کسب و کار برنامه‌ریزی

تحلیل و طراحی سیستم‌ها

tahlil_va_tarrahiye_systemha_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل و طراحی سیستم‌ها”

تحلیل و طراحی سیستم‌ها

اسلاید 1: تحلیل و طراحی سیستم هابخش ششم کتاب توربان

اسلاید 2: ایجاد یک معماری فناوری اطلاعاتمعماری فا: طرح ساخت و یکپارچه سازی منابع و کاربردهای فا در سازمان.فرایند شش مرحله ای توسط کونتزدیدگاه و اهداف کاری: بررسی رابطه بین دیدگاه و اهداف کاریمعماری اطلاعات: تحلیل گر سازمان اطلاعاتی را مشخص می کند تا سازمان به اهداف مرحله 1 برسد.معماری داده: چه داده هایی دارید و چه داده هایی باید از مشتری بدست آورید، شامل داده های وب هم می شود.پاییز 87Page 2درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 3: ایجاد یک معماری فناوری اطلاعاتمعماری کاربرد: تعریف مولفه ها و ماژول های کاربرد ها ی مرتبط با داده های تعریف شده مرحله قبل. چارچوب مفهومی کاربرد را می سازد. اما شالوده پشتیبان آن ساخته نمی شود.معماری فنی: سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای پشتیبانی مراحل قبل را بازرسی می کند.معماری سازمانی: با منابع انسانی و رویه هایی سر و کار دارد که مورد نیاز مراحل 1 تا 5 است. همه انواع محدودیت ها در این مرحله بررسی می شوند. پاییز 87Page 3درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 4: فرآیندفرآیند(process) نرم افزار یا سیستم، نقشه ای برای ساخت آن با کیفیت مطلوب است.فرآیند، چارچوبی را برای مدیریت فعالیت هایی که می توانند از کنترل خارج شوند، مشخص می کند.مدل فرآیند (process model) ، استراتژی حل مساله است.انواع مدل های فرآیند: خطی ترتیبی(linear sequential)،مدلسازی(prototyping)،RAD،افزایشی (incremental)، حلزونی (spiral) پاییز 87Page 4درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 5: نگاهی به SDLC سنتییک چارچوب ساخت یافته سنتی است که برای پروژه های بزرگ IT استفاده می شود؛ شامل فرایند های ترتیبی است که سیستم های اطلاعاتی با آن ساخته می شوند.پاییز 87Page 5درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 6: SDLCپاییز 87Page 6درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 7: System Development Life Cycleمشی آبشاری: کارهای یک مرحله قبل از آغاز مرحله بعد باید کامل می شدند.افراد تیم : کاربران، تحلیلگران سیستم، برنامه نویس ها،متخصصین فنیتحلیل گران سیستم: افراد حرفه ای که در تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی تخصص دارند.برنامه سازها: افراد حرفه ای که برنامه های موجود کامپیوتری را بهبود می بخشند و یا اینکه برنامه جدید می نویسند برای اینکه نیازهای کاربر را براورده سازند.متخصص فنی: کارشناس های یک نوع مشخص فناوری مانند پایگاه داده ها یا مخابرات.ذینفعان: همه افرادی که از تغییرات در سیستم های اطلاعاتی متاثر می شوند.پاییز 87Page 7درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 8: گام اول :بررسی سیستم هابا ایجاد یک مسئله کاری یا یک فرصت کاری آغاز می شود.وظیفه بعدی مطالعه امکان سنجی است که احتمال موفقیت پروژه پیشنهاد شده را می سنجد و دشواری آن را هم تخمین می زند.پاییز 87Page 8درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 9: مطالعه امکان سنجیمطالعات امکان سنجی، میزان احتمل موفقیت یک پروژه را می سنجد و یک ارزیابی از پروژه به ما می دهد.امکان سنجی فنی(technical feasibility): براورد اینکه آیا سخت افزار، نرم افزار و مولفه های ارتباطی پروژه می تواند ساخته شود و یا می توان آن ها را بدست آورد.امکان سنجی اقتصادی(economic feasibility ): براورد اینکه آیا پروژه ریسک مالی مورد قبولی دارد و یا اینکه سازمان می تواند هزینه های مالی و زمانی را تا تکمیل پروژه بپردازد.پاییز 87Page 9درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 10: امکان سنجی اقتصادیبازگشت سرمایه(Return on Investment-ROI): نسبت درآمد خالص پروژه به کل بودجه صرف شده برای پروژه(هزینه).ارزش خالص فعلی(Net Present value-NPV) : میزان خالص سود که با آن هزینه پروژه تأمین شود با در نظر گرفتن ارزش زمانی پول.تحلیل نقطه سربه سر(break even analysis): روش تعیین نقطه ای در پروژه که در آن هزینه های پروژه دقیقا برابر با میزان سرمایه گذاری پروژه شده است.پاییز 87Page 10درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 11: مطالعه امکان سنجی . . .امکان سنجی سازمانی(organizational feasibility ): توانایی سازمان برای دستیابی به پروژه پیشنهاد شده. بررسی مشی ها و سیاست های سازمانی.امکان سنجی رفتاری (behavioral feasibility ): براورد پیامد های انسانی درگیر در پروژه، مثل مقاومت در برابر تغییرات و نیاز های مهارتی و تمرینی.پاییز 87Page 11درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 12: تحلیل سیستم هابررسی مسئله کاری که سازمان تصمیم به حل آن با سیستم های اطلاعاتی گرفته است. در این گام، مسئله کاری، علل، و راه حل ها و نیازمندی های اطلاعاتی که راه حل باید ارضا کند، مشخص می شود.پاییز 87Page 12درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 13: تحلیل سیستم هاسه راه حل سازمان ها برای هر مسئله کاری: هیچ کاری انجام ندهیم(ادامه استفاده از سیستم موجود). تغییر و ارتقا سیستم موجود. ایجاد یک سیستم جدید.مهم ترین هدف گام تحلیل: جمع آوری اطلاعات درباره سیستم موجود به منظور انتخاب یکی از سه راه حل.تحویل دادنی این گام: مجموعه نیازمندی های اطلاعاتی پاییز 87Page 13درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 14: تحلیل سیستم هامشکلات جمع آوری نیازمندی های اطلاعاتی: ممکن است مسئله کاری خوب تعریف نشده باشد.کاربران ممکن است به درستی نفهمند که مسئله چیست، چه می خواهند و چه نیاز دارند.ممکن است کاربران با هم در مورد رویه های کاری و حتی در مورد مسئله کاری هم نظر نباشند.مسئله ممکن است مربوط به اطلاعات (information related) نباشد و نیازمند راه حل های دیگری باشد. مثل تغییر در مدیریت یا آموزش اضافی.پاییز 87Page 14درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 15: تحلیل سیستم هاگام تحلیل، اطلاعات زیر را ارایه می دهد:نقاط ضعف و قوت سیستم فعلیتوابعی که سیستم جدید باید داشته باشد.نیازمندی های اطلاعاتی کاربر برای سیستم جدید.پاییز 87Page 15درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 16: طراحی سیستمگام تحلیل، راه حل مسئله کاری را ارایه می دهد و گام طراحی، چگونگی اجرای راه حل را شرح می دهد. تحویل دادنی های گام طراحی: یک طرح فنی شامل: خروجی های سیستم، ورودی ها و واسط کاربرنرم افزار، سخت افزار، پایگاه داده، مخابرات، پرسنل و رویه هاچگونگی یکپارچه سازی مولفه هاپاییز 87Page 16درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 17: طراحی سیستمطراحی شامل دو جنبه از سیستم:طراحی منطقی سیستم: سیستم چه کاری انجام خواهد داد، مشخصات انتزاعی سیستم.(ورودی،خروجی، پردازش ها،پایگاه داده)طراحی فیزیکی سیستم: سیستم چگونه توابع منطقی را انجام می دهد. مشخصات واقعی سیستم.(سخت افزار و نرم افزار)پاییز 87Page 17درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 18: برنامه نویسیترجمه طراحی به کد ماشیناستفاده از زبان های ساخت یافته: هر کد به زیرساخت هایی به نام ماژول تقسیم بندی می شود.محدودیت های زبان های ساخت یافته:هر ماژول فقط یک تابع را اجرا می کند.هر ماژول فقط یک ورودی و یک خروجی دارد.دستور GO TO نباید استفاده شود.پاییز 87Page 18درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 19: آزمایشچک کردن این موضوع که کد کامپیوتر نتایج مطلوب را در شرایط مختلف به ما می دهد به منظور پاک سازی باگ ها.دو نوع خطا:syntax error: اجازه اجرای برنامه را نمی دهد.logic error: خطای زمان اجراپاییز 87Page 19درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 20: پیاده سازیدر واقع فرایند جایگزینی سیستم قدیمی با سیستم جدید.این جایگزینی می تواند تحت 4 راهبرد انجام شود:جایگزینی موازی: در یک بازه زمانی سیستم جدید و قدیم همزمان در کنار هم کار می کنند.جایگزینی مستقیم: کار سیستم قبل متوقف و سیستم جدید در یک زمان مشخص فعال می شود. جایگزینی آزمایشی: فرایند پیاده سازی سیستم در بخشی از سازمان و وارد شدن به بخش های دیگر در صورت حصول نتیجه مطلوب.جایگزینی گام بندی شده: فرایند به کارگیری مولفه های سیستم در مرحله های مختلف تا زمانی که کل سیستم عملیاتی شود.پاییز 87Page 20درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 21: اجرا و نگهداریانواع نگهداری:اشکال زدایی: یک فرایند ادامه دار در طول حیات سیستمبروز رسانی: به منظور تطبیق با تغییراتحمایت: اضافه کردن کارکردهای سیستم، اضافه کردن ویژگی هایی به سیستم موجودپاییز 87Page 21درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 22: دلایل استفاده از مشی آبشاریکنترلAccountability: در هر شرایطی جواب می دهد.قابلیت تشخیص خطا:فرآیند های مرحله به مرحله این روش امکان تشخیص خطا را در هر مرحله راحت تر می کند.پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 22

اسلاید 23: معایب SDLC سنتینسبتا انعطاف ناپذیروقت گیر و هزینه برکم بودن امکان تغییرات پس از یک پیاده سازیکاربران باید تا مرحله نهایی برای دیدن سیستم جدید صبر داشته باشند.پاییز 87Page 23درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 24: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمنمونه سازی(prototyping)لیست اولیه ای از نیازهای کاربران مشخص می شوند و نمونه ای از سیستم ساخته می شود.سپس در چندین مرحله بر اساس بازخورد گرفته شده از کاربر، سیستم تکمیل می گردد.مناسب در سیستم های تصمیم یار که به تعامل با کاربر نیازمند است.مزایا:سرعت بالانظر کاربر دخیل است.کاربر آنچه را می خواهد می بیند و طراح نیز درک بهتری از نیازهای کاربر پیدا می کند.پاییز 87Page 24درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 25: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستممعایب:چون ممکن است مراحل تحلیل و طراحی تا حدودی حذف شوند، لذا مستندسازی مناسبی برای مرحله برنامه نویسی تهیه نمی شود.نداشتن مستندسازی مناسب می تواند مشکلات پیاده سازی را به همراه داشته باشد.ممکن است کاری بسیار طولانی شود و در دور بی نهایت بیفتد!(توقع مشتری بالا رود.)ابزارهای مورد استفاده:زبانهای نسل 4ابزارهای web-basedScreen generatorپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 25

اسلاید 26: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمJoint application development-JADیک فرآیند تصمیم سازی گروهی است که در آن همه کاربران با هم در جلسات حضور دارند.فراروش گروه محور برای جمع آوری نیاز های کاربر و ساختن طرح سیستم از طریق مشارکت مستقیم با کاربران. در روش سنتی SDLC، طراحان برای جمع آوری نیازهای کاربران با آنها مصاحبه می کردند و یا اطلاعات را با مشاهده جمع آوری می کردند. این کار برای تک تک کاربران به صورت جداگانه انجام می شد.ممکن است در این روش بین اطلاعات به دست آمده از کاربران، ناهمخوانی و تضاد وجود داشته باشد. در روش JAD، با ترتیب دادن یک جلسه گروهی که در آن همه کاربران حضور دارند ، تا حدی این مشکل رفع می شود.آموزش پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 26

اسلاید 27: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستممزایا:همه کاربران را یکجا جمع می کندصرفه جویی در زمانساخت سریع سیستمهزینه به کاربران پایین می آید ، زیرا از همان ابتدا کاربران درگیر طرح هستند.معایب:همه کاربران با هم یکجا جمع نشوند.پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 27

اسلاید 28: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمRapid application development-RAD: یک روش ساخت سیستم که از ابزار های خاص و روش های تکاملی بهره می برد تا یک سیستم کیفیت بالا را در زمان کوتاه پیاده سازی شود. ترکیب گونه های SDLC،ـJAD و نمونه سازی و ابزارهای CASEبرای جمع آوری نیازها از JAD استفاده می شود.مرحله ساخت مانند نمونه سازی است.در همان نمونه سازی، فعالیت های تحلیل،طراحی و پیاده سازی مانند روش آبشاری است.پاییز 87Page 28درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 29: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستماز ابزارهای case برای تسریع امر جمع آوری نیازها و تولید نمونه های اولیه استفاده می شود.بعد از تکمیل نمونه دوباره دریک فرآیند JAD، نظر کاربران جمع آوری می شود.مزایا:سرعت بالااستفاده برای بازنویسی سیستم های عتیقه(legacy system)پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 29

اسلاید 30: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 30

اسلاید 31: Computer-Assisted Software Engineering ToolsCASE: روش ساخت که از ابزار خاص برای خودکار سازی بخش زیادی از مراحل در SDLC استفاده می کند؛ ابزار های Upper case برای خودکار سازی مراحل اولیه(بررسی، تحلیل و طراحی)،lower case برای مراحل پایانی(برنامه سازی، تست، اجرا و نگهداری).ICASE: ابزار های case که بین upper و lower پیوند برقرار می کند.پاییز 87Page 31درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 32: Computer-Assisted Software Engineering Toolsمزایا:سرعت بیشترعمر محصولات ساخته شده با این ابزارهای بیشتر استانعطاف بیشتربه خواست های کاربر نزدیکتر استمستندسازی خوبپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 32

اسلاید 33: Computer-Assisted Software Engineering Toolsمعایب:هزینه ساخت و نگهداری بالاتربه ارائه جزئیات پیاده سازی بیشتری از سوی کاربر نیاز دارند.شخصی سازی آن ها سخت است.برای استفاده در کنار سیستمهای قدیمی چندان مناسب نیستند. پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 33

اسلاید 34: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمObject-Oriented Developmentساخت شی گرا: آغاز با جنبه هایی از جهان واقعی که باید مدل شود تا بتواند کاری را انجام دهد.شیء(object): توصیف یک موجودیت ملموس جهان واقعی:مشتری،حساب بانکیاشیاء دارای صفاتی هستندبرنامه نویسان می توانند از اجرای تعریف شده در سایر برنامه ها استفاده کنند.پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 34

اسلاید 35: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستمComponent-Based Development -CBD روشی که از مولفه های پیش برنامه نویسی شده استفاده می کند تا یک کاربرد را بسازد.مولفه: یک بسته جامع از قابلیت هاست که به خوبی تعریف و پیاده سازی شده است و دارای یک واسط باز است که امکان استفاده از آن را در سایر سیستم ها می دهد.مثال هایی از مولفه ها: user interface icon، word processing،GUI،search engine،online ordering،firewall،web serverپاییز 87Page 35درس مهندسی فناوری اطلاعات

اسلاید 36: ابزار و روش های دیگر ایجاد سیستممزایا:امکان استفاده مجدد از کد:برنامه نویسی را سریعتر و راحت تر می کند.امکان استفاده در شالوده های ناهمگونامکان ساخت سریع سیستم هاامکان افزایش حجم مولفه هاپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 36

اسلاید 37: Web Servicesبرنامه های کاربردی جامع و خود تعریف برای استفاده تجاری و شخصی که از طریق اینترنت ارائه می شوند و کاربران قادرند هر کدام را جداگانه انتخاب کرده و یا با سایر کاربردها ترکیب کنند.برنامه های کاربردی ماژولار که می توانند روی یک شبکه تعریف، منتشر، پیدا و صدا زده شوند.3 ویژگی سرویس های وب:می توانند خود را برای سایر برنامه ها توصیف کنند.می توانند با سایر کاربردها به صورت online جایگزین شوند.می توانند به وسیله برنامه های کاربردی اصلی و از طریق پروتکلهای ارتباطی صدا زده شوند.پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 37

اسلاید 38: Web Servicesقابل استفاده در:اینترنت،اینترانت،اکسترانتقابل نوشتن با ابزارهای برنامه نویسی مختلف:.NET،Java،Perlموارد استفاده:یکپارچه سازی کاربردها(قدیمی با جدید، با زبان های مختلف، بسترهای مختلف)ارائه خدمات online مانند تجارت الکترونیکیخودکارسازی فعالیت های سازمانپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 38

اسلاید 39: Web Servicesاز 4 پروتکل زیر استفاده می کنند:XML (Extensible Markup Language):messages format SOAP (Simple Object Access Protocol) is for communication between applications WSDL (Web Services Description Language) UDDI (Universal Description, Discovery, andIntegration) a standard used for publishing/query web servicesپاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 39

اسلاید 40: Web ServicesSOAP:روشی برای انتقال پیام ها و مبتنی بر XMLمستقل از زبان و بستراز درون فایروال ها رد می شودWSDL:زبان مبتنی بر XML جهت توصیف سرویس ها، عملکرد و خروجی آن هاUDDI:برای ثبت و جستجوی سرویس ها استفاده می شود.پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 40

اسلاید 41: پاییز 87درس مهندسی فناوری اطلاعاتPage 41

اسلاید 42: Web Servicesپاییز 87Page 42درس مهندسی فناوری اطلاعات

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید