صفحه 1:

صفحه 2:
معماری فا: طرح ساخت و یکپارچه سازی منابع و کاربردهای فا در سازمان. پیز جه فرایند شش مرحله ای توسط ‎FS‏ دیدگاه و اهداف کاری: بررسی رابطه بین دید گاه و اهداف کاری معماری اطلاعات: تحلیل گر سازمان اطلاعاتی را مشخص می کند تا سازمان به اهداف مرحله ۱ برسد. معماری داده: چه داده هایپی دارید و چه داده هایی باید از مشتری بدست آورید» شامل داده های وب هم می شود. ترس مهنسی فاوری اطلاعات:

صفحه 3:
معماری کاربرد: تعریف مولفه ها و ماژول های کاربرد ها ی مرتبط با داده های ‎١ Baca ۳‏ گنرد راب ‎attr;‏ نطو پتیبان آن سا< ont hae 0 7 ۲ 7 se eght 2 ۵ معماری فتی: سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای پشتیبانی مراحل قبل را بازرسی می کند, 3 رد سب درد ماخ بان ‎JOGA 5‏ اباييز ‎OP?‏ درمن- قداوری اطلاعات. pest ies sats

صفحه 4:
* فرآیند(0۳06655) نرم افزار پا سیستم نقشه ای برای ساخت آن با کیفیت مطلوب است. يند» چارچوبی را برای مدیریت فعالیت هایی که می توانند از کنترل خارج شوند» مشخص می کند. * مدل فرآیند (۲۱۵۵6 ۲0۲06655 استراتژی حل مساله است. * انواع مدل های فرآیند: خطی ترتیبی(11863۳ ۱16۳۴۱ 560).مدلسازی(9 01۳ ۰0۲۵۲۵1۷ ۰/0 انزایشی ‎(spiral) 355+ incremental)‏ ‎OP? eb‏ درس مهندسی قناوری اطلاعات. ‎ ‎

صفحه 5:
نگاهی به 501 سنتی 9 دحك جار جوم ساحتا یافته سنتی است که برای پروژه ‎Gl‏ ‏بزرگ 1۲ استفاده می شود؛ شامل فرایند های ترتیپی است که سیستم های اطلاعاتی با آن ساخته می شوند. پیز جه ترس مهنسی فنلوری اطلاعات:

صفحه 6:
SDLC ۳

صفحه 7:
System Development Life Cycle * مشی آبشاری: کارهای یک مرحله قبل از آغاز مرحله بعد باید کامل می شدند. افراد تیم : کاربران» تحلیلگران سیستم؛ برنامه نویس هاءمتخصصین فنی ان سیستم: افراد حرفه ای که در تحلیل و طراحی سیستم های ‎te‏ تتش اند برنامه سازها: افراد حرفه ای که برنامه های موجود کامپیوتری را بهبود می بخشند و یا اینکه برنامه جدید می نویسند برای اینکه نیازهای کاربر را و سازاندا متخصص فنی: کارشناس های یک نوع مشخص فناوری مانند پایگاه داده ها یا آمخابرات. ذینفعان: همه افرادی که از تغییرات در سیستم های اطلاعاتی متاثر می شوند. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 8:
كام اول :بررسى سيستم ها * با ايجاد يك مستله كارى يا يكك فرصت كارى آغاز مى شود. * وظيفة بعدى مطالعة امكان سنجى است كه احتمال موفقيت پروژه پيشنهاد شده را می سنجد و دشواری آن را هم تخمین می زند. پلیز و درس میندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 9:
مطالعه امکان سنحى * مطالعات امکان سنجی. میزان احتمل موفقیت یک پروژه را می سنجد و یک ارزیابی از پروژه به ما می دهد. * امکان سنجی 23 ‎sys, s(technical feasibility)‏ اینکه آیا سخت افزار» نرم افزار و مولفه های ارتباطی پروژه می تواند ساخته شود و یا می توان آن ها را بدست آورد- * امکان سنجی اقتصادی( 16250 66000۳9۱۲ ): براورد اينکه آیا پرویه ریسکک مالی مورد قبیلی دارد و یا اينکه سازمان می تواند هزینه های مالی و زمانی را تا تکمیل پروژه بپردازد. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 10:
امکان سنحی اقتصادی * بازگشت سرمایه(۱۳۷۵5۲۳6-۴۵۱ ۵۳ ‎(Return‏ نسبت در آمد خالص پروژه به کل بودجه صرف شده برای پروژه(هزینه). * ارزش ‎(Net Present value-NPV) 13 elle‏ : ميزان خالص سود که با آن هزینه پروژه تأمین شود با در نظر گرفتن ارززش زمانی پول. تحلیل ‎ont Gis) (break even analysis) »» 4» abi‏ نقطه ای در پروژه که در آن هزینه های پروژه دقیقا برابر با میزان سرمایه گذاری پروژه شده است. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 11:
مطالعه امکان سنحی ‎oe‏ * امکان سنجی سازمانی(/۲6۵510110 010301230081 ): توانایی سازمان برای دستیابی به پروژه پيشنهاد شده. بررسی مشی ها و سیاست های سازمانی. * امکان سنجی رفتاری (/ا01ن65] 06۳۵۷۱۵۲۵۱ براورد پیامد های انسانی درگیر در پروژه: مثل مقاومت در برابر تغییرات و نیاز های مهارتی و تمرینی. ۳ درس مهندسی قناوری اطلاعات.

صفحه 12:
تحلیل سیستم ها بررسی مسئله کاری که سازمان تصمیم به حل آن با سیستم ‎cle‏ اطلاعاتی گرفته است. در این گام مسئله کاری» علل» و راه حل ها و نیازمندی های اطلاعاتی که راه حل باید ارضا کند» مشخص می شود. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 13:
تحلیل سیستم ها * سه راه حل سازمان ها برای هر مسئله کاری: هيج کاری انجام ندهیم (ادامه استفاده از سیستم موجود). 7 تغيير و ارتقا سيستم موجود. ايجاد يكك سيستم جديد. ۴ مهم ترین هدف گام تحليل: جمع آورى اطلاعاته درباره سیستم موجود به منظور انتخاب یکی از سه راه حل. تحویل دادنی اين گام: مجموعه نیازمندی های اطلاعاتی پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 14:
*مشکلات جمع آوری نیازمندی های اطلاعاتی: a ¥ پیز جه تحلیل سیستم ها ممکن است مسئله کاری خوب تعریف نشده باشد. کاربران ممکن است به درستی نفهمند که مسئله چیست؛ جه می خواهند و چه نیاز دارند. ممكن است کاربران با هم در مورد رویه های کاری و حتی در مورد مسئله كارى هم نظر نباشند. (information related) Ste Wb] 4 by 2 Cael Sane aliens ‏نباشد و نیازمند راه حل های دیگری باشد. مثل تغییر در مدیریت‎ ‏یا آموزش اضافی.‎ درس مهندسی قناوری اطلاعات.

صفحه 15:
تحلیل سیستم ها 7 گام تحلیل» اطلاعات زیر را آرایه می دهد: - تقاط ضعف و قوت سیستم فعلی 7 توابعی که سیستم جدید باید داشته باشد. 7 نیازمندی های اطلاعاتی کاربر برای سیستم جدید. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 16:
طراحی سیستم * گام تحلیل راه حل مسئله کاری 15 ارایه می دهد و گام طراحی» چگونگی اجرای راه حل را شرح می دهد. * تحویل دادنی های كام طراحى: يكك طرح فنی شامل: 7 خروجی های سیستم. ورودی ها و واسط کاربر - نرم افزار سخت افزار؛ پایگاه داده, مخابرات پرسئل و رویه ها - چگونگی بکپارچه سازی مولفه ها ‎OP ie‏ درس مهنسی فناوری اطلاعات. ‎ ‎

صفحه 17:
طراحی سیستم * طراحی شامل دو جنبه از سیستم: ۳ طراحی منطقی سیستم: سیستم چه کاری انجام خواهد داد مشخصات انتزاعسی سیستم.(ورودی»خروجی؛ ‎wate‏ ‏هاءپایگاه داده) * طراحی فیزیکی سیستم: سیستم چگونه توابع منطقی را انجام می دهد. مشخصات واقعی سیستم.(سخت افزار و نرم افزار) پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 18:
برنامه نویسی * ترجمه طراحی به کذ ماشین * استفاده از زبان های ساخت بافته: هر کد به زیرساخت هایی به نام ماژول تقسیم بندی می شود. ۴ محدودیت های زبان های ساخت بافته: 7 هر ماژول فقط یک تابع را اجرا می کند. - هر ماژول فقط یک ورودی و یک خروجی دارد. - دستور 10 600 نبايد استفاده شود. ييز 86 .درس مهندسى فناورى أطلاعات

صفحه 19:
۰ # آزمایش * چک کردن این موضوع که کد کامپیوتر نتایج مطلوب را در شرایط مختلف به ما می دهد * به منظور پاک سازی باگ ها. = دو نوع خطا: - 6۲۳۵۲ 5۷۱۱2 لجازم لجرلعب رنامه را نمی‌چهد - 1101© 09010|: خطاءزمانلجرا پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 20:
بیاده سازی جوم * در واقع فرایند جایگزینی سیستم قدیمی با سیستم جدید. * این جایگزینی می تواند تحت ۴ راهبرد انجام شود: 7 جایگزینی موازی: در یک بازه زمانی سیستم جدید و قدیم همزمان در کنار هم کار می ‎TST‏ - جایگزینی مستفیم: کار سیستم قبل متوقف و سیستم جدید در یک زمان مشخص فعال می شود. بنی آزمایشی: فرایند پیاده سازی سیستم در بخشی از سازمان و وارد شدن ابه بخش-های دیگر در صورات حصول تتیجه امطلوب. نی گام بندی شده: فرایند به کارگیری مولفه های سیستم در مرحله على سانا تا أعالى که کز نسم عمل كوىا ييز 86 .درس مهندسى فناورى أطلاعات

صفحه 21:
اجرا و نگهداری * انواع نگهداری: - اشکال زدایی: یک فرایند ادامه دار در طول حیات سیستم 7 بروز رسانی: به منظور تطبیق با تغییرات - حمایت: اضافه کردن کار کردهای سیستم» اضافه کردن ویژگی هایی به سیستم موجود پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 22:
دلایل استفاده از مشی آبشاری was ‎Jag cal pr en) _% 52 Accountability *‏ * قابلیت تشخیص خطاف رآیند های مرحله به مرحله این روش امکان تشخیص خطا را در هر مرحله راحت تر می کند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات. ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
معایب 50۱1 سنتی ؟ نسبتا انعطاف ناپذیر * وقت گیر و هزینه بر + كم بودن امكان تغييرات يس از يكك پیاده سازی * کاربران باید تا مرحله نهایی برای دیدن سیستم جدید صبر داشته باشند. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 24:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم * نمونه سازی(0۲۵۲۵۲۷01۳9) 7 لیست اولیه ای از نبازهای کاربران مشخص می شوند و نمونه ای از سیستم ساخته می شود.سپس در چندین مرحله بر اساس بازخورد گرفته شده از کاربر سیستم تکمیل می گردد. - مناسب در سیستم های تصمیم یار که به تعامل با کاربر نیازمند است. - مزایا: * سرعت بالا * نظر کاربر دخیل است+ * کاربر آنچه را می خواهد می پیند و طراح نیز درک بهتری از نیازهای کاربر پیدا می کند. پیز جه ترس مهنسی فاوری اطلاعات:

صفحه 25:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم معایب: * چون ممکن است مراحل تحلیل و طراحی تا حدودی حذف شوند. لذا مستندسازی مناسبی برای مرحله برنامه نویسی تهیه نمی شود. * نداشتن مستندسازی مناسب می تواند مشکلات پیاده سازی را به همراه داشته باشد. 7 ممکن است کاری بسیار طولانی شود و در دور بی نهایت بیفتدا(توقع مشتری بالا ‎Cabo‏ - ابزارهای مورد استفاده؛ " زیانهای نسل ۴ " ابزارهای ۱۷6۵-۵3560 ‎Screen generator ©‏ ‎BP wh‏ درس مهندسی قناوری اطلاعات. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم ‎Joint application development-JAD °‏ = یک فرآیند تصمیم سازي گروهی است که در تن همه کاربران با هم در جلسات حضور دارند. فراروش گروه محور برای جمع آوری نیاز های کاربر و ساختن طرح سیستم از طریق مشار کت مستقیم با کاربران. در روش سنتی .هه طراحان برای جمع آوری نیازهای کاربران با آنها مصاحبه می کردند و پا اطلاعات را با مشاهده جمع آوری می کردند. این کار برای تک تک کاربران به صورت جداگانه انجام می شد.ممکن است در این روش بین اطلاعات به دست آمده از کاربران ناهمخوانی و تضاد وجود داشته باشد. در روش 10[ با ترتیب دادن ‎SK‏ جلسه گروهی که در آن همه کاربران حضور دارند ؛ تا حدی این مشکل رفع می شود. درس مهندسی قناوری اطلاعات.

صفحه 27:
۰ * 0 3 ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم ‎La =‏ * همه کاربران را یکجا جمع می کند * صرفه جویی در زمان * ساخت سريع ميستم * هزينه به کاربران پایین می آید » زیرا از همان ابندا کاربران د رگیر طرح ع ی + * همه کاربران با هم یکجا جمع نشوند. 2 ‏درس مهنسی قاوری اطلاعات.‎ ety

صفحه 28:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم ‎Rapid application development-RAD °‏ - :یک روش ساخت سیستم که از ابزار های خاص و روش های تکاملی بهره می برد تا یک سیستم کیفیت بالا را در زمان کوتاه پیاده سازی شود. ‏- ات ر کیب گونه های ۸12-50162[ و نمونه سازی و ابزارهاى 2.51 ‏7 برای جمع آوری نیازها از ۵10[ استفاده می شود. ‏<- مرحله ساخت مانند نمونه سازی است. ‏- در همان نمونه سازی فعالیت های تحلیل؛طراحی و پیاده سازی مانند روش آبشاری است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات. ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم 7 از ابزارهای ۲056 برای تسریع امر جمع آوری نیازها و تولید نمونه های اولیه استفاده می شود. 7 بعد از تکمیل نمونه دوباره دریکک فرآیند ‎JAD‏ نظر کاربران جمع آوری می شود. - مزايا: * سرعت بالا * استفاده براى بازتويسى سيستم هاى عتيقه(5[/56610 لاع 1603) ييز 86 .درس مهندسى فناورى أطلاعات

صفحه 30:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم Traditional Development ‎OP? eb‏ درس مهندسی قناوری اطلاعات. ‎ ‎

صفحه 31:
Computer-Assisted Software Engineering Tools ۴ ۵5]۲: روش‌ساخنکه از لبزار حاصبرلی‌خود کار سازیب خش زیادعاز مرلحلدر ‎SDLC‏ لستفادم میک ند لبزار های6856 ۱۱۵06۲ برلی‌خودکار ساز‌مرلحلاولیه(بررسی تحلیلو طرلحی) 10۷۷6۲ ‎all ed esl case‏ رنامه سازی ن_ستلجرا و ننگهداری ۴ ببزار های256 که بین006۲ و ‎lower‏ 3-4 برقرار ‎aS‏ پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 32:
Computer-Assisted Software Engineering Tools مزایا: ۲ سرطت بوسر = عمر محصولات ساخته شده با این ابزارهای بیشتر است - انعطاف بیشتر 7 به خواست های کاربر تزدیکتر است مستندسازی-خویت. پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 33:
Computer-Assisted Software Engineering Tools * معایب: - هزینه ساخت و نگهداری بالاتر - به ارائه جزئیات پیاده سازی بیشتری از سوی کاربر نیاز دارند. > شخصی سازی آن ها سخت است. < برای استفاده در کنار سیستمهای قدیمی چندان مناسب نیستند, پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 34:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم Object-Oriented Development ° پلیز جوا ساخت شی گرا: آغاز با جنبه هایی از جهان واقعی که باید مدل شود تا بتواند کاری را انجام دهد. شیء(]»0[6): توصیف یک موجودیت ملموس جهان واقعی:مشتری»حساب بانکی اشیاء دارای صفالی|هستلا بر ناماه یسنان امی -توانند از اطرالی بر بت شاده ادن سایر برنامهها استفاده کنند. ترس مهنسی فاوری اطلاعات:

صفحه 35:
ابزار و روش های دیکر ایجاد سیستم Component-Based Development -CBD ° پیز جه روشی که از مولفه های پیش برنامه نویسی شده استفاده می کند تا یک کاربرد را سازد. مولفه: یک بسته جامع از قابلیت هاست که به خوبی تعریف و پیاده سازی شده است و دارای یکک واسط باز است که امکان استفاده از آن را در سایر سیستم ها می دهد. مثال هایی از مولفه ها: ‎user interface icon. word‏ processing.GUl.search engine.online ordering.firewall.web server درس مهندسی قناوری اطلاعات.

صفحه 36:
ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستم - مزایا: * امکان استفاده مجدد از کدنبرنامه نویسی را سریعتر و راحت تر می کند. * امکان استفاده در شالوده های ناهمگون * امکان ساخت سریع سیستم ها * امکان افزایش حجم مولفه ها 8 Ses = as

صفحه 37:
Web Services * برنامه های کاربردی جامع و خود تعریف برای استفاده تجاری و شخصی که از طريق اينترنت ارائه می شوند و کاربران قادرند هر کدام را جداگانه انتخاب کرده و یا با سایر کاربردها تر کیب کنند. * پرنامه های کاربردی ماژولار که می توانند روی یکتد شبکه تعریف منتشر يبدا و صدازده شوند, * ۳ ویژگی سرویس های وب: = می توانلد خود را برای سایز برنامه ها توصیف کنند. 7 می توانند با سایر کاربردها به صورت 00۱06 جایگزین شوند. - می توانند به وسیله برنامه های کاربردی اصلی و از طریق پروتکلهای ارتباطی صدا زده شوك ييز 86 .درس مهندسى فناورى أطلاعات

صفحه 38:
Web Services * قابل استفاده در: - اینترنتاینترانت»ا کسترانت * قابل نوشتن با ابزارهای برنامه نویسی مختلف: - ۱۱۶۲8۷۵۱۳6۵۲۱ * موارد استفاده: 7 یکپارچه سازی کاربردها(قدیمی با جدید با زبان های مختلف بسترهای مختلف) - ارائه خدمات 001/06 مانند تجارت الکترونیکی - خودکارسازی فعالیت های سازمان پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 39:
Web Services * از ۴ پروتکل زیر استفاده می کنند: ‎XML (Extensible Markup‏ - ‎Language):messages format‏ - SOAP (Simple Object Access Protocol) is for communication between applications - WSDL (Web Services Description Language) - UDDI (Universal Description, Discovery, and Integration) a standard used for publishing/query web services ‎OP? eb‏ درس مهندسی قناوری اطلاعات. ‎ ‎

صفحه 40:
Web Services ‘SOAP ۰ - روشى براى انتقال ييام ها و مبتنى بر ‎XML‏ - مستقل از زبان و بستر 7 از درون فایروال ها رد می شود ‎WSDL *‏ 7 زبان مبتنی بر 0 جهت توصیف سرویس هاء عملکرد و خروجی آن ها ‎:UDDI °‏ رای فلت او سای اسزاویدان ها اسسفاده ام واه پیز جه درس مپندسی فناوری اطلاعات.

صفحه 41:
1 Discover services 3 Invoke remote service ‏ادا‎ > Implementation - Java, Perl, NET.

صفحه 42:
Web Services استانداردها تعریف می شوند آستانداردهای جهانی و متن محور قابلیت اجرای نرم افزارها در بسترهای مختلف به منظور | نیازمند مهارت برنامه سازی در جهت پیاده سازی ارتباط آسان تور امکان برنامه سازی ماژولار و استفاده مجدد از ترم کاربردها ممکن است از موانع افزارهای موجود کت ‎bed oo filets}‏ اینترنت کال میا کتناه سازی آسان و ارزانی دارند ‎ ‎ ‏ابرايق اده ‏امکان پیاده سازی تکاملی و مرحله به مرحله ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎2 (5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان