صفحه 1:
صفحه 2:
تدریس در فضای مجازی
a
Firs sabe
دکتر آیین محمدی
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران
قطب کشوری بادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی
صفحه 3:
صفحه 4:
e
# استفاده از فناوری اینترنت در فرایند
یادگیری-یاددهی و ارائه آموزش به
یادگیرندگان بدون نیاز به حضور فیزیکی
صفحه 5:
© | انواع سیستمهای بادگیری الکترونیکی |
© غير همزمان Asynchronous
Synchronous همزمان ©
AAV
صفحه 6:
> دسترسی به محتوا
> عدم محدوديت مکانی و/یا زمانی
< استفاده از امکانات چندرسانه ای
3« امکانات جستجو و منابع علمی در دسترس
* امکان استفاده مکرر از منابع و محتواها
؟* امکان تعاملات آموزشی
> به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش
امکان جمع آوری و سازماندهی داده ها و اطلاعات یادگیرندگان
AAV angi
صفحه 7:
8 محدودیت های یادگیری الکترونیکی
> فقدان تعاملات انسانى
> محدوديت در آموزش هاى بالينى و مهارتى
> مشكل انطباق مدرسان و يادكيرندكان با فناورى
> اختلال در فناورى
* محدودیت در ارزشیابی یادگیرنده
و.
AAV
صفحه 8:
AAV
صفحه 9:
آیا بادگیری الکترونیکی می تواند به تنهایی
نیازهای آموزشی را در رشته های علوم پزشکی
برآورده نماید؟
oe)
AAV -
صفحه 10:
راه حل
یاد گیری تر کیبی
Blended Learning
AAV
صفحه 11:
ی
8
g (online) يادكيرى برخط
يادكيرى جهره به جهره (266] 10 ۲266)
«9۹۳
صفحه 12:
اگر طراحی آموزشی هوشمندانه صورت كيرد با
استفاده از مزایای هر دو سیستم» آموزش و بادگیری
موفق تری صورت می گیرد و کارابی نظام آموزشی
بیشتر خواهد شد.
«9۹۳
صفحه 13:
موارد کاربرد بادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی
آموزش آکادمیک
توانمندسازی هیات علمی
آموزش سلامت عمومی
AAV
صفحه 14:
e یادگیری ترکیبی در آموزش پزشکی
+ مستندات متعددی در متون علمی مبنی بر موثر و مقبول
بودن یادگیری ترکیبی در مقابل هر کدام از رویکردهای
الکترونیکی و سنتی به تنهایی وجود دارد.
«9۹۳
صفحه 15:
AAV
صفحه 16:
| اجزاى سستويادكيرىالكترونيعى 1 |
نیازهای آموزشی
cP |
چگونگی تدوین و ارائه محتوا
AAV
صفحه 17:
E-learning system ©
Teams
involved in
e-learning
صفحه 18:
1
a
بسته
نوآوری و تحول آموزش پزشکی
Se
AAV
صفحه 19:
_____ Question? 4%4V
تدریس در محیط مجاری ؛دکتر آبین محمدى"
صفحه 20:
* سامانه های مدیربت آموزش مجازی
* سامانه های مدیریت محتوای الکترونیکی
* سامانه های آموزش مجازی همزمان
* نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی
تدریس در محیط مجازی . دکتر آیین محمدی
صفحه 21:
* وب کنفرانس
* ویدئو کنفرانس
تدریس در محیط مجازی . دکتر آیین محمدی
صفحه 22:
امکان مدیریت کاربران و شوکت کنندگان دروب کنفرانس
امکان اتصال با حداقل سرعت برای کنفراس صوتی و متنی
امکان کنفرانس تصویری (ارسال و دریافت)
امکان ارسال پيام
امكان ارسال قايل بر روى تخته سفيد و نمايش آنها
امکان دسترسی و نوشتن بقلم نوری بر روی تخته سفیدل<0 05
امکان تغیر چیدمان صفحه و بزارها در کلاس بصورت دلخواه
امکان ضیط جلسات و استفاده مجدد بصورت aber by
امکان ارسال و مشاهده تصاویر و فایل های ۳:4 Power
امكان سطح بندى و اعمال كنترل به منظور حضور در كلاس و اجازه صحبت
امکانبه اشنراک گذاشتن صفحه شخصی کاربر و كذاشتن لينك در صفحات
امكان بركزارى نظرستجى در طول بركزارى براى دريافت نظرات شركت كتندكان
امکان رای کبری بصورت آنلاین و تمایش زنده نتايج بصورت نمودار
بدون احنیاج به 0 اختصاصی برای کاربران
9
ندریین فر محیط مجازی : د کت 7
صفحه 23:
۹
وم ___ سک
00د
CF OC NN eel CERCA cl a Cae
NAS CM ac AN SCAN a aie SR acd
ASLO 2 صل رس لت روا
تحصن للدملا لوكصلجمه:9) -
صفحه 24:
۹
وم ___ سک
COCR erm Wi aac AR aE Le ee ae
oes eee eer ae eee eer
اعد نها رورا ACN BN emo aN cece
RONG CaP Ca RAO as rinn Ac
ارم ما۳۹
صفحه 25:
LOG vs. LOOG
OO CE NEV a 0000
CAN هر و
AANA ل ci Ba 10a eg هو ن زامن
Oe ar aca VNR AS A CL oe
۱۳ EN Uc ooo Oe RC PS ce et eo
صفحه 26:
Our ON aN Paced
LL”
Me na ec
eae Rad Neat c nas cd
Gtood doce or Buterprise-wide
Ora aid ec a cea
صفحه 27:
Our ON aN Paced
ي 2-0 ل ۲۲۲۲۲۲۲۲
ae an ا ect cated
EMR ck Tce
ONAL Pan
Custower Gupport & Oser Comunity
صفحه 28:
ON ين
۲۲۲۲۲ 2-02
OT ead #>صصاعج(]) ی
Do REC ovr wt to REP?
۱1 ASRS ae ae
ای و یز
كنك
صفحه 29:
Sea
Seo Coe)
LMS SOFTWARE SOLUTIONS
moto
| 1 :
و ream =a
۳
1 =
8
a
صفحه 30:
*Compliance - AICC
+Compliance Management
*Compliance - SCORM
*Conferencing
*Content Library
*Content Management
*Course Catalog
+Course Interactivity
*Coursework Grading
*Custom Learning Vocabulary
+Custom User Interface
*Customizable Branding
*Customizable Fields
+Customizable Functionality
*Customizable Reporting
*Data Import/Export
*Data Management
+Development Tracking
Document Management
‘eCommerce
+eLearning Management
*Event Management
Administration
*Administrative Reporting
“Assessment Tools Built in
-Authentication & Security
*Authoring - Courses
*Authoring - 3D Simulation
+Authoring - Gamification
*Authoring - mLearning
*Authoring - PowerPoint Conversion
“Authoring - Serious Game
“Authoring - Storyboarding
*Blended/Hybrid Learning
+Career Tracking
*Certification Management
“Certification Tracking
+Classroom Management
*Collaboration Management
*Competency Management
Compliance - 3rd Party Authoring Tools
«Compliance - 3rd Party Teleconferencing
Tools
“Compliance - Tin Can API
صفحه 31:
*Notifications - Email
*Notifications - SMS
*Offline Learning
+Online Learning
*Registrar Enrollment
*Performance Assessment
+Perpetual License
*Platform
*Podcast Management
+Registration Management
*Reporting
*Resource Management
+Self-Enrollment
*Self-Paced
*Self-Registration
+Single Sing On
*Skills Assessment
*Skills Tracking
+Social Learning
*Software Development Kit
*Student Management
*Student Portal
*Student Self Service
*Exam Engine
*Goal Setting / Tracking
individual Development Plans
installation (Hosted, Local, Saas, Cloud)
instructor Led Classes
«Instructor Scheduling
“Job Hierarchies
*LCMS
+Legacy System Integration
‘Licensing (Free, Trial, Open Source,
Paid)
«Live Video Presentations
“Locations Served
+Maintenance (Backups, etc)
+Mobile Access
*Multi-Currency
*Multi-Language
+Multi-Lingual Courseware
+Multi-Lingual User Interface
+Multi-Organization Structures
*Multimedia Environment
*Multiple Delivery Formats
صفحه 32:
*Student Tracking
+Survey Management
“Term License
“Test Building
“Test Scoring
“Testing
“Training Metrics
“Training Tracks
“User Access Controls
“Users Size Served
“Virtual Classes
+ Waiting Listing
http://elearningindustry.com/learning-management-systems-comparison-checklist-of-features
صفحه 33:
Qu 1estion?
glee ala pala توس جر
صفحه 34:
انوا رویکردهای بادکیری الکتر وذيكى
ere a ار ی
صفحه 35:
أ. تمرکز بر فرایند یادگیری-یاددهی
۲ تمرکز بر تدوین محتوا
صفحه 36:
> مجموعه ای از تعاملات و فرایندهای آموزشی عامل
اصلی بروز یادگیری است.
> هزینه و زمان زیادی صرف ارائه و اداره فرایند یادگیری
می شود.
صفحه 37:
رویکرد تمرکز بر فرایند بادگیری-یاددهی PD
> محتوای آموزشی می تواند طیفی از محتوای الکترونیکی
تدوین شده و با یک کتاب چاپی تا محتوای حاصل از
تحقیق» مطالعات و تکالیف دانشجویان را شامل شود.
صفحه 38:
رویکرد تمرکز بر فرایند بادگیری-یاددهی PD
> نقش اصلی مدرس در حین ارائه آموزش است.
> محتوا به عنوان ابزاری در دست مدرس است که به کمک
آن دانشجویان را به سمت یادگیری هدایت کند.
صفحه 39:
> محتوای الکترونیکی عامل اصلی بروز یادگیری است.
> هزينه و زمان زیادی صرف تدوین محتوا می شود.
چم
صفحه 40:
مدرس فقش اصلی را قبل از ارائه آموزش و در
زمان تدوین محتوا ایفا می کند.
صفحه 41:
> در برخی سیستم های آموزشی مبتنی بر این رویکرد»
نقش مدرس در حین ارائه آموزش به صفر می رسد.
صفحه 42:
صفحه 43:
بسیاری از سیستم های آموزشی بر پایه تلفیقی از
این دو رویکرد طراحی شده اند.
صفحه 44:
صفحه 45:
ود ۴
]ا
آمادكى براى اراثه درس مجازى /تركيبى
صفحه 46:
سامانه نماد مجازی
صفحه 47:
مدرس خوب به چه توجه می کند؟
* تسلط بر مواد آموزشی
> تسلط بر فر آیند یاددهی - یادگیری
* تسلط در طراحی و ارزیابی درس
> استفاده از روش های تدریس مغتلف
> رعايت حق مالکیت معنوی
> تسلط بر ارزيابى از فراكير و ...
** توجه به ويزكى هاى فردى فراكير
> آشتابى با فراكيران و نيازها و سبى هاى يادكيرى ايشان
* تاثیرحسائل و شرایط اجتماع و زندگی شخصی بر روند یادگیری فراگیران
* کمک هایی که فراگیران نیاز دارند
أ عق اغترام 9
صفحه 48:
* تسلط هرود طراحی آموزشی
(تحليل» طراحى» توسعه؛ اجرا و از شبايى).
تسلط به كار با اينترفت و فرم فزار
صفحه 49:
** تهيه راهنماى مطالعه درس (طغب بلى:8)
*اراثه تكاليف درسى به دانشجويان
* خودآزمنما
* اداره اتاق های بحث و گفتگو
* انتخاب و تدوین محتوای الکترونیکی مناسب
0
هب
و
صفحه 50:
صفحه 51:
> ارائه اطلاعات جامع و کافی در مورد درس قبل از شروع آن (نام کامل درس.
مشخصات مدرس. اهداف درس. معرفی درس. شیوه ارزیابی. انتظارات استاد
Gea
؟ پیش بینی سوالات عمومی احتمالی دانشجویان در مورد درس و پاسخگویی به
Gal
زبان نگارش گویا و مناسب *
> و
صفحه 52:
برخی فعالیت های مدرس الکترونیک
۳ 0-5
id
3
صفحه 53:
نقش مدرس الکترونیک در تکالیف wae
| تکالیف کلاسی بین ترم بهتر است به یادگیری و مطالعه منابع
درسی کمک کند.
ل مواردی چون ارائه خلاصه مطلب. بیان تحلیل و برداشت خود
از مطلب. مقایسه موارد مختلف و ... می تواند دانشجویان را به
سمت مطالعه مباحث در طول ترم هدایت نماید.
ارزشیابی تکوینی
صفحه 54:
نقش مدرس الکترونیک در تکالیف
تعیین محتوای تکالیف:
لا بهتر است.تکالیف به اهداف درس معطوف باشد.
صفحه 55:
نقش مدرس الکترونیک در تکالیف
زمانبندی تکالیف:
| بهتر است در مرحله طراحی درس و قبل از شروع ترم. تقسیم
بندی مناسبی برای تکالیف مشخص شود.
لا در این دوره پیشنهاد می شود که به ازای هر واحد درسی ۲ تا
۳ تکلیف با زمانبندی مناسب ارائه شود.
صفحه 56:
نقش مدرس الکترونیک در تکالیف
ارائه دستورالعمل شفاف برای تکالیف:
ل تنها کانال ارتباطی استاد و دانشجویان. سامانه است. لذا باید
نحوه انجام تکلیف به طور کامل شرح داده شود.
مثال: حدود حجم مطلب مورد انتظار برای پاسخ به تکلیف. مشخص شود.
مثال: اگر فقط تحلیل یا برداشت شخصی دانشجو از مطلب مدنظر است. به
طور شفاف قید شود که تکرار مطلب علمی رفرانس, مورد نظر نیست.
_زبان نگارش گویا و مناسب
صفحه 57:
نقش مدرس الکترونیک در تکالیف
ارائه باز خورد به تکالیف:
ل عدم ارائه بازخورد به دانشجویان, آنها را نسبت به درس بی
انگیزه می کند.
آ" بهتر است استاد نوع تکالیف را با توجه به وقت خود تنظیم
نماید. (مثال: راهنمایی برای ارائه پاسخ های کوتاه تر با
استفاده از سوالهای با پاسخ کوتاه)
1 لازم است که در مدت معقول بعد از پایان مهلت ارسال تکالیف.
دانشجویان بازخورد خود را دریافت کنند.
صفحه 58:
فرق تکالیف کلاسی و پروژه
! به طور کلی تکالیف کلاسی در فواصل زمانی نسبتا منظم
به دانشجویان ارائه می شوند و هدف آنها کمک به
دانشجو برای مطالعه منبع است.
Lol | پروژه می تواند سنگین تر و جامع تر تعریف شود
(مانند همان پروژه های سیستم حضوری)
صفحه 59:
برخی فعالیتهای مدرس الکترونیک ___
۲
حودازمو
7
0
صفحه 60:
نقش مدرس الکترونیک در خودآزمونها
لأ مزیت آزمون این است که نیاز به بازخوردهای فردی ندارد.
| حتما برای سوّال های آزمون بازخورد تشریحی پیش بینی شود.
دانشجوبان بعد از شرکت در آزمون بلافاصله نمره خود را دریافت
کرده و به پاسخ های تشریحی دسترسی پیدا می کنند.
لا آزمون می تواند جایگزین یک يا چند تا از تکالیف شما باشد.
صفحه 61:
برخی فعالیتهای مدرس الکنرونیک
> ی اداره a
دكت
Ce 824
صفحه 62:
نقش مدرس الکترونیک در اتاق های بحث
تعیین عنوان جذاب و چالش زا برای بحث
توجه به فعالیت تمام دانشجویان
تشویق به مشارکت
مراجعه مکرر به اتاق و نظارت بر روند بحث
ارسال به موقع نظرات و اطلاعات جدید
سبک نگارش مناسب
ایجاد محیطی صمیمی و راحت
توجه به تقویت تفکر انتقادی در دانشجویان
ود
a Ss Sa oe ee Se
صفحه 63:
di
د
ml!
ul
نیک
۱ حك
ارس
فعا
خى 7
بو مك لكر 9
22
_ ۳
نکات کلی wy
۱
صفحه 64:
7 در تعیین منابع. تکالیف کلاسی و پروژه ها باید به حجم
آنها متناسب با تعداد واحد و زمان در نظر گرفته شده
توجه کرد.
صفحه 65:
| دانشجو در طول ترم بايد احساس کند که استاد متوجه
تلاش و پیگیری وی هست.
I در روند بازخورد به تکالیف یا از طریق پیام ها می توان
افراد ساعی را تشویق کرد.
لأ در واقع نوشته ها جایگزین ۱3۱0۷896 000۷
است.
صفحه 66:
J اگر عموم دانشجویان این تصور را داشته باشند که
استاد نسبت به تلاش آنها بی اعتماد است. نسبت به
درس بی انگیزه خواهند شد.
لا اگر تکالیف هدفمند طراحی شوند. استاد سبک و شیوه
ارائه دانشجویان خود را خواهد شناخت.
صفحه 67:
اصل نگارش ساده و روان
| سبک نگارش استاد در تعاملات با دانشجویان باید به
لحنی دوستانه بوده و به صحبت های کلاس حضوری.
شباهت بیشتری داشته باشد.
ل لحن رسمی که درکتاب های درسی و نامه نگاری ها
مرسوم است برای ارتباط با دانشجویان در این سیستم
صفحه 68:
نظارت بر روند کمک مدرسان
| نکته مهم: کمک مدرس نبلید جایگزین مدرس شود.
I از ابتدای درس نقش کمک مدرسان و سطح مسوولیت و
دسترسی آنها هم برای ایشان و هم دانشجویان تبیین
شود.
صفحه 69:
صفحه 70: