ریاضیعلوم پایه

تدريس معادله خط در سال اول دبيرستان

صفحه 1:

صفحه 2:
۵ فعالیت چالش برانگیز براي تدریس معادله خط در سال اول دبیرستان سوالهاي تحت عنوان فعالیت عملكردي © استفاده از خطا در يادگيري رياضي تشریق بحث ها و نوشته ها ©. استفاده ان تكنولوژي

صفحه 3:
فعالیتی چالش برانگیز. برای تدریس هه خط در سال اول دبيرستان 1 تحقیقات نشان داده که طرح سئوالات غیر معمول دژگ و آموزان را قوي تر مي کند . * يكي از معمول ترین تکنیک ها این است که عکس سوّال هاي استاندارد را طرح کنیم . مثلاً به دانش آموز یک نمودار بدهیم و بگوییم معادله آن را بنویس یا یک معادله بدهیم و بگوییم نمودار آن را رسم کنید . * مثال: معادله کلمه دوست را بنویسید. ‎of‏ سنا نز ‎

صفحه 4:
«f ۰ ” 3 ‏ها‎ 1g , ‏سوال هابي تحت عنوان پروژیز,‎ ١ ‏فعاليت عملكردى‎ > ‏طرح اين سؤال ها يس از هر مبحث تندريس شده در‎ * ‏تعميق يادكيري أن مبحث , مفيد و مؤثر است . زيرا نشان مي‎ ‏دهد كه با يايان يافتن بك مبحث. كارتمام نشده. بلكه ان ها‎ ۰ ‏با برخور داري از افق دید بهتري. و با استفاده از آن مباحث‎ ‏هاي متنوع تر و جذاب تري باشند.‎ Slaw ‏پاسخگوي‎ ‏البته این در صورتي لتفاق مي افتد که سوّال ها . دربر گیرنده‎ * ‏سوّال هايي باشد که هدف آن ها توسعه و تعمیق یاد گيري‎ ‏رياضي آن باشد.‎ أ

صفحه 5:
* مثال: حاصل عبارات را با ذکر دلیل . بنویسید : الف ) 64 ‎v-‏ ب = در تقسیم چندجمله اي بر يك جمله اي . آيأمي توانید روش تقسیم معمولي . باقیمانده را به روش ديگري نیز به د (برای حل این سئوال. دانش اموز باید برای خودش سئوالات"متعددی را طرح نماید تا به جواب برسد.این یعنی یاددادن جستجوگری ای دانش آموزان) كارهاي پروژه اي ز نیز . دانش آموزان را به بحث و نوشتن نتيجة بحث . تشویق مي کرد . براي انجام اين كار سعى كنيد "به هر گروه. يك پروژة متفاوت . آما با مضمون مشترك . بدهید. ‎٠‏ . به طور مثال . با توجه به یکی از دبوارهاي کلاس . ازيکي از گروه ها بخواهید تا مختصات رئوس يكي آز قطرها ء طول قطر. معادله قطر . شیب قطر . وضعیت قطرها نسبت به هم ۰ و فاصلة يکي از رئوس را از محل تقاطع . را به دست آوريد . در حالي که براي گروه هاي بعدي به جاي دیوارکلاس درس . تخته سیاه. دیوارحیاط مدرسه . کاغذ 60 و مشابه آن ها انتخاب شد. ۱ ‎ ‎

صفحه 6:
مثالي از فعالیت عملكردي : در حیاط دبیرستان . در خ ت چنار بزرگي وجود داشت که از دانش آموزان خواسته شد تا ارتفاع درخت را با توجه به نسبت های ‎yh ۳‏ مثلثاتي . به دست آورند ۱۰ بتكار و تنوع راه حلي هابي كه دانش آموزان بوايا لين . ‎a‏ ‏فعاليت ارايه داده بودند . شعف انكيز بود . ‎BC‏ ‎1 BC ‏دید‎ = = © tam5 a 1 “ae BC=AC ‎ ‎7

صفحه 7:
‎٠‏ © به كمك سايه اشياء در يك روز آفتابي و استفاده ازنسبت ‏تنوع راه حل ها ‎ ‏نا عير 5 ‎B 2‏ ‎we‏ _ صم 0 ست م ‎AB BC‏

صفحه 8:
۰ 9- قطعه چوبي که طول آن از قد خودشان بیشتر است. ‎Ba AD _CB‏ ‎AB CD .. AB= AD+ DB‏

صفحه 9:
۰ ۴ با استفاده از دفترچه بادداشت و مداد یا خودکار 0 AD _CB AB CD .. AB= AD+ DB

صفحه 10:
۰ 0 با استفاده از آینه

صفحه 11:
استفاده از خطا در بادگیری رباة در موقع تدریس . بعضی از مطالب را عمداً اشتباه حل کنید تا دانش آموژان با کنند موقعي که مسأله اي را اشتباه حل کرده اند . به يايان خط نرسيده انب بأ دقت و بررسي راه حل و مختصر تغييري درآن :مي توانتد اشتباه خود زاري | نمايند . مثلاء به تجزيه عبارت زيرتوجه كنيد؛ 5 (37 70 +( +0 حرو لي بعر + شير = 7 لعن + رو + ير x? -y? +x+y=(- y)&+y)+x+y= 7 1(0- 7+1

صفحه 12:
تشویق بحت ها و نوشته ها ۱۷ * توضيح يك ايده حل به صورت شفاهي يا كتبي ‎a‏ ‏وادار مي كند كه آن قدر با آن ايده كلنجار برود تا واقعاً . ‎ae‏ ‏احساس تملك کند و شخصا آن را بفهمد . * در مورد تبدیل اعداه اعشاري متناوب راي هن زمر كنيد و أن را حل كنيد . مثال دانش آموز: 9/ x=/9 1 0-59 ‏اه حل دانش آموز:‎ 10x- x=9/9- /9> 9x=9-> x=1

صفحه 13:
استفاده از تکنولوژی تکنولوژي جسارت دانش آموزان را براي بادگيري افزايش مي دهد و قناعت آن ها را نسبت به علم آموزي كم مها توانايي هاي حدسیه سازي . مدل سازي . استدلال کردن به روش هاي مختلف و حل مساله در یک پارادايم تکنولوژي به خوبي قابل ایجاد هستند . در چنین پارادايمي . يادگيري دیگر حفظ کردن . دریافت و پس دادن آن مطالب نیست . يادگيري به معني درگیر شدن . ساختن . اشتباه کردن . دوباره ساختن و تولید دانش است

صفحه 14:
. ‏بررسی نماييد‎ if) = al ‏معلم: يك به لك بوذن‎ ٠ Ce us ۰ ES. AL = (Ay? 3 ae 8 fs) ‏در مدای 1+ له‎ aa Veet td dad ‏و و‎ nn در نتیجه‌تابع یک به یک نیست . * معلم : چه قدر مطمئن هستید ؛ * دانش آموزان برای اطمینان از درستی جواب به کامپیوتر متوسل می شوند . gc IN Finity

صفحه 15:
* با مشاهده رسم تابع در محيط حاج-م دانش آموز پی می برد ۲ ب جابي اشتباه كرده ,و با مراجعه به راه حل به اشتباه ‎Maas pes‏ برد ء كه در عبارت 1 + و ‎Txt ad‏ 1+ 1ه چ رل بايد هر دو طرف هم علامت باشند لذا ‎Ky SK‏ پس تابع یک به یک است.

صفحه 16:
باعرض خعته نباشید خدمت همکاران ۲۳

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان