صفحه 1:
تشریح صنعت ساختمانی اك دانشكده عمران شريف ادرو ‎(OP‏

صفحه 2:
‎les 0‏ ا لا هاي صنعت ساخت ‏- محدودیت منابع: مصالح. نيروي کار ماهر ماشين آلات و ‎S‏ نيروي فني و مديريتي افزايش مقريرات: مقررات ملي ساختمان » نظامهاي فني و اجرايي» استانداردها: آئین نامه هاي طراحي» مقررات ايمني در کارگاه ها و روشهاي ساخت» مقررات زیست محيطي. ‎ier te tor ne eae‏ ۳" ملاحظات اجتماعي: ملاحظات فرهنگي اقتصاديء تورم» ‏جالش مدير يروزه ياسخ دادن به.اين محدوديتها ضمن تأمين اهداف پروژه است. ‎

صفحه 3:
©) صنعت ساخت: مجموعه عوامل اعم از موسسات و اشخاص حقيقي و حقوقي - خدماتي یا توليدي - كه در جارجوب نظامات متعارف فنيء مهندسي و اجرايي به تعامل مي بردازند تا مصنوعي .بنام ساختمان يا تسهيلات مورد نظر را براي بهره برداري بوجود.آورد شكل دهنده صنعت ساخت مي بِاشند. برخي ديكر بخشهاي مطوح در عرصه اقتصاد ي اعم از توليدي يآ خدماتي عبارتند از: صنعت حمل و نقل صنعت كشاورزي صنعت فولاد

صفحه 4:
5307 حقیقی یا حقوقی که به ايغاي نقش در ارائه نوعي خدمات و یا تولید کالا و تجهیزات در انی میپردازند عبارتند از: ‎ee tee aloe nen te Seren‏ متعهد بر سرمايه كذارى است و معمولا" بهزه بردار از تسهیلات ایجاد شده است. با کی ری ‎eos epee erro te ey (CR Orel ec ay Es NOSIS Ee)‏ ‎Ay eae‏ سازنده يا بيمانكار (جوحهدو0)- كسى كه بروه را اجرا ميكند و أنرا ميسازد و خود به بيمانكار عمومي اس م() ال ‎Oe‏ 2 امس ۲ ‎ach tae el cae a‏ لامسه0) - کی که کلا و تجییزات و را اعم از مصرفي یا ماندگار در پروژه را تآمین مي کند. - تامين كننده یه : کسی که پروژه امين مالى ميكند ويا تضمين هاى لازم برای انجام خدمات را تامین میکند و یا پوششهای بیمه را در مقابل ‎ried ace oes‏ 0 بويع مس02 سود ) كسى كه به نيابت از مالك وتعنوان كاركزار ويء مديريت طرح رآ 2 ساخت )عهد 1 ‎Cage rceuerineries‏ 0 ‎ela‏ ‏نهلدهایمقرراتي و کتونگذاری ‎en Nats Ca ACU gO)‏ 0 ‎Eis pea vr a Oe peg pci ome ce OUP CED "SDE BSS PS PEC) ‎ ‎

صفحه 5:
ار ره مجموعه اي از قوانين » مقررات و ضوابط كه روابط و ترتيبات تعاملي بین عوامل در صنعت ساختماني را تنظیم مي نماید. ۱ eo eens ‎See]‏ ا ل ل ل للك مناسبات تجاري بین اشخاص مي پردازد. ‏نظام فني و اجرايي طرحهاي عمراني - به تنظيم مناسبات بين عوامل صنعت ساختاني در آن بخش از طرحهاي دولتي كه از طريق بودجه عمومي كشور تأمين مالي مي شود مي پردازد. ۱ عرصه ساختمان مي يردازد. ‏ساير نظام هاي فني و اجرايي اختصاصي ‎

صفحه 6:
2 و يذكي ‎ws‏ هاي ساختماني در مقایسه با تولیدات کارخانه اي ویژه گي هاي ذیل را مي توان - متغیر بودن محل کار و در نتیجه متغیر بودن شرایط محيطي 777 at SCS NOL ket Ip eee ere ‏اجراي کار‎ - تلاش حريفه اي متنوع - بيش از 27200 صنف كاري

صفحه 7:
- از تولید انبوه کمتر بهره مند است كوجكي مؤسسات كسب و كار - حجم و ارزش كار به نسبت دارايي بالا است خدماتي ‏ مهارت مبنا بجاي اتكا به ماشين آلات و سرمايه كثرت و يراكتدكي عوامل - بيمانكاران» سازندكان؛ ‎٠»‏ طراحهان» نيروي كار ماهرء مؤسسات قانون كذارء بهره برداران» تأمين كنندكان ی بالاست و از انعطاف و را ۳ ۱ برخوردار است كندي نوآوري- تحقیق و توسعه و پیشرفت کند است در يك جمله كنترل روي تقاضا و عرضه نيست و به شدت از تغييرات ال ا تم رك ‎[SSCA 355) DO‏ اقتصادي به دولت زیاد است این اا 0 0

صفحه 8:
م) اندازه و اهميت صنعت ساخت ا ا ا ار ‎ID pres wes ec Rep ee]‏ ا ار ار هر يك واحد صرف يول در ساختمان سازي؛ حدودا” 6/2 واحد فعاليت اقتصادي بوجود مي آورد . اين بدلیل وابستگي صنعت ساخت به دیگر بخشهاي اقتصادي مانند صنایع توليدي » حمل,و نقل» خدمات مالي و بیمه اي است. اي ا ل ا كم © درصد نيروي کار در صنعت ساختمان » 6 درصد مستقیم و (00) درصد غیر مستقیم مجموعه اصناف درگیر در صنعت ساخت حدود (720 صنف, نسبت سهم بخش دولتي» خصوصي و تعاوني بسته به سياستهاي اقتصادي هر جامعه "۳ vis توزيع كار ساختماني - در حدود (720 درصد كار ساختماني جديد؛ (0)© درصد نوسازي و بازسازيء (0) درصد تعمين و نكه داري . اين تناسب به درجه توسعه بافتگي و حجم کار ساختمان صورت پذیرفته بستگي دارد

صفحه 9:
‎(O‏ دسته بندي ‎BS‏ هاي ساختماني ‎fis Sea‏ ‎fern ey eS Spe re re‏ متعارف ‎

صفحه 10:
‎Re ee ea‏ و رگ سس سا - 5۱( گرد درصد کل فعاليتهاي ساخت, توسط بخش خصوصي» ييمانكاران كوجكء نقش اول متوجه مهندسين معمار و ساختمان» ضو ابط شهرداري هاء نظام مهندسي ساختمان. ‏در را ارت مب مرا را - کلیه ‏ساختمانهاي غیر مسكوني نظیر اداري» تجاري » خدماتي و فر هنكي» 6 ل ا ا از كد بخش خصوصي و دولتيء ييمانكاران متوسطء؛ نقش اول ال ‎Fe NS ee eee‏ ‎۳ verve oy ‎

صفحه 11:
سم سم م9 ‎ra ae‏ الیت ساخت. مهندسین نقش طراحي عملكرد » مصالح اصلي خاك و ‎ee‏ 3 جوب تقش ماشین آلات منک م۱ ‎POE‏ ‎Bete tern Wey Wey os‏ ‎By Cn ee peer ar ern peeve tapers eter‏ 0 0 ‏ا‎ Barge CPP NES ‎saa 2)‏ تأسيسات زيربنايي - خطوط انتقال آب» برقء؛ تلفن» فاضلاب» روكش خیابانها و پیاده روها و ... که بیشتر در حوزه خدمات ‏شهري اند. ‏ساخت صنعتي ل ل ل 6 ال 225300 از كل ۱۳۱ ۱ ‎pens 1 Ne yer cuye ee vee res ‏ا‎ ‏پتروشيمي و ... از سأخت صنعتي سنگین است ‎

صفحه 12:
ل 500-25-7 0-0 تاریخچه - اولین نظام فني و اجرايي مصوب هیئت دولت.در سال 78 ©06. - دومين نظام فني و اجرايي مصوب هينت دولت در سال ©0970.

صفحه 13:
۱ nee cee) الف) مطالعات تحقيقاتي و بنيادي بعنوان مبناي شناخت منابع و نيازها جهت برنامه ريزي كلان. ‎eee‏ الات اما ردان و افصاذي ظرحها و طراحي اولیه. ‎100 6 ‏ا ا‎ Ce ‏ونظارت. ‎ ‎

صفحه 14:
طرحهای عمرانی کشور

صفحه 15:
AS Taare Se Se en eta ee OS we ee Tews 0 .)© ‏بطور توام0.‎ ‏تأكيد بر ضرورت توجيه فني و اقتصادي طر حها قبل از شروع.‎ 0 ‏ا‎ ‏ور‎ ‏دیدن کمیته هاي تخصضي فني بزاي بررسي و کنترل مهندسي طرحها.‎ ‏شناسايي, واحدهاي ارائه دهنذه» خدمات مدیریت در مرحله تهیه طرح و اجراي‎ ‏م‎ aed 2 ‏و هلر‎ kesre Oe ‏ييمانكاران.‎ ‏مستقل شدن فرمول حق الزحمه مهندسان مشاور از مبلغ برآورد هزينه كارها.‎ ‏امكان يذير نمودن سرمايه كذاري توسط بيمانكاران و مؤسسات مالي در طرحها و‎ ‏برداشت آنها از عوايد يروزه.‎

صفحه 16:
Bee ee Need ‏توجه بیشتر به جنبه هاي كيفي ارائه خدمات‎ ‏ل هم افزايي و ارتفاء (تقوبت) توان فني و لجرايي کشور - تشکیل گروه‎ ‏مت‎ ‏توان داخلي و تجويز كنسرسيوم هاي تضامني با شركتهاي‎ Dee ‏ا‎ ‏خارجي در موارد لزوم - رعايت:سهم )© درصدي براي طرف ايرلتي»‎ ‏ا ا د‎ SP a BES ioe ne ‎dave‏ مس ثرم افزلري و مديريتي در ارزيابي و تشخیص صلاحبت و احدهاي حرفه اي بيمانكاري. ‏ِ پیشنهادها در مناقصات و انتخاب بر مبناي قیمت معقول. سس« ‎

صفحه 17:
-9) شمايي از تقسیمات كاري در نظام فني و اجرايي طرحهاي عمراني 98 - مديريت بر تهيه طرح از جنه ايفايونایف قاوني غبر ال واگذاري. - مدیریت بر تهیه طرح = 3 0 - خدمات مدیریت بر تهیه طرح. - تهیه طرح - مات امكتسنجي لول - تهیه طرح 21011011111 Pee ie Le Sain et oe ‏مدیریت 00100000 - خدمات مديريت بر اجراي‎ - 535 طرح (مدیریت). ۳ ores Cote SS ee eal 5305 ‏-اجراى طرح‎ (yar pecs ‏و‎ es e Cee ene ‏خدمات و فعالیتهای.‎ - ‏اجرایی‎ - امله دار ی برای بهره بر داي

صفحه 18:
۵ درل را ۱۹ بيانكر جكونكى و نحوه انجام فرآيند نيل به اهداف يروزه آز طريق تبيين رويه ها و اقدامات» توالى وقايع» ارتباطات قراردادی و محدوده تعهدات و مسئولیتهای عوامل اصلی در پروژه است. اگرچه یک شباهت عمومی در نوع و ترتیب وقایع در فرآیند شعل گیری پروژه های احدات مشاهده ا ‎Geese‏ ‏هر یک از وقابع» هر پروژه ای شرایط و وضعیت مخصوص به خود را دارد. ترتيب وقايع و مراحل انجام كار ا ل ل ل ل كم ee ee eee MEE Cr Cas ie Dis cased انجام شود

صفحه 19:
2) ءراحل اصلی و عمومی در فرآیند پروژه عبارتند از: مطالعات مفهومی (امکانستجی) طراحی و مهندسی تدارکات دا( Easy بهره بردارى اين مراحل معمولا” از يك توالى خطى تبعيت مى كنند ليكن ممكن است درجه اى از همزمانى و هميوشى رامابين انها برنامه ريزى نموده و در نتيجه دوره عمر يروزه را كوتاهتر از صورت توالى خطى تحصيل كرد (شكل ©).

صفحه 20:
لفقل سماد 1

صفحه 21:
استراتژی اجرای پروژه منظور از اتخاذ استراتزى يروزه » انتخاب روش و سازمان اجراى يروزه است. اين تصميم بر مبناى اطلاعات اا ا د 5 ‎Poa pap hog pe‏ يك از فرايندهائى يرورّه:اتخاذ ميكردد. ل ل اف ات استفاده از منابع داخلی جر 10 و با خرید خدمات از منابع ‎(Cranes‏ ۲ بهره كيرى از مفهوم ادغام سازمانى (واكذارى مسئوليتها به ‎COMP OES‏ ا ل ارت مسئوليتها به منابع متعدد).

صفحه 22:
SES ere ene a) ‏كام هاى اصلى در يروزه و عوامل انجام آن به ترتيب ذيل‎ *( ‏اكت‎ (* اجراى طرح و برنامه ‎Cee Ia‏ ا ‎eee cere ees‏ اك صاحب نياز انجام يذيرد» عوامل اصلى يروه عبارت خواهد بود از مالك (كارفرما)» طراح و سازنده. ‎

صفحه 23:
انواع سيستم هاى اجراى بروذه = باتوجه به گامهای اصلی پروژه» تصمیم استراتژیک در خصوص انجا ۱ ‎ener eile See‏ 0 همچنین چگونگی واگذاری ‎ee ores‏ اقدامات به منابع خارجی به لحاظ تعدآد اين منابع» پنج سیستم اصلی اجرلی پروژه به صورت سيستم ‎ee‏ ۱ ‎a en Dre)‏ بپ‌بسی(0‌تأمین منابع مالی توسط کارفرما و انجام طرح و ساخت توسط منیع و احد خارجی, 2 ۱ Decor ery ‏صورت منفى توسط منابع مجزاى خارجى:‎ ل ا ۱ ا ا ا ۱ ل ا ا ا ا ال ا اا ا ‎pel Pere‏ ‎eis‏ ا ا ار الازم بذكر است كه تركيبات كوناكونى از سيستم هاى اجراى يروزه مى تواند وجود داشته باشد ولی نکته مهم» تشخیص پنج سیستم قوق بعنوان سیستم های اصلی اجرای پروژه است که در عمل ‎eee yee TesP errs‏ 0 ذيلا" به توضيح هر يك از اين سيستم هاى اجراى كار يرداخته مى شود.

صفحه 24:
Out-Source ‏محف لجا‎ (شکل شمارة ۲ )

صفحه 25:

صفحه 26:
کارفرما طراح - سازنده سسحت فصي ييمانكار دست دوم | | ييمانكار دست دوم کارفرما مشاور/ طراح م بيمانكار عمومى ‎SS at‏ ‎easy Ge‏ دوم| پیمانکار دست دوم | آپیمانکار دست دوم 1 سیستم ملرج و ساخت ‎DESIGN - BUILD ( ° Gilead Us)‏

صفحه 27:
پیمانکار دست دوم مشاور/ طراح 3 ———— ‏اس‎ i ‏پیمانکار اصلی | [پیمانکار اصلی ] | پیمانکار اصلی‎ سیستم متعارف (صلرج /مناقصه /ساخت ) (شکل شبارة ‎DESIGN/BID/BUILD ٩‏

صفحه 28:
مدیر اجرا 01 - .= | بيعانكار دست دوم | |پیمانکار دست دوم کارفرما اتکی د افلس | أويماتكان ‎Ghat‏ ‎cla AGENCY CM‏ - سر ( شكا شمارة ‎cy‏ (قرا ردادها با کارفرما منعقد می شود) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
مشاور/ طراح |يساتكار دست دوم] ‎ng‏ دوم | [پیمانکار دست دوم | ۷ ۸۲-6 حالت - سیستم مدیریت اجرا اج اد (قراردادهای پیمانکارانن اجرایی با مدیر اجرا منعقد می شود) ( شکل شمار؛ ۸)

صفحه 30:
21 انلك - سرعت در عملیات اجرايي و کوتاه کردن مدت اجراي بروژه از طريق هميوشي بين طرح و ساخت (ساخت سريع) بويزه با استفاده از جندين بيمانكار تخصصي. اتجاد يك كروه هماهنكو بدور از روابط تقابلي متشكل آز کارفرماء مدیر ساخت و طراح بمنظور مدیریت و نظارت بر پروژه. حضور موثر عامل اجرا در مرحله تهيه طرج و ارائه ييشنهادات در اصلاح طراحي بمنظور افزايش قابليت ساخت 9 00 ی ‎os!‏

صفحه 31:
اعمال موثر تر مهندسي ارزش ( عصا) در جهت كاهش هزينه ها در مرحله طراحي و اجرا. آزادي عمل بیشتر كارفرما جهت يرداختن به كارهاي ‎sewer‏ ل ا ل ل كم ‎ght) (le cob val Sate ae aaa‏ نهادينه كردن دانش و تجربيات مديريت'بر فرايند طراحي و ساخت يروزه در تشكيلاتي حرفه اي. تحصيل يك ارزيابي مستقل از وضعيت يروره در ابعاد دامنه» بودجه و زمانبندي در جهت تامین بهتر اهداف مالك ‎(ELS)‏

صفحه 32:
فاكتورهاي تصميم کر در انتخاب روش اجرا: - نحوه و ميزان مطلوب توزيع ريسك. توانمندي مديريتي و اجرايي سازمان مالك. اهميت زيمان و لزوم تسريع در فرآيند يروزه. درجه پيچيدگي ۰ گستردگي و تنوع كارهاي تخصصي در پروژه. بزرگي پروژه.

صفحه 33:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان