علوم انسانی و علوم اجتماعی

تدوین مبانی تئوریک و فرضیه های پژوهش

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 39 اسلايد وقتی یک پژوهشگر مبانی تئوریک و مبنای تئوریک را تعیین کرد درون آن مبانی تئوریک پیشینه پژوهش را مورد مطالعه قرار میدهد و بر اساس آن نوعی چارچوب مفهومی تدوین میکند. این چارچوب مفهومی خاستگاه مساله، موضوع سوال و بیانیه هدف غایی پژوهش است.

نصرت دهقانی زاده

صفحه 1:
به نام يكانه خالق هستى

صفحه 2:
گرد آورندگان: استاد راهنما

صفحه 3:
“فصل سوم '*تدوين مبانى تئوريك و فرضيه هاى يزوهشس د ع2

صفحه 4:
اهداف فصل: * تشخیص متفیرهای مورد استفاده در انجام پژوهش و نام گذاری آنها. * شناخت روابط بین متغیرها و ندوین چارچوب مفهومی. * فهم نحوه ی تدوین فرضیه ها در قالب فرضیه های صفر و جا * تعیین خردمایه فرضیه هاء * درک تفاوتهای پژوهشی با گروههای همتا در مقابل گروههای مستقل و فرضیه های تک متفیره و چند متفیره. فرضیه های پارامتریک و ناپارامتریک . فرضیه های همبستگی در برابر فرضیه های تجربی,

صفحه 5:
مراحل ۴ و ۵ در این فصل بررسی می شود استتتاج: تایبد فرضیه‌ها پاسخ به سوال پزوهشٍ _

صفحه 6:
ضرورت مبانی تئوریک و چارچوب مفهومی: * وقتی یک پژوهشگر مبلنی تتوریک و مبنای تلوریک را تعیین کرد درون آن مبلنی تتوریک پیشینه پژوهش را مورد مطالعه قرار میدهد و بر اساس آن نوعی چارچوب مفهومی تدوین میکند. لین چارچوب مفهومی خاستگاه مساله. موضوع سوال و بیانیه هدف غایی پژوهش است. ** چارچوب مفهومی روابط بین متفیرها را نشان می دهد. * چارچوب مفهومی چیزی جز تعیین شبکه رولبط بين متغيرهاى مهم نيست از اين رو درك معنا و مفهوم متغیر و انواع مختلف متغیرها از اهمیت زیادی برخوردار است.

صفحه 7:
تعریف متفیر يك متغيرء هر نو که می تواند ارزشهای متفاوت و متفییری به خود بگیرد. تغيبرى به خود بكي است كه مى تواند ارزشهاى متفاو نوع يديده اى است '* يك متغيره هر نوع يديا زشهای متفاوتی مخلف ۱ 5 به خو بکیرم

صفحه 8:
انواع متغیر انواع چهارگانه متفیرهای اصلی: * متغير وابسته (كه به متغير معيار يا ملاک نیز مشهور است) *متغير مستقل (كه به متغير ييش بينى كننده نيز مشهور است) * متغير تعديل كننده ير مداخله كر

صفحه 9:
متغیر وابسته متغير وأبسته» م: ‎yi eel‏ پژوهشگر است. هدف پژوهشگر آن است که تغییر يذيرى متغير وابسته را تشريح و بيش بينى كند. به عبارت ديكر لين متغيرء متغير اصلى | كه به طور دائمی در پژوهش جاری و ساری است. از طریق تحلیل متفیر وابسته امکان یافتن پاسخ ها یا راه حل هایی برای مسأله ایجاد می شود. * مثال : * مدیری از میزان فروش محصولی جدید که پس از آزمایش بازر (بزارسنجی )عرضه شده ولی از آن جهت که آنطور انتظار داشته » فروش آن بالانیست , نگران است . متفیر وابسته در این جا میزان فروش است . چون میزان فروش می تولند متفاوت باشد .ممکن است » در یک پژوهش بیش از یک متفیر وابسته وجود داشته باشد. مثلا بین تولید و هزینه پایین

صفحه 10:
* یک متفیر مستقل. متغیری است که متغیر وابسته رابه صورت مثبت و منفی تحت تاثير قرار می دهد یعنی متفیر وابسته وجود داشته باشد. متفیر مستقل نیز وجود دارده و افزايش در متغير مستقل متفیر وابسته را نیز به همان مقدار افزايش یا کاهش می دهد. به عبارت دیگر پذیری با نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته می شود.برای ایجاد روابط علی, متفیر مستقل دستکاری میشود.

صفحه 11:
بررسی های پژوهشی نشان می دهد که موفقیت محصول جدید شرکت ‎Gl‏ بر قیمت بازاری سهام آن شرکت تاثیرگذار بوده است . در اینجا موفقیت محصول جدید بر قیمت سهام موثر محصول جدید . قیمت بازاری بوده و نوسان در آن را نشان می دهد » يعنى » موفقي سهام آن شرکت را بالاتر برده است . بعلاوه موفقیت محصول جدید . متغير مستقل و قيمت بازاری, سبای متغس_واسته است . GEES ) ‏رابطه‌ی بین متغیر مستقل (موفقیت محصولِ جديد) و متغير وابسته (قیمت سهام در زا‎ ry

صفحه 12:
متغیر تعدیل کننده * متفیر تعدیل کننده متفیری است که بر رابطه متغیر مستقل و متغير وابسته تاثير اقتضائى دارد. يعنى حضور متغير سوم (متغير تعديل كننده) رابطه ى مورد انتظار اصلى بين متغيرهاى مستقل و وابسته را تغيير مى دهد. * مثال: متغير مستقل متغير وابسته متغیر تعدیل کننده

صفحه 13:
تفاوت متغیر مستقا و متغیر تعدیل کننده *ممکن است فرد در تمیز دادن این که چه موقع متفیری مستقل و چه موقع متفیری تعدیل گر است دچار سردرگمی و ابهام شود. * مثال: * موقعيت اول : ۱ .کیفیت برنامه های آموزشی .نياز به رشد کارکنان

صفحه 14:
موقعیت دوم : * تملیل کارکنان به آموختن روش های انجام کار » تحت تاثیر کیفیت برنامه های آموزشی ارلئه شده بوسیله سازمان قرار نمی گیرد . فقط کارکنلنی که بنظر می رسد نیاز به رشد بالایی دارند . تمایل به آموختن روشهای انجام کار از طریق آموزش های تخصصی دارند. * در مورد اول ؛ ۱ و ۲ متغیر مستقا برنامه های آموزشی متغفیر مستقا ل و تمايل کارکنان وابسته است . در مورد دوم كيفيت است در حالیکه متفیر وابسته همان اولى است ولى شدت نیاز به رشد بصورت متفیر تعدیل کننده در می آید .

صفحه 15:
تمودار ۳-۶ الف: ‎Jie atte EB‏ بر متعیر وایسته با وجود متفر ‎

صفحه 16:
متغیر مداخله گر * متغير مداخله كر متغيرى است که از زمانی که متغیرهای مستقل شروع به تاثیر گذاری بر متغیر وابسته می کنند تا زمان تاثیر گذاری آنها بر متفیر وابسته ظاهر میشود. بنابرلین نوعی حالت موقت یا بعد زمانی برای متغیر مداخله گر وجود دارد. متغیر مداخله گر به عنوان تابعی از متفیرهای مستقل که در هر وضعیتی عمل میکند آشکار و ظاهر می گردد وبه مفهوم سازی و تشریح تأثیر متفیرهای مستقل بر متفیر وابسته کمک می کند. بنابرلین شکل گیری متفیر مداخله گر تراوش متغیر مستقل است.

صفحه 17:
تنوعانيروى كار در اتريخضئى: سازمان تقش ایفا خواهد کرد - یک متفیر مداخله گز بغنوان تابعى: از تنوع در نیروی کار ظاهر می شود که هم افزایی خلاقانه نام دارد. این هم افزایی خلافانه ازنوعی تیروی کار متفاوت ۰ جند تزادی و چند ملیتی که با هم در تعامل اند و مهارت هاى فنى جند كانه خوق را فطل سناله با دول گزوه بی ‎J‏ نان می ی زک افزايى خلاقان وابسته (اثربخشی 11 روابظابين متفير مستقل (تنوع نيرؤ ى كار)؛ مداخلدكر هم افزايى خلدقانة) و "ا سازمانی) تتوع تیروی کاری

صفحه 18:
انواع چهار گانه ی متغیر مستقل نواع جهاركلنه ى متغير مستقل عبارتند: ١-متغير‏ اندازه كيرى شده (متغير مستقل كه در يك يوفش أندازة. كبرق اميشؤذ): ‎patie TJS pte‏ كارنست:[متغير:مستقلى كه توس بژوهشگ دستکار» , مشود و #-متغير تعدبا , كر. اناع جهارگنه متفر مستقل متغير تعديل كر متفیر کاریست(آزمون) ‎AS pie‏ متفر اندازه گیری شده متغير مستل خاصي ‎SOUS‏ متفر ‎ad,‏ ۱ دریگ مستفل رکب می شود ویر مر "مت مستقلی ‎Stee‏ طریق رویه هی امری با مرح" یک مقس مت تعریف ‎SB Sin Ry, "kes‏ للد سای سای وش از ری مد ‏توص ‎an Ja ph a bp‏ به ری متفير طيقه لى يا يوست كد هو ‏أنازه كبرى مى شود ياه موازات بد وسيل يؤوهشكر دستكارى م ‎nat iS Bos‏ تن دا میت مهد نو انداز ی ‎oat‏ دیگر مت شود وبر روى دوي جند كرو أزدون هاى أمارى يا توح هاى بزوهي 6 ايه كبرى بامفاضتة انوع اندازه كيرى متغییر مشود مود خی مشود ‎ae)‏ ریش هبیتک ازمايش و يناي ‏درکدام استراژی پژوهش ‏سل بر مقر وأبست اين ید ‏وشابی الق كار يك كوه از ‎ ‎ ‏+ وشت كاب ودار نبت وى غاب اشارديه متفرهاى جمعيت ‏ اندازه كيرى عملكرد مدير بر اماس كك ل اوس الس د شناسى لير سن جنسيته سطلع. یک از باستجش لكرشها بر مثال ‎Sie bo‏ و امار امس یک اد ‏دهد وسیس مزال یاقا «رستكارى ص كلد ‎

صفحه 19:
مبانی تئوریک و چارچوب مفهومی * بعد از اینکه پژوهشگر انواع مختلف مفیرها و نحوه ی ایجاد رولبط بین آنها را شناسائی کرد میتواند مدل مفهومی یا چارچوب مفهومی پژوهش را تدوین کند. * جارجوب مفهومی مبنلئی است که طرح کلی پژوهش بر آن استوار است.این چارچوب . شبکه ای از رولبط بین متفیرهلیی است که بر اساس نتلیج مصاحبه هاء مشاهدات و یا بررسی پيشینه ی پژوهش, شناسائی شده اند.فرض ميشود كه لين متغيرها باعث شكل كيرى مساله يزوهش شده اند. * ذكر لين نكته حلئز اهمیت است که پژوهشگر برای یافتن راه حلهای مناسب بلید ابتدا مساله را به طور صحیح تعیین و مشخص سازد و آنگاه متفیرهلیی که در مساله نقش دارند را نیز معین كيف

صفحه 20:
ينج ویژگی اساسی درهر چارچوب مفهومی ‎-١ *‏ متغيرهاى يؤوهش به صورت واضح و روشن تعیین و عنوان گذاری شوند. ‏* ۲- بای مطرح شود چگونهدو یا تعدادبیشتری از متغيرها به يكديكر مرتبط مى شوند.اين امر بايد براى روابط ميهمى كه وجود أنها بين متغيرها تثوريزه شده انجام شود. ‏* ۳- اگر ماهیت و جهت روابط بتواند بر اساس یافته های پژوهش های قبلی» تثور شاخص در بخش "بحث گزارش پژوهش " نشان دهد. روابط مى تواند مثبت يا منفى باشد. ‏6- باید شرحی واضح از این که چرا وجود این روابط را انتظار می رود اائه شود.استدلال ها می توانند از یفته های پژوهش های قبلی استخراح شوند. ‏* ۵- طرحی ترسیمی از چارچوب مفهومی باید راه شود طورى كه خواننده بتواند روابط تن را رویت کند. ‎ ‎

صفحه 21:
ايى «جنك با توجه به مقررات زدایی در شرکت های هواپیمایی » بين شركت هاى هوا قيمت»» يديد آمده و همه سعى مى كردند به روش هاى مختلف هزينه ها را كاهش دهند . در سال ۱۹۸۷ شرکت هواپیملیی دلتابه عدم رعلیت نکات ایمنی در پروازه ها و ایجاد سوانح هوليى متهم شد زيرا در يكى از لين سوانح 157 نفر جان ود را از دست دادند . * عامل مهمى كه بنظر مى رسيد بر اين وضعيت موثر بوده لند عبارت بودند : «رولبط ضعيف بين كاركنان داخل كابين خلبان» » «هماهنكى ضعيف بين كاركنان بخش كنترل يرواز فرودكاه و گروه خدمه درون کابین خلبان» . «فلسفه مدیریت که نوعی ساختار عدم تمركز را تشويق مى كرد ». درك اينكه لين عوامل تا جه حدى در حوادث نقشى داشته لند »مى تولند مفيد باشد .

صفحه 22:
تدوین چارچوب مفهومی : * متفیر اصلی [وابسته )مورد توجه در مثال قبل کاهش میزان ایمنی است . و تلاش پژوهشگر بر آنست تا نوسانات در آن را از طریق ۴ متغیر : ‎-١‏ رولبط بين اعضاء كروه خدمه در كابين خلبان » ؟-رولبط بين كروه خدمه و بخش کنترل پرواز در فرودگاه. ۳-آموزش ارائه شده به خلبان های مختلف» ۴-میزان عدم تمرکز در سیستم در طی وقوع حادثه. ‏تمودار ۳-۹: ترسیم چا رجوب مفهوسی مفال ۲-۱۳ ‎ ‎ ‎ ‏ریت ‎wo‏ بان اط بین خلیان و مرکز ‎J.‏ ‏= لا ‎Cone tes)‏ ‏آموزش کارکنان کابین خلمان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
اکنون می خواهید متفیر مداخله گر را وارد مدل کنید . برای مثال آموزش کم . باعث عصبانیت وبیقراری خلبان میشود و همین امر تا حدی علت ناتانی أن ها در وضعیت های اضطراری در برواز را تبیین می کند . همچنین می توان آموزش ناکافی را بعنوان متفیر تعدیل کننده در نظر كرفت

صفحه 24:
تدوین فرضیه برای تدوین فرضیه ها باید ملاک های زیر را در نظر گرفت: فرضیه باید آزمون پذیر باشد. * فرضيه بايد رابطه بين دو متغير را بيان كند. * فرضيه بايد مبتنى بر نوعى تثورى باشد. ضيه بايد روشن باشد. * فرضيه بايد فارغ از مفاهيم ارزشى و اخلاقى باشد. * فرضيه بايد دقيق و اختصاصى باشد.

صفحه 25:
تعریف فرضیه: فرضیه نوعی حدس زیرکانه در مورد حل یک مساله است. الوا ما رما فرشا تسین ای کته و یر ی ۳ يك تثورى رسمى كه از طريق بيوند دادن فرضيد ها و متغيرها شناسانی ده به وسیله بوهشگر با توریپردز را میشود. يكاجارجوب +فهومى كه غالبا به صورت يك مدل لمؤدارى بل | وسیله یک پژوهشگر ترسیم می شود که روابط متفیرها را نشان ‎aoe‏ ‏نوعى خردمايه تثوريك كه به وسيله ديكر صاحب نظران بر اساس مطالعات در مورد رابطه متغيرها بت شده است؛ نوعی تین به وسيله يك صاحب نظر به صورت يك حدس براى جرا راب هی مستقل و وابسه اه شود | تا ان آموزش كافى داده شود تخلفات ايمنى هوليى كاهش مى يلبد .اين يك عبارت قابل

صفحه 26:
شکلهای مختلف فرضیه ها * فرضیه های اگر. * مثال:هرچه استرس در کار پیشتر باشد , رضایتمندی شغلی کارکنان کمتراست . زنان نسبت به مردان دارای ات wl ره پیشتری هستند . * از طرف ديكر فرضيه هاى غير جهت دار . فرضیه هایی هستند که نوعی رابطه يا تفاوت را مشخص می سازند اما هیچ نوع سمت و سوی جهت روابط یا تفاوت ها را نشان نمی دهند . * مثال : * بين سن و رضايتمندى شغلى نوعى رابطه وجود دارد . * فرضيه هاى صفر و جانشين: فرضيه صفر بيان ميدارد هيج نوع رابطه (معنى دار) بين دو متغير وجود ندارد. ** فرضیه جانشین که مخالف فرضیه صفر است و نوعی رابطه بين دو متغیر را بیان میکند.

صفحه 27:
فرضیه های صفر و فرضیه های جانشین فرضیه جانشین فرضیه صفر نوع فرضیه فرضیه ای که ممکن است صادق باشداگر فرضیه صفر رد شود نوعیتنیر راد با وت را ی ون درب ‎I ate‏ > هب 9 كونه تغييرء رابطه یا تفاوت وجود ندارد: هدف غایی گزاره های دارای بار "بالاتر تر" مطلوب تر كونه تفاوت (يا رابطه ای ن .-..-سوجود ندارد خاص فرضیه آزمون فرضیه آزمون فرضیه پژوهشگران چگونه فرضیه ها را أزمون مى

صفحه 28:
اگر فرضیه صفر رد شود آنگاه فرضیه های جانشین درباره رابطه خاصی که آزمون می شود را میتوان تایید کرد در مثال انگیزش زنان و مردان : HO: uM= pW HO: uM-uW=0 در اینجا 10آفرضیه صفر را نشان می دهد » ۲ امیانگین سطح انگیزش مردان است ۷میانگین سطح انگیزش زنان است حال فرضیه جانشین : للابر> ۱۳۱۸۱ الاير ۳۱۸۵:۱۱۷۷ فرضیه جاننین ۰ 00و 1۷۷ابترتیب سطلوح انگیزش میانگین در زنان و مردان است

صفحه 29:
* تدوین و آزمون فرضیه ها می تواند از طریق فرایند استنتاج قیاسی (یعنی ازطریق تدوین مدل » تنظیم فرضیه های قابل آزمون « گرد آوری داده ها و آنگاه آزمون فرضیه ها ) و هم از طريق فرايند استقرايى (يعنى از طريق كرد آورى داده ها ء تنظيم فرضيه هاى جديد بر مبنای أن جه از كرد آورى و آزمون داده ها يى برده مى شود و سپس آزمون فرضیه ها/انجام گیرد.

صفحه 30:
رهنمودهایی برای نوشتن فرضیه متفیرها را بصورت منظم بیان کنید.مستقل» وابسته, کنترل اگردر فرضیه تان گروهها را باهم مقایسه میکنید. گروهها را بصورت صریح بیان کنید. اگر متغيرها با هم ارتباط دارند رابطه بین متفیرها را تصریح کنید. در مورد تغیبرات مورد انتظار در كروه هايتان (نظير افزليش يا كاهش يا عدم وجود تفاوت) نوعی پیش بینی ارائه دهید. در مورد آزمودنیها و مکان پژوهش ممکن است اطلاعاتی مطرح کنید که ضروری نباشد.

صفحه 31:
1 ۰ وه 5 تبیین آماری فرضیه ها در پژوهش های مدیریتی * آمار یکی از ابزار های مهم پژوهشگران بشمار می رود .نتایج حاصل از تحلیل های آماری از داده های اصلی دقیق تر و دارای اعتبار بیشتر نخواهند بود ؛ هرگاه داده های آماری نتیجه ی اندازه گیری های نسنجیده و غیر واقعی باشد ؛ حتی بکار بردن تمامی فنون و مهارت های لازم در مراحل بعدی موجب نخواهد شد که به نتایج واقعی و درست بینجامد . آمار خدمت كزار منطق است نه اریاب آن » وسیله پژوهش است نه هدف آن .هرگز نباید از آمار نجره برای تحت تاثیر قرار دادن خواننده استفاده کرد ! * دسته اول ؛ فرضیاتی که به کمک فنونی غیر از آمار آزمون می گردند ؛ مثلا: اگر فرضیه ن د مورد چگونگی کاهش هزینه در سازمانباشد و لين فرضیه به کمک یک تکنیک پژوهش در عمليات (مثل برنامه ريزى خطى ) صحت يا سم آن آزمونکردد یک فرضیه غير آماری است . * دسته دوم ؛ فرضیاتی را شامل می گردد که صرفا آزمون آنها به کمک فنون آماری امکان پذیر است . لين دسته از فرضیات را فرضیه های مدیریتی -رفتاری و لین گونه پژوهش ها را مى توان پژوهش های مدیریتی - رفتاری نامید .

صفحه 32:
عناصراساسی در پژوهشهای رفتاری - مدیریتی: اد دا د مد فرضیه های پژوهش و متفیرهایی که برای آزمودن آن ها به کار گرفته می شوند. مستقل که گاه متفیر درون دا۵ یا محرک نیز نامیده می شود » علت احتمالی یا فرضی متفیر وابسته یعنی معلول احتمالی یا فرضی است که گاهمفی پاسخ با برون داد ناميده ميشود . متغيرهاى ديكر متغير تعديل كننده و متغير كنترل است .در تلاش براى حل مسائل توریک اجتماعی یا عملی از طریق پژوهش تجربى « معمولا برلى مساله مورد بررسى يك راه حل مورد اننظار نظر كرفته مى شود و آن راه حل مور آزمايش قرار مى كيرد . به راه حل مورد انتلار انتظار فرضيه گفنه می شود . ده بايد دارا: ها باشد. ‎٠١ *‏ فرضيه بايد واضح و بدون ابهام و معمولا در قالب يك جمله خبرى بيان كردد . * ۲۰ فرضیه باید قدرت تبیین داشته باشد * ۳۰ فرضيه بايد رابطه ى مورد انتظار بین متفیرها را بیان کند . ‏* .© فرضيه بايد قابل آزمون باشد ‎

صفحه 33:
فرضیه های توصیفی در مقابل فرضیه های استنباطی : * اگر کل جامعه آماری مورد آزمون قرار گیرند فرضیه توصیفی بدست آید ولی اگر امکان این امر نباشد فرضیه استنباطی خواهد بود . * فرضیه های تک متغیره در مقابل دو با چند متغیره: * فرضيه تك متغيره مثل : متوسط نمره ى مسئوليت يذيرى مديران در ايران حداقل ‎0٠‏ است . * فرضيه جند متغيره مثل : بين ميزان ارضاى نيازهاى اساسى كاركنان سازمان الف و عملكرد آنها ارتباط وجود دارد . ( نياز اساسى و عملكرد) * فرضيه هاى همبستكى در مقابل فرضيه هاى تجربى: * در فرضيه هايى كه در اندازه كيرى متغيرها هيج كنترلى نداريم فرضيه هاى از نوع همبستكى كفته مى شود .و در فرضيه هاى تجربى عكس اين حالت.

