صفحه 1:
۳ (روش پاداش و تنبیه) استاد ارجمند:جناب آقاى دكتر حيدرى

صفحه 2:
معنی لغوی تشویق(پاداش)وتتبیه "" تشويق به معنادبرانكيختن-به شوق آوردن-راغب ساختن وشايق كردن است. تنبیه به معنای بیدار کردن-آگاه کردن-هوشیار ساختن وادب ا معروفترين قانونى كه اسلام بدان دعوت نموده است تا در جهت تعليم و تربيت بهره بردارى كند قانون تشويق است.

صفحه 3:
روش تشویق یکی از روشهای تربیتی از دیدگاه امام على(ع) امام على(ع)درباره نقش ياداش وكيفر الهي در تربيت آدمى دس ناخداسبحان پاداش را بر طاعت و کیفر را بر معصیت خود قرار داده است تا بندكائش را از عذاب خويش باز دارد و به سوى بهشت روانه سازد. نهج البلاغه حکمت 6600

صفحه 4:
اصل تشویق و تتبیه به عنوان امری مسلم در تربيت اسلامى بهشت و جهنم- انذار و تبشیرپیامبران-آیه های مربوط به ‎Se ores ere he‏ ۱ جلوه هایی از تشویق و تنبیه هستند. خداوند در قرآن مجید(سوره بقره)میفرماید:ای پیأمبر به کسانی كه ايمان آوريده و عمل صالح انجام داده اند بشارت ده كه جايكاه آنان در قيامت باغستانهايى است كه نهرهاى آب در 0

صفحه 5:
1 " افلاطون/تنبيه را وسيله اى براى بيدار كردن و تربيت ‎ntey‏ ل ۳۳ ep ty Severe Se ‏ل ا‎ * اسکینر /معتقد است که در انسانها يك استعداد ارثی وجود دارد كه طبق آن افراد نسبت به كسانى كه با آنها رفتار محبت آمیز دارند با محبت رفتاری میکنند و نسبت به کسانی که با انها رفتار خصمانه دارند با پرخاشگری رفتارمیکنند.

صفحه 6:
تاثیر بیشتر تشویق در مقایسه با تنبیه دانشمندان بر اساس بررسی های جدید دریافتند کودکان تا 49 سالگی برداشت چندان درستی از تنبیه ندارند و به تشويق به مراتب بيش از تنبيه واكنش نشان ميدهيد. تشویق کودکان در 0 سالگی مراکز ویژه رفتارسرا درمغز تحريك میکنند و کودك رفتار مثبتی که تشویق شده تکرار میکند.

صفحه 7:
" طبیعت انسان به گونه ایست که وقتی در انجام امور مورد ‎er ey ey Cm a Ter‏ ۱ ‎Se Sie oat Ee Ere Abe‏ ‎FS ATES E Ee Te ee MIE See)‏ تقویت رفتار هادمطلوب است. ۱ AMID Ya) Ler oes

صفحه 8:
" تشويق موجب رغبت و دلكريمى و نشاط و تحرك ميشود و انسان را به جديت وادار ميكند. شخص مورريد تشويق احساس آرامش و رريضايت خاطر و اعتماد به نفس ميكند و ميتوان ادعا كرد فرد در يرتوى regen ‏ال ا‎ et در تربيت انسان اصل بر تشويق و ترغيب است نه تنبيه و مجازات. Pep ‏ا‎

صفحه 9:
۱ ۱ ۱0 * رفتار متناسب با شخص:باید بین نیکان و بدان و شایستگان ‎CC Iy eee ED We Corr ey‏ 7( ‎Boe emery eras yeep Ue EES I cp TOES‏ ۳ "" امام على(ع)در عهد نامه مالك اشتر فرمودند: هرگز نباید نیکوکار و بدکار در نزد تو یکسان باشند که آن رغبت نيكوكار را در نيكى كم كند و بدكار را به بدى وادار نمايد و هر يك از ايشان را مطابق كارش جزا ده.

صفحه 10:
"" تقويت انكيزه ها با تشويقات بجا:نقش تربيتى و مثبت تشویق نیروهای خفته را برمی انگیزاند ومیل به تلاش و شادابى را فراهم ميسازد. * نقش تنبيه در تربيت فراهم كردن ترس از بدى و يليدى و نوعى ايمن سازى است. "" امام على(ع): هر كس نفس خود را واكذاردهلاكش كرداند

صفحه 11:
كك [).متناسب با روحيات شخص باشد. .در فرد موجبات رشد عقلی و تربیتی و عاطفی ربا فرباهم کند. ©.باعث تقويت رفتار هاى مطلوب كردد. <6.اصل عمل مورد تشويق قرار كيرد. ©.به اندازه و به موقع انجام كيرد. © .كاه كاه انجام شود.

صفحه 12:
" كاهى لازم است تشويق 26 معنوى رفتار ی(لبخند) کر ۱۳ باشد.

صفحه 13:
* امام علی(ع)میفرمایند ستايش بيش از استحقاق تملق است و كمتر از استحقاق درماندكى يا رشك بردن است. BETO as ee Arora y ee

صفحه 14:
معایب تشويق بيجا و بيش از حد " ),وابستگی فرد به عوامل کنترل بیرون از خود "ا ©.كند شدن محرك هاى درونى ‎Bad‏ ا ل ‏" *6. يرورش فرد ير توقع و طلبكار ‎ad‏ . عدم احساس مسئولیت ‏60.غرور و خود بینی

صفحه 15:
دقت و ظرافت در امر تتبیه .تنبيه بايد سنجيده و محاسبه شده و دقیق باشد . امام على(ع)فرمود:افراط در سريزنش كريدن ميزان لجاجت را افزونتر ميكند. .در صورت به نتيجه رسیدن با اقدامات نرم و لطیف به هيج وجه نبايد به اقدامات سخت و شديد روى آورد. ۱ AEs eye CEB SENET ES) “.در صورت احساس پشیمانی نباید شخص را به یاد اشتباه و گناهش انداخت و به تکرار عذر خواهی واداشت.

صفحه 16:
*امام علی(ع) فرمودند: تكرار نمودن عذر خواهى به ياد كناه انداختن ‎reve‏ کسی که عذر خواست گویا گناه نکرده است.

صفحه 17:
پاداش و تنبیه در اصلاح و تغيير رفتار انسان با رعايت آاداب و شرايط بسيارمؤثر است.

صفحه 18:
9 35 ام وه 3 . 2 ‎SEES)‏ ا ا 0 زهره رفيعى-دانشجودكارشناسى ارشد

رایگان