پزشکی و سلامت طب سنتی

تدابیر خوردن ماهی در طب سنتی

khordane_mahi_dar_tebe_sonati_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تدابیر خوردن ماهی در طب سنتی”

تدابیر خوردن ماهی در طب سنتی

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: « تدابیر خوردن ماهی، در طب سنتی »

اسلاید 3: روش انتخاب ماهی مناسب برای مصرف:الف - اندازه و خصوصیات ظاهری:1- بهتر است اندازه ماهی، متوسط باشد.2- ماهی هایی که حرکت سریع و فلس زیاد دارند، گوشت مناسب تری دارند.3- گوشت ماهی نباید زیاد سفت باشد.

اسلاید 4: 4-گوشت ليز یا پرچرب و یا به عکس، گوشت بسیار خشکی نداشته باشد.5- استخوان آن درشت باشد امّا پُرخار(پُر تیس) نباشد.6- تازه باشد: یعنی در همان روز مصرف صید شده باشد.7- بوی بدی ندهد:ماهی هایی که زیادی بوی ماهی می دهند!! برای مصرف، مناسب نیستند.8- ماهی هایی که طبعا زود فاسد می شوند برای مصرف مناسب نیستند.

اسلاید 5: ب- بر اساس محيط زيست:ماهی های آب شیرین:آبگیرهای دارای آب صاف و جاری و شیرین، آبگيرهاى سنگى، آب جاری بر ريگزار، آبگيرهاي شيرين، مناسبند.ماهي هاى دريايى:عموما خوب هستند و گوشتی لطيف دارند. در این میان، ماهی های سواحل سنگی در اولویت هستند.(بدون درنظر گرفتن آلودگی های زیست محیطی)ماهی های مهاجر:مهاجر از دريا به سوى رودخانه‏ ها، مثل قزل آلاهای غیرپرورشی چون بر ضد مجراى آب در حركتند و بسيار باله مى ‏زنند، گوشت مفيدتری دارند.

اسلاید 6: نکات مربوط به روش آماده سازی و طبخ ماهی:بهترین روش طبخ ماهي، كباب کردن روی آتش است. حالت هایی غیر از کباب کردن به ویژه در صورت تکرار مصرف، باعث تولید اخلاط فاسد و بیماری های گوناگون می شوند. در برخی منابع، مصرف شوربای ماهی از کباب کردن آن هم مفیدتر دانسته شده است.

اسلاید 7: خواباندن ماهی در آرد، قبل از سرخ کردن، این شیوه طبخ ماهی را مضرتر می کند.افراد سردمزاج باید ماهی را با ادویه گرم(مثل هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، فلفل، زیره، خردل، آویشن، گلپر، سیر، پیاز و ...) میل کنند.در صورت سرخ کردن ماهی، بهتر است با شعله بسیار کم، آن را در روغن زرد بریان کنند.

اسلاید 8: هضم ماهی برای عموم مردم سخت است.همراه ماهی باید از گرمی هایی مانند خرما یا عسل یا گوارنده های گرم(مثل سیاهدانه، زنیان، آویشن، گل قند و ...) استفاده کرد.طبیعتا مصرف سردی ها و غذاهای دیرهضم دیگر همراه ماهی(مانند انواع پلو، ماست، سالاد، نوشابه، دوغ، انواع ژله ها، دسرهای سنگین و ...) کار هضم ماهی را بر معده، سخت تر و ضرر ماهی خوردن را افزون می کند.خوابیدن، بلافاصله بعد از مصرف غذاها کار صحیحی نیست و این ممنوعیت در غذاهای سرد مانند ماهی شدیدتر است.

اسلاید 9: هرگز نباید ماهی پخته(به ویژه سرخ شده) را برای مصرف در وعده های بعدی نگه داشت.آشاميدن آب بعد از مصرف ماهی و همچنین مصرف ماهی همراه با شير، تخم‌مرغ و یا گوشت سایر حيوانات، بسیار زیان‌آور است و موجب بیماری‌های مزمن می‌گردد.شستشوی بدن با آب سرد(مثل دوش گرفتن با آب سرد یا رفتن به استخر و ...) پس از خوردن غذاهای سردمزاج ممنوع است.

اسلاید 10: فواید مصرف ماهی:کباب ماهي تازه، اگر با رعایت شرایط فوق الذّکر، مورد مصرف افراد گرم مزاج که دارای معده گرم و قوی هستند قرار گیرد دارای منافع زیادی است از جمله:- سريع‌‌الهضم است.- تولید اخلاط صالح می کند.- تولید‌ مني را افزایش می دهد.

اسلاید 11: - رطوبت بخش و چاق‌کننده بدن است و لذا برای چاق شدن افراد دارای مزاج گرم و خشک مناسب است.- شیر را زیاد می کند.- میل جنسی و قدرت نعوظ را قوّت می بخشد.- بیماری های ناشی از گرمی زیاد مانند زردی، برخی انواع سرفه ها، اسهال های صفراوی و ... را درمان می کند.

اسلاید 12: مضرات مصرف ماهی:- ماهى تازه، بلغم آبكى به وجود می آورد؛ اعصاب را سست می کند و تنها با معده ه‏اى سازگار است كه بسيار گرم باشد.- خوردن ماهى سرخ كرده سبب مشکلاتی برای چشم مى‏ شود.

اسلاید 13: گوشت ماهي برای این گونه افراد بسیار زیان‌آور است:افراد بلغمی: به ویژه اگر چاق باشند.تر دِماغان: مثل کسانی که دچار ضعف حافظه و فراموشی هستند، افراد دچار آلزایمر، افسردگی و ....معده های بلغمی و سرد: نفخ، قراقر شکم، سوء هاضمه، ترش کردن و ...بیماری های بلغمی و سرد:انواع بیماری های روماتیسمی، انواع قولنج گوارشی، لک و پیس و... بسیاری از بیماران پوستی، انواع آسم و تنگی نفس، انواع آلرژی و ...افراد دچار بواسیر

اسلاید 14: مداومت در خوردن ماهي، در مناطقی که عادت به خوردن آن نیست؛ سبب ضعف معده و موجب برص(لک و پیس) و استسقاء(آب آوردن شکم یا بدن) می‌شود. بنابراین، مداومت بر خوردن ماهی، جز در مناطق شمالی و جنوبی ایران و برخی مناطق مجاور دریاچه ها و رودخانه های حاوی ماهی، ممنوع است.

اسلاید 15: از مجموع روایات وارد شده از اهل بیت علیهم السلام، برمی آید که خوردن ماهی، با رعایت شرایط شخص مصرف کننده و شرایط پخت و آماده سازی، به صورت محدود و با پرهیز از عادت به خوردن آن، مورد تایید است. اما در صورت عدم رعایت این شرایط و به ویژه در صورت تداوم مصرف، می تواند آثار بسیار زیانباری داشته باشد. در مجموع، ماهی، خوراکی مورد سفارش ویژه ای در احادیث نیست بلکه عوارض نامطلوب مصرف آن، بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.Shiateb.com

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید