صفحه 1:
صفحه 2:
+ هدف کلی : ارتقاء آگاهی پرسنل در زمینه
برنامه کودکان
+ هدف اختصاصی : ارتقاء آگاهی پرسنل در
زمینه ثبت اطلاعات در سامانه سیب و برنامه
تکامل کودکان
* روش تدریس سخنرانی و کارگاهی
ower port! محتوا 8
٠» وسایل کمک آموزشی : ویدئو پروژکتور
صفحه 3:
۰ اهداف آموزشی:
۰ در پایان اين دوره انتظار می رود فراگیران بتوانند
1 روش ثبت اطلاعات کودکان را در سامانه سیب را بداند.
2 اطلاعات مراقبتی کودکان را به طور صحیح در سامانه
سیب وارد نماید.
2 برنامه تکامل را بشناسد و گروه هدف را شناسایی کند و
اقدام در جهت ارزیابی انجام دهد.
“6- در تکمیل فرم تکامل بدرستی اقدام کند و کلیه کودکان
0 غخربالگری تکامل شوند و ارجاع به موقع انجام
گیرد.
صفحه 4:
BOQ :یک تست غربالگر است با خصوصیات زیر
بصورندوره لودرفولصلناسباز 4 تا 000 ماهگیک ودکرا از نظرتکاملی -)
.ارزيابىمىكند
كلسرا يو ففامه سا سانه اسف لوديا #حسر اق ار اوروز مو ةلم
:بدرستىآنرايركنند
* دركيرنمودن والدين مى تواند نيازهاى خانواده رادراين رابطه برطرف كند
بالكرى را افزايش مى دهد
* هزينه برى غربالكرى را كاهش دهد
٠ صحت ودقت
صفحه 5:
دارای 9 پرسشنامه برای 0) گروه سنی مختلف است که
توسط والدین یا مراقب کودک پر می شود .
در سال اول و دوم هر ماه يكبار (<062-09-000-6-8-6-
(ls 002-26-200-06-0©
در سال سوم هرك ماه يكبار (©6©-72©-06-6©6-600©)
در سال جهارم و ينجم هر ©ماه (©©-©:0:6-0-:00-66©)
صفحه 6:
هرپرسشنامه 9 حیطه تکاملی را در بر می گیرند
حيطه حركات درشت رب حس)
حيطه حل مستله رامد بججانام:1)
صفحه 7:
Oyes 86 حصب Questivanires
هري رسشنامه حاوى 00 سوال شامل © سوال براى هر
يك از حيطه هاى ينجكانه طراحى شده است:
صفحه 8:
در پایان هر پرسشنامه یک موارد کلی نیز برای درج نظرات کلی والدین در
نظر گرفته شده و هر کجا لازم بوده از آنان خواسته شده در مورد مسئله مورد
.نظر توضیح بدهند
a به خر
ان خوب مى شتود؟ اكرنه تر oo
oo ود اد دست غود در یک حد اسفاهمی کد گر ET
8 #مزمانى كه به كودكتان كمكك مى كتبد تادر حالت ايساد قار كبرد :باد اك مواقع روى كف باهايش مى ايد
oo آا مه یی با مشکلاتشنیی در دورن کودکی ای ختتواده ى هر يكك از والدين وجود دارد -۴
5 28 شماء كود كتان از نظر بينابي مشكلى دارد ؟ اگر بله توضبح دهيد.
+- آبادر عورد كودكك خود ذكرائى خاصي داريد؟ اكز به توضيح هید oo
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
برای هرسوال 9 گزینه پاسخ در نظر گرفته شده است
٠ "بله" برای موقعی که کودک قادر به انجام آن کار هست
۰ "گاهی" فعالیت مورد اشاره بصورت گهگاه یا به تازگی از کودک سر زده
باشد ؛
۰ "هنوزنه" برای موقعی که هنوز اين رفتار یا فعالیت بخصوص را انجام نداده
است؛
يله گاهی هنوزنه
۱- يا کودک ما اتکشتان دستهایش را به طهر کامل و یا حتی تا حدی بازمیکند؟ در مقایسه با 0 تت 9
حالت مشتشد: انگشتان در دوران نوزادی)
ی
صفحه 12:
), هر حیطه تکاملی» حاوى © سوال است:
.سوالات به ترتیب از آسان به سخت تنظیم شده اند
۶۰ © سوال اول ضريب تكاملى 2 (بین 09 تا 2۳۶ ۰
۰)9)-.08 سوال بعدى ضریب تکاملی 0 (بین © ٠
+ صئوال آخرضریب تکاملی 4600 (90- ).را
ارزيابى مى كنند
صفحه 13:
.هر سوال یک شاخص مهم تکاملی را مورد پرسش قرار
می دهند.
.هر سوال رفتار مناسب کودکان آن گروه سنی را مورد
پرسش قرار می دهد.
در طرح سوا-اخاز ک لماتیلستفادم شدم تا لفرادوی 6
سطح تحصيلاتينجم لبتدلنونيز متوجه منظور. سوال
.بشوند
صفحه 14:
©-هر كجا لازم بوده تصویر کوچکی اضافه شده تا
مفهوم سوال روشنتر شود.
da ee هزوح را باق لاا لاا ده 0 ۵۱
اعىكنيد. از او پخواهید خطی مثل خط شما رسم کند. کودک نباید خط خودش را روى خط شما
بکشد. LT با کشیدن یک خط در جهت عمودی. از کار شما تقلید میکند؟
الل
C 3 و
صفحه 15:
.هر کجا لازم بوده مثالی نیز از رفتار مورد نظر
زده شده است.
+- آيا كودك شما سعى مىكند تا كاغذى را با قیجی مخصوص کودکان ببرد؟ لازم نیست که کودک لا لآ
حتما كاغذ را ببرد. بلكه بابد در حاليكه كاغذ را با يك دست نكه مىدارده قيجى را با دست ديكرش
باز و بسنه کند. (میتوانید نحوة استفاده از قبجی را به کودک خود نشان دهید. هر كاه کودک از
قیجی استفاده میکند. حتماً مواظبش باشيد. تا به خودش صدمه نرساند)
صفحه 16:
توضیح دهید که پرسشنامه برای تعیین کارهایی که هر کودک می
تو اند یا نمی تواند انجام دهد طراحی شده است
©. تأكيدكنيد كه آنها باید هر یک از فعالیت های مورد نظر را در
کودک خود بررسی ؛ ارزیابی کرده و سپس به سوا لات پاسخ
دهند.
9. در هر سوال0 گزینه پاسخ دارد که باید تنها یکی از پاسخ ها در
فضای مربع کوچک کنار آن علامت زده شود
بخش عمومی » یا ارزیابی کلی معمولا شش سوال وجود دارد که
پاسخ « بلی » یا « خیر » دارند
صفحه 17:
9. گاهی پیش می آید که کودک فعالیت مورد نظر را قبلا انجام
می داده است ولی در حال حاضر آن را انجام نمی دهد یا
بندرت انجام می دهد در این صورت باید به سوال مورد
نظر هم پاسخ « بلی» بدهند
به پدر و مادر تاکید کنید که تکمیل پرسشنامه را تبدیل به
یک بازی خانوادگی کنند تا همگی از آن لذت ببرند.
صفحه 18:
هر پرسشنامه را تنها می توان از یک ماه قبل تا ماه بعد از
گروه سنی قید شده بر روی آن استفاده کرد
برای کودکانی که بیشتر. از © هفته زودتر از موعد مقرر
(صاهگی) به دنیا آ مده اندباید تا رسیدن به سن 0 سالگی »
سن اصلاح شده آنها را حساب کرد و پرسشنامه ای را که
مطابق سن اصلاح شده است در اختیار آنها گذاشت
صفحه 19:
شیرخوار ماهه ای مراجعه کرد که 0 هفته
زود تر از موعد مقرر به دنیا [ مده بود» برای
محاسبه پس از اصلاح»0 هفته ( یعنی تقریبا
ماه ) را از سن تقویمی کنونی او کم می کنیم و
لذا برای او پرسشنامه ) ماهگی باید تکمیل
>
شود.
صفحه 20:
: نحوه عمل برای خارج از محدوده سنی مورد نظر. ٠
ابتدا از پرسشنامه مربوط به سن کمتر استفاده می کنیم . اگر
موفق شدیم برای تمام سوا لات پرسشنامه از کودک پاسخ "
بلی" بگیریم . پرسشنامه سن بالاتر را برای او امتحان می
كنيم
٠ يدران و مادران بى سواد يا كم سواد كه نمى توانند خود آن
را تكميل كنند بايد اين كار را به كمك يك فرد با سواد
ديكر در همان خانه انجام دهند
صفحه 21:
ابتدا پرسشنامه را برای یافتن احتمالی سوالاتی که پدر و مادر
بدون پاسخ گذاشته اند جست و جو می کنیم.
حيطه برقرارى ارتباط ۲ ماهگی كاهى te
a ao
۲ ۲5۲ 2 7 6
oo dW Bo
۲ ۲ 0 ۲ ۲
صفحه 22:
6 کودک فعالیتی را که در سوال مطرح شده است قبلا انجام می داده و هم اکنون دیگر انجام
نمی دهد و به جای آن فعالیت پیشرفته تری را انجام می دهد . بايد به آن سوال پاسخ بلی داد.
حيطه حركات درشت 8 ماهكى
ea -زمايكه كودكك ا روى زمين مى نشايد آبا از دست هايش بعنوان تكب گاهاسفاده ی کند؟( گر بیش از ان خودش بدون که دادن ١
). هايش » ضاف می نشسته است م ياسخ بل ا علامت ينيد
1-آبا كودكك ازحالت خوليده بهپشت : روی شکم غلت زده و در هم حالت دست هایش راز زیر هاش یرون می کشد؟ saa —
*-آيا كودكك با قرار كرتن روى ذلت ها و زانوهايش ء به حالت جهار دست و باهر مى يد و ماهد
CURR eH Ae
که
اونش يادوى كذ بايش تحبل فى «# 8 8 0
ف- آيا كود كك بدون كمكث دست هابش به عنوان كيه كه جند دقيقه صاف مى FA ماه مهما د
*سزماليكه كردكك رامد
بآ وس بان
وال اد چهر اه« صنلی رده پشتی در حالك ایسادهقرر می andl sas داد سبه اش ۵ ها
+ خودش راادر وضعيت ايستاده نگهمی دار
صفحه 23:
9 به هریک از سوالات » با در نظر گرفتن 160) امتیاز برای پاسخ «
بلی » ۰ امتیاز برای پاسخ « گاهی » و صفر امنیاز برای پاسخ «
هنوز نه » » در قسمت فضای خالی کنار هر سوال » امتیاز دهید .
حيطه برقوارى ارتباط ۲ ماهگی گاهی Sipe
2 ۲ # # نا م
Me @ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 24:
EP امتیازات مربوط به هر یک از حیطه های تکاملی را
درپایین آن قسمت جمع بندی کنید .
حبطه يرقوارى ارتباطة ١ ماهكى لا ae at
Oo Oo a 10
ی ی و ای سر رم ار لا a a a 10
a a a 5
لاسا توم نظ وه فو ادا ما افد 0 a a 5
او سا عض مع ل a a 7 0
ع ی دی لدع دا سای a a لا 0
PS gor:
صفحه 25:
جهار ماهكى | ثش ماهكى
هشت ماهگی
9. امتیازات مربوط به هر یک از حیطه های تکاملی را با « نقطه برش»
اعلام شده در برگه « نقاط برش» برای همان حیطه تکاملی در گروه
سنی مورد نظر ۰ مقايسه كنيد .
tn
هی ای اد
32
358
10
aa
ar
32
0
7
4
1
أنقاط برش 80 هدر كودكان ايرانى.
na بين ترز ميتلين
aa
252
224
308
266
73
1
307
33
28
288
2
388
22
شانزده ماهگی | هیجده ماهگی | بیست ماهگی
خی
POPPERS
ee حركاك درشت
ید حرعت طريد
نارف يلين تراز
wae
صفحه 26:
9 چنانچه امتیازات در هر یک از حیطه های تکاملی از نقطه برش اعلام
شده در ستون "دو انحراف پایین تر از میانگین"کمتر يا بر آن منطبق بود
کودک باید برای پیگیری و ارزیابی های دقیق تر ارجاع شود
هفت مادگی
حيطه حركات درشت
0
حيطه برقرادى ارتباط
حيطه حوكات درشت
حيطه حركات ظريف
حيط حل ساله
حيطه شخصى- یتمه
۸ماهگی
یگ تحرات پین pind
poooome
TROD
صفحه 27:
ج. چنانچه امتبازات در بین دو ستون "یک انحراف پایین تر از میانگین" و "دو انحراف
پایین تر از میانگین"قرارگیردباید پدرومادرتمرین هایی برای رشد ویادگیری کودک
درسنین مربوطه انجام دهدومجددا تست برای کودک انجام گیرد
حيطه برقرارى BUN ماهكي
حيطه ها
حیطه پرقراری ارتباط 38.9
3 حیطه حرکات درشت 273
Ge Oe pa 3 41.4
5 حيطه خل مساله 417
342 شخصى - اجتفاض ae
صفحه 28:
9 اگربرای باردوم ارزیابی بالاتراز ستون "یک انحراف پایین ترازمیانگین"
قرارنگیرد کودک برای پیگیری و ارزیابی های دقیق تر ارجاع شود.
حيطه برقرارى ارقباط
حيطه ها
حيطه پرفراری ارتباط
حیطه حرکات درشت
حيطه حركات ظريف
حيط خل مساله
حيطه شخصى- اجتماعى
شش ماهكى
صفحه 29:
©. بخش سوا لات عمومی» هر گونه نگرانی» صرف نظر از
امتیاز اخذ شده بربای ارزیابی های دقیق تر کودک ارجاع شود.
۳۳۳ له عير
١١-بنظر شما آبا كود كتان خوب مى شنود؟ اككر نه توضيح دهيد....... os
آي كودك از دو دست خود در بك حد فاد ی كثد؟ اكرنه توضيحع دهيد.. هام
+مزمائى كه به كودككان كمكك مى ككبد ادر حالت اياده ار رآ دقع ری کف پاش میت هم
7 آب سايق اشوابى ويا مشفكلات شنوابى در دوران كودكى اعضلى خانوادد ى هر يك از والدين وجود ماد عه
- آپاه ظر شاه mo we eg ah $a eis IS
دك Sia خاصى داريد؟ اك به توضيح دهيد mo
صفحه 30:
۶ اگر بیش از 0 سوال از هر یک از حیطه های تکاملی بدون پاسخ
باشد» امتیاز دهی صحیح به آن حیطه تکاملی ممکن نخواهد بود
حيطه حركات درشت ۸ماهگی
هر ان
١سزماتيكه كود ك را دوى زمين مى نشاليد آيا از دست هابش بعنوان تكيه كاء اسظادء مى كند]1 گر پیش زاین خودش بدون تکیه ادن به دست هایش هه
موس ردو مرهتن ستمست ما زا وه رهم 7 7 5
+- أب كودكك با راد كرتن روى دست هاو زانوهايش به حالت جهار دست واب همي Sal مهاه د
؟- اك هر دو دست كودك راعرفا بو حف تصلدل وى بكبريد : ناد حالى كك إيسشادة لنتء وؤئش راروى كف پیش تحمل مین 8 8 88
oe an RS Dyas “0 ان که هچ دق اف میت ae _
»رده تخل« پشتی در حالت ایسادهرارمی دهد یا دون تکه داد یه اش به .۵ 8 و
صفحه 31:
اگر فقط به یکی از سوالات یک حیطه تکاملی پاسخ داده نشده بود با تقسیم کردن امتیاز کلی آن حیطه تکاملی
بر تعداد سوا لات ياسخ داده شده ۰ رقمی بین () تا 100 بدست می آید وسپس به امتیاز کلی همان حیطه
اضافه می نماییم .
حيطه برقرارى ارقباط
امتياز نسبى سوال ينج ۳ < 4 تقسیم بر 90
امتیاز کلی اصلاح شده 0 - ۲۵+ 99
صفحه 32:
در صورتیکه دو سوال یک حیطه بدون پاسخ باقی مانده بود. همان محاسبات قبلی را انجام
مى دهيم با اين تفاوت که رقم رادو برابر می کنیم و سپس به امتیاز کلی اضافه می نماییم
حبطه يرقوارى ارتباط ماهگی Ey هنوزته
o a Oo 8# |
OG O @ ,,.. ها ]|
o oOo 6m 10 |
0 0 ك8 |
8 8 8 - |
o moO a 0 |
سس مسا
© - 08 تقسیم بر 90
امتیاز نسبی سوال چهاروپنج 8 < 0 ضرب بر 2/۵
امتیاز کلی اصلاح شده 9 < 9 + 906
صفحه 33:
2
۰
9
بايد از نگران وآشفته کردن پدرو مادر پرهیز کرد.
. به زبان كاملا ساده و قابل فهم برای سطح تحصیلی- اجتماعی آنها و
ترجیحا به زبان مادری یا بومی آنها » سخن بگونید.
اعلام كنيد که نتایج ارزیابی حکایت ازاین داشته است که بررسی های
دقیق ترو تخصصی تر بر روی کودک آنها لازم است.
استفاده از کلماتی چون «تست يا آزمون » « رد شدن از تست » « غير
طبیعی» و امثالهم خودداری کنید.
متخصصینی را که می توانند جهت ارزیابی های دقیق, تر و تخصصی تر
به آنها مراجعه کنند» با اعلام نام » آدرس» شماره تلفن و خدماتی که توسط
ایشان قابل ارائه است » معرفی نمایید.
صفحه 34:
* در این مرحله پزشک معین شهرستان تا آموزش کشوری
تست تشخیصی تکاملی با توجه به نتیجه تست (BGO
کودک را به حیطه Gla مربوطه (کاردرمان» گفتار درمان»
روانشناس» نورولوژیست کودکان و.... ) ارجاع می دهد.
* پیگیری کودک ارجاع داده شده جهت اقدامات لازم توسط
پزشک معین انجام می گیرد.
صفحه 35:
فرایند تکمیل فرم ©0060 در بيمارستان
٠ اولين فرم ©0005 در زمان ترخيص به همراه
آموزشهاى لازم جهت تكميل أن به والدين تحويل مى
شود تادر طى اين مدت كه معمولا هر © ماه است فرم
را تکمیل کرده و در زمان مراجعه پیگیری به همراه
خود به کلینیک امام رضا بیاورد»
در زمان مراجعه مجدد پس از دریافت فرم» GQ
تکمیل شده و انجام امتیاز دهی» جهت دریافت فرم بعدی
0 والدین را به مرکز امام رضا ارجاع دهید.
صفحه 36:
۰ شناسایی اولیه مشکلات تکاملی کودکان از نظر
انجام مداخلات توانبخشی اهمیت زیادی دارد.
© مشکلات تکاملی در نوزادان پره ترم و 1DGR از
شیوع بالاتری نسبت به سایر نوزادان برخوردار
است.
۰ لذا برای کلیه شیر خواران پر خطر تست تکامل
0) بر اساس برنامه ی
_ پیگیری شیر خوار پر خطرانجام خواهد شد.
صفحه 37:
۰ معیارهای تعیین شیر خواران پر خطر
* 0 وزن تولد کمتر از 96000 گرم یا سن
بارداری کمتر از 060 هفته بارداری ( ©©>
(Bo
۶ 9- وزن تولد بیشتر از 1896000 گرم یا سن
بارداری بیشتر از © هفته بارداری (00<
68 )و یکی از شرایط زیر:
صفحه 38:
معیارهای تین شیر خوآنآن بر خطلر
الف- نوزادان با توقف رشد (TIOGBR_) Gry dale
ب- آسفیکسی حین یا قبل از زایمان (2> ام در نمونه بند
ناف یا گازرهای خونی06960) در ساعت اول زندگی یا
نمره ایگار کمتر يا مساوی 9 در دقيقه ©)
فرایندهای
Dero Oevelbppwectal Cvetvation
الف-معاینات نورولوژیک
ب- بررسی اختلالات تکاملی
صفحه 39:
زمان بررسی و تکمیل پرسشنامه ها در نوزادان پرخطر
در طی بستری نوزاد در 16060() آموزشهای لازم در مورد اهمیت و
نحوه پیگیری و زمانهای انجام آن به والدین داده می شود.
شیرخواران در فواصل زمانی مشخص در کلینیک POLLO DP
و2
زمانهای ویزیت اين نوزادان از نظر تکامل 0 6۶ و 0 ماهگی
(سن اصلاح شده) خواهد بود.
بررسی کامل تکامل در 6 Sal (اصلاح شده) انجام خواهد شد.
این پرسشنامه همچنین در سن اصلاح شده 0 و ٩ سالگی برای
کودکانیکه لازم است همچنان در برنامه بررسی قرار گیرند در برنامه
پیگیری قرار داده می شود و والدین بعد از تکمیل همراه خود به
جلسه ویزیت می آورند.
صفحه 40:
ASQ(SE)
\& Health
SDQ
ASQ
ASQ
ASQ
ASQ
m, 8m 2,4
۷1
yr 2
yr 3
صفحه 41:
در برنامه بررسی اختلالات تکاملی شیرخواران به 9
گروه ذیل تقسیم می گردند و حداکثر زمان بررسی آنها نیز
اورده شده است:
گروه 6 :
سن حاملگی کمتر از 00 هفته بارداری یا وزن کمتر از
60 گرم ( بررسی تا موقع مدرسه)
گروه ) :
سن حاملگی 60 تا 060 هفته بارداری یا وزن 00000
تا 9606 گرم (بررسی تا 06۴ ماه)
صفحه 42:
گروه م6 :
سن حاملگی 00 تا 070 هفته بارداری یا وزن 19000 تا
00 گرم (بررسی تا 4 ماه)
در موارد زیر بررسی تا 49 ماه بایستی ادامه یابد
مننژیت و انسفالیت
وضعیت عصبی غیر. طبیعی در. زمان ترخیص
جراحی های بزرگ ستون فقرات - قفسه سینه - شکم
تعویض خون
صفحه 43:
صفحه 44:
سربلند باشید