termodynamic_jalaseye_8

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ترمودینامیک (جلسه هشتم)”

ترمودینامیک (جلسه هشتم)

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: ترمودینامیک(جلسه هشتم)

اسلاید 3: ضریب ژول تامسون مثبت بودن ضریب ژول تامسون بیانگر آن است که گاز در اثر عمل واكنش و کاهش فشار سرد و دمای گاز کاهش می یابد و بالعکس .

اسلاید 4: منفی بودن ضریب ژول تامسون به معنای گرم شدن گاز در اثر عمل انبساط و کاهش فشار و در نتیجه تراکم گاز موجب سرد شدن آن می شود.گاز کامل دارای ضریب ژول تامسون صفر و گاز های حقیقی دارای ضریب عددی مثبت یا منفی است که بر حسب نوع گاز تابع دما وفشار اعمالی برگاز است.

اسلاید 5: دمایی که در مرز منحنی قرار گرفته ودر آن دما ضریب ژول تامسون ازمنفی به مثبت تبدیل می شود. دمای وارونگی :کمیت های H,P و T، متغیر های سیستم در محاسبه ضریب ژول تامسون لذا داریم :

اسلاید 6:

اسلاید 7: قانون دوم ترمودینامیک (ادامه)

اسلاید 8: قانون دوم منجر به نامساوی زیر میشود:

اسلاید 9: 1- منبع سرد بادمای 2- منبع گرم بادمای سیکل کارنوشامل دومنبع است که محتوی یک گاز یایک سیال هستند:

اسلاید 10: مرحله اول سیکل کارنو: A تا B A -> B (انبساط ایزوترمال)گاز درتماس با منبع دما بالا Th قرار میگیرد.گاز به مقدار |Qh| گرما جذب و به مقدار WAB در بالارفتن پیستون کار انجام میدهد.

اسلاید 11: مرحله دوم سیکل کارنو: B تاC B -> C (انبساط آدیاباتیک)هیچ گرمایی بین سیستم و محیط مبادله نمیشود.دما از Th به Tc کاهش می یابد.‘گاز به مقدار WB C کار انجام میدهد.

اسلاید 12: مرحله سوم سیکل کارنو: C تا D C -> D (تراکم ایزوترمال)گاز درتماس با منبع دما سرد Tc قرار میگیرد.گاز به مقدار |QC| گرما دفع و به مقدار WCD کار بر روی گاز انجام می شود..

اسلاید 13: مرحله چهارم سیکل کارنو: D تا A D -> A (تراکم آدیاباتیک)هیچ گرمایی بین سیستم و محیط مبادله نمیشود.دما از Tcبه Th افزایش می یابد.به مقدار WB C کار بر روی گاز انجام میشود.

اسلاید 14: نمودار PV در سیکل کارنوکاری که بوسیله موتور انجام میشود(Weng) بوسیله سطح محصور نمودار نشان داده شده است.برای سیکل کامل کار خالص معادل |Qh| – |Qc| و DU = 0 می باشد.

اسلاید 15: 15نامساوی کلازیوس

اسلاید 16: 16فرم انتگرالی سیکل

اسلاید 17: 17انتگرال سیکلی برای موتور گرمایی

اسلاید 18: 18انتگرال سیکلی موتور گرماییاز طرفی

اسلاید 19: 19انتگرال سیکلی برای موتور گرمایی برگشت ناپذیرنمیتوان تساوی سمت چپ را برای فرایند برگشت ناپذیر استفاده کرد.

اسلاید 20: 20انتگرال سیکلی برای یخچال برگشت ناپذیرنمیتوان تساوی سمت چپ را برای فرایند برگشت ناپذیر استفاده کرد.

اسلاید 21: 21

اسلاید 22: سیکل اتو ( Otto Cycle)نمودار PV در سمت چپ نشان داده شده است.یک موتور احتراق داخلی تقریبا سیکل اتو را طی می کند.

اسلاید 23: موتور بنزینی معمولی

اسلاید 24: U و Vتابع حالت هستندومقدارآنهابستگی به حالت ابتدایی و انتهایی سیستم دارد.سیکل حاصل مجددا به حالت اول خود برمیگردد و ابتدا و انتهای سیستم یکی است و تشکیل یک سیکل بسته را می دهد.بنابراین

اسلاید 25: مراحل سیکل برگشت پذیرکارنودریک سیلندر: 1-انبساط ایزوتوم ،دردمای 2-انبساط آدیاباتیک تارسیدن به دمای 3-تراکم ایزوتوم دردمای 4- تراکم آدیاباتیک تارسیدن به دمای

اسلاید 26: مرحله ایزوترم انبساط:

اسلاید 27:

اسلاید 28: : گرمای جذب شده توسط سیستم از چشمه گرمایی در جریان انبساط در دمای ثابت . : گرمای داده شده به چشمه گرمایی در اثر تراکم ایزوترم . بازده ماشین : قسمتی از جذب شده در دمای بالاتر که به کار تبدیل شده محاسبه :

اسلاید 29: با در نظر گرفتن برگشت پذیر بودن سیکل مراحل انجام شده ، کار مبادله شده کار ماکزیمم است .

اسلاید 30: دستگاه سرد کننده (یخچال) = سیکل معکوس سیکل ماشین کارنو و دارای راندمانی بزرگتر از واحد . یعنی بازده یخچال :

اسلاید 31: آنتروپی

اسلاید 32: آنتروپی- یک تابع حالت جدیدیا به عبارت دیگر در سیکل برگشت پذیر ماشین کارنو :رابطه فوق معیاری است جهت تعیین تابع حالت.

اسلاید 33: = تابع حالت در سیکل برگشت پذیر ماشین کارنوبر اساس اصل برگشت پذیری ، هر مرحله سیکل می تواند به سیکل های کارنو بی نهایت کوچک تقسیم شود که در هر یک از این سیکل ها رابطه زیر معتبر است .

اسلاید 34: تشکیل یک سیستم بسته رابطه زیر را می دهد که به ابتدا و انتها منتهی شده و به مسیر بستگی ندارد و در نتیجه ds=0از آنجا که می توان هر تحول برگشت پذیر را به تعداد بسیار زیاد سیکل کارنو تبدیل کرد در نتیجه مفهوم فوق در باره هر عمل برگشت پذیری قابل قبول است و و معادله فوق از مشخصات تابع حالت می باشد .

اسلاید 35: چنین تابع حالتی را با علامت S نشان و به آن تابع آنتروپی گویند. داریم :یک دیفرانسیل کامل است . اگر باشد باید در کنارdQ علامت برگشت پذیر نوشته شود زیرا اگر dQ برگشت پذیر نباشد عبارت آنتروپی نیست .

اسلاید 36: با توجه به اینکه مراحل برگشت پذیر تحول از همان نقطه ای که آغاز می شود به همان نقطه ختم می شود ، عبارت است از مقدار کامل انرژی حرارتی مبادله شده.

اسلاید 37: محاسبه عدم تساوی یا نامساوی کلوزیوس با توجه به اینکه راندمان یا بازده هر سیکل برگشت ناپذیر کوچکتر از بازده سیکل برگشت پذیر کارنو می باشد که بین همان دو دما انجام می پذیرد لذا :و یا

اسلاید 38: بنابراین :(سیکل برگشت ناپذیر کارنو( با تقسیم یک سیکل کلی به مراحل کوچک برگشت ناپذیر ، برای مجموعه این سیکل های کوچک می توان نامساوی کلوزیوس را نوشت :( برگشت نا پذیر)

اسلاید 39: با نزدیکی به مرحله برگشت پذیری :چون آنتروپی تابع حالت است ، تغییرات آن یا مربوط به تحول یک سیستم فقط به حالت ابتدایی و انتهایی سیستم وابسته بوده و مستقل از راه طی شده است ، این موضوع در واکنش های برگشت پذیر و برگشت ناپذیر صادق است .

اسلاید 40: کاربرد اصل دوم در مورد سیستم ایزوله( منفرد)سیستم منفرد سیستم فاقد هرگونه مبادله گرمایی با محیط خارج .در سیستم برگشت پذیر منفرد یا ایزوله تغییرات آنتروپی ناچیز خواهد بود زیرا و در نتیجه در سیستم برگشت ناپذیر منفرد یا ایزوله مقدار گرما صفر ولی آنتروپی افزایش می یابد .

اسلاید 41: اثبات این اصل با نا مساوی کلوزیوس امکان پذیر است .

اسلاید 42: با توجه به شکل:در یک سیستم مجرد تنها مرحله انجام ناپذیر آنست که آنتروپی منفی باشد.آنتروپی جهان رو به افزایش است . طبق اصل دوم ترمودینامیک :

اسلاید 43: در مورد تابع فوق می توان گفت :در یک مرحله برگشت پذیر ، آنتروپی جهان آفرینش ثابت است.در یک مرحله برگشت ناپذیر ، آنتروپی جهان افزایش می یابد.آنتروپی جهان هرگز کم نمی شود.انجام نشدن خودبخودی مرحله ای که در آن دما ثابت و باشد .

اسلاید 44: تغییرات آنتروپی کل یعنی برابر است با مجموع جبری آنتروپی سیستم ، یعنی و آنتروپی محیط یا و یا : مقدار کاهش آنتروپی یک سیستم باز که با یک افزایش جبران شده است حداقل برابر است با تغییر آنتروپی محیط.

اسلاید 45: در گاز های کامل تغییرات انرژی درونی در یک تحول ایزوترم صفر است .(قانون ژول)در نتیجه :

اسلاید 46: روش محاسبه کار برگشت پذیر انجام شده در اثر انبساط ایزوترم یک مول گاز کامل :روش محاسبه تغییرات آنتروپی مربوط به انبساط ایزوترم یک مول گاز کامل:واحد آنتروپی:یا

اسلاید 47: اگر انبساط ایزوترم مربوط به n مول از گاز کامل باشد کار انجام شده و همچنین گرمای مبادله شده n برابر است با :بنابر این تغییرات آنتروپی نیز n برابر خواهد شد. یعنی :

اسلاید 48: آنتروپی به عنوان تابعی از دو متغیر دما و حجماگر آنتروپی را تابعی از دو متغیر دما و حجم بدانیم دیفرانسیل کامل آن بر حسب این دو متغیر به صورت زیر نوشته می شود:

اسلاید 49: با توجه به اصل اول ترمودینامیک:

اسلاید 50: اگر فرايند در حجم ثابت انجام گیرد آنگاه رابطه فوق برابر صفر می شود .

اسلاید 51:

اسلاید 52: مقدار آنتروپی :گاز غیر ایده آل (گاز حقیقی(گاز ایده آل :

اسلاید 53: تغییر آنتروپی در یک مرحله برگشت ناپذیرچون آنتروپی تابع حالت است ، لذا مقدار بین دو حالت ابتدایی و انتهایی در یک مرحله برگشت پذیر و برگشت ناپذیر یکی است .

اسلاید 54: برای محاسبه تغییرات آنتروپی در مرحله برگشت ناپذیر باید مرحله برگشت پذیر را محاسبه کرد . یعنی انجام واکنش خودبخودی در یک سیستم منزوی باعث افزایش آنتروپی می شود.

اسلاید 55: تغییرات آنتروپی مربوط به تغییرحالت جسم خالصانواع تغییر حالت جسم خالص:1. تغییر آلوتروپی : تبدیل یک جسم جامد در دمای مشخصی از یک حالت متبلور با ساختمان بلوری مشخص به یک حالت متبلور دیگر مثلاً؛ تبدیل گوگرد اورتورمبیک به گوگرد منوکلینیک .2. تصعید یک جسم: این تغییر حالت ها مستلزم تبادل گرما است و چون گرما در دمای ثابت مبادله می شود داریم :

اسلاید 56: تغییرات آنتالپی جسم خالص در اثر تغییر دما – اندازه گیری گرما سنجیگرم کردن جسم خالصی که دارای حالت کریستالی و در دمای صفر مطلق است باعث افزایش دمای جسم و نهایتاً با افزایش آنتروپی همراه است. و تا نقطه ذوب ادامه دارد .تغییر حالت در نقطه ذوب مربوط به تغییر حالت جامد به مایع است.

اسلاید 57: با گرم شدن جسم در حالت مایع آنتروپی آن تا رسیدن به نقطه جوش افزایش می یابد.در نقطه جوش آنتروپی مربوط به تغییر حالت مایع به بخار است تا رسیدن به دمای T و تغییر آنتروپی مربوط به حالت بخار.

اسلاید 58: به خاطر داشته باشید که:

اسلاید 59: توجه : انبساط آدیاباتیک گازها باعث کاهش دما می شود.نظریه ژیوک در رابطه با کاهش دما: غیر مغناطیس کردن آدیاباتیک اجسام جهت کاهش دمانکته1 : طبق اصل سوم ترمودینامیک و به علت عدم دسترسی به صفر مطلق اندازه گیری در این دما امکان پذیر نیست.نکته 2 : در صفر مطلق آنتروپی به سمت صفر میل می کند .

اسلاید 60: اصل سوم ترمودینامیکآنتروپی هر جسم خالص ساده یا مرکب به شکل بلور کامل در صفر مطلق صفر است.نتیجه : از آنجا که تمام مولکولها در شبکه های بلوری و محل برخورد خط الراس ها در یک کریستال در تعادل کامل هستند و هیچ گونه تغییر و جابه جایی ندارند ، می توان گفت در صفر مطلق نظم کامل برقرار است .

اسلاید 61: مثال : محاسبه تغییر آنتروپی در تشکیل استیلن و اتان در شرایط استاندارد .استیلن

اسلاید 62: (اتان)

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید