برخی روش های شناخت مضمون در میان داده های متنی اشاره می‎ شود.

صفحه 8:
* قبل از پرداختن به اتواع مضمون و:زوش شتاخت ‎sol‏ باید درک درستی از معتی « ۰۰۰ ۳ ۲۴ داشته باشیم. در ادبیات روش شناسی, چندان به معني این مفهوم پرداخته نشده است و عالباً ار آن به مثابه الگویی که مبین نکته جالبی درباره مصنوع تجقیی است و ]| 097 شغور متعارف شناحته می‌تشود: یاد شذه انست. مضمون پا تم. مبین اطاا ۱۳۲ داده‌ها و سا تحقیق است وتا حدی: متی و سفهوم الگوی یوجود در مجموی | از داد ها ‎Ih‏ ‏سان هیا مشكون. الكويى الست که در داده‌ها یافت می‌شود و جدافل لله ۳۹ سار تایه مشاهدات و حداكثر به تغسیر جتبه‌هایی از پدنده می‌پزدازد. بصن ملشمون. ویزگی تکزاری وطتهاازری در مت است که ب» نظر پژوهشگر نضان ده دزک لجربه خاصی در رابطه با سول تحقیق است, ۲ ‏مب‎ 2 vy

صفحه 9:
‎YS‏ مت 3 روش زر تحلیل مضمون و شناخت مضامین؟ ‏أ ‏ل#ساحت مصمون, یکی از مهم ترین ,و خساس ترین کارها در تحقیقات کیفی است وبه 4 ۲۳ قلب تحلیل مضمون است. شعور متعارف, ارزش های پژوهشگر, جهت گیری ها و سوالات تحقیق و تجربه پژوهشگر درباره موضوع. در نحوه شناخت. مضامین, تأثیر می گذارد. ‏۰ از آنجا که تجلیل مضمون, تحلیلی کیفی است, پاسخ روشن و سریعی برای این وجود ندارد که مقدار داده های مناسب و مورد نیاز -که دلالت بر وجود مضمون یا اطلاق آن کند- چقدر است. ار مس زلروما به مفیارهای کمي بستگی ندارد؛ بلکه به این بستگی دار كه قزر © ‏نکته مهمی درباره سوالات تحقیق می پردازد.

صفحه 10:
‎Vel -‏ شناخت مضمون هرگز به معنی صرفاً یافتن نکته جالبی در داده ها نیست, بلکه مستلزم آن است که پژوهشگر مشخص کند در داده ها باید دنبال چه چیزی باشد؟ از چه چیزهایی باید صرف نظر و چگونه باید داده ها را تحلیل و تفسیر کند؟ ‏* ثانیءواه « مضمون » به طور ضمنی و تا حدی» مبین « تکرار »است؛لذا مسئله ای را که صرفاً یکبار در متن, داده ها ظاهر شود نمی توان « مضمون » به حساب آورد مگر آنکه نقش برجسته و مهمی در تجلیل نهایی داده ها داشته باشد.به طور معمول, تکرار به معنی مشاهده و ظاهر شدن در دو يا چند مورد در متن است.

صفحه 11:
۳۳۰ ‏مصعون ها باید از یکدیگز متمایر باشد..با وجود اینکه هم پوشانی‎ ilies ‏مضامین تا حدودی اجتناب ناپذیر است اما اگر مرز کاملاً مشخص و تعریف شده‎ ‏ای میان مضامین مختلف وجود نداشته باشد نمی توان درک درستی از تحلیل ها‎ ‏و تفسیرها عرضه کرد.‎ ‎٠‏ بطور کلی روش‌های مختلفی برای شناخت مضامین وجود دارد. در شکل فوق روش‌های مناسبی جهت شناخت و کشف مضامین در متن‌پژوهی از دیدگاه ریان و برنارد ارائه شده است. البته پژوهشگر باید تا حدودی منعطف باشد زیرا تبعیت ‎OC‏ صرف از قواعد در شناخت مضامين, کاربردی ندارد. ‎YS ‎a ‏2ع‎ of ‏ل‎

صفحه 12:
اروش شناخت ‎as‏ نحوه کاربرد مضمون © توجه به كلمات تكرارى * شتاخت کلمات و عبارات مترادف و ‎GIS‏ ‏كا ی 2 م © توجه به كلمات مكتون © شناخت امطلاحات و عبارات ظامراً أشنا که * توجه به كلمات كليدى » شاخمت وازههاى كليدى و مصاديق آنها * مقایسه و حم‌سنجی * شناخت شبامت‌ها و تفاوت‌های موجود. موشکافی و دقت ‏ * کاوش موضوعات مهم © شناخت موضوعات برجسته و مهم نظری رنه جست‌وجوی اطلاعات * شناخت ساللی که بدبهی فرض شده یا بدا اشاره مفقود نشده است * پررس استمارمها © شناخت استعارمهاء تشبيهات و كتايدها © توجه به تغييرات مثن * شناخت نفییرات محصوس در موضوع با لحن بان * کف ‎bel‏ * شتاخت واژه‌های مین رابطه علی یا شرطی و *استفاده از مازیک با خودکار با رنگ‌های متفاوت جهت برجسته کردن قسمت‌های مورد نظر * شتاخت بخش‌هایی از متن که برجسته نشده و یا زیر ‎weir‏ در کنار هم و عرتب کردن مجدد متن ‎ ‎eo‏ شکل - روش تحلیل مضعون و شناخت مضامین ‎١ 2 73‏ 2 — ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
‎Jol po ©‏ تحلیل مضمون مت ‏* آشنا شدن با داده ها : هنگام شروع تحلیل مضمون. ممکن است خود پژوهشگر داده ها را جمع کند پا این که داده های تحقیق در اختیار او قرار گیرد. اگر خود پژوهشگر داده ها را (از طریق رسانه ها و منابع مختلف) جمع کند, به هنگام تحلیل, ان دائش و "ی تتلیلی اولیه برخوردار خواهد بود. اما مهم این است که پژوهشگر به گونه ای در داده ها غرق شود که با عمق و غنای محتوای آن ها کاملاً آشنا شود. ‏۰ ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری : گام دوم. زمانی آغاز می شود که پژوهشگر, “داده ها را مطالعه كرده و با آن ها آشنا شده باشد. همچنین, فهرستى اوليه از ايده ‎ey‏ هاى موجود در داده ها و نكات جالب آن هاء تهيه كرده باشد؛ لذا اين گام. مستلزم ‏ایجاد کدهای اولیه از داده هاست. ن ‎٠‏ ناد کدهای وله از اه هب

صفحه 14:
4 ۰ 7ب نا ‎٠‏ جست وجو و شناخت مضامين : كام سوم, وقتى شروع مى شود كه همه داده هاء كدكذارى اوليه و كردآورى شده باشد و فهرستى طولانى از كدهاى مختلف در مجموعه داده هاء شناخته شده باشد. ‏* در لین گام که به تحلیل در سطحی کلان تر از کدها تمرکز دارد کدهای معناه ۰ ۱۳ مضامین مرتب می شود و همه داده های کدگذاشته مرتبط با هر یک از مصامیر! ۳۲ گردآوری می شود. اساساً در اين مرحله, کدها تجزیه و تحلیل می شود و به نحوه ترکیب و ‎LMS gual‏ مختلف جهت تشکیل مضمون پایه, توجه می,شود. ‏* در اين مرحله می توان از شکل, نمودار, جدول, نقشه های ذهنی و یا نوشتن نام هر کد همراه با توضیح خلاصه ای از آن بر روی کاغذی جداگانه و قرار دادن آن در ستون مضمون 21 ! براق دريب كردن كدهاى مكلك در فالبيككا مين بوره كرفت

صفحه 15:
‎ee‏ كه ‎۳ 2 ‏لا ‎٠‏ ترسيم شبكه مضامين : كام جهارم وقتى شروع مى شود كه يزوهشكرء مجموعه اى از مضامين را پيشنهاد و بخواهد آن ها را لاش کند. مضامین. شناخته, منبع اصلی تشکیل شبکه های وشامین است. طن این گام. مشخص خواهد. شند که برخی؛ مضامین پیشتها ۳۳| مضمون نیستند . ‏* (مثلاً اگر داده های کافی وجود نداشته باشد و یا داده های آن, خیلی متنوع باشد), برخی مضامین با همديكر له شانی دازد (مثلا اگر دو مضمون جداء یک معنی و مفهوم داشته ات و با 9 1 !كل دهند) و ممکن است .لازم باشد ساير مضامين به ما 5014970 51 کیک شود

صفحه 16:
‎ee‏ كه ‎۳ 2 ‏لا 71 ‏۰ تحليل شبكه مضامين : گام پنجم وقتی شروع می شود که پژوهشگر به شبکه مضامین رضایت 7 بخشی رسیده باشد. در اين حالت, می تواند مضامین پيشنهادشده جهت تحلیل داده ها را تعریف و تعدیل, و داده ها را بر اساس آن ها تحلیل کند. در اين گام» شبکه های مضامین رسم شده, بررسی و تجزیه و تحلیل می شود. ‏* همان طور که قبلاً نیز اشاره شد, شبکه های مضامین, ابزاری برای تحلیل هستند, نه خود تحلیل. ‏۰ این شبکه ها به پژوهشگر کمک می کند تا به درک عمیق تری از معانی متون برسد و بتواند مضامین به دست آمده را تشریح کند و الگوهای آن ها را بشناسد. ‏* پس از ایجاد شبکه های مضامین, پژوهشگر باید مجدداً بهمتن اصلی, مراجعه و آن را به کمک این شبکه ها تفسیر کند . ‎3 ‎YS ‏بت‎ 4 J

صفحه 17:
۰ تدوین گزارش : گام ششم, وقتی آغاز می شود که مجموعه کاملی از مضامین نهایی, فراهم شده باشد. در اين مرحله, تحلیل و تدوین گزارش نهايي تحقیق, صورت می گیرد. * هدف از توشتن تحلیل مصمون لين.است:که حکلیت کامل وپیچیده؛موجود در داد ۵ ۳۳۰۲ ای بیان شود که خوانده دربازه اعتبار و صلاحیت تخلیل پژوهنتگر. متقاعة بزل ! * مهم این است که تحلیل, حکایت مختصر و منسجم و منطقی و غیرتکراری و جالب برآمده از ‎nels‏ لك ستضامین. عرصه کند. گزارش, باید شواهد کافی و مار کی نا فزاهم کند و داده های کافی یرای هر مضمون, عرصه شود

صفحه 18:
‎ee‏ مت ‎J 32 5‏ جمع بندی بحث تحلیل مضمون - ‏رشد سریع تحقیقات کیفی در سال های اخیر, منجر به برداشتن گامی مثبت در جهت درک عمیق تر از پدیده های اجتماعی و پویایی آن ها شده است. با این حال, هنوز ابزارهای مناسبی برای تحلیل داده های کیفی, به اندازه کافی, وجود ندارد. ‏۶ در حالی که به مسائل مربوط به چرایی, چگونگی و زمان, به کارگیری روش های کیفی, توجه ویژه ‎eee rel‏ تجوه تحلیل داده های متنی که پزوهشگران کیفی در مر بای ۱۳ داده عرضه م یکنند کمتر توجه شده است. ‏+ این موضوع, یکی از مشکلات پژوهشگران خصوصاً پژوهشگران علوم اجتماعی است که از روش ‎sla ~‏ کیفی استفاده می کنند. ‏لبا ‎J‏ 4 با ب

صفحه 19:
* یکی از روش های کارامد تحقیقات کیفی,. تحلیل مضمون است که هم اکنون به عنوان روش تحلیل, تجلیل و تعریف چندانی از آن نمی شود؛ چرا که این روش کمتر معرفی, ولی بیشتر استفاده شده است. * این بدان معنی است که تحلیل مضمون ظاهرآً روشی است که هر کسی به آسانی و بدون داشتن دانش يا مهارت خاص (که برای تحقیقات پیچیده تر و تحسین شده تر مانند نظریه داده بنیاد و تحلیل گفتمان لازم است) از آن استفاده می کند.

صفحه 20:

39,000 تومان