پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

تریاژ بیمارستانی به روش ESI

teriaje_bimarestani_be_raveshe_ESI

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تریاژ بیمارستانی به روش ESI”

تریاژ بیمارستانی به روش ESI

اسلاید 1: 1www.ahrq.gov/research/esiتریاژبيمارستاني به روش ESI دكتر مینا زوارهمتخصص طب اورژانسبه نام خداReference: www.esitriage.org

اسلاید 2: Pre-Test بیمارانی که شامل تماس یا پاشیدن یک ماده شیمیایی به چشم هستند با معیارهای سطح ....دارند

اسلاید 3: 3یک بیمار نوجوان سالم با بریدگی ساده پا و هیچ سابقه پزشکی قبلی به ....منبع، نیاز دارد. یک بالغ مسن تر با چند مشکل پزشکی مزمن و هیچ سابقه ای از سرگیجه که با پارگی سر بواسطه افتادن مراجعه می کند احتیاج به چند منبع دارد؟

اسلاید 4: کدامیک به عنوان منبع شمارش می شوند؟ 1.تزریق سرم 2.شرح حال و معاینه فیزیکی 3.نوار قلبی 4. آتل 5. پانسمان 6. Bedside Glucometry

اسلاید 5: 5Scenario 1 :

اسلاید 6: 6Scenario 2 :

اسلاید 7: 7overcrowding in emergency departments without Triage

اسلاید 8: overcrowding in emergency departments with Triage

اسلاید 9:

اسلاید 10: مراحل ترياژ :ESI 1- مرحله اول : آيا بيمار در حال مرگ است ؟ ( نقطه (A2- مرحله دوم : آيا بيمار مي تواند منتظر بماند ؟ ( نقطه (B3- مرحله سوم : منابع مورد نياز كدامند ؟ ( نقطه (C4- مرحله چهارم : چك علايم حياتي بيمار ( نقطه (D

اسلاید 11:

اسلاید 12: 12

اسلاید 13: 13Decision Point A :

اسلاید 14: 14

اسلاید 15: Is patient dying ?Level II, III, IV, VCan patient wait ?How many resources ?Yes No Level IYes No Level IIEMERGENCYSEVERITYINDEXLevel III, IV, VONELevel IVTWOLevel IIINONLevel V

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18: مرحله دوم در تصميم گيري:1) آیا این یک موقعيت پرخطر است ؟ 2) آیا بیمار شروع جديدي از گیجي، خواب آلودگي یا عدم توانایی در شناخت ، را تجربه می کند ؟ 3) آیا بیمار درد شدید يا ديسترس شدیدي را تجربه می کند ؟

اسلاید 19: مرحله دوم در تصميم گيري:هنگامی که پرستار تریاژ مشخص کرد که بیمار به مداخله حیات بخش سریع احتیاج ندارد ...آيا بيمار مي تواند منتظر بماند يا نه ؟آخرین تخت خالی ام را برای این بیمار به کارببرم یا نه ؟

اسلاید 20: 20Decision Point B :

اسلاید 21: 21

اسلاید 22: موقعيت هاي پرخطر((High Risk یک بیمار در معرض خطر کسی است که شرایطش می تواند به سادگی بدتر شود یا بیماری است که با علائمي مراجعه مي كند كه مطرح کننده شرایطي است كه نیاز به درمان باحساسیت زمانی می باشد. در حالیکه ESI فواصل زمانی خاصی را پیشنهاد نمی کند، بیماران سطح 2 ESI در اولویت بالایی قرار می گیرند و عموماً قرار گیری و درمان باید در عرض 10 دقیقه بعد از ورود آغاز شود .

اسلاید 23: تشخیص موقعيت هاي پرخطر((High Riskدانش و تجربه لازم هستند هر چند کافی نیستند. فاکتور مهم دیگر غریزه باطنی یا حس ششم است . باید به پرستاران تریاژ تازه کار قوانین اصلی را که می توانند به کار ببرند تا اطمینان و تجربه ای بدست آورند که با آن تصمیم های سریع و صحیح بگیرند را آموزش داد. .پرستاران ED بواسطه وضعیت های کلینیکی قبلی آنچه که بعنوان تصاویر بالینی به آنها ارجاع داده می شود را گردآوری می کنند. پرستار در حافظه طولانی مدت خود سناریوهای بیمارانی را که در آنها به طریقی سر و کار داشته را ثبت می کند .

اسلاید 24: موقعيت هاي پرخطر((High Risk علائم حیاتی در تشخیص بیماران در معرض خطر اغلب مفید نیستند. پرستار تریاژ بطور معمول مي تواند پس از تشخیص یک وضعیت پرخطر، آن را با سنجش علائم حیاتی غیر نرمال تأیید كند. سن و سال بیمار، سابقه پزشکی و داروهایی که در حال حاضر استفاده می کند اغلب بر صحت تشخيص بیماری اصلی تأثیر می گذارند.

اسلاید 25: نمونه هایی از قوانین در موقعيت هاي پرخطر((High Riskتمام زنان در سنین بچه دار شدن حامله هستند یا تمام دردهای قفسه سینه قلبی هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. به پرستارترياژ تازه کاربايد در مورد نشانه های همراه بيماري مانند اینکه دردهای سینه همراه با حالت تهوع ، تنفس کوتاه و تعرق زیاددرد قلبی هستند آموزش داده شود .

اسلاید 26: نمونه هایی از قوانین در موقعيت هاي پرخطر((High Riskسن و سال بیمار: مثلا یک بیمار ضعیف و سالخورده با درد شکم شدید در معرض خطر بالای تشدید بیماری و مرگ و میر، نسبت به یک بیمار بیست ساله است . بیمار مسن با درد شکمی باید در سطح 2 ESI دسته بندی می گردد. در حالیکه بیمار بیست ساله با علائم حیاتی ثابت معمولاً در سطح 3 ESI اولویت بندی می گردد. تاييد با سنجش علائم حیاتی : بیماری که از تب و سرفه خلط دار شکایت دارد امکان دارد با تعداد تنفس 32 و اشباع اکسیژن 90 درصد مراجعه کند . پرستار مجرب تریاژ از اطلاعات و تجربه برای تشخیص اینکه شاید این بیمار پنومونی داشته باشد، و در خطر افت درصداشباع اکسیژن باشد و بنابراین در معرض خطر بالا باشد بهره می گیرد.

اسلاید 27: توجه :پرستاران کم تجربه ED بطور مناسب دارای دانش و مهارت برای تشخیص نا متناقض وضعیت های پرخطر و تصمیم گیری صحیح در تریاژ نیستند. در واقع به همین دلیل، پرستار کم تجربه تریاژ صرفنظر از سیستم تریاژ خاصی که استفاده می شود در تریاژ یک عیب و نقطه ضعف به حساب می آید.

اسلاید 28: ((High Riskدرد مدام قفسه سینه، مشکوک به سندرم کرونری، ولی احتیاج به مداخله حیات بخشی فوری ندارد وازنظرهمودینامیکی ثابت فرو رفتن یک سوزن به یک کارگر مراقبت بهداشتی نشانه های بروز سکته، اما با معيارهاي سطح 1 انطباق ندارد.یک حاملگی خارج رحمی احتمالي واز نظر همودینامیکی ثابت. بیماري تحت درمان با شیمی درمانی و ضعف ايمني همراه با تب.بیماري با تمایلات به خودکشی یا آدم کشی

اسلاید 29:

اسلاید 30: شکم و دستگاه گوارش درد شکم یک شکایت اصلی شايع در ED می باشد، چه چیزی آن را پرخطر می کند؟ بیماران دارای درد شکمی اغلب در شروع مصاحبه تریاژ سطح 3 ESI در نظر گرفته می شوند و بعد از تشخیص تاكيكاردي یا ساير ريسك فاكتورها ممکن است پرستار تریاژ تشخیص دهد که بیمار در معرض خطر بالا (high risk) می باشد.

اسلاید 31: ريسك فاكتورهاي درد شکمی :تعداد تنفس و ضربان قلب عناصر مهمی می باشند و به تشخیص وجود یک موقعیت پر خطرکمک می کنند. میزان درد موجود تنهایکی از عوامل متعدد است که باید به آنها توجه کرد. بيماران سالمند با درد شديد شكم هم جز موارد پر خطر تلقي مي شوند.بیمار چه مدت درد داشته است؟ اکنون چه چیز باعث شده که بیمار به ED مراجعه کند؟ آیا بیمار حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال دارد؟ آیا بیمار آب بدنش را از دست داده است (دهيدراتاسيون) ؟ بروز استفراغ خونی یا شکایت اصلي بیمار مبني بر وجود خون در رکتوم باید جدی تلقي شده و در كنار آن علائم حیاتی مورد بررسی قرار گیرد.

اسلاید 32: قلبی وعروقی بیمارانی که حملات ناراحتی قفسه سینه یا اپیگاستربا یا بدون نشانه های همراه را دارا می باشند، معمولاً نیاز به انجام فوری ECG برای تشخیص وجود ACS دارند و لازم است که بعنوان پرخطردر سطح 2 ESI معرفی شوند. بیماران دارای درد قفسه سینه که از نظر فیزیولوژیکی بی ثبات هستند و نیاز به مداخله سریع مثل لوله گذاری یا حمايت همودینامیک دارند باید در سطح 1 ESI تریاژ شوند. همه بیماران دارای درد قفسه سینه با ضوابط سطح 2 & 1 ESI مطابقت ندارند.

اسلاید 33: مثال هايي از درد قفسه سینه: یک زن 45 ساله چاق که با درد اپیگاستر و احساس ضعف در ED حاضر می شود در خطر ACS است و باید به عنوان پر خطر در سطح 2 ESI اولویت بندی شود. يك مرد 55 ساله با درد قفسه سینه که دچار ديسترس تنفسي بوده و نیاز به مداخله سریع مثل لوله گذاری یا حمايت همودینامیک دارد باید در سطح 1 ESI تریاژ شود. یک بیمار سالم 20 ساله با درد قفسه سینه، سرفه و تب 38 درجه در خطر پائیني از ACS است و با ضوابط سطح 1 و2 ESI متناسب نیست.

اسلاید 34: (Cardiovascular) وضعیت های قلبی عروقی پرخطر دیگر شامل:کریز فشار خون انسدادهای حاد شریانی بیماران با بروز تب پس از تعویض دریچه

اسلاید 35: دندان – گوش وحلق وبینی بیماران با اپیگلوتیت حاد و آبسه پري تونسيلار نمونه دیگری از در خطر بودن مجرای تنفسی هستند و هر دو موقعیت یک وضعیت پرمخاطره را نشان می دهند. اگر بیماری با هر یک از این دو بیماری در مخاطره جدی اختلال راه تنفسی باشد و نیاز به مداخله فوری داشته باشد با معیار سطح 1 ESI منطبق است. پرستار تریاژ برای بیماران اپيستاكسي هرچند در الگوریتم ESI نیست ولی باید فشار خون بگیرد. در هر صورت این دسته از بیماران چون یک وضعیت پرخطر را نشان می دهند باید در سطح 2 ESI اولویت بندی بشوند.

اسلاید 36: محیطی : بیماران با آسیب های استنشاقی به دليل آسیب احتمالي مجرای تنفسی باید به عنوان موارد پر خطر در سطح 2ESI در نظر گرفته شوند. در صورتی که اين بیماران با آسیب شدید مجرای تنفسی مراجعه کنند و نیاز به مداخله سریع و حياتبخش داشته باشند با معیارهای سطح 1 ESI مطابقت دارند.

اسلاید 37: صورت (Facial) : بیماران صدمه دیده از ناحیه صورت باید برای شکستگی احتمالی صورت مورد ارزیابی قرار گیرند.اغلب، شکستگی های صورت همراه با صدمات شدید دیگر می باشند و در صورتي كه بطور بالقوه امکان اختلال راه هوایی وجود داشته باشد باید به عنوان پر خطر ودر سطح ESI 2تریاژ شوند. آسیب هاي صورت با اختلال مجرای هوای اصلی باید در سطح 1 ESI تریاژ شوند.

اسلاید 38: اختلالات عمومی کتوا سیدوز دیابتی افزایش یا کاهش قند خونسپسیس(sepsis) سنکوپ یا شبه سنکوپاختلالات الکترولیتی که ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند. هیپر کالمی در موارد خاص بسیار خطر ناک بوده و میتواند منجر به آريتمی قلبی شود در یک بیمار کلیوی تحت دیالیز با احساس ضعف ممکن است افزایش پتاسیم در خون (hyperkalemia) مورد شک واقع شود.بیماران انکولوژی (oncology) با تب که تحت شیمی درمانی هستند به دليل خطر سپسيس جز موارد پر خطر تلقي مي شوند.

اسلاید 39: Genitourinary مردان دارای پیچ خوردگی بیضه که از درد شدید بیضه شکایت می کنند . بیماران کلیوی دیالیزی که دیالیز کافي نشده اند نمونه دیگری ازموارد پر خطرمی باشند چون احتمال دارد انواع اختلالات الکترولیتی وجود داشته باشد. زنان و بطور معمول تر مردان با انسداد شدید ادرار اینها نمونه هایی از بیماران با ديسترس شدید هستند که باید در سطح 2 ESI دسته بندی بشوند.

اسلاید 40:

اسلاید 41: وضعيت روانی : بیماران باتمایل به خودکشی، ديگرکشی، روان پریشی، خشونت و یا خطرفرار باید پر خطر تلقی شوند. مسموميت با الكل يا روانگردان در صورت وجود نشانه هاي تروما و خطر آسپيراسيونتجاوز هاي جنسي در تمام موارد پر خطر تلقی مي شوند.

اسلاید 42: عصبي (Neurological) :سردرد شدیدتغییرسطح هوشياري ، فشار خون بالا ،خواب آلودگي، تب یا راش پوستی(با احتمال مننژيت)شروع ناگهانی اختلال در تکلم یا ضعف حرکتی (بااحتمال سكته حاد مغزي)سردرد بدون سابقه قبلی وحمله ناگهانی سردرد (خونریزی ساب آراکنوئید) (عموماً بلند کردن چیزی يا داشتن یک فعالیت حركتي روده یا بعد از آمیزش جنسی)

اسلاید 43: بيماري هاي زنان و مامایی درد شکمی به همراه خونریزی واژینال باید دقیقاً ارزیابی شوند و در صورت نبود هیچ گونه علايم تهدید كننده حیات ، علائم حیاتی تعیین شود. شرح حال بارداری و آخرین دوره قاعدگی علائم و نشانه های Placenta previa , abruption را دراواخر بارداری درابتداي حاملگي، علائم و نشانه آبستنی خارج رحمی و سقط جنین خود بخودیخونریزی شدید واژینال بعد از زايمان باید فوراً توسط یک پزشک دیده شودهر بیمار چه باردار و چه بعد از وضع حمل که با بی ثباتی واضح همودینامیک مراجعه می کند و به مداخلات حیات بخش فوری نیاز دارد باید در سطح 1 ESI تریاژ شود.

اسلاید 44: بینایی :(Ocular)تروما به چشم (پارگی کره چشم و hyphema ) از دست دادن ناگهانی ناقص یا کامل (انسداد مسیر مرکزی رتینال، گلوکوم زاویه حاد شدید و از هم گسیختگی رتینال) آسيب با ماده شیمیایی مالیده یا پاشیده شده به چشمبا اینکه در آسيب با ماده شیمیایی شستشوی فوری چشم با آب پر فشار ضروری است،اما حیات بخش در نظر گرفته نمی شود و بنابراین اینگونه بیماران با معیارهای سطح 1 ESI مناسبتی ندارند.

اسلاید 45: ارتوپدی (Orthopedic) :علائم و نشانه های سندرم کمپارتمان( خطراز دست دادن عضو)هر آسیب اندامي با اختلال عملکرد عروقی عصبی قطع عضو (ناقص یا کامل) احتمال شکستگی لگن، استخوان ران و در رفتگی های اندامي (از دست دادن خون قابل ملاحظه)نیاز به مداخله حیات بخش فوری در بیمارانی که از نظر همودینامیکی بی ثبات هستند با معیارهای سطح 1 ESI انطباق دارد.

اسلاید 46: کودکان (Pediatrics) :تشنجسپسیس، کم آبی شدیدکتواسیدوز دیابتیسوءاستفاده از کودکان سوختگی ها ضربه به سر مصرف بیش از حد ویتامین ها وآهن یا دیگر مواد بلع شده کودکان کمتر از 28 روزه با تبF 4/100 ( 38 ) یا بیشتر

اسلاید 47: تنفسی (Respiratory) :علل احتمالی بروز ديسترس تنفسی شامل :آسم آمبولی ریوی افیوژن پلورال وجود هوا در پرده جنب (پنوموتوراكس) اسپیراسیون جسم خارجیاستنشاق دود سمی کوتاهی تنفس همراه با درد قفسه سینه

اسلاید 48: مسمومیت (Toxicological): مصرف بیش از حد عمدی و اقرار به قصد خودکشی بیماری که در زمان ورود ایست موقتی تنفسي دارد یا به مداخلات حیات بخش فوری دیگر نیاز دارد باید در سطح 1 ESI دسته بندی شود تمام موارد مسمويت دارويي باید در سطح 2 ESI در نظر گرفته شوند.

اسلاید 49: تروما: (Trauma) بیماران ترومايي با احتمال خطر بالايي براي آسيب ، هرچند جراحت واضحي نداشته باشند باید در سطح 2 ESIاولویت بندی شوند مگر اینکه بیمار با علائم حیاتی بی ثبات و نیاز به مداخله فوری پیدا کند.این بیماران باید در سطح 1 ESI تریاژ شوندزخم های سر، گردن، قفسه سینه یا کشاله ی ران مربوط به شلیک گلوله جنگي معمولاً احتياج به ارزیابی تیم تروما و مداخلات فوری دارد و باید در سطح 1 ESI تریاژ شوند.

اسلاید 50: تروما: (Trauma)تصادف با موتورسیکلت یا وسیله نقلیه موتوریافتادن از بلندیگلوله جنگي زخم چاقو سن بیمار، شرایط و محیط قبل از حضور بیمار، ارتفاع مکانی که بیمار از آنجا افتاده یا پریده، وسیله نقلیه با چه سرعتی در حرکت بوده ،شرح حال از دست دادن هوشیاری و نوع اسلحه، بیومکانیک ومکانیسم آسیب

اسلاید 51:

اسلاید 52: گیجی / خواب آلودگی / اختلال شناختي (Confusion / Lethargy/ Disorientation)Confusion : پاسخ نامناسب به محرکها، کاهش در به خاطر آوردن و میزان توجه .Lethargy: خواب آلوده، خواب بیش از حد نرمال، پاسخ های مناسب هنگام تحریک .Disoriented: بیمار قادر نیست بطور صحیح به سوالاتی در مورد زمان ، مکان یا اشخاص پاسخ دهد.

اسلاید 53: گیجی / خواب آلودگی / اختلال شناختي (Confusion / Lethargy/ Disorientation) در هنگام تعیین اینکه یک بیمار با ضوابط سطح 2 جور در می آید یا نه ، سوال ثانوی که باید در نظر داشت این است : آیا بیمار شروع جدیدی از گیجی، خواب آلودگی ،اختلال شناختي دارد؟ (تغيير حاد در سطح هوشياري)گيجي و دمانس مزمن با معیارهای سطح 2 ESI مطابقت ندارند.

اسلاید 54: گیجی / خواب آلودگی / اختلال شناختي (Confusion / Lethargy/ Disorientation)در صورتیکه شرح حال بیمار نامشخص باشد و بیمار با گیجی، خواب آلودگی ،اختلال شناختي مراجعه کند، پرستار تریاژ باید فرض کند که این شرایط جدید است و سطح 2 ESI را انتخاب کند. علاوه بر این، اگر بیمار شروع حادي از این سه حالت داشته باشد، و نياز به مداخله حيات بخش داشته باشد ، در اين حالت بیمار با ضوابط سطح 1 ESI انطباق دارد.

اسلاید 55: دردشدید/ ديسترس (Severe Pain/ Distress) در صورتیکه میزان درد 10/7 یا بیشتر از طرف بیمار و ارزیابی ذهنی و عینی پرستار تریاژ تصدیق کند که درد بیمار احتیاج به مداخلاتی دارد که ورای محدوده تریاژ هستند باید سطح 2 ESI را مقرر کنند .جهت تشخیص در اولویت بندی سطح 2 ESI در بیماران با درد شدید یا ديسترس به صلاحدید پرستار تریاژ بستگی دارد. پرستار تریاژ نه تنها شدت درد مربوط به طبقه بندی بیمار را تعیین می کند ، بلکه درد اصلی، سابقه پزشکی قبلی و وضعیت فیزیولوژیکی بیمار هنگام تعیین طبقه بندی تریاژ را نیز ارزیابی می کند . برای پرستار تریاژ مهم است که بفهمد که میزان دردی که از طرف خود بیمار گزارش می شود فقط یک قسمت از ارزیابی درد است.

اسلاید 56: Visual analogue scale 10 0 severe pain no pain

اسلاید 57: مثال هايي از دردشدید (Severe Pain) بیماری با درد پهلوی 10/10 که در تریاژ از شدت درد بخود می پیچید.یک زن 80 ساله با درد متشر شکمی 10/7 و همراه با حالت تهوع شدید. یک بیمار توموری با درد شدید.هر سوختگی با هر میزان عمق که نیاز به کنترل درد فوری داشته باشد.

اسلاید 58: مثال:بیماری که یک شیء فلزی سنگین روی پایش افتاده امکان دارد میزان درد را 10/10 برآورد کند حتي ممکن است بیمار شکستگی داشته باشد و درد شدیدی را هم تحمل کند. سطح تریاژ مناسب برای این بیمار سطح 4 ESI می باشد. فقط یک منبع مورد نیاز خواهد بود ( یک گرافی ). پرستار تریاژ باید از روشهای کاهش درد در تریاژ شامل یخ گذاشتن، بلند کردن ویا داروهای ضد درد ( اگر دستورات جاری بجا باشند) را برای کاهش درد بکار بندد. بیمارانی را که می خندند، یا گوشی همراهشان صحبت می کنند یا چیپس می خورند اما دردشان را +10 گزارش می کنند درد شديد حساب نمي شوند.

اسلاید 59: مثال هايي از ديسترس ((Distressآشفتگی روانی بعد از یک تجاوز جنسیدر تریاژ رفتارهای تهاجمي عصبي و نمايشي نشان دهندقربانی خشونت خانگی هستندواکنش سوگواري شدیدی را تجربه می کنند

اسلاید 60:

اسلاید 61: 61 مراحل ترياژ :ESI 1- مرحله اول : آيا بيمار در حال فوت است ؟ ( نقطه (A2- مرحله دوم : آيا بيمار مي تواند منتظر بماند ؟ ( نقطه (B3- مرحله سوم : منابع مورد نياز كدامند ؟ ( نقطه (C4- مرحله چهارم : چك علايم حياتي بيمار ( نقطه (D

اسلاید 62: 62

اسلاید 63: 63

اسلاید 64: 64وجه تمايزسيستم ESI سیستم های تریاژ بر اساس ارزیابی پرستار از علائم حیاتی ، اطلاعات ذهنی و عینی، پیشینه پزشکی , آلرژ یها و داروهای تجویزی برای تعیین دقت تریاژ پایه گذاری شده اند.پیش بینی منابع ESI , را از سیستم های تریاژی که فقط برمبنای شدت بیماری بنا می شوند متمایز می کند . پیش بینی منابع بخش مهم ESI برای مشخص کردن بیماران در سطوح سه و چهارو پنج می باشد. اینکه تخصیص منابع نقشی برای بیماران بد حال مثل یک و دو ESI ایفاء نمی کند حائز اهمیت است.

اسلاید 65: 65پيش بيني منابع مورد نيازپیش بینی منابع فقط برای بیماران با شدت بیماری خفیف تر مورد استفاده قرار می گیرد. در نقاط تصمیم A و B درالگوریتم ESI پرستار مشخص می کند که بر مبنای شدت بیماری بیماران با سطوح اول و دوم ESI انطباق دارند. با این وجود در نقطه تصمیم C پرستار هم شدت بیماری و هم منابع وامكانات مورد نياز راپیش بینی می کند. بنابراین پرستار تریاژ فقط زمانی که پاسخ به نقاط تصمیم A و B منفی باشد منابع را در نظر می گیرد.

اسلاید 66: 66مرحله سوم در تصميم گيري (C) نقطه دو یا بیشتراز منابع: سطح 3 (هر گاه پرستار تریاژ دو منبع محتمل را تشخیص داد، نیازی به ادامه ارزیابی منابع نیست.) یک منبع: سطح 4هیچ منبع : سطح 5تحقيقات نشان داده اند بیمارانی که به دو منبع یا بیشتر احتیاج دارند میزان های بالاتری از پذیرش بیمارستانی و مرگ و میر را دارند و اقامت طولانی تری را در اورژانس دارا می باشند.

اسلاید 67: 67پيش بيني منابع مورد نياز جهت تشخیص امكانات و منابع مورد نياز بیماران اورژانس باید پرستار تریاژ عموماً با استاندارد های مراقبتی بخش اورژانس و بطور خاص با اینکه چه چیزهایی مراقبت اورژانسی مرسوم را تشکیل می دهند آشنا باشد. یک روش آسان برای تصور این مفهوم پرسیدن این سوال است « با شکایت اصلی که بیمار دارد، چه منابعی برای بيمارمورد استفاده خواهد بود؟» پرستار تریاژ با بهره گيري از ارزیابی ذهنی و عینی تریاژ و همچنين اطلاعات مرتبط با پیشینه پزشکی، داروهای مصرفي ، سن و جنس تعداد امكانات و منابع مختلف لازم جهت تثبيت بيمار را فراهم مي كند.

اسلاید 68: 68

اسلاید 69: 69مثال :یک بیمار نوجوان سالم با بریدگی ساده پا و هیچ سابقه پزشکی قبلی فقط به یک منبع، بخیه ، نیاز دارد. یک بالغ مسن تر با چند مشکل پزشکی مزمن و هیچ سابقه ای از سرگیجه که با پارگی سر بواسطه افتادن مراجعه می کند بطور آشکار احتیاج به چند منبع دارد: بخیه، آزمایشات خونی / ادراری، ECG و گرافی یا مشاوره با متخصصین .

اسلاید 70: 70تعيين منابع ESI براي جداسازی بیماران پیچیده تر ( افزایش تعداد منابع) از افراد با مشکلات ساده تر است. مداخلات در نظر گرفته شده بعنوان منابع برای اهداف تریاژ ESI آن مداخلات یا پروسیجرهایی هستند که ورای بررسی یا مداخلات مختصر بوسیله کارکنان اورژانس و یا پرسنل خارج از آن می باشند. منابعی که نیازمند صرف زمان زیاد توسط کارکنان بخش است ( مانند تجویز داروی داخل وریدی یا تعبیه لوله قفسه سینه) و آنهایی که به کارکنان یا منابع بیرون ازبخش اورژانس ( مانند x-ray توسط کارکنان رادیولوژی یا مشاوره جراحی) احتیاج دارند زمان اقامت بیمار در اورژانس را افزایش داده و بدحالی بیمار و در نتیجه سطح تریاژ بالاتر را نشان می دهند.

اسلاید 71: 71توجه:محاسبه خونی کامل(CBC) و پنل الکترولیتی یک منبع ( تست آزمایشگاهی) مسوب می شوند.CBC و تجزیه شیمیایی ادرار هر دو از تست های آزمایشگاهی هستند و همراه یکدیگر فقط بعنوان یک منبع محاسبه می شوند . x-ray قفسه سینه و فیلم های ساده جمجمه یک منبع می باشند. (x-ray)فیلم های مهره های گردن و اسکن سر دو منبع هستند (CT scan , x-ray).

اسلاید 72: 72توجه:عملکرد آتل بعنوان منبع مورد محاسبه قرار نمی گیرد. اگرآتل محاسبه شود، بیماران دارای پیچیدگی قوزک پا در سطح 3 ESI تریاژ می شوند (x-ray و آتل ). در حالیکه استفاده از یک آتل بطور مشخصی افراط در زمینه در نظر گرفتن منبع است.

اسلاید 73: 73توجه:شستشوی چشم نیز یک منبع در نظر گرفته می شود.به دليل پر خطر بودن. در صورتیکه مشکل چشمی بخاطر خرده های خاک در چشم باشد، بازهم بیمار ضرورتاً در معرض خطر نیست. در این دسته از بیماران، شستشوی چشم بعنوان یک منبع در نظر گرفته می شود و با سطح 4 ESI متناسب است. بررسی چشم بعنوان یک منبع محاسبه نمی شود زیرا بخشی از بررسی فیزیکی در نظر گرفته می شود .

اسلاید 74: 74مواردي كه بعنوان منبع نيستند مواردي كه بعنوان منبع نيستند شامل زیر میباشند : معاینه فیزیکی تستهای بر بالین بیمار (مانند تعیین قند خون با استفاده از گلوکومتر) مداخلاتی که در جهتی نیستند که به منجر به افزایش اقامت در اورژانس یا نشان دادن سطح بالاتر پیچیدگی بیماری شوند . از آنجایی که استاندارد مراقبتی این است که از تمام بیماران اورژانس یک شرح حال گرفته و بررسی فیزیکی انجام شود ، معاینه , حتی یک معاینه مربوط به لگن, منبعی را برای دسته بندی ESI تشکیل نمی دهد .

اسلاید 75: 75نكته بسیار مهم :زیبایی روش ESI، در سهولت انجام آن است، هدف واقعی تشخیص منابع ، تفكيك بیماران پیچیده تر نيازمند دو خدمت یا بیشتر ( سطح سوم یا بالاتر) از آنهایی که مشکلات ساده تری دارند و احتمالاً به کمتر از دو خدمت احتیاج دارند ( سطح چهار یا پنج) می باشد. پرستاران اورژانس نباید بواسطه تمرکز بیش از حد برروی تعاریف منابع سعی کنند ESI را پیچیده کنند. معمولاً، یک بیمار هیچ منبع یا به یک, دو یا منابع بیشتری احتیاج دارد.

اسلاید 76: 76بيماران سطح 4 & 5 از نظر باليني بیماران سطوح چهار و پنج ESI می توانند برای ویزیت شدن توسط فرد مسول چند ساعت منتظر بمانند. با این وجود از دید خدمات به ارباب رجوع این بیماران شاید بهتر باشد در یک محیط مراقبتی urgent یاFast- Track مورد رسیدگی قرار گيرند.اغلب، سیاست های تریاژ بطور واضح اظهار می دارند که بیماران سطح چهارو پنج ESI می توانند به یک درمانگاه سر پایی((Fast-Track یا قسمت مراقبت urgent فرستاده شوند.

اسلاید 77: 77خلاصه بطور خلاصه ESI یک رویکرد ابتکاری را در تریاژ بخش اورژانس با در برداشتن پیش بینی هایی در مورد تعداد منابع لازم جهت استقرار بیماران مهیا می کند .بررسی سطح تریاژ برای بیماران سطوح سه وچهاروپنج ESI با توجه به منابع می باشد.در حالیکه تعیین سطوح یک و دو ESI فقط بر مبنای شدت بیماری است.

اسلاید 78:

اسلاید 79: 79Scenario 1 :

اسلاید 80: 80Scenario 1 :

اسلاید 81: 81Scenario 2 :

اسلاید 82: 82Scenario 2 :

اسلاید 83: 83فصل 6 نقش علائم حیاتی در تریاژ ESI

اسلاید 84: 84نقطه تصميم Dدر این نقطه پرستار تریاژ قبلاً مشخص کرده است که بیمار با ضوابط سطح یک ودو ESI انطباق ندارد و به دو منبع یا بیشتر نیاز خواهد داشت. بدلیل اینکه بیمار به دو منبع یا بیشتر نیاز دارد با معیارهای حداقل سطح سه ESI مطابقت دارد. در این نقطه از الگوریتم است که به اطلاعات علائم حیاتی توجه می شود.

اسلاید 85: 85علائم حیاتی چه چیزهایی هستند ؟ معیارهای فیزیولوژیکی مشتمل بر درجه حرارت، فشار خون ، نبض و تعداد تنفس و با همان اهمیت پالس اکسی متری می باشند. اخیراً، مقالات پرستاری اهمیت خاصی را بر درد قرار داده اند. انجمن امریکایی درد عبارت زیر را پذیرفته است. درد : علامت حیاتی پنجم برای افزایش آگاهی کارکنان مراقبت بهداشتی از اهمیت ارزیابی و مدیریت درد است بررسی درد بخش مهمی از ESI است و در اصل در الگوریتم زودتر بررسی می شود.

اسلاید 86: 86علائم حیاتی از نظر ESI ضربان قلب میزان تنفس اشباع اکسیژن درجه حرارت در کودکان زیر 3 سال

اسلاید 87: 87

اسلاید 88: 88علائم حیاتی به تنهایی تصویر کاملی از شرایط بیمار را ارايه نميدهندعلائم حیاتی امکان دارد بوسیله تعدادی از فاکتورها شامل تجویز داروها، گیاهان دارویی و داروهای تفننی تأثیر پذیرد. بعنوان مثال:دارو های بتا بلوکر باعث کاهش غیر معمول ضربان قلب (bradycardia) در بیمار دچار شوک هیپوولمیک می شود.کم کاری غده تیروئید (hypothyroidism) ، معمول در افراد سالخورده، امکان دارد منجر به درجه حرارت پایین بدن حتی در مواجهه با عفونت شود. یک نوجوان امکان دارد درجه حرارت بالای بدن را بدلیل استفاده از داروهای تفریحی داشته باشد.

اسلاید 89: 89علائم حیاتی معيار هاي های متغیری هستند اندازه گیری های علائم حیاتی ممکن است همچنین به فرد انجام دهنده وابسته باشند . تعریف علائم حیاتی نرمال بر طبق مرجع مورد نظر تغییر می کند .

اسلاید 90: 90Scenario 4 :

اسلاید 91: 91توجه:در بیشتر اوقات ثابت شده كه ظاهر کلی و تصویر بالینی بیماران دارای حداکثر ارزش می باشند. با این وجود، در صورتیکه با قضاوت یک پرستار تریاژ آگاهی از علائم حیاتی بیماران به تجزیه و تحلیل میزان خطر موجود کمک کند، آن وقت علائم حیاتی باید اندازه گیری شوند. بعنوان مثال اگر بیمار از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا شیمی درمانی استفاده می کند یا بواسطه بیماری مثل ایدز ایمنی اش مختل شده باشد آن وقت درجه حرارت بدن باید مورد اندازه گیری قرار گیرد.

اسلاید 92: 92آیا اندازه گیری علائم حیاتی در تریاژ ضرورت دارند؟از قبل تا زمان پیدایش تریاژ پنج سطحی در ایالات متحده، رسم بر این بود که هر بیمار حاضر در بخش اورژانس باید مجموعه ای از علائم حیاتی که قبل از ارزیابی تریاژ گرفته شده داشته باشد. علائم حیاتی بعنوان یک بخش مهم از ارزیابی اولیه پرستاری در نظر گرفته شده بود و اغلب به عنوان یک ابزار تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گرفت.

اسلاید 93: 93بررسي گايد لاين هاي جديدبه تازگی، مدل های جدیدتر تریاژ از استفاده انتخابی تر علائم حیاتی در تریاژ حمایت می کنند .علائم حیاتی اولیه دیگر بخش الزامی سیستم های پنج سطحی نیستند و عموماً در طی مرحله تریاژ بیماران سطوح یک ودو گزارش نمی شوند.( به معنای بیماران با شدت بیماری بالاتر.)

اسلاید 94: 94بررسي گايد لاين هاي جديدتریاژ استرالیا در بخش های اورژانس اظهار می دارد که « علائم حیاتی باید فقط در صورتی که نیاز به تخمین فوریت باشد (urgency ) و یا در صورتیکه زمان اجازه بدهد»تریاژ کانادا (CTAS) از علائم حیاتی اگر برای تعیین سطح تریاژ (در موارد سطح سه وچهار و پنج) ضرورت داشته باشد و هنگامیکه زمان اجازه بدهد حمایت می کند. گروه تریاژ منچستر پارامترهای خاص علائم حیاتی را بعنوان معیارهای افتراق در یک نمودار نمایشی بکار می برد.

اسلاید 95: 95 تاييد مطالعات در سال 2002، Hubbell , Lin, Flaherty استفاده از علائم حیاتی را برای تعیین وضعیت تریاژ بیماران بررسی کردند. آنها سن و توانایی برقراری ارتباط را بعنوان فاکتورهای موثر در نظر گرفتند. بیست و چهار بخش مختلف اورژانس ایالات متحده و بیش از 14000 بیمار در آن تحقیق شرکت داشتند. نتایج نهایی نشان داد که علائم حیاتی سطح دقت تریاژ را در تنها 8 درصد از موارد تغییر می دهد و با بررسی بیشتر گروه های سنی خاص (کودکان 2 ساله یا کمتر) تغییرات بیشتری را در تعیین سطح تریاژ با یک تغییر4/ 11 % در زمانیکه علائم حیاتی جمع آوری شدند نشان دادند.

اسلاید 96: 96علائم حیاتی و تریاژ ESI با استفاده از تریاژ ESI تنها الزام قطعی برای بررسی علائم حیاتی برای بیمارانی است که اصولاً با معیارهای سطوح یک و دو ESI انطباق ندارند و آنهائیکه پیش بینی می شود که به دو منبع یا بیشتر نیاز داشته باشند. بررسی علائم حیاتی در تریاژ از نظر پرستار تریاژ برای بیمارانی که در سطوح اول ودوم وچهارم وپنجم ESI تریاژ می شوند اختیاری است. در حالیکه سیستم ESI نیاز به ارزیابی علائم حیاتی برروی همه بیمارانی که برای تریاژ مراجعه می کنند ندارد، سیاستهای محلی برروی سیاستهای خاص هر بیمارستان با در نظر گرفتن علائم حیاتی تأثیر می گذارد.

اسلاید 97: 97علائم حیاتی و تریاژ ESI طراحان و تیم تحقیق ESI در حال حاضر اعتقاد دارند که پرستاران مجرب تریاژ اطلاعات علائم حیاتی را براي كمك به قضاوت درست بالینی در زمان اولویت بندی بیماران مورد استفاده قرار می دهند. برخی از بیماران ممکن است در ابتدا تا زمانیکه علائم حیاتی گرفته نشوند سطح یک ESI معرفی نشوند. بعنوان مثال یک بیمار سالخورده هوشیار و دارای حضور ذهن که از سرگیجه شکایت دارد ممکن است احساس شود که با اندازه گیری علائم حیاتی و با ضربان قلب 32 یا 180 عدد در دقیقه ،در شرایط خطرناکی قرار دارد.

اسلاید 98: 98علائم حیاتی و تریاژ ESI هنگام استفاده از ESI بعنوان یک سیستم تریاژ، بررسی علایم حیاتی برای بیمارانی که سریعاً در سطوح اول و دوم دسته بندی می شوند ضروری نیست. در صورتیکه بیمار بی ثبات به نظر برسد یا با شکایت اصلی که درمان فوری را ضروری می کند حضور پیدا کند آن وقت انتقال مستقیم بیمار به محدوده درمانی باید به سرعت انجام شود. برای این بیماران تیم احیاء مسوول کسب علائم حیاتی و پایش آن می باشد.همچنین بیمارانی که دارای تابلوی بالینی هستند که ریسک بالا را نشان می دهند یا نیاز به مداخله قلبی عروقی یا تنفسی فوری دارند. این دسته از بیماران ممکن است رنگ پریده، دارای تعریق زیاد یا با چهره کبود شده مراجعه کنند. با این حال، پرستار تریاژ برای اندازه گیری علایم حیاتی درزمان تریاژ, اگر احساس کند که علائم حیاتی احتمالاً در تایید سطح دقت تریاژ کمک می کند وتخت خالی وجود ندارد، حق انتخاب دارد.

اسلاید 99: 99

اسلاید 100: 100علائم حیاتی و تریاژ ESIویرایش اول ESI ضوابط SIRS را برای قرار دادن ضربان قلب بیش از90 (برای بزرگسالان) بعنوان شاخصی قطعی جهت ارتقاء تریاژ از سطح سه ESI به سطح دو ESI به کار برد. تحقیق SIRS برپایه معیارهای قابل پیش بینی مرگ و میر در یک مرکز ICU بود. به علت افزايش مثبت کاذب با استفاده از این معیارها برای بیماران اورژانس، میزان ضربان قلب در ویرایش دوم ESI به 100ضربان قلب در دقیقه تغییر کرد و پرستاران برای در نظر گرفتن ارتقاء تریاژ به سطح دو ESI برای بیماران بزرگسال با ضربان قلب بیش از100 آموزش داده شدند.علاوه بر این علائم حیاتی کودکان به جدول علائم حیاتی محدوده خطر افزوده شد.

اسلاید 101: 101علائم حیاتی و تریاژ ESI در صورتیکه بیماران با ضوابط سطوح یک یا دو ESI متناسب نباشند پرستار به نقطه تصمیم C می رسد . سپس پرستار تعداد منابعی که انتظار می رود بیمار در اورژانس لازم داشته باشد را تعیین می کند. اگر انتظار برود که بیمار احتیاج به یک منبع دارد یا به هیچ منبعی نیاز ندارد، می تواند در سطح چهار یا پنج ESI بررسی شود و بررسی علائم حیاتی اصلاً ضروری نیست. اما در صورتیکه انتظار برود که بیمار به دو منبع یا بیشتر نیاز دارد، آن وقت پرستار به نقطه تصمیم D حرکت می کند و علائم حیاتی باید بررسی شوند.

اسلاید 102: 102

اسلاید 103: 103علائم حیاتی و تب کودکان بطور خاص اندازه گیری درجه حرارت در حین تریاژ کودکان تازه متولد شده تا 36 ماهه مهم است و بررسی علائم حیاتی برای تشخیص کلی یک کودک مشخصاً تب دار زیر 36 ماه ضروری است. این امر به جداسازی بیماران سطح دو وسه ESI کمک می کند و خطراتی که ناشی از فرستادن بچه های دچارباکترمی بالقوه به محدوده مراقبت تحت حاد urgent وجود دارد یا بدنبال یک انتظار نامتناسب ممکن است رخ دهند را به حداقل می رساند.

اسلاید 104: 104علائم حیاتی و تب کودکانحدود معمولی تب، درجه حرارت رکتال بیشتر از 0/38 است. کودک کمتر از 28 روزه و تب دار باید در معرض خطر در نظر گرفته شود و حداقل در سطح دو ESI ارزیابی گردد. برای کودکان بین 28 روز تا 3 ماه هیچ دستور العمل روشنی وجود ندارد. تیم تحقیق ESI به پرستاران تریاژ توصیه می کند متکی به دستور العمل خاص همان بیمارستان باشند و ما پیشنهاد می کنیم که پرستار برای این دسته از بیماران حداقل سطح دو ESI را مورد ارزیابی قرار دهد.

اسلاید 105: 105علائم حیاتی و تب کودکانبرای کودکان 3 ماهه تا 36 ماهه در ویرایش جدید از ESI، مجموعه متفاوتی از دستور العمل تب کودکان را ضمیمه شده است . این ملاحظات مربوط به کودکان با تب بیشتر از 39 (2/102 ) می باشند. هنگام اولویت بندی یک کودک بین 3 ماه تا 36 ماه که تب بالا دارد برای پرستار تریاژ وضعیت ایمن سازی کودک و اینکه آیا منبع قابل شناسایی برای تب وجود دارد یا نه مهم است. بیمار دارای ایمن سازی ناقص یا تب بدون عامل مشخص باید حداقل در سطح سه ESI مورد ارزیابی قرار گیرد.اگر بیمار دارای علت قابل شناسایی برای تب باشد و ایمن سازی اش به روز باشد آن وقت دسته بندی در سطح چهار یا پنج مناسب است. برای مثال یک کودک 7 ماهه که توسط پزشک متخصص اطفال پی گیری می شود و واکسن Haemophilus influenza type b (HIB ) را تزریق کرده می تواند در سطح پنج ESI ارزیابی گردد.

اسلاید 106: 106

اسلاید 107:

اسلاید 108: 108نمونه 1یک خانم 28 ساله به نظر سالم اظهار می دارد که :« دکتر به من گفته که من حدوداً 6 هفته است که باردارم و حالا فکر می کنم که سقط جنین دارم. امروز صبح لکه بینی و حالا درد شدید قاعدگی دارم» بدون هیچ آلرژی؛ هیچ سابقه بیماری خاص و یا مصرف دارو یا ویتامین ,علائم حیاتی:Heart Rate (HR)= 112Respirarory Rate) RR)=22Blood Pressure ( BP)=90/60Temprature (T)= 36 c

اسلاید 109: 109نمونه 1این بیمار بر مبنای علائم حیاتی اش مطابق با معیار ارتقاء تریاژ از سطح سه به سطح دو می باشد . افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس و کاهش فشار خون حائز اهمیت هستند. این علایم می توانند خونریزی داخلی بواسطه یک بارداری خارج رحمی را نشان بدهند.

اسلاید 110: 110نمونه 2مادر یک کودک 15 ماهه اظهار می دارد که : « کودکش از دیروز اسهال داشته و تمام خانواده دچار یک عفونت انگلی دستگاه گوارش بوده اند. مادر می گوید که اشتهای نوزاد کم شده، درجه حرارت بدنش پایین آمده و دارای مدفوع آبکی و زیاد است. نوزاد آرام روی پای مادر نشسته است. پرستار تریاژ متوجه نشانه های کم آبی می شود . هیچ سابقه ای از بیماری و یا مصرف دارو ندارد، علائم حیاتی : T= 38 BP= 76/50HR=170 RR =48

اسلاید 111: 111نمونه 2 این بیمار حداقل با معیار سطح سه ESI مطابقت دارد بخاطر اینکه منابعی که به آنها نیاز خواهد داشت آزمایشها و مایع درمانی (Therapy IV ) خواهند بود. براساس علائم حیاتی اش، پرستار می تواند او را به سطح دو ESI ارتقاء دهد . برای نوزادی در این سن هم معیارهای ضربان قلب و هم تعداد تنفس هر دو مختل شده اند.

اسلاید 112: 112نمونه3 یک خانم 57 ساله اظهار می دارد که لازم است که بخاطر سرفه ام یک دکتر را ملاقات کنم. بنظر می رسد که حتی نتوانم تکان بخورم. دیشب زیاد نخوابیده ام چون خیلی سرفه می کردم. خیلی خسته ام او به شما می گوید که دیشب تب 38 درجه داشته است و خلط زرد رنگ دارد . پیشینه او مشتمل بر خارج کردن رحم سه سال پیش می باشد، هیچ دارویی مصرف نمی کند اما به پنی سیلین حساسیت دارد. علائم حیاتی : RR= 28 HR= 100/min SPO2= 90% T =38/5 c

اسلاید 113: 113نمونه3 در آغاز بررسی تریاژ بنظر می رسد که این بیمار ظاهراً پنومونی داشته باشد او به دو منبع یا بیشتر احتیاج خواهد داشت. ولی اشباع اکسیژن پایین و افزایش تعداد تنفس حائز اهمیت می باشند. پس از نگاه به علائم حیاتی او پرستار تریاژ باید وی را به سطح دو ESI ارتقاء بخشد.

اسلاید 114: 114نمونه4 یک خانم چاق 34 ساله با شکایت از درد عمومی شکم (شدت درد : 10/6 ) به مدت دو روز, برای تریاژ مراجعه می کند. چندین بار استفراغ کرده است . اظهار می کند که آخرین بار که دفع داشته 3 روز پیش بوده است . وی یک پیشینه از جراحی ناحیه کمر دارد، هیچ دارویی مصرف نمی کند و به بادام زمینی حساسیت دارد . علائم حیاتی این بیمار :HR= 104 RR= 16BP =132/80 SPO2= 99%T=36/5c .

اسلاید 115: 115نمونه 4 این بیمار به حداقل دو منبع یا بیشتر احتیاج خواهد داشت. آزمایش, سرم درمانی و شاید تجویز داروی وریدی برای حالت تهوع و یک CT scan از شکم . پرستار تریاژ علائم حیاتی بیمار را بازبینی می کند و ضربان قلب وی را در نظر می گیرد. ضربان قلب خارج از معیار قابل قبول بخاطر سن بیمار می باشد ولی باید به علت درد یا حرکت خود بیمار باشد. در این مورد باید بیمار را در سطح سه ESI ارزیابی نمود.

اسلاید 116: 116نمونه5 یک کودک 9 ساله گریه کنان همراه با مادرش برای تریاژ مراجعه می کند. وی روی یک پیاده رو یخ زده لیز خورده و ساعد راستش جراحت برداشته است. ساعد بطور واضح تغییر شکل داده است ولی رنگ و ظاهر خوبی دارد و به خوبی حرکت می کند. مادر اظهار می دارد که آن دختر هیچ حساسیتی ندارد هیچ دارویی مصرف نمی کند و سالم است . علائم حیاتی : BP =100/68 HR= 124 RR= 32 Spo2= 99%

اسلاید 117: 117نمونه5 این بچه بدلیل زمین خوردنش احساس درد می کند و بطور واضح ناراحت است. او حداقل به دو منبع نیاز خواهد داشت : عکسبرداری و مشاوره ارتوپدی و شاید تسکین درد ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا کرده اند ولی پرستار تریاژ باید به ارزیابی این بیمار در سطح سه ESI بپردازد. تغییرات علائم حیاتی او شاید بخاطر درد و نگرانی باشد.

اسلاید 118: 118نمونه 6 یک بیمار 72 ساله بدلیل مشکل ریوی پیشرفته اش با دریافت اکسیژن از طریق کانولای داخل بینی در اورژانس حضور پیدا می کند . این خانم به پرستار تریاژ گزارش می دهد که دست چپش را گربه گاز گرفته است. دست قرمز، دردناک و متورم است . بیمار هیچ مشکل پزشکی دیگری ندارد از اسپری سالبو تامول استفاده می کند و روزانه یک عدد آسپرین می خورد. وی ضعف تنفسی را انکار می کند. علائم حیاتی: T=37.5 HR= 88 RR=22 BP= 138/80 SPO2 = 91%

اسلاید 119: 119نمونه 6این بیمار به دو منبع یا بیشتر احتیاج خواهد داشت:آزمایشها و آنتی بیوتیک های تزریقی. او با ضوابط سطح سه ESI متناسب است . پرستار تریاژ متوجه می شود که اشباع اکسیژن و تعداد تنفس او معیارهای مورد قبول برای بزرگسالان است ولی این بیمار برونشیت مزمن پیشرفته دارد . این علائم حیاتی مهم نیستند بنابراین بیمار ارتقاء تریاژ نخواهد داشت و در سطح سه ESI نگاه داشته خواهد شد.

اسلاید 120: 1. 3-week-old maleVital signs:Temperature: 100.8° F (38.2° C)Heart rate: 160Respiratory rate: 48Oxygen saturation: 96%Narrative:Poor feedingLess active than usualSleeping most of the day

اسلاید 121: ESI level 2An infant less than 28 days with atemperature greater than 38.0° C (100.4° F) is considered high risk regardless of how good they look. With a child between 3 and 36 monthswith a fever greater than 39.0° C (102.2° F), the triage nurse should consider assigning ESI level 3,if there is no obvious source for a fever or the child has incomplete immunizations

اسلاید 122: 3. 6-year-old with coughVital signs:Temperature: 104.4° F (40.2° C)Heart rate: 140Respiratory rate: 30Oxygen saturation: 91%Narrative:Cough with fever for two daysChillsShort of breath with exertionGreen phlegmSleeping a lot

اسلاید 123: 3. ESI level 2. The clinical picture indicates highprobability of tests that equal two or moreresources (ESI level 3). Danger zone vital signsexceeded (SaO2 = 91%, Respiratory rate = 30),making the patient an ESI level 2.

اسلاید 124: 6. 9-year-old male, head traumaNarrative:Collided with another player at lacrosse gameLoss of consciousness for “about 5 minutes”witnessed by coachNow awake with headache and nausea

اسلاید 125: 6. ESI level 2. This patient is assigned an ESI level2 due to the high-risk information provided inthe scenario. Vital signs are not necessary, andpatient should be immediately taken totreatment area for rapid assessment.

اسلاید 126: 126

اسلاید 127: 127Questions ? musimina@yahoo.com

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید