آموزشعلوم تجربیسایرعلوم پایه

تدریس فصل دوم علوم پایه ششم ابتدایی

کپی برداری پیگرد قانونی و حق الناس است. فقط جهت استفاده اموز ش است.

fatemeh

20 صفحه
550 بازدید
07 شهریور 1401

صفحه 1:

صفحه 2:
آیا تایه حال فکر کرده‌اید تباکان ما و مردمان گذشته. آثار علمی. قرهنگی, هنری و اجتماعی خود را روی اشی می‌کردند؟ تصویرهای زیر برخی از روش‌های ثبت و تگهداری اطلاعات مربوط به نياکان ما را تشان می‌دهند. چه چیزی می‌نوشتند و شما چه روش‌های دیگری را می‌شتاسید؟ دریاره‌ی اين روش‌ها با هم گفت وگو کنید

صفحه 3:
كافى نبود. براى حل این مشکل, انسان بهفکر روش‌های جدید افتد. ف ‎cent epistles‏ ودجيرع اأظلا عاك يه روت سمي سعطا سيط ووس .طبيعي بودن مواد.ماندكارق وصرفه جويى در مصرف اب وانرزى مى .باشد در گذشته‌های دور برای ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات از نوشتن روی سنگ, جوب روی دبوار غارها استفاده می‌کردند. مایا و معایب این روش‌ها را بنویسید, از میلینمعایب ثبت وژخیره اطلاعات به روش ستن:سختی:حکاکن:,فصای: ناهتاسب: سخت ويا غير ممكن وشکستن سنگ ها وبوسیدن چوب ها می باشد

صفحه 4:
پوسعت و چونبه موادی هستند که دز طبیع بات می‌نوند. انسمان‌ها در ‎PL APIS‏ زیادی در آنها ایجاد کنند از آنهاپرای‌توستن. نقاشبی کردن و... استفاده می‌کردند. این‌مواد. طبیمی هستند.

صفحه 5:
‎aan lay,‏ جوا حصتوعن وان كأبومن :من باقع یس ‎ ‏لبتدا مصریان‌از گیاه پاپیروس.کاغذ پ اپیروسی‌وسپس2.چینی‌ها از ساقه ی چوبی1 .درختان‌کاغذهاییشبیه کاغذ هایلمروزیساختند ‏كاغة يكن از مواد مضتوعى سنت كه كازيرد يسياز كستتردماى در تتدكى ما يندا كرد !. ‎mr ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
نکته‌ی تاریخی : در حدود ۷۰۰ سال پس از میلاد شهرهای ابران قدیم که امروزه یکی از شهرهای کشور ازب کاغذ هایی که از ساقه ی درختان برگ سوزنی مثل:کاج.سرو و...تهیك م د به علت دا الباف بلندتر .استحکام بشتری دارند مسلمانان در سرزمینی به نام مد (یکی از ان است) به دانش ساخت کاغذ دست یافتند. در يك ققاليت كروهى. درياردى اينكه هريك از افراد و مراكز زير چه استفاه‌هایی از کاغذ می اطلاعات جمع أورى و نتايج را بدصورت روزنامدى ديوارى به كلاس كزارش كنيد . الف) عكّاس كاغذ عكاسى ب)ياتى اسكناس ب) دانشآموز کتاب.دفتر ت) ختاط براى ساخت الكو ث) مرغدارى تهیه شانه نخم ج) قتاد تهیه جعبه مقوای الواع با توجه به گزارش و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید درباره‌ی جگونگی تیدیل چوب به كاغذ بحث و گفت‌وگو کنید. 1 a

صفحه 7:
هد کت مه ی هو ‎age aaa‏ 2 ‎lela es cd‏ 9 اطلاعاتی که جسم‌آوری کرده‌اید دربازه‌ی هر مرحله در کلاسی گفتبوگو کنیده یدیل کمحهی ریز چوب به خیر و از بین | عشی کردن خر و تمیه‌ی کاعذ سرت رگ کت فیزیکی اقا رهای ۱ تجام‌تنده نز هیک او مختهای (۳] ور (۳)قیزیکی اسات با ‎Sebo‏ ل ‎pote‏ اک وله جاه أنتست زنك برد ‎So Rios Ae eat Ss LOST‏ -خمپری است: تن زنگ اسنت وتغییز شیعیایی است

صفحه 8:
از میان اجزای تشکیل دهنده درخت ساقه وتنه ی محکم وشاخه .های چوبی آن برای تهیه کاغذ مناسب است از چوب همه درختان .حتی ساقه ی کندم .جو..شاه دانه وینبه .می توان کاغذ تهیه کرد تمام مراحل تبدیل چوب به کاغذ نوعی تغییر فیزیکی وفقط مرحله پنجم که دران تغییر رنگ صورت میگیرد تغییر .شیمیایی است ]لآ تبديل به تقههى ريز يبوب اجيس بجوب). ۳ ‎m‏ موم ره ‎ny aes ns 5]‏ چوپ به خی این پردن نگ آ

صفحه 9:
یکی از مراحمل حبدیل درشت‌یه کاعذ از ست بردن رتگ ورد چوپ است برای آتتابی با چگوونگی این کار آزمانتش‌های ‎٩‏ و ۲ را اتجام دهید آومایتی ‎٩‏ ‏اقلا دم نک پشن (ظرف. شسشه‌ای آزمایسگاهی) یا ‎ole‏ پللاستیکی - 2 سيالى ايحي .آمب ‎ee‏ ا ات با دنه یلو ر یتاسیم برمتگدات به مواقا داحتل يشر اضاقه كنيد - قتا يك قاعيق جای-شوری س رکه یه موا2 داش پشبر کمک میکند ازمایش می که بنفش بود . کم کم پیرنگ شده و در زودتر به نتهجه برسد نت خا آنب بیرنگ مشود با ۸ میلی ‎Eels bee stl‏ يشير ميد ؛ اکسیژنه رنگبر بوده و رنگ بنفش محلول و پرمنگنات پتاسیم را از بين ميبرد. 2 در یک یت مقما وی کاعذ نگل سخرد تسده را یا ۵۰ ما لیتر آب سخاو طظ نيد

صفحه 10:

صفحه 11:
مشاهده می کنیم که اب اکسیژنه باعث رنگبری کاغذ های رنگی شده :ودزنتيجه رنگ عود را از ذقنت فى دهنة ۱۰ میلی‌لیتر آب اکسیزنه داخل پشر اضافه کنید. پس از ۱۰ دقیقه مشاهدات خود را بنویسید, © از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ .تفییر چندانی در رنگ بعضی کاغذهای رنگی نمی بینیم آب اکسیزنه نمی‌تواند رنگ همه‌ی مواد را | تماس آب اكسيزنه با بوست خود ببرهيزيد. آب اكسيزنه را در جاى تاریک نگهداری کنید. هیچ‌گاه از آب اکسیژنه در فضای بسته استفاده نکنید. همجنین از ترکیب آب ژاول با سای شوینده‌ها و پاک کننده‌ها جدا پرهیز کنید.

صفحه 12:
چه نوع کاغذی می‌خواهید؟ چند نوج کاغذ می‌شناسید؟آنها را نم رید با افزودن مواد شیمیایی مختلف به خمیر کاغذ. می‌توان انواح مختلفی از کاغذها را تهیه کرد جدول صفحه بعد موای را نشان می‌دهد که در تهیه‌ی کاغذ به‌کار می‌روند. با توجه به تصویرها و مطالبی که آموختید درباره‌ی عّت استفاده از ابن مواد در توليد كاغذ بحث و كفتوكو كنيد ۱۳

صفحه 13:
ب) اثر آب روی کاغذ معمولی ب) اقر آب روی کاغة گلاسه پلاستیک | _ باعث استحکام و ضداب شدن کاغذ می شود رنگ برای کاغذ های رنگی ‎he‏ باعث رفع خدشه .استحکام وکاهش جذب اب می شود كاز کلر | برای سفید کردن ورنگیری کاغذ ‏كج | باعث مات کردن واستحکام ‎ ‎ ‏برای تهیه هر صدهزار برگ کاغذ باید حدود سه اصله درخت قطع شود ‎ ‏برای تهیه‌ی ۲۰۰ جلد کتاب یا دفتر ۵۰۰ برگی به‌طور تقریبی باید ۳ اصله درخت قطع شود. تخمین پزنید : ‏چند درخت لازم است تا بتوان مصرف سالاتدى كاغذ دانش‌آموزان کلاس شما را تولید کرد؟ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
:اگر به طور میانگین هر دانش اموز در سال 10 دفتر 100برگ استفاده نمایدانگاه برگ(اسفاده ی سالیانه) 1000-100<»10 برگ ‎120=6x20‏ اصله ‎ ‎ ‎ ‏اگر 20 دانش اموز باشد ‏اگر کشور ایران 18000000دانش اموز داشته باشد وهرکدام 10 دفتر یاکتاب صد برگی نیاز داشته باشند لازم است چند اصله درخت قطع شود؟ ‎aul 100000 0 540000 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
Tal; Il ae Ge ely On Gh poe weal oe ‏.الودگی ذوب شدن بخ های قطب وگرم شدن هوا می گردد‎ خواهد زدة 5 براى جل وكيرى يا كاهش تأنير قطع پی‌رویه‌ی درختان و تخریب جتكلها در زتدكى جاتداران جه رانهابى را ييتنتهاد مىكتيدة قطع بیش از حدّ درختان جنگل یه چرخه‌ی روبمرو چه آسیبی ‎en‏ آتسان‌ها همواره بهدنبال یافتن ‎lel‏ جدید برای‌تولید مواد گوتاگون هستند. پژوهشگزانبهتازگی روشی یرای تولید کاغذ از ستگ یافته‌اند. در این روش با استفاده از ودر کلسیم کربنات و بلاستیک. کاغذی ‎ye‏ می‌کنند. این کاغذ با کاغذی که از چوب تهیه می‌شود تقاوت دارد. درباره‌ی تقاوت‌های اين دو نوع كاغذ اطلاعات جم ع آورى كنيد .

صفحه 16:
وسايل و مواد مورد نیاز. بررسی کتید «چگونه می‌توان کاغذ را یازیاقت گرد؟» | مقداری روزنامه‌ی باطله بردار ید و آت‌را با قبجی به تکّه‌های بسیار ادي يريد . ةا خرده هاى ريز روزتامه را در يتك ظرف يزرك بريزيد و درون آن تا تیمه آب اغضافه كنيد . ات پس از گذست ۲ ساعت یا همزن. مخلوط آب و کاغذ را خوب هم ‎AS‏ ‏خمير ‎Jets‏ به‌دست آمده را روی ‎hey a,‏ كتيد الت ‎Sets‏ را یا یک لیوان آب ژاول (مایع سقید کننده) مخلوط کنید و یگذارید ۲۴ ساعت یماند. ها دوباره مير كاغد را روی الک بريزيد واصاف کتید. سیس آن را یا سه لیوان آب, قستشو دهید. ها اكتون خمیر کاغة را در ظرف بررگ کهتا مه آنبداوده بیبید: ۲ * بازیافت یعنی چه ؟ بازیافت یعنی استفاده ی دوباره از محصولات مصرف شده ی کاغذ . پلاستیک و -- ی

صفحه 17:
چون کیسه های نایلونی مقاومتشان کمتر از کیسه های نایلونی تهیه شده از مواد اصلی است.به همین دلیل ضخیم تر درست می کنند تا پاره نشوند ‎LEY‏ استفاده از منگنه. توری را به جهارجوب بجسبانید و پا آن لایه‌ی نازکی از خمیر را بردارید. یک طلق بردارید و آن را روی خمبر کاغذ بگذارید و خمیر کاغذ را روی آن برگردانید. سبس آن را در گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شود. 1م براى تهيدى كاغذ رنگی و مقاوم. یک قاشق غذاخوری رنگ و یک قاشق سوپ‌خوری چسب نشاسته (پودر نشاسته) به خمیر به‌دست آمده در مرحله‌ی ۷ بیفزایید و مراحل ۸و ‎٩‏ را تکرار کنید. © خواض ظاهری کاغذی را که تهیه کرده‌اید با کاغذ روزنامه مقایسه کنید. © مقاومت كاغذ ازيافتى بيشتر است يا كاغذ تهيه شده از جوب؟ کاغز تهیه شده ‎wea‏ مقاومت کیسه‌های نابلونی تهیه شده از بازیافت و کیسه‌های نایلونی تهیه شده از مواد اصلى را مقایسه کنید. ‎Le A‏ کیسه‌های نالونیتهیه شده از ماد بازیافتی را ضخیم‌تر درست می‌کنند؟ ‎ ‎

صفحه 18:
.موادی مثل فلزات .شيشه . کاغذ. وپلاستیک قابل باز یافت هستند

صفحه 19:
درباره‌ی مشکلات بازیافت کاغذهای تشان داده شده ‎sical apse‏ باشند «[0] <نين اند < به كمك آنجه ياد كرفتهايد. جه كارهابى را براى بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه > 9 ‎S‏ جمع آوری اطلاعات درباره‌ی فقالیت‌های خا‌ی سلامت. میدان‌های تربار و... محلّه و شهر خود در مورد بازیافت کاغذ. اطلاعاتی را جمع‌آوری و ‎IE‏

صفحه 20:
:مراحل بازیافت کاغذ عبارت است از الف-جداسازی کاغذ های بازیافتی از سایر زباله ها ب-بسته بندی وحمل کاغذهای بازیافتی به کارخانه ها پ-خرد کردن.خیس کردن.خمیر کردن.ومرکب زدایی جد أطلقة كروت شید راهان بیجن حالس بات الب وا سوه زو تاره خمیر تازه به خمير کردن.خشک کردن وبرش دادن بهترین نوع کاغذ برای بازیافت کاغذهای یک طرف سفید مثل کاغذهای اداری وبدترین نوع .کاغذ. کاغذهای غیر بهداشتی چرب وکهنه می باشد

39,000 تومان