صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
لوو سس
مباحث تربیت فرزند
1° کلیات تربیت مفاهیم صحیح و
غلط
۴ 2. ملاحظات پیش از تولد آمادگی
6 صفر تا دو سالگی (شیرخوار) بستر سازی
6 دو تا شش سالگی (خردسال) sb al
یادگیری
46. شش تا دوازده سال (کودک - دبستان) يادكيرى
©5. دوازده تا هجده سال (نوجوان - دبیرستان) شکل گیری
6 هجده تا ... (جوانی) استقلال
* بزرگسالی , میان سالی , کهن سالی ثمردهی
صفحه 3:
کلیات تربیت
تلقى رايج تربیت:
©اعمال كردن و ايجاد كردن است.
#نتيجه: تقابل و كريز
#تلقی صحیح:
#تربیت زمینه سازی پروش استعدادهای درونی کس یا
چیزی است.
#قرآن فقط برای خداوند از واژه رب استفاده کرده است.
#پیامبر خدا هم سیطره ندارد.
55350 الما آنت مُدَکر (21) لشت عَلَبْهِمْ يِمُصَيْطِرٍ
(22)غاشیه
"خود خمد» خود
صفحه 4:
خب ۱7
تعاريف غلط تربيت
#تعاریف غلط از تربیت: ایجاد كردن
19 ارام بودن
#آثار منفى جسمى:
© افت رشدىء كم اشتهايى. ضعف جسمى
#روانی:عدم رشد, کم شدن هوشء ترس از بروزء عدم
اعتماد به نفس
©2. اطاعت محض, انفعال
#از بين رفتن قدرت «نه» كفتن
#تبدیل به موجود بى اراده و ظرف محض
صفحه 5:
خب ۱7
تعار یف غلط تربیت
6 تجونل دادن اظلاعات
#ایجاد خود رایی و ریا کاری
©5. شيك و با كلاس بودن
رات بى يايان و سعى بر جلوه دادن
©6. رفتارهاى دينى
© برحسب سطح توقع و سطح فشار:
#دين ستيزى
#دين كريزى
©#دين سستى
۴8 درس خوان
#تک بعدی بار آمدن
صفحه 6:
خب ۱7
يايه هاى ترييت صحيح
©1. مهر ماذرى و يدرى
©منزل بايد زاز محبت صادقانه نه هوى و هوسى
©2. اقتدار يدر
© استفاده غلط: ايجاد سلطه و زور
© استفاده صحيح: تكيه كاه
#عامل ایجاد:_مادر
#نشانه مرد مقتدر:
*#محکم
#امن
#فشار و تهدید ندارد
#دستور نمی دهد
صفحه 7:
لوو سس
پایه های تربیت صحیح
38 استقلال و شفحصیت
#ابزار:
#توانایی انجام کار
#حق رای
#در صورت شخصیت ندان دنبال:
8 جایگزین: شهرت, ثروت, جلوه گری, رفتارهای خطرناک, مواد
مخدر و...
6.آزادگی (قدرت عبور) 9 ee
*- وَ يُطْعِمُونَ الطعامَ على حُبّهِ مشکیناً و تتیماً و آسیراً (8) انسان
*- بدی را با خوبی جواب دادن
صفحه 8:
پایه های تربیت صحیح
8 شتاخت: تحلیل و تفکر
#اجازه مواجهه بدهیم.
#روش ترساندن موجب اختلال فوبیا
© رشد همه جانبه
©. حيا (كنترل درونى)
#در پوشش, کلام نگاه
صفحه 9:
خب ۱7
ملاحظات پیش از تولد
*. نگاه به فرزند دار شدن:
#غلط: دوست دارم
#صحیح: نشاندن پایه یک انسان بلکه یک نسل
29. يذيرش و شوق
3 هفاسكى والدين و برنامه pil ety
©4. يشتيبانى و تامين مرد: اقتصادى و عاطفى
©5. مراقبت هاى دوران باردارى
#جسمی: ضعف, کمردرد, پا درد, واریس, ضایعات
پوستی,تنگی نفس, سوزش سر دل, سردرد
۴روحی: ویار, افسردگی,زود رنجی, خلق ناپایدار, جنون
صفحه 10:
س =
ee -
صفر تا دو سالكى (شيرخوار)
i حرکتی یسح٩
1° طراحی خداوند را خراب نکنیم: طفل در آغوش مادر
#تامین امنیت و عاطفه
6 دادن ابزار لازم برای مکیدن و چنگ زدن
۴قطع شیرنوشی: از شیر گرفته شود نه از سینه
صفحه 11:
ee
سي =
دو تا فش سالگی (خردسال)
#دوره یادگیری و تمرکز
6. فرزند در کانون عاطفه و توجه
اناد مسائلی که مرکز توجه و عاطفه بنشود.
6. تقلید از والدین
3° تشویق و تنبیه موثر
و بر مبنای کودک Slop a نفس
©- دريافت نتيجه نه ماندكارى در ذهن و كرفتن اقرار
©- عدم ضرب
٠.
صفحه 12:
لوو سس
دو تا فش سالگی (خردسال)
©4. شخصيت دادن
#اهمیت دادن به «نه» گفتن بچه
8 شناسایی جنسیت «سه تا سه و نیم سال»
#برخورد متناسب با جنسیت: اسباب بازی, هم بازی,
پوشش و..
8 یادگیری و تمرکز:
#همه چیز در حین بازی
صفحه 13:
خب ۱7
گرزند دوم و سوم و...
#بهترین فاصله
#در سن دو تا شش سالگی فرزند قبلی است.
© ملاحظات:
©1. موكول به نظر فرزند قبلى باشد.
©2. بى خبر نباشد و او منتظر باشد.
©3. افزايش. توجه به فرزندان قبلى
صفحه 14:
جند مسئله
© بيش فعالى
©1. فعاليت بيش از حد
©2. نداشتن تمركز
©3. بازى خشن
©4. نكّه نداشتن حريم
#درمان: متخصص و استفاده دارو
#لجبازی:
#تا فشار نیاورد به خواسته اش نمیرسد.
#سن جدا خوابی:
#با امنیت و استقلال باشد.
صفحه 15:
حند مسئله
0
#غذا نخوردن بچه:
© . ریزه خواری کافی است.
.با غذا از بازی جدا نشود.
فعالیت متناسب ایجاد نیاز میکند
. حجم مهم نیست , کیفیت مهم است. تخم بلدرچین
# تلوزیون:
© نشستن با بچه و از بين بردن التهبات
زیاد نباشد
٩ دروغگو بودن:
#برای رسیدن به نیاز
#نگران تنبیه
صفحه 16:
خب ۱7
1" 3
سه ذوره ثربيت
© دليل رفتارهاى انسان:
#يك: لوسك دار
#دو: احساس تكليف ميكند
© سه: تشخيص عقلى ميدهد.
© امام صادق عليه السلام فرموده اند:« دع يلعب سَبع سنین و بُودّب سبع
سنین و الزمة تفسک سیع سنین» i
© فرريد خود را در هنت سال آراد بگذار تا بازی کند ودهفت سال:او را با داب
و روش های مفید کن و در هفت سال سوم مانند یک رفیق صمیمی
مصاحب و ملارمش باش (وسائل. 2 5 ص 125)
© تا هفت سال: بازى با دوست داشتنى ها
#هفت نا چهارده سال: ادبستان- تکلیف
# چهارده تا بیست و یکسال: شکل گیری شخصیت و رفتن به سمت استقلال
صفحه 17:
شش تا دوازده سال (کودک - (lined
#دوران ادب و مدیریت یادگیری
#. آشنایی با واقعیتی به نام رنج و سختی
۴ منظم شدن
قانون پذیز حتى .اكز آن را دوست ندارد و عقلش هم قبول تكند:
فرزندیداند که: هرچه را که بخواهد نخواهد رسید.
Stall LSU الْمُسْتَسْلِم : ak
د الوم ما لا بثرک.
قرهیته الایام. eso j5
وعریم التبا وأسیر المَوّت.
als آلهموم. : وقرین الآخْرَّانِء LVI Gals. وصَريع الشَّهَوَاتِ, وَحَلِيِقَهِ
الاقوات . نامه 31
صفحه 18:
خب ۱7
شش تا دوازده سال (کودک - دیستان)
#دوران ادب و مدیریت یادگیری
. دوران ورود از محیط آزاد و عاطفی والدین به محیط منظم و
محدود
ضرورت پیش دبستانی: محیط نیمه آزاد , نیمه محدود
6 قدرت ارزیابی را رشد دهید
6 کمک به اجتماعی شدن کودک نه مراقبت کامل
4° عرضه و بروز مناسب
#وگرنه: اعتماد به نفس پایین
#اضطراب
#لکنت obj
#پرهیز از جمع: wiles
صفحه 19:
شش تا دوازده سال (کودک - دیستان)
©5. عطش فراگیری
*عدم منع
#عدم تحقیر
©6. ايجاد زمينه دوره نوجوانى با:
© شخصيت دادن به كودك:
#توانایی انجام كار
#حق رای (کیف الموت...)
صفحه 20:
مسائل
#تکلیف گریزی:
مین بازی کودک و عدم قطع آن
© مشق با بازى
© ترس بيجا:
© دادن شناخت از محيط اطراف
© عدم انكار: ينهان ميكند
© لجبازى:
© رسيدن به نياز بدون فشار
#بالا نبردن آستانه کودک
© دروغكو بودن:
* براى رسيدن به نياز
#نگران تنبیه
صفحه 21:
دوازده تا هجده سال (نوجوان - دبیرستان)
© شروع دوره نوجوانی:
#یسرها: 12 تا 15 سال
#دختر: از 11تا 14 سال
#دوره نوجوانی: برزخ
68 دوره بحران است.
© بحران هويت
© بحران بلوغ
© بحران شخصيت
صفحه 22:
۰ ۰
نوجوانی دوره بحران
فيكم رات سويت
© کپسول سوال است در مورد:
© - جيستى خودش
جرايى رفتارها
انسان بى هويت هر كارى سر خواهد زد.
فتار غلط: محدودیت و ممنوعیت
فتار صحیح:
6 شناخت ضحیح این دوران
# پذیرش عوارض این دوران
#هدایت به راه صتی به صیرت:
© - تشكيل جلسات خانوادگی و پاسخ به پرسش ها
٩ - معرفی منایع: نامه های بلوغ, پرسمان, پرسش و پاسخ های دینی
۴ شما هدایت نکنید. هستند کسانی که ضلالت کنند!
صفحه 23:
خب ۱7
۰ ۰
۰
نوجوانی دوره بحران
#دو: بحران بلوغ
* تغییرات جسمی: قد, صداء موی زائد. جوش, بزرگ شدن دست و پا و بینی و..
© تغییرات روانی: تحریک پذیری بالاء حساسیت بالاء بهانه جویی, كج خلقی,
تمایل به جنس مخالف و گاهی موافق, توجه افراطی به خود, پرخاش
؟ گروه گرایی و گاهی طرد خانواده
* رفتار غلط:
پرهیز و پاک صورت مسئله
# رفتار صحیح
© همراه دنا فرزند و ایجاد آگاهی
#راه حل :
© - جشن تكليف
*- تقویت کنترل درونی بچای کنترل بیرونی
صفحه 24:
خب ۱7
نوجوانی دوره بحران
#سوم: بحران استقلال و شخصیت
#رفتار غلط:
*- تذکرات مکرر: درس, غذاء نماز و...
* امام علی علیه السلام : . 5
* لانقیروا آولادکم علی آدایکُم قََهُم مخلوقون لِرّمان عبر زمانکم؛
© شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج20. ص 267 102
©- ندادن حق راى
© رفتار صحيح:
©1. مالك كردن فرزند
©2. دادن توانايى انجام كار
© 3. مسئوليت دهى
©4. دادن حق راى و انتخاب
صفحه 25:
خب ۱7
خوراک
#خوراک:
#جسمی: سالم و حلال
8- حق الناس نداشته باشیم.
©- حق الله نداشته باشيم.
#روجى: ياكه و حلال
© ديدنى ها وشنيدنى ها
#گوشی و فضای مجازی:
#داشتن + امکان استفاده برای همه+ بدون رمز
© ماهواره:
©اصلا
صفحه 26:
خب ۱7
شاک
و
#دادن حق راى همراه با راهنمايى به سمت صحيح
© حيا و يوشش 2 2 0
© امام صادق عليه السلام :لا إِيِمَانَ لِمَنْ لا حَيَاءَ له
© كافي (ط - الإسلامية) ج2, ص106 , ج5
© لباس تنگ: لباس اهل ذلت
© الملهوف : قال الحْسَينْ عليه السلام : ايتوني توب لا يُرِعَبُ فيه ؛ أجقلة
a si yl لباسن من طرتت
did ls . 89255
الزامئ نيست اما توضيه اكيد ميشود.
صفحه 27:
صفحه 28:
الحمدلله رب العالمین
از حسن توجه شما متشکرم
andishehdini@