پزشکی و سلامت طب سنتی

تدبیر پیران یا مشایخ

tadbire_piran_va_mashayekh_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تدبیر پیران یا مشایخ”

تدبیر پیران یا مشایخ

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: تدبیر پیران یا مشایخ

اسلاید 3: بر اساس مكتوبات موجود در متون طب سنتی ایران، سال‌های زندگی یک انسان به چهار دورة رشد (حداثت و نموّ)، جوانی (شباب)، میانسالی (کُهولت) و پیری (شَیخوخت) تقسیم می‌شود.ابن‌سینا، ابتدای سن سالخوردگی را پایان 60 سالگی می‌داند که منطبق با تعریف سازمان جهانی بهداشت است.

اسلاید 4: مزاج افراد پیر مختلف است به‌طوری‌که اعضای اصلی ایشان سرد و خشک است ولی رطوبات بلغمی در داخل اعضای آنها انباشته می‌شود. پس لازم است به علایم بیمار توجه شود.

اسلاید 5: تدابیر کهنسالان:1. در صورتی كه علایم آنها بر سردی و خشکی دلالت کند، باید غذا و بقیه تدابیر آنها گرم و تر باشد و اگر سرد و تر بود، باید تدابیر گرم و خشک به‌کار رود.2. بهتر است بدن آنها را هر روز با روغن بنفشه، بادام، بابونه، سوسن و یاسمین چرب کنند.3. باید در بستر نرم استراحت نمایند و فعالیت سخت را كاهش داده و در زندگی خوشدل و شادكام باشند.

اسلاید 6: 4. از هرچه مزاج سردی و پیری دارد، چون اندوه و ترس و بوهای سرد مثل كافور و نیلوفر و از ترشی‌ها بویژه سركه و نیز شورها اجتناب نمایند.5. از هوای بد و بوی ناخوش و دود و غبار دوری نموده و از انزوا و توقف در گوشه‌ای كه هوایش محبوس باشد، تا جای ممکن دوری نمایند.6. از گرسنه خوابیدن پرهیز کنند، زیرا گرسنه به خواب رفتن سبب از بین رفتن قوت و انرژی و همچنین ایجاد رطوبت در معده و اندام‌های داخلی ایشان می‌شود.

اسلاید 7: 7. کاهش حجم غذا و افزایش دفعات غذا به ایشان توصیه می‌گردد.البته غذای ایشان باید در عین کم‌حجم بودن، از نظر کیفیت بالا باشد.غذاهایی مانند آبگوشت، شوربا، حلیم گندم، شیر و عسل، زردة تخم‌مرغ نیم‌برشت (عسلی) و آب‌گوشت و گوشت جوجه‌خروس، به همراه اندكی دارچین و یا زنجبیل و نان خوب پخته‌شده با کمی نمک برای سالخوردگان مفید است. 8. لازم است افراد سالخورده از ماهی، خیار، هندوانه، كدو، بادمجان، گوشت گاو، گوساله، عدس، کلم، غذاهای کنسروی و کمپوتی بكاهند.از خوردنی‌ها و ادویة خیلی گرم و خشک اجتناب نمایند تا موجب ایجاد یبوست در ایشان نگردد.

اسلاید 8: 9. کمی پس از صرف غذا مناسب است كه در هوای آزاد پیاده‌روی سبکی نمایند.10. در روز، غذای كم و معتدل و در شب كمی بیشتر بخورند.11. یبوست یکی از مشکلات شایع این سنین است. و لازم است با غذاهایی مانند خورش مرغ با چغندر و سوپ جو درمان شود.

اسلاید 9: 12. از سبزی‌ها، كاهو، برگ چغندر، كرفس و تره میل کنند و از میوه‌ها، انجیر تازه و خشك و انگور و مویز با مغز گردو و بادام برای افراد پیر مناسب است. 13. در صورت لزوم، حقنه با روغن برای آنها مفید بوده و احشای ایشان را نرم می‌كند و بهترین روغن برای ایشان روغن زیتون صاف‌شده است.

اسلاید 10: 14. آشامیدن شیر مفید است. به شرط آنکه بعد از آشامیدن شیر در ناحیه كبد و شكم احساس تمدّد و نفخ نکنند.موافق‌ترین شیرها نیز، شیر بز است.شیر پخته برای ایشان بهتر از شیر خام است.بهترین شیوة پختن آن، این است كه سه قسمت شیر را با یک قسمت آب مخلوط كرده، با آتش ملایم بجوشانند تا یك‌چهارم آن بخار شود، سپس با مقداری نبات و یا عسل شیرین کنند و آرام بنوشند.بهتر است در حین پختن شیر، مقداری زنجبیل برای کم کردن نفخ در آن بیندازند.همچنین می‌توانند شیربرنج همراه با عسل یا شكر میل نمایند.

اسلاید 11: 15. از نوشیدنی‌ها، شربت عسل با پیران سازگارتر است و مانع از ایجاد بندآمدگی‌ها در بدن (سدّه) و درد مفاصل می‌گردد.16. افراد سالخورده باید تا جای ممکن از خونگیری پرهیز کنند مگر در ضرورت شدید و به تجویز پزشك حاذق و به مقدار کم.

اسلاید 12: 17. مالش و دلک معتدل برای پیران مناسب است و سبب تقویت آنها می‌شود. که البته باید در حدّ اعتدال باشد.18. استحمام معتدل برای این گروه مناسب است و بهتر است كه چندی پس از گرمابه طعام مصرف شود.19. سرما خوردن برای مشایخ بسیار خطر دارد، پس همیشه باید وضو و غسل ایشان با آب نیم‌گرم و لباسشان به نسبت جوانان گرم‌تر باشد.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید