صفحه 1:
صفحه 2:
۵
فعالیت چالش برانگیز براي تدریس معادله خط در
سال اول دبیرستان
سوالهاي تحت عنوان فعالیت عملكردي
© استفاده از خطا در يادگيري رياضي
تشریق بحث ها و نوشته ها
©. استفاده ان تكنولوژي
صفحه 3:
فعالیتی چالش برانگیز. برای تدریس
هه خط در سال اول دبيرستان 1
تحقیقات نشان داده که طرح سئوالات غیر معمول دژگ و
آموزان را قوي تر مي کند .
* يكي از معمول ترین تکنیک ها این است که عکس سوّال هاي
استاندارد را طرح کنیم . مثلاً به دانش آموز یک نمودار بدهیم و
بگوییم معادله آن را بنویس یا یک معادله بدهیم و بگوییم
نمودار آن را رسم کنید .
* مثال: معادله کلمه دوست را بنویسید.
of سنا
نز
صفحه 4:
«f ۰ ” 3 ها 1g
, سوال هابي تحت عنوان پروژیز,
١ فعاليت عملكردى
> طرح اين سؤال ها يس از هر مبحث تندريس شده در *
تعميق يادكيري أن مبحث , مفيد و مؤثر است . زيرا نشان مي
دهد كه با يايان يافتن بك مبحث. كارتمام نشده. بلكه ان ها
۰ با برخور داري از افق دید بهتري. و با استفاده از آن مباحث
هاي متنوع تر و جذاب تري باشند. Slaw پاسخگوي
البته این در صورتي لتفاق مي افتد که سوّال ها . دربر گیرنده *
سوّال هايي باشد که هدف آن ها توسعه و تعمیق یاد گيري
رياضي آن باشد.
أ
صفحه 5:
* مثال: حاصل عبارات را با ذکر دلیل . بنویسید :
الف ) 64 v- ب
= در تقسیم چندجمله اي بر يك جمله اي . آيأمي توانید
روش تقسیم معمولي . باقیمانده را به روش ديگري نیز به د
(برای حل این سئوال. دانش اموز باید برای خودش سئوالات"متعددی را
طرح نماید تا به جواب برسد.این یعنی یاددادن جستجوگری ای دانش
آموزان)
كارهاي پروژه اي ز نیز . دانش آموزان را به بحث و نوشتن نتيجة بحث .
تشویق مي کرد . براي انجام اين كار سعى كنيد "به هر گروه. يك پروژة
متفاوت . آما با مضمون مشترك . بدهید.
٠ . به طور مثال . با توجه به یکی از دبوارهاي کلاس . ازيکي از گروه ها
بخواهید تا مختصات رئوس يكي آز قطرها ء طول قطر. معادله قطر . شیب
قطر . وضعیت قطرها نسبت به هم ۰ و فاصلة يکي از رئوس را از محل
تقاطع . را به دست آوريد . در حالي که براي گروه هاي بعدي به جاي
دیوارکلاس درس . تخته سیاه. دیوارحیاط مدرسه . کاغذ 60 و مشابه
آن ها انتخاب شد. ۱
صفحه 6:
مثالي از فعالیت عملكردي :
در حیاط دبیرستان . در خ
ت چنار بزرگي وجود داشت که از
دانش آموزان خواسته شد تا ارتفاع درخت را با توجه به نسبت های
yh ۳
مثلثاتي . به دست آورند ۱۰ بتكار و تنوع راه حلي هابي كه دانش آموزان بوايا لين . a
فعاليت ارايه داده بودند . شعف انكيز بود .
BC
1 BC
دید = = ©
tam5 a 1 “ae BC=AC
7
صفحه 7:
٠ © به كمك سايه اشياء در يك روز آفتابي و استفاده ازنسبت
تنوع راه حل ها
نا عير
5
B 2
we _ صم 0 ست م
AB BC
صفحه 8:
۰ 9- قطعه چوبي که طول آن از قد خودشان بیشتر است.
Ba AD _CB
AB CD .. AB= AD+ DB
صفحه 9:
۰ ۴ با استفاده از دفترچه بادداشت و مداد یا خودکار
0
AD _CB
AB CD
.. AB= AD+ DB
صفحه 10:
۰ 0 با استفاده از آینه
صفحه 11:
استفاده از خطا در بادگیری رباة
در موقع تدریس . بعضی از مطالب را عمداً اشتباه حل کنید تا دانش آموژان با
کنند موقعي که مسأله اي را اشتباه حل کرده اند . به يايان خط نرسيده انب بأ
دقت و بررسي راه حل و مختصر تغييري درآن :مي توانتد اشتباه خود زاري |
نمايند . مثلاء به تجزيه عبارت زيرتوجه كنيد؛ 5
(37 70 +( +0 حرو لي بعر + شير
= 7 لعن + رو + ير
x? -y? +x+y=(- y)&+y)+x+y=
7 1(0- 7+1
صفحه 12:
تشویق بحت ها و نوشته ها ۱۷
* توضيح يك ايده حل به صورت شفاهي يا كتبي a
وادار مي كند كه آن قدر با آن ايده كلنجار برود تا واقعاً . ae
احساس تملك کند و شخصا آن را بفهمد .
* در مورد تبدیل اعداه اعشاري متناوب راي هن زمر
كنيد و أن را حل كنيد .
مثال دانش آموز: 9/
x=/9
1 0-59 اه حل دانش آموز:
10x- x=9/9- /9> 9x=9-> x=1
صفحه 13:
استفاده از تکنولوژی
تکنولوژي جسارت دانش آموزان را براي بادگيري
افزايش مي دهد و قناعت آن ها را نسبت به علم آموزي كم مها
توانايي هاي حدسیه سازي . مدل سازي . استدلال کردن به
روش هاي مختلف و حل مساله در یک پارادايم تکنولوژي به
خوبي قابل ایجاد هستند . در چنین پارادايمي . يادگيري دیگر
حفظ کردن . دریافت و پس دادن آن مطالب نیست . يادگيري به
معني درگیر شدن . ساختن . اشتباه کردن . دوباره ساختن و
تولید دانش است
صفحه 14:
. بررسی نماييد if) = al معلم: يك به لك بوذن ٠
Ce us ۰
ES. AL = (Ay? 3 ae
8 fs) در مدای 1+ له aa
Veet td dad و و nn
در نتیجهتابع یک به یک نیست .
* معلم : چه قدر مطمئن هستید ؛
* دانش آموزان برای اطمینان از درستی جواب به کامپیوتر متوسل
می شوند .
gc IN Finity
صفحه 15:
* با مشاهده رسم تابع در محيط حاج-م دانش آموز پی می برد ۲ ب
جابي اشتباه كرده ,و با مراجعه به راه حل به اشتباه Maas pes
برد ء كه در عبارت
1 + و Txt ad 1+ 1ه چ رل
بايد هر دو طرف هم علامت باشند لذا Ky SK
پس تابع یک به یک است.
صفحه 16:
باعرض خعته نباشید خدمت همکاران ۲۳