صفحه 1:
تدریس با اسلاید
(در مود بیط اجرا شود)
مرتضي صاحب الزماني
صفحه 2:
آیا با اسلاید تدریس کنیم؟
* اصل مهم:
> تدریس غیر اصولي با اسلاید: بسیار بدتر از
- تااز بهبود کیفیت تدربس مطمئن نشدید, به اسلاید روي نیاورید.
“ سرعت نداريس:
> يك ونيم نا دو برابر تدريس با
- از همراهي دانشجويان اطمينان حاصل كنيد.
صفحه 3:
آیا با اسلاید تدریس کنیم؟
* مزایا براي دانشجو:
> جالب تر و واضح تر شدن ارائه
> آسان کردن تفهیم مطالب مشکل با شکل ها و
پويانمايي مناسب
> به خاطر سپردن بهتر مطالب
صفحه 4:
آیا با اسلاید تدریس کنیم؟
9 برای استاد:
> آسان ترشدن ارائه
> آسان تر شدن آمادگی قبل از کلاس
- آماده كردن اسلايدهاي مناسب براي بار اول وقت مي برد.
صفحه 5:
تدریس با اسلاید
> اسلايدها قبل از کلاس در اختیار دانشجویان قرارگرفته
باشد.
5
تشويق دانشجو به مرور اسلايدها قبل از كلاس
- قدرت درك دانشجو بسيار افزايش مي .يابد.
- البته سئوال هايش نيز عميق.تر و سخت تر مي شود!
- فرض نشود كه آنان اسلايدها را هيده اند.
> همه جيز در اسلايدها نباشد (نت برداري دانشجو را هشيار
نگاه مى دارد)
7 مطلب براي نت برداري در کلاس از توضیحات شفاهي استاد رزرو شود.
7 فضاي یادداشت روي پرینت اسلایدها درنظر گرفته شود.
صفحه 6:
نمایش مرحله اي
> نمايش يكبارة مقدار زيادى مطلب روی صفحه حواس دانشجو را
برت مي کند. از طرفي مي خواهد مطالب را بخواند و از طرف دیگر
باید به سخنان استاد گوش دهد و کلاً تمرکز خود را از دست مي
دهد. پس اولا مطالب به صورت نکته وار (و نه به صورت جمله هأي
کامل و طولاني) تهیه شود. (البته ممکن است در اسلايدهاي این
كاين ٠اين قاعده رعايت نشده باشد جون فاقد توضيح شفاهي اند).
> ثانياً با استفاده از مه مصصه نرم افزار سوم با هر
کلیک. یک قسمت از صفحه ظاهر شود.
> خالي بودن بخش هاي زيادي از صفحه. قدرت فهم را افزایش مي
دهد.
۰ ی ار یی (سطح اول)
> سطح دوم
— سطح سوم ( ن اندازه کوچک نشود. فونت درشت هم به راحتي قابل خواندن است و
هم مطلب را ساده تر وانمود مي کند).
صفحه 7:
طرح اسلايدهاي متني
< تعداد موارد (9) هر اسلاید محدود شود.
< تعداد کلمات هر مورد محدود شود.
- چک کنید آیا کلمات اضافی وجود دارند (مثال صفحات بعد)
> هدف:
1. دانشجو با یک نگاه کلیت مطلب را دریافت کند.
2 انگیزه (و احتمالاً سئوال) براي او ایجاد شود.
3. سپس به توضیحات استاد توجه کند.
صفحه 8:
طرح اسلايدهاي متني
> براق موارد هم سطح از نظر معنايي. از فونت» رنگ و
اندازة يكسان استفاده شود.
> رنك هاى انتخابى در همة اسلايدها يكنواخت
باشد.
- یکسان سازي رنگ و فونت اسلايدها با تعريف 69 جع( امکان پذیر
است.
< خطاهاي املايي حواس دانشجو (و دانشجوي مجاور
او) را پرت مي کند.
صفحه 9:
مثال متن نامناسب
> خطاهاي معمول در مدارها را مي توان به دو دسته تقسیم کرد: خطاهاي
طراحي و خطاهاي پیاده سا
* یکی از راه حل هاي برخورد با خطاهاي پیاده سازي این است که از برنامه
هاي نرم افزاري براي سنتز مستقیم از توصیف طرح به پیاده سازي
مستقیم آن استفاده کنیم:
> اشكال اين روش اين است كه
- اولاً خود برنامه سنتز کننده ممکن است داراي خطا باشد.
- ثانیاً ممکن است کاربر در نحوه استفاده از برنامة سننز کننده اشتباه کند.
جملات طولاني را مي توان با نگاه داشتن کلمات كليدي خلاصه کرد
(صفحة بعد). 00
صفحه 10:
مثال متن مناسب تر
* انواع خطا:
1 در طراحی
2 در پیاده سازي
۶ خطا در پیاده سازي:
> راه حل:
7 سنتز مستقیم: توصیف > پیاده سازي
> اشكالات:
- خطا در سنتزكننده
- خطا در استفاده
0
صفحه 11:
مثال با شکل
*حتی می توان با شکل آن را نمایش داد:
صفحه 12:
انتخاب رنى
* زمینه:
و هاي تیره (آبي تبره): براي کلاس
3 رنگ هاي روشن: براي پرینت
oe ae ا ا ل
؟ متن:
Prat ac i با زمینه
> نمونة ان Bear") |
صفحه 13:
فارسي با انکليسي؟
Gur * اصلی: درک کارامد
> > اسلاید فارسي: تسهیل دریافت بي درنگ
مطلب
7 به خصوص براي دانشجویان سال هاي اول و دوم کارشناسي
< استفاده از اصطلاحات به زبان اصلي:
7 > ایجاد تناظر با اصطلاحات مراجع درسي
6
صفحه 14:
انتخاب فونت
قونت hy اغا توف
< فونت های فارسی اغلب نیاز به BOLO
کردن دارند.
> اطمينان حاصل كنيد كه كامييوتر كلاس
فونت هاي فارسي را طور ديكري نشان نمي
دهد.
صفحه 15:
شکل
* یک شکل -هزار کلمه
> استفادة زياد از شكل توصيه مي شود.
> ممكن است لازم شود جند (جند ده) ثانيه فرصت دهيد نا
دانشجويان خوب به شكل نكاه كنند.
- بكوييد در شكل به دنبال جه باشند
- ودراين مدت سكوت كنيد.
> بسياري از موارد: شكل مي تواند به جاي متن توضيح دهد.
- نمونه: صفحة بعد.
> مفهوم و ارتباطات بهتر در ذهن مي ماند.
6
صفحه 16:
System Architecture
ayoed ejep
۲06۳۵۲5 2 CPU, a RAM and
شکل به جاي متن
‘System Architecture
an FPGA and they're all
connected
- The FPGA connects
the
CPU's data cache
- The bus is 32 bits
wide
- Blah blah blah bla
yoursett
Compton]
06
صفحه 17:
صفحه 18:
eae
۳۵۲, Karypis 1 Sree
Bozorgzadeh [ill
— Harjani
أمتططع
Applications
صفحه 19:
پوبانمايي
نیمیسن:
تاثیر بالا در قدرت تفهیم
> نمونه: صفحات آینده
صفحه 20:
[Jackson]
1091/1 سس رجف حجنا امنا
صفحه 21:
1
1۳۳
7
1
SJ
ا
ببح ا
لکمک
سا
لا
SZ
cox
لح سا
صفحه 22:
صفحه 23:
پوبانمايي
* افراط در شکل ها و انيميشن هاي غير لازم:
> صدمه به تمركز دانشجو
> یادآوری: هدف. تفهیم کارامد
- فقط وقتي از شکل یا انیمیشن استفاده کنید که مفید است (تمرکز
را افزایش دهد. نه کاهش)
گ نمونه: صفحات بعد
صفحه 24:
7 1 شکل و انیمیشن مضر
A در اين اسلايد. يس از يك بار كليكى. دو-سه ثانيه صبر كنيد.
* این حرکات میتواند آزاردهنده باشد.
>حواس شنونده از درس منحرف مي شود.
>حتي ابن حركت.
> بازكرداندن تمركز شنونده زمان مي برد.
wo Bullet Lut MH
< هر تانق اسای-ادار انادخاسیتهاا
ee
صفحه 25:
فرمول
۴ استفاده از امکانات 407) میب در هبو
> زيبايي > کمک به درک بهتر
Voy Vip Voy] 2
۷-1
P
به جاي
Om = (OOO + Op + Ora(Da/@p)"”) / (1+(Ow@p)"”)
صفحه 26:
فرمول
* توسعة روابط رياضي:
روند تغییر در روابط (اثبات قضیه. ساده کردن. ...) با
انیمیشن آنجام شود. ۱
7 شبیه سازي تدریس سنتي
گنمونه: صفحة بعد.
صفحه 27:
Booth Multiplier
mat
B= SB + Dy- Wi2* , b, =0
k=O
* اثبات شهودي:
2Byiey 2? +... > رویط + یط + 2( ,رجا بط + رط) Ba.
