آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرالهیات، دین و معنویت

تداوم هدایت ( درس 2 دین و زندگی یازدهم )

صفحه 1:

صفحه 2:
خداوئد پا لطف و رحمت خود.ما اسان ها را تنها نگذاشت وهدایت و مارا په عهده گرت و راه خوشیختی و سعادت را به ما تشان داد.

صفحه 3:
مادم مايه تووحى التديه وب رونت وحيسن تودية لتودوم م. ای يود كه دين رابه يا داريد. ودر آنْ تفرقه تكنيد. دین ند خداوند. اسلم است و اعل کتاپ در آن, را مشالفت نهيمودئد مكر يس از ‎ST‏ به حقائیت آن آگاه شدند. آن هم په دلیل رشک و حسدی که میا داشت. ان ‎OUT‏ وچود اين دين آيين يدرتان ابراعيم م است و او شما را از پیش مسلمان امید. ابراعيم ثه یهودی پود و ه مسیحی؛ پلکه یکتاپرست(حق كرا) و مسلمان يود. طبق آیات بالا خداوند از پيامیران می خواهد در دين تفرقه نكنند و دين قابل قبول نزد خداوند اسلام است.اهل کتاب به خاطر رشک و حسد خود با دین اسلام مخالفت کردند و آنها حضرت ابراهیم را بهودی و یا مسیحی می دانستند ؛ این در حالیست که حضرت ابراهیم مسلمان بود پس خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده و به همه پیامبران فرمان داده تا همان دین را تبلیغ کنند. تعالیمانییا در برخی احکام فرعی متناسب با زمان و سطح دانش مردم در هردوره متفاوت است که در اصل دین تفاوتی ایجاد نمی کند.

صفحه 4:
دین به معنیراه و روش است. دین اسلام راه و روشی است که خداوند بای زندگی انسان ها برگزیده است فطرت به معناى نوع خاص آفرینش است و وقتی از فطرت انسان سخن می گوییم منظور همان ویژگی های خاصی است که در اصل آفرینش انسان, خداوند قرار داده انسان ها در پعضی از خضوصیات همانند نودنزبان,آداب و رسوم و .۰۰ باهم تفاوت هايى دارند ولی چیزی که روشن است این است که همگان ویژگی فطری مشترکی دارند. مثل: از سرمایه فکر و قدرت اختیار برخوردارند. فضیلت های اخلاقی مانند عدالت و خیرخواهی را دوست دارند و از رذائل اخلاقی مانند ظلم. حسادت و دروغ بیزارند به دنبال زیبایی ها خوبی ها و کمالات نامحدودند. از فنا و نابودی گریزان و در جست وجوی زندگی جاودانه هستند.

صفحه 5:
خداوند بخاطر ویژگی های فطری مشترک یک برنامه کلی به انسان داده است در این برنامه از انسان خواسته می شود تا با اندیشه در خود و جهان هستی, به ايمان قلبى دست يابد. ایمان به: #عداي یگانه و دوری از شرک فرستادگان الهی و راهنمایان دین ؟"سرای آخرت. و پاداش و حسابرسی عادلانه “عادلانه بودن نظام هستى و در عرصه عمل کرده است. تلاش کند تا انسان می خواهند یا آیمانی که کسب با انجام واجبات دین و ترک حرام های آن. خداوند را عبادت و بندگی کند. فضایل اخالقی مانند عفت. راستگویی و امانتداری را کسب نماید و از رذائل اخلاقی. مانند ظلم. نفاق, دروغ و ریا دوری کند. جامعه ای دینی بر اساس عدالت بنا نماید

صفحه 6:
3 تحریف تعلیمات پیامبر پیشین به علت ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی , عدم توسعه کتابت تعلیمات انبیا بتدریج فراموش می شدو با تغيير مى كرد؛ به همین خاطر : يبامبرآن ات اصيل و براى مردم بيان مى بدلیل رشد تدزيجى فكر و مردم: در هر عصر واذوره جديدى مبعوث می شدند و تا 1 استمرار و پیوستگی در دعوت شرط ماندگاری یک پیام.تبلیغ دائمی و مستمر آن است. پیامبران نیز با ایمان استوار و تلاشی بی مثال , دين الهی را در سده های مختلف تبلیغ می کردند. این تداوم باعث شد تعالیم الهی جزء سبک زندگی و فرهنگ و آذاب مردم شود ودشمتان دين نتوانند أن را يراحتى كنار ‎st‏ پیامبران ‏همان اصول ‏و عالیم را در خور فهم و شعور مردم آن 0 د هر پیامبری درباره ی ۳ توحید,معاد, عدالت, عبادت خدا و مانند آن سخن گفته اما در سطح فهم و درک مردم آن زمان. ‏2 رشد تدریجی سطح ‏ی مردم ‎

صفحه 7:
تعیین زمان ختم نبوت بدست خداست ؛ زیرا اوست که نیاز و یا عدم نیاز به پیامبر را در هزمان تشخیص می دهد. بس ما با توجه به اعلام ختم نبوت در زمان حضرت محمد(ص), در می یابیم که بی نیاز از پیامبر جدید فراهم بوده است. برخی عوامل: آمادگی جامعه بشی برای دریافت برنامه کامل زندگی پایین بودن سطح درک انسانها و عدم توانای آنان در گرفتن برنامه کامل زندگی از عوامل تجدید نبوت ها بود. در عصر نزول قرآن, با اینکه مردم حجاز سطح فکر پایینی داشتند ولی بدلیل آماده بودند دیگر جوامع مانند ایران,عراق ,مصر و شام برنامه کامل زندكى انسان دريافت شد و در اين سرزمین ها نهضت هاى علمی و فرهنگی بزرگی ز شد. عوامل تم نپوث

صفحه 8:
حفظ قرآن کریم از تحریف با تلاش و کوشش مسلمانان و در پرتو عنایت الهی و با اهتمامی که پیامبر اکرم در جمع آوری و حفظ قرآن داشت قرآن دچار تحریف نشد و هیچ کلمه ای بر آن افزوده یا از آن كم نكرديد. به همين جهت این کتاب نیازی به تصحیح ندارد و جاودانهبافی خراهد ماند وجود امام معصوم يس از بيامبر اكرم تعيين امام معصوم از طرف خداوند باعث شد كه مسئوليته اى بيامبرء به جز دريافت وحى كه مختص بيامبران استء ادامه يابد و جامعه كمبودى از جهت رهبرى و هدايت نداشته باشد. يويايى و روزآمد بودن دين اسلام دینی می تواند ماندكار باشد كه بتواند به همه سوال هاى انسان باسخكو باشد.دين اسلام ويزكى هايى دارد كه مى تواند باسخكوى نياز هائ بشر در همه دوره ها باشد كه در اسلايد بعد بررس مى.

صفحه 9:
اول) توجه به نیازهای متغیر, درعین توجه به نیازهای تابت انسان در زندگی فردی و اجتماعی دو دسته نیاز دارد: نیازهای ثابت مانند نیاز به امنیت, عدالت, ازدواج و تشکیل خانواده و . . . اين نیاز ها در همه زمان ها برای بشر وجود داشته و از بین نمی رود.دین اسلام برای هرکدام از اين نیاز ها قوانین ثابن و مشخصی دارد. دومین نیاز, نیازهای متغیر هستند که از درون همین نیازهای ثابت پدید میآیند؛ یعنی, انسان ها با گذشت زمان برای پاسخگویی به نیازهای ثابت خود, از روشها و شیوه های مختلف و متغیری استفاده می کنند.برای مثال نیاز به امنیت یک نیاز ثابت است, اما چگونگی تأمین امنیت و ابزارها و اسلحه هایی که به اين منظور به کار گرفته میشود در مقایسه با دوره های گذشته بسیار متفاوت شده است و متغیر است. معارف اسلامی به گوته ای است که متخصصان دین میتوانند از درون آن با توجه به تیازهای جدید به وجود آمده, قوانین موردنیا زجامعه دربارة بانکداری,اسکناس,خرید و استفاده از سلاح های جدید را استخراج و در اختیار عموم قرار می دهد.

صفحه 10:
دوم) وجود قوانین تنظیم کننده در اسلام دسته ای از قواعد و قوانین وجود دارد که به مقررات اسلامی خاصیت انطباق و تحرک داده است. اين قواعد همچون بازرس عالی بر همة احکام و مقررات اسلامی تسلط دارند و کنترل می کنند. پیامبر(ص) نیز می فرمایند: دین اسلام با ضرر دیدن و ضرر رساندن مخالف است. مثال: روزه ما رمضان بر هر مکلفی واجب است, اما اگر اين روزه برای شخصی ضرر داشته باشد, بر او حرام میشود. سابرانووين اناس عوافتلى که بیان رشدر آخرین بیامین آلهن: کاملترین و شایسته ترین برنامه را برای هدایت تمامی انسان هاءدر همه زمان ها به مردم ارائه داده و دیگر نیازی به آمدن ييأمين جديد ‎veut‏

صفحه 11:
همان طور که در مطالب قبل گفته شد, هر یک از پیامبران, دین اسلام را در خور فهم و انديشه انسان های دوران خود بیان کرده اند. آمدن پیامبر جدید و آوردن کتاب جدید نشانگر اين است که بخشی از تعلیمات پیامبر قبلی, اکنون نمیتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد. هر پیامبری که می آمد به آمدن پیامبر بعدی بشارت میداد و بر پیروی از او تأکید میکرد. بنابراین وجود دو یا چند دين در یک زمان, نشانگر این است که پیروان پیامبر قبلی به آخرین پیامبر ایمان نیاورده اند و اين کار به معنای سرپیچی از فرمان خدا و عدم پیروی از دستورات پیامبران گذشته است. علاوه بر اين, امروزه به جز قرآن کریم هیچ کتاب آسمانی دیگری وجود ندارد که بتوان گفت محتوای آن به طور کامل از جانب خداست و انسانها ‎ol‏ را کم و زیاد نکرده اند و با اطمینان خاطر بتوان از آن پیروی کرد بنابراین, تنها دینی که میتواند مردم را به رستگاری دنیا و آخرت برساند اسلام است. و در قرآن کریم نیز آمده است : و من تبتغ غیر الاسلام دينآً قآن يقبَلَ منة وقو فی الاجرة من الخاسرین در آخر می توان گفت که پیامبران همه یک برنامه و هدف مشخص را دنبال و همه یکدیگر را تأبید کرده اند. بنابراین, اگر کسی به آخرین پیامبر الهی ایمان بیاورد در واقع به تمام پیامبران سابق نیز ایمان آورده است.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان