معماری و عمرانعلوم مهندسی

تحلیل و بررسی کاخ عالی قاپو (بررسی مقیاس کلان و خرد)

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۸ اسلاید این پاور بیشتر شامل مدارک گرافیکی با نمایش ورودی ها و نام فضاها ، موقعیت و مسیر دسترسی به بنا،بناهای شاخص پیرامون ،نقشه ها، هندسه،دوره بندی بنا ،صفه ها و ایوان ها و … میباشد و در ۲۸ اسلاید گرداوری شده است . امیدوارم برای دانشجویان مفید باشد.

adibkiavajihe75

صفحه 1:
نام کاخ عالی قاپو كشور ايران استان اصفهان اطلاعات آثر نام هاى ديكر | آلاقاپی,آل قاپی کاربری موزه دیرینگی دوره صفوی دوره ساخت دوره صفوی اطلاعات ثبتی شماره ثبت 104 تاريخ ثبت ملى | 13163 15 اعد ات 2 جنات on ۳7 رفك مج ۷

صفحه 2:
کاخ عالی قاپو اصفهان

صفحه 3:
درباره کاخ عالی قاپو اصفهان کاخ عالی قاپو یکی از عجایب معماری عهد صفوی است که در حقیقت. اين بنا به مثابه یک ورودی بزرگ و با شکوه, میدان نقش جهان را به مجموعه دولتخانه و عماراتی مانند رکیب خانه*. جبه خانه*. تالار تیموری, تالار طویله,تالار سریوشیده, کاخ چهلستون و دیگر عمارات مرتبط می کرده است. اين کاخ که در عهد صفویه به نام دولتخانه مبارکه نقش جهان شهرت داشته, در اين بنا بدلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه, از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف بعنوان اولین طبقه, در کل ۶ طیقه می باشد. * «رکیب خانه» این عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی بوده است. * «جبه خانه» اسلحه خانه , قورخانه , مخزن لشکر.

صفحه 4:
تاریخچه ساخت این بنا پس از انتقال پایتخت از فزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول. بین سالهای ‎٩۷۳‏ تا ‎٩۷۷‏ ‏خورشیدی, بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز شد مراحل ساخت نا نمای پشت کاخ عالی‌قاپو اين كاخ طی ۵ مرحله ساخته شد و در زمان جانشینان شاه عباس اول به خصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ادامه و تکمیل یافت. حتی به دلیل وجود کنیبه‌ای به خط نستعلیق در زمان شاه ,سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی, تزئینات طبقه سوم اضافه یا مرمت شده‌است در مرحلة اول ساخت. بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخهای سلطنتی می‌باشد. در مرحلة دوم لزوم گسترش بنا و اضافه نمودن طبقات فوقانی به دلیل گسترش پایتخت و افزایش جمعیت شهری و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومتی احساس گردید. بدین منظور طبقات سوم و چهارم و نیم طبقه پنجم اضافه گردیدند. در مرحلة سوم ساختمان برجی شکل کاخ با اضافه نمودن آخرین طبقه (معروف به سالن موسیقی) تکمیل شد. درمرحله چهارم یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ اضافه شد و در مرحلة بنجم به آيوان با فضا ايجاد شده در مرحله قبل ۱۸ ستون اضافه شد بعلاوه ایجاد پله‌های شاهی و ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایوان استادکاران و معماران بنا کتییه یا سند مستندی مبنی بر عنوان نام معمار بنا در دست نيست ولى به احتمال زياد معمار بنا یکی از اسنادان و معماران معروفی چون استاد علی اکبر اصفهانی یا استاد محمدرضا این استاد حسین بنای اصفهانی .دو معمار مشهور مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف‌الله بوده‌است

صفحه 5:
بررسی های کلان

صفحه 6:
موقعیت بنا در شهر ينا رانس ان ين ان زود خيايان نشاط در سمت غرب ضلع غربی میدان نقش جهان آر سجد شاه و روبروی مسجد شیع لطق‌الله واقع شدهاست!

صفحه 7:
بنا های شاخص بر 3 5

صفحه 8:
مسیر دسترسی به بنا (باتسوجه به نقشه زمان‌ساخب اكاخ عالى قايو ‎Andel‏ درواه دوات

صفحه 9:
مسیر دسترسی به بنا از میدان نقش جهان

صفحه 10:
بررسی های خرد

صفحه 11:
مکانی یابی کاخ در میدان نقش جهان

صفحه 12:
1 4 ۸ 4 + 2 x

صفحه 13:
هندسه کلی کاخ

صفحه 14:
نام فضاهای کاخ ورودی شاهی از میدن نقش جهان تاق طبابت ورودی دوم از خيابان استاندارى ایوان شاهی ۸ ۱ستون (تماشای مسابقات) اتاق های جانبی اطراغ تالار تاق پذیرایی با تزیینات و تقاشی دیواری اتاق پذیرایی از مهمنان شاه صدر خانه با پلان ‎٩‏ قسمتی کشیک خانه تالار صوت و موسیقی با فضاهای جانبی ‎gla oly!‏ جانبی اطراف تالار مطبخ ایوان دو سمت کشیک خانه طبقهاول و سوم محل زندگی شاه بوده امکان اشتباه در طبقه همکف این اسلاید وجود دارد چون بسیاری از فضاها مشخص نبودند

صفحه 15:
دوره بندی بنا مليع : كتاب سبك شناسي معمارى إيرائى بيني {= دوره شاه عباس اول ‎GD‏ دوزه شا باس دوم ‏تزیینات خارجی و تزیینات طبقه سوم و حوض مسی ایوان: دوره ی شاه سلیمان

صفحه 16:
درونكرا 01 ونكرايى و برونكرايى : برونكرا

صفحه 17:
نسبت فضاهای پرو خالی

صفحه 18:
1 تعداد صفه a 3

صفحه 19:
تعداد ایوان :۲+۳+۲+۱

صفحه 20:
جهت گیری بنا : شمال شرقی جنوب غربی

صفحه 21:
تعداد حياط : بدون حياط

صفحه 22:
جهت ورود به بنا هافر خر وی در گنه محل رفت ومد به ام از اطراف و خیبن پشتی بودهند. ورودیهای در عالى قابوء درب چهار خوض در ضلع شمالی ,درب شاهی مشرف بد دروازه شهر با دروازه دولت در عرب عمارت. درب حرم‌سرا و درب جه خانه با مطبخ هستتد

صفحه 23:
1 _ نسبت فضاى اصلى به كل 7 فضای اصلی :نسبت فضای اصلی به کل 1:3

صفحه 24:
تناسبات به کار رفته در پلان Miz Mon fa ليا

صفحه 25:
آفتا 5 3

صفحه 26:
سیر کولاسیون دسترسی به فضاها

صفحه 27:
محور تقارن : ندارد 0 ۱ 85 عدم تقارن

صفحه 28:
بررسی تناسبات در نما

99,000 تومان