C2") a ae Wyn 2") 4.0. روط + 2 ره جر
By 2! +B, 2+ GaP) + Diep De = Wye Ph? +e .=
2+1
اي هي سود بط
با جمله ي قبلي ساده مي شود
7هرتضي صاحب الزماني
صفحه 28:
PO,®,0,0) = 20(4,9,5,7,9) + <۵)0,40,09(
بونحلاتبپلصیت ۵00 + 6-۶00
باحللتبييهميت | ۵0 +00۵ 2
©
Go —
cay 00 ot 0 0
oa |o | o] x fo
۵0 a}atx fa
alata ۳ oO
9
| ]| مضه
lo
0
(0 + '©) © - © : و 6 ۴ هل 4۰
مانند جواب بالا
ولي با تعداد ليترال كمتر
صفحه 29:
< مجبور نیستید کاملاً با اسلاید تدريس كنيد.
> معمولاً حالت تركيبي مؤثرتر است.
؟ یک تخته سفید پشت پرده بسیار مفید است:
- توضیح و رسم خطوط لازم با ماژیک روي شکل اسلاید (نمودار. جدول.
شکل. فرمول...)
حتي ممکن است ترجیح دهید بخشي از
توضیحات را فقط با تخته توضیح دهید:
7 بسته به موضوع. ببینید کدام یک در تفهیم موٌثرتر است.
> حتي به دفعات كمي تغيير حالت به تخته. باعث تنوع
و بيدار نكاه داشتن دانشجويان مى شود.
<
eo
صفحه 30:
نمودار
< استفاده از نمودار به
جاي جدول حاوي
اعداد بي روح.
وضوح متن روي
نمودار
* وضوح برچسب
(اسآ) محورها
[Compton]
bey he نسب ae he ID wb للق
Scatter plot with sigma contour lines
Sigma L, = Global L, Variation
20
صفحه 31:
نحوة بیان
* اشتباه رایج:
خواندن عین عبارات اسلاید
- > عبارت را به نحو ديگري بیان کنید.
* فرمول:
؟ به جاي خواندن از روي فرمول. توضیح روح فرمول:
- هدف فرمول
- نقش متغیر /پارامترها
- نحوة تاثیر هریک از آنها
نمودار:
> توضيح روح نمودار:
معناي كلي
7 روند رشد اافت
صفحه 32:
نحوة بیان
< به دانشجویان نگاه کنید.
> نه به صفحة مانيتور
نه به پرده
>روي پرده با انگشت به محل لازم اشاره کنید.
- استفاده از ماوس اصلاً توصيه نمي شود.
7 در صورت در دسترس نبودن تصویر از چوب یا وسيلة مشابه
استفاده شود.
- لرزش پوينترهاي ليزري روي پرده (در فاصلة دور) ممکن است
آزاردهنده باشد.
تون صدا یکنواخت نباشد.
م
صفحه 33:
بازنگري
قبل از هر کلاس, اسلایدها مرور شوند:
> براي هر اسلاید. از خود بپرسید:
- هدف از این اسلاید جه بود؟
7 نکات مبهم اسلاید چیست؟
7 چگونه مطلب آن را بیان کنم تا قابل فهم باشد؟
7 چگونه بیان شود تا براي شنونده جالب باشد؟
7 در چه حدي باید وارد جزئیات شوم؟
- چگونه انگیزه ایجاد شود؟
> گاهی لازم است موضوعی ناگفته گذاشته شود تا
دانشجو خود در بارة آن فکر کند.
7 اغلب بهتر است ay دانشجو گفته شود که موضوع جا مانده چیست.
صفحه 34:
مراجع
[@czarnn] 6 ,هه
اون لت ره روف Licker, “Preseutaioa Shi,” GPEC
رتسا 0۰
[lectern] Presa darhsva, Oy Ohua, Okater Rinkr, lomahos Sodera,
ered Dickorl Ou, “® Gpotcks PED Broktectre Por Red Pave PRBO
Oystews,” LPEO, Cepewber ۰
[Oowpen] Qoherke Oowpin, Dork b. ی تاه رم
(cathe bce),
hip Thun .ece ter ehul%'? ار تممصو :)فصان
.1385 حمیدرضا آراسته. "آموزش موثر در آموزش عالي." نشر چاپار.
[ote] Joka Outeko, “(Prepare presectaia skle! D kort,”
bos. betPordotarartes conn tevkointan Je Miers Ipreseutainashdies
[Caray] “C OSOGPE UF bt ®DO's xed DO's, © مد سب م۳
6 ۳۵۵ - ۲,