سایرتحقیق و پژوهش

تربیت بدنی ویژه در مدارس(معلولین)

صفحه 1:

صفحه 2:
هداز من ما ولین)

صفحه 3:
۳ .۰ 0 0 معد مه > در ‎Se‏ و تربيات بسنی ب* شکل ایک سرگزمی و تفربت ۲ ۱ جهان تبد سفن و كسى به ‎١.‏ || عنوان یک مادمی درسی مهم به آن نگاه نمی‌کند و حتی از وقت آن برای تدریس سایر دروش استفاده می‌کند و , مهمتر از کسی به نیازهای کودکان ضعیف‌تر توجه نکرده و رابطصی آنها با ورزش را در بهبودی و شناسایی و تقویت آنها بررسی نمی‌کند. در حللی که بیشتر دولت‌ها دم از حقوق پشر و امثال آن می‌زنند. دربارهمی تربیت بدنی و اهمیت آن بویژه در تشخیص و شناسایی کودکان مشکل دار و تقویت و درمان آنها نیازمند مطالعات ۱ منظم‌تری هستیم‌قا با اعمال برنامه‌های به موقع علاوه بر لین که آژ/درد و رنج این قشر انسان وبی گناه بکاهیم بلکه . | به آنها شخصیتی اجتماعی بخشیده و با حمایت همه جانبه از آنها در راه بهبودی هر چه سریعتر آنها كوشا باشيم. لين تصور کلی آموزشی, که به تمامی کودکان + القاد لد سود ‎ae a a‏ ‎ed‏ ارو ضرو ویارد متخصان ۶ رش زیازهاعی / ویژه. علایق و توانایی‌های دانش آموزان مبتلا په معلولیت‌های جسمی, ذهنی, عاطفی آگاهی لازم را داشته باشند. آنان را درک و بتوانند با لن روبرو شهند,در مقالهی حاضر نیز که با کمک گرغتن از منلبع مختلف بدست آمده سعی آن است که اهمیت تربیت بدنی در تشخیص و درمان معلولین بیش از پیش روشن شود. ‎Ve‏ O و برنامه‌های

صفحه 4:
| که در پرتو این فعالیت است که ب آموزان که از هدف‌های هر نظام ۵ برحی موره بو جتها و برقراری سلامت بدن شاگردان

صفحه 5:
ات نشان می‌دهد که ورزش در جلوگیری از مهمی دارد. بنابراین ضروری است که در مدرسه به ورزش با دید مثبت نگریسته شود و مقدمات و امكانات لازم جهت انجام لن فراهم آید و از وجود این قابلیت‌های یعنی سلامت جسمای فرد بیماری ها با توجه به تغییری که در بدن ایجاد می‌نماید اعمال روش‌هایی که منجر به آسیب در شاگردان می‌گردد خودداری گردد. ورزش تندرستی می‌آورد؛ تندرستی و شادکامی شوق انسان را به چیزهایی دیگر بر می‌از * معلولین یا در ‎Calle‏ کلی کودکانی که مشکل روحی, روانی . حرکتی, ادراکی» ارتباطی و ۰.۰ دارند. معمولاً در مباحت کلاسی و درسی. مهارتی ۰ ورزش خود را مطرح نمي‌کنند. (حتی آگر در یکی از این زمینه‌ها مهارت داشته باشتد) دلییل تن نیز کاملاًروشن است . آنها می‌ترسند که اظهار وجودشان بیشتر به ضرر خودشان ‎ples‏ شوه و از طرف همسالان ومناسفانه گهی از طرف مربیان و معلمان مورد تمسخر واقع شوند. بدین ترتیب آنها خود,زا مطرح نکرده و نقاظ قوتشان کم کم از بین رفته و به نقاظ ‎tin‏ ۲

صفحه 6:
ویاس و ناامیدی جاری اعتماد بنفس را می‌گیرد در چنین شرایطی وظیفصی معلمان و مستر بیان ۰ عمده‌ی این وظایف عبارتند 0 ‎-١‏ ايجاد جومنانسب در مدرسه. كلاس و در بین خود کارکنان مدرسه نسبت بنه‌تلین نوع شاگردان و فرهنگ ستازی مناسب در جامعه ور( ‎ ‏بخصوص هم کلاسی‌های آن‌ها و تقویت روحیه‌ی کمک و تشویق و رفاقت به جای تمسخر و آزار نسبت به اين كودكان. ۲ - بزرگداشت لین نوع کودکان و دادن مسئولیت‌های متناسب‌تیا شرلیط و روحی به آنها و تلقین لین که آن‌ها می‌تواننده که ایجاد این ‏اعتماد بنفس در آن‌ها به بهبود روز افزون آنها و تقویت نقاط قوت و کاهش نقطا ضعف کمک زیادی خواهد کرد. ‎ ‏۳ - در دروسی مثل: ورزش و تربیث بدنی و املاء. معلم می‌تولند به اختلالات حرکتی. رفتاری. شنوایی؛ بینایی و گفتاری کودکان پی ببرد و برا إل کار بلید همه‌ی شاکردان در لین نوع فعلیت‌ها شرکت دهد و عتی در وروّش كردن از لين نوع كودكان متتناسب با توانايىهايشان در يلسَتَ هايى مثل: داورئة دروازه بانی و مبصری استفادة گقا بهتر و بیشتر آن‌قنارا بشناسد. بدین گونه که معلم باید از دور و بدون اين كه ساير دانش‌آموزان متوجه شوند. حرکات و رفتار این کودکان را زیر نظر داشته باشد. علاوه بر آنن معلم با ایين کارخود آنها را وارد جو و محیطهای شاد می‌کند و از گوشه گیریبیرون مي‌آورد. نکته‌ای که مهم است. لین است که معلم باید تعلیمات مربوط به فرهنگ سازی را به ‎ ‏شکل غیر مستقیم و با عمل خود به,این تعلیمات در شاگردان بوجود آورده باشد؛ 0 ‏اهمیت دیگر تربیت بدنی آين است که لین کودکان معمولا بل تقاط ضعف‌هلیی که در خود "راغ قاوند. روحیفی مخللف و لجبازی در پیت مي‌گیرندهلی آن‌ها با قار گرفتن در محیطهای شاد ولیجلنی ورزشی و تخلیه خود به اصطلاح سبک‌تر می‌شوند و روحیه سادگی, یکرنگی ‏صداقت آنها آفزایش می‌یابد و معلم می‌تواند درایکلل 3 صمیمی و آزام و [ذور از اشترس با آنها صحبت کند و بیشتر آن‌ها را بشناسد. | ۳ ‎4 | ‎/ ‎ ‏بن ‎ ‎

صفحه 7:
عقب ماندگی نفس . بیماری موقتی ‎salle‏ و وضع جسمی و روحی او است . اظهار نظر پزشک باشد وبه هیچ موری دارند و بنا براین جریان آموزش مورد نیاز آنها «

صفحه 8:
؟ هدف از به ,کاز»‌بردن این اصطلاح لین است که دانشن آموزان به موقعیتٍ ها و رت هایی نیا همگونی رضایت مندانه با وضع جسمانی خود به وجود آورند و بتوانند موقعیتی اجتماعی به دست آورده و م جل ی در آنگازه ی توانلیی خود:بتذیرندورسر انجام و وت آورده ونبلنسه انجام کار رت ان کنند. داذش آموزان استختانی به همدردی,نیاز ندارنا لک ‎١‏ وی معلم ۵ 5 وگ و به ی هدف کلی در متن جریان زندگی هدلیت شهند : مشکلی که بیشتر مدارس با آن روبرو هستند. مشکل ارتباط با اولیایی است که توجه بیش از اندازه به فرزندان خود داند و محدویت هلیی برای آنها به وجود می آورند که سبب تشدید,نازاحتی و بیماری می شود و در لین چنین شرایطی به دلنش آموزان القا می شود که فاد دا ‎١‏ ارصو19 1۱0 اهوزنی که جنظل محدوذلت ها دارند شرکت آنها در برنامه های منظم در هار جوب همان محدودیت هاست . لازم است همه آنها در یک گروه متشکل شوند تا احساس «متفاوت بودق"»نبه" کمترین اندازه ی ممکن کاهش یاید. هم چنین به جای اين که ‎shes‏ ‏به آنها گفته شود که چه انجام می دهند باید. آنها را تحریک و تشویق کرد که خود بیشتر کار را به عهده گیرند . روشن است که هدف ها بلید براي‌لین دسته از دلنش آموزان ابتدلیی تعلئیل شود وبی گمان نبلید با ‎SOBEL, Sheu IS Gly oul gps cle Gus‏ ارند که

صفحه 9:
۴معذور داشتن دانش آموزان معلول از تورین یا هدلیت آنها به سویی دیگر در دراز مدت نمی تولند قلبل وفع باشد ی | این دسته از دلنش آموزان به صورت تک نفری انجام می شود بی گمان اشکال چندلنی وجود ندارد زیرا آنها می توانند در اندازه ی توان خود و در راستای هدف های ویژه خود فعالیت کنند . در صورتی که ضمن فعالیت این دسته از دانش آموزان یه گونه ای موفق و خوشنود. شوند. راهی به سوی یک تجربه ی درست تربیتی دارند . آموزش , بیشتر برای درگیر شدن با موقعیت مسابقه . برای لین دسته از دانش آموزان لازم است : زیرا آنها براستی نمی خواهند با خظور خود سبب شکست تیم شهند ۰ بنابرلین بای آنها را از ليل 117 جات داد. ‏ © قوانین,را می توان در راستای دست یلبی به موقعیت هید وفق داد و در برخی موارد می توان نقش مبصر ء منشی لا قاور را به معلولین واگثار کرد . هر چند که ممکن است درولین میان »دبک بهنش آموزان" واکنشی بهیه ای نشان ندهند . با توجه به این "که شرکت دانش آموزان:در فعالیت ها مهم است اما . بلید توجه داشت که لین شرکت ‏ برای آنها سودمند و مهم هم باشد . در صورتی که . وق تامتناسب اس می توانفقالیت تهای ويده لى را برای دی آموزان لحتمٌّاص داد . اما بلید لین امر در کمترین اندازه ی ممکن انجام شود . همکاری معلم و والدین » می تولند نظارت وییّه و مورد نیاز را بيلى رسیدن به لین منظور به وجود آورد . همیاری و همکاری دانش آموزان بزرگ تر نیز عامل موتری, است. از آنجا که دلنش آموزان معلول ۰ معمولا نمی توانند همانند دیگر دلنش آموزان فعالیت کنند . بنابرلین از لحاظ آمادگی جسمانی . به رشد و تکامل نیاز دارند . آنها همراه با یک بزنامه ی ویثه و فراگیر » می توانند در پونامه ی آمادگی جسمانی دلنش آموزلنی پشرکت کنند که ناتولنی جسمی و حرکتی وارند . رفتار دیگر دانش آموزان با دانش آموزان معلول مهم ن است . آنها بلید ۵ معلول را تشویق و یاری کنند تا در چهار و ‎LAs ager‏ . در تفت ها شرکت مایند و آنها زا در فتالیت های ویژه ای نیز همواهی کنند. پاید توجه داشت که شگیبایی و درک موقعیت . از ار ش های ماجتماعی هستند که می توانند سبب پیشرفت آچنین برنامه ای شوند . 0 4 بن

صفحه 10:
الگوهای حرکتی و مهارت های پلیه : فعالیت هلیی" ‎ee CE‏ | 2

صفحه 11:
بریامه ک ويره 3 * ۰ گید که .5 وا لنش آموزان .مه گنه ای اس كه به توجه ویژه نیاز دارند چرا که شرکت آنها در برنامه های معمولی ممکن نیشت . در صورتی که این دسته اوللآتش آموزان شباختف 515 لازم انستم که برای آنها برنامهازیزی کرد .

صفحه 12:
3 ‏اموزش‎ Sy ‏پرورش دانش اموزان‎ ‏هی عماو‎ سنجی ها ی بر > آمووآن قاس ازگارناست ‏ ریرا آنها بللد ار 1 ‎aD.‏ ‎ea,‏ تمامی است که در خلا #زثامة - تربیت بدنی . بایتاز می ۱۵ پراش دلتش آموزانآناسازکاز ‎MBs oni‏ از همد خود باشد .به دست آوردن تصویر خود و خود وبى فايده بودن بيرون آيند . دومین مرحله در اینجا حلت د وهای به وجودرمی آبدا#نلو یک سوه فرد ناسازگار لكا گنکامی. که از دخللت در حقوق"دیگرلن ۰ خودداری فى كند . می توان آزادی عمل داد و از سوی دیگر هم فطاران مي توانند با روش های صحیح او را به دلیل ارزش های شخصی اش به عنوان یک فرد بدون توجه به نزاد . طبقلای لجتماعی و باور 0939582 ند ايده ی 1 افرص ددن بق‌دانش آموز است که بتولند در برخورد ها . تصمیم گیری های گروهی آزادلنه شرکت کند .و در موقعیت های رهبری وپیروی سهیم آیاشد. در اصل دلیش آموز ناسازگار در برنامهی درسی یاید زنده نگه داشته شود . زیرا در جوامع امروزی گزینش مسیر زندگی برای زنده بودن امری حیاتی است ۰|مروزه لازمه ی یادگیری بیشتر حرفه ها شرکت در دوره های چندین باله است,و در نتیجه فوشت های آندکی برای دلنش آموزلنی وجود دارد که از لحاظ عملی در سطح پایینی قرار دارند »یا تنها از سواد ناچیزی بر خوردارند . تربیث پدثی و برنامه های ارتباطي . چون مسابقه ها و ورزش های قهرمانی . می تواند تا اندازم ای جاذیه و کشش برای توجه بیشتر , به مدرسه و هدایت بهتر به علاقه مندی بیشتر به کارهای تحصیلی . در دانش آموزان ناسازگار ایجاد کند

صفحه 13:
اند ور حالت کلی درما ین نوع کودکان بعد از ار درمانی ۲ 7 روان درمانی.

صفحه 14:
اص شرطي کزدن پاولف ذر م فى اختلالات كردن تشن داد. با وجود مر

صفحه 15:
تا موقعی که شَیوههای مبتنی بر يادكيرى شرطی کنسی یا عامل بر تَئرَفتاهکودکان ساکن موسسات درمانی | به کار گزفثه شد. از رفتار درمانی در معالجمی کودکان استفاد‌یچندانی به عمل تمی‌آمد؛ در سال ۱۹۶۸ که را گلفاندو قارتمن خلاصه‌ای از این قبیل گزارش ها را اتتشار دادند تا ازن زمان حدود هفتاد کتاققتقایه در این چا ۸1 5-7 4 * فرض هاى مقدم بررفتار درمانى: رفتار درمانى به عنوان شيوهاى براى از بين بردن مسائل روانى بر اين فرض اشاسى استوار است كه مسائل رولنى يا نمودارى از رفتارهاى ناسازكاراندى ياد كرفته شده هستند يابه علت عدم موفقیت در فرا گرفتن رفتارهای سازگارانه به وجود آمده اند. تاكيد اصلى روى رفتار بصورتى كه در زمان و مكان 1 حاضر قلبل مشاهده است می‌باشد و هدف درمانگر رفتاری آن است که رفتار مزبور را در جهت تظلبق و سازگاری تغییر دهد, لول لین مقدمات,درمانگورزفتزی را وا می‌دارد. که تغیی از از طریق بکاتربستن ای متعدد روان شناسی یادگیری جستجو کند. ۳

صفحه 16:
* وفاق نات در معالجهی اختلالات رفتاری اس تفافمکت 7 ‎pS Ly Log‏ رقتاری وظیفمی درملنی عبارتست از برقرارکردن پاسخ‌هایی که ایجاد نشده‌ان. در مور آقایلی یا بیش رفتاری کودک باید بادبکیرد|۳یخ‌ها را طوری تغییر دهد که رفتاراو با توققات ,و تقاضاهای محیطی. سازگاری بیشتری پیدا کند. در هر دو مورد رفتار و درمان آن مستلزم یادگیری از بين بردن و دوباره ياد كرفتن (يا آموختنء ناموختن, با زآموختن) می‌باشد. اصول یادگیری که درمانكران رفتارى از آنها براى تجزیه و تحلیل و تغییر اختلالات رفتاری استفاده می نماید عبارتند از: شرطی کردن واکنشی(پاسخی). شرطی کردن کنشی یا عاملی و یادگیری مبتنی بر مشاهده. لین سای ای تاک تا بوده و بدون شک در 217۳ كه ياذكيرى انسان در محيط طبيعى صورت مى كيرد هراسه فرآيندابا هم در کار هستند. ب

صفحه 17:
يا غير فعالى دارد » نجا موجود زنده بطور

صفحه 18:
* تاندورا توجه محققان را ه فآیندیادگیری دیگری جلب کرده كه به نظر مىرسد در ترب ان اد گیری از طریق مشاهده است‌هنگامی که یک فرد شخص دیگری را که به فتارهای دشوار کودکان را داشته باشد. کند. پاسخ‌هایی که در گنجینهی رفتار کودک یا تقلیل داد یا آن‌ها رااز بین بزده ly تنوعى در اختیار خواهد واشت. اگر بايد ايجاد شود در حالى كه در مورد ب ازكارانه ترى را جانشين آن ها نمود. و يا در موا از جند شيوه بكار رود.

صفحه 19:

صفحه 20:
* - برناممی آموزشی انفرادی: هر گاه مشخث شود کودکی به برنامه‌های پرورشی ویژه نیاز دارد باید به وی" برنامه‌ی آموزشی ویژه تدوین کرد. “7 از تربیت بدنی: دانش آموزی بلید در درس تربیت بدنی ثبت نام کند که شرکت در فعالیت‌های آن به سودش باشد. * - نیازهای ویه بهداشتی و ایمنی معلولین: معلولین و این نوع کودکان به خاطر شرایط جسمی و روحی که دارد لا نیزمند مسائل بهداشتتی و امیتی ویژهای هستند و باید همی خولیت توجه خاصی به آنها ذاشته و از آنها حمایت کنند و مسئولیت‌هایی که از آن‌ها می خواهند متناسب با توانایی های جسمی و رولنی آنها باشد. * - صفات معلم تربیت بدنی ویژه: این معلم باید آشنایی کافی به شرایط و نیازهای کودکان در میان مهمترین صفت مورد نیاز بلوغ عاطفی او باشد. علاوه پرنن او بایث به اصول و فتون روان شناسی و مشاوره تا حد ممکن وارد باشد و در مواردی که کاری از دست وی ساخته نباشد. کودک مورد نظر را با هتشک خانواده و مد رس مهرسازمان ما ‎AMI‏ و معرفی کند» او باید برنامهی ویژه‌ای داشته و برای برنامه‌ی خود آهدافی تعیبن ک4 9 امع اند

صفحه 21:
پا سپاس ازهماهى شما عزيزان

10,000 تومان