صفحه 34:
* فرضیه های پارامتریک در مقابل ناپارامتریک: * فنون آماری پارامتریک شدیدا تحت تاثیر مقیاس متفیرها و توزیع آماری جامعه (نمونه/پژوهش است اگر متفیرهای فرضیه از نوع اسمی و رتبه ای باشند آزمون آن ها صرفا به کمک فنون ناپارامتریک در آمار انجام می كيرد . لذا اين دسته از فرضيه ها را می توان » ناپارامتریک « خواند . چنانچه سطح اندازه كيرى متغيرها » فاصله اى یا نسبی باشد : نوع فرضیه بستگی بهتوزیع آماری خواهد داشت . اگر پژوهشگر بر اساس شواهد در دسترس ۰ فرض نرمال بودن جامعه(نمونه )را پذیرد« فرضیه پژوهشی او یک فرضیه پارامتریک در غیراینصورت ناپارامتریک خواهد بود . تبدیل فرضیه های پژوهشی به فرضیه های آماری : * بايد فرضيه هاى پژوهشی قبل از آزمون بصورت فرضیه های آماری تعریف شوند . هدف توانمند کردن پژوهش در آزمون کردن فرضیه ها است . که به آن آزمون فرض آماری گویند. در این آزمون يك حكم فرضى رد يا اثبات مى شود: * فرض ۱ :ادعا صحیح است * فرض ۲: ادعا غلط است

صفحه 35:
مده‌ای جدید برای تبدیل فرضیه پژوهشی به فرضیه‌های آماری توجه به فهرست ناقص زيرء ذهن هر خواننده‌ای ای را متوجه این نکته ظریف می‌کند که فرضیه ,11 رما بايد كران داشته باشد. کران در ریاضی به مفهوم تساوی (<) است. ایر 00 زوم بايد دامئه و هم در فرضيههاى يك دامنه صادق است. حال به بيان برخى از اين فرضيههاى آمارى پرداخته می‌شود: آزمون میانگین یک جامعه: ee: : 4 < ‏بل‎ ل ل Hus, 13, : ۸4 < ‏با(‎ ‎Hoi. <M, ae a

صفحه 36:
آزمون مقایسه دو گروه مستقل از نظر میانگین: 1: ۸۱ 11: Ay 13:2 Me بل کم بر رك ير يكز “a> H,:P\=P, H,:P,#P, 3:۳2 ۳ |H,:P, <P» _ (Hates Pye Py

صفحه 37:
آزمون ارتباط یا عدم ار تباط: وم : 3 بين دو متغير 6 و ۷ ارتباط وجود ندارد: 11 ‎a ۰‏ بین دو متغیر 36 و ۷ ارتباط وجود دارد: 13 1 * پس قاعده اینست که همواره فرضیه صفر دربرگیرنده تساوی باشد . در راستای تثوری اخیر می توان پذیرفت که در برخی اوقات بیان کننده ادعاو گاهی بیان کننده نقضادعا باشد . * برای روشنتر شدن مطلب : * فرضیه 1 : متوسط نمره مسئولیت پذیری مدیران در ایران حداقل 50 است . * فرضیه 2 : بیش از 60 درصد کارکنان سازمان الف از کار خود ‎oly‏

صفحه 38:
فرضیه اول: متوسط تمره‌ی مسوولیت بذیری مدیران در ایران حداقل ۵۰ است. قاعده‌ی جاری- غلط نح ,1 > 0[ متهادى اين مشكل را تدارد. وی یش از 7 کارکنان (سازمان الف) از کار خوذ راشی هس > ‎sprit‏ ۳ برهردوروش جاری و پیشنهادی فرضیه‌های آساری به صورت شوق خواهند بود. در اين فرضيه زگره هر روش فرضیه پژوهنی را تبدیل کند, دجار مشكل نخواهد شد

صفحه 39:
با تشکر از توجه ‎low‏ ‏سروران گرامی د _

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان