صفحه 1:
apo
Bp) سر تا Ss
و ۲
. مییندسی ترافیک شهری
عنوان
00
ete Sores 0
iS
روح اله کاظمی
Sheeley 1۹ ین
صفحه 2:
1 روش کار و نتایچ
* نتیجه گیری
پيشنهادها
صفحه 3:
ea aera ie Ley ی ی
اشد. كه اين جوامع را به سوی مدیریت درست انرژی را ابی مي نماید- از افزايش جمعیت و نیاز
مردمبرایاستفاد*آ وسایل حمل وفل وجود یک سیستم حمل ول کمومی سطمتن,بارا تعيزل از نظر سوختت
مصرقى). سريع. اقتصادى و با كمترين آثر مخرب زيست محيطى ضرورى به نظر می رسد.
دف : هدف از پژوهش حاضر ارایه کاربرد های فرایند" تحلیل هزینه - فایده" در مورد انتخاب سيستم هاى حمل
ونقل عمومی درون شهری است. شناخت منافع اجتماعی و اقتصادی مترو که بر سلامت و محیط زیست انسانی
تاثير مى گذارد و مقایسه منافع ناشی ازاجراى اين سيستم با هزينه اين انتخاب. محور اصلی این پژوهش می باشد.
اهمیت بحث : ارزش و اهمیت این پژوهش زمانی روشن تر می شود که به هزینه های اجتماعی حمل ونقل و کمیابی
انرژی در سطح جهان و ایران نگاه معنی داری اندخته شود.
فرضیه های اصلی پژوهش
خطوط مترو در حال حاضر مقدار قابل توجهی صرفه جوئی در مصرف سوخت فسیلی ایجاد می کند.
با گسترش خطوط مترو پتانسیل قابل توجهی در صرفه جوئی سوخت ایجاد می شود.
seat به طرجهای در دست بررسی حمل وتقل ریلی(منرو) در تهران از نظر نسبت فایده به هزینه قابلیت گسنرش
را دآرا می باشد.
گسترش مترو توانائی کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از حمل ونقل را دارد
صفحه 4:
هزينه هاى ناشى از مصرف سوخت در حمل ونقل درون
شهرى (مستقيم و اجتماعى) جه جيز
مقدار صرفه جوئی حمل ونقل ریلی(مت
سوخت نسبت به دیگر وسایل حمل و
استفاده از مترو توسط هر فرد به چه میزان در کاهش مصرف
سوخت موّثر است؟
آثار اقتصادی دیگر مترو چیست؟
سیستم حمل ونقل ریلی(مترو) در مقایسه با سیستم های
حمل ونقل عمومی دیگر چگونه است؟
استفاده و گسترش خطوط مترو در بلند مدت در راستای
استراتژی توسعه پایدار توجیه پذیر است؟
و در کاهش مصرف
چقدر است؟
صفحه 5:
هزينه هاى ناشى از قيمت مصرف سوخت بر جامعه
3
4
یمت بنزین در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین
همسايه ما تركيه حدود
ا لا ا لد
|
در سال 81١ روزانه ١١ ميليون ليتر بنزين در شهر تهران مصرف
شده كه با احتساب قيمت هر ليتر بنزين ٠٠١ ؟ريال (بدون
سوبسید ) در حدود ۲۰۰۰ (مبلبارد ربال در سال هزینه این مقدار
۱
تا
ا ا 0
Qe
[ieee een geno)
صفحه 6:
هزينه های دولت
* ۶۵ میلیارد ربال بارانه برای مصرف روزانه بنزین در کشور
ازانتتوى_دولت برداخت مى شود كه سالانه بالغ بر 8
ميليارد دلاريارانه بنزين مى باشد. اين رقم حدود ١١ برابر
کل بودجه حمل ونقل ریلی کشور می باشد.
ce] is ۱
۲۳ ,به بک میلبارد و سبصد مبلیون دلار معادل ۱۱هزار و
۰ ميليارد ريال در سال برای کشور که در حدود ۲۳۳۰
ميليارد آن مربوط به تبهران استء برسىامنيع :سازمان بهينه
ل
صفحه 7:
هزینه های ناشی از اتلاف بنزین در ترافیک
۲ شر رح لس اد سس دصر
De eNO oe OD eee CMe eee)
درصد از بنزين مصرفى خودرو هاى 4١ مى رود. حدود
نهران در ترافیک سنکین معابر عمومی هدر می رود.
ا ا ید S by
علت نداشتن ترافیک روان در شهر تبهران مصرف می
) شود. با احتساب قيمت هر ليتر بنزين (بدن سوبسيد
3 ل
در سال به علت اتلاف بنزین در ترافیک از منابع ملی و
شهروندان در شهر تهران هزبنه می شود.
صفحه 8:
3
Sei فيارقاق وارد بر ee شهروندان تهرانى ناشى
از آلودگی هوای آن در سه بخش علائم وشکابات(سمیتومها)
Pee Doe SC Deer a eee poe Beet Reed
آلودکی هوای تهران بزرک به ازای افزابش هرواحد آلابنده
بصورت روزانه برآورد شده است. کل خسارتهای سالانه باتوجه به
بايين اوردن الاينده ها به كونه اى كه حداكثر در /١ از روزهاى
سال سطح 0
۵ ربال در در حدود ۵۲۱۰مبلبارد ربال در سال
0
بديهى است اين رقم حد يابين با حداقلى است كه براى اثرات
وارد بر سلامتی آلودکی هأی تهران بزرگ در این تحقیق آورده
شده است. جنانجه اثرات غير مستقيم واثرات مزمن وطولانی
مدت را نيز بتوان به اين رقم افزود .كل خسار تهاى وارده به مراتب
Bergen |e spears)
Aiseele رز
صفحه 9:
تحلیل هزینه - فایده
aro es ا ل ا
يك متروى تهران يزداخته خواهد شد تا بررسى كردد ادامه كار و
كسترش خطوط مترو از نظر اقتصادى قابل توجيه مى باشد يا
تفر آیند انجام یک تحلیل هزینه - فایده شامل مراحل زر است
مرحله اول: تعريف اهداف. حوزه يروزه و طول عمر
مرحله دوم: تعيين منافع و هزينه هاى يروزه
مرحله سوم: ارزشكذارى منافع و هزينه هاى يروزه
مرحله چببارم: محاسبه جربانهای نقدی تنزیل شده
مرحله ينجم: اظهار نظر نهايى
صفحه 10:
مرحله اول: تعریف اهداف. حوزه پروژه و طول عمر پروژه
۲ هر پروژه ای باید یک هدف (با اهداف) داشته که واضح و
بدون ابهام باشد.
ی
تهران. اهداف پروژه بهبود ترافیک شهر تهران. کاهش
ae ene pene eae ET 9
افزايش مطلوبیت سفر از طریق بهبود شاخص های کیفی
رت سر را
صفحه 11:
مرحله دوم :نشخيص هزينه ها و منافع يروزه احداث يى خط مترو
520
ا 5
هزینه های سرمایه گذاری و هزینه
های اجرا و نگهداری است.
e 7 و سرت
يستكاههاء تونل. پست
TL Ne or es
neice 709
اسك
eee ا لت
دستمزدها و حقوقء تعمير و
0000
آن
۱
رت
منافع
oe 0 0
هواى شيرء مصرق سوخة؛ ترافيى
ee ا ا ah
ners er) ۱
ent oa ل es Cee
خواهد كرد. بنابراين مناقع اقتصادى
حاصل از اين يروره را مى توان به
oe pyran ceo 000
ی اقتصادى اوليه عبار تند از :
۶ صرفه جوئی در مصرف سوخت
صرفه جوثى در زمان سفر
صرفه جوئی در هزینه های خسارت
ناشی از آلودگی هو
صرفه جوتی هزینه های ناشی از
اس
شخصى
صفحه 12:
مرحله سوم: ارزشكذارى هزينه ها و منافع
۴ پس از مشخص شدن هزینه ها و منافعء باید به منظور
Bee re Core alter] ل
1 gn eee ye Catone oe) per ge eee
Sel ee oe ie ee CoC ee Ue)
SNe eae Pewee UD ا
صفحه 13:
Ree ie ۳ 00 5
ee Sh ney) ل ا ۱3
ف سوخت
به منظور بررسی آماری و مقایسه مترو با دیگر وسایل حمل ونقل از نظر کاهش مصرف
Eien yl eee) fore yar ۱
تقلیه در جابجایی مسافران مترو بدست می آمد.
DO Pee ee ee ete Fee Overy Fl Or pe RO SOIT [pe yorecon] SCOT)
ب a ae ae رو Sel ee
pore
ا ا |
ا ال لا ل
به جند دليل خط يك متروى تهران جهت اين بررسى آمارى انتخاب گردید :
Tag) ا ا ل ل ا 0
از نظو مكلتى شامل. نقاط بالاى شهر. نقاط مركز شهرء نقاط جنوب شهر را كه از نظو
eer) ا 1۱01
We oe ange) ل 2 ل ل reenter coe) Re
PPS RON S| PR eons DPR porary Freep ral Pv come] |
Re te eee CE red
صفحه 14:
Aa Tl gia sao a oe Dee oa
صفحه 15:
از مجموع ٠.
فرمعادل 18. : بيا
صفحه 16:
محاسبه كاهش مصرف سوخت در سال ١١/1
مجموع كل صرفه جویی صرفه جویی صرفه جوبی
مسافر جابجا به ازاء جابجایی به ازاء جابجایی کل در مصرف
اشده در شال هر مسافر در هر مسافر در
Gyan (| 3 | مصرف كازونيل
التو اليتر 20
خط یک ./309 ./0206 951/685/3
517/488/1 5
15
re
کل متروی ./309 ./0206
915/404/ 731/073/6
تهران ۰
846/830/2
13
صفحه 17:
محاسبه ارزش سوخت صرفه جویی شده در سفر با خط یک
ارزش ریالی صرفه
سوخت ۱ سال ۱۳۸۲(لیتر) | لیتر (ریال) جوین. |
| بنزین وو/وووهو9و 2700 /700/067/352
ا 96
گازوئیل 0055/66/2 2700 /100/470/423
6
صفحه 18:
۱ ۳۸۸1 ولم SO CO “ce میزان هزینه هدنیالآ ۴
خسارت(هزار ریال بر تن) | | سوخت
as 0
co | 0 ال ۳
| 502 4600 ۱ بنزين 0 5/1 ~ 3/1
Nox | = 4800 | گزونیل 2/7 8/1 27 2/13
34400 PM1 |
0
يك متروى تهران در هزينه خسارت فاكتورهاى انت
فسيلى 87121/577/798* ريال محاسبه كرديد.
صفحه 19:
ااه صرفه جوبی 4 و لوازم 56
تعداد قيمت مصرف استهلاک صرفه جويى در )|
خودرو متوسط هر لوازم یدکی خودرودر مصرفلوازم استهلاک |
شخ خودرو درسال هر سال یدکی (بیلق |
(ربال)
٩ 00026
صفحه 20:
Fe ISL SIS SS aera)
سفر بهينه در يك مسير با زمان سفر واقعى در همان
با وقت تلف شده افراد است.
افراد مایلند از تعداد سفرهایشان بکاهند و با زمان آنها را به حداقل
ey كاهش دهند.
" ابن مسئله بك امر ارزشمند براى كل اجتماع استء از ابن نظر كه افراد
به هر نحوی با کاهش زمان سفر خود قابلیت تولید بیشتری پیدا می
کنند.(شاهی.جلیل . بهار ۸۲)
AE TSE توا لو ور از رز
eB pee pea pt rere eye el ET)
canes 1 او وان
rer 7 ee Prec rer ee Se eden ce
مطلوب ارائه می دهد.
روش تولید- محور بر این فرض اساسی قرار دارد که انسان مهمترین
عامل مؤثر در توليد كالا است. اين روش بيان مى كند كاهش زمان سفر
ere رت a pea ese wrong (es) OAL
در یک کشور می شود.
صفحه 21:
DAE SSN AS GIA DEM pie) IS)! Sy)
شهرى تهران
ا BS) ee eS OS Ts ene Se
هران با درامدشان مبناى محاسبه قرار گرفت. با استفاده از اطلاعات
ene ار RR متوسط هزينه هاى خالص سالانه يك
Ome Leo re pe mn) el لان eS کم ناما هه
ean reer Syn ones ae naire errr ey 0
2 ۰ بربال بوده است. با فرض مساوی بودن درامد و هزینه های
euros my Ye اا ل رن
ep eat) ا Beep pege
۴ لذا ارزش زمان سفر بر اساس سناریوی چهارم ۸۳۸۱ ریال در هر
ساعت محاسبه گردبد.
- در آمد سالیانه سرانه
re ee peer een eer) eng CMe re رم
صفحه 22:
محاسبه زارت وقت صرفه جوئی شده برای مسافران مترو
1 71 I ۲ I
۲
| تعداد مسافر جابجا صرفه جویی در ارزش هر ارزش کل زمان صرفه |
| شده در سال زمان سفر برای دقیقه صرفه جویی شده ۱
war | هر مسافر جویی )42
(دقیقه) (ییدق
517/488/11 40 140 200/695/735/64
5/
5
صفحه 23:
Oe وب 00 تهران
ارزش (ریال)
( 1
B/1
000/000/129/14 ساخت و نصب تجهیزات
۳ 2
رولینگ استاک(قطار) 6/95 eee
کل هزینه های احداث خط یک 000/000/825/21
1/2
تجهیزات و قطار ها ۴۰۰/۱۰۲/۷۳۷/۴۳ ربال بدست آمد.
صفحه 24:
هزینه های جاری خط یک متروی تهران در سال ۱۳۸۳
هزینه ها 101 (ریال)
|
| هزینه های حقوق و دستمزد بهره برداری رز( رز 2
ا هزینه های عملیاتی AL) 5/5 387/52
ا 1
2
کل هزینه های جاری خط یک Z00/505/598))
22
صفحه 25:
تشم مس ی نقدى ترس شلد
ایس 1۵ 20/30/2017 10/1/0113
ب
ديصد 15 2/۸ 20 7١ 7 289 مراد
صفحه 26:
1 bere
و ا ل ل ل
و مقايسه با هزينه هاى 1١87 وجود خط يك متروى تهران در سال
ساليانه شده اين خط در سال 1587 بر اساس سه نرخ بهره مطرح
Ded اد در سر(
۱
سال ۱۳۸۲ بوده است.لازم به ذکر است با در نظر گرفتن کمترین نرخ
1
ل ا ا ل ا
7 ۱
ene re eae e Taree م
كرديد كه در تمام مفروضات كرفته شده نسبت فايده به هزينه بيش از
يك مى باشد و اين توجيه يذير بودن اقتصادى كسترش ابن سيستم را
نشان مى دهد.
صفحه 27:
en ۳ 4 ی تا
کران است. بکی از کرانترین سبستم ها
شهرى در دنيا
؟ لل ا ا ار ل
eC Cas hme ل ل
Og
ES pe sea ee Oe ES CL SD ere ar eter i
. هميليارد ريال در سال 1٠١ هوا
۳( آلودكى محيط زيست را سبب شده. تهران يكى از آلوده ee
شهرهای بزرگ جهان است.
صفحه 28:
5 9 NS
Os pepe iy Jar oF us 59
ا و بر are
به عنوان بخش اساسی و مهم-توسعه پابدار مورد ناگ
گرفته استبه لین مفهوم که حمل ونقل همکانی کلا۰3 ۱
سازگاری بر محیط زیست دارای توجیه قوی اجتماعی و
a ee) ۱۳
صفحه 29:
: rs
7 ور ار لیر تحص بر
ذاد كه سيم مترو 3ر كافش رس
در مصرف کازوئیل ees بود.
؟ علاوه بر آن بر اساس محاسبه ل 0
انتشار ابن سوخت صرفه جوتى شده در سال رح
ا ا ا ل ا زا
گردبد.
صفحه 30:
۳۳
رز ورد کید تا ۱90۳
سفر می باشد.
با توجه به تحلیل هزینه _ فایده انجام شده خط یک در سال ۸۳
بدست آمدن نسبت فایده به هزینه بزرگتر از یک .استفاده و گستر
خطوط مترو در بلند مدت در راستای استراتژی توسعه پابدار توجبه
on) ا ewer Bee Le
ee a Meera Ree ed Ra cored Deed Nae)
های نظافت ناشی از آلودگی هوا در این تحلیل در نظر گرفته نشده که
در صورت در نظر كرفتن ابن اثرات .نسبت فايده به هزينه بدست امده
صفحه 31:
Pea CHOCh ار
ل ORS SLY ا ل 1 د
توسط دانشكاه شريف براى شهر مشهد ايجان و كسترس
خطوط مترو سالیانه ۲۵ میلیون لبتر در مصرف بترو 207
گازوئیل صرفه جوئی خواهد داشت.همچنین در مطالعه
EU ere peng pee w cgeee pee cave] Ke ony eer eerge]e)|
aC Ree eNO ا Oe
peau aia) |
صفحه 32:
تس و eae PLD) سرت را
Ep
دست أورد.
صفحه 33:
يبمشنهاد ها
ا ا رت
ee cee korg) ا ا ل
هوا در مورد افراد عادى به سرعت بروز بيدا نكرده و در دراز
مدت آشکار می شود و به همین دلیل حساسیت چندانی را
eer RU Ie en Kp pote tne 0
انجام بكيرد تا حساسيت ها نسبت به معضل آلودكى هوا بالا
برود.
۲ با توجه به اینکه درصد کاهش مصرف سوخت فسیلی
رت رل رد سرد ره لت
پژوهش در حال حاضر کم می باشد لذا:
صفحه 34:
2 ا ا ee ie
و كسترش خطوط متروى تهران علاوه بر خطوط 597 از اولويت
و
سابر طرف های بالقوه دی نفع(کارفرمابان. صاحبان اراضی..) در
نظر گرفتبه نحوی امکان و انگیزه هلیی برای مشارکت لین افراد
در تأمین بخشی از اعتبارات مورد نباز فعالیت ها فراهم گردد.
صفحه 35:
تس
از توجه شما
)© 2
روح اله کاظمی