علوم مهندسی معماری و عمران

تحلیل و بررسی کاخ عالی قاپو (بررسی مقیاس کلان و خرد)

kakh-baghche-aali-ghaapo

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 28 اسلاید این پاور بیشتر شامل مدارک گرافیکی با نمایش ورودی ها و نام فضاها ، موقعیت و مسیر دسترسی به بنا،بناهای شاخص پیرامون ،نقشه ها، هندسه،دوره بندی بنا ،صفه ها و ایوان ها و ... میباشد و در ۲۸ اسلاید گرداوری شده است . امیدوارم برای دانشجویان مفید باشد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
700 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل و بررسی کاخ عالی قاپو (بررسی مقیاس کلان و خرد)”

تحلیل و بررسی کاخ عالی قاپو (بررسی مقیاس کلان و خرد)

اسلاید 1: کاخ عالی قاپونامایرانکشوراصفهاناستاناطلاعات اثراطلاعات اثرآلاقاپی،آل قاپینام های دیگرموزهکاربریدوره صفویدیرینگیدوره صفویدوره ساختاطلاعات ثبتیاطلاعات ثبتی104شماره ثبت15 دی1310تاریخ ثبت ملی

اسلاید 2: کاخ عالی قاپو اصفهان

اسلاید 3: کاخ عالی قاپو یکی از عجایب معماری عهد صفوی است که در حقیقت، این بنا به مثابه یک ورودی بزرگ و با شكوه، میدان نقش جهان را به مجموعه دولتخانه و عماراتی مانند ركیب ‌خانه*، جبه خانه*، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سرپوشیده، كاخ چهلستون و دیگر عمارات مرتبط می ‌كرده است.این کاخ كه در عهد صفویه به نام دولتخانه مباركه نقش جهان شهرت داشته، در این بنا بدلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه، از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف بعنوان اولین طبقه، در کل ۶ طبقه می باشد.* «رکيب خانه» اين عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و يراق آلات اصطبل دولتی بوده است.* «جبه خانه» اسلحه خانه ، قورخانه ، مخزن لشکر. درباره کاخ عالی قاپو اصفهان

اسلاید 4: تاریخچهساخت این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول، بین سالهای ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی، بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز شد. مراحل ساخت بنا نمای پشت کاخ عالی‌قاپواین کاخ طی ۵ مرحله ساخته شد و در زمان جانشینان شاه عباس اول به خصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ادامه و تکمیل یافت. حتی به دلیل وجود کتیبه‌ای به خط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی، تزئینات طبقه سوم اضافه یا مرمت شده‌است. در مرحلهٔ اول ساخت، بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخهای سلطنتی می‌باشد. در مرحلهٔ دوم لزوم گسترش بنا و اضافه نمودن طبقات فوقانی به دلیل گسترش پایتخت و افزایش جمعیت شهری و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومتی احساس گردید. بدین منظور طبقات سوم و چهارم و نیم طبقه پنجم اضافه گردیدند. در مرحلهٔ سوم ساختمان برجی شکل کاخ با اضافه نمودن آخرین طبقه (معروف به سالن موسیقی) تکمیل شد. درمرحله چهارم یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ اضافه شد و در مرحلهٔ پنجم به ایوان با فضا ایجاد شده در مرحله قبل ۱۸ ستون اضافه شد بعلاوه ایجاد پله‌های شاهی و ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایوان. استادکاران و معماران بناکتیبه یا سند مستندی مبنی بر عنوان نام معمار بنا در دست نیست ولی به احتمال زیاد معمار بنا یکی از استادان و معماران معروفی چون استاد علی اکبر اصفهانی یا استاد محمدرضا ابن استاد حسین بنای اصفهانی دو معمار مشهور مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف‌الله بوده‌است.

اسلاید 5: بررسی های کلان

اسلاید 6: موقعیت بنا در شهرمیدان نقش جهانایراناصفهانعالیقاپواین بنا درمیدان نقش جهان بین خیابان استانداردی در سمت شرق وخیابان نشاط در سمت غرب ضلع غربی میدان نقش جهان در یک سوم میدان به سمت lسجد شاه و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید