تزئینات در معماری اسلامی
اسلاید 1: موضوع پروژه:تزئینات در معماری اسلامیبسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: فهرست :1............ تزئینات در معماری اسلامی 2 ............ عناصر تزئینات در معماری اسلامی 6 ............ انواع تزئینات در معماری اسلامی24 ............ عناصر اسلیمی 25 ............ تزیینات در معماری ایران26 ............ اصل تزئین در معماری ایران27 ............ انواع تزئینات در معماری ایرانی
اسلاید 3: تزئینات در معماری اسلامی علاوه بر زیبایی رسانای مفاهیمی چون نظم و وحدت می باشد. این تزئینات در قالب نقش های هندسی و انتزاعی مانند اسلیمی ها، رنگ های خالص، خوشنویسی و کتیبه نگاری آیات قرآنی می باشد.تزئینات در معماری و فضای محل سکونت از زمان های بسیار دور مورد اهمیت و توجه قرار گرفته به طوری که حتی در زمان سکونت انسان در غار نیز به تزئینات دیواره های غار می پرداختند، مانند غار لاسکو در فرانسه (تمدن اورینیاکی) .1
اسلاید 4: عناصر تزئینات در معماری اسلامی :از مهمترین عناصر تزئینات در معماری اسلامی می توان به خوشنویسی، نقوش گیاهی و هندسی، نور و آب اشاره کرد.خوشنویسی :خط و خوشنویسی نقش زیادی از تزئینات در معماری را ایفا می کنند. از زمان اختراع خط با کشیدن نقاشی به بیان اعتقادات و وقایع و… می پرداختند. خوشنویسی نیز مانند معماری دارای هندسه ، تناسبات و روابط ریاضی است و تناسب و اندازه حروف و میزان خم و چم آنها دارای نظم و یکپارچگی خاصی بوده است. از این رو خوشنویسی را می توان مهمترین هنر بکار گرفته شده در معماری اسلامی دانست که عموما در اکثر سازه های اسلامی مانند: مساجد، کاروانسرا، تکیه ها و حتی در سردر منازل مسکونی به چشم می آید.کتیبه های خوشنویسی شده که اکثر آنها با خط کوفی نوشته شده اند از عناصر اصلی تزئینی در بیشتر سازه های دوران اسلامی بوده است.جزئی از تزیینات و خوشنویسی برجستۀعصر تیموری، در اطراف حیاط مسجد جمعه (جامع) اصفهان2
اسلاید 5: نور در معماری اسلامی علاوه بر بعد مذهبی، باعث بهتر دیده شدن عناصر تزئینی می شود. تزئینات در معماری اسلامی طوری طراحی و اجرا می شدند که با رنگ براق و درخشنده باعث انعکاس نور در فضا شوند. همچنینی برای به نمایش گذاشتن جلوه ی روشنایی از نور در کنار تاریکی نیز استفاده می کردند.رنگ نیز در کنار نور توجه زیادی به آن می شد که حتی در قرآن نیز به اهمیت آن اشاره شده است. از مهمترین رنگ هایی که در معماری اسلامی زیاد از آنها استفاده می شد آبی فیروزه ای و لاجوردی است.3
اسلاید 6: آب :از مهمترین عناصر و کامل کننده ی تزئینات معماری اسلامی بوده است.حضور آب در تزئینات در معماری اسلامی علاوه بر جلوه ی زیبایی برای عبادت انسان الزامی است (در بناهای مذهبی کارکرد عبادی داشته و برای گرفتن وضو استفاده می شده). همچنین در طراحی و معماری بنا توجه خاصی به بخش انعکاس یافته بنا در آب صورت می گرفته و به اندازه خود واقعی بنا اهمیت داشت.4
اسلاید 7: کاربرد این اشکال هندسی در معماری به قرن چهار هجری باز می گردد. هنرمندان اسلامی هنر تزئینات با اشکال هندسی را به بالاترین درجه از کمال و پیچیدگی رساندند که تا آن زمان کسی به آن دست نیافته بود.در اسلام علم هندسه در شرایطی به کار گرفته شد که نه ابزاری برای اندازه گیری وجود داشت و نه ابزارهای امروزی، آنها دایره را به عنوان نقطه اصلی طرح در نظر میگرفتند که با استفاده از آن برای طراحی و نقش های گوناگون رسم می کردند.نقوش گیاهی و هندسی :5
اسلاید 8: انواع تزئینات در معماری اسلامیاجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری، منبت کاری، آینه کاری، نقاشی طرح های گیاهی و هندسی و خطاطیانواع آجرهای تزئینیآجر واکوب و آبمال :آجرهای صاف که در نمای ساختمان استفاده می شوند. مانند: نمای گنبد قابوسآجر پیش بر :خشتی که قبل از خشک شدن آن را بوسیله برنده برش می دادند.6نمای گنبد قابوس
اسلاید 9: آجر مهری :آجری که دارای نقش های برجسته یا فرو رفته است. مانند: مسجد جامع گناباد در دوره سلجوقی، گنبد سلطانیه، مسجد جامع یزدآجر تراش :شامل آجر نیمه یا یک دوم ( 1.2)، آجری که از قطر به دو نیم چارکه (1.4) قناس شده، آجر قفلی (آجری که 4 آن از کنار بریده شود)، آجر قلمدونی (1.3 آجر)، دو قدی ( 1.8 آجر- کلوک 1.16 آجر)، آجر فلکه (آجری که دو مثلث از دو گوشه ی آن بریده شود)، آجر قاشقی ( بریدن مورب گوشه یا لبه ی پخ)مسجد جامع یزدگنبد سلطانیهمسجد جامع گناباد 7
اسلاید 10: آجر تزئینی قالبی و تراش :در شکل های هندسی و غیر هندسی است و مخصوص دوره ی قاجار می باشد.8آجرتراشی یکی از روشهای تزئین در معماری است که با ابزارهای ساده و نوک تیز مانند سوهان و تیشه انجام میشود؛ به این ترتیب که قسمت یا بخشی از سطح و بدنه آجر برای ایجاد نقش و حجم تراشیده میشود.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.