صفحه 1:
صفحه 2:
ars yl...
در سال ۱۹۷۰ م. ماسایوکی ایشو هنرمند ژاپنی با استفاده از چهار
نوار موازی به هم پیوسته از الگوهای تصادفی نخستین استریوگرام
تک تصویری يا اتواستریوگرام (همان چیزی که ما تصویر سه
بعدی جادویی مینامیم) را پدید آورد. در ۱۹۷۴ م. یک سویسی این
کار را با شش نوار كرد. هنر اين دو تن بيش از هر جيز در اين بود
كه با استفاده از دست و بدون دخالت رايانه ظرافتهاى نهفته در
اين تصاوير را يديد میآوردند. در سال ۱۹۷۹ م پروفسور کریستوفر
تایلر روانشناس انگلیسی با استفاده از امکانات رایانهای و همکاری
کلارک مائورین برنامه نویس تصاویری از این دست پدید آورد در
سال ۱۹۹۱ م یک آلمانی با تولید تصاویر متنوعى از اين دست اين
امر را به سوی تجاری شدن سوق داد و از آن پس پوسترها و
.مجالت:و كتابهاى بى شمارى از اين دست جاب شديد
و
صفحه 3:
a .كار برد ها
امروزه استریوگرام ها به طور کلی علاوه بر سرگرمی مصارف
جدیدی نیز پیدا کردهاست تکنیک در جغرافی, هواشناسی و
مصارف نظامی افراد را در درک بهتر ناهمواریهای محیطی
یاری میدهد. در زیست شناسی و شیمی برای درک ساختارهای
ذره بینی سلولی و مولکولی کاربرد دارد. در علم پزشکی نیز
پزشکان با کمک این شیوه در تحقیقات خود بر روی سرخرگها
نتایج موفقیت آمیزی گرفتهاند. هرچند که اتواستریوگرامها با
ژرف نماهایی از این دست که در آنها موضوع سه بعدی سازی با
نقش زمينه هيج ارتباط منطقي ندارد بيشتر براى سركرمي
استفاده میشوند. مزیت بزرگ آنها در اين است که آشکارسازی
حجم نهفته در دل آنها با چشم غیر مسلح و بدون دخالت هیچ
.دستگاه خارجی و تنها با تغییر دادن حالت نگاه امکان پذیر است
و
صفحه 4:
...لحو ه تماشا
te EE es BD, GE eye SPE eo و
برای تماشا ابتدا باید توانایی دوتا دیدن یک شی را داشت. برای
مثال, اگر کسی انگشت خود را بالا بياوريد و به جاى آن, جایی
پشت انگشت را نگاه کند. از انگشت خود دو تصوير مىبيند. در
اين حالت, عملاً هر یک از چشمها از انگشت تصویری
ساختهاست که بر هم منطبق نیستند و به همین علت دو تصویر
دیده میشود. برای تماشای تصاویر استریوگرام, کافی است
همین کار روی یکی از آنها انجام گیرد. به آن تصویر به گونهاي
كه دو تصوير دیده شود نگاه شود. در این نوع تصاویر معمولاً
تکههای تکراری وجود دارد. کافی ست دو تکةّ تکراری متوالی
را در دو تصویر تشکیل شده روی هم منطبق نمود. پس از کمی
.كمى مكث در اين حالتء شبه سه بعدی تکشیل خواهد شد
و
صفحه 5:
میدانیم که:دو چشنم ما از دوتجایگاه محدلی جهان زا میگزند و
هنگام مشاهده یک شیء هر دو بدان خیره میشوند. تشخیص فاصله
نقطه مورد مشاهده از چشم در حالت کلی به طور ناخودآگاه بر
اساسن راويه ميل :دد چشم به یکدیگر مسشخصن میشود در JS gallo
افتداد و نگاه با یکدیگز قواری باشتد و یکذیگز زا در ندوزدشتها
قطع کنند, مغز تشخیص فاصله دور را میدهد. هر چه دو چشم به
یکدیگر نزدیک شوند, و هرچه زاویه بین دو امتداد نگاه بیشتر شود,
نقطه برهم نهی دو چشم که محل قرار گرفتن شیء مورد
مشاهدهاست, به چشم نزدیکتر میشود. بنابراین مغز از تفاوتهای
جزئی دو تصویری که به دو چشم میرسد حجم واقعی اشیاء و
فواصل نسبی آنها را از چشم درک میکند. اين همان حقیقت کلیدی
است كه دز ذرف:تماها و:همة اشكال كوتاكون استريوكرامها به كان
.رفته است
و
صفحه 6:
صفحه 7:
4
0
99
1
5
9:
ی
a ۱ از ار 2
۳
2
۲
5
3
+4
//
4
i
i
pS
3-8
ih
3
ih
1
"
ya
a
ie
2
a
۹
۶
ی
3
7 ai
3
"موم
yc
a
4
0
۳
ra)
۱
1-4
4
بر
Pe
7 7
=
0
~~ 2
2
0
١2
oe
a
Hur SS
+
به
3 os
4
4
4
ود یا
Fe
۳
“ea
5
/ 4
rue) ۳ ۱
ی
و
3
A Gy >
4م ES
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
just تیا
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
© www.easystereogrambuilder.com
صفحه 20:
ی ی ی i Sas .
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
۱ ۳ ah Cah aha a CaaS
ري 4 ديد دروي اليد Cte Stee REN ete 7
RUA SSS SLA
17 كلب OTe Ov Ta Bay هد لا لكوم
ep Oe OE: Ne hs و
1 ری د ليد يدا ليد SOP
a hae ی
Re ae eee bir ihe ahs Ca OR
Bi nna SOR ig 1 ca Mi GS
ath ۱۷ از
Paty 5 Pe 1 awe aN 0
اش هش شا " 9 كبو كيو ی ی in Res he One ۷
ا 5" ين a an ل
Po 0 eS ۷ Lee Leena Curae
۳ یر ی Lee e eae
او بع" ليما" الابما Cae و 9
ل ايا ۲ 0
Pave عر الطاليير 010 aly 799 CR
Gita eras LORY ۶ تین A SO
8 ater اع د
صفحه 25: